Wat zijn influencers en influencer-marketing? • En hun waarde voor een merk? • 1/2

Wat zijn influencers en influencer-marketing? • En hun waarde voor een merk? • 1/2

Om influencers kunnen we bijna niet meer heen. Vooral de jongere generatie en de mensen die met deze generatie dagelijks contact hebben, weten min of meer wel wat influencers zijn. Ook de grote namen in de retail hebben de influencers ontdekt. Influencer-marketing heeft zich ontwikkeld tot een serieus te nemen tak van sport, inclusief managers en bemidde­lings­bureaus.

En toch worden influencers nog maar weinig ingezet door andere merken dan de grote retailers. Andere merken – en vooral organisaties werkzaam in de dienstverlening – laten hierdoor veel mooie kansen liggen. Hiervoor bestaat vaak geen gegronde reden. Het heeft vooral te maken met het niet ermee bekend en/of vertrouwd zijn. Onbekend maakt onbemind.

Je kunt stellen dat de potentie van influencers in het voordeel van de marketing voor veel organisaties totaal niet duidelijk is. Influencers hebben een gigantisch bereik – juist in bepaalde vakgebieden –, maar komen vaak niet eens bovendrijven als potentieel marketing-kanaal* bij het bedenken van een marketing-strategie*. Hoog tijd om in te zoomen op deze ‘supersterren’ op social media. Tijd voor het fenomeen influencer!

* Wij weten dat je woorden als influencer-marketing, marketing-kanaal en marketing-strategie ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.

Wat gaan we doen?

  • Deel  1 – We zoomen vandaag in op het fenomeen influencer, de rollen die ze vervullen en de varianten.
  • Deel 2 – Binnenkort leggen we de focus op influencer-marketing en eindigen met de conclusie.  Direct naar deel 2.

Ondertussen is deel 2 ook verschenen. Je kunt het linkje hier­boven gebruiken om daarheen te gaan.


Eerst meer weten?

Lees dan:

Of ga naar het overzicht van alle blog­artikelen over content-marketing. Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over conversie-optimalisatie en gerelateerde onder­werpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert.  Klik hier.

 

Wat zijn influencers?

Onze definities

Influencer

Een persoon die andere personen beïnvloedt in hun denken en gedrag.

Social influencer

Een persoon die nogal duidelijk aanwezig is op social media en zijn volgers beïnvloedt in hun denken en gedrag. Naast de band met de volgers speelt hierbij de autoriteit, de kennis en de positie van deze persoon een grote rol. Je mag een influencer een merk op zich noemen.


Met andere woorden

Influencer betekent letterlijk beïn­vloeder. Dat zijn we allemaal. Alleen met de term ‘influencers’ wordt in dit verhaal invloedrijke personen op social media bedoeld. Ze worden daar de ‘superstars’ genoemd.

Influencers hebben daar een groot aantal volgers, een achterban van meer dan 100.000 volgers is niet bijzonder. Ondanks dat hun invloed vaak beperkt is tot de social-media-platformen waarop ze actief zijn, begrijp je wel hoe groot hun invloed kan zijn.

Influencers zijn de traditionele reclame-makers in een heden­daags jasje en adverteren het aanbod zonder dat je het doorhebt. Nog niet.

Dankzij hun invloed worden influencers vaak (goed) betaald om een bepaald aanbod (product of dienst) onder de aandacht bij hun volgers te brengen om zo hun gedrag ten opzichte van het aanbod te beïn­vloeden. Ze nemen dan het aanbod mee in hun content op een wijze die niet als push-tactiek (ouder­wets reclame-maken) overkomt, maar dat eigenlijk wel is.


Wat doen ze en waar doen ze dat?

De grootste influencers zijn vaak vloggers, maar er zijn ook nog bloggers onder hen te vinden. Het kan ook iemand zijn met alleen een social-media-account als de influencers op Instagram en Twitter. Je komt ze werkelijk overal tegen, zelfs op nieuws­websites, in nieuwsapps en in gedrukte tijdschriften.

Eigen kanaal

Op YouTube hebben de influen­cers vaak een eigen kanaal. Diverse influen­cers hebben ook een eigen web­site. Er zijn zelfs influencers te vinden die met hun verdiende centjes een tweede bedrijf zijn gestart. Je kunt hierbij denken aan een eigen make‑up‑lijn, een eigen kledinglijn en de verkoop van voedings­supplementen, maar er is vast meer. Voor de verkoop van hun producten kunnen ze ook een app inzetten. Of deze laatste groep nog steeds interessant is voor de mar­keting, dat valt te betwijfelen.


Ieder zijn specialisme

Wereldwijd zijn er veel verschillende influencers met min of meer allemaal hun eigen specia­lisme. Van make‑up tot model­bouwers en van kunste­naars tot worste­laars. Misschien lijken veel specia­lismen op het eerste gezicht allemaal hetzelfde. Make‑up is make‑up en voetbal is voetbal, toch?

Influencers zijn de beste voor­beelden, als je het over personal branding* hebt.

Wanneer je de influencers eenmaal beter leert kennen, dan zie je dat ze ‘hun ding’ allemaal net even anders doen. Niet zo gek als je bedenkt dat hun succes voor een groot deel te danken is aan authenticiteit en dus aan hun persoonlijkheid.

Over het algemeen publiceren ze dus allemaal verschillende soorten content. En hoe interes­santer ze voor de marketing worden, hoe vaker ze een product of dienst daarin verwerken.

* Naar uitleg personal branding.


De kracht zit in de persoon­lijke boodschap

De kracht van influencers zit hem in het persoonlijke karakter van hun verhaal; de manier waarop de bood­schap wordt verteld. Daarnaast hebben hun volgers al een sterke binding met deze personen, wat weer goed is voor de geloof­waardigheid van de bood­schap. Dit is wat influencers zo enorm interes­sant maakt voor heden­daagse marketing.

Het persoonlijke karakter speelt dus een belangrijke rol. Zeker als je dit vergelijkt tot traditionele marketing waar een dure acteur of andere beroemd­heid werd ingehuurd om een vooraf bedachte tekst op te dreunen. De heden­daagse influencers bepalen zelf hun teksten of doen dat in overleg met hun opdracht­gever. Zo blijft de bood­schap authen­tiek en geloofwaardig.


Niets nieuws

Toch bestond het fenomeen influencer al lang voor het internet. In die tijd werden personen met een bepaald aanzien en een groot netwerk gevraagd en betaald om het aanbod onder de aandacht van hun relaties te brengen. Zo werd een granenreep voor sporters populair, omdat een goed pres­terende atleet deze uitdeelde onder andere atleten. Hiermee begon het bekende sneeuwbal-effect.*

Hoe populairder je bent, hoe groter je invloed. Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven.

Maar ook voor de industria­lisatie bestond het fenomeen al. Er zijn altijd leiders geweest en personen waar anderen tegen opkeken. Ook zij hadden invloed. Het verschil tussen toen en nu is vooral dat het kanaal veranderd is en de hele industrie eromheen zich enorm ontwikkeld heeft.

* Bron: Van horen zeggen, de werking van buzz marketing.


Beroemdheden

We schreven het hierboven al: bekende personen als artiesten, filmsterren, et cetera, werden voorheen ook ingezet om producten te promoten. En dat gebeurt nog steeds. Op Schiphol zit bijvoorbeeld een kleding­merk waar bepaalde artiesten kleding uit mogen zoeken. De artiesten hoeven hier­voor niets te betalen en dit merk is niet het enige merk dat zo zijn marketing-budget besteedt.

En wat dacht je van de kleding die filmsterren mogen dragen tijdens de uitreiking van de Oscar’s? Vaak worden deze outfits geleend. Je begrijpt dat de outfit in de spot­lights op ‘de rode loper’ perfecte gratis promotie voor de couturier is.


Voorbeeldfunctie

Influencers hebben een voor­beeld­functie gekregen. De volgers luisteren niet alleen naar wat influencers zeggen, maar kijken ook naar wat ze doen en kopiëren vaak zelfs dit gedrag. Het me-too-effect – wat niets te maken heeft met #metoo – en het FOMO-effect zijn hier enorm van toepassing.

Influencers en hun rol tijdens de lockdowns van voorjaar 2020

Tijdens de eerste lockdowns van dit jaar (2020) aan het begin van de corona-crisis waren de influen­cers wereld­wijd online flink in beweging. Ze spanden zich in om hun volgers te motiveren binnen te blijven. De influencers hielpen uit zichzelf hun volgers met de dag binnenshuis door te komen. Ze hielden leuke peptalks en deelden hiervoor tips.

Ook nieuwe influencers popten op en hielpen hun volgers de dagen door te komen. Dit deden ze vooral omdat ze het zelf leuk vonden; eindelijk was er tijd voor creativiteit. Daarnaast wisten overheden de influencers te vinden.

Influencers helpen je de saaie lockdowns wel door te komen.

Zo startten onder andere de Wereld­gezondheids­organisatie en de Britse overheids­dienst voor inter­nationale ontwikke­lings­samen­w­erkingen op met influencers op Instagram, TikTok en YouTube. De influencers hielpen mee met het onder de aandacht brengen van social distancing en goed handen wassen.

Niet veel later kwam er ook een stroming op gang die vindt dat we de regels juist moeten negeren.

Meer lezen over de rol van de influen­cers tijdens het begin van de coronacrisis? Klik hier.


Doelgroepen en mogelijkheden

De best verdienende influencers richten zich op jongere consumenten en worden betaald voor promotie van een bepaald aanbod. Hierop komen we in deel 2 terug.

Inmiddels kun je gaan naar: Wat zijn influencers en influencer-marketing? • En hun waarde voor een merk? • 2/2.


Nieuwe tak van sport

Werden influencers eerst persoonlijk benaderd door organisaties om hun aanbod te promoten, tegenwoordig is dit een hele industrie op zich. Een industrie met bedrijven die bemiddelen en managers die voor de influencers zorgen. Hieraan hangt natuurlijk ook een prijskaartje.

Maar dat is niet alles. Evenementen waar je de influencers in levende lijve kunt tegenkomen (meet & greets) zijn wereldwijd niet meer weg te denken.

Influencers zijn ondertussen net popsterren die op tournee gaan.

Doelgroepen, gasten, organisatie, et cetera

Om niet steeds een hele rits termen en begrippen te gebruiken en om te voor­komen dat we bepaalde typeringen buiten­sluiten, gebruiken wij op onze website onder andere deze container-begrippen. Je mag ze heel breed zien.  Lees hier wat wij precies ermee bedoelen.

 

Vakgerichte influencers

Influencers in specifieke industrieën en branches richten zich op hun vakgebied en zijn dan ook vooral bekend binnen hun werkveld. Zij moeten het vaak zonder bemidde­lings­bureaus en managers stellen.

 

Wat zijn micro‑influencers?

Het woord zegt het al, micro-influencers zijn personen met minder invloed dan de grote influencers, de macro-influencers.

Toch zijn deze influencers om 3 redenen zeer interessant:

  • Micro-influencers zijn minder duur om in te zetten.
  • Ze zijn (nog) geloofwaardiger.
  • Door het aanbod en/of het merk voor hetzelfde budget van een macro-influencer door meerdere micro-influencers te laten promoten, komt deze in meerdere en dus verschillende netwerken onder de aandacht. Hierdoor kan online een groter bereik worden bewerk­stelligd. Dit moet leiden tot meer ‘gasten’ op de web­site en/of in de app; gasten met echte interesse. En deze gasten zijn ook nog eens heel prettig voor de SEO (zoekmachine-optimalisatie) en de ASO (App Store Optimalisatie).

 

Binnenkort verder

Over enkele weken zoomen we in deel 2 in op influencer-marketing en eindigen dan met de conclusie.

Wil je deze en andere blog­artikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onder­aan – voor­bij de box met de lezers­­aan­bie­ding – even aan te melden voor de gratis e‑mail­alert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wan­neer er een nieuw artikel online staat.

Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!


Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman - Content creator, merkenbouwer & conceptor

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ content­maker of merken­bouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karak­ter zeer breed onder­legd en altijd even toege­wijd. Nancy begon ooit als werk­tekenaar, maar schoolde al snel bij tot copy­writer.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijk­heden. Dat doet ze eigen­lijk met alles dat met haar vak­gebied te maken heeft. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplos­singen en ze is zeker niet wars van inno­vaties. Geen detail verliest ze hierbij uit het oog en… wat beter kan, kan beter!

 

Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere inte­res­sante infor­ma­tie op het gebied van content-marke­ting, zake­lijk blog­gen, con­ver­sie-opti­ma­li­sa­tie, bran­ding, SEO en alles daar­omheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.

Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.



<< Direct terug naar home