Social commerce • Waar moet je zijn en wat moet je doen? • 1/2

Social commerce • Waar moet je zijn en wat moet je doen? • 1/2

Social commerce staat nog in de kinder­schoenen, maar is in de VS al een belangrijk verkoop­kanaal voor e‑commerce aan het worden. De verkoop (bestel­ling en beta­ling) gebeurt hierbij op social media, en dat zonder aller­lei tussen­stappen en kansen om af te haken als bij webshops.

In ons vorige blog­artikel ‘Social commerce • Wat is het en wat kun je ermee?’ hebben we ruim aandacht aan dit onder­werp besteed. Nu zoomen we in op welke kanalen er op dit moment zijn en wat je moet doen om daar straks op te vallen, het nodige vertrouwen te wekken en te onderhouden én er daadwerke­lijk ook te verkopen.

Wat gaan we doen?

  • Deel  1 – Waar moet je zijn?
  • Deel 2 – Wat moet je doen? We delen 7 waarde­volle tips ter voorbereiding.  Direct naar deel 2.

Ondertussen is deel 2 ook verschenen. Je kunt het linkje hier­boven gebruiken om daarheen te gaan.


Eerst meer weten?

Lees dan:

Of ga naar het overzicht van alle blog­artikelen over content-marketing. Wil je dat wij je op de hoogte houden van nieuwe artikelen over content-marketing en gerelateerde onder­werpen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.

 

Inleiding
Social commerce in een notendop

Door nieuwe mogelijkheden op diverse social-media-platformen* is het nu niet alleen moge­lijk om daar te adver­teren, maar kun je ook ge­lijk bestellen en afrekenen. Met deze uit­brei­ding blijft de consu­ment op het social-media-platform en door­loopt daar razend­snel het bestel- en betaal­proces. Dit verkleint de kans op afhaken aanzienlijk.

Wil je deze inleiding op basis van ‘Social commerce • Wat is het en wat kun je ermee?’ verder overslaan? Klik dan op…

* Wij weten dat je woorden als social-media-platformen ook als social-mediaplatformen mag schrijven en daarnaast weten we ook dat we diverse andere woorden geheel aan elkaar mogen schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.


Hoe het werkt voor de consument

Het zijn werke­lijk slechts een paar stappen:

  1. De product-advertentie activeren door erop te klikken.
  2. Indien nodig het juiste type* kiezen (denk aan maat, kleur, et cetera) en bestellen maar.
  3. De automatisch geladen adres­gegevens controleren.
  4. Betalen.

De betaalbevestiging wordt verstuurd naar het bij het platform bekende e‑mailadres.

* Je kunt maar 1 product kopen en dat is het product van de advertentie. Wil iemand meer (verschillende) producten? Dan zal die persoon gewoon naar de webshop moeten gaan.

Grootste voordeel en grootste nadeel social commerce

Voordeel – Minder fricties en knelpunten, dus minder kans op afhaken

Diverse fricties en knel­punten – lees: kansen om af te haken – die bijna standaard zijn in alle webshops, worden bij boven­staand bestel- en afreken­proces omzeild. Lees meer.

Nadeel – Géén kans op bijverkoop

In principe is er bij social commerce geen bijverkoop (up-selling) mogelijk. Misschien wordt dit in de toekomst wel optioneel, maar uiteinde­lijk zal dit dan toch weer leiden tot keuze­stress en dus tot afhakende poten­tiële kopers.

Hiermee zou het grootste voordeel van social commerce onderuit worden gehaald, maar we gaan het vanzelf zien.

De cijfers vormen het bewijs

Cijfers tonen aan dat met de inzet van social commerce meer omzet wordt gegene­reerd. (Naar de cijfers.)

 

Waar moet je zijn?

Op social media, want dat is waar we ons laten inspireren. The fear of missing out tiert daar welig. Er is altijd wel iets dat onze behoeften vergroot. Of het nou gaat om groei (zake­lijk en persoonlijk), gemak en plezier, er is altijd iets dat we wel en snel willen. Zeker die leuke sneakers of de nieuwste iPhone. Maar dan?

Die retailklant maakt het weinig uit waar hij zijn aankoop doet, die is lui en weinig betrokken.

Waar gaat de poten­tiële klant zijn aankoop voltooien? Die retailklant maakt het weinig uit, die is lui en weinig betrokken. Voor de verko­pende partij maakt het heel veel uit. Hoe sneller zij poten­tiële klanten door het bestel- en betaal­proces heen kunnen loodsen, hoe meer omzet ze realiseren.

Social commerce helpt die processen zo kort moge­lijk te houden met alle voordelen die daarbij horen (zie hier­boven). Maar waar moet je nu ‘straks’ precies zijn?

Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn of toch Pinterest? Ze kunnen allemaal worden gebruikt als verkoop­kanaal, maar de huidige top 3 is:

  • Facebook;
  • Pinterest;
  • Instagram.

Gebruikers van deze platformen vallen waarschijn­lijk straks de adver­tenties en/of ‘koop nu’-buttons vanzelf op.

Social commerce is nog niet in Nederland

Momenteel draaien in de Verenigde Staten testen met social commerce. Hieraan doen diverse grote merken in de retail en zelfs influencers mee. De resul­taten zijn zeer posi­tief en het is wachten op het moment dat social commerce wereldwijd of in Nederland wordt uitgerold.

Wees hierop voorbereid en blijf zo de concur­rentie voor, maar ga nu dus niet op zoek naar de optie op de social-mediakanalen. Het heeft ook nog geen zin om social com­merce op te nemen in de marketing-strategie. Wordt vervolgd!


Hoe bepaal je het juiste kanaal?

Om te verkopen moet je zijn waar de poten­tiële klant zich bevindt. Simpel. Toch hoeft dit niet per se te bete­ke­nen dat ieder merk op social media aanwezig moet zijn, maar voor de meeste merken in de retail is dit wel zeer noodzakelijk. Zeker als je de concur­rentie niet in de kaart wilt spelen.

Bij de keuze voor welk platform moet je dus kijken naar op welk platform die poten­tiële klant te vinden is. Daarnaast moet je ook kijken naar het type product dat je gaat etaleren.*
Pinterest en Instagram zijn bijvoor­beeld veel meer geschikt voor merken en producten waar je met beeld de consu­ment kunt inspi­reren, terwijl Facebook meer geschikt is voor electronica, spelletjes, et cetera.

* Momenteel wordt er alleen met retail-producten getest. Wij kunnen dus ook niets zeggen over of social commerce ook geschikt is voor diensten en beperken ons hier daarom tot retail en producten.

Feiten en cijfers Facebook*

  • Ruim 65% van de Nederlanders heeft een account.
  • Een kleine 20% heeft ‘via’ het platform wel eens iets gekocht.
  • Gemiddelde aankoop-waarde in de VS is 55 dollar (2017).
  • Meest geschikt voor onder andere:
    • electronica;
    • spelletjes voor jong en oud;
    • sportkleding, ‑schoenen en ‑artikelen;
    • alles voor je huisdier;
    • kleding en accessoires.

Facebook werkt straks bij social commerce met een ‘buy button’.

Naar meer infor­matie over en specificaties van Facebook.

Feiten en cijfers Instagram*

  • Circa 30% van de Nederlanders heeft een account.
  • Een kleine 7% heeft ‘via’ het platform wel eens iets gekocht.
  • Gemiddelde aankoop-waarde in de VS is 65 dollar (2017).
  • Wereldwijd klikken per maand 90 miljoen gebruikers nieuwsgierig op een shopping-post.
  • Meest geschikt voor onder andere:
    • woon- en kookartikelen;
    • kleding en accessoires;
    • sportkleding, ‑schoenen en ‑artikelen;
    • persoonlijke en uiterlijke verzorging
    • alles rondom reizen.

Instagram werkt straks bij social commerce met een ‘checkout button’ en je maakt er gebruik van ‘product tagging’.

Naar meer infor­matie over en specificaties van Instagram.

Feiten en cijfers Pinterest*

  • 55% van de gebruikers geeft aan producten te hebben gezocht en gekocht ‘via’ het platform.
  • Verkoop-waarde ‘via’ Pinterest lag gemiddeld 29% hoger dan zonder.
  • Gemiddelde aankoop-waarde in de VS is 50 dollar (2017).
  • Meest geschikt voor onder andere:
    • woon- en kookartikelen;
    • kleding en accessoires.

Naar meer infor­matie over en specificaties van Pinterest.

* Bronnen boven­staande boxen: Adobe; 16best.net; businessinsider.com; emarketer.com; Instagram; Ecommerceblog.nl [voorheen Wunderman Thompson Commerce]; Social Media Week; Statista.

 

Wat moet je doen?

Hoe zorg je dat door de inzet social commerce de juiste social-media-platformen straks ook werke­lijk winst­gevende sales-machines worden? Hiervoor hebben wij de volgende stappen en tips.

 

  1. Ga de uitdaging aan;
  2. bereid je goed voor;
  3. zorg voor duidelijkheid en geloofwaardigheid;
  4. maak gebruik van influencers;
  5. bied een experience;
  6. val op;
  7. betaal.

 

Volgende keer verder

Volgende keer (over 2 weken) gaan we verder met de uitleg van boven­staande tips. En wil je onze blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onder­aan – voor­bij de volgende box – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding als er een nieuw artikel online staat.

Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!


Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman - Content creator, merkenbouwer & conceptor

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ content­maker of merken­bouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karak­ter zeer breed onder­legd en altijd even toege­wijd. Nancy begon ooit als werk­tekenaar, maar schoolde al snel bij tot copy­writer.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijk­heden. Dat doet ze eigen­lijk met alles dat met haar vak­gebied te maken heeft. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplos­singen en ze is zeker niet wars van inno­vaties. Geen detail verliest ze hierbij uit het oog en… wat beter kan, kan beter!

 

Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert

Wil jij op de hoogte blijven van social commerce en van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van conversie-optimalisatie, SEO, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan aan voor onze gratis e‑mailalert.

Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.



<< Direct terug naar home