Het logo • Walt Disney, van handtekening tot wereldberoemd logo
Hoe ontstond het logo van Walt Disney? Hoe kwam Mickey Mouse bij Disney én bij dit tijdloze logo terecht? En het kasteel? Hoe wist Walt Disney zijn creatieve dromen waar te maken?
Wie was Ub Iwerks en wat was de ‘multiplane camera’? Hoe kon een kleine animatie-studio uitgroeien tot een wereldberoemd merk?
Stap snel in en ga mee op deze fascinerende bonus-tour. Aan de hand van het verhaal van het logo, volgen we de reis die Walt Disney maakte. Laat je inspireren door ongeëvenaarde creativiteit en doorzettingsvermogen en zie hoe dit leidde tot het iconische logo en het wereldwijde succes.
Dit blogartikel sluit aan op: Het logo • Wie ontwierpen hun eigen succesvolle logo? + 10 mooie verhalen.
Wat staat er vandaag op het reisprogramma?
De ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ is een luchtige én fascinerende serie die jou deze zomer meeneemt op een reis door de boeiende wereld van visuele merkidentiteiten. We reizen via (nieuwe) inspirerende inzichten, komen langs praktische tips en delen ook nog mooie reisverhalen.
Na een uitgebreid bezoek aan Huisstijl, zijn we alweer even aanbeland op onze hoofdbestemming: het wereldberoemde Logo. Hier halen we ons hart op en kijken we onze ogen uit.
Na onze eerste bezichtiging van Logo, rondritten door de districten Beeldmerk en Woordmerk en een expeditie naar Geschiedenis van Logo gingen we op zoek naar logo’s voor een prikkie en maakten we een rit langs wereldberoemde merken waarvan de oprichters zelf het iconische logo ontwierpen. We kwamen tijd te kort en daarom vandaag dit bonus-uitje naar Walt Disney!
Excursie of uitstapje gemist?
Dan vind je alle verslagen hier.
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over branding. Wil je dat wij je op de hoogte houden van nieuwe artikelen op het gebied van branding en gerelateerde onderwerpen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Hoe The Walt Disney Company begon
Onze vorige tour eindigde bij het logo van Walt Disney, want ook die ontstond dankzij de creativiteit van de oprichter. We beloofden toen aan dit ‘fantastische’ merk meer aandacht te besteden in dit artikel.
Wie aan Walt Disney denkt, denkt onmiddellijk aan tekenfilms, strips en nog veel meer vermaak. Het wereldberoemde entertainment-bedrijf werd precies een eeuw geleden (1923) opgericht als kleine animatie-studio in Hollywood. Het kreeg toen de naam Disney Bros. Studio.
Wat begon als kleine animatie-studio in Hollywood, werd dankzij Mickey Mouse al snel wereldberoemd.
Autodidact Walt Disney (1901, Chicago, Illinois) startte dit bedrijf namelijk samen met zijn oudere broer Roy Disney (1893, Chicago, Illinois). Samen zorgden ze voor korte animatie-video’s.
Wat was de Laugh-O-Gram Studio?
Om korte animatie-films te maken, richtte Walt Disney in 1922 in Kansas City (Missouri) de Laugh‑O‑Gram Studio op. Dit was 1 jaar voor de oprichting van Disney Bros. Studio.
De naam Laugh‑O‑Gram was bedoeld om aan te geven dat de films grappig en vermakelijk waren.
De studio ging in 1923 alweer failliet. Walt Disney verhuisde naar Hollywood om daar samen met zijn broer de nieuwe studio op te richten… en met succes!
Bronnen
Onder andere: Wikipedia.
Waar komt het logo van Disney vandaan?
Laten we beginnen met de vraag: was er in de beginjaren van Disney wel een logo? Het publiek zag ‘Walt Disney Presents’ of ‘Walt Disney Pictures Presents’ op het scherm, maar was dit nou wel of geen logo?
Het logo mét het kasteel zoals dat tegenwoordig wordt gebruikt, werd pas in 1985 geïntroduceerd. Dit valt samen met het uitbrengen van de animatie-film The Black Cauldron en zou het kasteel uit Assepoester en Doornroosje zijn.
Misschien moeten we ons dan eerst richten op de bekende handtekening van Disney, maar was het wel zijn handtekening?
De handtekening van Disney
Walt Disney kwam uit de reclame-wereld – waar toen nog alles handmatig gebeurde – en had een voorliefde voor kalligrafie. Hij ontwierp en/of bedacht de eerste ’signature’ zelf.
Deze versie lijkt op die die we nu nog kennen en zou een gestileerde versie van zijn handtekening zijn. Het was geschreven in zijn schrijfstijl met de hoofdletters ‘W’ en ‘D‘. Deze handtekening is uitgegroeid tot een van de meest herkenbare logo’s ter wereld.
Ondertussen is het zien van alleen de letter ‘D’ voor veel mensen al genoeg om te weten dat het om het merk Walt Disney gaat.
Wij weten dat je woorden als reclame-wereld ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Kalligrafische experimenten
Walt Disney experimenteerde ook met gotische kalligrafische letters. De scherpe randen en hoekige letters doen denken aan oude geschriften en Bijbelse lettertypen.
Deze letters moesten het gevoel versterken van de tijd waarin de verhalen zich afspeelden. Denk maar eens aan verzegelde opgerolde brieven die door ridders te paard werden bezorgd.
Wist je dat…
Wist je dat Disney ontzettend veel tijd besteedde aan de letters die werden gebruikt voor deze ‘signature’? Uiteindelijk heeft het bedrijf er in 2000 een lettertype van gemaakt en kon het ook voor andere doeleinden worden gebruikt.
In 2000 werd dit lettertype ‘Walt Disney Script’ genoemd, maar in 2004 omgedoopt tot ‘Waltograph’.
Bronnen
Onder andere: Fandom, Historiek, Logo.com, LogoDesign.org, My Film News, ScreenRant en The Walt Disney Company.
Belangrijke noot
Zoals altijd hebben wij zorgvuldig de feiten in dit artikel gecontroleerd en dat tot in het kleinste detail, maar het is een totale chaos als het gaat om de logo-geschiedenis van Walt Disney. De oorspronkelijke bronnen lijken zoek en het is onduidelijk welke bron de enige echte waarheid over het logo vertelt. Om deze reden zijn we niet overal even concreet, zoals je van ons gewend bent. Daarnaast kunnen we geen garanties voor de juistheid van de informatie in dit artikel geven. We hebben ons uiterste best gedaan, maar doe – indien nodig – zelf aanvullend onderzoek. Zie verder onze algemene disclaimer.
De toevoeging van Mickey Mouse als merk-icoon
Maar voor het logo zo herkenbaar was als het nu is, kwam Mickey Mouse in beeld. Voor de release van de allereerste Mickey Mouse-tekenfilm ‘Steamboat Willie’ in 1928 werd een prachtig beeld ontworpen dat als logo voor de film diende. Zie hierboven en onderstaande box.
In dit beeld wordt de naam Mickey Mouse onderbroken door een tekening van Mickey Mouse. De dikke letters zijn op een kenmerkende manier getekend, zoals je dit vaak zag in de reclame-wereld van toen. Hier lagen Disney’s roots, maar daarover zo dadelijk meer.
Vanaf deze film krijgt Mickey Mouse een belangrijke rol in de herkenbaarheid van het merk. Mickey is regelmatig of in of bij het logo terug te vinden.
Steamboat Willie, het begin van het succes van Disney
Steamboat Willie is de 1e geanimeerde film die werd gesynchroniseerd met geluidseffecten en muziek. Een ware mijlpaal in de geschiedenis van de animatie-films.
Steamboat Willie was de 1e echte hit voor de broers.
De film was een doorslaand succes en betekende de start van de enorme populariteit van het merk, zoals we het nu nog kennen. De rest van de geschiedenis hoeven wij je vast niet te vertellen.
Bronnen
Onder andere: Wikipedia.
De verbetering of professionalisering van het logo
Terug naar de bekende ‘signature’ van Walt Disney in het kenmerkende lettertype, want vanaf 1956 werd het lettertype weer een beetje gladder. Dit markeerde de introductie van de meest bekende versie van de ‘signature’, zoals wij het allemaal nu nog kennen.
Rond de tijd van de opening van ‘Walt Disney World’ eind 1971 werd dit uiteindelijk het primaire merkbeeld. Deze handtekening heeft waarschijnlijk de meest herkenbare en aparte letters. Belangrijke kenmerken zijn de hoofdletters ‘W’ en ‘D’ en de cirkels boven de ‘i’.
En nu komt het: géén van deze kenmerken zouden aanwezig zijn in Walt Disney’s echte handtekening!
Wist je dat…
Wist je dat de handtekening niet door Walt Disney zelf werd verfijnd, maar door grafisch ontwerper en lettertype-ontwerper Rudolf Ruzicka? Dit zou in 1932 geweest zijn, maar trekken wij wel in twijfel.
Of het waar is of niet, Walt Disney was – natuurlijk – wel zelf erg nauw betrokken bij dit proces. Samen zorgden ze voor de ontwikkeling van het merk en voor de visuele identiteit van het bedrijf. Het was Walt Disney’s creatieve visie en ondernemersgeest die een grote – misschien wel de grootste – bijdrage leverde aan de populariteit en het succes van dit iconische bedrijf.
In de basis is het logo onveranderd
In 1929 werd Disney Bros. Studio omgedoopt tot Walt Disney Productions. Ruime tijd na het overlijden van zowel Walt (1966) als Roy Disney (1971) werd de naam nog een keer veranderd. Sinds 1986 heet het bedrijf The Walt Disney Company.
Dit is ook de tijd dat het logo werd geïntroduceerd en wel als een bewegend – of ‘geanimeerd’ – logo! Langzaam maar zeker vormde een betoverende ster met zijn lichtsluier van boven naar beneden het kasteel, waarna de woorden ‘Walt Disney Pictures’ verschenen.
Het logo veranderde mee met de namen en de tijdgeest, maar ook bij dit logo is er in de kern eigenlijk nooit veel veranderd. De handtekening van Walt Disney – vaak gecombineerd met de afbeelding van Mickey Mouse – blijft een centraal onderdeel van het merk Walt Disney.
Daarnaast zijn er verschillende varianten op het logo voor verschillende bedrijfsonderdelen en producten.
Ook hier zit god in de details
Het bewegende Disney-logo met het kasteel vertegenwoordigt het merk in de volle breedte en diepte. Het is een teken van verbeelding en verwondering. Het verbeeldt de fantasie en creativiteit van het merk én toont de vooruitgang van graphics en de geavanceerde animatie-technologie in de verhalen die het merk op het scherm creëert.
Het logo van Disney is een ode aan hun reputatie en voedt je eigen fantasie.
Samen met de creatie van briljant gedetailleerde fantasie-werelden, biedt het merk ook toegang tot deze werelden. Tegelijkertijd laat het logo nog genoeg over voor de fantasie van het publiek.
Wist je dat…
Het merk Disney door een Londens adviesbureau voor merkwaardering en strategie ‘Brand Finance’ in 2016 werd uitgeroepen tot ’s werelds sterkste merk? Het laat zich raden hoe groot de rol van het logo hierbij was, want als je het merk niet herkent aan het logo, is de kans dat je hiervoor in aanmerking komt nihil. Lees meer.
Heeft ieder bedrijfsonderdeel van Disney zijn eigen logo?
The Walt Disney Company heeft 4 belangrijke divisies. Iedere divisie is verantwoordelijk voor verschillende aspecten van het bedrijf en heeft zijn eigen logo. Sommige bedrijfsonderdelen zijn op hun beurt ook weer verdeeld in onderdelen.
- Walt Disney Studio’s – muziek en films.
- Walt Disney Parks – pretparken.
- Disney Channel – televisie en radio.
- Disney Connect – consumentenproducten.
Walt Disney, een echte creatieveling zonder opleiding
Het verhaal over het logo is nu klaar, maar we kunnen nog wel even verder rondkijken bij dit fantastische merk.
Wist je bijvoorbeeld dat Walt Disney helemaal geen formele opleiding had gevolgd of universitaire graad bezat? Walt Disney heeft zichzelf veel geleerd door middel van zelfstudie en hard werken. Hij was een echte autodidact.
Zelfs na 100 jaar wordt Walt Disney nog steeds gezien als een van de grootste animators en filmmakers aller tijden.
Walt Disney groeide op in een gezin met weinig geld en stopte op 16‑jarige leeftijd met school. Hij ging werken als tekenaar bij een reclame-bureau. Net als veel creatieve mensen had hij oog voor detail en was hij zeer gedreven. Alleen Disney had het uitgevonden!
De juiste karaktertrekken
Voor de meeste creatieve mensen geldt dat hun werk altijd beter kan. Dit is gelijk hun grootste valkuil. Het maakt ze onzeker, maar drijft ze ook tot nog betere prestaties. Zo was ook Walt Disney altijd op zoek naar beter. Hij zocht niet alleen naar manieren om zijn vaardigheden te verbeteren, maar was ook nog eens continu bezig met het ontwikkelen van nieuwe technieken om de animatie-films te verbeteren.
Dankzij deze karaktertrekken – maar ook door zijn weergaloze ambities, zijn handelsgeest en zijn doorzettingsvermogen – wist Walt Disney zónder formele opleiding zijn stempel te drukken op de entertainment-industrie. Zelfs na 100 jaar wordt hij nog steeds gezien als een van de grootste animators en filmmakers aller tijden.
Wist je dat Mickey Mouse eerst een konijn was?
Voorop gesteld: Mickey Mouse was altijd een muis die op 2 benen liep. Maar voor zijn huidige karakter, was hij eigenlijk veel ondeugender en avontuurlijker. Toen was hij de vernieuwde versie van een eerdere creatie van Walt Disney en Ub Iwerks: het konijn Oswald the Lucky Rabbit.
Alleen Oswald the Lucky Rabbit werd bedacht in de tijd van Laugh‑O‑Gram. Samen met Ub Iwerks creëerde en produceerde Walt Disney toen Oswald. Oswald was een populair personage in die tijd en werd gebruikt in een aantal korte animatie-films.
Ub Iwerks leverde sowieso als ontwerper en animator van personages een belangrijke bijdrage aan Laugh‑O‑Gram. Hij werkte toen veel samen met Walt Disney en verliet de animatie-studio voordat deze failliet ging.
De rol van Universal Studios
Later trad hij weer in dienst bij Disney Bros. Studio en werkten ze ‘ondere andere’ samen verder aan Oswald the Lucky Rabbit. Na het succes van de Oswald the Lucky Rabbit-animatie-serie, sloot het bedrijf in 1927 een overeenkomst met Universal Studios om onder andere de rechten op Oswald te distribueren.
Dit leidde in 1928 al tot een conflict over de financiële voorwaarden van het contract. Disney Bros. Studio weigerde, maar verloor daarmee wel zijn rechten over diverse personages, waaronder Oswald. Dat betekende dat Universal Studios verder kon met deze personages en dus Disney Bros. Studio er niets meer mee mocht.
De geboorte van Mickey Mouse
Dit was voor Disney Bros. Studio een grote klap, maar Walt Disney zou Walt Disney niet zijn als hij bij de pakken neer ging zitten. Samen met Ub Iwerks creëerde hij een nieuw personage. Mickey Mouse werd geboren en werd uiteindelijk veel populairder en succesvoller dan Oswald.
Voor de creatie van Mickey Mouse ontving Walt Disney zelfs in 1932 – tijdens de 5e Academy Awards-ceremonie – een award.
Bescherm dus altijd je copyrights!
Overbodig te vermelden – maar we doen het toch – is dat Walt Disney ‘the hard way’ leerde om zijn personages en intellectuele eigendommen beter te beschermen. Dit leidde ook weer tot de oprichting van Walt Disney Productions (1929). Zie verder de box direct onder deze box.
Eind goed, al goed
Misschien mag je wel stellen dat als Disney Oswald niet had verloren, Mickey Mouse nooit was geboren. En wat is The Walt Disney Company zonder deze muis? Wat als Mickey niet uit deze creatieve geesten was ontsproten? Misschien hadden we dan al die krachtige associaties die we nu bij dit sterke merk hebben, nooit gehad. Misschien moest het wel gewoon zo zijn.
En om af te sluiten: Oswald is sinds 2006 weer verenigd met zijn familie. In dat jaar wist The Walt Disney Company de rechten op Oswald terug te kopen van Universal Pictures en is Oswald weer thuis waar hij hoort.
The End!
Wij weten dat je woorden als animatie-studio en animatie-films ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Wie was Ub Iwerks?
Ub Iwerks (1901, Kansas City, Missouri) was zowel animator, tekenaar, filmproducent als uitvinder (!). Hij was onder andere mede-verantwoordelijk voor het ontwerpen en animeren van veel van de eerste Disney-personages, zoals Oswald the Lucky Rabbit en Mickey Mouse. In 1930 verliet Iwerks Disney Bros. Studio om zijn eigen animatie-studio op te richten, maar keerde in 1940 toch weer terug.
Filmografie
Vanaf die tijd werkte Iwerks aan klassieke films als Steamboat Willie (1928), The Skeleton Dance (1929), Sneeuwwitje en de 7 dwergen (1937), Fantasia (1940), Assepoester / Cinderella (1950), et cetera, et cetera. Fantasia en Assepoester verdienen echter wel wat meer aandacht.
Fantasia
Fantasia was een zeer ambitieus project van de studio. Voor de film werd er volop geëxperimenteerd met nieuwe animatie-technieken en met de combinatie van klassieke muziek met animatie. Het was een van de duurste films van zijn tijd, maar werd helemaal niet zo goed ontvangen door het publiek en critici.
Zonder de investeringen in de experimenten gebruikt voor Fantasia, was Assepoester nooit het gigantische succes geworden dat het werd.
Toch is de film sindsdien uitgegroeid tot een klassieker en wordt Fantasia beschouwd als een mijlpaal in de geschiedenis van de animatie-films.
Assepoester
Assepoester was een van de eerste Disney-films die volledig in kleur werd gemaakt. Deze film werd over het algemeen wel direct goed ontvangen door zowel het publiek als de critici en was min of meer meteen een hit.
Assepoester werd alom geprezen om zijn prachtige animaties, muziek en het verhaal zelf. Het werd en is een van de beroemdste, meest iconische en geliefdste Disney-films aller tijden en was een commercieel succes voor de studio.
Het succes van Assepoester hielp de studio om de financiële problemen – mede dankzij het dure project Fantasia – te overwinnen. Máár zonder Fantasia had deze film er toch écht anders uitgezien.
Academy Awards voor technische ontwikkelingen
Niet voor niets ontving Ub Iwerks verschillende onderscheidingen voor zijn werk. Zo ontving hij 2 Academy Awards voor technische prestaties op het gebied van animatie. In 1959 was dat voor de technische ontwikkeling van de ‘multiplane camera’ en in 1960 voor zijn algehele bijdrage aan de technische innovatie in de filmindustrie; een ereprijs!
Wat is de ‘multiplane camera’?
De genoemde machine – multiplane camera – was een belangrijke doorbraak in de animatie-wereld en was voor die tijd een zeer geavanceerd stukje technologie. Het werd ontworpen en gebouwd voor Walt Disney Productions (nu The Walt Disney Company) en stelde de studio in staat om animatie-scènes met meer diepte en dimensie te creëren.
Wat is het principe van ‘multiplane camera’?
De ‘multiplane camera’ bestond onder andere uit meerdere lagen glasplaten en staat de afbeelding hierboven links naast Ub Iwerks. Door meerdere tekeningen achter elkaar op de verschillende glasplaten te plaatsen, creëer je al enigszins het gevoel van diepte. Door deze te fotograferen vanuit verschillende hoeken, krijg je het effect van beweging.*
Verschuif je dan ook nog eens de lagen ten opzichte van elkaar, dan krijg je meer gedetailleerde en realistische animaties dan tot dan toe mogelijk was.
Een ware game-changer
De camera hielp Disney niet alleen om de kwaliteit van zijn animatie-films te verbeteren, maar opende voor de animators van Disney ook de deur naar nieuwe creatieve mogelijkheden. Deze uitvinding werd en wordt niet voor niets beschouwd als een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van de animatie-films.
De camera werd voor het eerst gebruikt in Disney’s korte film ‘The Old Mill’ (1937). Je begrijpt de immens grote invloed die deze camera had op de verdere ontwikkeling van de animatie-film.
* Zoals je wellicht weet, werden in die tijd – en nu nog steeds – heel veel beelden achter elkaar geplaatst om tot de illusie van een bewegend beeld te komen. Ook al wordt er nu voor veel animaties gebruikgemaakt van ver geëvolueerde digitale technologieën, het basisprincipe is nog steeds hetzelfde.
Bronnen
Tip! Bescherm het logo en claim de copyrights
Heb je eenmaal geïnvesteerd in een uniek en krachtig logo, dan kun je deze bij merken-bureaus* als NLO hier in Den Haag laten registreren. Dat kan voor de Benelux, Europa en voor andere werelddelen. Hiermee wordt het merk in die gebieden min of meer veiliggesteld in de hoop zo plagiaat en oneerlijke concurrentie te voorkomen. Informeer eens naar de mogelijkheden. Het kost waarschijnlijk veel minder dan je denkt.
* Wij weten dat je woorden als merken-bureaus ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Terug naar de toekomst
Helaas, de bus gaat weer verder en dus moeten we je uit je fantasie halen.
Maar in volgende blogartikelen in deze luchtige én fascinerende serie van de ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ nemen we je verder mee op reis. We reizen verder door de boeiende wereld van visuele identiteiten.
Dompel jezelf deze zomer onder in een zee van creativiteit en zet het merk in het zonnetje!
Na dit bonus-uitje naar Walt Disney zijn we echter wel over de helft en aan een korte pauze toe. Strijk lekker neer op een van de terrasjes, neem een duik, bezoek een monument of maak een wandeling door de prachtige natuur en pluk vooral de dag.
Daarna kijken we verder rondom het wereldberoemde Logo. We bezoeken nog Informatie-overload en bekijken daar de zeer indrukwekkende Cijfers van Toen en Nu. Daarna gaan we op zoek naar de 10 sleutels tot succes van een goed Logo (of Woordmerk) en komen natuurlijk ook nog langs plekken met volop Inspiratie.
Máár eerst staat ‘Wel of Geen Logo’ op het programma!
Zorg je dat je verder niets meer mist!
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de volgende box – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier binnenkort weer terug. Tot gauw!
Excursie of uitstapje gemist? Of verder inzoomen?
Dan vind je het overzicht met alle verslagen hier.
Wij helpen ook met logo’s
Je hebt een logo nodig? Dat kan. the Content Care Company biedt logo’s, logo’s én… logo’s. Oftewel: beeldmerken, woordmerken en combinaties hiervan. Maar ook voor een restyling, refresh of redesign van het logo kun je bij ons terecht, want een groot deel van onze roots liggen nog steeds in de grafische wereld en de wereld van merken bouwen (branding).
Per merk verschilt wel onze aanpak. Wil je snel resultaat voor weinig geld? Dan kan dat. Wil je liever een logo als onderdeel van de merkwereld en die dus geheel aansluit bij de corporate identity? Dan kan dat ook. Het resultaat is afhankelijk van de wensen, de doelen, de doelgroep(en) én natuurlijk van het budget. Wat het ook wordt, wij gaan altijd voor het beste resultaat.
Je kunt ons bereiken via: [nummer opgeheven].
Huisstijl in een dag
Wil of moet je lager inzetten? Kijk dan eens bij Dagje Huisstijl. In een dag maken we samen met jou het logo en pakken we ook nog andere zaken op. We werken zelfs jouw eigen ideeën uit. Je gaat nooit met lege handen naar huis.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van branding, content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.