Project-management in de digitale wereld van app- en webdesign

Project-management in de digitale wereld van app- en webdesign

Net als in veel andere vakgebie­den waar iets van niets tot stand moet komen, speelt in de zich alsmaar ontwik­ke­len­de digitale ontwerp-wereld goed project-leiderschap een onmis­bare rol. Een project-leider heet al snel een project-manager (m/v/x).

Hij is verant­woorde­lijk voor het plannen, uitvoeren en afronden van projecten binnen de afgesproken tijd en vast­gestelde budget. Hij zorgt ook dat het eind­product voldoet aan bepaalde specificaties.

We zoomen in op de kern­principes van project-management in onze digitale ontwerp-sector, maar dat niet alleen. We schenken gelijk ook aandacht aan enkele populaire project-management-technieken als Scrum en Agile en sluiten af met wat Scrum-jargon!

Wij weten dat je woorden als ontwerp-wereld en project-manager ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.

 

De rol van een project‑manager

Een project-manager in de wereld van digitaal design moet diverse takken van sport spelen. Deze functie vraagt niet alleen om verschil­lende vaardig­heden, maar brengt ook meerdere verant­woorde­lijk­heden met zich mee.

Je kunt dan denken aan:

  • Planning en organisatie
    • vaststellen en omschrijven van project-doelen;
    • opstellen van een gedetail­leerd project-plan;
    • samenstellen van een team (indien nodig);
    • toewijzen van middelen en taken.
  • Communicatie (mediator) – De manager functio­neert als een brug tussen de belang-hebbenden als klanten, ontwerpers, ontwikke­laars en andere teamleden.
  • Risico-management – De manager moet voortijdig zaken die het succes van het project kunnen beïnvloeden herkennen, ze vervolgens kunnen beheersen en bij voorkeur weten te voorkomen.
  • Kwaliteitscontrole – De project-manager zorgt dat het eind­product voldoet aan de afspraken (kwaliteits­normen en specificaties).
  • Teamcoördinator en -motivator – Het team moet niet alleen begeleid worden, maar ook gemotiveerd blijven. De project-manager doet zijn best om bij de team­leden het beste naar boven te halen… en daar­aan veel plezier te beleven.

 

Populaire project-management-methoden

Hoe vaak hoor je niet termen als Agile, LEAN, Crum, et cetera? Voor veel mensen zijn die termen gesneden koek, voor anderen niet meer dan management-blabla. De een zet een van deze populaire project-management-methoden graag in, de ander doet het op een geheel eigen manier.

Wat is beter? Daarover is geen zinnig woord te zeggen. Ieder project en elk team floreert bij die aanpak die voor hen het meest geschikt is. Toch valt er voor deze methoden ook veel te zeggen. En vergeet niet dat wereld­wijd duizenden projecten al succes­vol ermee zijn voltooid.


Agile werken

In de digitale design-wereld is ‘Agile werken’ uitgegroeid tot een enorm populaire manier van werken. Agile is een overkoe­pe­len­de term voor verschil­lende andere project-management-methoden als Scrum, Kanban en Extreme Programming (XP).

Agile werken dankt zijn populariteit aan de flexibiliteit en de focus op klanttevredenheid.

Deze methoden zijn min of meer allemaal gebaseerd op Agile en zijn gericht op flexibi­li­teit, klantgericht­heid en continue verbetering. Ze zijn vooral populair in de digitale sector van software-ontwikkeling, maar worden ook ingezet voor het ontwikkelen van ander-soortige producten.

De wereld van app-development hoort hier natuur­lijk ook bij en bij veel grotere webdesign-projecten wordt ook vaak Agile gewerkt. Al is dat geheel afhanke­lijk van het project, het team of het bureau en de opdracht­gever.

 

Agile en de iteratieve benadering

Wat is een iteratieve benadering?

Agile heeft zijn popula­ri­teit dus te danken aan zijn flexibi­li­teit en/of door de itera­tieve benade­ring. Deze benade­ring houdt in dat het werk in opeen­volgende/herhaal­bare iteraties (cycli, rondes, sprints*) wordt opgedeeld en uitgevoerd.

Hierbij levert elke ronde een kleine verbe­te­ring op en duurt meestal 1 tot 4 weken. Aan het einde van elke ronde wordt een werkend product (proef­versie) of onder­deel daarvan opgeleverd.

Zo’n ronde doorloopt vaak stappen als:

  • planning;
  • ontwerp;
  • ontwikkeling;
  • testen;
  • evaluatie.

In tegenstelling tot traditio­neel een project van begin tot eind in een keer te voltooien, richt de itera­tieve methode zich op het herhaalde­lijk verbeteren en verfijnen van het uiteinde­lijke resultaat. Dit dankzij het opdelen van het project in opeen­volgende/herhaal­bare rondes.

* Door mensen die dagelijks Agile werken worden deze rondes ‘sprints’ genoemd.


Wat zijn de kenmerken van Agile werken?

Cyclisch Proces

Het werk wordt uitgevoerd in korte, herhaal­bare rondes. Deze rondes leiden elke keer tot een werkbaar (beter) resultaat.

Stapsgewijze verbeteringen

Elke ronde bouwt voort op de vorige. Feedback wordt gebruikt om het product steeds verder te verbeteren.

Efficiëntie

Het team kan efficiënt reageren op verande­ringen en nieuwe inzichten. Dit door aanpas­singen te maken in elke nieuwe ronde.

Feedback-lus

Er is een voortdurende feedback-lus tussen de teamleden en andere belang-hebbenden. Dit helpt om vroeg­tijdig problemen te identifi­ceren en op te lossen.

Kleinere releases

In plaats van een grote, alles­omvattende release aan het einde van het project, is het vaak mogelijk om regel­matig kleinere updates of releases uit te brengen. Dit is wel geheel afhanke­lijk van het soort product en hoe het past bij het merk.


Wat zijn de voordelen van Agile werken?

Eigenlijk schreven we het antwoord hierboven al: elke cyclus levert een kleine verbetering op, maar dat kun je natuur­lijk op meerdere manieren inter­pre­teren. Laten we de voor­delen eens op een rijtje zetten.

Hogere kwaliteit

Bij de iteratieve methode wordt er regel­matig getest en wordt de kwaliteit van het eind­product keer op keer verbeterd. Dit in tegen­stelling tot traditio­nele methoden.

Volop ruimte voor nieuwe inzichten

Bij deze methode is er volop ruimte voor kritische feed­back én nieuwe inzichten. Je kunt vooraf natuur­lijk nooit alles al weten. Het steeds verder aanpassen en verfijnen leidt tot steeds betere resultaten.

Scherp risico‑management

Bovendien worden problemen en risico’s in een vroeg stadium geïdentificeerd en dus ook aangepakt. Dit helpt om grote fouten en verspilling van tijd en andere middelen te voorkomen.

Ruimte voor voortschrijdende inzichten opdrachtgevers

Tijdens het proces krijgen (ook) klanten en/of opdracht­gevers vaak nieuwe inzichten en kan hun vraag veranderen. Ze realiseren zich dat wat ze aanvanke­lijk wilden, niet altijd overeen­komt met wat ze écht nodig hebben.

Door Agile te werken, kunnen verande­ringen in eisen en specifi­ca­ties soepeler worden doorgevoerd… zonder dat het hele team opnieuw moet beginnen.

Veel hogere klanttevredenheid

Tot slot zorgt deze methode voor hogere klant­tevreden­heid. Door de klant bij iedere ronde te betrekken, zal het geleverde eind­product beter aansluiten bij de wensen, behoeften en verwach­tingen van de klant en/of opdracht­gever.

Sneller naar de markt

Iteratieve methoden maken het mogelijk om werkende (proef)versies van het product sneller op de markt te brengen, wat een concurrentie-voordeel kan opleveren.

Meer traditionele methoden project-management

Bij traditio­nele methoden wordt het project doorgaans in 1 x uitgevoerd en dus zonder tussen­tijdse verbete­ringen. Hierbij worden fouten vaak pas in een later stadium of te laat ontdekt. Dit leidt dan in de regel tot hogere kosten en meer middelen om ze te corri­geren dan bij de iteratieve methoden. Je stoomt dan als het ware te hard door.

Waterfall, als tussen-oplossing

Waterfall is een meer traditio­nele methode. Het project wordt hierbij wel in opeen­volgende fasen verdeeld; een fase begint pas nadat de vorige is afgerond. Hoewel deze methode minder flexibel is dan iteratieve methoden, kan het wel een slimme keuze zijn voor projecten met zeer duidelijke en stabiele eisen.


Interessante proefversies

Het proces van Agile werken kan bijvoor­beeld worden aangevuld met versies die onder beperkte groepen worden uitgerold en/of zogenaamde bèta-versies* bevatten, maar dat hoeft niet per se.

De bedoeling van deze versies is waarde­volle feed­back van gebruikers verzamelen en vervolgens aan de hand hiervan verdere verbeteringen doorvoeren.

Hierdoor kan het product nog beter worden afgestemd op de behoeften van de gebruikers.

* ­Een bèta-versie is een voorlopige versie van software die voorafgaand aan de definitieve versie al beschikbaar wordt gesteld voor gebruikers. Zo kan de versie worden getest op fouten en verbeteringen. De versie is in de regel wel al stabiel, maar kan her en der nog haperen en/of onvoltooide functies bevatten.


Tijd en budget versus resultaat

Maar hoelang ga je hiermee door en hoeveel rondes ga je hieraan besteden? Hoe zorg je dan dat je de deadline haalt en een project niet steeds duurder en duurder wordt? Je weet immers niet wat je per ronde gaat ontdekken.

Tijd versus resultaat

Inderdaad, je kunt natuur­lijk niet eeuwig doorgaan met verbeteren en dus zal dit toch binnen de gestelde tijd moeten gebeuren. Dit kan een flinke uitdaging zijn. Door duidelijke tijds­lijnen en doelen voor elke iteratie (aanpassings­ronde) te stellen, blijft het project op schema… maar ook een ware uitdaging.

Ook daarom houdt de project-manager de planning strak in de gaten.

Budget versus resultaat

Gezien het budget, zul je ook bij Agile gewoon op tijd moeten stoppen, zelfs als het resul­taat nog beter kan. Je moet laveren tussen budget en resultaat. Het budget stelt nu eenmaal (doorgaans) de grens aan de kwaliteit.

Er moeten dan ook regelmatig compro­missen worden gesloten tussen de gewenste kwaliteit en de beschik­bare middelen. Dit dwingt teams om te focussen op de meest waarde­volle functies, zonder de rest te verwaar­lozen.

Er zal continu gezocht moeten worden naar een balans tussen perfectie en de tijd en middelen die beschik­baar zijn. De project-manager draagt ook hierbij weer de grootste verant­woordelijkheid.


Kernprincipes van Agile werken

Tot slot voor de volledig­heid: de kern­principes van Agile werken. Deze principes zijn vastgelegd in het zogenaamde Agile Manifesto. Dit manifest benadrukt 4 belang­rijke waarden.

 

  • Individuen en interacties boven processen en tools.
  • Werkende software of producten boven uitgebreide documentatie.
  • Samenwerking met de klant boven contract-onderhandelingen.
  • Reageren op verande­ring(en) boven het volgen van een plan.

 

Voorbeelden van iteratieve methoden

Hope­lijk is ondertussen het concept van Agile werken en de kracht van iteratieve processen duidelijk. Laten we eens kijken naar hoe deze principes concreet worden toegepast? Wat zijn Scrum, Kanban, Extreme Programming (XP) en Rapid Application Development (RAD) en wat maakt ze uniek?

  • Scrum – Scrum verdeelt projecten in korte sprints (1 tot 4 weken) waar teams staps­gewijs werk leveren, feed­back verzamelen en aanpas­singen doen voor continue verbetering. Elke sprint levert een poten­tieel bruikbaar product op.
  • Kanban – Kanban visualiseert werk als een stroom met behulp van kolommen. Het focust steeds op een beperkt aantal taken. Hierdoor kunnen teams doorlopend reageren op verande­rende eisen en zorgen voor de nodige aanpassingen.
  • Extreme Programming(XP) – Extreme Programming (XP) combineert staps­gewijze planning en regel­matige releases (vrijgegeven proef­versies), waarna deze weer snel zijn aan te passen aan de klant­behoeften. Hier ligt de nadruk op continue feed­back en verbetering.
  • Rapid Application Development (RAD) – Rapid Application Development (RAD) legt de focus op snelle ontwikke­ling van proef­versies (proto­typing). Dit maakt het mogelijk om snel de feed­back te verwerken.

En Lean dan?

Lean is géén iteratieve methode zoals Agile, maar eerder een aanvulling hierop. Lean-principes worden dan ook vaak gecombi­neerd met iteratieve en Agile-methoden.

De voordelen hiervan zijn:

  • (nog) efficiëntere workflow met minder verspilling;
  • klantgericht werken, wat de kwaliteit en waarde voor de klant verhoogt.

Met Lean optimaliseer je hiervoor processen door:

  • het verwijderen of vermin­deren van overbodige stappen;
  • steeds kleine verbeteringen aan te brengen in de processen en werk­methoden (Kaizen);
  • precies op tijd te leveren (JIT).

Superinteressant allemaal. Toch laten we het hierbij wat Lean betreft. Laten we dit artikel maar eens afronden met wat Scrum‑jargon.

 

Scrum-jargon

Wie zijdelings betrokken is bij Scrum kan soms verloren raken in vaktaal tijdens gesprekken, overleggen en vergaderingen. De onder­staande lijst vormt de kern van het Scrum-jargon. Het zijn de meest algemene termen en zijn handig om te kennen als je tijdens meetings de draad van het verhaal niet (te snel) kwijt wilt raken.

 

  • Scrum-ceremonie – Een Scrum-ceremonie is een gestruc­tu­reerde bijeen­komst binnen het Scrum-framework, die helpt bij het plannen, volgen en evalueren van voortgang.
  • Daily Stand-Up – Een korte dagelijkse vergade­ring waarin team­leden hun voortgang en uitdagingen bespreken.
  • Scrum Master – De persoon (m/v/x) die het Scrum-proces en het team organiseert en begeleidt. Deze persoon wordt soms gekscherend ceremonie-meester genoemd.
  • Product Owner – De persoon (m/v/x) die de klant vertegen­woordigt en de prioritei­ten van het werk bepaalt. Hij is verant­woorde­lijk voor het maxima­li­seren van de waarde van het product en het beheren van de Product Backlog.
  • Product Backlog – Een geordende lijst van alle onder­delen, functio­na­li­teiten en verbete­ringen.
  • Backlog Refinement (Grooming) – Het proces van het regelmatig bijwerken en verduide­lijken van de Product Backlog. Dit doe je om ervoor te zorgen dat items goed beschreven zijn en klaar zijn voor volgende sprints.
  • Release Planning – Het proces van het plannen en voorbereiden van een product-release, inclusief het vast­stellen van de omvang, grenzen, timing en communicatie.
  • Scrum Team – Een zelforgani­se­rend en multi-disciplinair team dat verant­woorde­lijk is voor het leveren van de producten.
  • Sprint – Een tijdsperiode (meestal 1 tot 4 weken) waarin een specifiek taken­pakket wordt voltooid en een proef­versie wordt opgeleverd.
  • Sprint Planning – Een bijeen­komst waarin het werk voor de komende sprint wordt gepland. In de regel beslist het team wat er in de komende sprint zal worden gedaan en hoe dat werk zal worden uitgevoerd.
  • Sprint Backlog – Een lijst van taken en items die tijdens de huidige sprint moeten worden voltooid.
  • Sprint Review – Een bijeen­komst aan het einde van de sprint. Hierin demon­streert het team het voltooide werk (proef­versies) aan de belang-hebbenden en verzamelt de feedback.
  • Sprint Retrospective – Een bijeen­komst waarin het team de voortgang van de vorige sprint evalueert en omzet in verbeter-punten voor de volgende sprint?
  • User Story – Een korte, informele beschrijving van een functio­na­li­teit vanuit het oogpunt en/of ervaring van de eindgebruiker.
  • Epic – Een grote user story die kan worden opgesplitst in kleinere, beter beheers­bare user stories.
  • Story Points – Story points heeft te maken met de grootte en complexi­teit van een user story of taak. Deze worden gebruikt om de benodigde inspan­ning en tijd in te schatten en zijn dus behulpzaam voor de planning.
  • Definition of Done (DoD) – Een set van criteria die bepaalt wanneer een taak, item of user story als volledig en afgerond kan worden beschouwd.
  • Velocity – Een meeteen­heid voor de hoeveel­heid werk die een team in een sprint kan voltooien, vaak gemeten in story points.
  • Increment – Het totaal aan alle taken en items die tijdens een sprint zijn voltooid plus die van alle vorige sprints. Samen leveren ze uiteinde­lijk het werkende product (proef­versie) op.
  • Burndown Char – Een grafiek die de voortgang van het team in een sprint of project visuali­seert aan de hand van het aantal reste­rende werk­uren of werk­items ten opzichte van de verstre­ken tijd.

 

Conclusie

Iteratieve methoden als Agile en Scrum bieden flexibele en aanpas­bare benade­ringen voor project-management en product-ontwikkeling. Ze helpen bij het beheren van complexe projecten en het inspelen op verande­rende eisen.

Door het opsplitsen van werk­processen in beheers­bare cycli bij deze methoden, kunnen teams efficiënter reageren op verande­ringen, de kwaliteit van hun werk verbeteren en uiteinde­lijk een product opleveren dat beter aansluit bij de behoeften van de klant.

Project-leiderschap in de digitale ontwerp­wereld vereist een combi­natie van tech­nische kennis, organisa­to­rische vaardig­heden en effectieve communicatie.

Door deze technieken te omarmen, kunnen project-leiders succes­vol navigeren door de uitda­gingen van de digitale ontwerp-wereld. Ze kunnen producten van hoge kwaliteit leveren die voldoen aan de verwach­tingen van de klant.


Toekomstplannen

Wie ons blog al volgt, weet het: we delen bijna weke­lijks infor­matie en tips om van het merk, de web­site en/of de app een succes te maken. Met veel van deze blogartikelen kun je zelf hands-on aan de slag.

Wil je deze blogartikelen niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onder­aan – voor­bij de onder­staande box – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.

Zo mis je niets en zien we jou hier binnen­kort weer terug. Tot gauw!


Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman - Content creator, merkenbouwer & conceptor

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ content­maker of merken­bouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karak­ter zeer breed onder­legd en altijd even toege­wijd. Nancy begon ooit als werk­tekenaar, maar schoolde al snel bij tot copy­writer.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijk­heden. Dat doet ze eigen­lijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplos­singen en is daarbij dus niet wars van inno­vaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!

 

Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert

Wil jij meer weten over dit soort onder­werpen en op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interes­sante infor­ma­tie op het gebied van zake­lijk blog­gen, content-marke­ting, conversie-opti­ma­li­sa­tie, branding, SEO en alles daar­omheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.

Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.



<< Direct terug naar home