![SEO, AI en zoekwoorden • Wat brengt de toekomst voor lokale dienstverleners? • 2/3 [to-do-list 1]](https://thecontentcarecompany.nl/wp-content/uploads/2024/04/seo-ai-zoekwoorden-toekomst-lokale-dienstverleners-2-to-do-list-1.png)
SEO, AI en zoekwoorden • Wat brengt de toekomst voor lokale dienstverleners? • 2/3 [to‑do‑1]
![SEO, AI en zoekwoorden • Wat brengt de toekomst voor lokale dienstverleners? • 2/3 [to-do-list 1]](https://thecontentcarecompany.nl/wp-content/uploads/2024/04/seo-ai-zoekwoorden-toekomst-lokale-dienstverleners-2-to-do-list-1.png)
Generative AI als ChatGPT, Copilot, Gemini én spraakgestuurde assistenten transformeren ons zoekgedrag. Daarnaast is er Google’s Core Update 2024 en straks ook nog Google’s laatste snufje SGE. Gezamenlijk zetten ze de SEO-wereld op zijn kop.
En wat betekent dit voor de SEO-strategieën van lokale partijen in de dienstverlenende sector?* Hoe gaat hun SEO en ranking er straks uitzien? En wat moeten ze doen? Wat kunnen ze doen?
Het antwoord hierop is simpel:
SEO-strategieën moeten zich nu aanpassen aan de veranderingen in het zoekgedrag door generative AI.
Maar dan? Hoe doe je dat?
We pakken onze glazen bol er weer bij, tonen je de belangrijkste veranderingen en zoomen in op je SEO-strategie van vandaag en morgen.
* Bij lokale zakelijke en persoonlijke dienstverleners kun je denken aan: lokale commerciële, financiële en juridische dienstverleners, kleinere lokale partijen in de gezondheidszorg (welzijn, lichamelijke en persoonlijke verzorging) of lokale organisaties in de educatieve sector.
Wat gaan we doen?
In deze serie koppelen we de oplossingen aan de gevolgen van de opkomst van generative AI en lopen die stuk voor stuk door. Door het inzetten op onderstaande oplossingen, kun je op dit moment de content relevant houden en zo goed als mogelijk inspelen op de AI‑gedreven zoekomgeving van de toekomst.
Dit is wat je nu als lokale partij in de dienstverlening kunt doen om te zorgen dat je vindbaar blijft of misschien wel beter vindbaar wordt. Helaas zijn er geen garanties, want alles is op dit gebied in beweging… en niet zo’n beetje ook.
- Deel 1 – We beginnen met een blik in de toekomst en zoomen in op SGE en de veranderende wereld van SEO. Terug naar deel 1.
- Deel 2 – Aan de hand van de veranderingen, helpen we je op weg de SEO-strategie future proof te maken. We delen de 1e helft.
- Deel 3 – We gaan verder waar we in deel 2 stopten en richten ons in dit deel met name op social media, lokale SEO en video-content. Direct naar deel 3.
Eerst meer weten?
Lees dan deel 1.
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over zoekmachine-optimalisatie (SEO). Wil je dat wij je op de hoogte houden van nieuwe artikelen op het gebied van zoekmachine–optimalisatie en gerelateerde onderwerpen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inhoud
- Terugblik & inleiding – Veranderingen zoekgedrag en de impact op lokale dienstverleners
- Welke veranderingen zijn er en wat kun je doen?
- Transitie zoekopdrachten
- Evolutie in beantwoording van vraag
- Inzicht zoekintentie
- Gepersonaliseerde zoekresultaten
- Gebruikerservaring en betrokkenheid
- Relevante content
- Branding, expertise en autoriteit
- Featured snippets en zero-click-antwoorden
- Aggregators en platformen
- Bronnen
- Laatste noot – Pas je nu aan voor het straks te laat is
Terugblik & inleiding
Veranderingen zoekgedrag en de impact op lokale dienstverleners
Stel je werkt bij een lokaal advocaten-kantoor gespecialiseerd in arbeidsrecht hier in Den Haag. Jullie werken voor andere bedrijven in de regio. Je zorgt wekelijks voor minimaal 1 blogartikel met ‘relevante content’ voor de doelgroep. Dit promoot je via diverse kanalen én de content wordt altijd goed ontvangen.
Door al je inspanningen was het kantoor online lokaal altijd zeer goed zichtbaar en vindbaar en zeker tussen de zoekresultaten in Google had het bedrijf een mooie plek.
Wij weten dat je woorden als advocaten-kantoor ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Wat brengt de toekomst?
Nu springen we in de toekomst; naar volgend jaar of misschien wel naar eind dit jaar. Je ziet dat zichtbaarheid en vindbaarheid minder worden en de zichtbaarheid in Google is ook verminderd. Het aantal kliks is drastisch gedaald en dit allemaal dankzij alle veranderingen in ons zoekgedrag en de tools die we daarvoor gebruiken.
Na een kleine rondvraag besef je dat de doelgroep steeds vaker genoegen neemt met de informatie die generative AI ze biedt. Hieraan kun je weinig veranderen, maar het doel is nog steeds zorgen voor zichtbaarheid en vindbaarheid én vooral voor meer conversie. Wat nu?
Wat ga je nu hieraan doen?
Terug naar het heden. Wat moet je nu doen? Hoe speel je daar nu al slim op in? Hoe zorg je dat het advocaten-kantoor online prominent aanwezig blijft? De toekomst kun je niet veranderen, dus hoe bereid je je daarop nu al het beste voor?
Het antwoord gaven we je in de intro al en is heel simpel:
Je past de SEO-strategieën aan aan de veranderingen in het zoekgedrag door AI.
We gaan je vertellen hoe, maar eerst een samenvatting van deel 1.
Inleiding
Wat is er gaande in SEO-land?
In deel 1 zoomden we in op de onstuitbare opmars van generatieve kunstmatige intelligentie (generative AI) als ChatGPT van OpenAI, Copilot van Microsoft en Gemini van Google. We bespraken ook de introductie en het gebruik van Google’s ‘Search Generative Experience’ (SGE) in de zoekmachine van Google in ruim 120 landen, allemaal buiten Europa.
De opmars van generative AI en SGE dwingt tot aanpassingen in SEO-strategieën.
Hierin kwam duidelijk naar voren dat generative AI niet alleen in korte tijd heeft geleid tot veranderingen in onze manier van zoeken, maar ook zorgt voor veranderingen in de zoekresultaten.
Deze veranderingen hebben – naast de Google Core Update 2024 – flinke impact op de zichtbaarheid en vindbaarheid van lokale partijen werkzaam in de dienstverlenende sector. Deze dienstverleners beginnen zich terecht kleine tot grote zorgen te maken over hun ranking, bezoekersaantallen en conversie.
Wat is SGE?
SGE is een nieuwe en nog experimentele manier van het geven van antwoorden op vragen gesteld aan Google’s zoekmachine.* dit werkt onder andere op basis van generative AI. Ook hierbij geef je geen traditionele zoekopdrachten meer in, maar stel je gewoon een vraag.
Vervolgens biedt SGE snelle en duidelijke antwoorden. De AI organiseert hiervoor eerst de zoekresultaten en geeft hiervan een beknopte samenvatting. Hierbij vermeld het ook nog keurig de bronnen.
Door dit complete antwoord, zal het aantal kliks naar en bezoekers op websites met informatieve content (verder) afnemen.** en daarnaast wordt ranken lastig, want binnen dit type antwoorden bestaat ranking niet eens meer.
* Momenteel [april 2024] is SGE toegankelijk in meer dan 120 landen buiten Europa, maar door Google’s Gemini vragen te stellen, krijg je nu al een beetje een idee van hoe de antwoorden er straks uit kunnen gaan zien.
** SGE heeft op dit moment nog geen interessante waarde voor niet-informatieve zoekopdrachten en is dus vooral geschikt voor het verkrijgen van behulpzame content. Dit zegt dus nog niets over de toekomst van niet-informatieve zoekopdrachten, als shopping, entertainende content en actie-matige content. Daarvoor blijft onze traditionele manier van zoeken voorlopig de beste keuze.
Veranderingen voor lokale dienstverleners
Met SGE worden zoekwoorden minder belangrijk. In plaats daarvan worden er duidelijke vrij natuurlijke vragen gesteld, waarop een vrij natuurlijk antwoord volgt. Dit heeft een impact op de SEO-strategieën van lokale dienstverlenende organisaties.
De SEO-strategie aanpassen is voor de één een hels karwei, voor de ander een eitje. Het ligt vooral aan wat je al deed.
Om vindbaar en zichtbaar te blijven én te zorgen voor meer conversie, moeten lokale dienstverleners hun strategie met spoed aanpassen. Voor de een kan dit ingrijpender zijn, dan voor de ander.
Hierbij moeten deze kleinere partijen ook nog de concurrentie met de grote merken aangaan. Het lokale karakter wordt dan belangrijker en kan zelfs in hun voordeel gaan werken.
Wat kunnen ze hiervoor doen?
Wat deze partijen hiervoor kunnen doen? Dat vertellen we je stap voor stap aan de hand van de mogelijke gevolgen, want hoe we het ook wenden of keren: veel SEO-strategieën moeten zich nu aanpassen om de concurrentie voor te blijven.
Welke veranderingen zijn er en wat kun je doen?
Nu de traditionele zoekmachine minder wordt gebruikt, worden de gevolgen op de hieronder genoemde zaken steeds duidelijker. Lokale bedrijven moeten hierop inspelen, zeker als ze moeten concurreren met de grotere internationale merken die al ‘voor SGE geoptimaliseerde content’ aanbieden.
- Zoekopdrachten
- Beantwoording van vraag
- Zoekintentie
- Gepersonaliseerde zoekresultaten
- Gebruikerservaring en –betrokkenheid
- Relevante content
- Branding, expertise en autoriteit
- Featured snippets en zero-click-antwoorden
- Aggregators en platformen
- Lokale SEO Zie deel 3.
- Social media Zie deel 3.
- Video-content Zie deel 3.
Transitie zoekopdrachten
Steeds meer mensen gebruiken voice search om informatie op te zoeken. Voice search maakt gebruik van spraakgestuurde AI‑assistenten als Siri, Google Assistent, Alexa. Bij de gesproken zoekopdrachten gebruiken de gebruikers redelijk normale taal en dus een vrij natuurlijk taalpatroon, al is het vaak wel een beetje commanderend en overgearticuleerd.
Gesprekken met generative AI en SGE volgen natuurlijke taalpatronen, waarop de SEO in moet spelen.
Ook chatbots worden steeds vaker gebruikt. Wanneer mensen een vraag aan de chatbot stellen, gebruiken ze ook redelijk normale taal, maar dan vaak geschreven. Hetzelfde geldt voor hoe men het gesprek met de generative AI voert.
Gebruikers van SGE formuleren hun zoekopdrachten ook op een vrij natuurlijkere manier. Het gesprek dat volgt, volgt hetzelfde taalpatroon.
Wat kun je doen?
Net als de grote merken, moeten lokale bedrijven hun website -content optimaliseren voor spraakgestuurde zoekopdrachten (voice search) en natuurlijk taalgebruik.
Achterhaal hiervoor veelvoorkomende vragen met betrekking tot het aanbod (dienst en/of product) en beantwoord deze in natuurlijke taal. Leg de focus hierbij op lokale termen en visuele aanwijzingen die belangrijk zijn voor de lokale potentiële klant.
Zorg ook voor ruim voldoende informatie over het merk, de organisatie en het aanbod. Geef antwoord op wie-, wat-, waar- en hoe-vragen. Hoe meer informatie je geeft, hoe groter de kans dat de SGE het straks meeneemt in zijn antwoord áls dat zo van pas komt.
Evolutie in beantwoording van vraag
Met AI‑gestuurde zoekopdrachten wordt ‘semantisch zoeken’ steeds belangrijker. Semantisch zoeken betekent dat zoekmachines voor het zoekresultaat niet alleen kijken naar specifieke zoekwoorden, maar ook naar de betekenis en de gehele context van de zoekopdracht.
Wat kun je doen?
Zorg voor content die rijk is aan relevante informatie en dus de diepte ingaat. Dit soort content gaat niet over zoekwoorden, maar biedt een duidelijk verband tussen de verschillende (zoek)termen. Het biedt ook helderheid over de context (het grotere geheel) waarin deze termen worden gebruikt.
Inzicht zoekintentie
Gebruikers van generative AI stellen complexere vragen en verwachten ook nog eens gepersonaliseerde antwoorden. AI begrijpt de context van zoekopdrachten (zoekintentie) ook beter en komt hopelijk met antwoorden die de gebruikers verwachten. Hierin zal AI steeds beter worden.
Wat kun je doen?
Je zal je voor de SEO eerst bezig moeten houden met het begrijpen van de behoeften en motieven van de doelgroep(en), de zogenaamde zoekintentie. Pas als je het ‘waarom’ achter de zoekopdrachten kent, kun je de vragen gaan beantwoorden.
Websites die aansluiten bij de voorkeuren van AI‑algoritmen en de intentie van gebruikers, scoren waarschijnlijk goed in de zoekresultaten.
Verdiep je in de behoeften en motivaties van de doelgroep(en). Wat zijn de pijnpunten die potentiële klanten ervaren? Welke vragen houden ze bezig?
Beantwoord deze vragen in de content. Focus hierbij op praktische tips en biedt waardevolle inzichten.
Daarnaast moet je op basis van die zoekintentie de gebruikerservaring verbeteren. Zie het kopje ‘Gebruikerservaring en betrokkenheid’ hieronder.
Verder inzoomen? Ga naar:
Gepersonaliseerde zoekresultaten
We borduren nog even door op gepersonaliseerde zoekresultaten, want SGE werkt met gepersonaliseerde zoekresultaten. De AI doet dat niet alleen op zoekintentie, maar ook op basis van gebruikersprofielen.
Hiervoor genereert de AI gebruikersprofielen op basis van eerdere zoekopdrachten, locatie (!), demografische gegevens en andere factoren.*
Daarnaast maakt de AI het mogelijk om het antwoord te personaliseren op basis van het gebruikersprofiel.
* Hier komt natuurlijk het privacy-verhaal om de hoek kijken. Dit behoeft in dit blogartikel verder geen aandacht, want daar kun je met betrekking tot de SEO nu niets mee.
Wat kun je doen?
Stem content af op de uiteenlopende interesses en behoeften van de lokale doelgroep(en). Dit wordt misschien wat te hoogdravend, maar kort door de bocht komt het op het volgende neer.
Het zou mooi zijn als de opdeling van de gebruikers van de SGE overeenkomt met de opdeling van de doelgroepen.
Je ontwikkelt hiervoor meerdere content-strategieën. Iedere strategie sluit aan op een interessant gebruikerssegment van de SGE, want ieder segment heeft zijn eigen behoeften en zoekintentie. Dit moet dan resulteren in meerdere varianten van dezelfde relevante content.
Iedere variant sluit naadloos aan op de behoeften én de zoekintentie van een specifiek gebruikerssegment.
Anders gezegd
Je verdeelt de gebruikers van SGE in segmenten en doet dat op basis van behoeften gekoppeld aan de zoekintentie. Je zorgt voor content voor ieder interessant segment en eindigt dus met 1 variant per gebruikerssegment.
AI helpt met de varianten
Je kunt voor de varianten van de content gebruikmaken van generative AI. Generative AI kan content personaliseren op basis van gebruikersprofielen, maar lees het wel heel goed na en doe de nodige aanpassingen.
Verder inzoomen?
Lees meer over het controleren van gegenereerde teksten in ‘Google Core Update 2024 • Wat betekent dit voor (lokale) dienstverlleners? ’ of ga direct naar de box ‘Wat is er mis met teksten van ChatGPT?’. Hierin lees je ook wat Google met deze teksten doet.
Gebruikerservaring en betrokkenheid
De content en dus het antwoord dat je biedt op een vraag gesteld aan SGE, moet naadloos aansluiten op het antwoord dat SGE kan gaan geven en dus op behoeften en zoekintentie van de gebruiker van SGE. Dat hebben we zojuist bij de vorige 2 punten uitvoerig besproken.
Een goed aansluitende gebruikerservaring verlaagt de bounce rate en verbetert de interactie.
Daarna moet deze content een gebruikerservaring bieden die naadloos aansluit op het resultaat dat SGE de gebruiker biedt. De content moet gelijk ook zorg dragen voor de nodige betrokkenheid van de doorklikkende gebruiker van de SGE.
Om te zien of deze content past bij het resultaat, tellen AI‑algoritmen (waarderingssystemen) op basis van kunstmatige intelligentie (AI) diverse factoren mee. Dit zijn factoren als gebruikersbetrokkenheid, Click Through Rate (CTR) en bounce rate.
Wat kun je doen?
Juist als lokale organisatie zul je alles moeten doen om de betrokkenheid van bezoekers te bevorderen en ze met relevante content aan het scherm en dus aan de website te kluisteren. Ze mogen niet loslaten… of wegklikken!!!
Om dit te bereiken, moet je niet alleen zorgen voor gebruiksvriendelijke ervaringen met de website , maar ook voor een naadloze aansluiting op de zoekintentie. Zie het kopje ‘Inzicht zoekintentie’ hierboven.
Relevante content
Generative AI kan veel, zeker op het gebied van tekstschrijven en copywriting. Het kan alleen geen authentieke expertise tonen en al helemaal geen menselijke connectie tot stand brengen. Dit blijft voorlopig belangrijk en maakt ‘relevante content’ onmisbaar.
Wat kun je doen?
Blijf net als voorheen relevante content produceren. Deze content is uniek en waardevol. Het sluit aan bij de zoekintentie van de gebruikers en de voorkeuren van AI‑algoritmen van zoekmachines.
Hiervoor deel je kennis en ervaring in bijvoorbeeld blogartikelen. Je biedt unieke inzichten en gaat in op de nuances en details van het vakgebied; nuances en details waar lokale potentiële klanten en doelgroep(en) écht iets aan hebben.
Lokale bedrijven zouden hun content moeten afstemmen op de interesses en behoeften van hun lokale doelgroep(en).
Neem hierin gedoseerd relevante zoekwoorden en relevante lokale zoekwoorden op en zorg ervoor dat de content aansluit bij de behoeften en interesses van de (lokale) doelgroep(en).
In deel 3 besteden we uitvoerig aandacht aan lokale SEO. Wil je dit niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Branding, expertise en autoriteit
We zouden geen merkenbouwers zijn, als we je er niet even aan zouden herinneren hoe belangrijk het is om – ondanks alle veranderingen – vast te houden aan het merk en het merkgevoel. Dit is branding, maar belangrijker: dit biedt vertrouwen!
Vertrouwen is ook belangrijk voor de AI, want naast de betrouwbaarheid van websites, beoordeelt de AI indirect ook die van merken. Is een merk en website betrouwbaar? Dan scoort deze punten op autoriteit. Hiervoor telt de AI ook de online reviews en andere beoordelingen mee.
Dit heeft alles te maken met de E-E-A-T-richtlijnen van Google.
Wat kun je doen?
- Toon de expertise en trek dit breder dan de eigen website .
- Zorg voor vermeldingen op andere lokale online bronnen.
- Zorg voor kwalitatieve backlinks.
- Wees aanwezig en zorg voor interactie op social media.
- Ga achter positieve reviews aan en reageer waar nodig.
Expertise tonen
Bouw verder aan een sterke online reputatie, door te investeren in thought leadership. Creëer relevante content en kijk verder dan alleen blogartikelen op de eigen website . Publiceer whitepapers en e‑books, schrijf gastblogs en neem deel aan hiervoor geschikte en interessante online community’s.
Schrijf content zelf, bewijs dat jij de expert bent en autoriteit hebt binnen je branche.
Bron: Stephanie van Leeuwen, Frankwatching.
Wanneer je content creëert en hiervoor bronnen hebt gebruikt, vermeld die dan. Om je content te verrijken, kun je quotes van experts uit de branche gebruiken en vermeld je ook hiervan weer de bron (↑). Tot slot doen cijfers en statistieken het altijd erg goed, als deze je verhaal ook werkelijk onderstrepen. Waar mogelijk voeg je ook hierbij weer een link naar de bron toe.
Lokale bronnen en backlinks
Verlies bij dit alles het lokale karakter niet uit het oog. De AI houdt namelijk ook rekening met de autoriteit* van een organisatie op basis van vermeldingen in regionale online bedrijvengidsen en kwalitatieve backlinks.
Social media
De aanwezigheid en interactie op social media telt ook mee, en dit gaat verder dan een post op de bedrijfspagina.
Reviews
En de laatste: positieve reviews en een goede reputatie kunnen de sleutel zijn voor de vindbaarheid van lokale dienstverleners. Juist voor deze groep is het actief beheren en reageren op reviews belangrijk.
* Autoriteit laat zich in deze context het snelste en eenvoudigste uitleggen als: hoe hoog mensen het merk hebben zitten. Lees hier meer.
Omdat het bouwen aan autoriteit als een rode draad door ons vakgebied loopt, schenken we hieraan in ons blog regelmatig aandacht. Wil je nieuwe blogartikelen niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Featured snippets en zero‑click‑antwoorden
Ondersteund door generative AI kunnen zoekmachines direct antwoorden presenteren in de vorm van featured snippets. Het zijn korte antwoorden op veelgestelde vragen die alweer een aantal jaren in de zoekresultaten verschijnen. Inmiddels lijken ze prominent bovenaan te staan.
Dit is heel handig voor de gebruiker, maar een groot nadeel van de featured snippet is natuurlijk dat websites minder bezoekers krijgen.
Wat is de featured snippet?
Met de featured snippet krijgen gebruikers van Google’s zoekmachine vaak gelijk hun antwoord. Ze hoeven niet meer door te klikken naar de website die het antwoord biedt om tussen de verschillende websites op zoek te gaan naar hun antwoord.
Mensen zijn nou eenmaal lui en de featured snippet zorgt voor tevreden gebruikers van de zoekmachine.
Wat-, waar-, hoe-vragen
Stel je voor dat je wilt weten wat er in je slaap kan gebeuren, waar je kunt skiën in Zuid-Amerika, hoe je een fietsband plakt of hoe je in Singapore komt? In plaats van door diverse webpagina’s te klikken en te scrollen op zoek naar je antwoord op deze wat-, waar-, hoe-vragen, zie je vaak – en dus niet altijd – als eerste (bovenaan) je antwoord al.
Dit zijn de antwoorden die vaak voortkomen uit behulpzame content en behoren daar zelf ook toe. Ze bestaan alleen uit tekst of je ziet ook ondersteunde afbeeldingen. Ze zijn afkomstig van 1 bron en die bron wordt altijd vermeld.
Soortgelijke antwoorden biedt Google’s Search Generative Experience (SGE) straks ook, alleen stelt SGE het antwoord uit diverse bronnen samen.
Welke-vragen
Vraag je om een recept voor …, hotels in …, vluchten van … naar …, films in …, dan krijg je vaak direct diverse keuzes op een aantrekkelijke kleurrijke manier gepresenteerd. Veel van deze vragen zou je met ‘welke’ kunnen starten. Ze zijn doorgaans gerelateerd aan entertainende content en actie-matige content en behoren nu nog niet tot wat de chat met SGE biedt.
Tot hier, want dit is een beetje het idee van de featured snippet in Google straks en nu. In plaats van een lijst met websites, zie je dus vaak eerst de featured snippet en SGE werkt min of meer hetzelfde.
Verder inzoomen?
Lees meer over de featured snippet in ‘Wat toont Google momenteel allemaal?’ of ga direct naar het kopje ‘Featured Snippet’. Dit artikel is uit 2020, maar geeft nog steeds een goede indruk van de huidige featured snippet.
Wat kun je doen?
SEO-strategieën moeten zich richten op manieren om kans te maken op de featured snippets en dus goede content leveren. Hiervoor een paar suggesties, want hierover zijn boeken vol te schrijven.
- Maak relevante content die leesbare antwoorden geeft op veelgestelde vragen.
- Gebruik de juiste zoekwoorden in de content.
- Zorg ervoor dat de content goed gestructureerd is.
- Optimaliseer bestaande content.
- Behoud het lokale karakter.
Aggregators en platformen
Zoekmachines en SGE kunnen gebruikmaken van informatie van aggregators (verzamel-platformen) en andere platformen voor hun antwoorden. Dit betekent dat lokale bedrijven moeten concurreren met deze platformen om zichtbaar te blijven.
Wat kun je doen?
Niet veel of alles, want wanneer je zorgt dat de content in orde is en je op de juiste kanalen de juiste gegevens hebt staan, ben je al een eind op weg. Je volgende zorg is de reviews, maar meer hierover meer bij het kopje ‘Lokale SEO’ in deel 3.
Bronnen
Voor dit blogartikel zijn we geïnspireerd door de onderstaande bronnen, hebben we ze geraadpleegd en/of hebben we ze als waardevolle aanvulling op onze eigen kennis, ervaringen en inzichten gebruikt.
- AI en de toekomst van SEO volgens Experts, Decent
- AI SEO: de toekomst van website -rankings begint hier, SEOwind
- De opkomst van Search Generative Experience: wordt SEO verleden tijd?, Frankwatching.
- De toekomst van SEO: Voorspellingen en trends om naar uit te kijken, AccuRanker
- Dé SEO trends om op in te spelen in 2024, TO BE FOUND
- De SEO trends voor 2024, Fingerspitz
- Generative AI in Search expands to more than 120 new countries and territories, Google
- Local SEO Ranking Factors: 7 Keys to Local Search Success, Seobility
- Local SEO ranking factors: Your complete guide, Semrush
- Met deze 9 lokale seo tips bereik je meer klanten, MKB Servicedesk
- SEO trends voor 2024: de toekomst van SEO, Blitz Digital
- Diverse blogartikelen over local SEO, Yoast
Laatste noot
Pas je nu aan voor het straks te laat is
AI en voice search hebben de manier waarop mensen zoeken veranderd en SGE gaat daar nog meer verandering in brengen. Dit biedt twijfels en kansen voor lokale dienstverleners om hun online vindbaarheid te verbeteren.
Hiervoor is het wel belangrijk dat zij hun SEO-strategieën aanpassen aan de transitie zoekopdrachten naar vrij natuurlijke zoekvragen.
Lokale dienstverleners moeten sowieso blijven focussen op waardevolle content die aansluit bij de behoeften van lokale gebruikers van Google.
Lokale dienstverleners moeten nu al alle zeilen bijzetten en misschien wel van koers wijzigen. Ze moeten niet alleen blijven investeren in relevante content, branding, autoriteit, backlinks, reviews en diverse externe kanalen, maar ook kijken naar zoekintentie, gebruikersintentie, gebruikerservaring, gepersonaliseerde content, lokale SEO, de trends bijhouden, et cetera, et cetera… en de SEO-strategie hier – indien nodig – continu aan aanpassen.
Wat de toekomst werkelijk gaat brengen, dat gaan we allemaal zien. Laten we in deel 3 eerst maar eens kijken naar lokale SEO, social media en video-content. Ook dan vertellen we je wat dit betekent en wat je daarvoor het beste kunt doen.
We helpen je stap voor stap je optimaal voor te bereiden op de SEO-wereld van morgen.
Wat kun je nu verder doen?
Wat je nu verder kunt doen, is je direct aanmelden voor onze gratis e‑mailalert, want wie ons blog volgt, weet het: we delen keer op keer informatie en tips om van het merk, de website en/of de app een succes te maken. Met veel van deze blogartikelen kun je ook hands-on aan de slag.
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan direct even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier binnenkort weer terug. Tot gauw!
Uitbesteden heeft zo zijn voordelen
Uitbesteden is ook een interessante optie en kan uiteraard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze corebusiness is en zoekmachine-optimalisatie (SEO) daarvan een belangrijk onderdeel vormt.
Dit doen we in nauwe samenwerking met of voor zowel dienstverlenende organisaties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deeloplossingen. Hierdoor kan iedereen doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend. Lees hier meer over onze zorgverlening.
Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.
Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van zoekmachine-optimalisatie (SEO), conversie-optimalisatie, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.