10 SEO-geheimen om de website [wel] op nummer 1 te krijgen • 1/2
Wij kennen de geheimen van Google! NOT! Niemand kent ze en – gezien ranking voor een heel groot deel wordt bepaald door AI – twijfelen we er zelfs aan of de medewerkers van Google ze wel kennen. Maar dit neemt niet weg dat we heel goed weten wat wel en niet werkt bij onze zorgverlening voor gezonde websites en apps.
Ben je klaar voor een bijzondere SEO-ervaring? Klaar om de website in topconditie te krijgen? Klaar om de website beter te laten ranken?
Dan zoomen we nu in!
Wat gaan we doen?
Na de 5 don’ts van voor onze ‘Zomer van het logo en de Huisstijl’ delen we nu meer dan 10 belangrijke SEO-geheimen om de website* ‘wel’ op of in de richting van nummer 1 te krijgen. We doen dit wel met een kleine dosis humor én met deze ‘geheimen’ kun je – zoals je van ons gewend bent – wel direct aan de slag.
Let op!
Omdat deze serie blogartikelen een direct vervolg is op ‘SEO-geheimen • De ultieme strategie om de website NOOIT op nummer 1 te krijgen’, raden we dringend aan om dat artikel eerst door te nemen, want deze fouten wil je echt niet maken. Ze hebben een zeer negatief effect op de ranking en worden te vaak gemaakt. Je kunt deze fouten dus beter eerst – indien nodig – aanpakken en/of voortaan voorkomen, want deze don’ts wegen vaak zwaarder dan de do’s in deze serie.
* Besef dat SEO vooral gaat over webpagina’s – inclusief blogartikelen – en dus in mindere mate over websites. Slechts een enkele keer is een website het resultaat dat past bij een ingegeven zoekopdracht. Dit gebeurt alleen als er wordt gezocht op een bepaald type bedrijf of op bedrijfsnaam.
Het grootste deel van alle zoekopdrachten gaat over onderwerpen en die informatie is in de regel te vinden op een webpagina. Daarom optimaliseer je niet alleen de website (techniek), maar besteed je vervolgens veel aandacht aan iedere individuele webpagina.
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Wat is SEO? En zoekmachine-optimalisatie? En hoe werkt het?
- Wat is Google’s algoritme, PageRank en hoe dynamisch is het?
- Google’s algoritme • De belangrijkste factoren • 3/3 • Pijler 1: Techniek
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over zoekmachine-optimalisatie (SEO). Wil je dat wij je op de hoogte houden van nieuwe artikelen op het gebied van zoekmachine–optimalisatie en gerelateerde onderwerpen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inhoud
- Voorwoord – Bereid je voor op ‘operatie SEO’
- Geheim #1 – Zorg voor de technische SEO
- Geheim #2 – Zorg voor relevante content
- Geheim #3 – Maak werk van organische backlinks
- Geheim #4 – Gebruik zoekwoorden, maar alleen in de juiste dosis
- Geheim #5 – Optimaliseer headings en metatags
- Geheim #6 – Verwijder en/of repareer gebroken links
- Volgende week verder
Voorwoord
Bereid je voor op ‘operatie SEO’
Laten we eerlijk zijn. Soms is het leuk en enorm interessant om de andere kant van de medaille te bekijken. In het vorige blogartikel hebben we dat gedaan en deelden we met een speelse twist 5 stappen die je écht NIET mag maken als je de website ooit op nummer 1 in Google* wilt krijgen.
Deze stappen zijn net zo belangrijk als de stappen die komen gaan… en eigenlijk nog wel belangrijker.
We draaiden toen de traditionele SEO-regels om en vertelden je – met een vette knipoog – hoe je de SEO-valkuilen kunt omarmen en dus wat je vooral moet doen om NOOIT bovenaan te komen.
Die 5 stappen waren:
- Stap 1 – Koop zoveel mogelijk backlinks
- Stap 2 – Gebruik zoveel mogelijk zoekwoorden
- Stap 3 – Laat waar mogelijk de tekst in het niets verdwijnen
- Stap 4 – Kies voor een overdosis aan ankerteksten
- Stap 5 – Kopieer zoveel mogelijk teksten
Trap dus NOOIT in deze 5 valkuilen! … maakt niet uit in welke en hoeveel.
Waarom niet?
Google wil kwaliteit tonen en kiest hiervoor uit ‘gezonde’ webpagina’s en websites, maar…
Maar hoe moet dan wel?
Aan de hand van de 10 ‘geheimen’ in deze serie van 2 artikelen kun je zelf zorgen voor deze zaken en dus voor een goede ranking van de website in de zoekmachines.
We tonen je hoe je met een zorgzame benadering van de innerlijke gezondheid van de website, deze aan de buitenkant laat stralen en in een topconditie krijgt. We helpen je met het versterken van de online aanwezigheid en misschien zelfs wel met het verslaan van de concurrentie. We delen ook nog 2 bonus-geheimen.
Laten we zonder verdere wachttijden de zorgzame handjes laten wapperen en samen voor een gezonde website en dus voor de SEO gaan zorgen. Trek je witte jasje snel aan, desinfecteer je handen, pak je stethoscoop én je scalpel. Maak je klaar voor operatie SEO.
* Aangezien de zoekmachine van Google met 90% van alle zoekopdrachten veruit het grootste marktaandeel op het gebied van zoekmachines in Nederland heeft, gaat SEO in Nederland zo goed als altijd over Google. Lees meer hierover bij het kopje ‘SEO gaat in Nederland altijd over Google’ in ‘Hoe werken Google en andere zoekmachines’.
Let op! Voor apps geldt min of meer hetzelfde
Gaat het over het optimaliseren van apps, dan spreek je over ‘App Store Optimalisatie’ (ASO). Je kunt gerust verder lezen, want tussen SEO en ASO bestaan zeer veel overeenkomsten. Zeker met betrekking tot de informatie in dit blogartikel. Bij uitzondering gebruiken we hier alleen het begrip website en dus niet beide zoals je dat van ons gewend bent.
Geheim #1
Zorg voor de technische SEO
Techniek legt de basis voor een gezonde website. Het is het skelet, de spieren en de organen waarmee je het moet doen. Dus zorg eerst dat hieraan niets mankeert.
Het verwaarlozen van technische SEO doet de gebruikerservaring doorgaans meer kwaad dan goed. Dit ziet Google en is voor Google een goede reden om mensen niet op deze gammele website te wijzen.
Daarnaast maakt een slechte techniek ook het doorzoeken en indexeren van de website door de crawlers erg lastig. De website komt dan niet goed door de APK en mag niet of nauwelijks deelnemen aan het verkeer via Google.
Belangrijke punten hierbij zijn:
- goed gebouwde website;
- navigatie-structuur;
- server-configuratie;
- HTTP-status-codes;
- URL’s en slugs;
- canonical tags.
Aan dit onderwerp hebben we voorjaar 2023 nog een heel blogartikel gewijd. Zie onderstaande box of gebruik de linkjes hierboven.
Wat moet je doen?
Om de techniek voor de SEO te optimaliseren, moet je het volgende doen.
- Gebruikmaken van gestructureerde gegevens.
- URL-structuur en interne links optimaliseren.
- Zorgen voor een veilige website (HTTPS).
- De laadsnelheid verbeteren.
- Zorgen voor een mobiele versie met een goede gebruikerservaring.
- De crawl-baarheid controleren en indien nodig verbeteren.
- Zorgen voor een duidelijke navigatie.
- De sitemap optimaliseren.
Als bepaalde punten technisch te ingewikkeld worden, is het misschien beter dat je daarvoor een goede webdeveloper inschakelt.
Let op!
Het niet hebben van een versie voor de mobiele apparaten en het negeren van de optimalisatie voor mobiele apparaten kan leiden tot een slechte gebruikerservaring op smartphones en tablets. Dit zou volgens Google ervoor zorgen dat de website überhaupt niet wordt getoond tussen de ‘mobiele’ zoekresultaten. Ja, er is een verschil tussen ranking op vaste apparaten zoals laptops en desktops en mobiele apparaten zoals tablets en smartphones.
Geheim #2
Zorg voor relevante content
Net als een gezonde levensstijl een dagelijkse investering vereist, vereist een gezonde website en sterke SEO dat er regelmatig wordt gezorgd voor verse ‘relevante content’.
Regelmatig zorgen voor relevante content, kun je zien als dagelijks 10.000 stappen lopen. Het hoort gewoon bij een gezonde levensstijl.
Het plaatsen van kwalitatief magere, onoriginele of niet-informatieve content, is als teveel stilzitten op de bank. Het schaadt de gezondheid van de website.
Wat moet je doen?
Kom direct in beweging en bied regelmatig nieuwe relevante content. Let nu goed op, want deze content is gebruikersgericht en geeft dus een waardevolle invulling aan de zoekintentie van de doelgroepen. Het is goed geschreven en/of geproduceerde content en ook nog eens uniek.
Dit soort content vraagt om intensieve zorg, maar is wel de sleutel tot een gezonde website en een stralende online aanwezigheid. Het is dé sleutel tot een succesvolle positie op de resultaat-pagina’s van Google.
Maar hoe kom je aan relevante content? Dat antwoord is helaas niet even te geven, maar hierover kun je wel ruim voldoende informatie op onze website vinden. Ga hiervoor naar het overzicht van alle blogartikelen over content-marketing of naar die van alle blogartikelen over zakelijk bloggen.
Daarnaast is het natuurlijk slim om je direct even aan te melden voor onze gratis e‑mailalert. Klik hier.
Belangrijke noot
Het is belangrijk te beseffen dat als iets anders verloopt dan volgens de algemeen geldende norm, dat absoluut niet wil zeggen dat het dan niet goed gaat of zelfs fout gaat. Kijk altijd kritisch naar de resultaten. Observeer, meet, leer en verbeter!
Daarnaast is het sowieso altijd raadzaam om bij dit soort zaken professioneel advies in te winnen. Zie verder onze algemene disclaimer.
Geheim #3
Maak werk van organische backlinks
Wanneer je goed voor een krachtige SEO zorgt, werk je actief aan het verkrijgen van ‘organische‘ backlinks vanaf andere ‘kwalitatieve’ websites.
Dit kun je zien als zeer belangrijke fitness-oefeningen om de spierkracht op peil te houden. Het investeren in linkbuilding kun je hierbij zien als de nodige impulsen voor een krachtige SEO en een aantrekkelijke website.
Wat moet je weten over backlinks?
Backlinks zijn hyperlinks van andere websites ‘naar’ de eigen website. Deze links zijn (nog steeds) een zeer belangrijke ranking-factor. Als de website weinig backlinks heeft, kan dit de zichtbaarheid in Google flink beperken.
Dit heeft alles te maken met ‘autoriteit’*, maar binnenkort meer over dit specifieke onderwerp in ons blog. Wil je dit niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Wat moet je doen?
- Investeer in linkbuilding – Neem de tijd om te werken aan het verkrijgen van waardevolle backlinks. Wat kun je hiervoor doen?
- Wees selectief met externe links – Het plaatsen van uitgaande links op de website is belangrijk voor de SEO, maar doe dit zorgvuldig.
- Zorg ervoor dat de links verwijzen naar waardevolle én relevante websites.
- Vermijd links naar websites met virussen of overmatig veel advertenties. Dit kan schadelijk zijn voor de eigen SEO.
* Autoriteit laat zich in deze context het snelste en eenvoudigste uitleggen als: hoe hoog mensen en andere websites het merk hebben zitten. Lees hier meer.
Pas op! Koop nóóit backlinks!
Voor de volledigheid willen wij je met nadruk wijzen op slechte – of beter gezegd: schadelijke – backlinks.
Deze komen van websites gerund door gewiekste bedrijven die daar hun business van hebben gemaakt. Deze zogenaamde Link Market Services zijn vaak gestart in de tijd dat de AI (kunstmatige intelligentie) van Google nog niet zo slim was als nu. In die tijd kon je dus min of meer een goede positie kopen door te betalen voor backlinks verzorgd door deze bedrijven.
Voor deze backlinks moet je dus ‘altijd’ betalen. Alleen de kans dat je hiervoor zuur betaalt, zit er dik in. De kans dat deze backlinks nadelig uitpakken is namelijk al jaren enorm groot, want Google greep op den duur in (zoals je uit bovenstaande tekst natuurlijk al kon opmaken).
Tegenwoordig zijn deze externe links niet alleen nadelig voor je portemonnee, maar zijn ze vaak nog veel nadeliger voor de positie van de webpagina en de website in de zoekmachines.* Minpunten of een totale ‘verbanning’ zijn hierbij niet vreemd.
Geheim #4
Gebruik zoekwoorden, maar alleen in de juiste dosis
Voor een goede SEO is het belangrijk om zoekwoorden op een natuurlijke en evenwichtige manier in de content te verwerken.
Dit geheim hebben we reeds uitgediept (zie link in onderstaande box), maar hieronder een korte samenvatting.
Waarom is dosering belangrijk?
Het overmatig gebruik van zoekwoorden (keyword stuffing) kan leiden tot onnodige vermoeidheid bij en frustraties van de bezoeker. Dit komt door een onnatuurlijke en geforceerde leeservaring. Niet alleen gebruikers schrikt dit af, maar ook zoekmachines.
Vergeet niet: overdaad schaadt. De juiste dosering van zoekwoorden is de sleutel tot succes.
Om die redenen is het belangrijk om zoekwoorden subtiel in het dieet van de website te integreren en de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid per pagina niet te overschrijden.
Wat moet je doen?
Neem voor de gezondheid van de website de adviezen in acht en beperk je tot de juiste hoeveelheid zoekwoorden per pagina!
Dat betekent dat je zoekwoorden wel gebruikt, maar alleen als ze…
- relevant zijn voor de content.
- de lezerswaarde verbeteren of op zijn minst behouden.
Verder inzoomen? ga naar:
Geheim #5
Optimaliseer headings en metatags
Je kunt headings en metatags zien als de botten en gewrichten van de content. Hierdoor worden de (botten)structuur en opbouw van de content duidelijk. Dit versterkt de gezondheid van de pagina en maakt de inhoud makkelijker te begrijpen voor zowel de bezoekers als de AI van de zoekmachines.
Hoe zorg je voor de juiste optimalisatie-behandeling?
- Zorg ervoor dat je elke pagina voorziet van een unieke en nauwkeurig beschrijvende titel (H1) en metatag (korte beschrijving).
- Gebruik headings (H2, H3, et cetera) om de structuur en opbouw van de content aan te geven.
Beide acties zijn ook in het voordeel van de leesbaarheid.
Geheim #6
Verwijder en/of repareer gebroken links
Als een bezoeker (m/v/x) op een gebroken link klikt, dan krijgt hij een ‘404’. Dit heeft natuurlijk een negatieve invloed op de gebruikerservaring. Dit ziet Google ook, maar dat niet alleen.
De zogenaamde crawlers hebben hierdoor ook moeite met het doorzoeken van de website. Ook dit heeft een negatief effect op de score van de website in Google.
Wat moet je doen?
Geef de website regelmatig een medische check-up en ga op zoek naar gebroken (niet-werkende) links. Uiteraard herstel je de gevonden gebroken links of verwijder je ze als herstellen niet mogelijk is.
Maakt de website gebruik van een van de populaire Content Management Systemen (CMS), dan zijn hiervoor diverse plugins te installeren. Zie de onderstaande box.
Plugins en modules om te helpen met gebroken links
Wie gebruikmaakt van een van de populairdere Content Management Systemen (CMS), kan met behulp van diverse plugins en modules de gebroken links controleren en bijwerken. We noemen er een paar met de plugins waar wij graag mee werken, maar er zijn er dus nog meer.
- WordPress – Broken Link Checker (opsporen en repareren).
- Drupal – Link Checker (opsporen en repareren).
- Joomla – Xenu’s Link Sleuth, Joomla Link Checker of Xmap (opsporen en repareren).
- Magento – Free Link Checker (opsporen en repareren).
- Wix – Reeds ingebouwd.
We raden je echter wel aan om de installatie eerst met de web-developer (m/v/x) te overleggen en eventueel door hem uit te laten voeren.
Houd er altijd rekening mee dat de beschikbaarheid van specifieke plugins en extensies varieert afhankelijk van de versie van het CMS dat je gebruikt. Controleer ook altijd of de geselecteerde plugin compatibel is met de versie van het CMS voor installatie.
Volgende week verder
We zijn dus nog niet klaar. Volgende week de andere 4 geheimen plus 2 bonus-geheimen. Daarna zoomen we in op autoriteit en waardevolle backlinks. Ook met deze artikelen kun je zelf direct aan de slag.
Wil je deze blogartikelen niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de onderstaande box – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier binnenkort weer terug. Tot gauw!
Uitbesteden heeft zo zijn voordelen
Uitbesteden is ook een interessante optie en kan uiteraard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze corebusiness is en zoekmachine-optimalisatie (SEO) daarvan een belangrijk onderdeel vormt.
Dit doen we in nauwe samenwerking met of voor zowel dienstverlenende organisaties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deeloplossingen. Hierdoor kan iedereen doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend. Lees hier meer over onze zorgverlening.
Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van zoekmachine-optimalisatie (SEO), conversie-optimalisatie, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.