Wat zijn influencers en influencer-marketing? • En hun waarde voor een merk? • 2/2
Ondertussen heeft iedereen wel een idee van wat influencers zijn. Dat zou je inderdaad denken. Toch staat influencer-marketing bij slechts een handjevol organisaties hoog op de agenda. De zin en onzin van influencer-marketing is dan ook voor veel organisaties niet goed duidelijk.
Hierdoor laat een groot deel van die organisaties veel kansen ongemoeid. Vooral voor organisaties werkzaam in de dienstverlening liggen hier volop kansen. Nu deel 2 en gelijk het laatste deel waarin we verder inzoomen op deze vorm van online marketing en content-marketing.
Wat gaan we doen en hebben we gedaan?
- Deel 1 – In dit deel zoomden we in op het fenomeen influencer, de rollen die ze vervullen en de varianten. Het kan slim zijn om deze eerst te lezen. Terug naar deel 1.
- Deel 2 – Vandaag ligt de focus op influencer-marketing en eindigen met de conclusie.
Het kan slim zijn om eerst deel 1 te lezen, maar waar nodig zullen we ook met handige linkjes verwijzen naar specifieke informatie in dat artikel.
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Wat is content-marketing? En waarom is het voor zoveel zaken belangrijk?
- Content-marketing • De cijfers van 2019 en de trends
- Content-marketing • De belangrijkste voordelen • 1/3 [minder kosten, meer ROI]
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over content-marketing. Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over conversie-optimalisatie en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Wat is influencer-marketing?
Onze definitie
Influencer-marketing
Een vorm van marketing die zich met name online via social media afspeelt en waarbij met behulp van influencers de potentiële klanten moeten worden beïnvloed. Door de geheel eigen manier waarop de influencer zaken promoot, wordt dit niet als push-tactiek ervaren.
Met andere woorden
De term influencer-marketing laat zich na het lezen van deel 1 – over met name het fenomeen influencer – eenvoudig uitleggen. De influencers worden bij deze vorm van marketing ingezet als medium voor het verspreiden van de marketing-boodschap. De influencers zijn als het ware de dragers van de content en tegelijk ook de distributie-kanalen.
Zoals je hebt gelezen of kon lezen, hebben influencers een grote invloed op hun volgers en op hun gedrag. Die invloed kan worden ingezet door organisaties voor hun marketing-doeleinden. Om hier gebruik van te maken moet de organisatie advertentie-ruimte of zendtijd inkopen bij de influencer, maar de influencer bepaalt zelf hoe hij de boodschap overbrengt. Hij produceert de content – in de regel – ook zelf.
Influencers bepalen zelf hoe ze de boodschap overbrengen en behouden daarmee hun eigen identiteit.
De influencers weten heel goed hoe ze op geheel eigen wijze de boodschappen inspirerend moeten overbrengen op hun volgers. De belangrijkste factor bij influencer-marketing is dan ook authenticiteit. Dit heeft veel meer impact dan wanneer het merk zelf vertelt hoe geweldig het is en dit laat doen door bijvoorbeeld een acteur.
Er wordt niet voor niets beweerd dat influencer-marketing 11 x meer winst oplevert dan iedere andere vorm van online marketing. Money well spent!
Wij weten dat je woorden als influencer-marketing, marketing-boodschap en distributie-kanalen ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Verschil influencer‑marketing en advocate‑marketing
Advocate‑marketing
Advocate‑marketing heeft als doel de merkloyaliteit van tevreden klanten te stimuleren. Dit door een persoon zijn merkvoorkeur te laten delen met zijn relaties of mensen in zijn (online) netwerk (die niet per se onder de noemer relaties vallen). Naast mond-tot-mond-reclame* in real life kan dit ook online, bijvoorbeeld door de content te delen op social media of door de bekende testimonials. Deze personen krijgen hier niet voor betaald.
Influencer‑marketing
Bij influencer‑marketing doen de influencers min of meer hetzelfde als de ‘advocaten’. De influencers worden wél betaald. Gebeurde dit in het begin vaak met producten, tegenwoordig gebeurt dit steeds vaker met harde duiten.
*Wij weten dat je woorden als mond-tot-mond-reclame ook als mond-tot-mondreclame mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Waar valt influencer‑marketing onder?
Een stukje mond‑tot‑mond‑reclame
Influencer-marketing is een soort mond-tot-mond-reclame die tussen de influencer en zijn volgers plaatsvindt. Influencer-marketing is dus een vorm van mond-tot-mond-reclame, maar de termen betekenen niet exact hetzelfde.
Of is het sluikreclame?
Misschien mogen we influencer-marketing ook wel sluikreclame noemen, want er zijn genoeg overeenkomsten.
Of is branded content beter?
Daarnaast zijn er veel overeenkomsten tussen influencer-marketing en advertorials, branded content en sponsored content (native marketing).
Doe anders maar content‑marketing of social‑media‑marketing
Sowieso kan influencer-marketing onderdeel zijn van content-marketing en social-media-marketing.
Let op! Influencer‑marketing valt nu onder de Mediawet
Op 1 november 2020 is een nieuwe Mediawet ingegaan. In deze wet staat dat op het moment dat een influencer producten toont, productnamen en/of merknamen noemt, dit onder de noemer ‘reclame’ valt.
Dit betekent dat de influencer zich moet houden aan regels die voor reclame gelden. Dit houdt in grote lijnen in:
- Er mag sowieso geen reclame worden gemaakt voor de groep jonger dan 12 jaar.
- Is er voor de groep vanaf 12 jaar wel sprake van reclame, dan moet het duidelijk zijn dat er sprake is van reclame.
Hiermee wil het Commissariaat voor de Media een einde maken aan de sluikreclame van influencers. Toch is er nog geen duidelijk besluit gevallen voor wie deze wet nou precies van toepassing is en ‘of en hoe’ er beboet gaat worden.
Ter aanvulling: Inmiddels is het 2022, 2 jaar verder en blijkt het handhaven van deze regelgeving nog steeds niet goed op orde te zijn. Lees hier meer.
Verder inzoomen?
Wil je meer weten over de nieuwe wet?
- Ga dan naar ‘Nieuwe Mediawet: wat betekent dit voor influencer-marketing?’ op de website van DDMA.
- Voor een wat toegankelijker verhaal kun je gaan naar ‘Strengere regels voor influencers, maar wie eronder vallen is nog onduidelijk’ op de website van de NOS.
- Of ga naar ‘Mediawet geldt nu ook voor YouTube, influencers moeten op zoek naar ander verdienmodel’ op de website van de Volkskrant.
- Daarnaast kun je gaan naar ‘Reclamecode Social Media & Influencer Marketing’ op de website van de Stichting Reclame Code (SRC).
Doelgroepen en mogelijkheden
De best verdienende influencers richten zich op jongere consumenten en worden betaald voor promotie van een bepaald aanbod. Zij weten hun volgers te inspireren en richten zich met name op behoeften als status, ontspanning en vermaak. Make-up-, kleding- en fitnesstips doen het hierdoor erg goed bij met name de jonge volgers. Meer voorbeelden vind je in de lijst hieronder.
Jongere consumenten zijn de consumenten van de toekomst.
Aan de andere kant doen deze jongere consumenten vóór ze een product of dienst willen kopen, onderzoek bij hun idool. Ze kunnen ook reeds door de influencer er al mee in aanraking zijn gekomen.
Lijst met ‘veelvoorkomende’ producten en diensten
Waaraan kun je onder andere denken?
- Retailproducten:
- kleding;
- schoenen;
- sieraden;
- verzorgingsartikelen, make-up en parfum;
- elektronica en gadgets;
- meubels en woonaccessoires.
- Wellness en gezondheid:
- kappers;
- schoonheidsbehandelingen;
- massages;
- sauna’s en spa’s;
- sport;
- voeding.
- Ontspanning, amusement en cultuur:
- horeca;
- reizen;
- festivals;
- muziek;
- film;
- kunst;
- design;
- tentoonstellingen;
- musea.
- En verder:
- dieren;
- kinderen;
- goede doelen;
- beurzen.
Voordelen van influencer‑marketing
De belangrijkste voordelen zijn:
- doelgericht;
- hogere efficiëntie;
- waardevolle zichtbaarheid;
- langere en subtielere exposure;
- grote invloed.
De belangrijkste voordelen in meer woorden
Doelgericht
Je bereikt door zorgvuldige selectie een specifieke doelgroep die sterk overeenkomt met een doelgroep of alle doelgroepen van het merk zelf.
Hogere efficiëntie
De gekozen groep is al (in enige mate) geïnteresseerd in het soort aanbod en hierdoor ontstaat minder ‘waste’ en een hogere efficiëntie dan veel andere vormen van marketing. Een influencer die vlogt over make-up heeft al volgers die geïnteresseerd zijn in make-up. Hetzelfde geldt voor een influencer die auto’s test. Zijn volgers houden van auto’s.
Waardevolle zichtbaarheid
Door de sterke band met hun volgers genereren influencers een waardevolle online zichtbaarheid voor het aanbod.
Langere en subtielere exposure
Het aanbod krijgt langer het podium dan bij traditionele marketing en dat op subtielere wijze zodat de volgers zich er (nog) niet voor afsluiten.
Grote invloed
Influencers kunnen volgers aanzetten tot bepaalde acties. Denk hierbij niet alleen aan aankopen, maar ook aan sporten, je inzetten voor een goed doel, et cetera.
Tip! Kijk goed naar de politieke statements
Niet alleen tijdens de corona-crisis en bijbehorende lockdowns lieten influencers van zich horen. Ze deden dat ook na de dood van George Floyd op 25 mei van dit jaar (2020) en de ‘Black Lives Matter’-protesten die daarop volgden. Ze maakten een vuist tegen rassen-discriminatie. Alleen werd het niet door iedereen gewaardeerd. Ook omdat het volgens sommigen te veel rook naar een goedkope manier om snel meer volgers te winnen.
Bij de keuze voor een influencer moet dan ook goed worden gekeken naar de politieke statements die de influencer maakt. Deze moeten natuurlijk overeenkomen met de merkidentiteit.
Verder inzoomen?
Lees meer hierover in ‘BLM protests have flipped the script for influencers…’ en ‘The influencers using anti-racist protests for clout’ of bekijk onderstaande video van de Engelse Telegraph.
Influencer-marketing en betrouwbaarheid
Je mag ervan uitgaan dat de volgers de influencer hoog hebben zitten. Zij hebben vaak het gevoel de influencer te kennen en voelen hierdoor een sterke band met de influencer. Dit gevoel heeft een positief effect op het gevoel bij de content van de influencer.
Dit gevoel zorgt ook voor het nodige vertrouwen in het voordeel van de betrouwbaarheid van de content. Een bekende vertrouwen we altijd eerder dan een vreemde, dus ook wat de influencer zegt, doet en promoot. Sommige volgers vertrouwen de influencer zelfs zonder enige twijfel.
De influencer weet daarbovenop de boodschap van het merk op zo’n manier te vertalen dat deze de volgers inspireert. Iets waarvoor een merk zelf enorm zijn best moet doen.
Voor de fans is de influencer een betrouwbare bron van inspiratie.
Leg je deze effecten naast die van een traditionele marketing-campagne, dan liggen de resultaten bijna lijnrecht tegenover elkaar. De influencer wordt (bijna) volledig vertrouwd, terwijl een traditionele campagne bij voorbaat wordt gewantrouwd. De mensheid is ondertussen door en door getraind in het zichzelf afsluiten voor commerciële prikkels; óók de jongere generatie.
Uiteindelijk zal dit ook gebeuren bij influencer-marketing, ook dat worden we zat en leren we ons ook hiervoor afsluiten, maar voor het zover is… is er vast alweer iets nieuws.
Influencer-marketing in de praktijk
Voor het beste resultaat van influencer-marketing selecteert het merk één of meerdere influencers die aansluiten bij het merk en dus bij één van de doelgroepen, bij een selectie van de doelgroepen of bij alle doelgroepen. De campagne wordt in nauwe samenwerking met de influencer ontwikkeld. Vaak resulteert dit in het demonstreren van hoe het aanbod te gebruiken is of in het tonen van het resultaat ervan. Winacties komen ook heel vaak voor.
De content wordt gepubliceerd op het kanaal van de influencer. Samen met de influencer zorgt het merk voor de promotie en stimuleren ze de verspreiding. Hierbij verricht de influencer het meeste werk.
Wat kost influencer-marketing?
De prijzen lopen net als bij adverteren sterk uiteen. Factoren die hierop van invloed zijn, zijn onder andere:
- micro-influencer of macro-influencer (grootte achterban);
- bemiddelingsplatform en/of management;
- doelstelling.
En vergeet niet bij de prijs de eigen tijd en andere eigen kosten op te tellen.
Conclusie
Door de inzet van influencer-marketing sta je direct in de spotlights bij een grote groep potentiële klanten. Influencers weten op geheel eigen wijze het aanbod vilein onder de aandacht van hun volgers te brengen. Hierdoor gaat de boodschap er als zoete koek in. Dit in tegenstelling tot het gros aan andere reclame-boodschappen waar we ons voor hebben leren afsluiten.
Deze kansen ongemoeid laten, klinkt ons nogal onnozel in de oren. Jou nu vast en zeker ook.
Volop kansen voor dienstverleners en B2B-organisaties
Niet alleen organisaties in de retail, maar ook organisaties in de dienstverlening en zelfs die daarvan business-to-business (B2B) werken, zouden kritisch moeten kijken naar de influencers in hun vakgebied en hun rol. Wie doet wat voor wie? Wat kan wie voor de marketing van het merk en dan met name voor de marketing van een specifieke dienst betekenen? en hoe groot zijn dan het bereik en de invloed van deze influencers?
Zelfs voor non-profit
Zelfs voor non-profit-organisaties is influencer-marketing vaak de weg te gaan. Ze helpen bij het werven van leden, zorgen voor de nodige donaties of helpen met de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Denk hierbij aan hun rol tijdens de lockdowns van begin dit jaar en wat dacht je van diverse Haagse wethouders die de lokale influencers weten te vinden?
Maar denk niet te groot
Interessante influencers hoeven geen macro-influencers te zijn. Meerdere micro-influencers kunnen voor hetzelfde budget een veel groter bereik hebben. Doe er je voordeel mee!
Houd ons in de gaten
Het inzetten van influencers kan interessant zijn voor zowel de content-marketing als voor de conversie. Het kan daarom slim zijn om onze website in de gaten te houden voor nieuwe blogartikelen over deze onderwerpen en over influencer-marketing zelf.
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan direct even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, branding, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.