Wat toont Google momenteel allemaal?

Wat toont Google momenteel allemaal?

We gaan het (nog) niet hebben over hoe je bovenaan in de zoek­machine van Google komt, want wat is tegen­woordig bovenaan nog? Staan daar niet allerlei product-advertenties? Een beknopte uitleg? Afbeeldingen? Een platte­grondje? Daartussen zijn misschien nog wat klassieke tekstresultaten te vinden.

Naast de in ‘Hoe werken Google en andere zoekmachines?’ besproken bekende tekstresultaten kan de zoek­­machine tegen­woordig van alles tonen. Van zoek­opdracht tot zoek­opdracht zullen de resultaat-pagina’s verschillen. Wat kun je op dit moment (december 2020) verwachten? Want je weet het: bij Google kan morgen zomaar alles anders zijn!

Wij weten dat je woorden als product-advertenties en resultaat-pagina’s ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.

Eerst meer weten?

Lees dan:

Of ga naar het overzicht van alle blog­artikelen over zoekmachine-optimalisatie (SEO). Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over zoekmachine-optimalisatie en gerelateerde onder­werpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.

 

SERP-functies, Rich Results en Enriched Search Results

SERP-functies zijn extra functies die Google inzet op zijn resultaat-pagina’s. De officiële afkorting voor resultaat-pagina is SERP en staat voor ‘Search Engine Results Pages’. De SERP-functies zijn alle elementen die je naast de gespon­sorde en organische resultaten op de resultaat-pagina’s ziet.

Zoekresultaten met extra functies (elementen) en bijzonder rijke vormgeving worden ‘Rich Results’ genoemd.

Waarom doet Google dit zo?

Kort door de bocht komt het erop neer dat Google de gebruikers op de resultaat-pagina wil houden en hun zoek­opdrachten daar direct wil belonen. Hoe langer ze blijven ‘plakken’, hoe beter dat is.

Dit is natuurlijk in het voordeel van de advertentie-inkomsten. We moeten je nu dan ook helaas teleur­stellen, want dit heeft een heel groot nadeel:

Meer dan 50% van alle zoek­opdrachten resulteert niet in een klik.

Wil je hierover meer weten? Bekijk dan de video ‘The Future of SEO is on the SERP | BrightonSEO 2018’ van Rand Fishkin van Moz.


Bijna 40 SERP-functies te onderscheiden

Er zijn op dit moment 39 SERP-functies en die kunnen uiteenlopen van commerciële advertenties om te shoppen (Google Shopping) tot het best mogelijke resultaat (Google Answer Box). We gaan in op de meest voorkomende.

Google SERP - Rich results

Let op de houdbaarheidsdatum!

Tussen moment van publicatie en wanneer jij dit leest, kunnen Google en andere zoek­machines hun waarde­rings­systeem (al)weer hebben aangepast. Houd daarom altijd rekening met deze handels­wijze en dus met de beperkte houdbaar­heid van artikelen en berichten over SEO.


Enriched Search Results

Naast de ‘Rich Results’ heeft Google een nog betere weergave ontwikkeld, de ‘Enriched Search Results’. Deze worden ingezet voor bijvoor­beeld vaca­tures, recepten en evene­menten en zijn inter­actiever dan de Rich Results. Je kunt hierbij namelijk zoeken op verschillende eigen­schappen.

Zo kun je bij een recept ingeven hoe lang je maximaal over de bereiding wilt doen en hoeveel calorieën erin mogen zitten. Bij ‘Enriched Search Results’ kun je vaak oneindig op ‘Meer weergeven’ klikken.

rich results - blog - wat toont google momenteel allemaal

 

Answer Box Results (ABRs)

De ‘Answer Box Results’ (ABRs) vormt de paraplu voor resultaten als de ‘Knowledge Cards‘ en de ‘Featured Snippets‘. Je vindt ze beide bovenaan de pagina.

google answer box- blog - wat toont google momenteel allemaal

 

Google Knowledge Panel en Google Knowledge Cards

Stonden rechts op de resultaat-pagina altijd de bekende adver­tenties, zie je daar nu meestal (niet altijd) een blok met geschreven infor­matie en afbeel­dingen (foto’s en/of een logo). Dit is de ‘Google Knowledge Panel’ dat de ‘Google Knowledge Cards’ toont. Dit blok kan informatie tonen over allerlei onder­werpen.

Denk hierbij aan organisaties, vip’s, planten, dieren, landen, boeken, films, et cetera. Wat je te zien krijgt, regelt de ‘Google Knowledge Graph’.

google knowledge cards - blog - wat toont google momenteel allemaal

Wat is de Google Knowledge Graph?

De ‘Google Knowledge Graph’ is de kennis­bank van Google met informatie verzameld uit allerlei bronnen. Deze kennisbank zet Google in om de beste resultaten op de resultaat-pagina’s te tonen via het ‘Google Knowledge Panel’ en de ‘Google Knowledge Cards’.


Featured Snippet

Toont Google direct bovenaan in een geaccentueerd kader een kort antwoord als resultaat bij jouw zoek­opdracht, dan is dat de ‘Featured Snippet’. Een snippet is niet alleen een snipper, maar ook fragment; een featured snippet is een uitgelicht fragment.

De ‘Featured Snippet’ is ook een ‘Rich Result’, een uitgebreid fragment met unieke content dat het meest waardevolle resultaat bij de zoek­opdracht moet zijn. Dit kan tekst met 1 of meerdere afbeeldingen zijn óf een video.

Google gaat voor kwaliteit van het individuele resultaat

Google vindt deze content het beste resultaat en heeft deze gevonden op een individuele pagina uit de top 10 van de organische resultaten.

Let op, want Google vindt dit resultaat niet per se op de hoogst scorende website (of app). Het gaat dus met name om de kwaliteit van het resul­taat en dit resul­taat mag niet te lang zijn (zoals een hele pagina).

Website-beheerders en/of beheerder van apps kunnen hierop inspelen door de juiste content op de juiste manier aan te bieden. Hierop komen we later in een ander blogartikel uitgebreid terug. Wil je deze niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert.  Klik hier.

Verder inzoomen?

Lees meer over de featured snippet in ‘SEO, AI en zoekwoorden • Wat brengt de toekomst voor lokale dienstverleners? • 2/3  [to‑do‑1]’ of ga direct naar de box ‘Wat is de featured snippet?’.

google featured snippet - blog - wat toont google momenteel allemaal

 

Google Maps en de lokale plattegrond

Google Maps

Ga je naar Google Maps [voorheen Google Local] en stel je daar ‘een wat-en-waar-vraag’, dan krijg je als Google het antwoord kan vinden het resultaat op een geografische kaart getoond. Je kunt niet alleen het adres ingeven, maar ook direct de naam van een bedrijf, een plaats­naam, et cetera. Daarnaast kun je net als in diverse navigatie-apps ook vragen om een bepaald type bedrijf ‘in de buurt’ of in combinatie met een bepaalde locatie.

Aanmelden kan via: Google Mijn Bedrijf.

google maps - blog - wat toont google momenteel allemaal

 

In de Google Knowledge Cards

Stel je dezelfde vraag op de start­pagina van Google’s zoekmachine, dan krijg je een ander resultaat. Voer je bijvoor­beeld ‘Amsterdam’ in, dan wordt de ‘Google Knowledge Panel’ (rechtsboven) gevuld met informatie over Amsterdam. Je krijgt tekst met daarboven een foto en een klikbaar stukje van een kaart van Google Maps te zien. Daaronder zie je nog wat foto’s, het lokale weer en een paar lokale wetens­waardig­heden.

google knowledge cards maps amsterdam - blog - wat toont google momenteel allemaal

Lokale kaart

Geef je op de startpagina van Google’s zoek­machine een plaats­naam mét een type bedrijf in, dan zie je binnen de resultaat-pagina ook een kaart van Google Maps vergezeld van 3 organisaties die voldoen aan jouw zoek­opdracht. Naast de locatie van deze bedrijven zie je de openings­tijden en de reviews.

Aanmelden kan via: Google Mijn Bedrijf.

lokale kaart - blog - wat toont google momenteel allemaal

 

Google als boeking-gigant

Google Travel

Zo’n 10 jaar geleden kocht Google softwarebedrijf ITA. ITA was het bedrijf gespeciali­seerd in reis­­software dat reserverings­systemen voor lucht­vaart­maatschappijen ontwik­kelde. Google kon hiermee een nieuwe boekings­ervaring creëren: Google Travel.


Google Flights

‘Google Flights’ komt tevoorschijn als je bijvoorbeeld ‘vlucht Sevilla’ ingeeft. Je kunt direct de vlieg­tickets van (bijna) alle maatschap­pijen vergelijken. Klik je op de link, dan ga je door naar het boekings­systeem van de betref­fende luchtvaart­maat­schappij.

Google Flights - blog - wat toont google momenteel allemaal

Google Hotels

Vorig jaar is ‘Google Hotels’ gelan­ceerd. ‘Google Hotel Search’ ging hieraan vooraf. Geef je ‘hotel Delft’ als zoek­opdracht in, dan krijg je eerst de gesponsorde resultaten en dan het element met ‘Google Hotels’. Ook hier zie je weer een plattegrond van Google Maps. Via deze tool kun je direct de prijs, locatie en het aantal sterren vergelijken. Je boekt de kamer van je keuze bij het hotel zelf.

Adverteren kan via: Google Hotel Ads.

Google Hotels - blog - wat toont google momenteel allemaal

 

De carrousels

De carrousels zijn containers voor meerdere ‘Rich Results’. Deze zoek­resultaten verschijnen eerder op mobiele apparaten dan op desktop en laptop. De carrousels zijn slechts geschikt voor bepaalde soorten inhoud. Websites en apps kunnen carrousels bevatten die Google’s zoek­machine zo overneemt of de zoek­machine maakt ze zelf aan.

Wil je als ontwikkelaar invloed op de carrousels uitoefenen? Dan vind je hier de mogelijk­heden en wat je daarvoor moet doen.


Informatie-carrousel

Dit resultaat krijg je bij ingevoerde zoek­opdrachten als ‘Boeken van…’, ‘Films van…’ of ‘Spelers van…’, maar ook bij ‘Boeken’ en ‘Films’. Wanneer jij zoekt naar een ‘selectie’ of als Google dat denkt, dan komt er bovenaan de resultaat-pagina een informatie-carrousel te staan.

google informatie carrousel - blog - wat toont google momenteel allemaal

Google Shopping

Zoek je een bepaald product, dan is de kans groot dat Google bovenaan de resultaat-pagina een serie producten toont. Je ziet daarvan een afbeelding, de prijs en de bedrijfs­naam. Je eerste vergelij­king kan beginnen. Dit heet ‘Google Shopping’ en door erop te klikken, kom je direct bij de webwinkel van jouw keuze. De webwinkel betaalt voor de klik.

Meer lezen over Google Ads?  Klik hier.

Aanmelden kan via: Google Ads. Ben je geen professional op dit gebied, dan is het raadzaam voor de advertentiecampagne wel een profes­sionele online marketeer in de arm te nemen. Hiervoor kun je natuurlijk ook ons bellen op: 070 - 381 91 81. Je mag mij ook direct bellen op: 06 - 36 07 70 61.

google shopping carrousel - blog - wat toont google momenteel allemaal

Video-carrousel

Werden voorheen video’s als minia­tuur tussen de organische zoek­resultaten weergegeven, worden nu ook relevante video’s als een carrousel getoond. Daarnaast is het aantal video’s in de organische zoek­resultaten toegenomen.

Dit vinden wij helemaal niet zo raar. YouTube is natuurlijk alweer flink wat jaartjes een dochterbedrijf van Google. Wat ons intrigeert is: waarom is Google meer waarde gaan hechten aan bewegend beeldmateriaal? Is dat omdat de gebruiker dat werkelijk wil of omdat Google de investeringen in YouTube eindelijk eens wil laten renderen?

Als je gehaast bent, is een video ‘scannen’ toch vrij lastig.

Zeker als je bedenkt dat mensen sneller lezer dan praten en op internet vaak nogal ongeduldig zijn. Een video is lastig scannen. Aan de andere kant wisselen we onderling ook veel filmpjes ter ontspanning met elkaar uit en is de trend gezet.

Hoe dan ook, het bereik van video stijgt en dit kun je in het voordeel van het merk maar beter benutten. Kijk wel altijd naar de behoeften en informatie-behoeften van de doel­groepen, die kunnen van doelgroep tot doelgroep en van moment tot moment flink verschillen.

google video carrousel - blog - wat toont google momenteel allemaal

 

En verder

Google News

Zoek je op iets uit het nieuws, dan toont Google’s zoek­machine jou Google’s eigen voorpagina­nieuws. Je ziet zeer waarschijnlijk een serie met nieuwsitems met de site waar het nieuws op staat.

Aanmelden gebeurt via: Google News, maar dat weten de nieuwssites al lang.

google news - blog - wat toont google momenteel allemaal

Sitelinks Search Box

Met de ‘Sitelinks Search Box’ kun je op de resultaat-pagina direct onder de link naar de website (of app) in een hiervoor bestemd zoekvak een zoek­opdracht ingeven. Je zoekt hiermee binnen de gevonden website (of app).

Dit zoekvak wordt aangedreven door Google’s zoekmachine. Wil je dat anders, dan zijn er de mogelijkheden om dit te doen via de website of app zelf.

sitelinks searchbox - blog - wat toont google momenteel allemaal

Suggesties

Tot slot ‘Google Suggest’. Dat zijn de kopjes ‘Zoek­opdracht gerelateerd aan… ’ en ‘Mensen zochten ook naar’ die je regel­matig tegenkomt. Ze geven suggesties ter aanvulling op jouw zoek­opdracht.

google suggest - 5 - blog - wat toont google momenteel allemaal
mensen vragen ook - google suggest - blog - wat toont google momenteel allemaal
zoekopdrachten gerelateerd aan… - blog - wat toont google momenteel allemaal - the Content Care Company
google suggest - blog - wat toont google momenteel allemaal

 

Onze suggestie

Onze suggestie is dat je je met de link direct onder de volgende box even aanmeldt voor de e‑mailalert en we jou zo op de hoogte mogen houden van het laatste relevante nieuws over Google’s zoekmachine, SEO en over welke invloed jij zelf op de resultaten kunt uitoefenen.

Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!

Tip!  Lezersaanbieding SEO Care Scan

Het lijkt erop dat je dit hele stuk hebt gele­zen. Dat verdient respect. Als blijk van waarde­ring willen we jou of het merk ter kennis­making 50% korting aan­bie­den op onze SEO Care Scan.

Aan de hand van de uitslag weet je wat goed is, waar de verbeter­punten zitten en wat de quick wins zijn. Desgewenst kunnen we hierna samen kijken wat er nodig is om de website en/of de app zelf te opti­mali­seren en als geheel op niveau te houden.

Wil je meer weten over deze scan? Vast wel, maar momen­teel wordt de pagina met infor­matie en het aanvraag­formu­lier voor deze scan geüp­date. Je kunt wel tijdens kan­toor­uren ons hier­over bellen.

Wil je van deze aan­bie­ding gebruik­maken of meer infor­matie? Bel ons dan op werk­dagen op: 070 - 381 91 81 en gebruik het code­woord: ‘WE SEE O’.

Per organisatie kan er slechts van 1 kennis­makings­aanbieding worden gebruik­gemaakt.


Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman - Content creator, merkenbouwer & conceptor

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ content­maker of merken­bouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karak­ter zeer breed onder­legd en altijd even toege­wijd. Nancy begon ooit als werk­tekenaar, maar schoolde al snel bij tot copy­writer.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijk­heden. Dat doet ze eigen­lijk met alles dat met haar vak­gebied te maken heeft. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplos­singen en ze is zeker niet wars van inno­vaties. Geen detail verliest ze hierbij uit het oog en… wat beter kan, kan beter!

 

Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van zoekmachine-optimalisatie (SEO), conversie-optimalisatie, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.

Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.



<< Direct terug naar home