Wat is het verschil tussen de huisstijl en de corporate identity?
De termen ‘huisstijl’ en ‘corporate identity’ worden regelmatig door elkaar gebruikt. Corporate identity wordt ook vaak gebruikt als de Engelse vertaling van huisstijl, maar daarmee doen we corporate identity wel tekort. Er zijn wel veel overeenkomsten, maar de termen hebben toch een iets andere betekenis. We zoomen in!
Dit blogartikel is een supplement van: Wat is een huisstijl nou écht? … en wat is de rol ervan voor een sterk merk?. Het kan slim zijn om deze eerst te lezen, maar waar nodig verwijzen we sowieso met handige linkjes naar specifieke informatie in dat artikel.
Wat staat er vandaag op het reisprogramma?
De ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ is een luchtige én fascinerende serie die jou deze zomer meeneemt op een reis door de boeiende wereld van visuele merkidentiteiten. We reizen via (nieuwe) inspirerende inzichten, komen langs praktische tips en delen ook nog mooie reisverhalen.
We vertrokken bij Huisstijl en bekeken het belang ervan. We gaan nog kijken hoe je eraan komt en aan welke eisen een goede Huisstijl moet voldoen, maar nu is het eerst tijd voor een uitstapje naar de overeenkomsten en verschillen tussen Huisstijl en Corporate Identity. Ga je mee?
Wat is de huisstijl?
Ook al staat alles in dit blogartikel, even heel kort voor de volledigheid. De huisstijl is het visuele deel van de merkidentiteit waarmee het merk zichzelf visueel presenteert aan de wereld. Dit gebeurt met de inzet van het logo, kleurenpalet, lettertypen, beeldmateriaal en andere visuele – grafische – elementen.
Anno 2024 heeft de huisstijl invloed op de grafische vormgeving van alle communicatie-middelen, of zou dat moeten hebben. Het is een belangrijk onderdeel van de corporate identity, maar is dus niet hetzelfde.
Wat is de corporate identity?
In vergelijking met huisstijl dekt de corporate identity een veel bredere lading. De term verwijst naar ‘alle aspecten’ van de merkidentiteit. Dit gaat over de manier waarop een bedrijf of organisatie zichzelf in de volle breedte presenteert aan de wereld, maar ook hoe het intern functioneert.
De corporate identity gaat dus veel verder dan alleen de visuele grafische aspecten, zoals dat bij de huisstijl het geval is. Het omvat wel de huisstijl, maar bijvoorbeeld ook hoe een merk zich gedraagt. De corporate identity gaat dus ook over de bedrijfscultuur en het gedrag naar en van de medewerkers.
Corporate identity gaat over een veel breder spectrum dan de huisstijl en gaat zelfs over gedrag en bedrijfscultuur. Het is de basis voor een succesvol merk.
Als de corporate identity ‘alle aspecten’ van de merkidentiteit omvat, dan moet je dus naast de huisstijl en het gedrag ook denken aan zaken als de visie, missie, kernwaarden (en merkwaarden), merkpersoonlijkheid, communicatie-stijl, et cetera, en aan de manier waarop deze worden gepresenteerd aan de buitenwereld.
Dit is geen vormgeving, maar branding in zijn puurste vorm en ook hierbij is consistentie doorslaggevend voor het succes ervan.
Verder inzoomen? Ondertussen kun je gaan naar:
Aldus…
Een goed ontwikkelde corporate identity helpt bij het opbouwen van een sterk merk dat consistent is in alles wat het doet. De huisstijl is hiervan een belangrijk onderdeel en moet zo worden ingezet dat het de merkidentiteit visueel presenteert en versterkt.
Toekomstplannen
In volgende blogartikelen in deze luchtige én fascinerende serie van de ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ nemen we je verder mee op reis. We reizen verder door de boeiende wereld van visuele identiteiten.
Dompel jezelf deze zomer onder in een zee van creativiteit en zet het merk in het zonnetje!
We komen langs nog meer inspirerende inzichten en praktische tips en delen steeds meer mooie reisverhalen. Na deze stop reizen we verder via de eisen voor een goede Huisstijl, Huisstijl-handboek naar Corporate Identity.
Daarna vervolgen we onze reis. Via Merkwereld, Dopamine en Merkbeleving gaan we richting onze hoofdbestemming: het wereldberoemde Logo.
Hoe zorg je dat je deze reis niet mist?
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan direct even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier binnenkort weer terug. Tot gauw!
Wij helpen ook met huisstijlen
Je hebt een nieuwe huisstijl nodig? Dat kan, want een groot deel van onze roots liggen nog steeds in de grafische wereld én in de wereld van merken bouwen (branding). Het ontwikkelen van huisstijlen én huisstijl-handboeken is voor ons dus gesneden koek.
Daarnaast – of los daarvan – kunnen we zorg dragen voor de implementatie in programma’s als Microsoft Word en PowerPoint. Dit zorgt ervoor dat iedereen met dezelfde templates kan werken en alle communicatie in ieder geval visueel in lijn is met het merk.
Per merk verschilt wel onze aanpak. Wil je snel resultaat voor weinig geld? Dan kan dat. Wil je liever een logo als onderdeel van de merkwereld en die dus geheel aansluit bij de corporate identity? Dan kan dat ook. Het resultaat is afhankelijk van de wensen, de doelen, de doelgroep(en) én natuurlijk van het budget. Wat het ook wordt, wij gaan altijd voor het beste resultaat.
Je kunt ons bereiken via: [nummer opgeheven].
Huisstijl in een dag
Wil of moet je lager inzetten? Kijk dan eens bij Dagje Huisstijl. In een dag maken we samen met jou het logo en pakken we ook nog andere zaken op. We werken zelfs jouw eigen ideeën uit. Je gaat nooit met lege handen naar huis.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van branding, content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.