Wat zijn merkelementen en merksignalen, en de verschillen?
Merkelementen en merksignalen zijn beide onmisbaar voor de herkenbaarheid en identiteit van een merk én om een sterk merk te bouwen. Naast enkele overeenkomsten, zijn er vooral grote verschillen tussen deze termen te ontdekken. Dus wat is wat precies en wat is het verschil tussen deze termen?
Tijd voor een uitstapje naar merkelementen en merksignalen en een kort bezoek aan beeldtaal. Stap in en laten we de betekenis van deze begrippen bekijken tijdens onze zomerse reis. Bewonder de verschillende soorten merkelementen en merksignalen en zie hoe ze bijdragen aan het succes van een merk. Laten we gaan!
Dit blogartikel is een direct vervolg op: Merkwereld • Wat is het en waarom is het belangrijk voor de merkidentiteit?. Het kan slim zijn om deze eerst te lezen, maar waar nodig verwijzen we sowieso met handige linkjes naar specifieke informatie in dat artikel.
Wat staat er vandaag op het reisprogramma?
De ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ is een luchtige én fascinerende serie die jou deze zomer meeneemt op een reis door de boeiende wereld van visuele merkidentiteiten. We reizen via (nieuwe) inspirerende inzichten, komen langs praktische tips en delen ook nog mooie reisverhalen.
We hebben Huisstijl al uitvoerig bezocht en zijn deze week overgestoken naar Corporate Identity en Merkwereld. In de buurt liggen ook Merkelementen, Beeldtaal en Merksignalen. Die gaan we vandaag allemaal bezichtigen. Instappen, want we moeten echt nu gaan!
Excursie of uitstapje gemist?
Dan vind je alle verslagen hier.
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Wat is branding? • Een gedetailleerde uitleg over de sleutel tot een sterk merk
- Wat is een merk en wat is een sterk merk? • 1/4
- Branding biedt (juist) volop kansen voor dienstverleners
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over branding. Wil je dat wij je op de hoogte houden van nieuwe artikelen op het gebied van branding en gerelateerde onderwerpen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Wat zijn merkelementen?
Laten we beginnen met een beknopte uitleg in de vorm van onze definitie.
Onze definitie
Merkelementen zijn de bouwstenen van een merk, zoals naam, logo en slogan. Ze komen voort uit de merkidentiteit en moeten in de buitenwereld zorgen voor herkenbaarheid.
Er zijn ook partijen die de definitie breder trekken en onder merkelementen alle elementen verstaan die van een merk een merk maken. Dit begint bij de merkvisie en het DNA en loopt tot en met het minst belangrijke merksignaal. Dit komt voor, maar niet vaak.
Met andere woorden
Merkelementen zijn alles dat je van een merk online en offline tegenkomt én met onze zintuigen waarneembaar is. Het is dan ook de bewust waarneembare identiteit en moet daarmee een bepaald gevoel oproepen.
Merkelementen zijn bedacht en moeten uniek zijn, want ze zijn bedoeld om herkenning en onderscheid te creëren en dus bedoeld om een merk bewust te onderscheiden van andere merken.
Merkelementen zijn bedoeld om een krachtige merkidentiteit te creëren.
Je kunt merkelementen dus meestal zien, maar soms ook horen op radio en tv. In winkels en op andere plekken zijn ze soms zelfs te ruiken. Betasten en proeven kan ook, maar dat komt wel minder vaak tot zelden voor.
Merkelementen in relatie tot …
Merkelementen zijn direct verbonden aan de huisstijl. Ze vormen de bouwstenen én de onderdelen van de huisstijl, maar zijn ook de uitvoering van de huisstijl. Je moet ze dan ook echt veel breder zien dan een logo en de huisstijl.
Merkelementen zorgen voor een samenhangend geheel dat de corporate identity en de merkwereld krachtig weerspiegelt. Willen merkelementen werken voor de branding van een merk, dan moeten ze natuurlijk wel consistent worden toegepast.
Het gebruik van merkelementen varieert wel per merk en sector, maar ze worden doorgaans ingezet om een consistente en herkenbare merkidentiteit te creëren en om de merkbeleving te versterken.
Veelvoorkomende merkelementen
Tijdens ons bezoek aan de huisstijl tijdens onze zomerse reis, hebben we in ‘Wat is een huisstijl nou écht? … en wat is de rol ervan voor een sterk merk?’ ook gekeken naar waaruit een huisstijl bestaat.
Je kon toen zien dat de huisstijl uit verschillende visuele elementen bestond, maar ook dat daarvoor geen vaste regels zijn. We zagen wel bij iedere krachtige huisstijl dezelfde elementen terug en die sommen we hieronder nog even op voor de volledigheid.
De kerncomponenten
- Logo inclusief varianten als de favicon en de Twibbon;
- kleuren of kleurenpaletten;
- typografie (lettertypen);
- karakteristiek beeldmateriaal;
- andere visuele elementen (iconen, symbolen, patronen, et cetera).
Bovenstaande opsomming bevat de krachtigste herkenningstekens, oftewel: de beeldtaal van het merk. Deze lijst moeten we alleen in de context van merkelementen wel aanvullen met de volgende merkelementen. Op beeldtaal komen we zo dadelijk nog terug.
- Slogan of tagline – Dit is een korte zin – pay‑off, slagzin, motto, lijfspreuk, mantra – die kan dienen als een merkelement. Deze zin wordt vaak naast het logo geplaatst om de boodschap van het merk te versterken. Lees meer.
- Tone of voice (ToV) – Naast visuele elementen kan ook de schrijfstijl en toon van communicatie een belangrijk merkelement zijn. Merken kunnen een specifieke tone of voice ontwikkelen die consistent wordt toegepast in hun teksten en marketing-boodschappen. Lees meer.
De genoemde merkelementen vormen doorgaans het uitgangspunt voor onder andere onderstaande veelvoorkomende merkelementen. Je zou ze kern- of uitgangscomponenten kunnen noemen, maar er is geen vaste term voor.
Elk kerncomponent draagt bij aan de algehele visuele identiteit van het merk. Ze helpen bij het creëren van een herkenbare en samenhangende merkbeleving, maar bij welke veelvoorkomende merkelementen zie je deze kerncomponenten terug?
Wij weten dat je woorden als marketing-boodschappen ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Veelvoorkomende merkelementen
- Huisstijl-items als visitekaartjes, e‑mails, briefpapier, website, app(s), profiel-pagina’s op social media, et cetera.
- Herkenbare onderdelen van de content-marketing, waaronder weer de website en/of app(s), folders en brochures, maar ook downloadables en posts op social media.
- Bumpers (intro’s en outro’s) van de video’s;
- Traditionele marketing-uitingen als advertenties, commercials op radio en tv, banners, et cetera.
- Uiterlijk aanbod waaronder de verpakking;
- Kleding personeel, aankleding en inrichting bedrijfspand(en) en uiterlijk wagenpark.
- Presentaties op beurzen en in winkels.
- Et cetera.
Geen regels en geen garanties voor succes
Zoals je ziet zijn er dus naast de kerncomponenten, verschillende elementen die vaak worden gebruikt om de identiteit van een merk te versterken. Het zijn allemaal visuele bouwstenen die kunnen bijdragen aan de herkenbaarheid en bekendheid, want er zijn geen gouden regels waaraan een merk zich moet houden.
Daarnaast is het belangrijk om op te merken dat dit niet meer dan veel voorkomende merkelementen zijn en dat de waarde ervan voor het bouwen van een sterk merk, per element en per merk verschilt. Er zijn dus ook geen garanties voor succes.
Bouw een sterk merk met een unieke en waardevolle combinatie van merkelementen.
Merken hebben de vrijheid om hun eigen invulling te geven aan deze elementen op basis van hun unieke identiteit en doelen. Het is belangrijk om zorgvuldig te overwegen welke merkelementen het meest effectief zijn en – misschien wel – professioneel advies in te winnen om een sterk merk op te bouwen.
Professionele zorg voor merkelementen
Met een deel van onze roots in de wereld van grafisch ontwerp, zorgen wij ook en nog steeds voor onderscheidende merkelementen. Hierover kun je meer lezen op de pagina: ‘Design & dtp, de onmisbare schakel in het grotere plaatje’.
Voor meer informatie kun je natuurlijk ook direct bellen met: [nummer opgeheven].
Daarnaast bieden we Dagje Huisstijl voor als je lager wilt of moet instappen. In een dag buigen we ons samen over het logo (of het woordmerk), de kleuren en pakken we ook nog andere kerncomponenten en/of merkelementen op. We werken zelfs jouw eigen ideeën uit. Je gaat nooit met lege handen naar huis.
Merkelementen en beeldtaal
Merkelementen en beeldtaal zijn niet hetzelfde, maar er bestaan wel overeenkomsten. Daarnaast maakt een slim merk bewust gebruik van beeldtaal.
Oké, dit vereist meer uitleg en nu je weet wat merkelementen zijn, moeten we waarschijnlijk eerst beeldtaal toelichten.
Wat is beeldtaal?
Beeldtaal is een manier van informatie overbrengen, emoties oproepen en effectieve en impactvolle visuele boodschappen creëren. Het stelt mensen in staat om snel informatie te begrijpen en er een emotionele connectie mee te maken.
Beeldtaal spreekt overal, is overal aanwezig en spreekt via visuele boodschappen de doelgroepen aan.
Het maakt hiervoor gebruik van de kracht van visuele stimuli en kan zo een concept, idee of emotie overbrengen zonder afhankelijk te zijn van woorden. Dit gebeurt dan aan de hand van visuele elementen als afbeeldingen, pictogrammen en illustraties en kan variëren in vorm en stijl.
Beeldtaal wordt veel gebruikt in reclame, design (grafisch ontwerp), branding en communicatie en kan worden gebruikt in verschillende media, als websites, advertenties, infographics en social media.
Het verschil met merkelementen
Beeldtaal verwijst dus naar de visuele elementen die worden gebruikt om informatie over te brengen, terwijl merkelementen verwijzen naar elementen die een merk identificeren en onderscheiden. Toch kun je merkelementen wel beschouwen als de beeldtaal van een merk, maar hoe komt dit?
Merkelementen als de beeldtaal van het merk
De merkelementen worden voor een zeer groot deel gevormd door de beeldtaal van een merk. Het zijn de visuele grafische bouwstenen die worden gebruikt om de merkidentiteit te communiceren. Hiermee wordt informatie over de merkidentiteit overgebracht en wordt dus ook ‘informatie overgebracht’, oftewel: beeldtaal.
Net zoals de tone of voice van een merk bestaat uit woorden, zinsconstructies en grammatica-regels om betekenis over te brengen, bestaat de beeldtaal van een merk uit de grafische merkelementen die hetzelfde doen.
Merken als Hema, Coolblue, Suitsupply, Apple zijn meesters in beeldtaal en weten keer op keer de merkidentiteit en de betekenis ervan over te brengen.
Onder beeldtaal vallen alle aspecten die ervoor doen zorgen dat je iets of iemand gelijk visueel herkent. Het feit dat je zonder merknaam gelijk weet welke reclame van Hema, Coolblue, Suitsupply, Apple of Centraal beheer Achmea is, geeft aan dat zij een sterke beeldtaal inzetten.
Eigenlijk is het net als dat je meteen een schilderij van bijvoorbeeld Vincent van Gogh, Salvador Dali of Keith Haring herkent. Dat heeft alles te maken met een samenspel van afzonderlijke onderdelen; kleurgebruik, techniek, herhaling en/of ritme.
Dit komt samen in de stijl – optimistisch, humoristisch, surrealistisch, fris, simpel, et cetera – dat het schilderij of het merk uitstraalt en tot de emotie dat dit bij je oproept
Beeldtaal en de waarde voor het merk
Beeldtaal kan een merk dus helpen om boodschappen en emoties visueel over te brengen. Het stelt het merk in staat om:
- een consistente en herkenbare merkidentiteit te creëren;
- op te vallen;
- zich te differentiëren van concurrenten;
- een blijvende indruk achter te laten bij het publiek.
Beeldtaal is belangrijk omdat het directe visuele communicatie mogelijk maakt en dat gebeurt bij de ontvanger op bewust en/of onbewust niveau.
Voorbeelden van zeer krachtige beeldtaal
Hieronder vind je voorbeelden van zeer krachtige elementen van de beeldtaal van bekende merken. Dit zijn stuk voor stuk merkelementen én kerncomponenten.
- De 3 strepen van Adidas;
- de ruiten van Burberry;
- het lettertype van Coca-Cola;
- het rood en geel van McDonald’s;
- de swoosh van Nike;
- de verpakking van Toblerone.
Wat zijn merksignalen?
Merkelementen zijn merksignalen, maar merksignalen bestaan niet alleen uit merkelementen. Merksignalen dekken een veel breder spectrum en zijn ‘alle’ contactmomenten tussen merk en markt. En hiermee hebben we dan gelijk onze definitie te pakken.
Onze definitie
Merksignalen zijn alle contactmomenten tussen zender en ontvanger; tussen merk en buitenwereld en dat in de ruimste betekenis.
Met andere woorden
Wanneer we spreken over alle contactmomenten (touchpoints) spreken we dus niet alleen over grafische uitingen, reclame-uitingen en alles dat in teken van het merk wordt gezegd en gedeeld door het merk via de social-media-platformen, maar onder andere ook over hoe het aanbod en het personeel overkomt op de buitenwereld. We spreken over of en hoe de merkbelofte wordt ingelost.
Merksignalen zijn álle contactmomenten tussen merk en klant en deze mix vormt de totale merkbeleving.
Dit gaat over de algehele merkbeleving en niet alleen over wat het merk zegt, maar vooral wat het merk doet voor de (potentiële) klant. Merksignalen spelen dan ook een veel grotere rol dan een perfect logo of fraai bedachte en goede doorgevoerde merkelementen.
Door middel van een mix aan merksignalen creëert een merk namelijk een totaalervaring voor onder meer de (potentiële) klant. Het zorgt voor de perceptie en dus de reputatie van het merk. Het is dan ook van ongekend belang dat merksignalen consistent, niet anders te begrijpen zijn en naadloos aansluiten bij de merkidentiteit.
Laten we dat maar eens op een rijtje zetten.
- De merkidentiteit legt de basis voor alle merksignalen.
- Branding helpt merkidentiteit in alle signalen door te vertalen.
- Alle merksignalen moeten de merkbelofte waarmaken.
- Branding ondersteunt hierbij de merksignalen.
- De merksignalen zorgen voor krachtige merkbeleving.
- Het merk verovert hopelijk een goede breinpositie.
Professionele zorg bij de merksignalen
Wat wij voor onze klanten zorgzaam en succesvol doen, heeft natuurlijk alles te maken met het afgeven van de juiste merksignalen. Zo zorgen we samen met onze klanten – die voor de rest van de signalen toch vaak écht zelf verantwoordelijk zijn – voor meer klanten voor onze klanten.
Bel ons direct even op [nummer opgeheven] om te kijken hoe we samen met ‘alle’ merksignalen kunnen zorgen voor (nog) meer klanten en omzet voor jouw of het merk.
Daarnaast bieden we Dagje Huisstijl voor als je lager wilt of moet instappen. In een dag buigen we ons samen over het logo (of het woordmerk), de kleuren en pakken we ook nog andere kerncomponenten en/of merkelementen op. We werken zelfs jouw eigen ideeën uit. Je gaat nooit met lege handen naar huis.
Conclusie
Niets staat los van elkaar en alles telt mee
Het is duidelijk merkelementen, beeldtaal en merksignalen spelen een belangrijke rol in het opbouwen van een sterk merk.
Merkelementen zijn de elementen die we bewust waarnemen en die een bepaald gevoel (moeten) oproepen. Ze zorgen voor onderscheid van andere merken en worden gebruikt om een consistente merkbeleving te creëren.
Beeldtaal, zoals afbeeldingen en illustraties, communiceert de merkidentiteit visueel en zonder woorden. Sterke merken als Hema, Coolblue en Apple hebben een zeer herkenbare beeldtaal.
Merksignalen gaan verder dan grafische en bewust waarneembare uitingen. Het zijn alle contactmomenten met de buitenwereld. Als alles goed gaat zorgen de merksignalen gezamenlijk voor een krachtige merkbeleving. Het is op en top branding!
En hoe zorg je dan voor elkaar versterkende merksignalen
Je kunt zorgen voor elkaar versterkende merksignalen door consistentie in de visuele elementen, de tone of voice en andere merkelementen. Dat doe je niet zomaar, dit vereist zorgvuldigheid, zorg en toewijding.
Integreer de merkidentiteit en merkbelofte in alle contactpunten en creëer een naadloze merkbeleving.
Maar laat alle informatie nu eerst bezinken. Zoek ontspanning. Ga wandelen, zwemmen of gewoon lekker luieren. Creatieve antwoorden komen vaak vanzelf en daarnaast is het misschien toch wel verstandig, effectief of gewoon super relaxed om hierbij professionele zorg in te schakelen.
Dit kan beginnen met een gratis Content Care Consult en lees ook de box hieronder even door.
Toekomstplannen
In volgende blogartikelen in deze luchtige én fascinerende serie van de ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ nemen we je verder mee op reis. We reizen verder door de boeiende wereld van visuele identiteiten.
Dompel jezelf deze zomer onder in een zee van creativiteit en zet het merk in het zonnetje!
We komen langs nog meer inspirerende inzichten en praktische tips en delen steeds meer mooie reisverhalen. Na onze oversteek van Huisstijl naar Corporate Identity, Merkwereld en ons bezoek aan Merkelementen en Merksignalen, houden we nu eerst een korte pauze.
Daarna steken we over naar Dopamine en Merkbeleving en komen we ook nog langs de Brand Guide. Vervolgens komt onze reis dan eindelijk bij onze hoofdbestemming: het wereldberoemde Logo.
Excursie of uitstapje gemist? Of verder inzoomen?
Dan vind je het overzicht met alle verslagen hier.
Hoe zorg je dat je verder niets meer mist?
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan direct even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier binnenkort weer terug. Tot gauw!
Wij helpen met de merkelementen én merksignalen
Het is duidelijk. De huisstijl, de corporate identity en de merkwereld vallen of staan met de merksignalen. Via alle merksignalen brengt de organisatie zijn ware aard en de werkelijke waarde van de merkbelofte over op de doelgroep(en). Alles moet kloppen voor de beste breinpositie.
Door hierin te investeren, kun je het merk meer dan versterken. Door op een pure eerlijke manier verbinding te maken met de doelgroep(en), bouw je aan klantloyaliteit, maak je een duurzame impact in de markt en heeft de concurrentie het nakijken.
Bij the Content Care Company zijn we dan ook meer dan doordrongen van het belang van deze zaken. Wij bieden ondersteuning bij het ontwikkelen, implementeren en uitvoeren ervan en staan klaar met de juiste zorg, expertise, ervaring en middelen. We kunnen hierin begeleiden of geheel ontzorgen.
Neem vandaag nog contact met ons op om te ontdekken hoe wij kunnen helpen, kunnen helpen bij het creëren van elkaar versterkende merksignalen. Samen kunnen we het merk laten opvallen, bereik je de voordelen van een sterk merk én zorgen we voor een duurzame verbinding met de doelgroep(en).
Het enige dat je hiervoor nu moet doen, is bellen met: [nummer opgeheven].
Huisstijl in een dag
Wil of moet je lager inzetten? Kijk dan eens bij Dagje Huisstijl. In een dag maken we samen met jou het logo en pakken we ook nog andere zaken op. We werken zelfs jouw eigen ideeën uit. Je gaat nooit met lege handen naar huis.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van branding, content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.