Wat is een huisstijl-handboek en wat moet erin? + een stukje geschiedenis
Een huisstijl-handboek speelt een cruciale rol bij het waarborgen van de uitvoering van de huisstijl. Het moet ervoor zorgen dat de visuele elementen van een merk de juiste sfeer meekrijgen. Het huisstijl-handboek is bijna net zo belangrijk als de huisstijl zelf.
Laten we daarom onze reis tijdens deze ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ onderbreken voor een uitstapje naar deze belangrijke gids. We zoomen niet alleen in op wat het is en wat er min of meer allemaal in moet, maar werpen ook een blik op de geschiedenis en de ontwikkeling ervan.
Dit blogartikel is een supplement van: Wat is een huisstijl nou écht? … en wat is de rol ervan voor een sterk merk?. Het kan slim zijn om deze eerst te lezen, maar waar nodig verwijzen we sowieso met handige linkjes naar specifieke informatie in dat artikel.
Wat staat er vandaag op het reisprogramma?
De ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ is een luchtige én fascinerende serie die jou deze zomer meeneemt op een reis door de boeiende wereld van visuele merkidentiteiten. We reizen via (nieuwe) inspirerende inzichten, komen langs praktische tips en delen ook nog mooie reisverhalen.
We vertrokken bij Huisstijl en bekeken het belang ervan. We maakten een uitstapje naar de overeenkomsten en verschillen tussen Huisstijl en Corporate Identity en bekeken de eisen die je kunt stellen aan Huisstijl. Nu is het tijd voor een bezoek aan Huisstijl-handboek en een bezichtiging van zijn inhoud. Heb je alles? Dan gaan we!
Excursie of uitstapje gemist?
Dan vind je alle verslagen hier.
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over branding. Wil je dat wij je op de hoogte houden van nieuwe artikelen op het gebied van branding en gerelateerde onderwerpen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inleiding
Wat is een huisstijl‑handboek?
Onze definitie
Een huisstijl-handboek bestaat uit richtlijnen en voorbeelden voor het consistent gebruik van de visuele elementen die de huisstijl vormen en moet daarmee de kwaliteit en de impact van de huisstijl waarborgen.
Wij weten dat je woorden als huisstijl-handboek ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Met andere woorden
In een huisstijl-handboek vind je alle informatie terug die nodig is om sturing te geven aan het juiste gebruik van de huisstijl. Deze gids, manual, draaiboek, et cetera, bevat de nodige richtlijnen en voorbeelden om de visuele elementen die de huisstijl vormen op de juiste manier ten opzichte van elkaar te gebruiken.
Alles dat bepaald is voor de huisstijl, moet hierin terug te vinden zijn. Je kunt dan denken aan alle logo’s, kleuren, lettertypen, andere visuele – grafische – elementen, beeldgebruik, stramienen (lay-out), et cetera.
Het waarom
Het handboek moet ervoor zorgen dat zowel interne als externe eindgebruikers ervoor kunnen zorgen dat wat ze produceren, ook werkelijk in lijn is met de huisstijl. Zo zou het huisstijl-handboek een consistente en herkenbare presentatie van het merk in alle communicatie-uitingen (moeten) waarborgen.
Synoniemen
Voor de term huisstijl-handboek zijn tientallen synoniemen te vinden en te bedenken, maar je moet oppassen dat je niet te snel overstapt op synoniemen voor de Brand Guide. Net als er overlappingen en verschillen zijn tussen de huisstijl en corporate identity, zijn die er tussen het huisstijl-handboek en de brand guide.
Maar welke termen zou je tegen kunnen komen? Termen die niet teveel richting de brand guide gaan of te gekunsteld worden? Heel veel verder dan brand style guide, design-gids, design manual, design-richtlijnen, huisstijl-richtlijnen en stijlgids komen wij niet, maar erg blij worden we hier ook niet van.
De geschiedenis van het huisstijl‑handboek
Toen eind 19e eeuw door de industrialisatie producenten zich steeds vaker en duidelijk moesten gaan onderscheiden van hun concurrenten, kwamen er steeds meer logo’s en huisstijlen.*
Niet veel later werd ook de noodzaak duidelijk van een gids die de richtlijnen voor het gebruik van deze visuele elementen zou bevatten. Grafisch ontwerpers ontfermden zich niet meer alleen over het ontwerpen van de visuele elementen, maar begonnen ook voor de huisstijl-handboeken te zorgen.
* Tijdens onze ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ zullen we ook nog een reis terug in de tijd maken en inzoomen op het ontstaan van logo’s. Wil je dit niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert en ga deze zomer mee op reis. Klik hier.
Het merkenlandschap kreeg vorm
Naarmate de visuele communicatie steeds belangrijker werd, begonnen grote organisaties meer geavanceerde huisstijl-handboeken te ontwikkelen. We zijn nu halverwege de vorige eeuw aanbeland, een tijd die zich tekent door de opkomst van de merkidentiteit en corporate branding.
Deze handboeken dienden als een referentie voor zowel interne medewerkers als externe partners en begon de vorm aan te nemen van de huisstijl-handboeken zoals we die nu nog kennen.
Hoe belangrijker merkidentiteiten werden, hoe geavanceerder de huisstijl-handboeken werden.
Als deze handboeken werden verspreid, dan was dat vaak als drukwerk. Deze handboeken waren doorgaans geen pocketboekjes en werden of overhandigd of anders per post verstuurd.
Bij deze handboeken zat vaak ook grafisch (foto)materiaal van de grafische elementen dat diende als ‘origineel’ om met grafische (technische) camera’s duplicaten – fotografische reproducties – op het gewenste formaat te maken.*
We zouden graag ook uitleggen hoe de letters mee werden gestuurd of hoe men daaraan kwam, maar misschien moet je dat verhaal maar op Wikipedia lezen. Ga naar zetmachines, Monotype lettertypen, Monotype imaging en Letraset.
* Deze camera’s waren uitgerust met lenzen en belichtingssystemen om nauwkeurige, heldere en scherpe opnamen te maken en het resultaat stond vaak op transparant plastic fotomateriaal. Dit kon vervolgens weer worden gebruikt voor bijvoorbeeld het produceren van drukplaten voor drukwerk. Met de komst van digitale technologieën werden grafische camera’s geleidelijk vervangen door scanners en digitale beeldvormingssystemen. Hiermee konden logo’s en andere grafische elementen gemakkelijker digitaal worden vastgelegd en bewerkt, wat de workflow ten goed kwam. Deze workflow werd een stuk flexibeler en efficiënter. Dit is ook de tijd dat men begon met bestaande logo’s te digitaliseren en te verspreiden op een manier waarop dat nu min of meer nog steeds gaat. We zijn erg nieuwsgierig wat kunstmatige intelligentie (AI) hierin de komende jaren gaat veranderen.
En toen deed de digitalisering zijn intrede
Met de opkomst van digitale media evolueerden de huisstijl-materialen ingrijpend. Logo’s, fonts en bijvoorbeeld stramienen (sjablonen) voor de grafische opmaak werden nu op een of meerdere floppy-disks meegeleverd. Al snel volgden dragers als USB-sticks, cd’s en dvd’s.
In vooruitstrevende gevallen konden de bestanden via een ftp-server worden gedownload. Dit is het principe waarop WeTransfer ook is gebaseerd.
En toen het internet eenmaal goed en breed ingeburgerd raakte, werden de handboeken steeds minder vaak in print verspreid. Langzaam maar zeker werden ze van hun troon gestoten door digitale (online) huisstijl-handboeken. Dit is hoe huisstijl-handboeken nu nog steeds het vaakst voorkomen. Dus laten we daarop eens verder inzoomen.
Online variant huisstijl‑handboek
Dankzij de inburgering van het internet is de geprinte versie van het huisstijl-handboek bijna overal vervangen door de digitale variant. Deze handboeken staan vaak online en in veel gevallen is dat op een apart deel van de website van het merk. Dat deel is dan alleen toegankelijk voor insiders en genodigden. Zij krijgen dan een persoonlijk wachtwoord en een inlogcode.
Met de online versie van het huisstijl-handboek kun je direct aan de slag. Dat is totaal andere koek dan een eeuw geleden.
Op deze centrale en gemakkelijk toegankelijke bron vind je naast de nodige informatie, voorbeelden en richtlijnen, ook tal van bestanden als alle logo’s, fonts, templates, et cetera. ‘Bijna alles’ dat nodig is voor de productie en uitvoering van de huisstijl-richtlijnen is aanwezig én direct te downloaden en te gebruiken.
Zo worden bijvoorbeeld bij het tabje ‘logo’ de voorbeelden, de richtlijnen en de bestanden overzichtelijk geplaatst. Hierdoor is alles wat je weten wilt en nodig hebt met betrekking tot het logo snel voorhanden en verwerkbaar.
Bijna alles, want je moet niet alles voor willen zijn
We schreven zojuist met opzet ‘bijna alles’, want het is van te voren nooit geheel in te schatten wat er in de toekomst nodig gaat zijn. Bovendien is dit met betrekking tot de kosten ook niet altijd slim. Je gaat dan tijd investeren in zaken ontwikkelen waarvan de kans dat je ze daadwerkelijk gaat gebruiken vrij klein is.
Maar geen paniek, want een ingewijde én toegewijde – niet al te eigenwijze – grafisch ontwerper, dtp’er, content-producent, et cetera, moet aan de hand van bestaande voorbeelden eenvoudig een nieuwe variant kunnen maken.
Om kosten te besparen, moet je ook durven vertrouwen op grafisch ontwerpers die op basis van bestaande onderdeel en richtlijnen nieuwe varianten kunnen maken.
Met een slim opgezet systeem zou deze variant vervolgens als voorbeeld en misschien wel als template voor toekomstig gebruik kunnen worden toegevoegd. Hiervoor is dan wel een beheerder nodig. Uiteraard brengt ook dit kosten met zich mee, maar het is aan de organisatie om te bepalen wat nodig is en op de langere termijn kostenbesparend is.
Het belang om dit goed te organiseren weegt voor een groot wereldwijd concern waar in ieder land een bureau zorgt voor de lokale merkelementen, natuurlijk veel zwaarder dan voor een lokale ondernemer met 1 partij die voor alle merkelementen zorgt.
Toch moeten in onze optiek ook deze partijen altijd zorgen dat ook 3e partijen ermee moeten kunnen werken. Je weet maar nooit wat de toekomst brengt. Let dus ook altijd op de auteursrechten, om problemen later te voorkomen.
Benamingen
Voor online versies van huisstijl-handboeken worden verschillende benamingen gebruikt. Omdat dit vaak door internationale concerns wordt ingezet, zijn de meeste termen Engels en zie je ook vaak de term ‘brand’ (merk) terugkomen. We noemen er een paar.
- Brand portal;
- brand identity hub;
- brand toolkit;
- digital brand book;
- online brand guide.
Wat moet er in het huisstijl-handboek worden opgenomen?
Hieronder volgt een lijst met onderdelen die in de meeste huisstijl-handboeken voorkomen. Ze vormen min of meer vaste onderdelen. Toch is de inhoud flexibel en kan ieder merk hieraan niet alleen zaken toevoegen, maar ook weglaten.
Een merk moet opnemen wat nodig is om zijn huisstijl handen en voeten te geven en om de consistentie en herkenbaarheid ervan te waarborgen.
Zorg voor een logisch overzichtelijke indeling
Daarnaast moet alles een logische indeling krijgen. Eindgebruikers moeten – net als op een website en in een app – vrijwel zonder na te denken hun weg kunnen vinden. En bedenk hierbij dat wat jij logisch vindt, niet voor iedereen logisch hoeft te zijn. Daarom is ook het testen van het huisstijl-handboek op gebruiksvriendelijkheid belangrijk.
Belangrijke noot
Het is belangrijk om te beseffen dat als iets anders verloopt dan volgens de algemeen geldende norm, dat absoluut niet wil zeggen dat het dan niet goed gaat of zelfs fout gaat.
Zaken als eisen, voorwaarden, stappenplannen en andere richtlijnen die we via onze uitingen delen, zijn slechts bedoeld als algemene leidraad en/of ter inspiratie en variëren per merk en situatie.
Sowieso is het altijd raadzaam om bij dit soort zaken professioneel advies in te winnen. Zie verder onze algemene disclaimer.
Onderdeel #1
Logo’s
Richtlijnen hoe het logo, beeldmerk en/of woordmerk gebruikt moeten worden.
Bijvoorbeeld:
- De voorgeschreven maten (vaak in procenten).
- Op welke achtergrond het logo wel en niet mag worden gebruikt.
- Hoeveel witruimte of vrije ruimte er minimaal omheen moet zijn. Het logo moet natuurlijk wel altijd duidelijk zichtbaar zijn en dat lukt meestal niet als het contrast en/of de afstanden met andere elementen niet groot genoeg zijn.
Zijn er meerdere varianten? Dan moet dit voor iedere variant duidelijk zijn en het moet dan natuurlijk ook duidelijk zijn welke variant waarvoor gebruikt moet worden.
Daarnaast moeten misschien ook de favicon en de Twibbon worden opgenomen.
Onderdeel #2
Kleuren
Alle kleuren – hoofd- en steunkleuren – en daarvan alle varianten voor het gebruik op uiteenlopende soorten media moeten worden gedocumenteerd.
Naast druk- en schermkleuren worden vaak ook de mengkleuren voor bijvoorbeeld het schilderwerk van de gevel opgenomen. Wordt het wagenpark gewrapt of bestickerd? Dan behoren ook die kleurcodes voor het benodigde materiaal te worden benoemd. Hetzelfde geldt voor bedrijfskleding.
Bovendien moet worden aangegeven welke kleur waarvoor bedoeld is. Denk aan de kleur voor de tekstkoppen en de gewone teksten, de kleur(en) voor bepaalde kleurvlakken, de kleur voor de raamkozijnen, de stropdassen, et cetera.
Onderdeel #3
Typografie
Welk lettertype (font) in welke grootte en met welke interlinie* en spatiëring* moet waarvoor worden gebruikt?
Koppen, intro’s, platte teksten, bijschriften, et cetera; ze moeten allemaal worden omschreven. Dit kan per medium verschillen. Een verpakking vraagt bijvoorbeeld vaak om andere lettergroottes dan een advertentie.
Daarnaast worden niet altijd hele font-families gebruikt. Geef ook dit duidelijk aan.
* Interlinie staat voor regelafstand(en) en spatiëring voor de horizontale ruimte tussen de letters en/of woorden. De grootte van de letter is vaak van invloed op de spatiëring.
Verder inzoomen? Ga naar:
Onderdeel #4
Beeldmateriaal
Ook beelden – fotografie, illustratie en video – zorgen voor herkenning van het merk. specifieke karakteristieke afbeeldingen, illustraties en grafische elementen kunnen worden gebruikt om de huisstijl aan te vullen en te versterken. Dit wordt ook wel beeldtaal genoemd.
Hierin moeten dan wel duidelijke keuzes worden gemaakt. De richtlijnen voor de productie en het gebruik van beelden horen dus ook in het handboek thuis.
Een foto is een foto, maar wie verder kijkt, zorgt voor de juiste sfeer in de beelden.
Bij fotografie gaat dit vaak over factoren als belichting, compositie, kleurgebruik, scherpte/diepte en de algehele sfeer die de foto’s moeten uitstralen. Het kan ook betrekking hebben op de keuze voor professionele fotografie, stockfoto’s of andere bronnen van visueel materiaal.
Ook kunnen er binnen de huisstijl specifieke thema’s, onderwerpen of visuele elementen bedacht en ontwikkeld zijn. Dit gaat bijvoorbeeld over wat er op de foto moet en de uitstraling van de foto. Het kan betrekking hebben op welke mensen (modellen), locaties, objecten, dieren of zelfs over de filters en/of bewerkingen. De instructies kunnen variëren per doelgroep.
Hetzelfde principe geldt voor illustraties en bewegende beelden. Sowieso is het tegenwoordig niet uitzonderlijk als deze elementen ook kunnen bewegen. Daarnaast kan er met kunstmatige intelligentie (AI) worden gewerkt en kunnen er specifieke richtlijnen zijn voor bijvoorbeeld hoe de juiste sfeer te verkrijgen via de prompts (opdrachten).
Onderdeel #5
Andere visuele elementen
Voor meer visuele impact kun je naast de vaak belangrijkste visuele componenten als logo’s, kleuren en lettertypen bij visuele elementen ook denken aan grafische vormen, lijnen, patronen en (eenvoudige) illustraties.
Dit kan bijvoorbeeld ook betrekking hebben op hoe er wordt omgegaan met witruimte en vlakverdeling. Bij goedkope huisstijlen of minder ervaren ontwerpers wordt dit vaak over het hoofd gezien, maar ook dit soort componenten zorgen voor herkenning, rust en dus vertrouwen.
Sterke merken beperken zich niet tot logo’s, kleuren en lettertypen, maar zetten tegenwoordig ook andere elementen in voor de beleving van het merk.
Deel deze elementen samen met de voorbeelden en richtlijnen voor hoe deze elementen in combinatie met en tot elkaar moeten worden gebruikt.
Onderdeel #6
Stramienen
Voor drukwerk en digitale media als bijvoorbeeld de PowerPoint, moeten in het huisstijl-handboek stramienen voor de opmaak (lay-out) worden opgenomen. Dit helpt bij de positionering van tekst, afbeeldingen en andere elementen, want ‘ook’ de indeling van het medium zorgt voor herkenning, rust en dus vertrouwen.
Omdat websites en apps in de regel uniek zijn, hoeven hiervoor doorgaans geen stramienen te worden opgenomen. Hoeft niet, maar mag wel. Deze stramienen zijn vaak al verwerkt in de template van de website en/of app.
Toch kan vastleggen lonend zijn. Het stramien kan zomaar de basis zijn voor andere online-uitingen als de digitale nieuwsbrief.
Onderdeel #7
Voorbeelden
Een huisstijl-handboek bestaat vooral uit visuele voorbeelden hoe de huisstijl wordt toegepast. Deze voorbeelden kunnen worden vergezeld van visuele richtlijnen. In de regel is het: hoe meer, hoe beter, maar zorg wel dat het niet te chaotische wordt.
Waar nodig kan dit worden aangevuld met uitgeschreven richtlijnen (zie ook Onderdeel #9), maar besef dat niet iedereen alle teksten leest.
Onderdeel #8
Digitale ‘downloadbare’ bestanden
Een goed huisstijl-handboek bevat álle denkbare en bruikbare downloadbare bestanden die nodig zijn voor de visuele eindresultaten van de huisstijl.
Onderdeel #9
Richtlijnen
Zoals we bij Onderdeel #7 al schreven, moet het huisstijl-handboek voorzien zijn van visuele voorbeelden hoe de huisstijl wordt toegepast en deze waar mogelijk vergezeld worden van visuele richtlijnen.
Waar nodig kan dit worden aangevuld met uitgeschreven richtlijnen, maar besef dat niet iedereen alle teksten leest. Zeker visueel ingestelde mensen als grafisch ontwerpers, zullen niet snel teksten lezen, maar eerder het beeld bestuderen.
Zorg per onderdeel voor specifieke richtlijnen en regels voor:
- de manier waarop dit onderdeel moet worden gebruikt;
- hoe dit onderdeel zich verhoudt tot andere visuele elementen.
Denk hierbij ook aan informatie over de bumpers (intro’s en outro’s) voor video’s.
Let op! Zorg dat niets verkeerd te begrijpen is!
Het is (natuurlijk) essentieel om ervoor te zorgen dat de inhoud van het huisstijl-handboek direct te begrijpen is en dus zonder enige frustraties. Zorg dat niets verkeerd begrepen of op een andere manier uitgelegd kan worden.
Duidelijkheid, heldere voorbeelden en heldere richtlijnen zijn van groot belang om de doelen van de huisstijl en het huisstijl-handboek te waarborgen in alle communicatie-uitingen.
Als de mogelijkheid er is, kijk dan of ook voor het handboek een testfase kan worden ingezet om te zorgen dat de boodschap werkelijk zo overkomt als bedoeld. Zie de volgende box.
Onderdeel #10
Licenties
Licenties hebben betrekking op de rechten en toestemmingen die nodig zijn voor het gebruik van bepaald materiaal in de huisstijl. Dit kan bijvoorbeeld inhouden dat lettertypen, afbeeldingen of andere visuele elementen specifieke licenties vereisen om werkelijk te gebruiken.
Het huisstijl-handboek kan richtlijnen bevatten over welke licenties nodig zijn en hoe deze verkregen kunnen worden. Daarnaast kunnen ook de voorwaarden voor gebruik worden gedeeld. Sommige lettertypen mogen bijvoorbeeld wel gedeeld worden voor gebruik voor het merk, maar de eindgebruiker mag het dan bijvoorbeeld niet voor andere doeleinden gebruiken.
Om juridische problemen te voorkomen en de integriteit van het merk te behouden, is het belangrijk om licenties correct te beheren en de regels te respecteren.
Plaats de informatie over de licenties op logische wijze bij het onderdeel waarop deze betrekking heeft.
Extra tip! Verbeter het huisstijl-handboek met feedback
Voor je het huisstijl-handboek lanceert of verspreidt, laat anderen ernaar kijken. Door collega’s en belanghebbenden al voor de lancering te betrekken, wordt niet alleen het huisstijl-handboek beter, maar zorg je ook dat deze wordt geaccepteerd en omarmd. Dit is belangrijk voor een succesvolle implementatie en uitstraling van het merk.
Vraag deze mensen of de informatie helder is, in lijn is met de gewenste merkidentiteit en of iedereen het ermee eens is. Dit kan waardevolle inzichten opleveren en bijdragen aan verbeteringen. Las daarna een testfase in waarin een selecte groep het huisstijl-handboek bij hun werkzaamheden gaat gebruiken.
Nu wordt duidelijk of alles echt goed wordt begrepen. Vraag weer om feedback en verfijn het huisstijl-handboek. Daarna is het huisstijl-handboek klaar voor lancering en koppel daar gerust een leuk event aan. Besef wel dat het huisstijl-handboek nooit af is en er altijd zaken kunnen worden toegevoegd of aangepast. Maak daarom gebruik van een dynamisch document.
Aan de slag
Een consistente huisstijl is van cruciaal belang voor het opbouwen van een sterk merk. Het biedt herkenbaarheid, versterkt de merkidentiteit en zorgt voor een samenhangende merkbeleving. Door gebruik te maken van een huisstijl-handboek waarborg je consistentie in alle visuele uitingen van het merk.
Door het huisstijl-handboek online als een ‘portal’ op te zetten, maak je deze niet alleen voor iedereen zeer toegankelijk, maar ook eenvoudig om ‘direct’ mee te werken en snel te raadplegen. Dus: hop, hop, aan de slag… al is het maar in je hoofd. Het is natuurlijk wel vakantietijd!
Daarnaast is het misschien toch wel verstandig, effectief of gewoon een heel goed plan om na de vakantie professionele zorg hierbij in te schakelen. Daar zijn we voor. Bovendien kan dit beginnen met een gratis Content Care Consult en lees ook de box hieronder even door.
Toekomstplannen
In volgende blogartikelen in deze luchtige én fascinerende serie van de ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ nemen we je verder mee op reis. We reizen verder door de boeiende wereld van visuele identiteiten.
Dompel jezelf deze zomer onder in een zee van creativiteit en zet het merk in het zonnetje!
We komen langs nog meer inspirerende inzichten en praktische tips en delen steeds meer mooie reisverhalen. We steken vanaf hier over naar Corporate Identity en Merkwereld en gaan zo richting Dopamine en Merkbeleving. Daarna vervolgen we onze reis richting onze hoofdbestemming: het wereldberoemde Logo.
Excursie of uitstapje gemist? Of verder inzoomen?
Dan vind je het overzicht met alle verslagen hier.
Hoe zorg je dat je verder niets meer mist?
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan direct even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier binnenkort weer terug. Tot gauw!
Wij helpen ook met huisstijlen
Je hebt een nieuwe huisstijl nodig? Dat kan, want een groot deel van onze roots liggen nog steeds in de grafische wereld én in de wereld van merken bouwen (branding). Het ontwikkelen van huisstijlen én huisstijl-handboeken is voor ons dus gesneden koek.
Daarnaast – of los daarvan – kunnen we zorg dragen voor de implementatie in programma’s als Microsoft Word en PowerPoint. Dit zorgt ervoor dat iedereen met dezelfde templates kan werken en alle communicatie in ieder geval visueel in lijn is met het merk.
Per merk verschilt wel onze aanpak. Wil je snel resultaat voor weinig geld? Dan kan dat. Wil je liever een logo als onderdeel van de merkwereld en die dus geheel aansluit bij de corporate identity? Dan kan dat ook. Het resultaat is afhankelijk van de wensen, de doelen, de doelgroep(en) én natuurlijk van het budget. Wat het ook wordt, wij gaan altijd voor het beste resultaat.
Je kunt ons bereiken via: [nummer opgeheven].
Huisstijl in een dag
Wil of moet je lager inzetten? Kijk dan eens bij Dagje Huisstijl. In een dag maken we samen met jou het logo en pakken we ook nog andere zaken op. We werken zelfs jouw eigen ideeën uit. Je gaat nooit met lege handen naar huis.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van branding, content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.