Wat is marketing? • 3/3 • Marketing-strategie en marketing-analyses
Succesvol zaken doen is niet alleen afhankelijk van een goed product of goede dienst, passende prijs en excellente service. Je moet de markt ook laten weten dat het bestaat en wat het resultaat van het gebruik of van het bezitten is. Dat doe je met de juiste marketing-mix op basis van een zorgvuldig uitgestippelde marketing-strategie.
Hiervoor moet je eerst diverse zaken in kaart brengen. Dat gebeurt onder meer aan de hand van marketing-analyses. Hoe dat allemaal zit? We zoomen in en leggen het uit.
Let op!
Marketing in de traditionele vorm is niet echt ons specialisme; branding wel en natuurlijk ook content-marketing. We begeven ons daardoor regelmatig op het vlak van marketing, omdat het zonde zou zijn – daar waar nodig en mogelijk – niet gebruik te maken van de voordelen ervan. Bovendien gebruiken wij regelmatig in onze blogartikelen marketing-gerelateerde termen, die soms om meer uitleg vragen. Met name voor die extra uitleg is deze 3‑delige serie blogartikelen bedoeld.
Wat gaan we doen?
- Deel 1 – Marketing en traditionele marketing Terug naar deel 1.
- Deel 2 – Diverse vormen van marketing Terug naar deel 2.
- Deel 3 – Marketing-strategie en marketing-analyses
Eerst meer weten?
Lees dan:
Wat is…
De marketing-analyse
Een effectieve marketing-strategie begint met de marketing-analyse. Kort door de bocht gezegd, bestaat de marketing-analyse uit een flink aantal specifieke analyses. Met deze analyses verzamel je de voor de strategie benodigde informatie en breng je deze vervolgens in kaart. Op basis van deze informatie kunnen gefundeerde keuzes worden gemaakt.
Welke analyses zijn er nodig?
Om een idee te krijgen van hoe breed je de analyses kunt trekken, vind je hieronder een lijst met de voor de marketing-analyse in te zetten analyses. We leggen ze niet allemaal uit, want dan streven we het doel van dit blogartikel voorbij. Bovendien leggen de termen zichzelf al redelijk goed uit, zeker met een beetje fantasie en anders helpt Google je graag verder.
- ABCD-analyse:
- afnemers-analyse ≈ doelgroep-analyse;
- bedrijfstak-analyse;
- concurrentie-analyse ≈ marktanalyse ≈ externe analyse;
- distributie-analyse;
- DESTEP-analyse ≈ omgevings-analyses:
- demografische analyse;
- economische analyse;
- sociaal/culturele analyse;
- technologische analyse;
- ecologische analyse;
- politiek/juridische analyse;
- doelgroep-analyse;
- markt-analyse ≈ externe analyse;
- interne analyse;
- gedragsanalyse;
- portfolio-analyse;
- situatie-analyse
- SWOT-analyse (Strength, Weaknesses, Opportunities en Threats);
- analyse van marketing-instrumenten, dit zijn de 4, 5, 6 of 7 P’s:
- product;
- prijs;
- plaats;
- promotie;
- personeel;
- proces;
- presentatie.
- vraag- en aanbod-analyse;
- segment-analyse;
- verkoop-analyse;
- risico-analyse;
- trendanalyse;
- PESTEL-analyse.
Zoals je ziet gaat het werkelijk om alles dat van invloed kan zijn en/of is op de marketing en dus van invloed op de afzet van het aanbod.
Verwar marketing‑analyse niet met marktanalyse
Pas op! Verwar deze 2 analyses niet met elkaar.
Marketing-analyse
De marketing-analyse draait om het grote geheel; de scope van de marketing. Denk hierbij aan de marketing-mix en de 4, 5, 6 of 7 P’s.
Marktanalyse
Bij de marktanalyse gaat het om het inzichtelijk krijgen van welke positie het merk of het aanbod inneemt in de markt en dat ten opzichte van de concurrentie. Wie is de concurrentie en hoe groot is de concurrentie? Meer lezen over de marktanalyse.
De afnemersanalyse of doelgroep‑analyse
Met de doelgroep-analyse komen we echt op ons terrein. De doelgroep-analyse kan heel ver gaan, verder dan een afnemersanalyse en zoekt naar antwoorden op vragen als:
- Welke doelgroepen zijn het meest interessant voor het aanbod?
- Wat is de levensstijl? Of: man, vrouw, leeftijd, familie, tribe, woonsituatie, inkomen, scholing, werk, et cetera.
- Wat gaat er eigenlijk in deze mensen om en wat zijn hun waarden en behoeften?
- Wie hebben invloed op deze personen? En hoe groot is hun rol als tussenschakel?
- Hoe, waar, op welk tijdstip en waarmee zijn deze groepen het beste te benaderen?*
- Wat doet de concurrentie om dezelfde doelgroepen te bereiken?
- Welke factoren zijn er verder om rekening mee te houden als je de doelgroepen wilt bereiken? Denk ook aan seizoenen, feestdagen, grote evenementen, et cetera.
Verder inzoomen?
Lees meer over afnemersanalyse in ‘Marktonderzoek in een notendop + stappenplan’ of ga direct naar het kopje ‘Afnemersanalyse’.
Om niet achter te lopen op de feiten, is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de laatste trends. Ga hiervoor naar:
Daarnaast kan het volgende artikel goed van pas komen:
Wat is…
De marketing-strategie
Na alle analyses kun je dan eindelijk de marketing-strategie ontwikkelen. In deze strategie staan vooral ‘de wegen die moeten worden bewandeld om de marketing-doelstellingen te behalen’ gedetailleerd beschreven. Je weet wie, waar, waarvoor en wanneer te bereiken is en met welke andere factoren je rekening moet houden.
De effectiefste manier om de interesse en beslissingen van de doelgroepen te beïnvloeden kan nu worden bepaald. Centraal staat hierbij de communicatie van het verhaal naar de markt. De strategie geeft aan welke tactieken moeten worden ingezet en in welke volgorde dat moet gebeuren. Uiteindelijk blijft dit wel giswerk, want het is geen pure wetenschap. Bovendien is de mens grillig en de markt is niet anders.
Steeds verder scherpstellen
Vanwege deze grilligheid is een marketing-strategie – en bijna iedere strategie binnen ons vakgebied – dan ook geen vaststaand plan, maar de leidraad voor een alsmaar doorgaand proces van schieten, meten, analyseren, opnieuw scherpstellen en opnieuw schieten.
Daarom moeten in de strategische planning ook evaluatie-momenten, tijd voor beslissingen en om bij te sturen worden opgenomen. Net als de strategie zelf ook flexibel genoeg moet zijn om bij te sturen. Kies daarom altijd voor een dynamisch document.
Campagnes vormen de uitzondering op de regel
Strategieën voor kortlopende campagnes hebben minder tot geen tussentijdse evaluatie-momenten. Strategieën voor langer lopende en langlopende campagnes wel. Het zou natuurlijk niet slim zijn deze niet tussentijds – waar nodig – bij te sturen. Campagne-strategieën hebben altijd een eindpunt en de leerscholen worden ingezet bij volgende campagnes.
Wat is…
De marketing-mix
De marketing-mix is de combinatie van marketing-instrumenten die de organisatie kan gebruiken voor het invullen van de marketing-strategie. Hoe en in welke verhouding deze instrumenten worden ingezet, is afhankelijk van de doelgroep(en), de doelstellingen, de concurrentie en de andere resultaten van de marketing-analyse.
De 4, 5, 6 of 7 P’s
De marketing-mix bestond oorspronkelijk uit 4 marketing-instrumenten; de 4 P’s. Later werden dit er 5, weer wat later 6 en op den duur 7.
De 4 P’s zijn de klassiekers, maar de 5 P’s zijn dat ondertussen ook. Laten we dan daarmee starten.
- Product;
- prijs;
- plaats;
- promotie;
- personeel.
Al deze termen kun je het beste zo breed mogelijk zien.
De extra P’s van process en physical evidence
Process
Is er een 6e P, dan staat die P meestal voor process. Hiermee bedoelt men de stappen die de klant moet nemen om het aanbod af te nemen. Dit is het laatste deel van de kopersreis, het laatste deel van de buyer journey. Een lange rij bij de kassa kan leiden tot afhaken. Je snapt dat dit de investeringen in de daaraan voorafgaande P’s tenietdoet en dus net zo belangrijk is.
Presentatie of Physical evidence
De 7e P staat voor physical evidence. Noem het ‘de experience van de presentatie’ en dat in de ruimste betekenis. Het gaat hier om het geheel aan merksignalen; om het gevoel en de ervaring hierbij. Hiermee wordt vooral bedoeld het gevoel tijdens de momenten dat iemand met het merk in aanraking komt én de ervaringen die iemand heeft met het aanbod of het merk.
7 of nog meer marketing-instrumenten?
Marketing-instrumenten zijn de middelen die je in kunt zetten om de marketing-doelstellingen te halen of zo dicht mogelijk te benaderen. Waaraan kun je denken?
- Alle p’s;
- de eigen website;
- alles wat maar mogelijk is door de inzet van social media;
- reviews, testimonials en het bevorderen van mondelinge aanbevelingen;
- blogartikelen op de eigen kanalen, gastblogs, persberichten, et cetera;
- zoekmachine-optimalisatie (SEO), adverteren in de zoekmachines (SEA) en andere vormen van online adverteren;
- alles wat via e‑mail verspreid kan worden;
- downloadables als e‑book, whitepapers, magazines, et cetera;
- video-marketing;
- verspreiding van allerhande drukwerk, al dan niet op naam;
- alle denkbare contact-mogelijkheden met bestaande klanten;
- het inzetten van het partner-netwerk;
- en ga zo maar door.
Met bijna alles wat denkbaar is voor meer aandacht en verkoop kun je deze lijst aanvullen. Daarnaast kan ieder merk hieruit een eigen keuze maken en deze unieke keuze vormt dan de marketing-mix.
Content-marketing en de P van promotie
Binnen ons vakgebied draait het vaak vooral om de 4e P; om de P van promotie. Toch dekt promotie absoluut niet de lading van wat we doen, namelijk: met de inzet ‘relevante content’ een waardevolle en onmisbare bijdrage leveren aan het bouwen en versterken van het merk, aan de conversie, aan de SEO en dat allemaal perfect onderhouden.
En laat dát vertrouwen nou niet echt binnen 1 nacht gebouwd zijn. Het vertrouwen breken lukt wel snel, dat kan binnen een fractie van een seconde. Daarom spelen in ons werk de P van process en de P van physical evidence ook een belangrijke rol.
Alle randvoorwaarden moeten op orde zijn
Alle P’s – dus product, prijs, plaats, promotie, personeel plus eventueel process en physical evidence – komen met de analyses in beeld.
De P van plaats gaat niet alleen over hoe het aanbod wordt gepresenteerd op de plaats van verkoop en of de verkooppunten wel passen bij het aanbod, maar deze P gaat ook over distributie, oftewel: bevoorrading.
Nu gaat marketing niet direct over bevoorrading, maar als de bevoorrading niet in de pas mee kan lopen, dan moet er ‘nee’ worden verkocht (de kans voor de concurrentie). Het is niet meer dan logisch dat de productie hiervoor ook in pas mee moet kunnen lopen.
Zorg dat de belofte kan worden waargemaakt
Nee verkopen is bad for bussiness en kan voor een merk zelfs rampzalige gevolgen hebben. In het verleden hebben enkele merken flink wat schade opgelopen door een geweldige marketing-strategie uit te rollen, maar het succes met de productie niet aan te kunnen.
Dit gebeurde bijvoorbeeld eind jaren 80 van de vorige eeuw hier in Nederland met het merk Braderije. Bij 50-plussers gaat nu zachtjes een belletje rinkelen. Lege schappen waren het resultaat. De belofte werd niet waargemaakt. Mensen verloren het vertrouwen in het merk en kozen weer voor hun oude vertrouwde braadproduct.
Hetzelfde gebeurde ook met laptops van een merk dat zijn plek in de markt moest heroveren. Het was bijna gelukt, totdat ze de vraag niet aankonden.
Wat moet je weten en waarvoor moet je zorgen?
Om de belofte waar te kunnen maken, moet je vooraf weten of:
- er voldoende productie is;
- de distributie de verkooppunten snel genoeg kan bevoorraden;
- externe partijen die rechtstreeks in contact komen met de potentiële klant en het laatste stukje verkoop doen, goed geïnformeerd zijn over het aanbod en dus het product verder kunnen verkopen;
- et cetera.
Eigenlijk spelen allerlei zaken hier een belangrijke rol. Dit zijn zowel interne als externe zaken en gaan werkelijk over alles wat direct en indirect met de verkoop te maken heeft. Deze zaken moeten eerst op orde zijn of eerst op orde komen, voor je hoog in gaat zetten op het verder uitrollen van de strategie naar de markt.
Nauwe samenwerking andere afdelingen
Voor zaken als bevoorrading zijn andere afdelingen nodig; zij hebben de regie hierover. Voor training van verkopers is ook weer een andere afdeling nodig. Daarom moet de afdeling marketing niet op een eiland gaan zitten en zouden met name de afdeling sales en de afdeling marketing sowieso dagelijks bij elkaar op de koffie moeten.
Als alle randvoorwaarden voor succesvolle verkoop op orde zijn óf op orde te krijgen zijn, dán pas heeft het zin om een marketing-strategie te ontwikkelen of grootscheepse campagne op te zetten. Eerder niet.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van branding, content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.