10 SEO-geheimen om de website [wel] op nummer 1 te krijgen • 2/2
Wie zegt de geheimen van Google te kennen, liegt dat ie barst. Niemand kent ze. Ook wij niet, maar zo’n kop trekt toch de aandacht. Gelukkig weten we wel heel goed wat wel en niet werkt bij onze zorgverlening voor gezonde websites en weten we met de stappen in deze serie websites heel goed te laten ranken.
We zoomen verder in op het mysterieuze rijk van Google en delen de sleutels tot gezonde websites die Google graag toont. Steek je zorgzame handen maar weer uit je mouwen en laten we verder gaan met de gezondheid van de website te boosten!
Wat gaan we doen?
Na de 5 don’ts van voor onze ‘Zomer van het logo en de Huisstijl’ delen we nu meer dan 10 belangrijke SEO‑geheimen om de website* ‘wel’ op of in de richting van nummer 1 te krijgen. We doen dit wel met een kleine dosis humor én met deze ‘geheimen’ kun je – zoals je van ons gewend bent – wel direct aan de slag.
Terug naar deel 1, maar…
Let op!
Omdat deze serie blogartikelen een direct vervolg is op ‘SEO‑geheimen • De ultieme strategie om de website NOOIT op nummer 1 te krijgen’, raden we dringend aan om dat artikel eerst door te nemen, want deze fouten wil je echt niet maken. Deze fouten hebben een zeer negatief effect op de ranking en worden te vaak gemaakt. Je kunt deze fouten dus beter eerst – indien nodig – aanpakken en/of voortaan voorkomen, want deze don’ts wegen vaak zwaarder dan de do’s in deze serie.
* Besef dat SEO vooral gaat over webpagina’s – inclusief blogartikelen – en dus in mindere mate over websites. Slechts een enkele keer is een website het resultaat dat past bij een ingegeven zoekopdracht. Dit gebeurt alleen als er wordt gezocht op een bepaald type bedrijf of op bedrijfsnaam.
Het grootste deel van alle zoekopdrachten gaat over onderwerpen en die informatie is in de regel te vinden op een webpagina. Daarom optimaliseer je niet alleen de website (techniek), maar besteed je vervolgens veel aandacht aan iedere individuele webpagina.
Eerst meer weten?
Ga dan naar deel 1.
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over zoekmachine-optimalisatie (SEO). Wil je dat wij je op de hoogte houden van nieuwe artikelen op het gebied van zoekmachine-optimalisatie en gerelateerde onderwerpen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inhoud
- Terugblik – Wat hebben we al gedaan?
- Geheim #7 – Koester de gebruikerservaring
- Geheim #8 – Denk aan de social media
- Geheim #9 – Omarm lokale SEO
- Geheim #10 – Maak gebruik van analytics en monitoring
- Bonus-geheim #1 – Wees heel zorgvuldig met duplicate content
- Bonus-geheim #2 – Wie slim is, vermijd trucjes
- Conclusie – Wie wil scoren in Google, zorgt voor een hele gezonde website
Terugblik
Wat hebben we al gedaan?
Eerlijkheid duurt het langst. Zo denken niet alleen wij erover, maar ook Google. Toch moesten we even je aandacht trekken met de titel en houden we ook van humor. We zijn dan ook even terug begonnen met de 5 fouten die je écht NIET mag maken als je de website ooit op nummer 1 in Google* wilt krijgen en deden dat met een hele vette knipoog.
Die 5 stappen waren:
- Stap 1 – Koop zoveel mogelijk backlinks
- Stap 2 – Gebruik zoveel mogelijk zoekwoorden
- Stap 3 – Laat waar mogelijk de tekst in het niets verdwijnen
- Stap 4 – Kies voor een overdosis aan ankerteksten
- Stap 5 – Kopieer zoveel mogelijk teksten
Maar dit zijn dus de engste en meestvoorkomende valkuilen! Valkuilen waar je niet in moet trappen … maakt niet uit in welke en hoeveel. Google wil kwaliteit tonen en kiest hiervoor uit ‘gezonde’ webpagina’s en websites. Deze fouten moet je echt als eerste controleren en indien nodig mee aan de slag.
Ga naar: SEO‑geheimen • De ultieme strategie om de website NOOIT op nummer 1 te krijgen.
* Aangezien de zoekmachine van Google met 90% van alle zoekopdrachten veruit het grootste marktaandeel op het gebied van zoekmachines in Nederland heeft, gaat SEO in Nederland zo goed als altijd over Google. Lees meer hierover bij het kopje ‘SEO gaat in Nederland altijd over Google’ in ‘Hoe werken Google en andere zoekmachines’.
Hoe moet het dan wel?
Aan de hand van de ‘geheimen’ in deze serie van 2 artikelen kun je zelf verder gaan zorgen voor een website in topconditie en dus voor een goede ranking van de website in de zoekmachines. We hebben reeds 6 geheimen uit de doeken gedaan en dat waren:
- Geheim #1 – Zorg voor de technische SEO
- Geheim #2 – Zorg voor relevante content
- Geheim #3 – Maak werk van organische backlinks
- Geheim #4 – Gebruik zoekwoorden, maar alleen in de juiste dosis
- Geheim #5 – Optimaliseer headings en metatags
- Geheim #6 – Verwijder en/of repareer gebroken links
Laten we maar snel verder gaan, verder met operatie SEO.
Let op! Voor apps geldt min of meer hetzelfde
Gaat het over het optimaliseren van apps, dan spreek je over ‘App Store Optimalisatie’ (ASO). Je kunt gerust verder lezen, want tussen SEO en ASO bestaan zeer veel overeenkomsten. Zeker met betrekking tot de informatie in dit blogartikel. Bij uitzondering gebruiken we hier alleen het begrip website en dus niet beide zoals je dat van ons gewend bent.
Geheim #7
Koester de gebruikerservaring
Gebruiksvriendelijke webpagina’s zijn doorgaans gezonde webpagina’s. Google houdt van gezonde webpagina’s. Hoe gezonder, hoe beter. Dat mag ondertussen duidelijk zijn.
Maar laten we hierbij een ander zeer belangrijk aspect niet vergeten. Websites die hoog scoren op de gebruikerservaring, scoren in de regel ook hoog als het gaat om conversie-optimalisatie. Deze zaken gaan hand in hand. Je zou bijna zeggen:
Gezonde website, gezonde omzet, situs sanus, societas sana.
Wat moet je weten over de gebruikerservaring?
Gebruiksvriendelijke webpagina’s en websites bieden een goede gebruikerservaring en die gebruikerservaring staat onder invloed van verschillende factoren.
Over het algemeen zijn dit factoren als:
- bediening (Graphical User Interface);
- content;
- design;
- laadsnelheid;
- navigatie‑structuur;
- responsiveness (mobiel-vriendelijkheid).
Denk dus ook aan menu’s en andere elementen om te navigeren, waaronder buttons en duidelijke call to actions (CtA‘s).
Wanneer je pagina voor pagina optimaal inricht, dan leidt deze intensieve aanpak tot duurzaam succes.
Wanneer de gebruikerservaring niet goed zit, leidt dit tot een hoge bounce rate. Een hoge bounce rate maakt Google meer dan duidelijk dat de gasten hier niet op hun plek zijn, wat op zijn beurt – logischerwijs – leidt tot een lagere rangschikking.
Daarnaast kunnen trends van grote invloed zijn, wat kan betekenen dat wat gisteren nog omarmd werd, vandaag niet meer echt boeit en morgen genegeerd wordt. Met andere woorden: als iedereen opeens iets anders nodig heeft om de volgende stap te zetten op zijn buyer en/of customer journey zul je daar toch voor moeten zorgen. En snel ook.
Wat moet je doen?
Een gezonde gebruikerservaring is van vitaal belang. Als een zorgverlener zicht inzet voor het comfort en welzijn van de patiënten, zorg je voor de gasten van de website en hun comfort op de website.
Wanneer je zorgt voor reeds genoemde geheimen, ben je al een flink eind op de goede weg. Wat nog rest is het design (ontwerp). Hiermee bedoelen we niet alleen hoe de webpagina en website er op het eerste oog uitzien, maar ook of de gast (m/v/x) als vanzelf (intuïtief) begrijpt wat zijn vervolgstappen zijn.
Er zijn dan verschillende ‘designs’ die van toepassing kunnen zijn op een website, waaronder het visueel ontwerp en het interaction design (interactie-ontwerp). Je mag hierbij ook UX-design en UI-design noemen.
Gezond eten, voldoende beweging en genoeg slaap zijn voor ons net zo belangrijk als de juiste knoppen en andere elementen voor de gezondheid van de website.
UX-design en UI-design gaan met name over de totale gebruikerservaring (user experience (UX)) en de bediening (gebruikersinterface, user interface (UI)). Samen omvatten ze aspecten als:
- gebruiksvriendelijkheid;
- toegankelijkheid;
- duidelijkheid van de informatie en de visuele elementen die de interactie tussen gasten en de website verbeteren (gebruiksgemak).
Dit is waar conversie-optimalisatie op de website zich onder meer op richt. Ook over dit onderwerp bloggen we regelmatig. Ga hiervoor naar het overzicht van alle blogartikelen over conversie-optimalisatie (CRO).
Wat moet je doen?
Afgelopen weken deelden we de 1e quick wins voor de doe-het-zelver. Hiermee kun je de website zelf op dit gebied al een flink stuk verbeteren. Wil je deel 2 en deel 3 straks niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Geheim #8
Denk aan de social media
Net zoals een zorgteam samenwerkt voor een betere gezondheid van hun zorgnemers, werkt de website samen met social media voor een betere positie in Google. Sociale signalen, zoals likes, shares en retweets, hebben indirecte invloed op de organische zoekresultaten.
Wat moet je doen?
Verwaarloos niet de kracht van sociale media in de SEO–strategie. Het delen van ‘relevante content’ op de social-media-platformen vergroot natuurlijk de zichtbaarheid van de content én van het merk. Het trekt meer verkeer aan en opent niet alleen de deur naar potentiële klanten, maar ook naar potentiële backlinks.
Wij weten dat je woorden als social-media-platformen ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Geheim #9
Omarm lokale SEO
Net zoals een zorgverlener aandacht besteedt aan het lokale netwerk van de zorgnemer, is lokale SEO onmisbaar voor organisaties die lokaal opereren.
Wat moet je doen?
Lokale SEO-tactieken toepassen, want daarmee vergroot je de zichtbaarheid in de lokale zoekresultaten.
En hoe pas je dan lokale SEO-tactieken toe?
- Zorg voor een bedrijfsprofiel op Google Mijn Bedrijf en/of optimaliseer deze.
- Moedig tevreden klanten aan om online – op onder andere Google Mijn Bedrijf – reviews en dergelijke achter te laten.
- Vermeld de locatie op de website.
- Gebruik lokale zoekwoorden.
- Creëer waardevolle en relevante content die gericht is op lokale onderwerpen en interesses.
- Gebruik de social-media-platformen en al je marketing-skills om lokaal publiek te (be)trekken.
- Probeer backlinks te verkrijgen van andere lokale relevante websites, zoals lokale bedrijven, gemeentelijke instanties of lokale nieuwswebsites.
- Meld de organisatie aan bij lokale online verkeersbronnen, zoals Yelp en TripAdvisor en wat dacht je van lokale online magazines? Zorg er wel voor dat de informatie overal hetzelfde of min of meer hetzelfde is.
Negeer deze kans niet en geef hiermee de online aanwezigheid een gezonde boost.
Verder inzoomen?
Lees meer over lokale SEO (local SEO) en wat je kunt doen in ‘SEO, AI en zoekwoorden • Wat brengt de toekomst voor lokale dienstverleners? • 3/3 [to‑do‑list 2]’ of ga direct naar het kopje ‘Lokale SEO’.
Geheim #10
Maak gebruik van analytics en monitoring
Het negeren van de medische dossiers van je website, kan je belemmeren bij het stellen van de goede diagnoses. Door het niet op de voet volgen en analyseren van statistieken en gegevens met behulp van bijvoorbeeld Google Analytics 4, maak je het jezelf wel enorm moeilijk bij het nemen van de beste beslissingen om de SEO-strategie te verbeteren.
Wat moet je doen?
Laat de website regelmatig een ‘gezondheidstest’ ondergaan en behandel eventuele symptomen met de juiste behandeling. Voor vrijwel alle symptomen en klachten staat in deze serie blogartikelen wel een goede remedie, waardoor je de gezondheid van de website snel kunt verbeteren.
Bonus-geheim #1
Wees heel zorgvuldig met duplicate content
Google is dol op unieke en waardevolle content, maar krijgt hoofdpijn van duplicate content. Dat komt omdat Google niet zomaar weet welke content de meest gezonde keuze is. In dat geval leidt het kopiëren van content tot verwarring bij de AI (kunstmatige intelligentie) en wordt een verkeerde diagnose al snel in de hand gewerkt.
Wat moet je doen?
Gewoon doorademen. We hebben namelijk dit voorjaar nog een behandelplan geschreven met daarin diverse goede oplossingen. In de onderstaande EHBO-doos vind je de linkjes.
Verder inzoomen? Ga naar:
Bonus-geheim #2
Wie slim is, vermijd trucjes
Net zoals we voor onze gezondheid geen shortcuts kunnen nemen, moet je ook niet willen valsspelen in je SEO-strategie. Google heeft dit doorgaans heel snel door en bestraft deze manipulatieve praktijken. Hierover kon je alles lezen in: SEO‑geheimen • De ultieme strategie om de website NOOIT op nummer 1 te krijgen.
Wat moet je doen?
Dit is simpel: NIET manipuleren!
In plaats daarvan kun je veel beter investeren in een eerlijke gezonde website, in een sterke online groei en een prachtige ranking. Als je de stappen in deze 2 blogartikelen volgt, werk je vanzelf aan duurzame vitale resultaten.
Tip! Indexatie-problemen bij onder andere WordPress-websites
Indexatie-problemen zijn veelvoorkomende problemen waar ‘met name’ WordPress-websites, mee te maken kunnen hebben. Met name, dus het kan ook voorkomen bij andere websites en andere CMS’en (Content Management Systemen).
Vaak hebben WordPress-websites honderden pagina’s die geïndexeerd worden, terwijl slechts de helft of een nog kleiner aantal pagina’s daadwerkelijk belangrijk is.
Waardoor ontstaat dit probleem?
Dit probleem ontstaat deels doordat het CMS automatisch pagina’s genereert voor bijvoorbeeld categorieën, tags, archieven en andere parameters. Dit soort pagina’s zijn (in eerste instantie) niet relevant voor de doelgroepen en dus ook niet voor de zoekmachines. Ze kunnen zelfs leiden tot de symptomen die passen bij ‘duplicate content’.
Daarnaast zijn er pagina’s als privacy-beleid, algemene voorwaarden, cookie-beleid en andere juridische of administratieve pagina’s die geen content bevatten die relevant is voor zoekmachines.
Wat moet je doen?
Aangezien deze pagina’s in de regel géén positieve invloed hebben op de gebruikerservaring, moet je ze uitsluiten van indexatie. Door alleen relevante pagina’s te laten verschijnen in de zoekresultaten, kunnen gasten eenvoudiger de content vinden die ze wel zoeken.
Om dit probleem aan te pakken, is het belangrijk om de indexatie van de website te controleren. Zorg vervolgens ervoor dat zoekmachines alleen de relevante pagina’s indexeren. Dit kun je doen door gebruik te maken van de robots.txt en de noindex-metatag. Zie de box hieronderin.
Met deze maatregelen zorg je ervoor dat de zoekmachines zich richten op de belangrijke content van de website… en de rest laten voor wat het is.
Verder inzoomen Ga naar:
Conclusie
Wie wil scoren in Google, zorgt voor een hele gezonde website
Net als gezond eten, voldoende beweging en genoeg slaap belangrijk zijn voor onze gezondheid, zijn de juiste technische aspecten, content- en ontwerp-strategieën belangrijk voor een gezonde website.
Met het oog op de zoekmachine-optimalisatie (SEO) lieten we je zien hoe belangrijk het is om je in te zetten voor een gezonde website met een prettige gebruikerservaring. We lieten je zien hoe belangrijk het is om de gedeelde stappen te volgen en ook regelmatig te volgen.
Intensieve zorg voor een gezonde website, is wat de zoekmachines helpt de website beter te begrijpen, te indexeren en te rangschikken.
We deelden en toonden je de aanpak voor de zoekmachine-optimalisatie (SEO), die per definitie moet leiden tot duurzame resultaten met meer organisch verkeer en betere online zichtbaarheid. Dit zou de aanpak voor langdurig succes moeten zijn en de aanpak waarmee de concurrentie het nakijken heeft.
Ga direct aan de slag
Als iemand die enorm veel investeert in de zorg voor de website, ga je natuurlijk direct aan de slag. Je gaat vanaf nu alles doen om te vermijden dat de website onvindbaar is in Google.
Je wilt natuurlijk hoe dan ook voorkomen dat een gebrek aan optimalisatie resulteert in een te verwaarlozen plek tussen de zoekresultaten.
We hebben nu meer dan 10 waardevolle SEO‑geheimen met je gedeeld. Dit gaat je helpen om de website naar een topposite in Google te brengen.
Dus aan slag. Maak een keuze wat als eerste aangepakt moet worden. Misschien is dat techniek, misschien is dat de gebruikerservaring. Vraag het je teamleden, partners of andere relaties. Vertrouw op jullie inzichten en ga snel aan de slag.
En lukt het niet of ontbreekt de tijd? Dan staan wij en andere professionals voor je klaar. Ons nummer is: [nummer opgeheven], maar je mag mij ook direct bellen op: 06 - 36 07 70 61.
Samen zorgen we voor een gezonde website! … met alle mooie voordelen die daarbij horen.
Wij wensen je veel plezier en nog meer succes!
Toekomstplannen
We zijn eigenlijk nog lang niet klaar met jou en het merk helpen online zichtbaarder te worden. We beloofden om binnenkort in te zoomen op autoriteit en waardevolle backlinks en wat we beloven maken we waar. En wat het mooie is: ook met die artikelen kun je zelf weer direct aan de slag.
Wil je deze blogartikelen niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de onderstaande box – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier binnenkort weer terug. Tot gauw!
Uitbesteden heeft zo zijn voordelen
Uitbesteden is ook een interessante optie en kan uiteraard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze corebusiness is en zoekmachine-optimalisatie (SEO) daarvan een belangrijk onderdeel vormt.
Dit doen we in nauwe samenwerking met of voor zowel dienstverlenende organisaties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deeloplossingen. Hierdoor kan iedereen doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend. Lees hier meer over onze zorgverlening.
Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van zoekmachine-optimalisatie (SEO), conversie-optimalisatie, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.