Wat is conversie en wat is conversie-optimalisatie (CRO)? • 2/2
Als conversie ‘het overgaan tot het werkelijk doen van een gewenste (trans)actie‘ is, dan laat conversie-optimalisatie zich natuurlijk wel heel eenvoudig raden. Het ultieme doel is klanten maken én behouden. Dat kon je lezen in deel 1.
Wanneer je alles doet om de kans te vergroten dat mensen steeds ‘de volgende stap’ zetten, dan spreek je over conversie-optimalisatie (CRO).* Halfbakken werk gaat hierbij niet werken.
Conversie-optimalisatie gaat bij marketing en sales vaak om duidelijke stappen in het verkoopproces. Het heeft hierdoor indirect en direct invloed op de bedrijfsresultaten en levert dus een zeer belangrijke bijdrage aan het bestaansrecht. Laten we daarop verder inzoomen.
* CRO staat voor Conversion Rate Optimalisation wat in het Nederlands wordt vertaald in conversie-optimalisatie. Conversie-ratio bespreken we binnenkort. (Ondertussen is dit blogartikel verschenen. Ga naar: Wat is de conversie-ratio?.)
Wat gaan we doen en hebben we gedaan?
- Deel 1 – We zoomden in op conversie en conversie-doelen. Terug naar deel 1.
- Deel 2 – We gaan hier nu dieper in op conversie-optimalisatie (CRO).
Eerst meer weten?
In komende blogartikelen zullen we verder inzoomen op diverse termen en onderwerpen die we hier bespreken. Ondertussen zijn hiervan de volgende gepubliceerd:
- Wat is de conversie-ratio?
- Conversie-optimalisatie • Welke soorten conversies en indelingen zijn er?
- Waarom is conversie-optimalisatie zo belangrijk? • 5 overtuigende argumenten
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over conversie-optimalisatie (CRO). Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over conversie-optimalisatie en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inhoud
Inleiding
Wat is conversie? … in het kort
Na het lezen van de intro, heb je vast al begrepen wat conversie, conversie-optimalisatie en CRO is. We beloofden met de titel en de tamtam wel meer inhoud. Je bent hier natuurlijk niet voor niets. We gaan zo inzoomen, maar eerst even terugblikken op deel 1.
Belangrijke noot
In ons werk en in ons blog focussen we ons op de conversies op websites en in apps van met name organisaties in de dienstverlening die business-to-business (B2B) en/of business-to-consumer (B2C) werken. De materie op dit blogartikel is echter ook van toepassing voor webshops.
Terugblik deel 1
Het antwoord op: wat is conversie?
Conversie betekent letterlijk: omzetting; van het werkwoord converteren. Kort door de bocht bedoelt men ermee in de online wereld: de omzetting van de investeringen en de inspanningen voor ‘het gewenste doel’ in ‘het gewenste doel’. In ons vakgebied is dat een bepaalde (re)actie die de (online) ‘gast’ onderneemt. We noemen deze doelen verder ‘gewenste transacties’.
Verder legden we uit dat je conversie niet alleen online tegenkomt, maar ook terugziet in het fysieke handelsverkeer. te denken aan:
- iets afrekenen bij de kassa, bijvoorbeeld een brood;
- een nieuwe keuken bestellen;
- met de brochure (van de dienstverlener) geïnteresseerd de zaak verlaten;
- het telefoontje van de prospect dat volgt.
Wat is conversie-optimalisatie en wat is CRO?
Onze definitie
Conversie-optimalisatie is een activiteit waarbij alles draait om conversie en alles wordt gedaan om de kans op meer conversie te vergroten. Dit gebeurt door te focussen op de omzetting van investeringen en inspanningen voor ‘het gewenste doel’ in ‘het gewenste doel’.
Met andere woorden
Conversie-optimalisatie is de Nederlandse vertaling of variant van het Engelse Conversion Rate Optimization (CRO) en heeft direct te maken met de conversie-ratio, máár in eerste instantie draait ook weer hierbij alles om de gast. Vergeet dát nooit!
De bedoeling van conversie-optimalisatie is dan ook vrij simpel: de hoeveelheid gasten dat converteert plus de frequentie waarin dat gebeurt steeds verder en/of zo ver mogelijk omhoog schroeven.
Hoe dit in zijn werk gaat en wat je daaraan zelf kunt doen, daarop komen we in volgende blogartikelen uitvoerig terug. Vergeet je dan ook niet even aan te melden voor onze gratis e‑mailalert. Hiermee kunnen we jou op de hoogte houden van nieuwe artikelen.
Wat is de conversie-ratio?
Onze definitie:
De conversie-ratio is het percentage van alle ‘gasten’ op een bepaald punt dat daar de gewenste actie onderneemt.
Conversie-ratio laat zich het beste vertalen in ‘omzettingsverhouding’. Na metingen van het aantal gasten op een bepaald punt in het verkoopproces en het aantal gasten dat daar de volgende stap zet, is de verhouding tussen die 2 eenvoudig te berekenen aan de hand van een formule.
Verder inzoomen? Hierover kun je inmiddels meer lezen in:
Waarom is conversie-optimalisatie zo belangrijk?
Heel kort en bondig samengevat is dat:
- Financieel – Meer omzet in het voordeel van alle bedrijfsresultaten.
- Bezoekersbeleving – Verbetering van het gebruiksgemak (usability) en de bezoekerservaring wat ervoor zorgt dat mensen niet snel doorklikken naar bijvoorbeeld de concurrent. Lees meer over bezoekersbeleving.
- Branding – Vertrouwen in het merk en het aanbod vergroot. Lees meer over branding.
- Concurrentie – De kans om de concurrentie voor te blijven, bij te houden of in te halen vergroot.
- SEO – Wil je scoren in de zoekmachine van Google? Dan kun je tegenwoordig niet meer om conversie-optimalisatie heen. Lees meer over SEO.
Verder inzoomen? Ondertussen hebben we ook op deze 5 voordelen reeds ingezoomd. Je kunt gaan naar:
Belangrijke noot
Het is belangrijk te beseffen dat alle hier genoemde zaken per organisatie, merk, aanbod én doelgroepen verschillen.
Als iets anders verloopt dan volgens de algemeen geldende norm, dan wil dat absoluut niet zeggen dat het niet goed gaat of zelfs fout gaat. Er zijn genoeg unieke eigenzinnige merken die hebben bewezen dat tegendraads zijn, ook ‘kan’ werken.
Sowieso is het altijd raadzaam om bij dit soort zaken professioneel advies in te winnen. Zie verder onze algemene disclaimer.
Wat kost conversie-optimalisatie?
Laatste en een zeer terechte vraag, maar is het antwoord na het lezen van het bovenstaande nog écht interessant?
- Net nadat je hebt gelezen wat de 5 belangrijkste argumenten zijn om hoog in te zetten op conversie-optimalisatie?
- Nu je weet dat je kunt besparen op andere marketingkosten of met hetzelfde budget meer rendement behaalt?
- Als je afhankelijk van het uitgangspunt met een beetje geluk zelfs ‘de omzet via de website en/of app’ kunt verdubbelen.
Is het de investering in de website en/of de app – en dus in de content – dan niet meer dan waard?
Kijk hier voor onze pakketten en prijzen. Wedden dat de prijzen enorm meevallen?
Conclusie
Conversie-optimalisatie is essentieel om de gast op de website of in de app te helpen op zijn buyer en customer journey. Daarnaast is het nodig om ervoor te zorgen dat alle marketing-investeringen renderen. Conversie-optimalisatie heeft dan ook indirect en direct invloed op de omzet, de winst en dus op het algehele bedrijfsresultaat.
Hoe groot die invloed is, dat verschilt per organisatie. Máár zonder conversie bestaat geen enkele organisatie.
Een belangrijk advies voor we afsluiten:
Gooi geen geld weg, maar investeer altijd eerst in conversie-optimalisatie voor je geld aan andere marketing-doeleinden uitgeeft!
Je begrijpt nu waarom, dus meld je – als je dat nog niet gedaan hebt – onder de volgende box snel even aan voor de gratis e‑mailalert. Dat is nog eens een goede investering, want daarmee brengen we jou op de hoogte als er nieuwe blogartikelen over conversie-optimalisatie en gerelateerde onderwerpen online staan.
Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!
Uitbesteden heeft zo zijn voordelen
Uitbesteden is ook een interessante optie en kan uiteraard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze corebusiness is en conversie-optimalisatie daarvan een belangrijk onderdeel vormt.
Dit doen we in nauwe samenwerking met of voor zowel dienstverlenende organisaties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deeloplossingen. Hierdoor kan iedereen doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend. Lees hier meer over onze zorgverlening.
Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van conversie-optimalisatie, SEO, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.