SEO-geheimen • De ultieme strategie om de website NOOIT op nummer 1 te krijgen
Vergeet alle conventionele wijsheid, gebruikelijke tips en mooie beloften om bovenaan in Google te staan. Bespaar tijd, energie en geld en ontdek hier de meest intrigerende SEO-geheimen voor de ultieme strategie om de website* nooit op nummer 1 te krijgen.
Wij kennen de geheimen van Google en hebben de regels herschreven, maar ben jij klaar om je SEO-strategie voorgoed te transformeren? Heb jij het lef om zoveel mogelijk penalties te scoren en de onthullende stappen te volgen? En durf jij de concurrentie in verwarring ver achter je te laten?
Laten we inzoomen op de geheimen van zoekmachine-optimalisatie en ontdek wat je moet doen om succes te vermijden.
Je snapt het addertje onder het gras ondertussen vast wel, dus laten we kijken naar de meest simpele en snel gemaakte fouten die (nog steeds) gemaakt worden en de knipoog er vooral in houden.
* Besef dat SEO vooral gaat over webpagina’s – inclusief blogartikelen – en dus in mindere mate over websites. Slechts een enkele keer is een website het resultaat dat past bij een ingegeven zoekopdracht. Dit gebeurt alleen als er wordt gezocht op een bepaald type bedrijf of op bedrijfsnaam.
Het grootste deel van alle zoekopdrachten gaat over onderwerpen en die informatie is in de regel te vinden op een webpagina. Daarom optimaliseer je niet alleen de website (techniek), maar besteed je vervolgens veel aandacht aan iedere individuele webpagina.
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Wat is SEO? En zoekmachine-optimalisatie? En hoe werkt het?
- Wat is Google’s algoritme, PageRank en hoe dynamisch is het?
- Google’s algoritme • De belangrijkste factoren • 3/3 • Pijler 1: Techniek
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over zoekmachine-optimalisatie (SEO). Wil je dat wij je op de hoogte houden van nieuwe artikelen op het gebied van zoekmachine–optimalisatie en gerelateerde onderwerpen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inhoud
- Voorwoord – Tart Google’s algoritme en bezegel je lot!
- Stap 1 – Koop zoveel mogelijk backlinks
- Stap 2 – Gebruik zoveel mogelijk zoekwoorden
- Stap 3 – Laat waar mogelijk de tekst in het niets verdwijnen
- Stap 4 – Kies voor een overdosis aan ankerteksten
- Stap 5 – Kopieer en plak zoveel mogelijk teksten
- Wat je verder wel/niet moet doen
- Conclusie – Vergeet de gebruiker en zet hoog in op manipulatie
Voorwoord
Tart Google’s algoritme en bezegel je lot!
Welkom in de mysterieuze wereld van SEO en ontrafel hier Google’s geheimen! in dit blogartikel nemen we je mee op een ongewone reis zonder gouden formules om de website naar de top van de zoekresultaten te katapulteren.
Nee, wij gaan de andere richting op en laten we je meteen geruststellen: dit is geen typisch commercieel SEO-advies.
Op originele wijze willen we je bewust maken van hardnekkige valkuilen en zo jouw pad naar een toppositie toch effenen.
We willen en gaan je niet verleiden met loze beloften voor ‘nummer 1’-posities. Niemand kent de geheimen van Google. Ook wij niet. Wij twijfelen zelfs eraan of Google ze zelf wel kent, gezien ook deze AI zichzelf ook zaken leert. Zie de box hieronder.
We weten wel hoe je eenvoudig en snel zoveel mogelijk penalties kunt scoren, dus in plaats van loze beloften is dit artikel juist een eerlijke poging om je te behoeden voor veelvoorkomende fouten. Tegelijk willen je ook laten glimlachen door de nodige knipogen in te bouwen.
Maar onderschat de waardevolle lessen die eronder schuil gaan niet!
Laten we inzoomen.
Kent Google zijn eigen geheimen?
Het zal je niet verbazen, maar Google maakt gebruik van AI (kunstmatige intelligentie) en machine learning om zijn algoritme(n) te verbeteren. Het algoritme van de zoekmachine leert van gebruikersgedrag en past zich aan op basis van interactie en positieve feedback.
Wat is reinforcement learning?
Een van de benaderingen die Google hierbij toepast, is bekend als ‘reinforcement learning’ (versterkt leren). Bij reinforcement learning worden de AI‑modellen getraind door middel van interactie met de omgeving en het ontvangen van ‘beloningen’ op basis van hun acties.
Dit betekent dat Google’s zoek-algoritme voortdurend leert van gebruikersgedrag en feedback.
Daarnaast worden ook gegevens verwerkt die zijn verzameld via Google’s andere diensten als Gmail, Google Maps en YouTube.
Met andere woorden
Om de gebruikerservaring te verbeteren, optimaliseert de AI van Google zichzelf voortdurend. Omdat dit zo’n complex verhaal is, is het algoritme inmiddels te complex voor een persoon om alle geheimen exact te kennen… zelfs voor Google’s eigen medewerkers.
Bedrijfsgeheim
Daarnaast is de exacte werking van Google’s algoritmen sowieso niet openbaar. Google deelt wel bepaalde informatie over hoe de algoritmen werken, maar de details van Google’s AI‑algoritmen en hun vermogen om zichzelf te leren zijn bedrijfsspecifieke informatie.
Stap 1
Koop zoveel mogelijk backlinks
Ga zo snel mogelijk in zee met aanbieders die voor zo min mogelijk geld zoveel mogelijk backlinks beloven. Waarnaar moet je op zoek?
- Linkbuilding – Ga naar je mailprogramma en zoek in je inbox of duik direct in de map met SPAM. Als het goed is, vind je hier wel een of meerdere mailtjes van bedrijven of individuen die hun linkbuilding-diensten aanbieden. Deze partijen verkopen backlinks als onderdeel van hun pakketten. Reageer op dit soort mailtjes en harvest penalties.
Kun je geen mail vinden, ga dan online op zoek. Google bijvoorbeeld op ‘linkbuilding diensten’ of ‘linkbuilding services’. Kijk bij voorkeur naar partijen in India en omgeving. - Linkmarktplaatsen – Er zijn ook online marktplaatsen waar je backlinks kunt kopen. Deze platformen brengen kopers en verkopers van backlinks samen. Voorbeelden van dergelijke marktplaatsen zijn Fiverr, SEOClerks en Black Hat World. Wacht niet te lang en vind jouw ideale match!
Ga dus op zoek naar de meest ongure partij en vind jouw ideale match! De rest is geschiedenis.
Hoe het echt zit
Je voelt hem op je klompen al aankomen: ondanks dat backlinks enorm waardevol zijn voor een mooie positie in Google, moet je ze niet kopen! Als backlinks waarde hebben, zijn het ‘organische’ backlinks op websites die al ‘organisch’ een hele mooie positie hebben.
Gekochte backlinks hebben helemaal niets met ‘organische’ backlinks te maken.
Hoe verleidelijk het ook is om te gaan voor snelle resultaten, hoe mooi het ook lijkt om snel links naar de website te verkrijgen, vergeet nooit dat gekochte backlinks in strijd zijn met de richtlijnen van Google en andere zoekmachines.
Gekochte backlinks kunnen leiden tot een penalty, de reputatie van de website schaden en een negatieve impact hebben op de rangschikking.
Het is dus beter om organisch hoogwaardige backlinks op te bouwen. Dit gaat ook over autoriteit van de website* en hierover staan 2 blogartikelen klaar en in de wachtrij. Wil je deze niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
* Autoriteit laat zich in deze context het snelste en eenvoudigste uitleggen als: hoe hoog mensen en andere websites het merk hebben zitten. Lees hier meer.
Let op de houdbaarheidsdatum!
Tussen moment van publicatie en wanneer jij dit leest, kunnen Google en andere zoekmachines hun waarderingssysteem (al)weer hebben aangepast. Houd daarom altijd rekening met deze handelswijze en dus met de beperkte houdbaarheid van artikelen en berichten over SEO.
Stap 2
Gebruik zoveel mogelijk zoekwoorden
Gebruik zoveel mogelijk zoekwoorden, oftewel: maak waar mogelijk gebruik van keyword stuffing! Dit betekent dat je zoveel en zo vaak mogelijk die woorden of termen waarop je wilt dat de pagina gevonden wordt, in de tekst gebruikt. Hoe vaker, hoe beter!
Belangrijk hierbij is dat je de leesbaarheid van de tekst volkomen negeert en ook absoluut geen rekening houdt met de gebruikerservaring.
Als je deze woorden en termen ook in metatags en andere elementen van de pagina gebruikt, dan ben je helemaal goed bezig. Het resultaat kan bijna niet anders zijn, dan dat je je zodanig onderscheidt van de concurrentie dat zij veel hoger in Google scoren.*
Hatseflats! zo doe je dat!
Hoe het echt zit
Natuurlijk is het precies andersom. Keyword stuffing is een term die wordt gebruikt om te verwijzen naar het overmatig gebruik van zoekwoorden op een webpagina of pagina in de app.
Dit werd en wordt soms nog gedaan met als doel Google te manipuleren en een hogere rangschikking te verkrijgen. De tekst wordt hierdoor vrijwel onleesbaar of moeilijk leesbaar, wat de gebruikerservaring niet ten goede komt.
Google wil alleen doorverwijzen naar pagina’s van de beste kwaliteit** en daarnaast is manipuleren simpelweg niet de weg te gaan.
* Aangezien de zoekmachine van Google met 90% van alle zoekopdrachten veruit het grootste marktaandeel op het gebied van zoekmachines in Nederland heeft, gaat SEO in Nederland zo goed als altijd over Google. Lees meer hierover bij het kopje ‘SEO gaat in Nederland altijd over Google’ in ‘Hoe werken Google en andere zoekmachines’.
** Google zal die pagina kiezen die volgens de gebruikte AI de beste kwaliteit biedt. Dit betekent echter niet dat de gekozen pagina per definitie van goede kwaliteit is. Als alle gevonden pagina’s van slechte kwaliteit zijn, is het dus niet meer dan het beste in vergelijking tot de overige gevonden pagina’s.
Stap 3
Laat waar mogelijk de tekst in het niets verdwijnen
Maak gebruik van de geheime kunst van de verborgen tekst! Onderneem hiervoor onderstaande acties.
- Maak een tekst met zoveel mogelijk zoekwoorden die zoveel mogelijk herhaald worden. Zie stap 2.
- Geef deze tekst dezelfde kleur als de achtergrond.
- Maak de tekst zo klein dat niemand het kan lezen tot bijna onzichtbaar.
- En voor de slimsten: verstop de tekst achter afbeeldingen.
Als je het op de juiste manier aanpakt, zal Google je manipulatieve trucs meteen doorhebben! Hoe cool is dat?!
Zet de champagne maar in de koelkast en bereid je voor op een lagere rangschikking of zelfs een genadeloze penalty. Gefeliciteerd, je bent nu officieel onzichtbaar in Google’s ogen!
Hoe het echt zit
Het gebruik van verborgen tekst om zoekwoorden op te nemen, is een slechte praktijk en duidelijk bedoeld om te manipuleren. Een absolute no-go! Het kan leiden tot een lagere rangschikking of zelfs een penalty. Je snapt wel waarom.
Stap 4
Kies voor een overdosis aan ankerteksten
Wil je absoluut niet opvallen in de zoekresultaten van Google? Ga dan voor een overdosis ankerteksten!
Wat moet je doen?
- Vergeet logische ankerteksten die relevant zijn voor de content en de gelinkte pagina of andere plek online.
- Gebruik liever exacte zoekwoorden als ankerteksten en gebruik die bij elke interne link of externe link die je plaatst.
- Ga voor een monotone met zoekwoorden gevulde parade van ankerteksten. Hoe eentoniger, hoe beter.
Wanneer je dit goed in de vingers hebt, laat je de zoekmachines denken dat je een meesterlijke manipulator bent. Voordat je het weet, zak je naar de bodem van de zoekresultaten en ben je de koning van de onzichtbaarheid. Dit is toch wel een feestje waard.
Hoe het echt zit
Het ‘overmatig’ gebruik van exacte zoekwoorden als ankerteksten bij een hyperlink, wordt beschouwd als een manipulatieve techniek om de zoekmachines te laten geloven dat een pagina meer relevant is voor dat specifieke zoekwoord dan daadwerkelijk het geval is. Ook dit kan leiden tot een negatieve impact op de zoekresultaten.
Het is belangrijk om aantrekkelijke en relevante ankerteksten te schrijven die gebruikers aansporen om op de link te klikken.
In de SEO-wereld wordt dit ‘overoptimalisatie van ankerteksten’ genoemd. De link kan zowel naar interne (binnen dezelfde website) als externe (van binnen naar buiten de website) pagina’s of andere plekken online zijn.
Ankerteksten zijn wel belangrijk als ze relevant zijn en waarde hebben voor de gast (bezoeker of gebruiker). Je gebruikt dan verschillende ankerteksten. De tekst zelf moet dan relevant zijn voor de pagina waarop deze staat en de gelinkte informatie. Een prima voorbeeld is de ‘hyperlink’ hierboven.
Wat is een ankertekst?
Een ankertekst is de zichtbare tekst van een hyperlink. Het is de klikbare tekst die je ziet waarmee je naar een andere pagina of andere plek online kunt gaan.
Het belangrijkste is om hiervoor relevante en informatieve tekst te gebruiken. Dit is tekst die duidelijk aangeeft waar de hyperlink naartoe leidt. Goede ankerteksten helpen Google en andere zoekmachines de context van de gelinkte pagina te begrijpen.
Stap 5
Kopieer en plak zoveel mogelijk teksten
Maak Google helemaal gek en ga voor een kopieer- en plakfestijn! Vergeet die unieke en waardevolle content waar gebruikers naar verlangen. Ga voor een verwarrende puinhoop en zorg dat Google geen idee meer heeft van welke content nu de meest relevante is.
Hoe pak je dit aan?
- Dupliceer content van andere websites, of nog beter: dupliceer content van je eigen pagina’s.
- Plaats die content op zoveel mogelijk verschillende plekken op de website.
Goed gedaan, je hebt zojuist je eigen content-fiasco gecreëerd!
Google zal je gebrek aan originaliteit vast en zeker niet waarderen. Hoera.
Hoe het echt zit
Google wil unieke en waardevolle inhoud tonen aan zijn gebruikers. Het dupliceren van content kan resulteren in een lagere rangschikking, maar zal vooral leiden tot verwarring bij de zoekmachine. Welke pagina is nu de meest relevante?
Toch is dit geen reden voor paniek. Absoluut niet. Recent hebben we hier nog 2 blogartikelen aan besteed en daarin vind je ook tal van oplossingen voor als het niet anders is. In de onderstaande box vind je de linkjes daarheen.
Verder inzoomen? Ga naar:
Wat je verder wel/niet moet doen
- Vermijd slim gebruik van headings en metatags.
- Optimaliseer niet voor mobiel.
- Verwaarloos technische SEO.
- Negeer de gebruikerservaring.
- Vermijd optimaliseren van metatags.
- Gebruik geen relevante content.
- Negeer organische backlinks.
- Maak geen gebruik van Google Analytics en/of andere monitoring.
- Negeer lokale SEO.
- Negeer sociale signalen.
In ons volgende blogartikel over SEO zullen we hierop inzoomen. Wil je deze niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Conclusie
Vergeet de gebruiker en zet hoog in op manipulatie
Hoewel dit artikel met een knipoog is geschreven, is het belangrijk om de waardevolle lessen die eronder schuilgaan niet te onderschatten. Manipuleren kun je leren, maar het optimaliseren van een website voor zoekmachines vereist een strategie gebaseerd op eerlijke en effectieve methoden.
Het negeren van de geheimen die we hier hebben onthuld, zal je helpen om valkuilen en fouten te vermijden die kunnen leiden tot penalties en een lagere rangschikking.
Het is duidelijk: Wil je de boel manipuleren? Dan beland je – voor je het weet – in de donkere diepten van de zoekresultaten, ver weg van de glorie van hoge rankings.
Blijf je SEO-strategie verbeteren met behulp van geautoriseerde bronnen en onze blogartikelen en vergroot de zichtbaarheid van de website, app en/of het merk op een positieve en duurzame manier.
Onthoud of vergeet:
Succesvolle SEO is gebouwd op relevantie, kwaliteit en consistentie.
Toekomstplannen
We zijn eigenlijk nog niet klaar. We hebben nu wel 5 geheimen gedeeld waarmee je vooral niet aan de slag wilt, maar wat moet je wel doen? We somden net al 10 punten, maar daarop zoomen we direct na de zomervakantie en onze ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ in.
We beloofden ook dat we binnenkort inzoomen op autoriteit en waardevolle backlinks. Wat we beloven maken we waar en wat het mooie is, met al die artikelen kun je zelf direct aan de slag.
Wil je deze blogartikelen niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de onderstaande box – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier binnenkort weer terug. Tot gauw!
Uitbesteden heeft zo zijn voordelen
Uitbesteden is ook een interessante optie en kan uiteraard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze corebusiness is en zoekmachine-optimalisatie (SEO) daarvan een belangrijk onderdeel vormt.
Dit doen we in nauwe samenwerking met of voor zowel dienstverlenende organisaties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deeloplossingen. Hierdoor kan iedereen doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend. Lees hier meer over onze zorgverlening.
Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van zoekmachine-optimalisatie (SEO), conversie-optimalisatie, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.