Reels, Shorts en Stories • 2/2 • Het belang voor de content-strategie
Korte video-content als Reels, Shorts en Stories hebben bewezen waardevol te zijn voor merken. Ze zijn niet alleen belangrijk voor de branding en de marketing, maar ook voor de conversie-optimalisatie en zoekmachine-optimalisatie (SEO) zijn ze van onschatbare waarde.
Wat wil je nog meer?
Reels, Shorts en Stories trekken de doelgroepen aan, vergroten de naamsbekendheid en betrekken deze mensen bij het merk. Met tutorials, blikken achter de schermen of simpele promoties zijn ze meer dan interessant om in de content-strategie op te nemen, máár blijf tegelijk ook kritisch. We zoomen verder in!
Wat gaan we doen?
- Deel 1 – we zoomden in op de overeenkomsten en verschillen tussen Reels, Shorts, Stories en hun rollen voor de content-marketing. Terug naar deel 1.
- Deel 2 – We verdiepen ons in de kansen die deze vormen van korte video-content bieden voor zowel de branding en marketing als voor de conversie-optimalisatie en zoekmachine-optimalisatie (SEO).
- Bonus-artikel – Voor wie zijn blik verder wil verbreden, delen we een leuk en interessant artikel over wat Reels vroeger waren en wat de term nog meer betekent in de video- en filmindustrie. Direct naar bonus-artikel.
Eerst meer weten?
Lees dan deel 1.
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over content-marketing. Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over content-marketing en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inhoud
- Korte terugblik – Wat kunnen we nog meer over Reels, Shorts, Stories en video’s op TikTok vertellen?
- Reels, Shorts, Stories, video’s op TikTok en branding
- Reels, Shorts, Stories, video’s op TikTok, conversie-optimalisatie en SEO
- Conclusie – Korte video-content zorgt voor verbinding met de doelgroepen
Korte terugblik
Wat kunnen we nog meer over Reels, Shorts, Stories en video’s op TikTok vertellen?
Wat kunnen we nog meer over Reels, Shorts, Stories en video’s op TikTok vertellen? Met deze vraag eindigden we deel 1. We bespraken in dat deel de overeenkomsten en verschillen tussen al deze vormen van korte ‘verticale’ video-content die speciaal is/wordt gemaakt voor het bekijken op mobiele apparaten.
Reels, Shorts, Stories en andere korte video’s zijn populair vanwege hun directe impact en authenticiteit. Je vindt ze op social-media-platformen als Instagram, Facebook, TikTok en YouTube. Ze bevatten naast bewegend beeld vaak audio, tekst, emoji’s, stickers en speciale effecten.
Meer dan de helft van de marketeers zegt dat video het meest waardevolle type content is en 25% zegt dat live-video effectief is bij het bereiken van de doelstellingen van hun social-media-strategie.
Bron: Sprout Social.
Werd deze korte video-content ooit bedacht om verhalen te vertellen, zijn Reels en Shorts op dit moment hoofdzakelijk entertainend en creatief, terwijl we via Stories voornamelijk momenten uit ons leven delen en hiermee interactie bevorderen.
Al deze korte ‘verticale’ video-content is natuurlijk niet alleen in te zetten door gebruikers van de platformen voor onderling vermaak. Ze bieden ook kansen voor merken; voor zowel de branding en marketing als voor de conversie-optimalisatie en zoekmachine-optimalisatie (SEO).
Laten we dan maar snel beginnen met de waarde van Reels, Shorts en Stories voor de branding.
Wij weten dat je woorden als video-content en social-media-strategie ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Reels, Shorts, Stories, video’s op TikTok en branding
Reels, Shorts, Stories en video’s op TikTok bieden merken een geweldige manier om de aandacht van hun doelgroepen op social media te trekken en tegelijk on top of mind te blijven. Dit is natuurlijk enorm belangrijk voor het bouwen van een sterk merk en de breinpositie.
Daarnaast stellen ze merken in staat hun aanbod (producten en/of diensten) op een creatieve manier te presenteren. De video’s helpen om de naamsbekendheid van het merk te vergroten én het publiek te betrekken bij het merk.
Maak gebruik van de mogelijkheden van korte video-content en boost het merk door hiermee een authentieke merkbeleving te creëren.
Dit maakt duidelijk dat organisaties korte video-content niet alleen kunnen inzetten voor de marketing, maar ook voor de branding. Reels, Shorts, Stories en video’s op TikTok kunnen namelijk heel goed de merkpersoonlijkheid overbrengen door de juiste sfeer te weerspiegelen.
We spreken nu over de merkbeleving die op dit moment voor menig consumentenmerk belangrijker is dan welk ander middel dan ook.
De sfeer van het merk overbrengen met korte video-content
Wanneer je met de korte video-content de sfeer van het merk wilt overbrengen, dan heb je geen hogeschool wiskunde nodig. Het merk moet vooral zichzelf blijven en dus de merkpersoonlijkheid uitstralen, dan is het resultaat authentiek en geloofwaardig.
Wanneer je de content weet te koppelen aan de levensstijl van het merk en die van de doelgroepen, weerspiegel je al snel de juiste sfeer. Hiervoor kun je – bijvoorbeeld – kiezen om de content zo in te zetten, dat het laat zien hoe het merk en het aanbod (producten en/of diensten) passen in de levensstijl van de doelgroepen.
Met korte video-content kun je de expertise bewijzen zonder jezelf op de borst te kloppen.
Tegelijkertijd kun je met de Reels, Shorts, Stories en video’s op TikTok laten zien wat het merk te bieden heeft en hoe de producten werken. Dit zie je vaak en kan ook helpen om de naamsbekendheid van het merk te vergroten en het publiek te betrekken bij het merk.
Andere veel gebruikte doelen van Reels, Shorts, Stories en video’s op TikTok zijn:
- Blik achter de schermen – Merken kunnen Reels gebruiken om hun doelgroep(en) een kijkje achter de schermen te bieden en bijvoorbeeld te laten zien hoe hun producten worden gemaakt.
- Tutorials – Reels zijn ideaal voor tutorials over hoe de producten moeten worden gebruikt.
- Promoties – Merken kunnen Reels gebruiken om promoties en kortingen aan te kondigen of te delen.
Hoe pak je dit onderscheidend en verbindend aan?
Heel erg origineel kun je bovenstaande voorbeelden natuurlijk niet noemen, maar je kunt het wel op een originele manier aanpakken. Hierop zoomen we binnenkort uitgebreid in. We delen dan een serie met inzichten en tips om zelf hands-on met kort video-content aan de slag te gaan, maar dat is niet alles.
Deze serie sluiten we af met ruim 70 ( ! ) originele ingangen en inspirerende ideeën voor hoe je korte video-content op een onderscheidende én vooral verbindende wijze kunt inzetten.
Dit wil je natuurlijk niet missen! Meld je dus maar direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Maak het merk altijd herkenbaar
Sowieso zorg je dat in alle content – en dus ook in de korte video-content – het communicatie-concept terug te zien is en dat ook aan iedere geplubiceerde video het merk feilloos te herkennen is.
Communicatie met de doelgroepen
Alsof de genoemde voordelen nog niet genoeg zijn, kunnen Reels, Shorts, Stories en video’s op TikTok een hele belangrijke rol spelen in de communicatie met de doelgroepen op deze platformen. Merken kunnen via de video-content gebruikers bijvoorbeeld vragen stellen en zelfs polls starten. De volgers kunnen rechtstreeks reageren.
Korte video-content en influencer-marketing
Influencers kunnen voor merken Reels, Shorts, Stories en video’s op TikTok produceren en zo het aanbod promoten. Hiervoor worden ze doorgaans goed betaald en gelden wettelijke regels.
De influencer kan de video-content geheel zelfstandig maken of in nauwe samenwerking met het merk.
Aldus, wat betekent korte video-content voor de branding?
Reels, Shorts, Stories en video’s op TikTok helpen merken om de aandacht te trekken, een sterk merk te bouwen en de doelgroepen te betrekken. Ze bieden creatieve presentatie-mogelijkheden en kunnen de merkpersoonlijkheid authentiek en verbindend overbrengen. Korte video-content versterken in de regel de breinpositie van het merk.
Korte video-content is op dit moment een van de beste tools om verbinding te maken met de doelgroepen en om top of mind te blijven.
Na bovenstaande informatie is het eigenlijk overbodig te zeggen dat korte video-content als Reels, Shorts, Stories en/of video’s op TikTok een onderdeel moeten vormen van de branding-strategie. Maar denk hier wel eerst goed over na en als je besluit ervoor te gaan, bedenk hiervoor dan een goede strategie. Dat is een strategie die complementair is aan de branding-strategie.
Reels, Shorts, Stories, video’s op TikTok, conversie-optimalisatie en SEO
Zoals je zojuist kon lezen, kun je met korte video-content als Reels, Shorts, Stories en video’s op TikTok het merk en het aanbod etaleren en potentiële klanten laten zien hoe het aanbod voor hen werkt.
Dit draagt bij aan naamsbekendheid en de verbinding tussen merk en doelgroepen op de betreffende platformen. Dit zou moeten leiden tot meer verkeer naar de website en uiteindelijk tot meer conversie.
Meer conversie is altijd goed voor de zoekmachine-optimalisatie (SEO), maar je kunt de Reels, Shorts, Stories en video’s op TikTok ook zo maken dat ze een directe bijdrage leveren aan de SEO. Je moet dan zorgen dat de Reels gerelateerd zijn aan de te targeten zoekwoorden.
Korte video-content is niet alleen de sleutel tot meer zichtbaarheid, maar zorgt vaak ook voor meer bezoekers en conversies.
Hiermee vergroot je niet alleen de zichtbaarheid van het merk op de betreffende social-media-platformen, maar tegelijk ook de kans dat het merk wordt gevonden door gebruikers die op zoek zijn naar die zoekwoorden.
Google houdt dit scherp in de gaten. Hierdoor kunnen mensen die door de Reel, Short of Storie op de website uitkomen, weer pluspunten voor het merk in de zoekmachine opleveren.
Het is dus zeker de moeite waard om korte video-content op te nemen in je SEO- en conversie-optimalisatie-strategie.
Nog even in het special over Shorts en SEO
Met betrekking tot Shorts en SEO zijn er namelijk wel verschillen te noemen, want YouTube is een zoekmachine op zich en werkt nauw samen met Google’s (web)zoekmachine. Beide zijn natuurlijk sowieso van Google.
Hierdoor zijn er verschillende strategieën die je op YouTube kunt inzetten en haal je het beste uit het social-media-platform. Het creëren van relevante content, het optimaliseren van titels en het creëren van een goede beknopte inhoud, zijn slechts enkele voorbeelden waarop merken en andere publicisten de betrokkenheid van de doelgroepen kunnen vergroten.*
* Neil Patel (‘s werelds leading SEO-specialist) heeft hierover een uitgebreid blogartikel gepubliceerd. Het artikel legt uit wat de meest effectieve YouTube Shorts-strategie is en is zeer duidelijk voor mensen met enige kennis van SEO en het publiceren op YouTube. We verwijzen je graag daarheen omdat wij zelf in ons blog nog niet hebben ingezoomd op dit specifieke onderwerp. Naar het artikel.
Conclusie
Korte video-content zorgt voor verbinding met de doelgroepen
Korte ‘verticale’ video-content als Reels, Shorts, Stories en video’s op TikTok zijn voor merken een populaire manier geworden om te communiceren met hun doelgroepen op de betreffende socia-media-platformen. Het biedt ruim voldoende mogelijkheden om het merk en het aanbod op een informele en menselijke manier te presenteren.
Merken tonen hun producten in actie, bieden een blik achter de schermen en betrekken hun volgers bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van nieuwe producten of diensten.
Korte video-content laat het merk tot leven komen en brengt doelen op het gebied van branding, marketing, conversie-optimalisatie én SEO dichterbij.
Reels, Shorts, Stories en video’s op TikTok bieden hierdoor tal van voordelen voor zowel de branding en de marketing als de conversie-optimalisatie en de zoekmachine-optimalisatie (SEO).
Wanneer het bij de doelgroepen en het merk past, is het aan te raden om korte video-content op te nemen in de content-marketing-strategie (content-strategie). Deze strategie staat altijd in teken van de doelstellingen van het merk, en dus ook van de branding, marketing, conversie-optimalisatie en SEO.
Speciale noot voor zzp’ers en lokale dienstverleners in klein MKB
Ben jij zzp’er of een ondernemer die al 20 ballen hoog moet houden en tijd tekort komt? Kijk dan eerst kritisch of korte video-content als Reels, Shorts, Stories en video’s op TikTok wel bij jou als merk past. Zitten de doelgroep(en) er ook echt op te wachten of komen de klanten via andere wegen naar je toe?
Wanneer de toegevoegde waarde duidelijk is, dan is belangrijk dat je tijd hebt om op regelmatige basis ‘relevante’ korte video-content voor de doelgroep(en) te kunnen produceren. Vraag jezelf ook af hoe je nog onderscheidend kunt zijn tussen alle andere video’s. Wat kun je (nog) toevoegen?
Besef dat het je sowieso tijd gaat kosten en je weer afgeleid kan zijn van wat belangrijker is. Maar als je ervoor gaat, ga er dan voor!
En vergis je niet. Ook al kan een concurrent keer op keer voor briljante video-content zorgen, dan zegt dat nog niets over de Return On Investment (ROI).
Direct zelf aan de slag?
Wil je tips om zelf direct mee aan de slag te gaan? Ga dan naar de box ‘Zo maak je een succesvolle korte video’ in ‘Content-marketing • De trends van 2023 • 5/6 • Video is king!’.
Toekomstplannen met video-content? Wij helpen!
Zoals we in de tekst al hebben vermeld, gaan we binnenkort uitgebreid inzoomen op de kracht van korte video-content voor de branding van lokale dienstverlenende organisaties. We delen dan inzichten en tips om zelf hands-on aan de slag te gaan.
Wie ons volgt weet dat we helpen met het merk naar een hoger niveau te tillen en dus ook met je korte video-content.
Aansluitend op deze serie komen we dan ook nog met maar liefst ruim 70 ( ! ) originele ingangen en inspirerende ideeën voor hoe je korte video-content op een onderscheidende én vooral verbindende wijze kunt inzetten.
Wil je deze blogartikelen niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de onderstaande box – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier binnenkort weer terug. Tot gauw!
Uitbesteden heeft zo zijn voordelen
Uitbesteden is ook een interessante optie en kan uiteraard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze corebusiness is en content-marketing daarvan een belangrijk onderdeel vormt. Zo hebben wij ruime ervaring met het bepalen, ontwikkelen én uitvoeren van content-marketing-strategieën.
Dit doen we in nauwe samenwerking met of voor zowel dienstverlenende organisaties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deeloplossingen. Hierdoor kan iedereen doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend. Lees hier meer over onze zorgverlening.
Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, branding, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.