Wat is een merk en wat is een sterk merk? • 4/4
Om van een merk een sterk merk te maken, is het keihard werken. Een sterk merk moet alsmaar blijven werken aan het vertrouwen, om dat te bouwen én om dat te onderhouden. Dat had je vast wel begrepen na het lezen van de eerste 3 delen. Maar wist je dat een sterk merk zelfs nog sterker kan worden door een foutje te maken? Ja, dat kan… als het daarna maar ‘spraakmakend’ wordt goedgemaakt.
Dat laatste is een mooi onderwerp om op in te zoomen in dit laatste deel van onze serie over sterke merken. We sluiten af met de conclusie.
Wat gaan we doen?
Dit blogartikel is het 4e en laatste deel uit de 4‑delige serie ‘Wat is een merk en wat is een sterk merk?’ die wij de afgelopen weken publiceerden. We deelden iedere week een deel. Mocht je dat nog niet gedaan hebben, dan kan het slim zijn om eerst deel 1, deel 2 en deel 3 te lezen.
Ondertussen zijn alle delen verschenen en vind je de volledige ‘gelinkte’ inhoud op een aparte pagina, klik hier. Waar nodig verwijzen we sowieso met handige linkjes naar specifieke informatie in de artikelen.
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Wat is branding?
- Branding biedt (juist) volop kansen voor dienstverleners
- Branding • Alle voordelen op een rijtje
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over branding. Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over branding en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Een sterk merk kan tegen een stootje
Als laatste kenmerk en tot slot: sterke merken lijken de belofte niet eens altijd waar te moeten maken. Een tegenvallend product in het assortiment of een tegenvallende manier van handelen leidt niet altijd tot grote schade.
Sterke merken hebben een sterk imago en een goede reputatie. Hierdoor kunnen sterke merken nog wel eens een potje breken bij hun fans. Denk maar eens aan Apple die iPhones liet produceren in India waar veel werknemers onder de enorme werkdruk bezweken. De verkoopcijfers leden daar nou niet echt onder.
Sterke merken lijken met allerlei fouten weg te komen… hoe bizar dat ook klinkt.
Dit heeft te maken met de neiging van mensen om waarheden die niet stroken met ‘het onbewuste’ weg te drukken. Echte fans hebben dan ook de neiging om waarheden die niet overeenkomen met hun ‘onbewuste’ weg te drukken. Echte fans (adepten) zullen het verschil wegredeneren (rationaliseren) en met excuses komen die voor hen volledig kloppen (cognitieve resonantie).
Door dit psychologische fenomeen zullen bij de fans ‘het bestaande denkbeeld van het merk’ en ‘het bestaande gevoel bij het merk’ minder wijzigen dan het eigenlijk zou moeten. Sterke merken kunnen in de regel dan ook goed tegen een stootje, maar ga daar nooit van uit!
Sterke merken halen soms zelfs voordeel uit hun foutjes
Zo’n stootje kan zelfs héél positief uitpakken. Tenminste, áls hiermee goed wordt omgegaan. De imago’s en reputaties van sterke merken worden dan vaak zelfs nog beter, áls ze de problemen boven verwachting oplossen. Denk maar eens aan de terugroepacties van automerken, maar er is nog een mooi verhaal (zie de volgende box).
Gelukkig zijn echte fans ook nog eens erg vergeetachtig.
Tijd speelt als laatste ook een rol bij ‘stootjes’. In de regel ebben teleurstellingen na verloop van tijd vanzelf weer weg, want laten we eerlijk wezen: wie maakt zich nu nog druk over de sjoemel-software van Volkswagen?*
Wanneer merken nog niet sterk genoeg zijn, leveren foutjes vaak grote schade op en dus kunnen deze merken zich beter aan de regels van het spel houden. Wánt – en dat zeiden we al eerder –: vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
* Wij weten dat je sjoemelsoftware ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Hoe een koelkast-fabrikant beter werd van een bewust foutje
Alweer iets van een halve eeuw geleden was er een fabrikant in de Verenigde Staten die met opzet een defect in zijn koelkasten inbouwde. Dit defect leidde pas na een paar maanden tot problemen. De fabrikant had hiervoor een team van reparateurs klaarstaan die keurig het defect voor de afnemers repareerden. En dat allemaal tot zeer grote tevredenheid van de afnemers.
Die afnemers waren zo enorm tevreden over de service, dat ze graag hun verhaal met hun omgeving deelden. Betere reclame dan mond-tot-mond-reclame* kun je niet hebben.
Bron: Dit heb ik ooit gelezen in één van mijn boeken over branding. Helaas heb ik geen idee meer in welke. Excuses hiervoor. Toch vinden we het zo’n bijzonder en tekenend verhaal, dat we het graag met onze lezers delen. We zeggen hiermee niet dat wanneer je het servicebeleid als merksignaal wilt uitvergroten, dit de weg is om te gaan. Absoluut niet. Gewoon een mooi verhaal om bovenstaande stelling te illustreren.
* Wij weten dat je mond-tot-mond-reclame ook als mond-tot-mondreclame mag schrijven en koelkast-fabrikant volledig aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Voordelen van een sterk merk en branding
De belangrijkste voordelen van een sterk merk hebben we in deze serie al beschreven. Dit zijn zaken als: vertrouwen, merkvoorkeur, merktrouw en mond-tot-mondreclame. Maar er zijn nog veel meer voordelen!
In ons volgende blogartikel over branding zetten we alle voordelen op een rijtje en geven de nodige uitleg (zie de box hieronder). Wil je deze niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Verder inzoomen? Ondertussen kun je gaan naar:
Conclusie
Een sterk merk is in eerste instantie relevant en vervult altijd een nuttige functie voor de afnemer én voor de organisatie zelf. Dit is de belangrijkste voorwaarde om een merk te laten verkopen en voor effectieve branding. Je kunt stellen:
Relevantie laat een merk verkopen,
maar branding laat een merk renderen.
Vervolgens spelen andere factoren waarop branding invloed heeft een rol om van een merk een succesvol merk en dus een sterk merk te maken. Deze factoren zijn gelijk de voordelen. Maar – eerlijk is eerlijk – mensen zijn over het algemeen niet echt geïnteresseerd in merken. Laat staan in de organisatie achter het merk. Althans, niet in hun bewustzijn. Onbewust laten mensen zich wel degelijk door merken beïnvloeden.
Daarvoor is het belangrijk dat merken inspelen op ‘het slimme onbewuste’ en inspelen op onze behoeften als groei, gemak en plezier. Ze moeten een goed gevoel oproepen. Dat gevoel is voor een groot deel gebaseerd op vertrouwen. Daarop heeft branding een heel duidelijk effect.
Branding – het bouwen aan vertrouwen en dat onderhouden – moet dan ook worden geïntegreerd in het dagelijks reilen en zeilen van de hele organisatie. Alleen zo bouw je aan een sterk merk en zorg je dat het sterk blijft!
Toekomstplannen
In onze blogartikelen vind je veel informatie over hoe je met content bouwt aan een sterk merk. Naast informatie delen we tips en handvatten die helpen bij het bouwen aan vertrouwen en dat te onderhouden. Vertrouwen dat niet alleen nodig is om een sterk merk te bouwen, maar ook om online meer te verkopen.
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de box met de lezersaanbieding – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!
Tip! Lezersaanbieding Brand Care Sessie
Het lijkt erop dat je dit hele stuk hebt gelezen. Dat verdient respect. Als blijk van waardering willen we jou of het merk ter kennismaking 50% korting aanbieden op onze Brand Care Sessie.
Tijdens deze gezamenlijke sessie kijken we kritisch naar de online zichtbaarheid van het merk én van de merkbelofte. We gaan samen op zoek naar verbeterpunten en sparren over hoe deze punten beter kunnen. Tot slot bekijken we wat er verder nodig kan zijn om te zorgen voor een sterk merk.
Ga naar Brand Care Sessie voor meer informatie.
Wil je van deze aanbieding gebruikmaken of meer informatie? Bel ons dan op werkdagen op: [nummer opgeheven]. Gebruik het codewoord: ‘WE BRAND’.
Per organisatie kan er slechts van 1 kennismakingsaanbieding worden gebruikgemaakt.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van branding, content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.