SEO, AI en zoekwoorden • Wat brengt de toekomst voor lokale dienstverleners? • 1/3
Door generative AI is online ons zoekgedrag aan het veranderen en dit zet de SEO-wereld op zijn kop. Daarnaast worden spraakgestuurde assistenten als Siri, Google Assistant en Alexa steeds populairder om antwoorden te krijgen. Praten tegen een machine wordt steeds minder eng.
Massaal gebruiken we ook ChatGPT voor onze geschreven antwoorden en buiten Europa wordt generative AI binnen Google’s zoekmachines (SGE) uitgerold. Europa zal ooit volgen, maar je kunt hier met Googel’s Gemini ook zoeken én chatten.
Hierdoor verandert ons zoekgedrag drastisch, net als de zoekmachines, zoekresultaten en SEO. Maar gebruiken we straks überhaupt nog wel zoekwoorden? Of stellen we gewoon een vraag?
Wat gaat de toekomst brengen en wat betekent dit voor lokale zakelijke en persoonlijke dienstverleners?* Hoe ziet hun SEO en ranking er in de toekomst uit?
We pakken onze glazen bol erbij en zoomen in!
* Bij lokale zakelijke en persoonlijke dienstverleners kun je denken aan: lokale commerciële, financiële en juridische dienstverleners, kleinere lokale partijen in de gezondheidszorg (welzijn, lichamelijke en persoonlijke verzorging) of lokale organisaties in de educatieve sector.
Wat gaan we doen?
In deze serie koppelen we de oplossingen aan de gevolgen van de opkomst van generative AI en lopen die stuk voor stuk door. Door het inzetten op onderstaande oplossingen, kun je op dit moment de content relevant houden en zo goed als mogelijk inspelen op de AI-gedreven zoekomgeving van de toekomst.
Dit is wat je nu als lokale partij in de dienstverlening kunt doen om te zorgen dat je vindbaar blijft of misschien wel beter vindbaar wordt. Helaas zijn er geen garanties, want alles is op dit gebied in beweging… en niet zo’n beetje ook.
- Deel 1 – We beginnen met een blik in de toekomst en zoomen in op SGE en de veranderende wereld van SEO.
- Deel 2 – Aan de hand van de veranderingen, helpen we je op weg de SEO-strategie future proof te maken. We delen de 1e helft. Direct naar deel 2.
- Deel 3 – We gaan verder waar we in deel 2 stopten en richten ons in dit deel met name op social media, lokale SEO en video-content. Direct naar deel 3.
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Wat is SEO? En zoekmachine-optimalisatie? En hoe werkt het?
- Zoekwoorden, wel of niet opnemen in de tekst? [eenvoudige uitleg + tips]
- Zoekwoorden-onderzoek • Wat, waar, hoe… en wat bepaalt de beste keuze? • 1/2
- Google Core Update 2024 • Wat betekent dit voor (lokale) dienstverleners?
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over zoekmachine-optimalisatie (SEO). Wil je dat wij je op de hoogte houden van nieuwe artikelen op het gebied van zoekmachine–optimalisatie en gerelateerde onderwerpen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inhoud
Inleiding
AI zet de wereld op zijn kop
Binnen onze vakgebieden is die van zoekmachine-optimalisatie (SEO) altijd het meest in beweging. SEO is een kat-en-muis-spel met Google en zijn updates… en dat al een kwart eeuw! Als we zeggen: “SEO is een continu evoluerend vakgebied”, is dat een enorme understatement.
Nu zijn wij van the Content Care Company geen koffiedik-kijkers en hebben we ook geen glazen bol, maar spelen wel graag in op trends en verwachtingen. Heel soms wagen we het dan om zo’n blik in de toekomst hier met je te delen.
Zeker nu we regelmatig vragen krijgen van onze klanten – die vooral werken in de dienstverlenende sector – en zich zorgen maken over hun vindbaarheid.
Wij weten dat je woorden als kat-en-muis-spel mag schrijven als kat-en-muisspel en daarnaast weten we ook dat we diverse andere woorden als zoekmachine-optimalisatie en koffiedik-kijkers geheel aan elkaar mogen schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Terechte zorgen over de vindbaarheid
Steeds meer klanten gaan met generatieve kunstmatige intelligentie (generative AI) op zoek naar antwoorden op hun vragen. Je kunt dan denken aan ChatGPT van OpenAI, Copilot van Microsoft en nu ook Gemini van Google, maar er is meer.
Deze mensen zien de voordelen van generative AI en tegelijkertijd realiseren ze zich dat ze zoekmachines als die van Google minder beginnen te gebruiken. En als zij dat doen, dan zullen vast wel meer mensen dat doen.
Dan komt de twijfel, want wat betekent dit voor hun SEO en de vindbaarheid van hun websites? Deze onzekerheid leidt bij onze klanten langzaam maar zeker tot zorgen van ieder formaat.
Waren het eerst nog de early adoptors en mensen die bij iedere vernieuwing staan te jubelen, nu begint de gewone man ook al vragen aan de AI te stellen.
En terecht, want hoe gaan lokale dienstverleners straks nog gevonden worden, als ze dat niet meer met ‘relevante content’ kunnen voor hun vindbaarheid? Hoe moet dat nou als mensen niet meer op websites naar informatie zoeken en er dus minder bezoekers komen? Als de click rate en de Click Through Rate (CTR) verlaagt?
Hoe laat je de zoekmachine dan zien dat je dé specialist bent voor het probleem van de gebruiker?
Allemaal belangrijke vragen waar nu niemand echt een goed antwoord op heeft, maar aan speculeren wordt al jaren goed verdiend. Alleen is dat niet echt ons ding; niet ons verdienmodel.
Laten we ons concentreren op wat we wel weten en lokale dienstverleners helpen bij de nieuwste uitdagingen.
Toch worden er wel al delen van het antwoord duidelijk en zien we ook duidelijk waarheen het op dit moment beweegt. Waar het uiteindelijk heen beweegt of eindigt?
Wie zal het zeggen en wat maakt het uit? Voor je het weet gebeurt er weer iets waardoor de SEO-wereld op zijn kop staat. Laten we dan maar gewoon inzoomen op wat we wel weten, wat we merken en wat anderen durven te voorspellen.
Wat is er aan de hand?
Ons snel veranderende zoekgedrag
Naast de massale inzet van generative AI als ChatGPT, Copilot en Gemini voor onze vragen, is er in de Verenigde Staten nog wat gaande.
Google Search en SGE
Google test sinds maart 2023 in de Verenigde Staten op kleine schaal met ‘Search Generative Experience (SGE)’. Deze SGE is dan geïmplementeerd in de zoekmachine en staat op het grote scherm van laptops en desktops daar waar nu de gesponsorde zoekresultaten staan.*
* Na de VS werd de test uitgebreid naar India en Japan. Er werd flink gesleuteld en de AI werd uitgebreid met een gespreksfunctie en 4 nieuwe talen. In november 2023 was de lancering in meer dan 120 nieuwe landen en gebieden. Als je wilt meedoen met deze testfase, kun je dat doen via Google Search Labs, maar in Europa is dit (nog) niet mogelijk. Vermoedelijk door onze strenge wetgevingen op het gebied van privacy.
Microsoft Edge en Copilot
Zelf gebruiken we vanwege diverse technische voordelen graag Microsoft Edge. Hierin zit al ruim een jaar – sinds februari 2023 – een chatbot die inmiddels Copilot heet. Deze werkt nu op basis van ChatGPT 4 en is intuïtief te gebruiken.
Van Copilot in Microsoft Edge weten we wel hoe het eruitziet. Alleen waar het zich toont, dat verschilt per soort apparaat en hangt ook af van hoe je je zoektocht start.
Eind februari bleek uit onderzoek dat wereldwijd al bijna 65% van alle zoekopdrachten een AI‑antwoord of een knop hiervoor toont.
Bron: SE Ranking.
Zowel op desktop als de mobiele apparaten kun je na de zoekmachine openen ook direct kiezen voor de traditionele zoekmachine of voor Copilot.
Bij bediening vanuit de browser zie je het resultaat van Copilot rechts bovenaan op het grote scherm. Links zie je de traditionele zoekresultaten. Vanwege de keuze bij het starten van de sessie, is dit bij de mobiele apparaten niet van toepassing.
Steeds breder wordend publiek
Ook de gewone man begint door te krijgen dat je met generative AI niet meer naar je antwoord op websites van de getoonde zoekresultaten hoeft te zoeken, maar het antwoord live voor je neus wordt getypt. Of het antwoord 100% juist is, is een andere vraag, maar het gebruiksgemak wint.
Je hoeft nergens op te klikken en wil je doorvragen op het antwoord? Dan kan dat ook nog.
Door al deze veranderingen krijgt een andere manier van zoeken vorm.
Minder klikken
Je snapt dat er dus niet meer doorgeklikt hoeft te worden naar websites en dus het aantal kliks gaat dalen. Men verwacht dat in 2026 – dus over 2 jaar! – het aantal kliks met 25% gedaald is.*
De hierop volgende vraag is dan: hoeveel interessante bezoekers loop je hierdoor straks mis?
Een vraag waarop nu nog geen goed antwoord mogelijk is.
* Bron: Search Engine Land.
Wat is Search Generative Experience (SGE)?
Search Generative Experience (SGE) is een vrij nieuwe – experimentele – manier van informatie-voorziening in de zoekresultaten van Google. Het is maart 2023 geïntroduceerd in de Verenigde Staten, daarna volgden India en Japan en november 2023 kwamen daar 120 landen bij. De EU-landen horen daar niet bij.
SGE wordt aangedreven door generatieve kunstmatige intelligentie (generative AI) en is vooral gericht op het bieden van informatie als antwoord op de zoekbehoeften.
SGE heeft dus een ander doel dan Copilot van Microsoft en ChatGPT van OpenAI. Het genereert zijn antwoorden ook iets anders, maar als we dat uit gaan leggen, dan maken we dit verhaal wel heel ingewikkeld en voegt het echt iets toe?
Met SGE begrijp je de essentie van elk onderwerp in een oogwenk en is eindeloos klikken verleden tijd.
SGE biedt antwoorden op zoekopdrachten én gewone vragen (net als Copilot). Dit doet het snel en duidelijk. SGE organiseert zoekresultaten, begrijpt de kern van de informatie en biedt vervolgens een beknopte samenvatting van het antwoord voorzien van de bronnen.
Gebruikers kunnen zo snel de essentie van een onderwerp begrijpen en hoeven verder geen individuele webpagina’s meer te openen.
Meer dan een zoekopdracht
De antwoorden van SGE stemt de AI af op de specifieke behoeften van de gebruiker. Hiervoor kijkt de AI niet alleen naar specifieke zoekwoorden, maar naar de gehele context van de zoekopdracht. Op basis van gebruikersprofielen kan SGE de zoekvraag in relatie brengen tot de zoekintentie.
Dit is waarom SGE wellicht nog niet in de EU beschikbaar is, want we hebben nogal strenge regelgeving als het om privacy gaat.
De diepte in
Met SGE kun je doorvragen op de gegenereerde antwoorden of je vraag verfijnen. Het maakt hierbij niet uit of je globale of complexe informatie zoekt. Toch gaat het (nog) niet altijd helemaal lekker en kun je soms maar beter een nieuw gesprek aangaan.
Meer dan een antwoord
SGE kan ook je onderzoek of creatieve proces op gang brengen en werkt niet alleen met tekst. Het kan zelfs afbeeldingen genereren, maar dat kunnen ze (nog) niet allemaal en er worden zelfs films beloofd.
Dit is in grote lijnen wat SGE onderscheidt van de traditionele aanpak van zoekmachines.
Nu nog alleen geschikt voor behulpzame content
SGE neemt (nog) niet alle zoekopdrachten over. Het is nu vooral gericht op het efficiënt vinden van informatieve en educatieve informatie, wat SGE vooral geschikt maakt voor het verkrijgen van behulpzame content.
Voor niet-informatieve zoekopdrachten, shopping, entertainende content en actie-matige content is SGE op dit moment minder tot niet geschikt. Daarvoor zijn nu traditionele zoekresultaten nog steeds de beste keuze.
We kijken de rol van SGE voor verbindende content nog even aan voor we uitspraken doen, want laten we niet vergeten dat SGE nog in een experimentele fase zit, hier niet beschikbaar is en zich in de toekomst verder kan ontwikkelen om een steeds breder spectrum aan zoekbehoeften te ondersteunen.
Een stap voorwaarts?
SGE kun je een enorm interessante stap in het transformeren van zoekmachines en de zoekervaringen noemen. Zo gauw als het kan, probeer het dan zelf uit en ontdek wat het voor jou betekent. Denk alleen wel aan je footprint, want vooralsnog slurpt iedere prompt (vraag, instructie, opdracht) energie.*
Wij weten dat je woorden als informatie-voorziening en actie-matige content ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
* Bronnen: A.I. En klimaat: Hoeveel stroom gebuikt jouw zoekopdracht? – OneWorld, AI voor Energie en Duurzaamheid – TUDelft, AI slurpt energie: ‘Kan over vier jaar net zoveel stroom als Nederland gebruiken’ – NOS, De ecologische voetafdruk van AI: een tikkende tijdbom? – ITdaily en Het ethische AI-dilemma: de balans vinden tussen vooruitgang en verantwoordelijkheid – Technopedia.
En misschien is dit wel iets voor je: Green AI Cloud.
Ranken wordt zo enorm lastig
Ranken wordt straks lastig, want met SGE is er nog amper sprake van ranking in de zoekresultaten. Of iemand zou naar de 10 beste boekhouders van Den Haag moeten vragen.
Dit maakt een einde aan SEO zoals we dat al jaren kennen, want de rol van zoekwoorden wordt door SGE drastisch geminimaliseerd of misschien zelfs wel van tafel geveegd. Voortaan stel je gewoon een duidelijke vraag zoals je die aan een mens zou stellen. Deze vraag zal vrij uniek zijn.
Waar de meeste SEO-specialisten tot nu toe vooral keken naar zoekwoorden, zoekvolumes en ranking-posities, is er bij SGE een andere benadering nodig.
Bron: Stephanie van Leeuwen, FrankWatching.
Maar wat gaan we dan doen als we weinig tot niets meer met zoekwoorden kunnen?
Je zal de SEO-strategie drastisch moeten aanpassen aan de veranderingen in het zoekgedrag door SGE. Je vindt in deel 1 en deel 2 wat je daarvoor kunt doen, kunt veranderen en kunt verbeteren, want zorgen voor nieuwe content en SEO zal een totaal andere insteek moeten krijgen.
Welke veranderingen zijn er en wat je (nu al) doen?
Het is duidelijk. Lokale zakelijke en persoonlijke dienstverleners van klein tot groot moeten zich bewust zijn van de impact van SGE op het zoekgedrag van hun potentiële klanten én op de veranderingen in de zoekmachines. Tegelijk moeten ze concurreren met grotere merken die ook AI-geoptimaliseerde content bieden.
De veranderingen in de zoekresultaten door AI en SGE hebben een flinke impact op de vindbaarheid van websites en SEO van lokale zakelijke en persoonlijke dienstverleners. De traditionele zoekmachine wordt minder gebruikt, wat gevolgen heeft voor de hieronder genoemde zaken.
- Zoekopdrachten Zie deel 2.
- Beantwoording van vraag Zie deel 2.
- Zoekintentie Zie deel 2.
- Gepersonaliseerde zoekresultaten Zie deel 2.
- Gebruikerservaring en –betrokkenheid Zie deel 2.
- Relevante content Zie deel 2.
- Branding, expertise en autoriteit Zie deel 2.
- Featured snippets en zero-click-antwoorden Zie deel 2.
- Aggregators en platformen Zie deel 2.
- Lokale SEO Zie deel 3.
- Social media Zie deel 3.
- Video-content Zie deel 3.
Wat je hiervoor kunt doen? Dat vertellen we je in deel 2 en deel 3. We koppelen dan de oplossingen aan de gevolgen en lopen die stuk voor stuk door. Door het inzetten van deze oplossingen, kun je op dit moment de content relevant houden en zo goed als mogelijk inspelen op de AI-gedreven zoekomgeving van de toekomst.
Meer kun je op dit moment niet doen, maar het moet wel gebeuren als je vindbaar wilt blijven en misschien zelfs beter vindbaar wilt worden.
Nu direct al wat doen?
Stel je hebt een lokaal adminstratie-kantoor en biedt je diensten aan aan andere bedrijven in de regio of je werkt voor een lokaal advocaten-kantoor. Je zorgt regelmatig voor blogartikelen met relevante content en het kantoor is daardoor lokaal goed zichtbaar en vindbaar. Dit wil je graag zo houden.
De komende dagen publiceer je weer een blogartikel en je besteedt dagelijks tijd aan social media. Dit zijn kansen en die wil je niet verwaarlozen, maar de wereld draait wel door. Je kunt wachten op het volgende artikel dat volgende week verschijnt of…
- Je begint direct met je nieuwe artikel te optimaliseren met behulp van zoekwoorden die specifiek gericht zijn op de ‘natuurlijke’ vragen die mensen aan AI-assistenten stellen.
- Heb je daarnaast tijd over?
- Kijk dan alvast eens kritisch naar de gebruikerservaring van de website. Is deze gestructureerd en overzichtelijk? Sluit het geheel aan bij de zoekintentie van de doelgroep(en)? Zo niet? Laat dan zo snel mogelijk de nodige aanpassingen doen of voer deze zelf uit.
- Kijk of alle gegevens met betrekking tot het adres, telefoonnummer(s) en openingstijden overal online kloppen, en dan bedoelen we echt ‘overal’. Kijk of er reviews zijn, nieuwe reviews, reageer en/of zorg voor nieuwe.
Waarschijnlijk kun je zonder verdere uitleg, deze stappen nu al zetten in de toekomst van SEO.
Bronnen
Voor dit blogartikel zijn we geïnspireerd door de onderstaande bronnen, hebben we ze geraadpleegd en/of hebben we ze als waardevolle aanvulling op onze eigen kennis, ervaringen en inzichten gebruikt.
- AI en de toekomst van SEO volgens Experts, Decent
- AI SEO: de toekomst van website-rankings begint hier, SEOwind
- De opkomst van Search Generative Experience: wordt SEO verleden tijd?, Frankwatching.
- De toekomst van SEO: Voorspellingen en trends om naar uit te kijken, AccuRanker
- Dé SEO trends om op in te spelen in 2024, TO BE FOUND
- De SEO trends voor 2024, Fingerspitz
- Generative AI in Search expands to more than 120 new countries and territories, Google
- Local SEO Ranking Factors: 7 Keys to Local Search Success, Seobility
- Local SEO ranking factors: Your complete guide, Semrush
- Met deze 9 lokale seo tips bereik je meer klanten, MKB Servicedesk
- SEO trends voor 2024: de toekomst van SEO, Blitz Digital
- Diverse blogartikelen over local SEO, Yoast
Conclusie
Pas SEO nu aan, voor het straks te laat is
De opkomst van generative AI en SGE verandert de manier waarop mensen zoeken. Om hun online vindbaarheid te verbeteren of te behouden moeten lokale zakelijke dienstverleners en persoonlijke dienstverleners zich voorbereiden en zich hieraan aanpassen.
AI-gebruikers verwachten snelle en relevante antwoorden, en die moet je ze wel geven.
Het is hierbij belangrijk om te focussen op relevante content die antwoord geeft op natuurlijke vragen, in tegenstelling tot traditionele zoekopdrachten. Hiernaast blijven branding, lokale SEO en linkbuilding voorlopig onmisbaar.
Wat de toekomst werkelijk gaat brengen, dat gaan we allemaal zien, maar laten we in deel 2 en 3 eerst eens uit de doeken doen wat er voor de SEO-strategie concreet is veranderd en/of gaat veranderen. Laten we je dan ook gelijk vertellen wat je daarvoor het beste kunt doen.
Zo helpen we jou stap voor stap je optimaal voor te bereiden op de SEO-wereld van morgen.
Wat kun je nu verder al doen?
Wat je nu verder kunt doen, is je direct aanmelden voor onze gratis e‑mailalert, want wie ons blog volgt, weet het: we delen keer op keer informatie en tips om van het merk, de website en/of de app een succes te maken. Met veel van deze blogartikelen kun je ook hands-on aan de slag.
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan direct even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier binnenkort weer terug. Tot gauw!
Uitbesteden heeft zo zijn voordelen
Uitbesteden is ook een interessante optie en kan uiteraard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze corebusiness is en zoekmachine-optimalisatie (SEO) daarvan een belangrijk onderdeel vormt.
Dit doen we in nauwe samenwerking met of voor zowel dienstverlenende organisaties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deeloplossingen. Hierdoor kan iedereen doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend. Lees hier meer over onze zorgverlening.
Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van zoekmachine-optimalisatie (SEO), conversie-optimalisatie, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.