Zakelijk bloggen • Wat kost het en wat levert het op?
Bloggen vormt voor veel organisaties een belangrijk onderdeel van de content-marketing en/of is hun enige marketing-instrument. Dat is ook niet zo heel raar. Niet als je je bedenkt dat traditionele marketing niet meer of heel zelden nog werkt.
Daarentegen kun je met een goed ingezet blog al genieten van de vele voordelen van content-marketing en dat ook nog eens tegen veel lagere kosten dan bij traditionele marketing.
In ons blogartikel ‘Wat is bloggen? … en waarom is het zo belangrijk voor meer business?’ schreven we al over de voordelen van zakelijk bloggen en over bloggen als onderdeel van de content-marketing. In ‘Zakelijk bloggen • De cijfers, feiten en trends van dit moment’ kwamen we met onderzoeksresultaten om onze verhalen te onderbouwen, want bloggen is in de regel een zeer zinvol marketing-instrument.
Toch is het raadzaam om voordat je als organisatie besluit om bloggen als marketing-instrument optimaal in te zetten, je de kosten van bloggen goed in kunt schatten. Trek je dit dan af van de baten, dan weet je of het de moeite loont om serieus te gaan bloggen. Met die rekensom gaan we je in dit blogartikel helpen.
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Wat is bloggen? … en waarom is het zo belangrijk voor meer business?
- Zakelijk bloggen • De cijfers, feiten en trends van dit moment
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over zakelijk bloggen. Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over bloggen en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Terugblik
Even terug naar de voordelen en de baten van zakelijk bloggen
Je had ze al voorbij kunnen zien komen in ‘Wat is bloggen? … en waarom is het zo belangrijk voor meer business?’, maar laten we de voordelen van zakelijk bloggen voor de volledigheid van dit blogartikel even hier herhalen. De voordelen zijn natuurlijk ook de baten.
De belangrijkste voordelen van zakelijk bloggen zijn:
- Bewijs van specialisme en expertise (autoriteit) wat leidt tot meer vertrouwen bij de doelgroepen.
- Belangrijk onderdeel van de SEO.
- Meer ‘gasten’ op de website en/of in de app, meer conversie en dus meer omzet.
- Groot deel van de invulling van de content-marketing en volop aanknopingspunten voor de gehele content-marketing-strategie.
De voordelen van bloggen zijn voor veel dienstverleners zo groot dat het eigenlijk onzinnig is om te kijken naar wat bloggen op de cent kost.
Deze 4 redenen zijn op zich al de moeite waard om hoog in te zetten op een zakelijk blog.
Verder inzoomen? Wil je meer lezen over de voordelen, dan kun je ondertussen gaan naar:
- To blog or not to blog? • De laatste update voor jouw besluit en dan naar het kopje: Voordelen zakelijk bloggen.
Lagere kosten en langer rendement
Bloggen is vergeleken met adverteren (traditionele marketing) sowieso veel goedkoper én duurzamer. Voor de publicatie van de blogartikelen hoef je in de regel geen factuur te verwachten, ook niet voor de productie of het concept. Tenminste niet als dat ‘in huis’ gebeurt.
Sowieso krijg je geen factuur met minimaal 4 nullen. Een factuur die je bij traditionele media wel mag verwachten … en dat in ruil voor een beetje bereik en slechts ‘korte’ aandacht.
Blogartikelen gaan veel langer mee dan advertenties en kunnen soms zomaar een 2e leven krijgen.
Daarnaast moet traditionele marketing knallen, de laatste trends en/of de seizoenen weerspiegelen. Een blije-paashaas-advertentie doet het niet zo heel goed rond Sinterklaas. Andersom werkt het ook niet.
Extreem duurzaam
Afhankelijk van het onderwerp gaat een gemiddeld blogartikel in de regel ook nog eens véél langer mee, sommige zijn zelfs tijdloos. Na jaren kan de inhoud voor een bepaalde groep (binnen de doelgroepen) nog steeds of opeens weer zeer ‘relevant’ zijn. Veel blogartikelen zijn dan ook waardevast en/of leveren een absurd hoog rendement! Ze zijn de investeringen meer dan waard.
Doelgroepen, gasten, organisatie, et cetera
Om niet steeds een hele rits termen en begrippen te gebruiken en om te voorkomen dat we bepaalde typeringen buitensluiten, gebruiken wij op onze website onder andere deze container-begrippen. Je mag ze heel breed zien. Lees hier wat wij precies ermee bedoelen.
Wat kost zakelijk bloggen?
Ach, een goed zakelijk blogartikel dat zich onderscheid van wat de concurrent produceert, kost slechts wat bloed, zweet en tranen. Het eist concentratie, zuigt energie en slurpt tijd, maar verder valt het allemaal best mee. Bloggen levert voor de omzet ook geen ‘instant gratifcation’, maar vraagt ook nog eens om een hele lange adem, máár . . . het is wel gratis! Right!
Wat is instant gratifcation?
Instant gratifcation is onmiddellijke – dus zonder vertraging of uitstel – voldoening van het verlangen om plezier te ervaren of de directe vervulling van een andere behoefte. Je wilt het en je wilt het nu. Deze onmiddellijke bevrediging is het tegenovergestelde van ‘geduld’.
Geduld beoefenen is ons geleerd. We hebben het aangeleerd. Uitgestelde bevrediging levert vaak veel meer op, zeker op het gebied van marketing en relaties (zakelijk en privé).
Traditionele marketing – denk aan adverteren – is gericht op ‘instant gratification’ voor de aanbieder en vrij direct meetbaar. Als het überhaupt werkt. De advertentie (ongeacht in welke vorm) is ook vaak weer heel snel vergeten. De aandacht voor dit soort marketing-uitingen duurt hooguit net zo lang als de uiting in beeld is bij de doelgroep of doelgroepen. Merktrouw en klantloyaliteit worden er zelden mee opgebouwd. Tot slot, zijn ervan ook nog eens weinig tot geen voordelen voor de branding te bedenken.
De aandacht voor een advertentie in een tijdschrift duurt meestal tot de pagina wordt omgeslagen.
Een sterk merk bouwen en genieten van de bijbehorende voordelen lukt vaak wel met bloggen. Toch moeten de blogartikelen voor de lezer of kijker wel ‘instant gratification’ leveren. Hij is naar iets op zoek en wil daarvoor snel en direct worden beloond. De inhoud van het blogartikel is de beloning. En als je het goed doet, dan komt de gast terug voor ‘meer’.
Beter werkt het blog dan ook enorm verslavend!
Zonder te overdrijven
Oké, overdrijven is leuk, maar waarschijnlijk kost zakelijk bloggen minder moeite en pijn dan we zojuist boven de box bespraken. Vaak geeft bloggen energie en boost het zelfvertrouwen. ‘Instant gratification’ van het bloggen zelf zal er voor de schrijver ook zijn, maar tijd en energie gaat het hoe dan ook kosten.
Of het moet de schrijver niet uitmaken of er taal- of vormfouten, onleesbare zinnen, alinea’s die niets toevoegen in staan en/of – erger nog – dat er zinnen en alinea’s in staan die voor de gemiddelde lezer geheel onbegrijpelijk zijn. Het is ook lastig, de schrijver weet zelf wat er moet staan en begrijpt zijn tekst altijd.
Toch kunnen dit soort fouten en zaken schaden. Dat hoeft niet. Wij en andere partijen staan klaar om hierbij te helpen. Het enige dat je daarvoor hoeft te doen, is ons bellen op: [nummer opgeheven].
Maar daarnaast is foutloos en begrijpbaar schrijven ook nog eens geheel afhankelijk van factoren als: het aanbod, de doelgroepen en het soort vertrouwen dat zij in de aanbieder moeten krijgen en moeten hebben. Om dit uit te leggen, hebben we het volgende praktijkvoorbeeld. Wil je dit voorbeeld overslaan, ga dan direct naar het volgende kopje ‘Tijd’.
Het verhaal van de hondencoach
Een tijdje terug kreeg ik (privé) van iemand die ik hoog heb zitten een blogartikel van een hondencoach doorgepaast. Ik herinner mij dit artikel omdat het bol stond van de schrijffouten én dat ik dacht: misschien is de schrijfster wel dyslectisch. Ik vroeg mij vervolgens af: waarom helpt niemand deze vrouw? Ik weet nu dus niet meer waar het blogartikel over ging. Dat is een nadeel; schrijffouten leiden veel mensen af van de boodschap.
Toch deed het voor anderen duidelijk niet of niet veel af aan haar verhaal. Daarom kiezen we ook voor dit voorbeeld. Ik kreeg het blogartikel natuurlijk ook niet zomaar doorgestuurd door iemand die na het lezen dacht dat deze content ook voor mij waarde zou bieden. En dat deed het ook. Flarden ervan herinner ik mij nu weer.
Afhankelijk van de beroepsgroep kom je wel of niet weg met type- en taalfouten.
De waarde van dit soort blogartikelen kan voor de lezer toch heel groot zijn, je bent niet voor niets op zoek naar een oplossing voor het gedrag van jouw hond. Je zoekt dan iemand die betrokken is bij jouw hond, die waakt over zijn – of haar – welzijn en bij wie het gevoel en handelen van je hond centraal staat bij de dienstverlening. Je zoekt een gevoelsmens en niet iemand die tot in de puntjes georganiseerd is en foutloos schrijft. Zelden gaan die trekjes bij dit type specialisten samen.
Je snapt dat om te bepalen of deze hondencoach goed is voor jouw hond, er andere criteria spelen dan bij de keuze voor een dienstverlener die met zaken bezig is die geen slordigheidsfoutjes op papier verdragen. Denk aan organisaties in de juridische of financiële dienstverlening, misschien zelfs aan een hartchirurg of andere specialist, partijen waarvan je geen schrijffouten of verkeerde data mag verwachten. Voor je het weet kost hun foutje jou straks klauwen met geld of wordt je verkeerde been geamputeerd. Die ga je dus niet bellen. No way!
Die hondencoach bel je wel. Dát is het verschil.
Tijd
Voor veel zaken geldt: kwaliteit kost tijd. Voordat alle feiten zijn gecheckt, de opbouw en de onderbouwing goed is, de tekst lekker leest en het juiste beeld gevonden of gemaakt is, ben je zo per zakelijk blogartikel een dik aantal uur verder.
De tijd die je aan een blogartikel besteedt, kun je nergens anders aan besteden.
Marketeers die echt kwaliteit leveren, produceren zelden een blogartikel in minder dan een uur. Het kost ze al snel 1 dagdeel (zie boxje hieronder). Tijd die nergens anders aan te besteden is en ook nog eens niet direct terugverdiend wordt. Dat komt later. Veel later.
Natuurlijk zijn er bloggers die een uurtje maximaal over een blogartikel doen, dat blijkt ook uit onderzoeksresultaten en de box hierboven met ‘Het blogartikel van de hondencoach’. Bij dit blogartikel was geen beeld, geen fraaie opmaak én recht uit haar hart geschreven. Dat werkt! Voor haar en soortgelijke ondernemers wél, en misschien ook wel voor andere beroepsgroepen. Dus:
Doe altijd wat past bij de doelgroepen en stel de gast centraal.
Ben jij of werk jij voor een organisatie in de zakelijke dienstverlening en produceer je – of het merk – blogartikelen voor meer autoriteit, om klanten te winnen en dus voor een kritisch publiek? Dan kun je maar beter zorgen voor een retegoed verhaal met alle toeters en bellen én tot in de puntjes verzorgd. Een geheel waar niets op af te dingen valt. Content waar de doelgroepen wat aan hebben. Een blogartikel waar de concurrenten van denken: damn, ik wou dat ik het geschreven had! Petje af! Zó’n verhaal kost alleen wel wat tijd. Neem die tijd ook!
Verder inzoomen?
Lees meer over de tijd die marketeers gemiddeld besteden aan blogartikelen van hogere kwaliteit in: Zakelijk bloggen • De cijfers, feiten en trends van dit moment en dan bij het kopje: Zakelijk bloggen, van kwantiteit naar kwaliteit.
Wat kost een zakelijk blog op jaarbasis?
Als de organisatie al blogt, reken dan eens uit wat het blog nu op jaarbasis kost. Wordt er nog niet geblogd, probeer het dan in te schatten.
Hoe bereken je de kosten voor het blog op jaarbasis?
Neem de tijd per blogartikel in uren x het gemiddelde uurtarief van de blogger(s) x aantal blogartikelen per jaar. Tel daarbij op de bijkomende kosten als technologie, research, beeld en externe hulp. Tot slot tel je er ook bij op wat er in die tijd die is gespendeerd aan het bloggen door de blogger(s) anders aan inkomsten zou zijn of zou worden gegenereerd (opportuniteitskosten).
Nu niet schrikken, hè!?
Werkgevers of managers weten donders goed wat die uurtjes van hun schrijvende personeelslid kosten. En dat kan wringen, want dat personeelslid moet aan het einde van de maand wel worden beloond. Voor bepaalde organisaties als zpp’ers of partijen die met 1 á 2 man aan personeel werken, is bloggen om deze reden soms gewoon te duur.
Is het dan wel slim om te bloggen?, is de vraag. De Return On Investment (ROI) van die dure uurtjes is natuurlijk veel belangrijker dan de investering zelf. Daarnaast moet je ook kijken naar de concurrentie. Wanneer zij bloggen met een hoge ROI, dan kunnen ze wel eens een steeds moeilijker of niet meer in te halen voorsprong hebben en weten zij mede hierdoor steeds meer prospects in klanten te veranderen. Klanten die je misloopt … misschien wel klanten voor het leven.
Tip! Tools om de tijd per blogartikel te berekenen
Nieuwsgierig naar hoeveel tijd er nou echt aan het bloggen wordt besteed? Kijk dan eens naar de volgende instrumenten:
- Stopwatch-applicatie op je smartphone – Uitgaande van dat de meeste van onze lezers een smartphone hebben. Misschien heb je anders nog wel ergens een gewone stopwatch?
- Applicaties als Toggl – Online applicaties als Toggl zijn applicaties waarin je aangeeft aan welk project je gaat werken, drukt op start, et cetera.
- Applicaties als Cold Turkey – Applicaties als Cold Turkey geven niet alleen inzicht in de dagelijkse werkzaamheden, maar houden ook bij waar je ‘digitaal rondhangt’ (bijvoorbeeld in Microsoft Word of andere programma’s, apps, websites en/of social media). Daarnaast kun je ingeven welke websites, URL’s of programma’s je wilt blokkeren. Ideaal voor mensen die snel afgeleid zijn!
- Pen en papier – Wat dacht je daarvan? Noteer begintijd, eindtijd en tijden van onderbrekingen. Daarna moet je zelf nog even de rekensom maken. Microsoft Excel en Google Sheets kunnen hierbij helpen.
Waarde zakelijk blog bepalen
Wat zakelijk bloggen oplevert, is als belangrijk(ste) onderdeel van de gehele content-marketing erg lastig exact te bepalen. Een blog staat natuurlijk nooit op zichzelf. Een voorbeeld: het blogartikel wordt gepromoot op Facebook. Het is dan meetbaar hoeveel mensen van Facebook naar de website en/of de app komen om het blogartikel te lezen. De tijd die iemand op de pagina zelf verblijft is ook te meten.
Bloggen heeft enorme waarde voor de branding en helpt het merk ‘on top of mind’ te blijven.
Wat niet meetbaar is, is dat het merk weer even bij de mensen in hun gedachte is, mensen herinnerd worden aan het merk en het merk niet vergeten wordt. Ook als ze het blogartikel zelf niet lezen, maar wel tegenkomen, gebeurt dit. Dit heeft allemaal grote waarde voor de branding.
Meetbare zaken
Toch is er genoeg wel meetbaar en zo kan aan de hand van verschillende metingen de waarde toch redelijk worden bepaald. Hiervoor heeft Avinash Kaushik in 2010 4 waarden ontwikkeld, waarvan hieronder een beknopte uitleg.
Verder inzoomen?
Wil je de uitgebreide uitleg in het Engels doornemen? Klik dan hier.
Vergelijkende waarde
De waarde van het zakelijk blog (in zijn geheel.) Deze wordt berekend op basis van variabelen, waaronder:
- inkomende links;
- aantal bezoekers;
- aantal blogartikelen;
- aantal abonnees op de digitale nieuwsbrief of soortgelijke.
Deze variabelen worden vervolgens vergeleken met het blog. Google Analytics kun je hier prima voor inzetten. Vergeet alleen niet de doelwaarde in te stellen.
Directe waarde
De waarde in geld die het blog oplevert, bijvoorbeeld door de verkoop van downloads, advertentieruimte, affiliate, genereren van directe verkoop door een duidelijke bijdrage aan de conversie, et cetera.
Meet dit met de inzet van Google Analytics. Vergeet niet de e‑commerce en/of de doelwaarde in te stellen.
Niet-traditionele waarde
De waarde die het blog heeft in relatie tot de branding. De bijna onmeetbare waarde. Het gaat hier dan ook om de voordelen van content-marketing:
- vertrouwen, merktrouw, klantloyaliteit en mond-tot-mond-reclame*;
- het vergrote bereik en meer gasten op de website of in de app;
- de verbeterde vindbaarheid van de website en/of app en de SEO van deze 2 middelen zelf.
Blogartikelen kunnen positieve mond-tot-mond-reclame genereren, wat organisaties in staat stelt om te besparen op de traditionele kosten van klantenwerving. De vermindering van die kosten is de niet-traditionele waarde, oftewel: de waarde van de content-marketing.
* Wij weten dat je mond-tot-mond-reclame ook als mond-tot-mondreclame mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Niet-kwantificeerbare waarde
Deze waarde betreft de persoonlijke waarde en heeft vooral te maken met emotie en ontwikkeling van de blogger zelf. Denk hierbij aan het plezier van een blogartikel produceren, de leercurve, het ontvangen van complimentjes en aan de zakelijk focus. Uit onderzoek blijkt dat een goed verhaal focus op het werk levert voor meer dan de helft van de zakelijke bloggers , het houdt ze enthousiast voor en betrokken bij hun vak en hun werk.
Conclusie
Om te weten of het rendabel is om te investeren in bloggen, moet je weten wat de kosten en de baten zijn. De kosten op jaarbasis zijn aan de hand van de beschreven berekening redelijk goed te berekenen.
De baten zijn wat lastiger. Zeker doordat bloggen zeer waardevol is voor het vertrouwen in het merk. Dit is vrij lastig te meten, maar er zijn nog genoeg zaken over om te bepalen wat het blog oplevert. Hiermee hebben we dit blogartikel direct hierboven afgesloten.
Om te kijken of het blog succesvol is, kun je maar beter regelmatig de waarde bepalen.
Ondanks de grote voordelen, raden we toch iedere partij die serieus wil gaan bloggen en blogt aan om de waarde te bepalen. Doe dit regelmatig en kijk of bloggen oplevert wat ervan wordt verwacht. Trek daaruit je conclusies. Vergeet hierbij niet dat bloggen in het begin zelden tot nooit rendabel is, maar dat het een lange-termijn-strategie* is. Pas na een half jaar tot een jaar weet je meer.
Wij wensen je veel plezier en succes met bloggen. Op naar de hoogst haalbare ROI! … en vergeet daarbij niet gebruik te maken van de informatie, tips en handvatten die wij regelmatig delen via ons blog op deze website.
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de volgende box – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!
* Wij weten dat je lange-termijn-strategie ook mag schrijven als langetermijnstrategie, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Uitbesteden heeft zo zijn voordelen
Uitbesteden is ook een interessante optie en kan uiteraard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze corebusiness is. Wij hebben ruime ervaring met bloggen en artikelen schrijven voor diverse doeleinden, met co‑writing en met de promotie van deze content.
Dit doen we in nauwe samenwerking met of voor zowel dienstverlenende organisaties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deeloplossingen. Hierdoor kan iedereen doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend. Lees hier meer over onze zorgverlening.
Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van zakelijk bloggen, content-marketing, conversie-optimalisatie, branding, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.