Wat is typografie? En wat betekent het voor een merk en de branding?
Typografie is de kunst van het vormgeven van letters en van het plaatsen van letters. Het draagt niet alleen bij aan overbrengen van letterlijke boodschappen, maar ook aan de herkenbaarheid van merken. Daarom onderbreken we onze reis, voor een verkenningstocht door dit gespecialiseerde vakgebied.
We volgen de route van handgeschreven meesterwerken, passeren de boekdrukkunst en eindigen bij digitale letterontwerpen. Ga weer mee en ontdek hoe unieke lettertypes van grote invloed zijn op de visuele identiteit en op de communicatie van merken.
Ontdek de rol van typografie in het leven van merken én in ons dagelijks leven.
Wat staat er vandaag op het reisprogramma?
De ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ is een luchtige én fascinerende serie die jou deze zomer meeneemt op een reis door de boeiende wereld van visuele merkidentiteiten. We reizen via (nieuwe) inspirerende inzichten, komen langs praktische tips en delen ook nog mooie reisverhalen.
Na een uitgebreid bezoek aan Huisstijl belandden we op het wereldberoemde Logo. Daar bekeken we onder meer Beeldmerk, Woordmerk, Geschiedenis van Logo en de keuze voor wel of geen Logo. We bezochten Walt Disney, Informatie-overload, Restyling, Refresh, Redesign, Favicon en Twibbon en waren nogal onder de indruk van Brand Signature.
Vandaag dus de route van handgeschreven meesterwerken naar digitale letterontwerpen. Stap maar snel in!
Excursie of uitstapje gemist?
Dan vind je alle verslagen hier.
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over branding. Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over branding en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inleiding
Wat is typografie?
Onze definitie
Typografie gaat over de keuze van lettertypes en de manier waarop deze worden gebruikt.
Met andere woorden
Typografie is jargon én vakjargon. Het is de kunst en techniek van het plaatsen van tekst op een pagina of op een andere drager. Dit kan zowel gaan over drukwerk als digitale uitingen. Typografie betreft dan ook onder andere het kiezen van lettertypes (font-families, fonts), lettergroottes, onderlinge afstanden, onderlinge verhoudingen en de kleuren van de letters.
Het lijkt misschien klein en onbelangrijk, maar typografie kan écht het verschil maken in hoe een boodschap overkomt op het publiek
In de regel heeft typografie als doel: tekst leesbaar en aantrekkelijk eruit laten zien. Het moet de inhoud ervan probleemloos overbrengen en de boodschap zo begrijpelijk als mogelijk maken. Een enkele keer gaat het vooral en/of alleen om een artistieke uiting en kan de leesbaarheid niet ertoe doen.
Typografie als vakgebied
Typografie is een belangrijk vakgebied binnen grafisch ontwerp. Er bestaan zelfs specifieke opleidingen en cursussen om typografie te (be)studeren, zoals hier aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag.
Mensen die letters ontwerpen, worden typografen en/of letterontwerpers genoemd. Zij zijn gespecialiseerd in het creëren van unieke letterontwerpen of in het aanpassen van bestaande lettertypes. Ze passen dan een lettertype aan aan specifieke behoeften of stijlen.
Doorgaans is hun doel de lettertypes uniek, functioneel en voor het oog aantrekkelijk te maken. Letterontwerpers kunnen werken als:
- zelfstandige ontwerper;
- ontwerper bij de grotere typografie-, ontwerp-bureaus, uitgeverijen, webbureaus, et cetera.
- ontwerper bij een fontleverancier als Adobe Fonts, Monotype, Fontshop, Google Fonts, et cetera.
Alle voorbeelden bieden unieke kansen voor letterontwerpers om hun creativiteit en vaardigheden toe te passen. De een zoekt de flexibiliteit om met verschillende soorten klanten en aan een grote diversiteit aan projecten te werken, de ander kiest voor meer vastigheid.
Wat zijn de grote en betere fontleveranciers?
Er zijn meerdere fontleveranciers wereldwijd te vinden, maar er is wel een groot verschil in kwaliteit. We hebben 11 grotere en betere voor je uitgekozen. Elk van deze leveranciers heeft unieke eigenschappen en focusgebieden. Ze bieden allemaal nuttige hulpmiddelen voor onder meer grafisch ontwerpers, web-developers en app-developers om voor hun projecten geschikte lettertypes te vinden.
Laten we beginnen met een lijst met aanbieders die allemaal bekend staan om hun lettertypes die geschikt zijn voor print, web en andere ontwerp-toepassingen. De een legt wat meer de nadruk op modern en functioneel, de ander staat bekend om zijn esthetisch aantrekkelijke lettertypes en de volgende varieert weer van klassiek tot modern.
Daarna volgt een lijst met leveranciers die we graag wat nader toelichten, maar elke leverancier heeft zijn eigen unieke stijl en focus. Ze spelen allemaal een rol in het vormgeven van het typografische landschap
- Commercial Type Naar website.
- Font Bureau Naar website.
- FontShop Naar website.
- Hoefler & Co. (typography.com): Naar website.
- Linotype (Monotype): Naar website.
- Monotype Naar website.
- Process Type Foundry Naar website.
- TypeTogether Naar website.
- Adobe Fonts [vh. Typekit] – Een service van Adobe die toegang biedt tot een uitgebreide bibliotheek aan lettertypes die gratis kunnen worden gebruikt in de software van het merk en bij andere ontwerp-toepassingen. Naar website.
- Google Fonts – Deze gratis service biedt web- en app-developers en -ontwerpers de mogelijkheid om open source-lettertypes te integreren in hun websites en projecten. De lettertypes zijn geschikt voor online of digitaal gebruik. Naar website.
- Dalton Maag – Deze studio richt zich met name op het ontwerpen van lettertypes die bruikbaar zijn in verschillende talen en culturele contexten. Ze werken samen met bedrijven van over de hele wereld. Naar website.
Bekende letterontwerpers
Enkele bekende letterontwerpers zijn: Matthew Carter, Dick Dooijes, Adrian Frutiger, Eric Gill, Jonathan Hoefler, Akira Kobayashi, Jan van Krimpen, Sjoerd de Roos, Erik Spiekermann, Jan Tschichold, Gerard Unger en Hermann Zapf.
Dit zijn slechts enkelen van de vele getalenteerde letterontwerpers wereldwijd. Stuk voor stuk hebben ze een belangrijke bijdrage geleverd aan de typografie van toen en nu. Ze wisten iconische lettertypes te creëren die op grote schaal werden gebruikt en herkend én in de huidige wereld nog steeds van grote waarde zijn.
Nederlandse kunstacademies hebben een flink aantal bekende letterontwerpers opgeleverd.
Daarnaast zijn er relatief veel Nederlandse letterontwerpers. Nederland heeft namelijk een rijke typografische geschiedenis. Nederland heeft ook enkele zeer goed aangeschreven design-opleidingen zoals de Design Academy Eindhoven, die typografie en letterontwerp in haar curriculum heeft en veel getalenteerde ontwerpers voortbrengt.
Op Wikipedia staat een lijst met letterontwerpers. Hierop zie je ook een flink aantal Nederlandse letterontwerpers. We zijn 3e in de ranglijst na de Verenigde Staten en Frankrijk, maar als je kijkt naar hoe klein ons landje daarbij vergeleken is, dán staan wij gewoon op nummer 1!
Typografie door de tijden heen
De relatie tussen typografie en de uitvinding van de boekdrukkunst is van groot belang geweest, zonder boekdrukkunst had typografie zoals we het nu kennen simpelweg niet bestaan. Kalligrafie wordt op zijn beurt weer beschouwd als de voorloper van typografie.
Kalligrafie
Kalligrafie is de kunst van het schrijven en vormgeven van letters op een decoratieve en artistieke manier én vaak met de hand. Het vereist een vaardige hand, schrijfgerei en gevoel voor esthetiek om prachtige handgeschreven teksten te creëren.
Voordat de boekdrukkunst in 1435 werd uitgevonden, werden boeken, manuscripten en andere geschreven materialen met de hand gekopieerd door kopiisten en monniken. De kalligrafische stijlen waren vaak geïnspireerd op regionale tradities. Elk schrijfsel was uniek vanwege de individualiteit van de kalligraaf. Dit resulteerde in variaties in lettervormen en -stijlen.
Elke kalligraaf schiep zijn stijl met kunstzinnige letters en unieke krullen.
Het ligt voor de hand dat kalligrafie zich anders had ontwikkeld als boekdrukkunst niet was uitgevonden. Ondanks dat de boekdrukkunst de manier van het vermenigvuldigen van schrijfsels en het publiceren ervan revolutionair veranderde, wordt de esthetische en artistieke waarde van kalligrafie nog steeds gewaardeerd. Kalligrafie heeft dan ook een blijvende invloed gehad op de ontwikkeling van typografie en letterontwerp.
Vandaag de dag wordt kalligrafie nog steeds beoefend als een kunstvorm en is het een inspiratiebron voor veel moderne letterontwerpers.
Boekdrukkunst en typografie
Boekdrukkunst en typografie gaan hand in hand. Met de introductie van de boekdrukkunst in Europa rond 1450, veranderde het proces van handmatig kopiëren. Vanaf nu kon men teksten sneller en efficiënter reproduceren. Dit leidde tot de behoefte aan goede letters die konden worden gebruikt bij het drukken van boeken.
Vakmensen begonnen aandacht te besteden aan de consistentie en uniformiteit van letters, zodat ze gemakkelijk konden worden herhaald bij het drukken. Letterontwerpen werd een vak en zorgde voor lettertypes die een belangrijke rol speelden bij het drukken én het lezen van boeken.
Boekdrukkunst verbond losse letters tot woorden, zinnen en alinea’s.
Een van de meest bekende letterontwerpers uit deze periode is Johannes Gutenberg. Hij wordt beschouwd als de uitvinder van de moderne boekdrukkunst, maar Gutenberg werkte ook nauw samen met ervaren letterontwerpers. Samen zorgden ze voor leesbare en esthetisch aantrekkelijke letters die geschikt waren voor het drukken op papier.
Dit vroeg om letters die niet alleen herhaald, maar ook steeds anders met elkaar gecombineerd konden worden.
Dit was een belangrijk moment in de geschiedenis van het letterontwerp. Nu konden letterontwerpers hun ontwerpen op grote schaal verspreiden en een breder publiek bereiken. Hierdoor werden ontwerpers wel gedwongen om na te denken over de leesbaarheid en het uiterlijk van hun letters op een drukpers. Dit leidde weer tot innovaties in de typografie.
Digitalisering en typografie
In de huidige digitale wereld blijft het werk van letterontwerpers van groot belang, zij het op een andere manier en misschien ook wel op een andere schaal. Terwijl de traditionele boekdrukkunst geleidelijk wordt vervangen door digitale platformen en e‑books, speelt typografie nog steeds een belangrijke rol in de leesbaarheid en aantrekkelijkheid.
Nieuwe mogelijkheden vragen om nieuwe inzichten en een andere benadering van typografie.
Letterontwerpers zijn ook betrokken bij het ontwerpen van digitale lettertypes die op een scherm goed leesbaar en esthetisch aantrekkelijk zijn. Zij moeten rekening houden met andere factoren dan bij papier. Denk hierbij dan aan schermafmetingen, schermresoluties, het gebruik op de verschillende apparaten en onder verschillende omstandigheden.
Het beroep van letterontwerper is hiermee de laatste decennia weer flink geëvolueerd. Tekenden in het verleden letterontwerpers hun ontwerpen nauwgezet op papier, maken ze tegenwoordig onder andere gebruik van de nieuwste digitale tools voor het ontwerpen en uitwerken van hun ontwerpen.
Hoewel iedereen nu letters kan maken met behulp van digitale hulpmiddelen, is niet altijd de nodige vaardigheid en kennis om lettertypes van professionele kwaliteit te maken aanwezig.
Het is mogelijk dat deze vooruitgang het voor meer mensen eenvoudiger en toegankelijker heeft gemaakt om zich bezig te houden met letterontwerp en bij te dragen aan het vakgebied. Alhoewel dit niet altijd een positieve bijdrage betrof.
Bij het zien van de vele lettertypes die begin deze eeuw gratis digitaal beschikbaar kwamen, hebben van de eerder genoemde ontwerpers zich waarschijnlijk een paar zich flink omgedraaid in hun graf. Er zaten lettertypes tussen die niet af leken en waarvan bijvoorbeeld de onderlinge horizontale afstanden niet prettig waren om naar te kijken. Zeker niet voor mensen uit het grafische vak.
Rammelende lettertypes ooit gemaakt door ‘computernerds’, zijn gelukkig inmiddels vervangen door betere varianten.
Gelukkig hebben veel van deze lettertypes het veld moeten ruimen voor betere digitale lettertypes, zoals die nu via onder andere Google beschikbaar worden gesteld. Ga naar Google Fonts.
Zo zie je maar dat ondanks de nieuwste software, de vaardigheid en kennis die nodig zijn om lettertypes van professionele kwaliteit te maken natuurlijk nog steeds vrij complex is. Het ontwerpen van esthetisch mooie en harmonieuze lettervormen vereist diepgaande kennis van letterontwerp.
Het vereist inzicht in typografie-principes, proporties, balans en leesbaarheid. Een goede letterontwerper word je meestal door opleiding, training en ervaring en niet door het juiste gereedschap.
Typografie is van iedereen
Toch is typografie niet alleen voorbehouden aan ontwerpers of hobbyisten. Ook voor mensen die geen professionele typograaf willen worden of zijn, kan het begrijpen van de basisprincipes van typografie ook grote waarde hebben. De juiste letterkeuze kan namelijk ook de aantrekkelijkheid en acceptatie van hun documenten verbeteren.
Soorten lettertypes
Lettertypes kun je onder andere indelen in:
- handgeschreven of kalligrafisch;
- schreef;
- schreefloos;
- zakelijk;
- robuust, solide en stoer;
- strak;
- sierlijk;
- speels;
- cartoon-achtig;
- kinderlijk;
- modern;
- futuristisch;
- klassiek;
- retro;
- et cetera, en alle mogelijke combinaties van bovenstaande.
Iedere branche zijn voorkeur
Wanneer je om je heenkijkt, zie je dat bouwbedrijven, sportscholen en bijvoorbeeld goederen-vervoerders een robuust en stoer lettertype hebben, de uitstraling is solide, sterk en krachtig. Voor de vervoerders kan aan dat rijtje snelheid worden toegevoegd.
Daar tegenover heb je de kleding-, schoenen- en sieradenmerken voor dames. Hiervoor kiest men doorgaans een sierlijk lettertype voor een elegante en vrouwelijke uitstraling. Kapsalons, schoonheidsinstituten en bijvoorbeeld bloemenwinkels kiezen ook vaak voor dit soort lettertypes.
Lettertypes spreken zonder woorden en zijn medebepalend voor de uitstraling van het merk… van het logo en de huisstijl.
Veel zakelijke dienstverleners zitten daar vaak tussenin en kiezen voor een klassiek ‘vertrouwenswaardig’ lettertype.
En met wat kleur komen al deze letters ook nog tot leven, maar ga hierin niet over the top.
Typografie binnen de huisstijl en branding
Voor een merk en de branding ervan is typografie ook onmisbaar. Een uniek lettertype draagt vaak bij aan de herkenbaarheid van het merk en kan een specifieke sfeer of karaktertrek van het merk overbrengen.
Binnen een huisstijl wordt daarom vaak voor 1 of 2 lettertypes gekozen en die worden dan doorgaans ‘overal’ gebruikt. Andere lettertypes dan de gekozen lettertypes mogen dan niet worden gebruikt. Het komt binnen huisstijlen ook regelmatig voor dat niet alle varianten binnen de familie(s) mogen worden gebruikt.
Welke bekende merken zijn herkenbaar aan hun lettertype?
- Airbnb – Airbnb heeft een kenmerkend lettertype (Cereal) en gebruikt het in al het marketing-materiaal en op de website. Dit moderne, strakke en toch ook grappige lettertype draagt bij aan de gastvrije uitstraling van het merk. Het heeft bijgedragen aan de uniciteit van Airbnb in de competitieve reisbranche.
- Apple – Apple maakt gebruik van zeer strakke typografie (San Francisco) en voert dit door in al hun producten en marketing-uitingen. Op deze manier draagt het lettertype bij aan de naadloze en gestroomlijnde gebruikerservaringen die de merkbeleving van het merk vormen.
- Nike – Om een gevoel van energie en prestatie over te brengen, maakt het sportmerk in zijn merkwereld al jaren gebruik van een vetgedrukt en krachtig lettertype (Futura). De slogan ‘Just Do It’ in de Futura Condensed Extra Bold kenmerkt zich door dit in het oog springende en dynamische lettertype. De letter sluit perfect aan bij de merkwereld van Nike.
Naast deze 3 voorbeelden zijn bijvoorbeeld ook Adidas (Avant Garde Gothic), Amsterdam (Amsterdam Sans), Chanel (Couture Bold), Booking.com (Booking Sans), Google (Product Sans), McDonald’s (McLawsuit en Helvetica Black), Netflix (Netflix Sans), Samsung (SamsungOne) en Microsoft (Segoe) en Spotify (Circular) herkenbaar aan hun eigen lettertypes. Deze lijst is natuurlijk nog lang niet (en nooit) compleet.
Maar wat wel duidelijk is of wat we graag duidelijk willen maken, is dat deze merken zorgvuldig hebben gekozen voor deze lettertypes. Ze zetten ze consistent én effectief in om zo bij te kunnen dragen aan een krachtige en herkenbare visuele identiteit. Stuk voor stuk dragen alle lettertypes bij aan de unieke merkwerelden van ieder merk. Hierdoor weten deze merken zich duidelijk te onderscheiden van andere merken in hun respectievelijke markten.
Buiten de A-merken zijn er ook andere organisaties die hebben gekozen voor hun eigen lettertype. Wat dacht je van onze Rijksoverheid?
De letterkeuze van de Nederlandse Rijksoverheid
De Nederlandse Rijksoverheid gebruikt in de regel het lettertype Rijksoverheid Serif (schreefletter) en de Rijksoverheid Sans (schreefloze letter) voor zijn branding én voor de officiële communicatie. Dit lettertype is speciaal ontworpen en werd in 2008 – 2009 in gebruikgenomen door de Nederlandse Rijksoverheid.
Het is een eigentijds en leesbaar lettertype en ontworpen om zowel in digitale als gedrukte media goed leesbaar te zijn. De lettertypes zijn er in een aantal varianten, waaronder Regular, Italic, Bold, en Bold Italic.
Onze Nederlandse overheid toont eenheid in uiterlijk, waarbij branding en kosten-efficiëntie hand in hand gaan.
Het lettertype is onderdeel van het streven naar een uniforme en herkenbare uitstraling van alle communicatie van de Nederlandse overheid. Het is alleen beschikbaar voor gebruik door overheidsinstanties.
In verband met het wijdverbreide gebruik door zeer veel onderdelen binnen dit orgaan, zullen de kosten – naar alle waarschijnlijkheid – ook veel lager liggen dan de kosten voor ‘alle’ licenties van een bestaand lettertype. In zo’n geval is kiezen voor een eigen letterontwerp niet uniek, maar komt regelmatig voor.
Lees meer op de website Rijkshuisstijl en designworkplan.com
Instructies horen in het huisstijl-handboek
In het huisstijl-handboek moeten instructies voor goed gebruik van de lettertypes worden opgenomen. Je kunt dan denken aan instructies voor het produceren van koppen, intro’s, platte teksten, bijschriften, et cetera. Dit gaat verder dan alleen de grootte en de kleur. Onderlinge afstanden en dus interlinie en spatiëring zijn hierbij ook belangrijk.*
Het gebruik kan ook per medium verschillen. Een verpakking of een poster vraagt bijvoorbeeld vaak om een ander formaat letter dan een advertentie. Dus ook dat soort zaken moeten worden gedocumenteerd en dat op een niet mis te begrijpen manier.
En wist je dat merken soms hun eigen font laten ontwikkelen? Dit gebeurt niet alleen om iets unieks te bezitten en te delen, maar ook de kosten voor gebruik kunnen een stuk lager uitvallen. Zeker als het om heel veel gebruikers (personeelsleden) en dus licenties gaat.
* Interlinie staat voor regelafstanden en spatiëring voor de horizontale ruimte tussen de letters en/of woorden. De grootte van de letter is vaak van invloed op de spatiëring.
Conclusie
Typografie is onmisbaar voor de branding
Typografie is de kunst van het plaatsen van tekst op een pagina. Het is ook een vakgebied op zich en heeft zich ontwikkeld van handgeschreven kalligrafie tot digitale letterontwerpen. Bekende letterontwerpers hebben iconische lettertypes gecreëerd en blijven een belangrijke rol spelen in zowel gedrukte als digitale media.
Typografie is onmisbaar voor de leesbaarheid en aantrekkelijkheid van bepaalde communicatie.
De uitvinding van de boekdrukkunst heeft een sterke invloed gehad op het vakgebied van typografie. Hoewel de technologieën zijn veranderd, blijft de vaardigheid en kennis van professionele letterontwerpers onmisbaar om hoogwaardige lettertypes te creëren.
Letterontwerpers zijn nog steeds verantwoordelijk voor het ontwerpen van leesbare en aantrekkelijke lettertypes voor allerhande communicatie-doeleinden, maar het begrijpen van basisprincipes kan ook voor anderen waardevol zijn om de aantrekkelijkheid van documenten te verbeteren.
Rol binnen huisstijlen
Ook voor de branding van merken is typografie onmisbaar. Het draagt bij aan de herkenbaarheid van het merk en het overbrengen van de juiste sfeer.
Het juiste gebruik van lettertypes in huisstijlen en marketing-materiaal versterkt de consistentie en identiteit van het merk. Het is aan te raden de instructies hiervoor – op een niet mis te begrijpen manier – vast te leggen in het huisstijl-handboek.
Onze toekomstplannen
In volgende blogartikelen in deze luchtige én fascinerende serie van de ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ nemen we je verder mee op reis. We reizen verder door de boeiende wereld van visuele identiteiten.
Dompel jezelf deze zomer onder in een zee van creativiteit en zet het merk in het zonnetje!
Inmiddels naderen we wel het einde van onze indrukwekkende zomerreis, maar gelukkig zijn we nog lang niet uitgekeken in en rondom het wereldberoemde Logo. We gaan nog op zoek naar de 10 sleutels tot het succes van een goed Logo (of Woordmerk), helpen je met de briefing en komen natuurlijk ook nog langs Inspiratie. We bekijken nog het speelse Witruimte en sluiten af met grappige logo-blunders.
Zorg ervoor dat je dit spectaculaire einde niet mist!!!
Excursie of uitstapje gemist? Of verder inzoomen?
Dan vind je het overzicht met alle verslagen hier.
Hoe zorg je dat je verder niets meer mist?
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de volgende box – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier binnenkort weer terug. Tot gauw!
Wij helpen ook met logo’s
Je hebt een logo nodig? Dat kan. the Content Care Company biedt logo’s, logo’s én… logo’s. Oftewel: beeldmerken, woordmerken en combinaties hiervan. Maar ook voor een restyling, refresh of redesign van het logo kun je bij ons terecht, want een groot deel van onze roots liggen nog steeds in de grafische wereld en de wereld van merken bouwen (branding).
Per merk verschilt wel onze aanpak. Wil je snel resultaat voor weinig geld? Dan kan dat. Wil je liever een logo of krachtig merkelement als onderdeel van de merkwereld en die dus geheel aansluit bij de corporate identity? Dan kan dat ook. Het resultaat is afhankelijk van de wensen, de doelen, de doelgroep(en) én natuurlijk van het budget. Wat het ook wordt, wij gaan altijd voor het beste resultaat.
Je kunt ons bereiken via: [nummer opgeheven].
Huisstijl in een dag
Wil of moet je lager inzetten? Kijk dan eens bij Dagje Huisstijl. In een dag maken we samen met jou het logo (of het beeldmerk) en pakken we ook nog andere zaken op. We werken zelfs jouw eigen ideeën uit. Je gaat nooit met lege handen naar huis.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van branding, content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.