Social commerce • Waar moet je zijn en wat moet je doen? • 2/2 • 7 tips ter voorbereiding

Social commerce • Waar moet je zijn en wat moet je doen? • 2/2 • 7 tips ter voorbereiding - afbeelding bij

Social commerce komt eraan en is een nieuwe marktplaats op social media waar de koop­waar en geld van eigenaar wisselen, dus zonder tussen­komst van het eigen kanaal. Om straks de concurrentie voor te kunnen blijven, moet iedereen die een webshop heeft of werkt in e‑commerce hiervan nu al op de hoogte zijn. Hoe bereid je je voor en zorg je dat je klaar bent voor de toekomst? We delen 7 tips om je goed voor te bereiden!

Veel van onderstaande tips kun je niet alleen gebruiken voor social commerce, maar ook al direct inzetten voor social shopping. We zoomen in!

Dit blogartikel is een direct vervolg ‘Social commerce • Waar moet je zijn en wat moet je doen? • 1/2’. Het kan slim zijn om deze eerst te lezen, maar waar nodig zullen we sowieso met handige linkjes verwijzen naar specifieke informatie in dat artikel.

Belangrijke noot

Houd er altijd rekening mee dat de inzet en het succes van social commerce per organisatie, merk, aanbod en doelgroepen verschillen. Je vindt in dit blogartikel een manier om het straks aan te pakken, maar dit is niet hoe het per se moet. Je mag naar eigen inzicht natuurlijk hiervan afwijken of het op een geheel andere manier aanpakken. Doe wat voor het merk nodig is en wat werkt.

Wat gaan we doen?

  • Deel 1 – Waar moet je zijn?
  • Deel 2 – Wat moet je doen? We delen 7 waardevolle tips ter voorbereiding.

Eerst meer weten?

Lees dan:

Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over content-marketing. Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over content-marketing en gerelateerde onder­werpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.

 

Wat moet je doen?

Hoe zorg je dat door de inzet social commerce de juiste social-media-platformen straks ook werkelijk winst­gevende sales­machines worden? Hiervoor hebben wij de volgende tips en stappen.

 

  1. Ga de uitdaging aan
  2. Bereid je goed voor
  3. Zorg voor duide­lijk­heid en geloof­waardig­heid
  4. Maak gebruik van influencers
  5. Bied een experience
  6. Val op!
  7. Even betalen

Let op!  Huidige leerscholen bieden geen garanties

De tips in dit blogartikel zijn gebaseerd op recente ervaringen van marketeers in de VS. Wij kunnen dus niets garanderen voor de toekomst. Je kunt wel al direct veel tips toepassen voor social-shopping en andere content.

 

Tip en stap 1
Ga de uitdaging aan

Het verhaal over social commerce in ons vorige blogartikel was waar­schijn­lijk zo interessant, dat je social commerce het liefst direct al wilde uit­proberen, maar besef dat tegelijk alles weer een stukje com­plexer wordt. Social commerce moet ook weer worden geïntegreerd en daarmee bedoelen we niet alleen de tech­nische integratie.

Social commerce wordt straks een ware uitdaging voor alle betrokken afdelingen. Het is alleen wel een uitdaging waar je in de toekomstige wereld van e‑commerce niet omheen kunt.

Belangrijke noot

Het is belang­rijk te besef­fen dat alle hier genoem­de zaken per orga­ni­sa­tie, merk, aanbod én doel­groepen verschil­len.

Als iets anders verloopt dan volgens de alge­meen gelden­de norm, dan wil dat abso­luut niet zeggen dat het niet goed gaat of zelfs fout gaat. Er zijn genoeg unieke eigen­zin­nige merken die hebben bewe­zen dat tegen­draads zijn ook ‘kan’ werken.

Sowieso is het altijd raad­zaam om bij dit soort zaken profes­sio­neel advies in te winnen.  Zie verder onze algemene disclaimer.

 

Tip en stap 2
Bereid je goed voor

Content‑marketing‑strategie aanpassen

Met de komst van social commerce zijn er straks nieuwe kanalen aan de content-marketing-strategie toe te voegen. Dan moet niet alleen de webshop gevuld zijn, maar ook de social-media-platformen.


Organisatie‑verandering

De implementatie van social commerce binnen de organisatie is niet niets. Diverse afdelingen moeten hierbij worden betrokken en voor het succes moeten echt alle neuzen dezelfde kant op.

Niet alleen de afdelingen marketing, sales en klantenservice zijn straks betrokken, ook de afdelingen inkoop, voorraad­beheer, logistiek, et cetera. Al deze afde­lingen moeten ook hier weer soepel samen­werken en samen zorgen dat de belofte iedere keer wordt waargemaakt.


Ken de doelgroep of de doelgroepen

Wat heb je nodig:

  • Een duidelijk beeld van wie je wilt bereiken en op welke platformen deze mensen zich bevinden. Maak hiervoor gebruik van buyer persona’s voor de content of – als het niet anders kan – van gewone buyer persona’s. Het 1e type geniet uiteraard wel de voorkeur.
  • Kennis van wat deze mensen beweegt en hoe je deze mensen aan het merk kunt verbinden.
  • Ideeën over hoe en waarmee je deze mensen kunt bereiken.

Al deze informatie heb je al paraat en anders is deze te vinden in de brand guide. Heb je geen van beide? Dan raden we aan – ook voor het succes van de content-marketing – hier wel voor te zorgen.  Zie de box hieronder.

Sowieso heb je straks de buyer persona’s nodig en niet alleen bij stap 1. Om deze te kunnen ontwik­kelen, verschijnt binnen­kort een serie blog­artikelen over hoe je de doel­groepen bepaalt en de buyer persona’s ontwikkelt. Wil je deze artikelen niet missen en de buyer persona’s op tijd af hebben? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert.  Klik hier.


Continu bijsturen

Maar eerlijk is eerlijk, in de praktijk kan boven­staande lijst straks iets anders uitvallen dan van te voren bedacht. Blijf daarom altijd alert en houd de resultaten scherp in de gaten. Meet, evalueer en pas waar nodig aan. Houd om de bestaande fans niet te vervreemden, aan­pas­singen wel klein én in lijn met het merk en de andere merk­signalen.

 

Tip en stap 3
Zorg voor duidelijkheid en geloofwaardigheid

Hoe niet?

Nu zijn wij de beste op het gebied van content en conversie, zeker in Den Haag en omgeving! We vrezen dat nu je haren (een beetje) overeind zijn gaan staan. Grote kans dat wij met deze uitspraak rechtstreeks in jouw allergie terecht­kwamen, maar dat was even nodig om ons punt te maken.

Niemand zit te wachten op borstklopperij.

Op het moment dat een organisatie of een merk overduidelijk zichzelf promoot, wordt deze direct minder serieus genomen of zelfs genegeerd. Ook al spreek je de waarheid (net als wij zojuist), mensen zitten er gewoon niet op te wachten. Bovendien draait het bij content-marketing altijd om deze mensen en de waarde die het merk, het aanbod en de content-marketing aan ze levert.


Hoe wel?

  • Biedt direct waarde – Vermijd eindeloze opsommingen van USP’s (Unique Selling Points), maar kom met feiten in de vorm van relevante aankoop­argumenten (Relevant Buying Point, RBP). Dit zijn argu­menten die er voor de ontvanger wel toe doen en moeten in hapklare brokjes én in een beperkte dosering worden opge­diend. Mensen hebben immers zelden tijd en er zijn nog veel meer posts om door te scrollen. Alles schreeuwt om aandacht.  Lees hier meer over RBP’s.
  • Bewijs dat het werkt – Hiervoor is tegen­woordig een heel mooi medium genaamd: video.
    • Laat aan de hand van leuke filmpjes het eind­resultaat van het gebruik of het bezitten van het aanbod zien. Laat zien dat het aanbod werkt. Denk aan het AXE-effect en Show the outfit! van diverse online kleding&hy;winkels.
    • Je kunt ook laten zien hoe het werkt, maar de vraag is of dat bij social commerce wel zin heeft. Dit past meer bij een aanbod waarover men langer na moet denken, maar er zijn altijd uitzonderingen.
    • Hou de filmpjes kort en werk (natuurlijk) altijd met onder­titeling.
  • Maak gebruik van social proof – Niets is zo krachtig als het enthou­siasme van anderen en dan met name van onze relaties. Het is natuurlijk veel krachtiger wanneer niet het merk iets zegt, maar iemand anders. Een foto van iemand met die gave sneakers onder zijn perfecte pants, dát werkt aanstekelijk!

Blijf bouwen aan vertrouwen

Wanneer je gaat inzetten op social commerce, moet dit in het verlengde liggen van – of in lijn zijn met – de huidige inspanningen voor het merk en de content. Het is enorm belangrijk om verwarrende en tegen­strijdige merk­signalen te voorkomen.

Tegenstrijdige merksignalen helpen in het ergste geval het merk om zeep.

Dit klinkt misschien logisch, maar gaat toch niet altijd en overal goed. Verwarrende en/of tegen­strijdige merk­signalen doen afbreuk aan het vertrouwen in het merk en kan zelfs leiden tot wantrouwen. Je spreekt dan over mixed signals en in het ergste geval over crossed signals.

 

Tip en stap 4
Maak gebruik van influencers

We begonnen er bij punt 2 al mee en maakten duidelijk dat zelfpromotie heel slecht werkt en wat anderen over de organisatie, het merk of het aanbod zeggen veel krachtiger is. Je snapt bijna niet waarom hiervoor onder­zoek nodig is, maar onder­zoek toont steeds weer aan dat we het oordeel van andere consu­menten meer vertrouwen dan wat merken over zichzelf zeggen.

Maar wie hebben er allemaal invloed?

  1. Onze vrienden en friends op social media.
  2. Enthousiaste fans.
  3. Echte meningen.
  4. Professionele influencers.

Je ziet het, influencers zijn er in alle soorten en maten en sommigen hebben er hun beroep van gemaakt. Helemaal hip en trendy.  Zie de box hieronder.

Op de andere punten komen we de komende maanden terug, bijvoorbeeld in ‘Hoe zorg je met content voor heel veel vertrouwen?’ Wil je deze blogartikelen niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.


Koppel posts, vlogs en blogs

De meeste van de hierboven genoemde voorbeelden uiten zich in posts, vlogs en blog­artikelen. Gebruik deze straks na toestemming voor de content-marketing. Koppel ze waar mogelijk aan de transactionele omgeving.

Neem dit op in de strategie en in de planning. Zorg ook dat iemand hier bovenop zit. Dit zijn écht geweldige kansen die je niet mag mislopen!

 

Tip en stap 5
Bied een experience

Een prettige klantbeleving staat centraal bij de inspanningen voor de website en/of de app. Bij social commerce is deze beleving – oftewel: experience – ook mogelijk. Maak nu al een door­vertaling van de experience op de website en/of app naar social media en doe dat straks ook naar social commerce.

 

Tip en stap 6
Val op

Op social media moet het merk zien op te vallen, want dit is de plek waar iedereen schreeuwt om aandacht. Je moet het daar wel opnemen tegen de pasgeboren baby van een vriendin en de leuke pup van je oud-klasgenoot. Of wat dacht je van de bizarre beelden van een vriend die op zijn motor een wereld­reis maakt en de kortste weg kiest over enge berg­weggetjes en door donkere getto’s waarbij je jezelf keer op keer afvraagt of je hem ooit nog in levenden lijve terugziet?

Zorg dat de content leuker wordt dan de pasgeboren baby van een vriendin en de leuke pup van je oud‑klasgenoot.

Daarnaast is ook de concurrentie nog eens moordend. Dus hoe val je dan nog op? Dat doe je met ‘relevante content’ waar de doelgroep of doelgroepen even voor stoppen.

Je moet dan wel weten wat de behoeften en informatie-behoeften* van de doelgroepen zijn en dus waarnaar ze op zoek zijn. Interessante blogs, de juiste beelden en boeiende video’s is waarom het draait, maar speci­fieker kunnen we helaas nu hier niet zijn. De brand guide van het merk moet je meer kunnen vertellen.

* Wij weten dat je woorden als informatie-behoeften ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.


Maak gebruik van buyer persona’s en het Content Care Canvas

Dit is ook weer een punt waar de buyer persona’s in beeld komen. Deze hulp­middelen bevatten de zojuist genoemde infor­matie, maar er zal logischer­wijs straks ook nieuwe informatie bij komen. Daarnaast kun je heel veel informatie halen uit het Content Care Canvas.*

* Naast op de buyer persona’s komen we in volgende blogartikelen ook uitgebreid terug op het Content Care Canvas. Hiermee breng je de informatie-behoeften goed en handzaam in beeld. Als je je nog niet hebt aangemeld voor onze gratis e‑mailalert, klik dan hier.

 

Tip en stap 7
Wel nog even betalen

Mocht je nog het idee hebben dat op social media alles gratis is en kan, dan moeten we je teleur­stellen. De afgelopen jaren zijn er aardig wat verande­ringen in de algoritmen van de platformen doorgevoerd. Hierdoor kunnen merken hun doelgroep(en) bijna niet meer (gratis) bereiken.

Een gratis post van een merk wordt nog maar zelden op gebruikers hun startpagina’s getoond en dat is natuurlijk niet waarvoor je tijd en moeite investeert. Iedere partij zal dan ook moeten betalen voor de promotie. Sowieso moet je betalen voor de social-commerce-campagne.

Ondanks dat promotie op social media niet meer gratis is, kun je wel zelf het budget per doelgroep bepalen. Iets dat bij traditionele media ondenkbaar is.

Daarentegen hebben de platformen hun advertentie-platformen zeer goed ontwikkeld. Je kunt zelf je budget bepalen en zeer verfijnd de doelgroep selecteren, het zoge­naamde targeten. Dit kan dus per advertentie. Hierdoor wordt de advertentie bij de juiste mensen getoond.


Zoek de juiste weg

Kies dus nooit de snelste weg, maar bepaal een effec­tieve strategie per doelgroep en zorg dan pas voor de juiste content. Start daarna een ‘campagne’ en observeer regel­matig de resul­taten. Vervolgens ga je dit proces opti­mali­seren, waardoor het adver­teren steeds effec­tiever wordt.

Begin hierbij altijd met een klein budget te testen. Zie je het rende­ment oplopen, dan kun je meer gaan inves­teren. Documen­teer ook de leer­scholen, zodat je bij een volgende keer daarvan gebruik kunt maken.

 

En toen?

Weet waar je aan begint en als je het doet: doe het dan goed. Aan de hand van boven­staande punten is straks een goede eerste stap te zetten. Daarna is het meten, evalueren en verbeteren en dat steeds weer.

We wensen je heel veel plezier en succes met dit stappen­plan en met social commerce!


Toekomstplannen

Zoals beloofd zoomen we binnenkort in op de buyer persona’s en helpen we onder andere met de informatie-behoeften in kaart te brengen.

Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onder­aan direct even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.

Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!


Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman - Content creator, merkenbouwer & conceptor

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ content­maker of merken­bouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karak­ter zeer breed onder­legd en altijd even toege­wijd. Nancy begon ooit als werk­tekenaar, maar schoolde al snel bij tot copy­writer.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijk­heden. Dat doet ze eigen­lijk met alles dat met haar vak­gebied te maken heeft. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplos­singen en ze is zeker niet wars van inno­vaties. Geen detail verliest ze hierbij uit het oog en… wat beter kan, kan beter!

 

Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert

Wil jij op de hoogte blijven van social commerce en van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van conversie-optimalisatie, SEO, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan aan voor onze gratis e‑mailalert.

Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.



<< Direct terug naar home