Zoekwoorden-onderzoek • Stappenplan voor de effectiefste zoekwoorden
Wie scoort in Google, weet dat het uitvoeren van een goed zoekwoorden-onderzoek hiervoor onmisbaar is. Hij weet ook dat niet zomaar elk zoekwoord interessant of effectief is. Ook niet als ze een hoog zoekvolume hebben. Laat je dus niet gek maken!
Nadat we uitgebreid zijn ingegaan op diverse elementen van een kritisch zoekwoorden-onderzoek om zo de effectiviteit van zoekwoorden goed te beoordelen, is het nu tijd om alles samen te brengen in een stappenplan. Aan de slag dan maar.
Wat gaan we doen?
Op basis van reeds verschenen blogartikelen, weet je nu waarnaar je kritisch moet kijken tijdens jouw zoekwoorden-onderzoek. Laten we al die theorie nu in de praktijk brengen en aan de slag gaan.
Aan de hand van 10 stappen laten we je zien hoe je zelf een effectief zoekwoorden-onderzoek uitvoert. We behandelen alle aspecten nog eens kort en verwijzen met handige linkjes terug naar de uitgebreidere informatie in de vorige artikelen.
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Zoekwoorden, wel of niet opnemen in de tekst? [eenvoudige uitleg + tips]
- Zoekwoorden-onderzoek • Wat is de zoekintentie en het belang ervan?
- Zoekwoorden-onderzoek • Wat, waar, hoe… en wat bepaalt de beste keuze? • 1/2
- Zoekwoorden-onderzoek • Wat, waar, hoe… en wat bepaalt de beste keuze? • 2/2
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over zoekmachine-optimalisatie (SEO). Wil je dat wij je op de hoogte houden van nieuwe artikelen op het gebied van zoekmachine–optimalisatie en gerelateerde onderwerpen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inhoud
- Inleiding – Van oververzadigde zoekwoorden naar reële kansen
- Stap 1 – Vind de eerste zoekwoorden
- Stap 2 – Analyseer het zoekvolume
- Stap 3 – Onderzoek de concurrentie
- Stap 4 – Bepaal de moeilijkheidsgraad
- Stap 5 – Bereken de Keyword Effectiveness Index (KEI)
- Stap 6 – Controleer de huidige posities
- Stap 7 – Achterhaal de zoekintentie
- Stap 8 – Onderzoek zowel short tail keywords als long tail keywords
- Stap 9 – Bepaal focus-zoekwoorden
- Stap 10 – Ontwikkel een SEO-actieplan
- Aan de slag dan maar
Inleiding
Van oververzadigde zoekwoorden naar reële kansen
Het uitvoeren van een zoekwoorden-onderzoek is een cruciale stap om de online zichtbaarheid van een website te vergroten. Echter, het simpelweg focussen op bepaalde zoekwoorden kan al snel een verspilling van tijd en energie zijn.
In veel branches zijn de relevantste zoekwoorden namelijk al lang geclaimd door de grote spelers in de markt, ze zijn oververzadigd.* Hierdoor is het voor nieuwkomers praktisch onmogelijk om te concurreren.
* Oververzadigde zoekwoorden zijn zoekwoorden waarvoor al een (extreem) groot aantal zoekresultaten bestaat. Voor nieuwkomers is het dan ook doorgaans erg moeilijk om in deze markt te concurreren. Door te focussen op zoekwoorden met minder concurrentie, zelfs als het zoekvolume véél lager is, vergroot je je kansen.
Opnemen tegen de gevestigde orde
Stel je maar eens voor, jouw slim bedachte zoekwoord heeft een zoekvolume van 20.000 per maand, maar er zijn hier al een miljoen zoekresultaten voor. Je wilt ze graag verslaan, maar als nieuweling is de kans op het verslaan van deze gevestigde concurrentie zeer klein. Die partijen laten zich niet zomaar van hun troon stoten… niet in dit leven.
Daarom is het meer dan belangrijk om zoekwoorden te targeten die wellicht minder zoekvolume hebben, maar niet al oververzadigd zijn. Deze zoekwoorden bieden vaak een veel reëlere kans om goed te scoren in de zoekresultaten van Google, dan die met hoog zoekvolume en zijn jouw energie zeker waard.
Het vinden van een interessanter zoekwoord met minder concurrentie zal uiteindelijk zelfs meer vruchten afwerpen, dan blijven vechten voor oververzadigde zoektermen.
Maar genoeg theorie! Laten we nu maar eens aan de slag gaan en je laten zien hoe je zelf stap voor stap het zoekwoorden-onderzoek uitvoert.
Wij weten dat je woorden als zoekwoord-moeilijkheid en zoekwoorden-onderzoek ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Hoe lang duurt dit stappenplan?
Hoeveel tijd gaat er in dit stappenplan zitten? Hoeveel tijd moet je reserveren? Hoe lang duurt het voor je resultaat hebt? Allemaal terechte vragen, waar vooral het management antwoord op wil.
Het zoekwoorden-onderzoek kost tijd, maar wie wil scoren in Google, kan maar beter voldoende tijd reserveren om dit goed te doen. Het bepalen van de beste zoekwoorden is natuurlijk een belangrijke eerste stap van de SEO-strategie. Een stap die alles zegt over de kans op slagen van deze strategie.
Invloedrijke factoren
Het tijdsbestek voor het uitvoeren van een zoekwoorden-onderzoek varieert afhankelijk van verschillende factoren, waaronder de omvang van het project en de complexiteit van de industrie. Soms doe je een zoekwoorden-onderzoek voor slechts 1 specifiek zoekwoord en kost het je vrij weinig tijd.
Soms doe je onderzoek voor alle mogelijke zoekwoorden van een organisatie, en kan het je zo een paar uur of zelfs een paar dagen kosten. Het is dus geheel afhankelijk van het aantal zoekwoorden dat je onderzoekt en welke gegevens je daarbij gaat gebruiken.
De tijd voor het verkrijgen van de resultaten zal ook variëren afhankelijk van hoe kritisch je verschillende factoren in kaart brengt en tegen elkaar af weegt. Factoren als zoekvolume, concurrentie op het zoekwoord, moeilijkheidsgraad van het zoekwoord en het berekenen van de Keyword Effectiveness Index (KEI) kosten allemaal tijd, maar die verdien je later wel weer terug… als je de juiste keuzes maakt.
SEO is een lange-termijn-strategie
Daarnaast kan het enige tijd duren voordat resultaten in Google zichtbaar worden. Het management moet in gedachten houden dat investeringen in de zoekmachine-optimalisatie (SEO) doorgaans pas op de lange termijn renderen. Men mag niet vergeten dat het belangrijk is om realistische verwachtingen te hebben en geduld te hebben bij het bekijken van de resultaten.
Verwachtingsmanagement naar het management is dan ook niet geheel onbelangrijk.
Stap 1
Vind de eerste zoekwoorden
Als je wilt weten hoe de website momenteel zou kunnen scoren op specifieke trefwoorden, zul je eerst moeten weten wat die trefwoorden zijn.
Stap 1.1
Brainstomen
Je kunt beginnen met een brainstorm van algemene woorden en zinnen die relevant zijn in relatie tot het merk en de website. Denk aan woorden die mensen kunnen gebruiken bij het zoeken naar informatie, producten of diensten die de website aanbiedt.
Stap 1.2
Gebruik zoekwoord-tools
Om inzicht te krijgen in zoekvolume, concurrentie en gerelateerde zoektermen, kun je gebruikmaken van zoekwoordplanners en tools als Google Keyword Planner, SEMrush en Moz. Voer hier je algemene woorden en zinnen in om nieuwe ideeën en suggesties te krijgen.
Stap 1.3
Analyseer concurrenten
Bekijk de websites van de concurrenten en analyseer de trefwoorden die zij targeten. Hiermee verkrijg je inzicht in hun strategie en het helpt je aan potentiële trefwoorden.
Stap 1.4
Gebruik zoekmachine-suggesties
Ga naar Google en begin met het intypen van algemene woorden en zinnen van stap 1.1, 1.2 en 1,3. Let nu op de automatische suggesties die verschijnen terwijl je typt. Deze suggesties zijn gebaseerd op populaire zoekopdrachten en leveren vaak waardevolle ideeën voor trefwoorden.
Stap 1.5
Doe een concurrentie-analyse
Maak gebruik van SEO-tools als Ahrefs en SEMrush om te zien welke trefwoorden de concurrenten op dit moment targeten. Door de trefwoorden te analyseren die die concurrentie verkeer en positie opleveren, verkrijg je ook weer waardevolle inzichten.
Stap 1.6
Maak een overzicht en een eerste selectie
Maak een overzicht van al deze zoekwoorden in een eenvoudig document als een Excel-bestand* en een eerste selectie.
* In vrijwel iedere SEO-tool kun je de gegevens voor elk zoekwoord eenvoudig exporteren naar een bestandsformaat van jouw keuze. Als je Excel, Google Sheets of een andere spreadsheet gebruikt, kun je handmatig gegevens toevoegen en de gegevens combineren.
Stap 2
Analyseer het zoekvolume
Bepaal het zoekvolume van de geselecteerde zoekwoorden om een eerste inzicht te krijgen in de populariteit ervan.
Gebruik SEO-tools als Google Keyword Planner om het gemiddelde zoekvolume per jaar te achterhalen. Vaak kun je dit in bulk doen of per zoekwoord, afhankelijk van het aantal zoekwoorden dat je tegelijkertijd onderzoekt. Noteer deze op je spreadsheet.
Als je zoekwoorden onderzoekt die sterk beïnvloed worden door de seizoenen, dan kun je naast het gemiddelde zoekvolume ook het zoekvolume per maand bekijken en exporteren.
Stap 3
Onderzoek de concurrentie
Identificeer de concurrentie voor de geselecteerde zoekwoorden. Hoe groter de concurrentie, hoe moeilijker het is om hierop hoog te ranken in de zoekresultaten.
Gebruik SEO-tools als Moz of SEMrush om de concurrentie te analyseren en noteer dit weer op je spreadsheet.
Verder inzoomen?
Lees meer over concurrentie voor de geselecteerde zoekwoorden in ‘Zoekwoorden-onderzoek • Wat, waar, hoe… en wat bepaalt de beste keuze? • 2/2’ of ga direct naar het kopje ‘Concurrentie en de effectiviteit van zoekwoorden’.
Stap 4
Bepaal de moeilijkheidsgraad
Bepaal de moeilijkheidsgraad van het rangschikken voor de geselecteerde zoekwoorden.
SEO-tools als Moz en SEMrush bieden inzicht in de zoekwoord-moeilijkheid op basis van parameters zoals domein-autoriteit en linkprofielen.
Voeg dit weer toe aan je verzamelde gegevens.
Verder inzoomen?
Lees meer over de moeilijkheidsgraad van zoekwoorden in ‘Zoekwoorden-onderzoek • Wat, waar, hoe… en wat bepaalt de beste keuze? • 2/2’ of ga direct naar het kopje ‘Moeilijkheidsgraad en de effectiviteit van zoekwoorden’.
Stap 5
Bereken de Keyword Effectiveness Index (KEI)
Gebruik de Keyword Effectiveness Index (KEI) als laatste maatstaf om de effectiviteit van zoekwoorden te beoordelen.
De KEI combineert de factoren zoekvolume en concurrentie om de waarde van een zoekwoord te bepalen. Een hogere KEI geeft aan dat een zoekwoord potentieel effectiever kan zijn.
Voeg ook de KEI toe aan je spreadsheet.
Verder inzoomen?
Lees meer over Keyword Effectiveness Index (KEI) in ‘Zoekwoorden-onderzoek • Wat, waar, hoe… en wat bepaalt de beste keuze? • 2/2’ of ga direct naar het kopje ‘Keyword Effectiveness Index (KEI)’.
Stap 6
Controleer de huidige posities
Controleer de huidige posities voor elk van de interessante zoekwoorden die je verder wilt onderzoeken. Zie Stap 1.2.
Als de website al goed scoort voor een zoekwoord, laat de SEO-tool je ook de URL zien van de pagina die goed scoort voor dat zoekwoord. Exporteer deze statistieken en combineer ze met de rest.
Stap 7
Achterhaal de zoekintentie
Bepaal voor ieder interessant zoekwoord de zoekintentie.
Dit gaat je helpen om te bepalen welke content geoptimaliseerd en eventueel welk type content nog geproduceerd moet worden.
Verder inzoomen?
Lees meer over zoekintentie in ‘Zoekwoorden-onderzoek • Wat is de zoekintentie en het belang ervan?.
Stap 8
Onderzoek zowel short tail keywords als long tail keywords
Onderzoek de kansen van short tail keywords en long tail keywords.
Short tail keywords zijn generieker en hebben vaak een hoger zoekvolume. Ze hebben vaak ook nog een sterkere concurrentie-positie.
Long tail keywords zijn daarentegen specifieker, maar hebben vaak een lager zoekvolume. Ze bieden doorgaans wel meer kansen door minder concurrentie.
Beide kunnen waardevol zijn, afhankelijk van de zoekintentie van de gebruiker.
Verder inzoomen?
Lees meer over short tail keywords en long tail keywords in ‘Zoekwoorden-onderzoek • Wat, waar, hoe… en wat bepaalt de beste keuze? • 2/2’ of ga direct naar het kopje ‘Short tail keywords vs. long tail keywords’.
Stap 9
Bepaal focus-zoekwoorden
Na het verkrijgen van een lijst met mogelijke zoekwoorden en daarbij alle criteria te hebben genoteerd, is het tijd om je focus-zoekwoorden te bepalen.
Analyseer hiervoor de verzamelde zoekwoorden en gegevens die je in de vorige stappen hebt achterhaald. Gegevens als zoekvolume (Stap 2), concurrentie (Stap 3), moeilijkheidsgraad (Stap 4), KEI (Stap 5) en de zoekintenties (Stap 7).
Beoordeel de zoekwoorden ook op relevantie voor de doelgroep(en). Wees ook niet bang om te experimenteren met langere zoekzinnen of specifieke niche-termen. Deze zijn vaak minder competitief, maar hiermee kun je straks waarschijnlijk wel hoogwaardige leads bereiken.
Een selectie maken
Bepaal nu welke zoekwoorden je verder gaat onderzoeken door een selectie te maken aan de hand van bovenstaande analyses. Bepaal vervolgens welke zoekwoorden haalbaar zijn om te targeten en welke het meeste potentieel hebben om verkeer en conversies te genereren. Dit zijn je focus-zoekwoorden.
Het lijstje dat je dan overhoudt, gaat de basis vormen van de SEO-strategie. Bekijk van zoekwoorden waarop momenteel helemaal niet wordt gescoord of ze relevant zijn om te targeten? Vergeet hierbij niet de zoekintentie!
Kijk of er content is die direct geoptimaliseerd kan worden of dat er eerst nieuwe content moet komen. Bepaal prioriteiten, maak een plan (Stap 10) en voer die ook uit!
Verder inzoomen?
Lees meer over focus-zoekwoorden in ‘Zoekwoorden-onderzoek • Wat, waar, hoe… en wat bepaalt de beste keuze? • 1/2’ of ga direct naar het kopje ‘Werk met focus-zoekwoorden in plaats van zoekwoorden’.
Stap 10
Ontwikkel een SEO-actieplan
Je hebt nu een compleet overzicht van:
- zoekwoorden;
- zoekvolume;
- concurrentie-onderzoek;
- moeilijkheidsgraad;
- Keyword Effectiveness Index (KEI);
- huidige posities;
- zoekintentie;
- inzicht in de short tail keywords en long tail keywords
- focus-zoekwoorden.
Hiermee is in feite je zoekwoorden-onderzoek klaar, maar als je het hierbij laat, heb je waarschijnlijk nog niet veel bereikt ten aanzien van de verbetering van de positie van de website in Google. Je zult de conclusies moeten omzetten in een plan van aanpak.
- Bepaal de prioriteit voor elk zoekwoord.
- Ga je op korte termijn, middellange termijn of lange termijn werken aan de SEO van een zoekwoord?
- Ga je eerst voor de lage vruchten en spendeer je zo min mogelijk tijd in zoveel mogelijk effect? Of focus je je op minder zoekwoorden die heel veel op gaan leveren.
Het kan interessant zijn om op meerdere sporen tegelijk te gaan rijden en de taken verdelen. Ieder zijn eigen bestemming of doel.
Werk als het even kan eerst de pagina’s, metatags, afbeeldingen en interne links bij om relevante zoekwoorden op te nemen en de pagina’s snel beter vindbaar te maken. Onder het mom van baat het niet, dan schaadt het niet, kan het nog steeds nuttig zijn om de meta-description hierbij mee te nemen.
Verder inzoomen?
Lees meer over het optimaliseren van headings en metatags in ‘SEO • 10 SEO-geheimen om de website [wel] op nummer 1 te krijgen • 1/2’ of ga direct naar het kopje ‘Optimaliseer headings en metatags’.
Lage vruchten
De zoekwoorden om op korte termijn aan te werken zijn mogelijk zoekwoorden…
… die het meest relevant zijn;
… die relatief weinig tijd kosten;
… met een hoge KEI;
… met een hoog zoekvolume, maar een lage zoekwoord-moeilijkheid;
… waarvoor de website op dit moment helemaal niet rankt.
Soms is het beter om te ranken, dan om helemaal niet te ranken op een zoekwoord.
Wat ga je ervoor doen?
Bepaal de taken voor elk trefwoord. Moet je een compleet nieuwe pagina maken of kun je een bestaande pagina optimaliseren? Wat moet je dan optimaliseren? Content, techniek of nieuwe backlinks?
De antwoorden verschillen vast en zeker per zoekwoord.
Herhaal
Omdat focus-zoekwoorden en zoekvolumes na verloop van tijd kunnen veranderen, is het aan te raden om regelmatig zoekwoorden-onderzoek uit te voeren. Er zal hopelijk ook snel iets veranderen voor de organische rankings voor de website, zodra je aan de SEO begint te werken.
Blijf dan ook de zoekwoorden regelmatig monitoren en analyseren met behulp van tools als Google Analytics 4 en Google Search Console. Op basis van de inzichten die je dan verkrijgt, blijf je de zoekwoorden optimaliseren en de strategie aanpassen om maximale resultaten te behalen met de SEO-inspanningen.
Probeer dit elke 3 tot 6 maanden te doen.
- Controleer of het zoekvolume voor je focus-zoekwoorden is gestegen of gedaald.
- Bekijk hoe de website heeft gepresteerd op de belangrijkste zoekwoorden en of posities zijn gestegen of gedaald.
- Onderzoek of er nieuwe zoekwoorden zijn die interessant kunnen zijn om op te gaan focussen.
Verder inzoomen?
Lees meer over monitoring in ‘SEO • 10 SEO-geheimen om de website [wel] op nummer 1 te krijgen • 2/2’ of ga direct naar het kopje ‘Geheim #10 – Maak gebruik van analytics en monitoring’.
Aan de slag dan maar
Je hebt nu na de theoretische kant, ook de praktische kant van zoekwoorden-onderzoek gezien en weet welke stappen je moet ondernemen om een professioneel en vooral kritisch zoekwoorden-onderzoek uit te voeren. Je weet nu hoe je zoekwoorden met een groot potentieel voor de website selecteert.
Je hebt nu een heleboel informatie om mee aan de slag te gaan. Hiervoor kun je relevante en effectieve content maken of deze optimaliseren. Daarmee kun je nu aan de slag en kom je er niet uit? Dan staat ons blog vol met allerhande tips om je hierbij te helpen. Uiteraard staan ook wij voor je klaar.
Wat je moet doen als je nog meer wilt weten?
Dan meld je je uiteraard onderaan – voorbij de volgende box – direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding als er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!
Uitbesteden heeft zo zijn voordelen
Uitbesteden is ook een interessante optie en kan uiteraard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze corebusiness is en zoekmachine-optimalisatie (SEO) daarvan een belangrijk onderdeel vormt.
Dit doen we in nauwe samenwerking met of voor zowel dienstverlenende organisaties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deeloplossingen. Hierdoor kan iedereen doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend. Lees hier meer over onze zorgverlening.
Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van zoekmachine-optimalisatie (SEO), conversie-optimalisatie, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.