Wat is content-marketing? En waarom is het voor zoveel zaken belangrijk?

Wat is content-marketing?

Content-marketing is de perfecte manier om een sterk merk én een duurzame klantenkring te bouwen en te onderhouden. Zonder het merk direct en opdringerig aan te prijzen, breng je het merk en het aanbod op een boeiende informele manier onder de aandacht.

En… voor je het weet is Google ook nog eens je beste vriend!

Wij zijn als hip en trendy Haags communicatie-bureau natuurlijk helemaal into ‘content-marketing’. Al jaren! Content staat in dienst van zowel de conversie-optimalisatie, de zoekmachine-optimalisatie (SEO) als de branding en vormt dan ook onze corebusiness. Waarom zouden we anders een SEO-vriendelijke naam als the Content Care Company hebben gekozen?

Toch is content-marketing eigenlijk helemaal niet hip en trendy, het bestaat al zeker 1,5 eeuw.* Maar door de tijdgeest en de digitale mogelijkheden is content-marketing op dit moment voor organisaties interessanter dan ooit. Voor we in de toekomst steeds breder en dieper ingaan op dit onderwerp, zoomen we – met dit allereerste blogartikel – in op waar deze vorm van marketing nou precies voor staat.

* In 1867 werd het magazine The Locomotive voor het eerst uitgegeven door Hartford Steam Boiler Inspection and Insurance Company. Hierin deelde het bedrijf technische informatie om mensen te helpen risico’s te managen en problemen op te lossen. Inmiddels is het bedrijf gestopt met het gedrukte magazine, maar digitaal werd The Locomotive tot zeer recent nog steeds uitgegeven.

Eerst meer weten?

In komende blogartikelen zullen we verder inzoomen op diverse termen en onder­werpen die we hier bespreken. Ondertussen zijn hiervan de volgende gepubliceerd:

Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over content-marketing. Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over content-marketing en gerelateerde onder­werpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.

 

Eerst de belangrijkste voordelen van content‑marketing

In plaats van direct uit te leggen wat content-marketing is, is het misschien interessanter te starten met de voordelen ervan. Uiteindelijk gaat het toch om wat het oplevert. Here we go!

Effectief ingezette content-marketing heeft de volgende voordelen:

Verder inzoomen?  Ondertussen kun je gaan naar:

Wat is klantloyaliteit?

De verbonden-, genegen- en betrokkenheid van een koper en/of gebruiker in relatie tot de organisatie, het merk en/of het aanbod. Het kan gaan om wat een koper en/of gebruiker doet, zegt en/of voelt. Hij kan zijn loyaliteit aan een organisatie, merk en/of aanbod aantonen door bijvoorbeeld een herhaal-aankoop te doen of te kiezen om te blijven bij de dienstverlener en dus niet over te stappen.

Klantloyaliteit kan ook gaan over mening(en) en gevoelens van kopers en/of gebruikers ten aanzien van de organisatie, het merk en/of het aanbod.

Let op!  Haal tevreden, loyale en winstgevende klanten niet door elkaar! Mensen die al jaren een te goedkoop abonnement hebben, leveren vaak verlies en trouwe fans hebben niet altijd geld voor een aankoop. Denk maar aan een Ferrari, verder dan dromen komt het voor velen vaak niet.

 

Wat is content‑marketing?

Onze definitie

Content-marketing is een duurzame vorm van marketing met als doel de doelgroepen aan te trekken tot het merk en hiermee te verbinden door ze regelmatig ‘relevante content’ via de juiste kanalen aan te bieden en uiteindelijk deze activiteiten om te zetten in winst voor de organisatie.

Yes!  En dat zonder ook maar 1 komma.

Als je meer wilt weten over ‘relevante content’, klik dan op de link.

Doelgroepen, gasten, organisatie, et cetera

Om niet steeds een hele rits termen en begrippen te gebruiken en om te voor­komen dat we bepaalde typeringen buiten­sluiten, gebruiken wij op onze website onder andere deze container-begrippen. Je mag ze heel breed zien.  Lees hier wat wij precies ermee bedoelen.


Dat wil zeggen

Content-marketing draait om het volgende:

  • Imago & reputatie – Verbeteren van het imago en de reputatie van het merk en dus het vertrouwen in het merk (merkvertrouwen). Allemaal in teken van de branding en dus in teken van het bouwen aan een sterk merk.
  • Koop­bereid­heid & klantloyaliteit – Maximaliseren van de koop­bereid­heid en klant­loyaliteit op weg naar meer omzet. Dit kun je scharen onder conversie-optimalisatie.
  • Online vindbaarheid – Vergroten van de online vindbaarheid van het merk en daarmee het aantal gasten op de website en/of in de app verhogen. Dit vormt een zeer belangrijk onderdeel van zoekmachine-optimalisatie (SEO).

Hiervoor bied je het juiste publiek op het juiste moment op de juiste plaats de juiste content aan. Simpel?

 

Waaruit bestaat content‑marketing?

Het middel

Het in te zetten middel is content verspreid via de juiste kanalen. Content is de belangrijkste component van content-marketing.

De doelstelling

Afhankelijk van de doelstelling kan content informatief, educatief of amusant zijn.

De inhoud

Met content bedoelen we de inhoud van een boodschap. Dit kan zijn:

  • het antwoord op een vraag, een vraag werkelijk gesteld door een (potentiële) klant of bedacht door de aanbieder;
  • de invulling van een behoefte.

Het uiterlijk

De vorm en de drager worden ook wel het format en het medium genoemd. Dit kunnen zijn:

Zelfs een (eigen) evenement of ijsjes uitgedeeld op straat kunnen de drager van de boodschap of de boodschap zelf zijn. Of wat dacht je van een beker met het logo en een kort tekstje?  Meer voor­beelden.

De plaats

De content wordt gedeeld in de gekozen vorm op die plekken waar de doelgroepen zich op dát moment bevinden. Het gebeurt vaak multimediaal en vooral vindbaar.

Denk hierbij aan:

  • social media;
  • forums of andere platformen;
  • magazines;
  • apps;
  • evenementen (als organisator of bijvoorbeeld als spreker);
  • abri’s, trams en bussen (buitenreclame);
  • toiletdeuren en menukaarten;
  • et cetera.

En natuurlijk moet op de website en/of in de app het merendeel van de content eenvoudig terug te vinden zijn. Denk hierbij niet alleen aan blogartikelen, maar ook een webinars (vragenuurtjes en live-trainingen).

Belangrijke noot

Het is belang­rijk te besef­fen dat alle hier genoem­de zaken per orga­ni­sa­tie, merk, aanbod én doel­groepen verschil­len.

Als iets anders verloopt dan volgens de alge­meen gelden­de norm, dan wil dat abso­luut niet zeggen dat het niet goed gaat of zelfs fout gaat. Er zijn genoeg unieke eigen­zin­nige merken die hebben bewe­zen dat tegen­draads zijn ook ‘kan’ werken.

Sowieso is het altijd raad­zaam om bij dit soort zaken profes­sio­neel advies in te winnen.  Zie verder onze algemene disclaimer.


Eerst op onderzoek en de strategie bepalen

De kunst bij content-marketing en de hierboven genoemde onderdelen is om optimaal in te spelen op de behoeften van de doelgroepen. Voordat je aan de slag gaat, moet hiervoor de strategie in grove lijnen zijn bepaald. Voor die strategie moet je natuurlijk wel het een en ander weten over de doelgroepen en dan drukken we ons nog zacht uit.

Deze kennis verkrijg je door onderzoek naar de doelgroepen te doen en zijn de antwoorden op vragen als:

  • Wie vormen de doelgroepen?
  • Naar welke content zijn deze mensen op zoek?
  • Wanneer en waar tref je deze mensen en wat is daar dan op dat moment de informatie-behoefte?

Hoeveel tijd moet en mag dat kosten?

Zo’n onderzoek naar de doelgroepen en het opzetten van een content-marketing-strategie kán veel tijd kosten, maar dat hoeft niet per se. Houd het simpel! Dat geldt voor zowel grote als kleine organisaties.
Op den duur kun je beter gewoon aan de slag gaan, want alleen op basis van resultaten kun je keer op keer zien wat wel, beter en niet werkt. Vervolgens kun je de content steeds verder aanscherpen. Exact zoals dat na een groots en meeslepend onderzoek gebeurt.

Succesvolle content zonder enig vooronderzoek is maar voor heel weinig organisaties weggelegd.

Maar doe wél onderzoek! Door onderzoek krijg je inzicht in waar en hoe straks tijd en geld te investeren, te besparen én te verdienen. Het zou toch eeuwig zonde zijn als je direct al de verkeerde richting opgaat?

Heb je de inzichten al paraat, dan sla je zo’n onderzoek natuurlijk over.

In volgende blogartikelen zoomen we steeds verder in op de content-marketing-strategie. Wil je deze niet missen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert. Klik hier.

 

Het hoofddoel en de (sub)doelen van content‑marketing

Meer verkoop, omzet, winst en/of meer leden en donateurs, of beter gezegd: een stabiel bestaansrecht is uiteindelijk – hoe je het ook went of keert – altijd het doel van iedere marketing-inspanning en van iedere organisatie. Maar bij content-marketing zijn er zeer duidelijke (sub)doelen die allemaal hun bijdrage leveren aan dit streven.

De 10 belangrijkste (sub)doelen zijn:

  1. Etaleren – Verbeteren van het imago, de reputatie en de autoriteit* van het merk.
  2. Verbinden – Connectie maken tussen het merk en de doelgroepen en die connectie steeds verder versterken.
  3. Vertrouwen – Vergroten en behouden van het vertrouwen in het merk bij de doelgroepen.
  4. Converteren – Enthousiasmeren van de doelgroepen om de volgende stap te zetten in de buyer en customer journeys en zo zorgen dat meer prospects klanten worden en meer klanten ambassadeurs worden.
  5. Verbinden – Vergroten van de klantloyaliteit en merktrouw door de doelgroepen zo goed en zo lang mogelijk aan het merk te verbinden.
  6. Social proof – Bevorderen van mond-tot-mond-reclame** doordat de doelgroepen de content online delen en/of reageren middels de reactie-opties op bijvoorbeeld social media of op de website en/of in de app zelf.  Lees meer over social proof.
  7. Dialoog – Creëren van mogelijkheden om zelf eenvoudiger de dialoog met de doelgroepen aan te gaan en de dialoog binnen de doelgroepen te faciliteren.
    Ook hierdoor vergroot de mond-tot-mond-reclame c.q. social proofHierop komen we hieronder nog terug.
  8. Online vindbaarheid – Verbeteren van de online vindbaarheid en het genereren van meer verkeer via de zoekmachines.
  9. Aantrekkingskracht – Verhogen van het aantal relevante gasten op de website en/of in de app.
  10. Bezuinigingen – Verlagen van de totale kosten voor het uiteindelijke doel. Content-marketing heeft een veel lager kostenplaatje dan traditionele marketing.  Zie volgende box.  Lees meer over de kosten en baten van content-marketing.

* Autoriteit laat zich in deze context het snelste en eenvoudigste uitleggen als: hoe hoog mensen het merk hebben zitten.  Lees hier meer.
Omdat het bouwen aan autoriteit als een rode draad door ons vakgebied loopt, schenken we hieraan in ons blog regelmatig aandacht. Wil je nieuwe blogartikelen niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.

** Wij weten dat je mond-tot-mond-reclame ook als mond-tot-mondreclame mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.


Meetbaarheid

Door bijvoorbeeld de inzet van Google Analytics en/of andere analyse-software zijn de eerste ROI’s (Return On Investment) voor deze (sub)doelen redelijk goed en snel meetbaar. Als in een later stadium het vertrouwen bij de doelgroepen duidelijk gebouwd is, zie je dit ook terug in de omzetcijfers en dus in de winst.

Wat is traditionele marketing?

Traditionele marketing is een vorm van marketing die vanuit een organisatie richting de doelgroepen gaat, en dus van (slechts) 1 kant komt. De doelgroepen en potentiële klanten worden actief benaderd om de marketing-boodschap onder de aandacht te brengen (push) met als doel zoveel mogelijk klanten te werven.

Dit gebeurt onder andere door:

  • adverteren in kranten, magazines en op tv, radio en internet;
  • deur-aan-deur verspreiden en uitdelen van promotie-drukwerk;
  • versturen van (al dan niet geadresseerde) post en e‑mails;
  • zelfs door te bellen naar potentiële klanten.

Traditionele marketing werkt met zogenaamde push-tactieken en heeft veel gemeen met outbound-marketing. De tegen­woordig zo belangrijke dialoog wordt hierbij niet aangegaan.

 

De achterliggende gedachte(n)

Het juiste adres

Iedere organisatie is dagelijks bezig binnen een bepaald werkveld en is daar dus expert in. Tenminste, daar gaan we van uit. Of het nu gaat om het leukste festival of om de beste fiscalist, het gaat erom dat je de expertise inzet en de doelgroepen laat ‘voelen’ dat zij aan het juiste adres zijn. Dit heeft alles te maken met ‘bouwen aan autoriteit’.


Waarde creëren

Bij content-marketing is het de kunst met de juiste content en vorm de vooraf bepaalde doelgroepen op te warmen voor het merk en het aanbod. In plaats van te pas en te onpas het merk overal en altijd te etaleren, lever je regelmatig ‘relevante content’ aan de doelgroepen.

Pas als de doelgroepen content zijn met de content, bouw je aan iets zeer waardevols.

De content moet voor die mensen er echt toe doen. Zo creëer je waarde. Mensen worden er immers beter, slimmer en/of vrolijker van. Ze moeten er sowieso content mee zijn.


Vertrouwen en sympathie wekken

Het is bij content-marketing de bedoeling dat je door het delen van ‘relevante content’ het vertrouwen en de sympathie bij de doelgroepen wekt en vergroot. En wanneer de content congruent is met het merk, consistent van kwaliteit en consequent wordt gedeeld, dan gaan de doelgroepen het merk zien als een voor hen betrouwbare bron van ‘relevante content’. Zo wordt het merk een autoriteit op een bepaald (vak)gebied. En dat is nou net waar Google ook enorm van is gecharmeerd.

Congruent en consistent

Het is dus bij content-marketing extreem belangrijk dat je als organisatie niet alleen voortdurend ‘relevante content’ aanbiedt, maar dat dit ook nog eens congruent en consistent is aan het merk. Alleen zo kan content-marketing ook een stevig steentje bijdragen aan de autoriteit, de reputatie en de kracht van een merk.

Wat is congruent?

Congruent is een veelgebruikte term in de wereld van branding en marketing, maar deze term wordt ook in andere vakgebieden gebruikt. Zo wordt congruent in relatie tot economische waarde, bij meet- en wiskunde en in de psychologie en psychotherapie gebruikt. Wanneer zaken met elkaar overeenstemmen, dan zijn ze congruent.

Is wat je voelt, doet en zegt met elkaar in overeenstemming, dan ben jij congruent. Er is geen innerlijke strijd, je bent in balans. Al je energie stroomt dezelfde kant op en je straalt deze balans aan alle kanten uit. Het is een krachtig signaal en je omgeving ervaart dit signaal (meestal) als zeer positief. Mensen weten immers wat ze aan je hebben.

Als je niet bent wat je doet en zegt, dan voelen mensen op hun blote voeten aan dat er iets niet goed zit. Grote kans dat je hiermee mensen van je af duwt.

Voor een merk geldt hetzelfde. Een merk is congruent – en dus geloofwaardig – als alles met elkaar klopt. Mensen ‘voelen’ het als het niet klopt! Ook al kunnen ze dit vaak niet goed duiden en onder woorden brengen. Het is een gevoel, misschien wel ons onderbuikgevoel.

Effectieve content-marketing is congruente content-marketing en draagt zo een flink steentje bij aan een goed gevoel bij het merk.


Enthousiasmeren en héél lang verbinden

Uiteindelijk moet de content de doelgroepen laten inzien dat het merk essentieel in hun leven is en misschien wel al hun problemen als sneeuw voor de zon laat verdwijnen. Sowieso moet de content aanzetten tot aankoop, merktrouw, klantloyaliteit en mond-tot-mond-reclame. Want vergeet nooit:

Niets is zo enthousiasmerend als blije vrienden.

Content-marketing draait dus niet alleen om nieuwe klanten aantrekken, maar ook om mensen zo lang mogelijk aan het merk te verbinden én ze erover te laten praten. Zie daar het stukje duurzaamheid.

 

En verder…

Wat levert content‑marketing concreet op?

Ondertussen wil je vast wel eens weten wat content-marketing onderaan de streep oplevert? Het levert héél veel op, dat las je hierboven al. Mocht je op zoek zijn naar concrete cijfers, dan zijn die lastig te vinden.

Wat we hebben gevonden, kun je inmiddels hier lezen: Content-marketing • Wat kost het én wat levert het op?.


Verschillen content‑marketing en andere vormen van marketing

Er zijn grote en kleine verschillen tussen content-marketing en andere vormen van marketing. Vormen als traditionele marketing, inbound en online marketing. Allemaal met hetzelfde einddoel: meer klanten, meer omzet en meer winst.

De verschillen zitten vooral in de manier waarop men dit voor elkaar wenst te krijgen. Ook hierop gaan we in een volgend blogartikel uitvoerig in. Meld je daarom snel aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.

 

Géén tovermiddeltje dat zomaar en direct werkt

Content-marketing lijkt het tovermiddel op weg naar meer klanten. Iedereen heeft leren schrijven, dus je schrijft een blogartikel en stuurt het de wereld in via de kanalen waarmee je verwacht de doelgroepen te bereiken. Iedereen die je spreekt, vindt jouw content fantastisch en toch verkoop je niets meer dan voorheen. Wat een tegenvaller, maar content-marketing werkt nou eenmaal heel traag… zelfs als je de doelgroepen perfect weet te bereiken.


Wel een waardevolle lange‑termijn‑strategie

Om content-marketing voor een organisatie en het aanbod te laten werken, moet je het proces continu blijven herhalen, herhalen en herhalen. Je moet het herhalen tot je een ons weegt. Maar door te herhalen, blijft het merk in beeld en wordt de content steeds effectiever.

Je ontdekt zo niet alleen welke content het beste aanslaat bij de doelgroepen, maar je bouwt langzaam én zeker aan de naamsbekendheid en het vertrouwen in het merk. Dat doe je op een heel stabiele fundering… véél stabieler dan dat bij traditionele marketing überhaupt mogelijk was en is.

Herhaling zorgt ook nu nog steeds voor herkenbaarheid. Je moet alleen niet steeds dezelfde content verspreiden.

De ontvangers van de content die meerdere keren op de website komen, in de app belanden of op een andere manier regelmatig in aanraking komen met de content, raken uiteindelijk bekend en vertrouwd met de organisatie, het merk en het aanbod.

En na enorm veel inspanningen zullen – door het opgebouwde vertrouwen – potentiële klanten besluiten om een handeling te verrichten (conversie). Ze schrijven zich in voor de nieuwsbrief, schaffen een product aan of nemen contact op om klant, lid of donateur te worden.


Falen of herhalen?

Omdat content-marketing een lange-termijn-strategie is, je echt een lange adem nodig hebt en dus veel geduld moet weten op te brengen, falen mensen en organisaties. Zij zeggen dat content-marketing niet werkt, niet voor hun. Hadden zij te veel haast?

Begrijp én onthoud dat content-marketing niet direct werkt, maar op de lange termijn. Het is een proces van heel lang en heel veel zaaien. Het is een grote intensieve investering, maar uiteindelijk ga je oogsten. Houd  vol!


Waarom toch kiezen voor content‑marketing?

Waarom content-marketing voor veel organisaties goud waard is, zou nu duidelijk moeten zijn. Je hebt ook vast begrepen dat het delen van ‘relevante content’ een zeer efficiënte en effectieve manier van marketing bedrijven is. De manier die past bij de wereld van vandaag én morgen, want er zijn voorspellingen dat content-marketing in 2021 traditionele marketing heeft vervangen en dan gewoon ‘marketing’ heet.

En dat voor veel lagere kosten. De kosten voor content-marketing liggen maar liefst 38% lager!*

* Bron: Newscred, 2018

 

Conclusie

Het is duidelijk: in de huidige tijd geniet content-marketing de voorkeur boven traditionele marketing. Er is alleen wel wat tijd en energie voor nodig, maar organisaties hebben eigenlijk hierin geen keuze meer. Alles en iedereen moet mee. Achterblijven is geen optie. Dan gaan de concurrenten voorop en blijven er straks helemaal geen vissen in de vijver meer over.

En je weet nu:

Content-marketing is langzaam máár zeker bouwen aan het merk én aan een sterk merk. Beter begin je gisteren.


Toekomstplannen

In volgende blogartikelen zoomen we verder in op content-marketing. We zoomen in op de cijfers en trends, de voor- en nadelen, het financiële plaatje, hoe het in zijn werk gaat en natuurlijk ook op wat je hiervoor zelf kunt doen.

Wil je deze en andere blog­artikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onder­aan – voor­bij de box met de lezers­­aan­bie­ding – even aan te melden voor de gratis e‑mail­alert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wan­neer er een nieuw artikel online staat.

Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!

Tip!  Lezersaanbieding Content Care Scan

Het lijkt erop dat je dit hele stuk hebt gelezen. Dat verdient respect. Als blijk van waarde­ring willen we jou of het merk ter kennis­making 50% korting aan­bie­den op onze Content Care Scan.

Aan de hand van de uitslag weet je wat goed is en wat de verbeter­­punten en de quick wins zijn. Desgewenst kunnen we hierna samen kijken wat er nodig is om de content te opti­ma­li­se­ren en deze op niveau te houden.

Wil je meer weten of deze scan? Klik dan hier.

Per organisatie kan er slechts van 1 kennis­makings­aanbieding worden gebruik­gemaakt.


Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman - Content creator, merkenbouwer & conceptor

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ content­maker of merken­bouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karak­ter zeer breed onder­legd en altijd even toege­wijd. Nancy begon ooit als werk­tekenaar, maar schoolde al snel bij tot copy­writer.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijk­heden. Dat doet ze eigen­lijk met alles dat met haar vak­gebied te maken heeft. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplos­singen en ze is zeker niet wars van inno­vaties. Geen detail verliest ze hierbij uit het oog en… wat beter kan, kan beter!

 

Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere inte­res­sante infor­ma­tie op het gebied van content-marke­ting, zake­lijk blog­gen, con­ver­sie-opti­ma­li­sa­tie, bran­ding, SEO en alles daar­omheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.

Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.



<< Direct terug naar home