Social commerce • Wat is het en wat kun je ermee?
Social commerce maakt van social media een nieuwe marktplaats waar goederen en geld direct van eigenaar wisselen. Iedereen die een webshop heeft of zich op een andere manier bezighoudt met e‑commerce, zou nu al moeten weten wat de term social commerce inhoudt en straks voor ze kan betekenen. Deze manier van verkopen ‘direct op’ social media biedt namelijk wel tal van kansen voor meer conversie en hogere omzetcijfers.
Ja, je leest het goed. We vermoeden dat professionals werkzaam in e‑commerce ondertussen wel weten wat social commerce is. Tenminste, dat zou eigenlijk wel moeten. We merken alleen te vaak dat dat nog niet zo is. Voor de meeste eigenaren van de kleinere webshops lijkt social commerce zelfs nog helemaal niet te bestaan.
Hoog tijd om de kennis over social media als nieuwe ‘marktplaats’ eens flink bij te spijkeren en in te zoomen op dit nieuwe fenomeen. Wat is het, wat kun je ermee en wat wordt er de komende jaren van verwacht?
Belangrijke noot! Social commerce is nog niet in Nederland
Momenteel draaien in de Verenigde Staten testen met social commerce. Hieraan doen diverse grote merken in de retail en zelfs influencers mee. De resultaten zijn zeer positief en het is wachten op het moment dat het wereldwijd wordt uitgerold.
Wees dus wel op social-commerce voorbereid en blijf zo de concurrentie voor, maar ga dus ‘nu’ niet op zoek naar de optie op de social-media-platformen. Het heeft ook nog geen zin om social commerce al op te nemen in de strategie. Zorg wel dat je op de hoogte blijft, want dit wordt zeker vervolgd!
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Wat is conversie en wat is conversie-optimalisatie? • 1/2
- Wat is conversie en wat is conversie-optimalisatie? • 2/2
- Wat is de conversie-ratio? Hoe bereken je deze waarde en wat zegt het dan?
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over conversie-optimalisatie (CRO). Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over conversie-optimalisatie en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Wat is social commerce?
Begon social media een kleine 2 decennia terug om online contacten te onderhouden, is het ondertussen een verdienmodel voor de oprichters en eigenaren geworden waar veel IT’ers, ondernemers en start-ups van dromen. En – let op! – die inkomsten komen nu niet meer alleen uit advertenties. Daar is social commerce aan toegevoegd.
Social commerce is een nieuwe marktplaats waar handel en geld direct oversteken.
Social media is met de intrede van social commerce nu ook een platform voor de ‘directe’ handel, een nieuwe marktplaats waar je kunt verkopen, kopen én (laten) afrekenen. Facebook, Instagram, Twitter en YouTube zijn hiermee in de VS serieuze handelsplatformen geworden. Platformen waar aanbieders als webshops hun waar direct voor geld ruilen.
De webshop valt weg
Met de intrede van social commerce is social media niet langer alleen interessant als kanaal om vertrouwen te creëren met de branding en de content of om meer traffic te genereren door er te adverteren (social shopping). Nee, social media is en wordt echt een geheel nieuwe marktplaats. Een platform waarvan iedere webshop die mee wil blijven spelen, nu wel al op de hoogte moet zijn.
Wil je mee blijven spelen, dan moet je in ieder geval nu al op de hoogte zijn van social commerce.
Het inzetten van social media voor de verkoop gaat dus ook niet meer alleen over advertenties en/of webshop-links, maar voortaan ook over verkopen zonder tussenkomst van de eigen webshop. We spreken dan over shoppable feeds en koop-knoppen of buy buttons.
Nu is het moment… bijna
Om hier straks optimaal gebruik van te maken, moet je wel bij de tijd blijven. Dit jonge fenomeen is sterk in ontwikkeling en dus veranderen de spelregels bijna dagelijks. Wie straks als eerste instapt, kan zorgen voor een flinke voorsprong op de concurrentie en vervolgens is het de kunst die voorsprong ook te behouden.
De kansen liggen er!
Google Images doet ook mee
Ook Google is aan het testen met dit idee, maar dan met shoppable images. Helaas óók nog niet in Nederland. Tussen de afbeeldingen komen dan beelden te staan met de prijs of de USP erop. Door op de afbeelding te klikken, word je doorgeleid naar de verkoop-pagina van het item.
Naar verwachting staat deze verkoop-pagina straks wel op de website of in de app van de verkoper, maar we wachten dit nieuwsgierig af.
Wil je meer hierover lezen? Klik hier.
Onze definitie
Social commerce is het gebruikmaken van social media als extern en dus betaald verkoop-kanaal waar goederen worden geruild tegen geld.
Let op, want we spreken over verkoop-kanaal en niet over promotie-kanaal. We spreken hier ook niet over social media shopping of social shopping. Met deze vormen ga je naar de webshop waar je bestelt en afrekent.
Wij weten dat je woorden als verkoop-kanaal en promotie-kanaal ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Met andere woorden
Zie social commerce gerust als een nieuw huwelijk tussen social media en e‑commerce. Met social commerce kunnen we producten verkopen en aanschaffen op platformen als Facebook, Instagram, Twitter en YouTube. Je rekent daar ook daadwerkelijk af zonder de webshop van de aanbieder te hoeven bezoeken. En dat is gelijk het grote voordeel. ‘Het aantal hindernissen en knelpunten (fricties)’ en daarmee ‘de kansen tot afhaken’ zijn hier beduidend minder.
Hoe werkt social commerce?
Doorgaans is het vrij simpel. Op social media staan tussen de posts van onze connecties (organische posts) de ‘advertenties’. De advertenties lijken veel op organische posts, maar ergens zit een button of een tag. Klik je hierop of ga je met muis of vinger eroverheen, dan wordt dit een bestelknop.
Indien nodig kun je vervolgens je keuze verfijnen door zaken als maat en kleur te kiezen. Je keurt je bestelling goed en gaat door naar jouw reeds bij het social-media-platform bekende adres. Je keurt deze ook goed en bent al in het betaalproces. Na betalen krijg je ter bevestiging een e‑mail op het bij het platform reeds bekende e‑mailadres.
Het grote voordeel van social commerce
Dat de eerste conversie-stap vrij moeizaam is, dat weet iedereen die zich bezighoudt met e‑commerce, online marketing, conversie-optimalisatie en zelfs met content-marketing. Dit is dé stap om potentiële klanten te begeleiden van social media naar de website of app waar ze hun bestelling ((zouden) kunnen) doen en ((zouden) kunnen) voltooien. En al die haakjes staan er niet voor niets.
Door gebruik te maken van social commerce vervalt die stap en is er dus een flink obstakel minder aan de start van de buyer journey.
Geen kans op bijverkoop
In principe is er bij social commerce geen bijverkoop (up-selling) mogelijk. Misschien wordt dit in de toekomst wel optioneel, maar uiteindelijk zal dit dan toch weer leiden tot keuzestress en dus tot afhakende potentiële klanten. Hiermee zou het grootste voordeel van social commerce onderuit worden gehaald, maar we gaan het zien.
Sterk verkorte buyer journey
Het is zelfs nog mooier: de hele buyer journey wordt op dit externe platform beknopt tot een paar stappen. Social commerce heeft geen frustrerende hindernissen en knelpunten die je in webshops doorgaans wel tegenkomt. Het weet het verkoop-proces zo te stroomlijnen dat de klant al heeft afgerekend voor je het weet.
Social commerce betekent voor het verkoop-proces: minder knelpunten en dus minder kansen dat iemand onderweg afhaakt.
IJzer smeden als het heet is
Niet alleen verkort social commerce de buyer journey, maar het smeedt ook het ijzer als het heet is. Hierdoor verwatert het enthousiasme niet teveel door de tijd tussen ‘het moment van inspiratie’ en ‘de aankoop afronden’. Of door allerlei andere leuke producten en aanbiedingen die keuzestress veroorzaken en hiermee dus alsnog het afhaken in de hand werken.
Belangrijke noot
Het is belangrijk te beseffen dat als iets anders verloopt dan volgens de algemeen geldende norm, dat absoluut niet wil zeggen dat het dan niet goed gaat of zelfs fout gaat. Kijk altijd kritisch naar de resultaten. Observeer, meet, leer en verbeter!
Daarnaast is het sowieso altijd raadzaam om bij dit soort zaken professioneel advies in te winnen. Zie verder onze algemene disclaimer.
Cijfers die het succes bevestigen
Dat deze manier van verkopen voor (potentiële) klanten veel prettiger is, zie je terug in de verkoop-cijfers en verkoop-aantallen.
- Al in 2017 was de verkoop via social commerce met bijna 25% gestegen vergeleken met 2016 en was de omzet ongeveer 6.5 miljard dollar.1
- In 2018 bleek dat binnen een jaar ‘het percentage detail-handelaren dat in de VS social commerce inzette’ bijna te zijn verdubbeld. Het percentage steeg van 17 naar 33% en sinds die tijd heeft die groei alleen maar doorgezet.2
- In 2017 werd ook aangetoond dat meer dan 60% van de gebruikers van social media een aankoop via social media had gedaan.3
- 47,7% van de hierboven genoemde 60% had een aankoop via Facebook gedaan. Facebook komt hiermee op nummer 1 van de social-commerce-platformen.3
Tegelijk is er voor dit jaar voorspeld dat 22% van de Amerikaanse internet-gebruikers minimaal 1 aankoop via Facebook doen. Voor Instagram is dat 13% en voor Pinterest 5,6%.3
1, 2, 3 Bronnen: 1: emarketer.com; 2: businessinsider.com; 3: Statista.
De corona-crisis en het effect op de cijfers van social commerce
Niemand zat erop te wachten, maar we kunnen er niets meer aan veranderen: de corona-crisis. Gesteund door de lockdowns tijdens de start van de corona-crisis kreeg zowel e‑commerce als social commerce een flinke boost. Om die reden vinden wij dat cijfers van vorig jaar (2020) geen reële inzichten geven over het werkelijke succes en de inzet van social commerce. Hopelijk weten we dit jaar meer… áls we in ‘normaal’ vaarwater weten te komen en te blijven.
Worden webshops nu overbodig?
Misschien wel ja. De komende jaren zal social commerce naar algemene verwachting aanzienlijk groeien en de advertentie-platformen zich steeds verder die kant op ontwikkelen.
Webshops met een breed aanbod zullen voorlopig blijven bestaan.
Toch zien we wel één grote maar. Grote webshops kunnen nooit heel hun aanbod via social media presenteren. Voor partijen met een breed assortiment die dagelijks grote aantallen nieuwe producten plaatsen, zal de eigen webshop voorlopig nog wel even blijven bestaan. Geen volger zit te wachten op meer dan 100 posts per dag van bol.com, Coolblue of Zalando.
Voor organisaties met een zeer beperkt aanbod, kan dit zeker betekenen dat zij niet meer hoeven te investeren in hun eigen webshop. Op hun eigen pagina op Instagram kunnen zij prima hun assortiment uitstallen, áls dit platform bij het aanbod past.
Tip! Een leuk stukje geschiedenis
Hierop aansluitend zoomen we in ons volgende blogartikel over social commerce in op het verleden, het heden en de toekomst.
Wanneer we namelijk kijken naar het verleden, lag het succes van social commerce voor de hand. Kopen vanuit de huiskamer waar we het meest ontspannen zijn, werkt nou eenmaal het allerbeste. Een leuk – én persoonlijk – stukje geschiedenis over ‘kopen waarvoor we de deur niet uit hoeven’ en een interessant verhaal over hoe we terecht zijn gekomen in een tijd waar steeds meer retailaankopen via internet gebeuren.
Wil je dit blogartikel niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Conclusie
Social commerce is of lijkt de manier van de toekomst om producten via social media zonder obstakels af te laten rekenen. social commerce smelt een flink aantal fases in de buyer journey samen en smeedt het ijzer als de mensen geïnspireerd en nog enthousiast zijn.
Dit gebeurt zonder vertragende factoren als in webshops en met zo min mogelijk hindernissen en knelpunten. Dit minimaliseert de kans op afhaken drastisch.
Door de meeste barrières weg te nemen, creëert social commerce waanzinnige kansen voor online verkoop.
Voor iedere partij die een webshop heeft of zich op een andere manier bezighoudt met e‑commerce, liggen hier straks enorme kansen. Het is dan ook essentieel om nu al te begrijpen wat social commerce binnen het landschap van de huidige digitale markten betekent en de verschuivingen bij te houden.
Tegelijk moet er kritisch worden gekeken of social commerce iets is om straks direct mee te gaan testen. Het is raadzaam om dit niet te lang uit te stellen. Misschien moet je er nu juist wel al een prioriteit van maken om er – als het straks zo ver is – klaar voor te zijn, want vergeet nóóit:
Als de concurrentie eenmaal begonnen is, is hun voorsprong straks heel lastig tot niet meer in te halen.
En iedereen weet wat dat betekent.
Volgende keer verder
Na een leuk stukje geschiedenis dat leidde tot het succes e‑commerce en social commerce in ons volgende blogartikel, schenken we natuurlijk nog meer aandacht aan social commerce als nieuwe marktplaats. We delen onder andere handvatten om zoveel mogelijk rendement uit het inzetten op social commerce te halen.
Eind vorig jaar hebben we al ingezoomd op de social-media-platformen zelf om te helpen bij de kanaal-keuze. Sowieso houden we je op de hoogte van veranderingen en laten we weten wanneer social commerce ook in Nederland kan worden ingezet.
Meld je dus onderaan – voorbij de volgende boxen – maar snel even aan voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding als er een nieuw blogartikel online staat.
Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!
Uitbesteden heeft zo zijn voordelen
Uitbesteden is ook een interessante optie en kan uiteraard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze corebusiness is en conversie-optimalisatie daarvan een belangrijk onderdeel vormt.
Dit doen we in nauwe samenwerking met of voor zowel dienstverlenende organisaties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deeloplossingen. Hierdoor kan iedereen doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend. Lees hier meer over onze zorgverlening.
Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van social commerce en van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van conversie-optimalisatie, SEO, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.