Wat is content-distributie… en een distributie-mix?
Wie content produceert, wil hiervoor (meestal) aandacht terug. Daarom ben je na de productie van de content nog lang niet klaar. Eigenlijk begint dan pas het echte werk áls het om de aandacht gaat. Te beginnen met het publiceren zelf, op de juiste plek en op het juiste tijdstip. Vervolgens breng je iedereen hiervan op de hoogte, zorg je dat ze erover gaan praten en hoop je dat ze de content verder gaan delen.
Dit is content-distributie in een notendop. Wil je meer weten? Lees dan vooral verder, want de termen distributie, publicatie, promotie en (organische) verspreiding hebben recht op jouw volle aandacht. We zoomen in en leggen deze termen stuk voor stuk uit. Binnenkort helpen we je met deze zaken succesvol aan elkaar te knopen.
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Wat is content-marketing? En waarom is het voor zoveel zaken belangrijk?
- Content-marketing • De belangrijkste voordelen • 1/3 [minder kosten, meer ROI]
- Content-distributie-kanalen • Overzicht social media
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over content-marketing. Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over content-marketing en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inleiding
Zonder distributie is content niet meer dan dat
Wil je content effectief inzetten voor de marketing, dan vormt de distributie van de content een cruciaal onderdeel. Zonder de juiste distributie is content natuurlijk niet meer dan het is en blijft het rustig staan waar het staat. Het heeft dan geen waarde voor de content-marketing en al helemaal niet voor de doelgroepen. Het is dan de zoveelste nietszeggende losse flodder op het overvolle internet.
Het zou toch eeuwig zonde zijn als geproduceerde content niet de aandacht krijgt die het verdient.
Voor wie, waar en hoe laat?
Content-distributie zorgt ervoor dat content tot leven komt en is het geheel van publicatie, promotie en (organische) verspreiding. Met deze componenten wordt de content onder de aandacht gebracht van het grotere publiek en/of van de specifieke doelgroep(en). De antwoorden op: voor wie?, waar? en hoe laat?, zijn hierbij sturend.
Content-distributie valt onder de paraplu van content-marketing.
Wat is…
Distributie, content‑distributie en de distributie‑mix
Volgens Wikipedia is distributie: de verdeling van de productie die niet door de producenten zelf wordt geconsumeerd. Van Dale zegt: ‘(de; v) 1. uitdeling of 2. door de staat geregelde verdeling van levensbehoeften enz.’.
Wanneer wij – en de meeste andere bij content betrokken partijen – spreken over content-distributie hebben we het dan ook over:
De verdeling van de content door het merk zelf én door andere partijen.
Die distributie of verdeling gebeurt door middel van:
Distributiemix
Samen vormen bovenstaande acties de distributie-mix. Deze mix kan en zal vaak per soort productie, per doelgroep en per periode verschillen. Denk bij ‘periode’ bijvoorbeeld aan seizoenen, feestdagen en evenementen.
Publiceren, promoten en zorgen dat de volgers en fans de content gaan verspreiden, dát is content-distributie en essentieel voor aandacht voor de content.
Zijn distributie en verspreiding wel of geen synoniemen?
Distributie en verspreiding zijn synoniemen, maar dat hoeft niet per se en zeker niet in de context van content-marketing en content-distributie. Omdat met content-distributie zowel ‘de zorg voor publicatie, promotie en verspreiding van de content’ wordt bedoeld, zien wij deze 2 zaken (op deze website) niet als dezelfde activiteit en dus niet als synoniemen.
Kom je deze woorden op andere plekken buiten deze website tegen, dan is het mogelijk dat ze daar wel elkaars synoniemen zijn.
Wie doet wat?
Publiceren doet het merk vaak zelf, maar hiervoor kan ook een andere partij worden ingezet of ingehuurd. Voor promotie heb je sowieso anderen nodig. Denk hierbij niet alleen aan advertentie-kanalen, maar ook aan kanalen van gerelateerde partijen.
Bij verspreiding ben je afhankelijk van het ‘gewone’ publiek. Denk bijvoorbeeld aan mond-tot-mond-reclame en dus aan het delen van content door de fans via en op social media. Dit is een digitale vorm van mond-tot-mond-reclame*. Voor wat meer duidelijkheid gebruiken wij en andere partijen vaak de term ‘organische verspreiding’ in plaats van alleen verspreiding.
Als je als merk wilt dat anderen hun best voor je doen, moet je daarvoor eerst zelf je best doen en daarna ook blijven doen.
De term publicatie zit hierbij wel in een grijs gebied. Zo kan content ook een advertentie of een post zijn op social media die niet per se andere content als een blogartikel promoot of juist wel. Een foto op Instagram kan bijvoorbeeld een publicatie zijn, máár ook een promotie voor content op de website of op een andere plek.
Daarnaast kan de term verspreiding ook weer een synoniem voor distributie zijn.
Gebruik bovenstaande linkjes om meer te weten te komen over deze termen of lees hieronder verder.
* Wij weten dat je mond-tot-mond-reclame ook als mond-tot-mondreclame mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Wat is…
Publicatie
In relatie tot content en content-distributie bedoelen wij met publicatie: het moment dat de content ergens wordt gepubliceerd (geplaatst/gepost). In de regel is het de 1e publicatie, maar het is ook de enige publicatie óf deze content moet op meerdere plaatsen tegelijk worden gepubliceerd. Denk dan aan een persbericht, maar ook aan duplicate-content.
Een publicatie kan een blogartikel zijn dat live wordt gezet, maar ook een post of een advertentie op social media die niet direct gerelateerd is aan andere content, een advertentie in een gedrukt magazine, een commercial op radio en/of tv, een folder, et cetera. Met publicatie bedoelen we dus iets anders dan promotie voor een publicatie.
Wat is…
Promotie
Je kunt content delen ter promotie van een product of dienst, maar in relatie tot content en content-distributie bedoelen wij wat anders.
Met promotie bedoelen we alles dat door de organisatie wordt gedaan en wordt ingezet om aandacht te trekken voor de content van een publicatie. Denk hierbij vooral aan posts en advertenties op social media.
In het geval van content-distributie publiceer je dan content ter promotie van andere content; content ter promotie van de publicatie. Daarom zijn de termen publicatie en promotie best verwarrend.
Wat is…
Verspreiding en organische verspreiding
Wanneer mensen niet behorend tot het merk en de organisatie de content verspreiden onder hun relaties, noemen wij dat ‘organische verspreiding’ of gewoon ‘verspreiding’. Hiermee willen wij een duidelijk onderscheid aangeven tussen promotie en verspreiding en distributie en verspreiding.
Promotie gebeurt vooral middels adverteren en verspreiden en gebeurt vooral door de fans. Noem het mond-tot-mond-reclame, maar dan in de regel online door het delen van posts of reageren op posts op social media. Hierdoor kan een post weer vaker aan de volgers worden getoond en komt de sneeuwbal lekker op gang.
Een merk moet zelf alles doen om de verspreiding op gang te krijgen. Dat begint met écht aanwezig en betrokken zijn.
In principe heeft het merk geen grip op de verspreiding, vandaar onze voorkeur voor de term ‘organische verspreiding’. Het merk kan wel alles doen om dit op gang te krijgen en te houden. Hiervoor moet het merk onder andere écht aanwezig zijn, de betrokkenheid bij de volgers en fans tonen en dus de dialoog aangaan.
Wij helpen
Wij hebben – natuurlijk – ervaring met publiceren, promoten en de dialoog met de fans aangaan. Met het laatste creëer je een band. Hierdoor zijn mensen eerder geneigd en bereid het merk te helpen met de digitale mond-tot-mond-reclame en zo te zorgen voor de nodige verspreiding. Voor meer informatie bel je met: [nummer opgeheven]. Je mag mij ook direct bellen op: 06 - 36 07 70 61.
Toekomstplannen
Content-distributie en alle daarmee gerelateerde onderwerpen staan centraal in onze blogartikelen. Zo besteden we binnenkort bijvoorbeeld ruim aandacht aan het ontwikkelen en uitrollen van het content-distributie-plan.
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de volgende box – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!
Uitbesteden heeft zo zijn voordelen
Uitbesteden is ook een interessante optie en kan uiteraard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze corebusiness is en content-marketing daarvan een belangrijk onderdeel vormt. Wij hebben dan ook ruime ervaring met het produceren, publiceren, promoten én met het aanjagen van de organische verspreiding.
Dit doen we in nauwe samenwerking met of voor zowel dienstverlenende organisaties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deeloplossingen. Hierdoor kan iedereen doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend. Lees hier meer over onze zorgverlening.
Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, branding, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.