Wat is marketing? • 2/3 • Diverse vormen van marketing
Hoeveel soorten marketing zijn er? Eerlijk gezegd: veel, heel veel. Marketing is een containerbegrip geworden. Het vormt nu de paraplu waaronder alle soorten en vormen van marketing, branding en nog meer activiteiten vallen.
Te veel soorten om op te noemen, maar allemaal met hetzelfde einddoel: (meer) omzet genereren. Het verschil is de manier waarop ze dat doen. We zoomen in!
Omdat we in ons werk dagelijks met diverse vormen van marketing te maken hebben, kom je ook in ons blog regelmatig marketing-gerelateerde* termen tegen. Afhankelijk van de kennis op dit gebied, hebben deze termen soms wat meer uitleg nodig. Voor de uitleg van die termen is dit blogartikel bedoeld en nergens anders voor. Daarnaast verwijzen we sowieso met handige linkjes naar aanvullende informatie in andere blogartikelen.
* Wij weten dat je woorden als marketing-gerelateerd ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Wat gaan we doen en hebben we gegaan?
- Deel 1 – Uitleg marketing en traditionele marketing. Terug naar deel 1.
- Deel 2 – Uitleg diverse vormen van marketing
- Deel 3 – Uitleg marketing-strategie en marketing-analyses Direct naar deel 3.
Eerst meer weten?
Lees dan:
Wat is branding en wat is content‑marketing?
Voor de volledigheid nemen we deze 2 termen hier ook op. Deze 2 vormen zijn een belangrijk onderdeel van onze corebusiness en hebben we eerder al in ons blog uitvoerig aandacht aan geschonken en zullen dat ook zeker blijven doen.
We verwijzen je daarom naar de volgende blogartikelen en pagina’s:
- Wat is branding? • Een gedetailleerde uitleg over de sleutel tot een sterk merk
- Wat is content-marketing? En waarom is het voor zoveel zaken belangrijk?
- Content-marketing, als merk kun je écht niet meer zonder
Wat is direct‑marketing?
Direct-marketing is een vorm van marketing waarbij een organisatie ‘direct’ in contact treedt met personen binnen de doelgroepen – lees: met de potentiële klant. Dit kan door het inzetten van post (direct mail), telefoon* (tele-marketing), e‑mail*, social media of andere online platformen. ‘Persoonlijke’ kortingen worden hierbij vaak gebruikt als extra aanmoediging.
De keuze van de instrumenten hangt af van in hoeverre de organisatie beschikt over de nodige gegevens om in contact te treden met de doelgroepen. Denk hierbij aan: postadressen, e‑mailadressen en telefoonnummers.
* Op 1 juli 2021 is er een nieuwe wet ingegaan. Deze wet legt het telefonisch benaderen van potentiële klanten en andere partijen voor directe verkoop aan banden. Klik hier voor meer uitleg over deze nieuwe wet. Voor het versturen van marketing-gerelateerde e‑mail, bestaat er al jaren een wet. De regels waarmee je hierbij rekening moet houden (OPTA) vind je op de website van ACM.
Gericht op 1 duidelijk conversie‑doel
Direct-marketing is erop gericht aan te zetten tot actie; tot het zetten van een zeer duidelijke conversie-stap. Door te kiezen voor een duidelijke doelstelling, is het resultaat relatief goed meetbaar. Het blijft natuurlijk wel slechts een onderdeeltje van het grotere geheel; van de gehele marketing-mix.*
Denk hierbij aan uitnodigingen – vaak met een uiterste geldigheidsdatum – om…
- iets te kopen tegen een lagere prijs bij het inleveren van een kortingsbon.
- een unieke landingspagina te bezoeken.
- de app installeren en te gebruiken waardoor je direct korting krijgt op je eerste aankoop via de app.
- te bellen naar een bepaald telefoonnummer.
- te genieten van een gratis kopje koffie met appeltaart bij een treinkaartje.
- ‘alleen dit weekend’ een gratis proefrit te komen maken.
- een cadeautje op te komen halen.
* Op de marketing-mix komen we in deel 3 binnenkort uitgebreid terug. Als je je nog niet hebt aangemeld voor onze gratis e‑mailalert, klik dan hier.
Doelgroepen, gasten, organisatie, et cetera
Om niet steeds een hele rits termen en begrippen te gebruiken en om te voorkomen dat we bepaalde typeringen buitensluiten, gebruiken wij op onze website onder andere deze container-begrippen. Je mag ze heel breed zien. Lees hier wat wij precies ermee bedoelen.
Wat is influencer‑marketing?
Influencer-marketing is niet onze corebusiness, maar aan deze interessante vorm van content-marketing hebben we natuurlijk wel reeds 2 blogartikelen gewijd. Influencer-marketing kan namelijk een zeer grote positieve invloed hebben op de conversie.
Verder inzoomen? Ga naar:
Wat is guerrilla‑marketing?
Guerrilla-marketing wordt vaak gezien als een vorm van marketing waarbij men met beperkte financiële middelen een groot resultaat hoopt te bereiken. Dit door veel aandacht van de pers en van een groot publiek te trekken én te krijgen. Het gaat hierbij dan ook vooral om de originaliteit en daarmee om de nieuwswaardigheid van de marketing-actie, maar dat hoeft niet per se. Het moet vooral spraakmakend zijn. De tam-tam doet de rest.
Guerrilla-marketing moet wel de pers halen. Probeer dat maar eens zonder échte creativiteit.
Als de actie slaagt, dan liggen de kosten van zo’n marketing-actie vaak veel lager dan de kosten van een traditionele campagne, maar ook dat hoeft niet per se. Het gaat vooral om de reuring en de buzz. Hierdoor is het vaak lastig te zeggen of het om een ludieke marketing-actie of om effectieve guerrilla-marketing gaat.
What’s in a name?
Door de onduidelijke grens tussen een ludieke marketing-actie en effectieve guerrilla-marketing werd de term guerrilla-marketing op den duur te pas en te onpas gebruikt. Guerrilla-marketing-stunt klonk natuurlijk veel jonger en dynamischer dan marketing-stunt.
Wat de naam ook mag zijn, guerrilla-marketing kan zelden tot nooit zonder écht ‘out of the box denken’. Guerrilla-marketing komt eigenlijk vooral aan op échte creativiteit en dat kun je van marketing in de breedste betekenis niet zeggen. Daarvoor spelen – helaas – teveel cijfers een te belangrijke rol.
Flashmobs en guerrilla‑marketing
Waarschijnlijk ben je op social media wel eens filmpjes tegengekomen waarbij op drukke openbare plekken opeens mensen 1 voor 1 begonnen te dansen en uiteindelijk samen een vooraf ingestudeerde dans uitvoerden. Dat is een flashmob, maar een flashmob hoeft niet per se een dans te zijn.
Als een merk een flashmob organiseert, is het ‘viral gaan’ van het filmpje het doel en niet de flashmob zelf.
Het fenomeen flashmobs werd in de slipstream van de massale omarming van social media steeds populairder. Alhoewel een dans wel heel vaak voorkomt en vooraf moet worden ingestudeerd, gaat het bij een flashmob toch vooral om het spontane karakter ervan. Het gaat altijd om een groep mensen die iets doen dat niet is aangekondigd en dan ook nog eens vrij ongebruikelijk is.
De mensen die meedoen worden vaak via berichtjes op social media uitgenodigd en krijgen via deze weg ook instructies voor wat waar te doen. Wie komt, die komt. Het aantal deelnemers ligt van te voren dus niet vast.
Wel of geen flashmob? En wel of geen guerrilla-marketing?
Bij de dans van ons voorbeeld lag het aantal deelnemers wel vast. Iedere deelnemer weet wanneer hij moet beginnen met dansen en moet aansluiten bij de groep. De vraag is dan ook: was dit wel een echte flashmob of een op een bijzondere manier uitgevoerde dans op een bijzondere locatie? Was het camera-werk misschien net iets te gelikt? Was er een sponsor (die net iets te vaak in beeld kwam)? Wij denken dan ook vaak van niet.
Was het dan een guerrilla-marketing-stunt? Misschien. Die kans is in ieder geval zeer groot, maar hoe uniek en dus nieuwswaardig is het dan nog? Zucht.
Meer lezen over flashmobs als guerrilla‑marketing? Ga naar:
Op zijn retour of juist niet?
Door de focus op online lijkt guerrilla-marketing inmiddels zijn beste tijd te hebben gehad. Online promoties waren natuurlijk min of meer gratis en zijn nu – in vergelijking met traditionele marketing – nog steeds goed betaalbaar. Hiermee is de kans om offline op te vallen eigenlijk alleen maar vergroot.
Kansen voor kleinere budgetten
Daarom kan guerrilla-marketing nog steeds worden ingezet of zou juist nu moeten worden ingezet. Zeker voor zzp’ers en andere kleine organisaties kan dit de manier zijn om met een klein budget de doelgroepen op een originele manier te bereiken en te verrassen. En natuurlijk om diepe indruk te maken en zo te voorkomen dat het merk weer (te) snel vergeten wordt.
Iets wat sowieso niet lukt met een kerstkaart. Zelfs niet met een handgeschreven kerstkaart. Hoeveel aandacht je er ook aan besteedt, je verzuipt gewoon tussen de rest. Beter besteed je die tijd, dat geld en alle moeite aan een krachtiger contactmoment; aan een krachtiger merksignaal. Guerrilla-marketing ‘kan’ dan je weapon of choice zijn.
Wat zijn inbound‑marketing en outbound‑marketing?
Inbound‑marketing
Bij deze vorm van marketing gaat men ervan uit dat de doelgroepen, de organisatie of het aanbod zelf weten te vinden. Het eerste contact wordt bij inbound-marketing vanuit de potentiële klant zelf gelegd. Daarom moet men dáár beginnen waar de doelgroepen zich bevinden en/of op zoek zijn. Daar wordt gestart met ‘waarde’ bieden.
Dit is het begin van de klantreis; van de buyer en customer journeys. Vanaf hier is het zaak om tijdens de gehele reis ‘waarde’ te blijven bieden. Zo wordt op een bijna natuurlijke manier de potentiële klant steeds verder aangetrokken (pull-strategie). Aan het einde van de klantreis wordt pas een poging gedaan om van de potentiële klant een echte klant te maken.
Een pull‑strategie
Inbound-marketing is dus een pull-strategie en absoluut niet gericht op directe actie. Hierbij worden meer traditionele vormen van marketing als adverteren (online en offline) en direct-marketing (bellen, post en e‑mail) geweerd. Deze vormen horen bij outbound-marketing.
De relatie met content‑marketing
Het aanbieden van ‘relevante content’ op de juiste plaats én ervoor zorgen dat deze gevonden wordt via bijvoorbeeld social media en zoekmachines (SEO), is een vorm van inbound-marketing. Content-marketing kun je dan ook inbound-marketing noemen, maar andersom kan dat niet.
Outbound‑marketing
Outbound-marketing is de meer traditionele vorm van klanten werven. De doelgroepen en dus de potentiële klanten worden actief benaderd om de marketing-boodschap onder de aandacht te brengen (push-strategie).
In te zetten middelen hierbij zijn: adverteren in kranten, magazines en op tv, radio en internet, verspreiden van promotie-drukwerk, versturen van (al dan niet geadresseerde) post en e‑mails, bellen naar potentiële klanten, et cetera.
De relatie met content‑marketing
Een deel van de genoemde middelen is prima in te zetten als drager van de content, zolang als het het merk maar versterkt.
Wat is online marketing?
Onder online marketing vallen alle vormen van marketing verspreid via de digitale snelweg. Ook dit is een containerbegrip en behelst alle vormen van betaalde promoties voor producten, diensten, merken en organisaties via het internet. Search Engine Advertising (SEA) en social advertising zijn belangrijke vormen van online marketing.
Synoniemen
Synoniemen zijn: internet-marketing, e‑marketing en web-marketing.
Waar draait het bij online marketing om?
Centraal bij online marketing staat in de regel de website en/of app waarop de producten of diensten vergezeld van de nodige informatie worden aangeboden. Het is bij online marketing de bedoeling zo veel mogelijk ‘gasten’ naar die website en/of app te trekken en zo zoveel mogelijk directe omzet te genereren.
Dit gebeurt vooral door betaalde promotie op andere online promotie-platformen en -kanalen als de zoekmachines, social media, e‑mail en bijvoorbeeld websites en apps die gerelateerd zijn aan het aanbod. Bovendien wordt linkbuilding* tussen de website of app en andere gerelateerde online platformen hiervoor ingezet. Tot slot kunnen hiervoor ook offline kanalen worden ingezet, zolang het maar meer gasten oplevert.
Online marketing trekt hooguit meer gasten naar de website of naar de app. Content‑marketing en conversie‑optimalisatie moeten daar de klus afmaken.
Op de website en/of app kan – of beter ‘moet’ – de gast uiteindelijk dé stap zetten om het aanbod af te nemen. Daarom draait het bij online marketing, net als bij content-marketing, uiteindelijk allemaal om conversie. Conversie-optimalisatie zou dus altijd vooraf moeten gaan aan iedere online-campagne.
* Linkbuilding behoort als activiteit tot de activiteiten die horen bij zoekmachine-optimalisatie (SEO).
Verder inzoomen?
Lees meer over de verschillen tussen online marketing en content-marketing in ‘Content-marketing • Verschillen met andere vormen van marketing [overzicht]’ of ga direct naar het kopje ‘Verschil content-marketing en online marketing’.
Binnenkort verder met deel 3
In het laatste deel van deze serie Wat is marketing? zoomen we in op de marketing-strategie en op marketing-analyses. Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan direct even aan temelden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding als er een nieuw artikel online staat.
Dan is het geen slecht idee om je onderaan
Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van branding, content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.