Wat toont Google momenteel allemaal?
We gaan het (nog) niet hebben over hoe je bovenaan in de zoekmachine van Google komt, want wat is tegenwoordig bovenaan nog? Staan daar niet allerlei product-advertenties? Een beknopte uitleg? Afbeeldingen? Een plattegrondje? Daartussen zijn misschien nog wat klassieke tekstresultaten te vinden.
Naast de in ‘Hoe werken Google en andere zoekmachines?’ besproken bekende tekstresultaten kan de zoekmachine tegenwoordig van alles tonen. Van zoekopdracht tot zoekopdracht zullen de resultaat-pagina’s verschillen. Wat kun je op dit moment (december 2020) verwachten? Want je weet het: bij Google kan morgen zomaar alles anders zijn!
Wij weten dat je woorden als product-advertenties en resultaat-pagina’s ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Wat is Google’s algoritme, PageRank en hoe dynamisch is het?
- Wat is SEO? En zoekmachine-optimalisatie? En hoe werkt het?
- Google’s algoritme • De belangrijkste factoren • 1/3 • 3 pillars of SEO
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over zoekmachine-optimalisatie (SEO). Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over zoekmachine-optimalisatie en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
SERP-functies, Rich Results en Enriched Search Results
SERP-functies zijn extra functies die Google inzet op zijn resultaat-pagina’s. De officiële afkorting voor resultaat-pagina is SERP en staat voor ‘Search Engine Results Pages’. De SERP-functies zijn alle elementen die je naast de gesponsorde en organische resultaten op de resultaat-pagina’s ziet.
Zoekresultaten met extra functies (elementen) en bijzonder rijke vormgeving worden ‘Rich Results’ genoemd.
Waarom doet Google dit zo?
Kort door de bocht komt het erop neer dat Google de gebruikers op de resultaat-pagina wil houden en hun zoekopdrachten daar direct wil belonen. Hoe langer ze blijven ‘plakken’, hoe beter dat is.
Dit is natuurlijk in het voordeel van de advertentie-inkomsten. We moeten je nu dan ook helaas teleurstellen, want dit heeft een heel groot nadeel:
Meer dan 50% van alle zoekopdrachten resulteert niet in een klik.
Wil je hierover meer weten? Bekijk dan de video ‘The Future of SEO is on the SERP | BrightonSEO 2018’ van Rand Fishkin van Moz.
Bijna 40 SERP-functies te onderscheiden
Er zijn op dit moment 39 SERP-functies en die kunnen uiteenlopen van commerciële advertenties om te shoppen (Google Shopping) tot het best mogelijke resultaat (Google Answer Box). We gaan in op de meest voorkomende.
Let op de houdbaarheidsdatum!
Tussen moment van publicatie en wanneer jij dit leest, kunnen Google en andere zoekmachines hun waarderingssysteem (al)weer hebben aangepast. Houd daarom altijd rekening met deze handelswijze en dus met de beperkte houdbaarheid van artikelen en berichten over SEO.
Enriched Search Results
Naast de ‘Rich Results’ heeft Google een nog betere weergave ontwikkeld, de ‘Enriched Search Results’. Deze worden ingezet voor bijvoorbeeld vacatures, recepten en evenementen en zijn interactiever dan de Rich Results. Je kunt hierbij namelijk zoeken op verschillende eigenschappen.
Zo kun je bij een recept ingeven hoe lang je maximaal over de bereiding wilt doen en hoeveel calorieën erin mogen zitten. Bij ‘Enriched Search Results’ kun je vaak oneindig op ‘Meer weergeven’ klikken.
Answer Box Results (ABRs)
De ‘Answer Box Results’ (ABRs) vormt de paraplu voor resultaten als de ‘Knowledge Cards‘ en de ‘Featured Snippets‘. Je vindt ze beide bovenaan de pagina.
Google Knowledge Panel en Google Knowledge Cards
Stonden rechts op de resultaat-pagina altijd de bekende advertenties, zie je daar nu meestal (niet altijd) een blok met geschreven informatie en afbeeldingen (foto’s en/of een logo). Dit is de ‘Google Knowledge Panel’ dat de ‘Google Knowledge Cards’ toont. Dit blok kan informatie tonen over allerlei onderwerpen.
Denk hierbij aan organisaties, vip’s, planten, dieren, landen, boeken, films, et cetera. Wat je te zien krijgt, regelt de ‘Google Knowledge Graph’.
Wat is de Google Knowledge Graph?
De ‘Google Knowledge Graph’ is de kennisbank van Google met informatie verzameld uit allerlei bronnen. Deze kennisbank zet Google in om de beste resultaten op de resultaat-pagina’s te tonen via het ‘Google Knowledge Panel’ en de ‘Google Knowledge Cards’.
Featured Snippet
Toont Google direct bovenaan in een geaccentueerd kader een kort antwoord als resultaat bij jouw zoekopdracht, dan is dat de ‘Featured Snippet’. Een snippet is niet alleen een snipper, maar ook fragment; een featured snippet is een uitgelicht fragment.
De ‘Featured Snippet’ is ook een ‘Rich Result’, een uitgebreid fragment met unieke content dat het meest waardevolle resultaat bij de zoekopdracht moet zijn. Dit kan tekst met 1 of meerdere afbeeldingen zijn óf een video.
Google gaat voor kwaliteit van het individuele resultaat
Google vindt deze content het beste resultaat en heeft deze gevonden op een individuele pagina uit de top 10 van de organische resultaten.
Let op, want Google vindt dit resultaat niet per se op de hoogst scorende website (of app). Het gaat dus met name om de kwaliteit van het resultaat en dit resultaat mag niet te lang zijn (zoals een hele pagina).
Website-beheerders en/of beheerder van apps kunnen hierop inspelen door de juiste content op de juiste manier aan te bieden. Hierop komen we later in een ander blogartikel uitgebreid terug. Wil je deze niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert.
Verder inzoomen?
Lees meer over de featured snippet in ‘SEO, AI en zoekwoorden • Wat brengt de toekomst voor lokale dienstverleners? • 2/3 [to‑do‑1]’ of ga direct naar de box ‘Wat is de featured snippet?’.
Google Maps en de lokale plattegrond
Google Maps
Ga je naar Google Maps [voorheen Google Local] en stel je daar ‘een wat-en-waar-vraag’, dan krijg je als Google het antwoord kan vinden het resultaat op een geografische kaart getoond. Je kunt niet alleen het adres ingeven, maar ook direct de naam van een bedrijf, een plaatsnaam, et cetera. Daarnaast kun je net als in diverse navigatie-apps ook vragen om een bepaald type bedrijf ‘in de buurt’ of in combinatie met een bepaalde locatie.
Aanmelden kan via: Google Mijn Bedrijf.
In de Google Knowledge Cards
Stel je dezelfde vraag op de startpagina van Google’s zoekmachine, dan krijg je een ander resultaat. Voer je bijvoorbeeld ‘Amsterdam’ in, dan wordt de ‘Google Knowledge Panel’ (rechtsboven) gevuld met informatie over Amsterdam. Je krijgt tekst met daarboven een foto en een klikbaar stukje van een kaart van Google Maps te zien. Daaronder zie je nog wat foto’s, het lokale weer en een paar lokale wetenswaardigheden.
Lokale kaart
Geef je op de startpagina van Google’s zoekmachine een plaatsnaam mét een type bedrijf in, dan zie je binnen de resultaat-pagina ook een kaart van Google Maps vergezeld van 3 organisaties die voldoen aan jouw zoekopdracht. Naast de locatie van deze bedrijven zie je de openingstijden en de reviews.
Aanmelden kan via: Google Mijn Bedrijf.
Google als boeking-gigant
Google Travel
Zo’n 10 jaar geleden kocht Google softwarebedrijf ITA. ITA was het bedrijf gespecialiseerd in reissoftware dat reserveringssystemen voor luchtvaartmaatschappijen ontwikkelde. Google kon hiermee een nieuwe boekingservaring creëren: Google Travel.
Google Flights
‘Google Flights’ komt tevoorschijn als je bijvoorbeeld ‘vlucht Sevilla’ ingeeft. Je kunt direct de vliegtickets van (bijna) alle maatschappijen vergelijken. Klik je op de link, dan ga je door naar het boekingssysteem van de betreffende luchtvaartmaatschappij.
Google Hotels
Vorig jaar is ‘Google Hotels’ gelanceerd. ‘Google Hotel Search’ ging hieraan vooraf. Geef je ‘hotel Delft’ als zoekopdracht in, dan krijg je eerst de gesponsorde resultaten en dan het element met ‘Google Hotels’. Ook hier zie je weer een plattegrond van Google Maps. Via deze tool kun je direct de prijs, locatie en het aantal sterren vergelijken. Je boekt de kamer van je keuze bij het hotel zelf.
Adverteren kan via: Google Hotel Ads.
De carrousels
De carrousels zijn containers voor meerdere ‘Rich Results’. Deze zoekresultaten verschijnen eerder op mobiele apparaten dan op desktop en laptop. De carrousels zijn slechts geschikt voor bepaalde soorten inhoud. Websites en apps kunnen carrousels bevatten die Google’s zoekmachine zo overneemt of de zoekmachine maakt ze zelf aan.
Wil je als ontwikkelaar invloed op de carrousels uitoefenen? Dan vind je hier de mogelijkheden en wat je daarvoor moet doen.
Informatie-carrousel
Dit resultaat krijg je bij ingevoerde zoekopdrachten als ‘Boeken van…’, ‘Films van…’ of ‘Spelers van…’, maar ook bij ‘Boeken’ en ‘Films’. Wanneer jij zoekt naar een ‘selectie’ of als Google dat denkt, dan komt er bovenaan de resultaat-pagina een informatie-carrousel te staan.
Google Shopping
Zoek je een bepaald product, dan is de kans groot dat Google bovenaan de resultaat-pagina een serie producten toont. Je ziet daarvan een afbeelding, de prijs en de bedrijfsnaam. Je eerste vergelijking kan beginnen. Dit heet ‘Google Shopping’ en door erop te klikken, kom je direct bij de webwinkel van jouw keuze. De webwinkel betaalt voor de klik.
Meer lezen over Google Ads? Klik hier.
Aanmelden kan via: Google Ads. Ben je geen professional op dit gebied, dan is het raadzaam voor de advertentiecampagne wel een professionele online marketeer in de arm te nemen. Hiervoor kun je natuurlijk ook ons bellen op: [nummer opgeheven]. Je mag mij ook direct bellen op: 06 - 36 07 70 61.
Video-carrousel
Werden voorheen video’s als miniatuur tussen de organische zoekresultaten weergegeven, worden nu ook relevante video’s als een carrousel getoond. Daarnaast is het aantal video’s in de organische zoekresultaten toegenomen.
Dit vinden wij helemaal niet zo raar. YouTube is natuurlijk alweer flink wat jaartjes een dochterbedrijf van Google. Wat ons intrigeert is: waarom is Google meer waarde gaan hechten aan bewegend beeldmateriaal? Is dat omdat de gebruiker dat werkelijk wil of omdat Google de investeringen in YouTube eindelijk eens wil laten renderen?
Als je gehaast bent, is een video ‘scannen’ toch vrij lastig.
Zeker als je bedenkt dat mensen sneller lezer dan praten en op internet vaak nogal ongeduldig zijn. Een video is lastig scannen. Aan de andere kant wisselen we onderling ook veel filmpjes ter ontspanning met elkaar uit en is de trend gezet.
Hoe dan ook, het bereik van video stijgt en dit kun je in het voordeel van het merk maar beter benutten. Kijk wel altijd naar de behoeften en informatie-behoeften van de doelgroepen, die kunnen van doelgroep tot doelgroep en van moment tot moment flink verschillen.
En verder
Google News
Zoek je op iets uit het nieuws, dan toont Google’s zoekmachine jou Google’s eigen voorpaginanieuws. Je ziet zeer waarschijnlijk een serie met nieuwsitems met de site waar het nieuws op staat.
Aanmelden gebeurt via: Google News, maar dat weten de nieuwssites al lang.
Sitelinks Search Box
Met de ‘Sitelinks Search Box’ kun je op de resultaat-pagina direct onder de link naar de website (of app) in een hiervoor bestemd zoekvak een zoekopdracht ingeven. Je zoekt hiermee binnen de gevonden website (of app).
Dit zoekvak wordt aangedreven door Google’s zoekmachine. Wil je dat anders, dan zijn er de mogelijkheden om dit te doen via de website of app zelf.
Suggesties
Tot slot ‘Google Suggest’. Dat zijn de kopjes ‘Zoekopdracht gerelateerd aan… ’ en ‘Mensen zochten ook naar’ die je regelmatig tegenkomt. Ze geven suggesties ter aanvulling op jouw zoekopdracht.
Onze suggestie
Onze suggestie is dat je je met de link direct onder de volgende box even aanmeldt voor de e‑mailalert en we jou zo op de hoogte mogen houden van het laatste relevante nieuws over Google’s zoekmachine, SEO en over welke invloed jij zelf op de resultaten kunt uitoefenen.
Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!
Tip! Lezersaanbieding SEO Care Scan
Het lijkt erop dat je dit hele stuk hebt gelezen. Dat verdient respect. Als blijk van waardering willen we jou of het merk ter kennismaking 50% korting aanbieden op onze SEO Care Scan.
Aan de hand van de uitslag weet je wat goed is, waar de verbeterpunten zitten en wat de quick wins zijn. Desgewenst kunnen we hierna samen kijken wat er nodig is om de website en/of de app zelf te optimaliseren en als geheel op niveau te houden.
Wil je meer weten over deze scan? Vast wel, maar momenteel wordt de pagina met informatie en het aanvraagformulier voor deze scan geüpdate. Je kunt wel tijdens kantooruren ons hierover bellen.
Wil je van deze aanbieding gebruikmaken of meer informatie? Bel ons dan op werkdagen op: [nummer opgeheven] en gebruik het codewoord: ‘WE SEE O’.
Per organisatie kan er slechts van 1 kennismakingsaanbieding worden gebruikgemaakt.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van zoekmachine-optimalisatie (SEO), conversie-optimalisatie, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.