Wat is een business-strategie? • De voordelen en hoe kom je eraan?
Wat is een business-strategie? Een business-strategie legt de basis voor iedere strategie om het bestaansrecht van de organisatie veilig te stellen. Het gaat over bedrijfsvoering en dus ook over product-ontwikkeling, personeelsbeleid, marketing, klantenservice, et cetera, et cetera. Het gaat dus ook over branding, content-marketing en eigenlijk alles wat wij doen voor onze klanten.
De business-strategie geeft dan ook voor alle verdere strategieën en plannen duidelijk de richting aan. Zo vind je de details van de business-strategie bijvoorbeeld terug in de verkoop-strategie en de marketing-strategie. Zelfs in de content-marketing-strategie moet de business-strategie weerklinken. We zoomen in!
Wij weten dat je woorden als business-strategie, product-ontwikkeling, content-marketing, et cetera, ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Inleiding
Waarom aandacht voor dit onderwerp?
De relatie tussen bedrijfsvoering en branding
Bedrijfsvoering en een groot aantal gerelateerde zaken behoren niet tot ons specialisme. We kunnen veel, maar je kunt niet overal in uitblinken. Waarom zoomen we dan toch in op dit onderwerp?
Content-marketing staat in teken van branding
In tegenstelling tot bedrijfsvoering behoort content-marketing natuurlijk wel tot ons specialisme toe, net als onder andere branding. Content-marketing staat altijd in teken van branding of hoort dat te staan. Daarnaast zijn ook branding en bedrijfsvoering nogal nauw verbonden met elkaar. We leggen het uit.
Branding begint bij bedrijfsvoering
Branding begint bij de bedrijfsvoering. Daar – en nergens anders – ligt immers de basis voor het merkgevoel en dat merkgevoel moet overal weerspiegeld worden. Alle merksignalen moeten namelijk congruent en consistent zijn. Content-marketing pakt in die weerspiegeling een belangrijke rol en neemt vaak een extreem groot deel van de merksignalen voor zijn rekening. Dit geheel kan alleen goed gaan als alles vanaf de basis – de bedrijfsvoering – in lijn is met elkaar.
Onvermijdbare termen
Door de hierboven genoemde directe verbondenheid komen onze lezers regelmatig termen tegen die nauw gerelateerd zijn aan bedrijfsvoering. Hetzelfde geldt voor onze klanten, maar zij horen deze termen vooral vallen tijdens onze samenwerkingen.
Dit is de reden waarom we dit jaar eerst 2 blogartikelen wijden aan zaken die net buiten onze professionele scope vallen en dus niet binnen onze diensten en zorg vallen. Onderwerpen die we voor de volledigheid toch aan de beurt willen laten komen. Zo kunnen we volgend jaar verder de diepte in met hoe je de branding vanuit de kern aanpakt en/of verbetert.
Wat is een business‑strategie?
Een heldere business-strategie is een van de voorwaarden om succesvol te worden en te blijven als organisatie of als merk. Met de business-strategie bedoelt men vaak het deel van het bedrijfs- of businessplan dat gaat over de ambities, de visie, de missie en de doelen en gaat vooral over hoe deze doelen te bereiken. Het is het plan voor de vaarrichting, de te nemen stappen en de te nemen besluiten voor de komende jaren (3 á 5 jaar).
De basis van de business-strategie zijn de visie en de missie. Deze worden aangevuld met:
- doelstellingen;
- strategisch plan;
- operationele uitvoering.
Voordelen business‑strategie
Naast de vaarrichting en houvast bij besluitvormingen, levert een goede business-strategie onder andere de volgende voordelen:
- De kans op succes wordt groter door:
- duidelijk acties te formuleren;
- een actieplan te maken.
- Vereenvoudiging keuzes voor wat wel en wat niet nodig is om de doelen haalbaar te maken.
- Positieve invloed op de motivatie van de medewerkers door:
- duidelijkheid en helderheid over waarom zaken veranderen of vernieuwen.
- De organisatie kan zich met meer gemak en duidelijker weten te onderscheiden van de concurrentie.
- Sterke en zwakke punten worden beter in kaart gebracht, doordat de organisatie beter leert kijken naar de eigen positie in de markt.
Belangrijke noot
Het is belangrijk te beseffen dat de in dit blogartikel genoemde voor- en nadelen algemeen van aard zijn. De werkelijke waarde van ieder voor- en nadeel zal dan ook per organisatie, merk, aanbod, ondernemer én doelgroepen verschillen. Hierdoor kan zelfs een voordeel in een nadeel veranderen en andersom.
Bekijk daarom eerst kritisch wat ze stuk voor stuk betekenen voor de te bereiken doelen en verbind er vervolgens een eigen waarde aan. Pas daarna is een goede afweging te maken.
Daarnaast is het sowieso altijd raadzaam om bij dit soort zaken professioneel advies in te winnen. Zie verder onze algemene disclaimer.
Nadelen business‑strategie
Vaak zijn business-strategieën veel te omvangrijk en totaal niet behapbaar. Die stip aan de horizon is prachtig, maar de meerderheid van dergelijke logge plannen zijn onwerkbaar en verdwijnen uiteindelijk gewoon in de prullenbak.
De toekomst is voor de meeste organisaties minder maakbaar dan gedroomd en die stip is continu in beweging; mensen en markten staan immers niet stil. Een slimme organisatie krijgt continu nieuwe inzichten, weet zich hieraan steeds vilein aan te passen en bewijst hiermee keer op keer dat een log tig-jaren-plan gewoon niet (meer) werkt.
De oplossing is simpel:
- Niet te ver vooruit willen kijken.
- Kleine stappen nemen.
- Ruimte maken in het plan bij te sturen wat begint bij evaluatie-momenten.
Door wel duidelijk aan te geven waar de organisatie heen wil en de meer gedetailleerde plannen alleen te maken voor de korte termijn, zorg je dat de organisatie in beweging en bij de tijd blijft. Want:
Leren en doen, geven vaak meer energie en leiden zo tot betere resultaten dan krampachtig vasthouden aan een verouderd plan.
Business-strategie bepalen
De business-strategie bepaal je aan de hand van vragen als:
- Wat wil de organisatie bereiken en hoe?
- Welke prioriteiten zijn er?
- Welk rendement wil de organisatie behalen en is dit rendement te verhogen?
- Hoe gaat de organisatie zich verder ontwikkelen?
- Op welke terreinen is er ruimte voor welke innovaties?
- Hoe kan en wil de organisatie groeien? Denk aan schaalvergroting, acquisitie en/of fusie?
Hoe korter, hoe beter
We stipten het bij de nadelen zojuist al aan, gedetailleerde strategische uiteenzettingen voor de komende jaren is niet wat je wilt en staan bovendien in de weg bij een succesvolle uitvoering. Hierdoor ligt de tijd van strategieën op tig velletjes papier écht ver achter ons. Dit bespaart niet alleen tijd, maar voorkomt ook verouderde ideeën op het moment van presentatie en uitvoering. Houd het kort, eenvoudig en zo duidelijk mogelijk.
Bondige gefocuste inspirerende boodschappen, daar gaat het nu steeds vaker om. Denk hierbij aan mission statements. Mission statements nemen de rol van de business-strategie steeds vaker over en volgen zo de trend: right on target!
Op onder andere de mission statement komen we binnenkort terug. Wil je deze niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Realisatie-plan en implementatie
Een mission statement is leuk en aardig en ook nog eens zeer vooruitstrevend, maar het zegt natuurlijk niets over hoe de missie uit te voeren. Duidelijkheid over de uitvoering van die missie is net zo belangrijk.
Daarom moet helder zijn wat er wordt verwacht van de bedrijfsonderdelen en afdelingen. Het is belangrijk duidelijk te benoemen hoe medewerkers, teams en units hun bijdrage moeten leveren aan de realisatie van de plannen. Al deze zaken komen in het realisatie-plan.
Zonder realisatie-plan geef je geen sturing aan de organisatie om de plannen gezamenlijk te laten slagen.
Ook hier geldt: houd het kort, eenvoudig en zo duidelijk mogelijk.
Evaluatie-momenten en aanpassingen
Wellicht had je het al begrepen, maar in een goede business-strategie zijn dus ook evaluatie-momenten opgenomen waarbij stil wordt gestaan bij de ontwikkelingen in de omgeving. De markt, de grillige consument, tendensen en trends zijn hierdoor op de voet te volgen. De organisatie kan met veel meer gemak meebuigen met deze ontwikkelingen en veranderende behoeften van de doelgroep(en). Maak hiervoor gebruik van zogenaamde scenario-planning.
Wat is scenario-planning?
Scenario-planning is een waardevolle en welkome aanvulling bij het ontwikkelen van een effectieve bedrijfsstrategie. Met scenario-planning creëer je namelijk verschillende toekomst-beelden waarin ontwikkelingen die een grote impact hebben op de organisatie, het merk, het aanbod, de product-categorie of de branche een serieuze rol spelen. De scenario’s moeten mogelijk en geloofwaardig zijn.
De scenario’s geven andere en nieuwe inzichten voor nu en straks en bieden stof tot nadenken over een strategie waarmee de organisatie in deze scenario’s succesvol kan zijn. Wanneer je voor verschillende scenario’s verschillende strategieën ontwikkelt, kun je de organisatie zodanig inrichten dat er snel en slim wordt ingesprongen op nieuwe ontwikkelingen.
Je kunt niet alles voorkomen, maar met scenario-planning kom je een heel eind.
Met scenario-planning als onderdeel van de bedrijfsstrategie wordt innovatie een vast onderdeel van de organisatie en de strategie veel krachtiger. Nare verrassingen zijn nooit helemaal uit te sluiten, maar dat de boel daarop vast kan lopen, dát help je met scenario-planning wel zoveel mogelijk voorkomen. Scenario-planning staat dan ook geheel in teken van ‘the survival of the fittest’.
Wij weten dat je woorden als scenario-planning, toekomst-beelden en product-categorie ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Synoniemen
Bedrijfsstrategie en business-strategie zijn synoniemen.
Toekomstplannen
In volgende blogartikelen zoomen we als eerste in op de plannen zelf en vervolgens op de bedrijfsformule en de mission statement. Via de bedrijfsformule kom je namelijk al snel bij de mission statement. Deze laatste is nauw verbonden aan de branding en is een van de uitgangspunten van de branding. Net als een goede bedrijfsvoering. Allemaal onderwerpen die dit jaar in ons blog aan de beurt gaan komen.
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de volgende box – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van branding, content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.