Wat is een bedrijfsplan, businessplan en/of ondernemingsplan?
Bedrijfsplan, businessplan en/of ondernemingsplan, nog meer termen die lukraak door elkaar worden gebruikt en waarvan soms niet iedereen exact weet wat waarmee nou precies wordt bedoeld.
Toch hoef je je bij deze termen niet druk te maken, want ze zijn synoniemen van elkaar en betekenen dus allemaal hetzelfde. Laten we eens inzoomen en kijken naar waaruit een bedrijfsplan bestaat en wat je eraan hebt met het oog op de branding en dus voor alle content.
Dit doen we ondanks dat bedrijfsvoering absoluut niet ons vakgebied is, laten we daar duidelijk over zijn. Voor serieuze hulp bij het maken van een goed bedrijfsplan – zoals we het hier verder noemen – moeten we je verwijzen naar specialisten op dat terrein. Voor de volledigheid van de inhoud van onze andere blogartikelen zoomen we in dit artikel toch op deze onderwerpen in. Zo kunnen we dit jaar echt de diepte in. Lees meer over onze motivatie.
Dit blogartikel is een direct vervolg op: Wat is een business-strategie? • De voordelen en hoe kom je eraan?. Het kan slim zijn om deze eerst te lezen, maar waar nodig verwijzen we sowieso met handige linkjes naar specifieke informatie in dat artikel.
Wat is een bedrijfsplan, businessplan en/of ondernemingsplan?
Een bedrijfsplan is een document dat belangrijke houvast biedt bij de start van een onderneming en bij de voortzetting. Dat laatste wordt helaas te vaak vergeten bij kleinere organisaties, met alle gevolgen van dien.
Ook bij overnames zie je bedrijfsplannen terug. Bovendien maken steeds meer gevestigde organisaties een bedrijfsplan en houden dit ook werkelijk bij.
Doelgroepen, gasten, organisatie, et cetera
Om niet steeds een hele rits termen en begrippen te gebruiken en om te voorkomen dat we bepaalde typeringen buitensluiten, gebruiken wij op onze website onder andere deze container-begrippen. Je mag ze heel breed zien. Lees hier wat wij precies ermee bedoelen.
Wat heb je eraan?
Een goed bedrijfsplan geeft de koers van de organisatie aan en zorgt voor focus. In het plan staan alle kansen, relevante ontwikkelingen in de branche, concurrentie, potentiële klanten en de plannen zelf. Samen met het marketing-plan vormen deze zaken de business- of bedrijfsstrategie.
De haalbaarheid wordt vanzelf duidelijk
Vaak wordt bij het in kaart brengen van alle facetten rondom de organisatie vanzelf duidelijk of de bedrijfsplannen haalbaar zijn. Niet alleen de kansen komen in beeld, maar ook de bedreigingen. Het maken van een bedrijfsplan is ook om deze redenen echt enorm raadzaam.
De inhoud
Naast de business- of bedrijfsstrategie bestaat het bedrijfsplan ook uit een financieel en juridisch deel.
De volgende punten komen in een goed bedrijfsplan aan bod:
- inleiding;
- visie en missie;
- initiatief-nemer(s);*
- organisatie-structuur;*
- bedrijfscultuur;
- markt;
- strategisch plan;
- marketing-plan;*
- financiën;
- juridische aspecten.
Eigenlijk staat in een bedrijfsplan alles waarmee de organisatie te maken kan krijgen, tenminste… zover als dit vooraf in te schatten is. Al deze zaken moeten uiteraard hiervoor eerst helder en duidelijk zijn en goed in kaart worden gebracht.
* Wij weten dat je woorden als initiatief-nemer, organisatie-structuur en marketing-plan ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Wat is een strategisch plan?
Een strategisch plan gaat in het geval van een bedrijfsplan over de planmatige inzet van mensen en middelen om de doelstelling van de organisatie te realiseren. Het strategisch plan vormt de kern van de business-strategie en is bij voorkeur een compact document met de belangrijkste punten hoe de doelstellingen te realiseren.
Het strategisch plan bevat de aanpak voor de eerstvolgende 3 tot 5 jaar en is bedoeld voor intern gebruik. De branding en dus de algehele marketing en communicatie van de organisatie en het merk zijn hierbij enorm gebaat.
Lees meer in Wat is een business-strategie? • De voordelen en hoe kom je eraan?, want er zijn veel overeenkomsten tussen strategische plannen, de business-strategieën en businessplannen.
De relatie met de branding
Je ziet in de bovenstaande lijst ook duidelijk de relatie tussen het businessplan en de branding. Branding kan niet zonder de visie en de missie. Deze 2 zaken hebben enorme invloed op de bedrijfscultuur; als dat niet andersom is. Het marketing-plan kan sowieso niet zonder branding. Dit is waarom we op dit onderwerp toch inzoomen.
Het beste bedrijfsplan is nooit af
De markt en mensen veranderen continu en ontwikkelingen buiten de organisatie volgen elkaar rapper op dan ooit tevoren. Dit blijft nog wel even zo en kan misschien zelfs nog meer toenemen.
Elkaar snel opvolgende trends en tendensen plus toenemende concurrentie dwingen organisaties, merken en hun aanbod tot enorme aanpassingskracht en snelle innovatie. Dit eist een bedrijfscultuur die al doende wil en kan leren. Dit moet dan wel gebeuren zonder af te dwalen van het DNA van een merk.
Evaluatie-momenten en aanpassingen
In een goed bedrijfsplan staan ook richtlijnen voor de aanpassingen en zijn de evaluatie-momenten opgenomen. Op die momenten wordt niet alleen gekeken hoe het gaat met de verkoopcijfers. Er wordt ook gekeken naar hoe het reilt en zeilt binnen de organisatie, net als naar de ontwikkelingen buiten de organisatie die van invloed zijn op het bestaansrecht en de groei ervan.
Op deze manier wordt een organisatie flexibeler en zal zich beter weten aan te passen om te overleven. Survival of the fittest!
Scenario-planning is hierbij een goede en veel toegepaste methode.
Vermijd vastgeroeste denkwijzes en kies voor flexibiliteit
Uitvoerige, gedetailleerde en niet te lezen bedrijfsplannen behoren tot het verleden. Eindeloos overleg hierover ook. Waren dit soort bedrijfsplannen eind vorige eeuw en begin deze eeuw nog aan de orde van de dag, lijken ze nu absoluut niet meer op het hedendaagse bedrijfsplan.
Voorkom dan ook oeverloze besprekingen en het eindeloos uitwerken van details. Ga liever voor een ‘concept-versie’, die is echt goed genoeg. Een goed plan is veel flexibeler en wordt toch ook steeds aangepast aan de veranderende eisen van de markt. Dat is juist de kracht van een goed plan zoals we hierboven al schreven.
Waarop leg je de focus?
Het bedrijfsplan van nu focust op het doen, op een inspirerende doelstelling en op de stappen om daar te komen. Het gaat over zichtbare voortgang en niet meer over targets. Als het bedrijfsplan kort, eenvoudig en zo duidelijk mogelijk is en wordt gezien als een ‘concept-versie’, dan heb je een flexibel en krachtig plan in handen.
Het business model canvas vormt hier een heel mooi hulpmiddel bij.
Bedrijfsplan 3.0
Met het hedendaagse bedrijfsplan kan de organisatie of het merk en het aanbod zich steeds weer en steeds beter aanpassen aan tendensen en trends. De relatie met de doelgroepen zal hier niet onder lijden, maar de band zal juist sterker worden.
Ieder goed bedrijfsplan wordt sowieso in de loop van de tijd vanzelf steeds verder aangescherpt en verbeterd. Een goed bedrijfsplan is dus nooit af! … maar dat schreven we al.
Belangrijke noot
Het is belangrijk te beseffen dat alle hier genoemde zaken per organisatie, merk, aanbod én doelgroepen verschillen.
Als iets anders verloopt dan volgens de algemeen geldende norm, dan wil dat absoluut niet zeggen dat het niet goed gaat of zelfs fout gaat. Er zijn genoeg unieke eigenzinnige merken die hebben bewezen dat tegendraads zijn, ook ‘kan’ werken.
Sowieso is het altijd raadzaam om bij dit soort zaken professioneel advies in te winnen. Zie verder onze algemene disclaimer.
Conclusie
Een continu in beweging zijnde markt vraagt om flexibele organisaties en dus om flexibele bedrijfsplannen. Een goed bedrijfsplan geeft dagelijks sturing aan de organisatie en zorgt voor focus. Daarnaast helpt het scherp te blijven met het oog op de markt en hoe daarmee om te gaan. Het is het draaiboek voor een succesvolle bedrijfsvoering.
Ons dringende advies luidt dan ook:
Voor je geld en energie stopt in branding, de huisstijl, de website en/of app, content-marketing, online marketing, bloggen en alles wat hiermee te maken heeft, zorg eerst voor een flexibel bedrijfsplan! … en doe hier vooral niet te lang over!
Wij wensen jou (of jullie) veel plezier en succes met het ontwikkelen van een flexibel bedrijfsplan. Daarna staan we klaar om te helpen met dit succesvol te vertalen naar de markt en te communiceren met de doelgroepen.
En mocht er al een goed plan liggen, dan kun je ons direct bellen op: [nummer opgeheven]. Je mag ook mij bellen op: 06 - 36 07 70 61.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van branding, content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.