Zoekwoorden-onderzoek • Wat is de zoekintentie en het belang ervan?

Zoekwoorden-onderzoek • Wat is de zoekintentie en het belang ervan?

Wie bovenaan in Google wil staan, zal iets anders moeten verzinnen dan alleen het vinden van de juiste zoek­woorden en die verwerken in de teksten. Eén van de zaken die je dan tegenkomt, is de zoekintentie.

Kennis van de zoekintentie is goud waard, want naast dat deze belangrijk is voor een optimale SEO, heb je er heel veel aan als  je van de website een winst­gevende machine wilt maken. Laten we eens inzoomen!

Wat gaan we doen?

Voor we in het zoek­woorden-onder­zoek zelf duiken, willen we je eerst informeren over de zoekintentie. Kennis van deze materie, gaat je straks helpen met het onder­zoek naar de effectiefste zoek­woorden.

Na deze achtergrond-informatie duiken we nu in 2 delen in het zoek­woorden-onder­zoek zelf. Daarna sluiten we de reeks af met een stappenplan voor het uitvoeren van het zoek­woorden-onder­zoek. Hierin komt dan alles samen.

  • Deel 1 – Inleiding tot het zoek­woorden-onder­zoek.  Direct naar deel 1.
  • Deel 2 – We zoomen in op zaken als concurrentie met betrekking tot de effectiviteit van zoek­woorden, de moeilijkheidsgraad van zoek­woorden, short tail keywords vs. long tail keywords en de Keyword Effectiveness Index (KEI).  Direct naar deel 2.
  • Stappenplan – We gaan in 10 stappen op kritische wijze van oververzadigde zoek­woorden naar de effectiefste zoek­woorden.

Eerst meer weten?

Lees dan:

Of ga naar het over­zicht van alle blog­­artikelen over zoek­machine-opti­ma­li­satie (SEO). Wil je dat wij je op de hoogte houden van nieuwe artikelen op het gebied van zoek­machine-opti­ma­li­satie en gerela­teerde onder­­werpen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert.  Klik hier.

 

Inleiding
Wat is de zoekintentie?

Zoekintentie is een term die wordt gebruikt om het doel van een zoekopdracht te beschrijven. Het vertelt je heel veel over in welke content er moet worden geïnvesteerd om te scoren bij een specifieke zoekopdracht.

In plaats van zomaar content te maken voor een zoekopdracht, kun je beter eerst kijken naar de achterliggende zoekintentie.

Het maakt natuurlijk nogal een verschil of iemand gewoon op zoek is naar informatie of dat iemand klaar is om te kopen. Toch kan de ingevoerde zoekopdracht in bijvoorbeeld Google of het zoekvenster van de website dezelfde zijn, maar het antwoord dat iemand zoekt, maakt het verschil.

Een alledaags voorbeeld

Laten we het simpel stellen. Je bent uit eten met vrienden en je vriendin excuseert zich en vraagt naar de toiletten. Wat gaat ze daar doen? Je staat er niet echt bij stil, maar de mogelijkheden zijn talrijk.

Handen wassen, lippen stiften, haar haar fatsoeneren, haar kleren, gaat ze iemand bellen of wilde ze gewoon even haar benen strekken? En dan kun je natuurlijk nog van alles op de wc zelf bedenken.

1 zoekvraag en tal van mogelijke zoekintenties.

En stel er was geen spiegel? Wellicht was ze teleurgesteld teruggekeerd. Was de spiegel de achterliggende behoefte op de vraag: ‘Waar zijn de toiletten?’?


De achterliggende behoefte

Het gaat bij de zoekintentie dus niet om de vraag, maar om de achterliggende gedachte of beter gezegd: de achterliggende behoefte. De zoekintentie is de reden waarom iemand (m/v/+) een zoekopdracht uitvoert in een zoekmachine als die van Google. is de persoon aan het navigeren, op zoek naar informatie of wil hij iets kopen?

Deze zoekintentie wordt soms al duidelijk aan de hand van de gebruikte zoektermen, maar vaak is hier meer voor nodig. Hierop komen we zo terug, want dit vergt wel wat inspanning. Máár wie wil scoren in Google, zal toch echt de juiste content moeten aanbieden en daarvoor de zoekintentie van de gebruiker moeten begrijpen.


4 soorten

Over het algemeen kunnen we zoekopdrachten scharen in 4 soorten zoekintenties.

 

Het is belangrijk om te beseffen dat de zoekintentie niet altijd eenduidig is. Een overlap tussen verschillende typen zoekopdrachten is eerder regel dan uitzondering. Het is dan ook doorgaans van grote waarde om niet te focussen op 1 type zoekintentie, maar om een breder begrip te hebben van de mogelijke intenties achter een zoekopdracht.

Uiteindelijk zal begrip van de achterliggende behoefte bijdragen aan een betere ranking, conversie-optimalisatie én meer omzet via de website.

Zoekintentie en diverse soorten-zoekopdrachten (zoekwoorden-onderzoek / SEO)

 

Waarom is de zoekintentie zo belangrijk?

Inzicht hebben in de zoekintentie achter de zoekopdracht in Google is doorslaggevend voor het verbeteren van zowel de ranking in Google als voor de conversie-optimalisatie van een website. Alleen door te begrijpen wat gebruikers proberen te bereiken wanneer ze een specifieke zoekopdracht uitvoeren, kan je online de juiste content bieden.

De juist content is relevante en waardevolle content die aansluit op deze achterliggende behoeften. Waar deze moet worden aangeboden, zal ook blijken uit de vergaarde informatie, want dat hoeft niet per se en altijd op de eigen website te zijn.

Om de tekst niet onnodig complex te maken, spreken we vanaf nu alleen nog over content op de eigen website, maar besef dat de klantreis vaak ver daar buiten al begint en dus content overal aangeboden kan worden.


Conversie-optimalisatie

Conversie-optimalisatie betekent kort door de bocht het verbeteren van de buyer journey en customer journey. Dit heeft als doel om zoveel mogelijk bezoekers te laten doen, wat je wilt dat ze doen. Het ultieme doel is in de regel meer omzet, maar hieraan kunnen meerdere kleine conversie-doelen vooraf gaan.

Wanneer je de zoekintentie kent, kun je de content van de website optimaliseren. Echter, hierbij verbetert dan niet alleen de gebruikerservaring, maar het gaat ook helpen bij het aantrekken van de juiste doelgroep(en) en het stimuleren van conversies.

Kortom:

Wie de zoekintentie begrijpt, kan ervoor zorgen dat de content voldoet aan de behoeften en vragen van gebruikers.

De kans op conversies zal hierdoor aanzienlijk vergroten. Bezoekers zullen langer op de website blijven, vaker doorklikken naar andere pagina’s en uiteindelijk zullen meer bezoekers overgaan tot de ultieme gewenste actie. Ze zullen een aankoop doen, contact opnemen of iets anders doen. Wat je maar wilt.

Een website die goed converteert, is ook weer in het voordeel bij de ranking van websites in Google.

 

Hoe achterhaal je de zoekintentie?

Als je de zoekintentie achter een zoekopdracht wilt achterhalen, moet je kijken naar verschillende signalen. Soms wordt de zoekintentie al duidelijk door de gebruikte zoektermen, maar vaak is hier meer voor nodig.

Besef dat het achterhalen van de zoekintentie niet een snel trucje is, maar tijd en aandacht vraagt. Maar goed, je wilde toch scoren in Google?


Stappenplan voor het achterhalen van de zoekintentie

Om je op weg te helpen, hebben we als leidraad een simpel stappenplan voor je samengesteld. In de praktijk zul je merken dat je uiteindelijk je eigen manier zult ontwikkelen om de zoekintentie te achterhalen en daar is niets mis mee.

 

  • Begin met het analyseren van de zoek­woor­den en achterhaal de context waarin ze worden gebruikt. Deze context zal snel meer duidelijkheid bieden.
  • Vul dit aan met de eerdere zoekgeschiedenis van de gebruiker. Voor deze zoekgeschiedenis heb je een zoekfunctie op de website nodig en een tool als Google Search Console.*
  • Observeer de resul­taat-pagina’s in Google en kijk naar de soorten content die daar worden getoond. Dit is van onschatbare waarde!
  • Analyseer vragen en behoeften van de doelgroep(en) waar ook gesteld.
  • Hoor collega’s en partners uit.
  • Maak eventueel gebruik van tools als Google Trends, zoek­woorden-planners en sociale media monitoring.

Door al deze informatie te combineren en te interpreteren, kun je de zoekintentie redelijk goed achterhalen en beter begrijpen. Vervolgens speel je daarop in door het bieden van relevante en waardevolle content. Door de resultaten hiervan te monitoren, kom je steeds dichter bij de werkelijke zoekintentie en bij betere content.

* Google Search Console biedt gedetailleerde inzichten in het verkeer naar en op de website, inclusief welke zoek­woorden bezoekers hebben gebruikt om op de website te komen. Om toegang te krijgen tot de bezoekersgeschiedenis, moet je de website verifiëren in de Google Search Console en vervolgens naar het rapport ‘Zoekprestaties’ gaan. Hier vind je inzichten over zoekopdrachten, klikken en vertoningen.

 

Een zoekopdracht met de intentie om een specifieke website te bezoeken. Hiervoor wordt dan letterlijk de naam van een organisatie, het merk of de website ingevoerd als zoekopdracht.

Bijvoorbeeld:

  • LinkedIn
  • Zalando
  • Wikipedia
  • Albert Heijn

Typische pagina’s die hierbij goed passen zijn:

  • Home
  • Over ons
  • Contact

 

Informatieve zoekopdracht

Een zoekopdracht met als doel informatie te vinden. Dit kan informatie zijn over van alles en nog wat als over het weer, een recept, tuinieren of een ander onderwerp waarbij feiten een rol spelen.

Bijvoorbeeld:

  • Hoe bak ik een cake?
  • Wat is de hoofdstad van Finland?
  • Welke soorten kreeftjes in Nederland?

Typische soorten content die hierbij goed passen zijn:

 

Commerciële zoekopdracht

Een zoekopdracht met als uiteindelijk doel iets in de (nabije) toekomst te kopen. Mensen die dit soort zoekopdrachten uitvoeren, zijn op zoek naar meer informatie om de beste beslissing te nemen.

Bijvoorbeeld:

  • Beste VR-brillen van 2024
  • Skivakanties Frankrijk
  • Boekhouder Den Haag

Typische soorten content die hierbij goed passen zijn:

 

Transactionele zoekopdracht

Een zoekopdracht met als doel werkelijk iets te kopen. Mensen weten hierbij precies wat ze zoeken en waar ze naartoe willen. Waarschijnlijk hebben ze hun onder­zoek al gedaan.

Als de content overeenkomt met de zoekintentie, zorgt dit voor een flinke boost van de ranking en kan de content hoger scoren in de zoekmachine.

Bijvoorbeeld:

  • Adidas Superstar kopen
  • Vliegtickets naar Sydney
  • Abonnement Nextory

Typische soorten content die hierbij goed passen zijn:

  • Product-overzichtspagina – Bijvoorbeeld een pagina met alle kunststof douchecabines.
  • Product-detail-pagina – Bijvoorbeeld een pagina over een specifieke douchecabine met een opvallende ‘koopknop’ die de persoon direct naar de kassa leidt.
  • Formulier-pagina – Bijvoorbeeld voor organisaties die formulieren gebruiken voor offertes of formulieren om een evenement bij te wonen.

 

Aan de slag

Door het achterhalen van de zoekintentie van de bezoekers van de website én deze te begrijpen, kun je deze mensen beter aanmoedigen te doen wat je hoopt dat ze doen. Je bent beter in staat de juiste content aan te bieden, te creëren en/of te optimaliseren.

Dit zal in de regel leiden tot meer omzet via de website, maar dat niet alleen. Google kijkt natuurlijk mee bij alle verrichtingen op de website. Google ziet dat mensen vinden wat ze zoeken en zal al deze energie en moeite die hierin wordt gestopt, belonen met een betere positie in de zoekresultaten.

De zoekintentie stelt je in staat de beste content aan te bieden, wat je terug zult zien in de omzet en de ranking.

Je snapt dat je hiermee aan de slag moet en dat uitstel misschien wel achteruitgang betekent, want wat nou als de concurrentie hier wel al druk mee is?

Met behulp van ons mini-stappenplan kun je aan de slag. Hierna duiken we in het zoek­woorden-onder­zoek zelf en kom je er niet uit? Dan staat ons blog vol met allerhande tips om  je hierbij te helpen. Uiteraard staan ook wij voor je klaar.


Wat je moet doen als je nog meer wilt weten?

Dan meld je je uiteraard onder­aan – voor­bij de volgende box – direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding als er een nieuw artikel online staat.

Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!

Uitbesteden heeft zo zijn voordelen

Uitbesteden is ook een inte­res­san­te optie en kan uiter­aard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze core­business is en zoekmachine-optimalisatie (SEO) daarvan een belangrijk onderdeel vormt.

Dit doen we in nauwe samen­werking met of voor zowel dienst­verlenende orga­ni­sa­ties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deel­oplos­singen. Hierdoor kan ieder­een doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend.  Lees hier meer over onze zorgverlening.

Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 070 - 381 91 81.


Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman - Content creator, merkenbouwer & conceptor

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ content­maker of merken­bouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karak­ter zeer breed onder­legd en altijd even toege­wijd. Nancy begon ooit als werk­tekenaar, maar schoolde al snel bij tot copy­writer.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijk­heden. Dat doet ze eigen­lijk met alles dat met haar vak­gebied te maken heeft. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplos­singen en ze is zeker niet wars van inno­vaties. Geen detail verliest ze hierbij uit het oog en… wat beter kan, kan beter!

 

Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van zoekmachine-optimalisatie (SEO), conversie-optimalisatie, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.

Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.



<< Direct terug naar home