Het logo • Wie ontwierpen hun eigen succesvolle logo? + 10 mooie verhalen
Wat kost een logo? Nou, ‘soms’ helemaal niets. Tenminste, als je de tijd, moeite en materialen niet meerekent en dus alleen kijkt naar de kosten voor het creatieve proces. En het leuke is: dit geldt niet alleen voor zzp’ers!
Eigenaren van diverse grote merken hebben namelijk ooit zelf hun logo ontworpen… én met veel succes! Laten we na onze koopjesjacht nu eens gaan speuren en ontdekken wie wat ontworpen heeft. Stap in, want de bus vertrekt!
Dit blogartikel sluit aan op: Het logo • De geschiedenis, van het ontstaan tot de laatste uitdagingen en Het logo • 10 top-merken waarvoor het logo een koopje was.
Wat staat er vandaag op het reisprogramma?
De ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ is een luchtige én fascinerende serie die jou deze zomer meeneemt op een reis door de boeiende wereld van visuele merkidentiteiten. We reizen via (nieuwe) inspirerende inzichten, komen langs praktische tips en delen ook nog mooie reisverhalen.
Na een uitgebreid bezoek aan Huisstijl, zijn we alweer even aanbeland op onze hoofdbestemming: het wereldberoemde Logo. Hier kunnen we ons hart ophalen, want er is zó veel te zien.
Na onze eerste bezichtiging van Logo, rondritten door de districten Beeldmerk en Woordmerk en een expeditie naar Geschiedenis van Logo gingen we op zoek naar logo’s voor een prikkie. Vandaag willen we ze nog goedkoper. We maken een tour langs wereldberoemde merken waarvan de oprichters zelf het iconische logo ontwierpen.
Excursie of uitstapje gemist?
Dan vind je alle verslagen hier.
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over branding. Wil je dat wij je op de hoogte houden van nieuwe artikelen op het gebied van branding en gerelateerde onderwerpen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inhoud
- Gerard Adriaan Heineken ontwierp het logo van Heineken
- Gabrielle ‘Coco’ Chanel ontwierp het logo van Chanel
- Enzo Ferrari ontwierp het logo van Ferrari
- René Lacoste ontwierp het logo van Lacoste
- Yvon Chouinard ontwierp het logo van Patagonia
- Paul Smith ontwierp het logo van Paul Smith
- Evan Spiegel ontwierp het logo van Snapchat
- Sara Blakely ontwierp het logo van SPANX
- Paul van Doren ontwierp het logo van Vans
- Walt Disney ontwierp het logo van The Walt Disney Company
- En verder
- Conclusie – Ook oprichters kunnen briljante logo’s creëren
Belangrijke noot
Zoals altijd hebben wij zorgvuldig de ‘legendes’ en feiten in dit artikel gecontroleerd, en dat tot in het kleinste detail. Toch kan het zijn dat er kleine onwaarheden in de verhalen zijn geslopen. Alle feiten zijn te achterhalen, maar de oorspronkelijke bronnen lijken soms zoek. Garanties voor de juistheid van de informatie in dit artikel zijn dus niet te geven. Doe – indien nodig – zelf aanvullend onderzoek. Zie verder onze algemene disclaimer.
Gerard Adriaan Heineken ontwierp het logo van Heineken
Heineken, Nederlands trots en anders wel goed voor een belangrijke rol in de Nederlandse economie. Het merk was in 2020 goed voor een exportwaarde aan bier van € 2,2 miljard. Dus Heineken mag als eerste.
De erfenis van Gerard Adriaan Heineken is niet alleen belangrijk onderdeel van de Nederlandse cultuur, maar ook van onze economie.
Het logo van Heineken is in 1864 ontworpen door de oprichter van het bedrijf: Gerard Adriaan Heineken (1841 – 1893). Het logo heeft sindsdien verschillende kleine aanpassingen ondergaan, maar de basis van het ontwerp is nooit veranderd.
Ondertussen is het logo wereldwijd bekend en wordt het niet alleen geassocieerd met het biermerk, maar vaak ook met de Nederlandse cultuur.
Bronnen
Onder andere: 1000LOGOS en VinePair.
Gabrielle ‘Coco’ Chanel ontwierp het logo van Chanel
Het logo van Chanel – een van de meest prestigieuze en iconische modemerken ter wereld – is ontworpen door Gabrielle ‘Coco’ Chanel zelf in 1925.
De Franse Chanel – geboren in 1883 – was een invloedrijke mode-ontwerpster en oprichter van het modehuis Chanel (1910). Ze stond bekend om haar creatieve visie en aandacht voor detail, en ze was betrokken bij veel aspecten van het modehuis, inclusief het ontwerpen van het logo én de branding.
De 2 C’s van het logo van Chanel zijn een zeer kenmerkend onderdeel van de merkidentiteit geworden.
Het logo bestaat uit 2 omgekeerde en gekruiste letters ‘C’; de initialen van de oprichtster. Het is meestal uitgevoerd in zwart (op wit), identificeert het merk en is zowel eenvoudig als elegant. Hierdoor is het logo niet alleen herkenbaar, maar ook tijdloos geworden.
Hoewel Coco Chanel in 1971 overleed, blijft haar nalatenschap voortleven binnen en buiten het modehuis Chanel. Het huis heeft onder leiding van verschillende ontwerpers die haar opvolgden, haar visie en esthetiek voortgezet.
Het logo dat Chanel ooit heeft ontworpen, blijft een tijdloos symbool van elegantie en klasse. Bovendien is het een van de bekendste en meest gewaardeerde logo’s in de modewereld.
De 2 C’s vormen nu een waar merkicoon!
Door de huidige tijdgeest wordt het logo wel nog steeds gebruikt, maar in mindere mate dan een paar decennia terug. Bovenaan de officiële website prijkt nu alleen het woordmerk ‘CHANEL’. De 2 C’s vormen nog altijd een krachtig onderdeel van de merkidentiteit en merkwereld van het merk.
Bronnen
Onder andere: Chanel.
Enzo Ferrari ontwierp het logo van Ferrari
Het is 1929 als Enzo Ferrari (1898 – 1988) Scuderia Ferrari in Maranello (Italië) opricht. Het is dan nog geen autobedrijf, maar een raceteam. Enzo Ferrari had een passie voor racen en begon zijn carrière als coureur rond 1910.
Als zijn succesvolle race-carrière er in 1939 opzit, richt Enzo Ferrari het autobedrijf Auto Avio Costruzioni op. Dit bedrijf werd bekend door zijn high-performance sportwagens en het succes in de autosport. Pas in 1947 gaat het bedrijf over op de productie van sportieve personenauto’s onder de naam Ferrari S.p.A..
In 1929 richt Enzo Ferrari Scuderia Ferrari op, een raceteam dat later zou uitgroeien tot een legendarisch autobedrijf.
Ferrari staat sinds het ontstaan bijna synoniem voor Formule 1. Hierin behaalde het merk natuurlijk veel successen. De fabriek heeft op 2 km afstand een eigen circuit: het Fiorano-circuit. Hier maakt het bedrijf veel testritten en is het Museo Ferrari gevestigd. Dit museum biedt een uitgebreide collectie van Ferrari-auto’s en -motoren en een groot stuk F1-geschiedenis. Lees meer.
Maar genoeg hierover, want het gaat tijdens deze tour om het logo. Het logo van het Italiaanse parade-paardje werd – uiteraard – ontworpen door Enzo Ferrari. Het toont een zwart steigerend paard op een gele achtergrond.
Dit is een verwijzing naar het paard dat tijdens de Eerste Wereldoorlog was geschilderd op het vliegtuig van de succesvolle jachtvlieger én Italiaanse oorlogsheld Francesco Baracca. Dit was een rood paard en rood is de kleur van Modena; de geboorteplaats van Enzo Ferrari.
Het logo van Ferrari is uitgegroeid tot een icoon in de autowereld.
Ferrari besloot dit paard als geluksbrenger op zijn auto’s te gebruiken. Het iconische embleem symboliseert kracht, snelheid en de Italiaanse trots. Het staat symbool voor de passie en prestaties van het merk. Daarnaast vertegenwoordigt het de erfenis van de legendarische sportwagens die het bedrijf produceert.
Enzo Ferrari’s toewijding aan het merk, aan de innovatie en de perfectie ervan, heeft het merk tot een icoon in de autowereld gemaakt. Enzo overleed in 1988, maar Ferrari blijft een symbool van passie voor auto’s en motorsport.
Bronnen
Onder andere: TopGear.nl.
Wij weten dat je woorden als mode-ontwerpster en parade-paardje ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
René Lacoste ontwierp het logo van Lacoste
Het eerste logo van Lacoste werd niet alleen door René Lacoste (1904 – 1996) ontworpen, maar dat deed hij samen met zijn zakenpartner André Gillier. In 1933 richtte de toen beroemde tennisser samen met André Gillier het kledingmerk Lacoste op. Het idee voor het logo ontstond 6 jaar eerder.
René Lacoste had de bijnaam ‘Le Crocodile’, omdat hij ooit bij een weddenschap een koffer van krokodillenleer won. In 1927 liet stylist Robert George een schets van een krokodil zien aan René Lacoste.
Een logo op een kledingstuk zetten? Dat is een uitvinding van Lacoste.
De tennisser omarmde het beeld meteen en liet het borduren op zijn witte blazer. Deze blazer draagt hij voor elke wedstrijd. Dat blijft niet onopgemerkt en groeit uiteindelijk uit tot het allereerste logo op een kledingstuk ooit.
Wanneer industrieel André Gillier René Lacoste in 1933 helpt bij de ontwikkeling van het breisel van een speciaal tennisshirt dat Lacoste heeft ontworpen, wordt het embleem in de fabriek op de borst van die shirts geborduurd. Dit was dus het eerste logo ooit op een kledingstuk. Het werd al snel een herkenbaar en iconisch symbool voor het merk Lacoste.
Misschien is het logo van Lacoste wel het logo dat het vaakst is gekopieerd en prijkt op veel goedkope imitaties.
Tot op de dag van vandaag blijft het iconische krokodillen-logo een geliefd en herkenbaar symbool van het merk Lacoste. Het wordt wereldwijd geassocieerd met stijl en klasse. Het is een herkenbaar en geliefd logo in de modewereld… en vaak geïmiteerd.
Bronnen
Onder andere: Tip de Bruin en Logos-World.net.
Yvon Chouinard ontwierp het logo van Patagonia
Yvon Chouinard (1938) is een voormalig rotsklimmer en avonturier. Hij richtte Patagonia in de jaren 70 op als een kleine outdoor kledingwinkel. Gedreven door zijn liefde voor de natuur en het buitenleven, wilde Chouinard een logo creëren dat die waarden weerspiegelde en het imago van zijn merk versterkte.
Met deze visie begon Chouinard samen met kunstenares Jocelyn Slack met het ontwerpen van het logo van Patagonia. Hij baseerde het logo op de iconische en prachtige spitse berg Fitz Roy (Cerro Chaltén) en de natuurlijke omgeving van Patagonië. Deze regio in het zuiden van Argentinië staat bekend om zijn ongerepte landschappen en adembenemende bergketens.
Het iconische logo van Patagonia verbeeldt duurzaamheid van ongerepte natuur in een cirkel van avontuur.
Het gestileerde ontwerp toont de bergketen (zwart) en het meer (blauw) in een cirkel. Het werd samen met het merk Patagonia voor het eerst gebruikt in 1973 bij de introductie van een lijn van outdoor-bovenkleding.
Het logo weerspiegelde de kernwaarden van Patagonia, waaronder avontuur, respect voor de natuur en milieubewustzijn. Het merk heeft zich ook altijd ingezet voor duurzaamheid en milieuvriendelijke praktijken. Dit was dus al vanaf het begin in het logo te zien.
Het logo is ondertussen uitgegroeid tot een krachtig symbool dat de passie, het avontuurlijk en de toewijding van het merk vertegenwoordigt. Het wordt vandaag de dag wereldwijd herkend als het symbool van Patagonia.
Sinds de oprichting heeft ook dit logo enkele kleine aanpassingen ondergaan, maar de basis met de berg en het water is altijd behouden gebleven. Daarnaast zijn er in de loop der tijd ook diverse varianten op verschenen.
Tot op de dag van vandaag is het logo van Patagonia een herkenbaar en gewaardeerd symbool van de outdoor-levensstijl.
Zo is er een variant met vissen en op de officiële website van het merk wordt op dit moment – geheel in lijn met de huidige tijdgeest – alleen het woordmerk prominent gebruikt. Vanwege het jubileum is daaraan ‘50’ toegevoegd.
Ook het verhaal van Yvon Chouinard en het logo en het verhaal van Patagonia is een inspirerend voorbeeld van een oprichter die zijn creatieve visie heeft omgezet in een iconisch merk. Het illustreert hoe een logo niet alleen een grafisch element is, maar ook een krachtig symbool kan worden dat de essentie van een merk en een levensstijl weerspiegelt.
Bronnen
Onder andere: Animals Today, Patagonia, RetailTrends, RTL en Wikipedia.
2022: En toen gaf Chouinard zijn bedrijf weg
In september 2022 haalde Patagonia-oprichter Yvon Chouinard wereldwijd de pers. De op dat moment 83‑jarige ondernemer gaf min of meer zijn bedrijf in outdoorkleding weg om goede doelen te steunen. Hij stootte al zijn aandelen af en bracht zijn bedrijf onder in 2 stichtingen. Dat is nieuwswaardig, vooral omdat hij hiermee alle touwtjes over zijn geld en zijn bedrijf uit handen gaf.
De stichting ‘The Holdfast Company’ kreeg 98% van de aandelen en moet alle winsten uitkeren aan goede doelen die strijden tegen klimaat-verandering. Het bijzondere hiervan is, is dat Chouinard – in tegenstelling tot bijvoorbeeld Bill Gates en Mark Zuckerberg – niet aan het hoofd staat van die stichting. Hij maakt zelfs geen onderdeel uit van het bestuur. Hiermee geeft hij dus ook de controle uit handen.
Geheel in lijn met de merkidentiteit en merkbelofte, schenkt Chouinard zijn bedrijf aan het behoud van ‘outdoor’ en de wereld.
‘The Patagonia Purpose Trust’ kreeg 2% en moet het bedrijf Patagonia voortzetten volgens het gedachtegoed van Chouinard.
“We gaan het maximale geld weggeven aan mensen die actief werken aan het redden van deze planeet”, viel in de New York Times te lezen. Chouinard’s vermogen werd door Zakenblad Forbes geschat op € 1,2 miljard. Volgens RTL zou als alle winst wordt weggegeven, het zomaar om € 100 miljoen per jaar kunnen gaan.
Voorgangers en redenen
Volgens RTL gebeurt dit wel vaker en ging bijvoorbeeld Bierbrouwer Carlsberg hem voor. Daarnaast loopt de theorie dat rijke filantropen de wereld zouden besturen via hun ‘foundations’ bij dit verhaal spaak, want Chouinard bemoeit zich niet meer met de stichtingen.
Nu kun je als filantroop 2 dingen doen, dit wel en niet met het grote publiek delen. Yvon Chouinard koos voor ‘wel’ en een reden hiervoor kan zijn: anderen inspireren. Hij verwoordde het tegen de New York Times als volgt: “Hopelijk beïnvloedt dit een nieuwe vorm van kapitalisme die niet eindigt met een paar rijke mensen en een stel arme mensen.”
Bron: RTL.
Paul Smith ontwierp het logo van Paul Smith
Als het gaat om zelfexpressie, design en branding, is Paul Smith absoluut geen vreemde eend in de bijt.
Paul Smith is een speelse ontwerper, een visionair én een creatieve mastermind!
Paul Smith is een Britse mode-ontwerper die zijn gelijknamige label in 1970 lanceerde. Het merk Paul Smith begon aanvankelijk als een kleine boetiek in Nottingham, Verenigd Koninkrijk, maar groeide al snel uit tot een wereldwijd erkend en gerespecteerd modehuis.
Zijn trendy en tijdloze ontwerpen hebben een kenmerkende stijl die de perfecte balans vindt tussen klassiek en modern. Door zijn unieke visie en creativiteit – en zijn sokken! – heeft Paul Smith zijn stempel gedrukt op de modewereld en is het merk uitgegroeid tot een succesvol icoon in de industrie.
Met zijn tijdloze stijl, de perfecte balans tussen klassiek en modern, wist Paul Smith uit te groeien tot een sterk merk.
Deze briljante mode-ontwerper heeft niet alleen een unieke kijk op kleding, maar wist ook zijn eigen logo te ontwerpen. Nu heeft dit logo niet veel om het lijf, want veel meer dan zijn ‘signature’ is het eigenlijk ook niet. Toch wist Paul Smith zich een meester van branding te tonen. Dat zit namelijk zo.
Naast het logo, zie je bij het merk keer op keer een patroon van verticale kleurrijke strepen opduiken. Dit is een vast onderdeel van de huisstijl, het is een zeer krachtig merkelement en misschien wel veel krachtiger dan het logo. We leggen het je in de volgende box verder uit.
De merkwereld van Paul Smith bestaat duidelijk uit meer dan een logo.
Sinds de oprichting heeft het logo van Paul Smith enkele kleine aanpassingen ondergaan. Het eenvoudige ontwerp is tot op de dag van vandaag een herkenbaar symbool van dit sprankelende modehuis.
Tip!
Als je de kans hebt om de documentaire ‘Paul Smith – Gentleman Designer’ van Stéphane Carrel te zien, dan raden we deze docu van harte aan. Paul’s energie en creativiteit straalt ervanaf en werkt aanstekelijk. Gelukkig staat de docu nog op NPO Start. Bekijk de docu en de trailer staat onder de volgende box.
Bronnen
Onder andere: 1000LOGOS, Paul Smith, Wikipedia en de genoemde documentaire.
Wat betekenen de verticale strepen voor de branding van Paul Smith?
Naast het logo, zie je bij het merk Paul Smith vaak een patroon van kleurrijke verticale strepen opduiken. Dit is een vast onderdeel van de huisstijl. De strepen vormen een zeer krachtig merkelement en zijn misschien nog wel krachtiger dan het logo.
De strepen van Paul Smith, een ander, maar net zo krachtig, merkelement.
Deze verticale strepen van Paul Smith kom je overal bij het merk tegen. Ze vormen soms de achtergrond voor het logo, zijn aangebracht op de verpakkingen en labels van het merk en worden gebruikt in de interieur-decoratie van de winkels van Paul Smith.
Zowel het logo als het patroon zijn onmisbaar voor de merkidentiteit en dus binnen de merkwereld van Paul Smith. Ze zijn een perfecte weerspiegeling van de onderscheidende stijl van het merk. Ze hebben iets tijdloos en iets eigentijds; iets klassieks en iets moderns.
De kleurrijke strepen vormen een opvallend design-element dat het merk doet opvallen en zijn unieke karakter laat zien.
Samen symboliseren deze merkelementen de creativiteit, energie, eigenzinnigheid en de flair die het merk zo kenmerken. Dit harmonieuze samenspel vertegenwoordigt de unieke stijl die Paul Smith tot een wereldwijd erkend merk heeft gemaakt. Het samenspel is de perfecte illustratie van de unieke visie van zijn maker.
Evan Spiegel ontwierp het logo van Snapchat
Spiegel is de mede-oprichter van het social-media-platform Snapchat. Samen met Bobby Murphy en Reggie Brown lanceerde hij Snapchat in juli 2011 onder de naam Picaboo. Slechts 2 maanden later werd de naam van de app al veranderd in Snapchat. De app werd onder jongeren al snel razendpopulair.
Spiegel volgde design-lessen aan het Otis College of Art and Design terwijl hij nog op de middelbare school zat en studeerde later product-ontwerp aan Stanford University. Dit is waar hij mede-oprichters Brown en Murphy leerde kennen.
Het allereerste logo van Picaboo werd ontworpen door Spiegel. Tenminste, dat wordt gezegd, want er wordt ook gesuggereerd dat de mede-oprichters meedachten. Dit is ook wel aannemelijk. Het logo toonde een wit spookachtig figuur mét een gezicht. Het spookje stond op een gele achtergrond en hield een foto vast.
Om problemen met de naam te voorkomen, werd er al snel voor een andere naam gekozen. Snapchat was geboren.
Toen 2 maanden later de naam veranderde in Snapchat was de foto verdwenen, en toonde het logo alleen het witte spookachtige figuur mét gezicht op een gele achtergrond. Dit spookje werd al snel een herkenbaar symbool voor het merk en staat inmiddels bekend als de ‘Snapchat Ghost’, ‘Ghostface Chilian’ of ‘Ghostface Chillah’.
Het spookje van Snapchat zou namelijk geïnspireerd zijn op Ghostface Killah; een lid van de Wu-Tang Clan. Of zou dat ook een urban legend zijn?
In de loop van de tijd heeft het logo van Snapchat enkele aanpassingen ondergaan. Inmiddels is het gezicht verdwenen, maar het is in de basis tot op de dag van vandaag herkenbaar gebleven.
Bronnen
Onder andere: Logos-World.net, LogoMyWay, Logopedia en Turbologo.
Sara Blakely ontwierp het logo van SPANX
Het is 2000 als Sara Blakely SPANX opricht en het logo zelf ontwerpt. SPANX verkoopt ondergoed en shapewear voor vrouwen én zelfs shapewear voor mannen. Het logo is een vrij simpele, maar zeer effectieve combinatie van de naam in vetgedrukte letters.
Wie goed kijkt, valt op dat de ‘S’ geen schreven heeft. De gladde ‘S’ moet de gladmakende kracht van het product benadrukken.
Het logo (of woordmerk) is tijdloos en van deze tijd. Het is in lijn met de huidige logo’s van veel luxury brands en heeft bijgedragen aan het succes van SPANX. Het logo is in veel landen een herkenbaar symbool geworden voor vrouwen die op zoek zijn naar comfortabele en ondersteunende onderkleding.
Bronnen
Onder andere: De Tijd en SPANX.
Wie is Sara Blakely?
Omdat Sara Blakely en SPANX in Nederland minder bekend zijn dan in andere landen – en dan met name in de Verenigde Staten – even een korte introductie.
Sara Blakely – 1971, Clearwater (Florida) – komt uit een ’bescheiden’ gezin en werkte verschillende banen om haar studie aan de universiteit te financieren. In 1998 knipt ze de voeten van haar panty omdat ze geen geschikt ondergoed had voor onder haar witte broek. Overtuigd van haar effectieve en nuttige oplossing, besloot ze om dit om te zetten in een zakelijk avontuur.
Al snel wordt haar shapewear gedragen door Amerikaanse bekendheden en krijgen Sara en SPANX volop aandacht in de media. Sara groeit uit tot een zeer succesvolle ondernemer die bekend staat als een van de jongste vrouwelijke selfmade miljardairs ter wereld.
Blakely wordt genoemd als een inspirerend voorbeeld van doorzettingsvermogen en creativiteit in het bereiken van zakelijk succes.
Naast ondernemer is Sara ook gepassioneerd filantroop. Ze werkte samen met Richard Branson en nam deel aan een tv-show genaamd ‘Rebel Billionaire: Branson’s Quest for the Best’ (2004). In 2006 organiseerden ze samen de ‘Give a Damn Party’ voor de lancering van de Sara Blakely Foundation. Deze stichting ondersteunt wereldwijd onderwijs en ondernemerschap voor vrouwen.
Het avontuur van Sara is nog lang niet afgelopen en kun je volgen via de officiële website van SPANX.
Paul Van Doren ontwierp het logo van Vans
Wist je dat de 13‑jarige Paul Van Doren (1930 – 2021) zijn eigen skateboard voorzag van een stencil met het ontwerp dat later het iconische Vans-logo zou worden? Ja ja, dat lees je goed.
De mede-oprichter van dit populaire streetwear-merk voor schoenen én kleding, ontwierp het logo in 1976/1977. Het logo is bekend als de ‘Off the Wall’, want deze tekst sierde en siert het logo. Zie ook de box hieronder.
Het bekende Vans-logo werd gecreëerd door de 13‑jarige Paul Van Doren en symboliseert de vrijheid en creativiteit waar het merk voor staat.
Het merk stond toen nog bekend als The Van Doren Rubber Company en veroverde al snel wereldwijd de harten van skateboarders en streetwear-liefhebbers.
Het logo van het rebelse merk is een van de herkenbaarste ter wereld. Het inspireerde en inspireert generaties om trouw te blijven aan zichzelf, om risico’s te nemen en om hun creativiteit uit te drukken.
Sinds het eerste ontwerp, heeft het eenvoudige logo enkele kleine wijzigingen ondergaan. De basis is altijd hetzelfde gebleven.
Bronnen
Onder andere: LogoMyWay en Vans.
De kracht en boodschap van de slogan ‘Off the Wall’van Vans
‘Off the Wall’ is meer dan een slogan, het is een krachtig onderdeel van de merkidentiteit van het Amerikaanse streetwear-merk Vans. De kreet werd in de jaren 70 bedacht door de oprichters van Vans, Paul Van Doren en Gordy Lee, maar is gebaseerd op een uitdrukking.
De uitdrukking ‘off the wall’ betekent in feite dat iets onvoorspelbaar, gedurfd en creatief is. Het zegt dat je geen muurbloempje bent, dat je je kop boven het gras uit durft te steken en vooral dat je weg gaat van gebaande paden. De uitdrukking ontstond in de skate-gemeenschap, waar het verwees naar skaters die grenzen verlegden en gewaagde trucs uitvoerden.
‘Off the Wall’ is meer dan een slogan, het is een krachtig deel van de merkidentiteit van Vans.
Vans heeft de slogan overgenomen en sindsdien is het synoniem geworden met de identiteit van het merk. Het staat voor alternatief en rebels en richt zich op skaters en andere subculturen. De uitdrukking was ook een logische keuze, want het was de perfecte vertaling van hun ambities en van de geest van de jeugdcultuur van die tijd.
Of van alle tijden? Want ‘Off the Wall’ is nog steeds een belangrijk onderdeel van de merkidentiteit van Vans. Het wordt nog steeds gebruikt in hun marketing en branding. De officiële website en pagina’s op social-media-kanalen van het merk tonen de uitdrukking prominent.
Het blijft een knipoog naar Vans’ oorsprong in het skateboarden en een herinnering aan de toewijding aan creativiteit en individualiteit van het merk.
Walt Disney ontwierp het logo van The Walt Disney Company
Ook het logo van The Walt Disney Company werd in eerste instantie door Walt Disney zelf ontworpen, maar aan dit ‘leuke’ merk willen we toch echt tijdens onze ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ wat meer aandacht besteden.
Laten we morgen hier terugkomen, dan hebben we alle tijd voor dit prachtige merk en zijn verhaal.
Zorg dat je dit sprankelende uitje naar de wereld van Walt Disney niet mist! Reserveer snel jouw zitplaats in onze bus, want vol is vol!
Als je je direct even aanmeldt voor de gratis e‑mailalert, dan ben je sowieso altijd verzekerd van jouw plek! Klik hier.
En verder
De 3 strepen van Adidas
Adolf Dassler – de oprichter van sportkledingbedrijf Adidas – ontwierp of bedacht in 1967 de 3 gestileerde strepen om zijn schoenen te identificeren. Hij wilde een gemakkelijk te onthouden ontwerp maken wat zijn merk een unieke look moest geven.
Echter, het Finse sportmerk Karhu Sports gebruikte al 3 strepen als handelsmerk, maar volgens niet te verifiëren bronnen kon Adidas de rechten voor wat nu een kleine € 2.000,– zou zijn plus 2 flessen whisky overnemen.
De 3 strepen van Adidas waren lange tijd geen vast onderdeel van het logo. Ze vormden wel een enorm sterk merkelement; net als de verticale strepen van Paul Smith, maar dan wel sterker.
De iconische strepen zijn ook sterker dan het logo. De 3 strepen zijn immers opvallender dan het logo. Je ziet ze werkelijk overal. Ze vallen altijd op, en dat kun je niet van het logo zeggen.
Bronnen
Onder andere: grailify.com.
Waar of niet waar?
Omdat we leven in een wereld waar allerhande verhalen tot leven komen en partijen elkaar graag citeren, leven we ook in een wereld met veel lariekoek en broodjeaapverhalen die als waarheid worden gekopieerd. Zo zouden ook onderstaande merken hun succesvolle logo van de oprichter hebben gekregen, maar we trekken de meeste toch in twijfel.
Soms gaat het niet om het logo, maar om een merkelement. Soms bleek het logo helemaal niet succesvol en werd deze al snel vervangen door een ander veel beter logo. Soms ging het alleen om het idee en werkte iemand anders het uit. Soms…
Om te voldoen aan de belofte in onze titel, hebben we de volgende merken niet durven noemen. Toch schuilen ook achter deze logo’s prachtige verhalen en die zijn allemaal online te vinden. Maar wat waar of niet waar is…
- Adolf Dassler ontwierp en/of bedacht het logo van Adidas?
- Jeff Bezos ontwierp en/of bedacht het logo van Amazon?
- Joe Gebbia ontwierp en/of bedacht het logo van Airbnb?
- Henry Ford ontwierp en/of bedacht het logo van Ford?
- Larry Page en Sergey Brin ontwierpen en/of bedachten het logo van Google?
- John Y. Brown Jr. ontwierp en/of bedacht het logo van KFC?
- Caleb Bradham ontwierp en/of bedacht het logo van Pepsi?
- Evan Sharp ontwierp en/of bedacht het logo van Pinterest?
- Dietrich Mateschitz ontwierp en/of bedacht het logo van Red Bull?
- Kevin Plank ontwierp en/of bedacht het logo van Under Armour. Of was het Bill Plank?
- Dave Thomas ontwierp en/of bedacht het logo van Wendy’s? Zie ook box hieronder?
- Jan Koum ontwierp en/of bedacht het logo van WhatsApp?
Het branding-idee achter het logo van Wendy’s
Dave Thomas is de oprichter van de wereldwijd bekende Amerikaanse fastfood-keten Wendy’s. Hij bedacht zelf het bekende logo van zijn bedrijf. Het toont de afbeelding van een roodharig meisje en is geïnspireerd op zijn eigen dochter Wendy. Het logo werd voor het eerst geïntroduceerd in 1969 en is sindsdien een paar keer aangepast.
De op 2 na grootste hamburger-keten heeft gewoon de oprichters dochter als iconisch logo!
Máár voor de branding-liefhebbers onder ons hierbij een leuk weetje. Thomas heeft het bedrijf niet zomaar naar zijn dochter vernoemd. Hij koos voor de naam en haar afbeelding als logo om het merk een persoonlijke en familiegerichte uitstraling te geven.
De eerste Wendy’s werd geopend in 1969 in Columbus (Ohio) en ondertussen zijn er wereldwijd maar liefst meer dan 6.500 Wendy’s. Na MacDonalds en Burger King volgt Wendy’s op de ranglijst van grote burgerketens. Niet gek voor een voormalige eigenaar van 4 KFC-restaurants.
Bronnen
Onder andere: LogoMyWay.com.
Conclusie
Ook oprichters kunnen briljante logo’s creëren
Het is duidelijk. Ondanks dat in de wereld van branding en design het vrij gebruikelijk is dat bedrijfslogo’s worden ontworpen door professionele ontwerpers, is dit niet altijd het geval. Soms zijn het de oprichters zelf die de creatieve kracht achter het logo van hun bedrijf vormen.
En soms groeien deze logo’s ook nog uit tot onvergetelijke merkiconen. Hoe mooi is dat?
Uit bovenstaande voorbeelden blijkt ook maar weer dat een krachtig en iconisch logo niet per se duur hoeft te zijn. En laten wij nou met Dagje Huisstijl jou helpen om jouw ‘eenvoudige’, maar briljante ideeën voor een leuke prijs uit te werken. Zie de onderstaande box.
Toekomstplannen
In volgende blogartikelen in deze luchtige én fascinerende serie van de ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ nemen we je verder mee op reis. We reizen steeds verder door de boeiende wereld van visuele identiteiten.
Dompel jezelf deze zomer onder in een zee van creativiteit en zet het merk in het zonnetje!
Na deze tour langs wereldberoemde merken waarvan de oprichters de logo’s zelf ontwierpen, staat eerst nog een bonus-uitje naar Walt Disney op het programma. En dan zijn we echt over de helft, houden we een paar dagen pauze, máár zijn we nog lang niet uitgekeken in en rondom het wereldberoemde Logo.
We bezoeken nog Informatie-overload en bekijken daar de zeer indrukwekkende Cijfers van Toen en Nu. Daarna gaan we op zoek naar de 10 sleutels tot succes van een goed Logo (of Woordmerk) en komen natuurlijk ook nog langs plekken met volop Inspiratie.
Excursie of uitstapje gemist? Of verder inzoomen?
Dan vind je het overzicht met alle verslagen hier.
Hoe zorg je dat je verder niets meer mist?
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de volgende box – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier morgen of anders binnenkort weer terug. Tot gauw!
Wij helpen ook met logo’s
Je hebt een logo nodig? Dat kan. the Content Care Company biedt logo’s, logo’s én… logo’s. Oftewel: beeldmerken, woordmerken en combinaties hiervan. Maar ook voor een restyling, refresh of redesign van het logo kun je bij ons terecht, want een groot deel van onze roots liggen nog steeds in de grafische wereld en de wereld van merken bouwen (branding).
Per merk verschilt wel onze aanpak. Wil je snel resultaat voor weinig geld? Dan kan dat. Wil je liever een logo als onderdeel van de merkwereld en die dus geheel aansluit bij de corporate identity? Dan kan dat ook. Het resultaat is afhankelijk van de wensen, de doelen, de doelgroep(en) én natuurlijk van het budget. Wat het ook wordt, wij gaan altijd voor het beste resultaat.
Je kunt ons bereiken via: [nummer opgeheven].
Huisstijl in een dag
Wil of moet je lager inzetten? Kijk dan eens bij Dagje Huisstijl. In een dag maken we samen met jou het logo en pakken we ook nog andere zaken op. We werken zelfs jouw eigen ideeën uit. Je gaat nooit met lege handen naar huis.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van branding, content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.