Wat is linkbuilding? • 3/4 • Wat zijn backlinks [simpele korte uitleg]
Scoren in Google kan bijna niet zonder kwalitatieve backlinks. Maar wat zijn backlinks nou precies en wat bepaalt of het een kwalitatieve backlink is of niet? Dat is in ieder geval niet zomaar een linkje vanaf een andere website naar de website die omhoog moet in Google. Wat het wel is? We zoomen in en leggen het uit!
Wat gaan we doen en hebben we gedaan?
In 4 beknopte delen leggen we op eenvoudige wijze uit wat linkbuilding en link juice is en wat hyperlinks en backlinks zijn. Dit is deel 3.
- Deel 1 – Wat zijn hyperlinks en links? Terug naar deel 1.
- Deel 2 – Wat is linkbuilding? Terug naar deel 2.
- Deel 3 – Wat zijn backlinks?
- Deel 4 – Wat is de link juice? Direct door naar deel 4.
Eerst meer weten?
Lees dan:
- De vorige delen. Zie hier direct boven.
- Wat is Google’s algoritme, PageRank en hoe dynamisch is het?
- Wat is SEO? En zoekmachine-optimalisatie? En hoe werkt het?
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over zoekmachine-optimalisatie (SEO). Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over zoekmachine-optimalisatie en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Wat zijn backlinks?
Backlinks zijn niet meer of minder dan hyperlinks die staan op andere websites (of domeinen). Een backlink leidt het verkeer vanaf een vertrekpunt buiten de website naar een bepaald punt op de ‘eigen’ website. Ze worden daarom ook wel externe links genoemd.
De backlink kan naar een pagina op de website of naar specifieke content op een webpagina gaan. Voor apps geldt min of meer hetzelfde. Backlinks zijn extreem belangrijk bij linkbuilding wat weer extreem belangrijk is voor de zoekmachine-optimalisatie (SEO).
Off-page SEO
Het verzorgen van backlinks wordt ook wel off-page SEO genoemd (hierop zoomen we binnenkort verder in), maar soms lijkt bij SEO alles om de backlinks te draaien. Dat is niet zo heel raar, maar waardoor komt dat? We leggen het uit.
* Besef dat SEO vooral gaat over webpagina’s – inclusief blogartikelen – en dus in mindere mate over websites. Slechts een enkele keer is een website het resultaat dat past bij een ingegeven zoekopdracht. Dit gebeurt alleen als er wordt gezocht op een bepaald type bedrijf of op bedrijfsnaam.
Het grootste deel van alle zoekopdrachten gaat over onderwerpen en die informatie is in de regel te vinden op een webpagina. Daarom optimaliseer je niet alleen de website (techniek), maar besteed je vervolgens veel aandacht aan iedere individuele webpagina.
Let op de houdbaarheidsdatum!
Tussen moment van publicatie en wanneer jij dit leest, kunnen Google en andere zoekmachines hun waarderingssysteem (al)weer hebben aangepast. Houd daarom altijd rekening met deze handelswijze en dus met de beperkte houdbaarheid van artikelen en berichten over SEO.
De rol van backlinks voor de SEO
Linkbuilding en daarmee de zorg voor de backlinks is zeer waardevol voor de zoekmachine-optimalisatie (SEO), maar alleen als op het start- en eindpunt van de backlink het onderwerp min of meer hetzelfde is of de onderwerpen nauw aan elkaar gerelateerd zijn. Dit was vroeger wel even anders.
Als de onderwerpen overeenkomen, zal dat niet onopgemerkt blijven voor Google. Zoals je waarschijnlijk wel weet, werkt Google met een algoritme. Met dit waarderingssysteem wordt bepaald hoe hoog webpagina’s en websites op de resultaat-pagina’s van Google’s zoekmachine* worden getoond na het ingeven van een bepaalde zoekopdracht.
SEO kan niet zonder linkbuilding en linkbuilding kan niet zonder backlinks op de juiste webpagina’s.
Met behulp van dit waarderingssysteem wordt aan de link een waarde toegekend. Deze waarde heeft te maken met de waardering voor de webpagina waar de backlink op staat. De waarde van waar de backlink op staat wordt dus meegerekend in de berekening voor de pagina waar de backlink naartoe leidt.
* Aangezien de zoekmachine van Google met 90% van alle zoekopdrachten veruit het grootste marktaandeel op het gebied van zoekmachines in Nederland heeft, gaat SEO in Nederland zo goed als altijd over Google. Lees meer hierover bij het kopje ‘SEO gaat in Nederland altijd over Google’ in ‘Hoe werken Google en andere zoekmachines’.
Met andere woorden
Ervan uitgaande dat aan de voorwaarde van aanverwante onderwerpen en soortgelijke interesses bij start- en eindpunt van de backlink is voldaan, kun je het volgende concluderen:
De waarde van het startpunt ‘kan’ enorme invloed op de waarde van het eindpunt hebben. Je kunt dan ook stellen dat als een backlink van A naar B gaat en A is van grote waarde voor Google, dat de waarde van A grote invloed heeft op de waardering van B.
Andersom geldt hetzelfde: als A weinig waarde voor Google heeft, dan heeft de waarde van A geen tot zeer weinig invloed op de waardering van B.
Maar er schuilt wel nog een addertje onder het gras, dus lees vooral verder onder de volgende box.
Let op! Links vanaf de zoekmachine zelf tellen niet mee
Voor de duidelijkheid: links vanaf de zoekmachine zijn ook backlinks, maar deze vallen niet onder linkbuilding. Deze links zijn natuurlijk wel het doel van linkbuilding én van alle activiteiten in teken van de SEO, maar hebben verder in principe dus geen waarde voor de ranking. Toch leveren deze links ook waarde áls deze leiden tot ‘gasten’ die lekker lang blijven plakken. Plakkende gasten zijn natuurlijk het allerbelangrijkste.
Helaas wordt de waarde wel verdeeld
Er is natuurlijk nog een mooi voordeel van een backlink op een goed gewaardeerd startpunt, want hoe meer verkeer er op de andere webpagina is, hoe meer verkeer het zal opleveren. Máár pas op, want daar zit ook een addertje onder het gras.
Staan er veel backlinks op de andere webpagina, dan is de backlink alsnog niet veel waard. De waarde wordt – om het eenvoudig te zeggen – verdeeld over alle backlinks. Dus hoe minder links op het startpunt staan, hoe beter dat is. Dit is ook waar de term ‘waardevolle backlinks’ vandaan komt.
Wat zijn kwalitatieve backlinks?
Van kwalitatieve backlinks spreek je wanneer:
- De backlinks op pagina’s staan met een of meerdere aanverwante onderwerpen als op de eindpunten.
- De interesses van de bezoekers op start- en eindpunten zo goed als gelijk zijn.
- De pagina’s waar de link op staan zeer hoog gewaardeerd worden door Google.
- De startpunten (zeer) weinig andere backlinks bevatten.
Negatieve waarde
Een negatieve invloed kan ook, maar dan spreek je over linkjes op startpunten die Google om de tuin proberen te leiden. Betaal dan ook nooit voor backlinks wanneer deze worden aangeboden in ruil voor een leuk bedrag. Onthoud hierbij goed:
Too good to be true is too good to be true.
Wat wel kan gebeuren is dat een slecht startpunt veel verkeer oplevert, maar dit verkeer de webpagina en website in no time alweer verlaat. Dat is niet best voor de SEO en zorgt voor véél minder waardepunten.
Conclusie
Het verzorgen van backlinks is een onderdeel van linkbuilding en linkbuilding is een belangrijk onderdeel van de SEO. Deze activiteit is niet alleen gericht op het vergroten van het aantal links van andere websites naar de eigen website, maar kijkt ook naar de kwaliteit en waarde van de websites waarop deze links worden geplaatst.
Veel waardeloze backlinks zijn niet meer dan veel waardeloze backlinks. Je hebt er niets aan.
Bovendien wil je deze waarde helemaal niet delen met andere gelinkte partijen. Pas daarna komt het aantal; het aantal kwalitatieve backlinks.
En dan? Wat kun je doen?
Allereerst moet je zorgen voor ‘relevante content’ en vervolgens deze delen met de doelgroepen. Dit doe je aan de hand van een goed doordachte content-marketing-strategie. Deze content moet dan de aandacht weten te trekken en weten te krijgen van partijen in hetzelfde vakgebied waarbij de interesse van de volgers min of meer met elkaar overeenstemmen.
En dan maar hopen dat die partijen een link naar de content plaatsen op hun website, maar je kunt er natuurlijk ook gewoon om vragen.
Zorg wel altijd eerst dat de content zoveel mogelijk waarde levert, pas daarna kun je om een gunst vragen.
Dit is een hele beknopte uitleg over hoe je zorgt voor de backlinks, maar voor je moeite gaat doen, moet je wel weten waar je op moet letten. Dit kon je al lezen in bovenstaande box over kwalitatieve backlinks, maar dit is ook waar de term autoriteit* om de hoek komt kijken. Alleen daarop gaan we in deze algemene uitleg niet verder in.
Binnenkort komen we hier wel uitgebreid op terug, maar eerst volgende week aandacht voor de link juice. De link juice speelt namelijk ook een belangrijke rol bij linkbuilding en SEO.
* Autoriteit laat zich in deze context het snelste en eenvoudigste uitleggen als: hoe hoog mensen het merk hebben zitten. Lees hier meer.
Omdat het bouwen aan autoriteit als een rode draad door ons vakgebied loopt, schenken we hieraan in ons blog regelmatig aandacht. Wil je nieuwe blogartikelen niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Verder inzoomen? Ondertussen kun je gaan naar:
Toekomstplannen
Op autoriteit in combinatie met linkbuilding zoomen we in volgende blogartikelen verder in en leggen dan ook uit wat je daarvoor zelf kunt doen. Bovendien spelen ook conversie-optimalisatie, content-marketing en zelfs branding hierbij een grote rol. Allemaal onderwerpen die vallen binnen onze dienstverlening en die in onze blogartikelen aan bod komen.
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de box met de lezersaanbieding – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!
Tip! Lezersaanbieding SEO Care Scan
Het lijkt erop dat je dit hele stuk hebt gelezen. Dat verdient respect. Als blijk van waardering willen we jou of het merk ter kennismaking 50% korting aanbieden op onze SEO Care Scan.
Aan de hand van de uitslag weet je wat goed is, waar de verbeterpunten zitten en wat de quick wins zijn. Desgewenst kunnen we hierna samen kijken wat er nodig is om de website en/of de app zelf te optimaliseren en als geheel op niveau te houden.
Wil je meer weten over deze scan? Vast wel, maar momenteel wordt de pagina met informatie en het aanvraagformulier voor deze scan geüpdate. Je kunt wel tijdens kantooruren ons hierover bellen.
Wil je van deze aanbieding gebruikmaken of meer informatie? Bel ons dan op werkdagen op: [nummer opgeheven] en gebruik het codewoord: ‘WE SEE O’.
Per organisatie kan er slechts van 1 kennismakingsaanbieding worden gebruikgemaakt.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van zoekmachine-optimalisatie (SEO), conversie-optimalisatie, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.