Zoekwoorden, wel of niet opnemen in de tekst? [eenvoudige uitleg + tips]
Zoekwoorden en zoekmachine-optimalisatie (SEO) zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, maar dit is niet meer zoals het jaren terug was. Toch lijken zoekwoorden – als je sommige mensen spreekt – nog steeds de heilige graal om bovenaan in Google te komen. Helaas is die tijd toch echt voorbij, maar helemaal zonder kun je ook niet. Hoe zit dat? We zoomen in!
Let op! Voor apps geldt min of meer hetzelfde
Gaat het over het optimaliseren van apps, dan spreek je over ‘App Store Optimalisatie’ (ASO). Je kunt gerust verder lezen, want tussen SEO en ASO bestaan zeer veel overeenkomsten. Zeker met betrekking tot de informatie in dit blogartikel. Bij uitzondering gebruiken we hier alleen het begrip website en dus niet beide zoals je dat van ons gewend bent.
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Hoe werken Google en andere zoekmachines?
- Wat is Google’s algoritme, PageRank en hoe dynamisch is het?
- Wat is SEO? En zoekmachine-optimalisatie? En hoe werkt het?
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over zoekmachine-optimalisatie (SEO). Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over zoekmachine-optimalisatie en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inleiding
Wat zijn zoekwoorden?
Onze definitie
Zoekwoorden zijn woorden én termen die worden ingegeven door de gebruikers van bijvoorbeeld zoekmachines om online of digitaal te vinden wat ze zoeken.
In normale taal
Of je nou 1 woord of een combinatie van woorden (termen, zinnen, uitdrukkingen) ingeeft in bijvoorbeeld Google, Google zoekt hier resultaten bij die met het ingegeven woord of de ingegeven woorden overeenkomen of anders zo dicht mogelijk benaderen.
Bij meerdere woorden kan het zijn dat niet alle woorden gevonden worden op 1 webpagina, maar het zoekresultaat zal wel zoveel mogelijk van de zoekwoorden bevatten of zou dat moeten doen.
Niet per se voor alleen de zoekmachine
De zoekopdracht hoeft niet per se in Google’s zoekmachine te worden ingegeven, want zoekopdrachten in YouTube, Google Images, GMail en andere e‑mail-software, Facebook en andere social-media-platformen, webshops en de meeste andere websites, werken eigenlijk allemaal min of meer hetzelfde. Een zoekopdracht is een zoekopdracht, dus ook die op jouw desktop, laptop of ander mobiel apparaat zelf.
En wat dacht je van de zoek-en-vervang-functies in diverse programma’s op die apparaten? Het ligt aan de kunstmatige intelligentie (AI) achter de zoekfunctie hoe het zoekresultaat wordt bepaald en daarin zitten grote verschillen.
In dit blogartikel focussen we verder wel alleen op de zoekwoorden in relatie tot Google’s zoekmachine.*
* Aangezien de zoekmachine van Google met 90% van alle zoekopdrachten veruit het grootste marktaandeel op het gebied van zoekmachines in Nederland heeft, gaat SEO in Nederland zo goed als altijd over Google. Lees meer hierover bij het kopje ‘SEO gaat in Nederland altijd over Google’ in ‘Hoe werken Google en andere zoekmachines’.
Let op de houdbaarheidsdatum!
Tussen moment van publicatie en wanneer jij dit leest, kunnen Google en andere zoekmachines hun waarderingssysteem (al)weer hebben aangepast. Houd daarom altijd rekening met deze handelswijze en dus met de beperkte houdbaarheid van artikelen en berichten over SEO.
Synoniemen
Keywords is de Engelse en internationale term voor zoekwoorden en zoektermen en trefwoorden zijn Nederlandse synoniemen.
Verschil zoekmachines toen en nu
Keken zoekmachines als die van Google vroeger vooral naar zoekwoorden om de positie van een webpagina op de resultaat-pagina’s te bepalen, kijken ze tegenwoordig naar hoe belangrijk de webpagina’s zijn voor de bezoekers.
Hoe lang blijven deze bezoekers op de webpagina en website nadat zij daar kwamen via de zoekmachine, en dus na een zoekopdracht? Zijn ze gelijk weer weg, dan is er iets mis en dat zien Google en consorten direct. Dan is de pagina en de website niet relevant voor die gebruiker van de zoekmachine; de pagina is niet het juiste resultaat bij de ingegeven zoekopdracht. Lag dit aan de content of aan het misbruik van zoekwoorden?
* Besef dat SEO vooral gaat over webpagina’s – inclusief blogartikelen – en dus in mindere mate over websites. Slechts een enkele keer is een website het resultaat dat past bij een ingegeven zoekopdracht. Dit gebeurt alleen als er wordt gezocht op een bepaald type bedrijf of op bedrijfsnaam.
Het grootste deel van alle zoekopdrachten gaat over onderwerpen en die informatie is in de regel te vinden op een webpagina. Daarom optimaliseer je niet alleen de website (techniek), maar besteed je vervolgens veel aandacht aan iedere individuele webpagina.
Wat is zoekwoorden-analyse?
Voordat zoekmachine-optimalisatie (SEO) of Search Engine Advertising (SEA) effectief kan worden ingezet door een organisatie, moet er eerst worden onderzocht welke zoekwoorden – of beter: zoektermen – de doelgroepen gebruiken om te landen op soortgelijke websites.
Zo’n onderzoek heet zoekwoorden-analyse* en gebeurt aan de hand van software. Zoekwoorden-analyse is niet alleen interessant voor de SEO en de SEA, maar ook voor online marketing, content-marketing en conversie-optimalisatie. Als je verder leest, snap je vanzelf waarom.
Met de gevonden resultaten ga je uiteraard aan de slag.
* Wij weten dat je woorden als zoekwoorden-analyse ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Software en tools voor zoekwoorden-analyse
Gratis
- AlsoAsked;
- AnswerThePublic;
- Keyword Tool & Keyword Tool Pro;
- Mangools / KWFinder;
- LongTailPro;
- Moz Keyword Explorer en Moz Pro;
- Semrush;
- Ubersuggest.
Gratis en betaald
Betaald
Aan de slag
Neem zoekwoorden wel op
Het klinkt na het lezen van bovenstaande tegenstrijdig, maar het is nog steeds raadzaam relevante zoekwoorden ‘beperkt’ op te nemen.
Neem je geen zoekwoorden op, dan weet de zoekmachine ook niet waar de webpagina over gaat en wordt deze niet getoond op de resultaat-pagina’s als deze een goed resultaat zou zijn bij de ingegeven zoekopdracht.
Maar wel met mate
Toch kunnen te veel zoekwoorden in de tekst schadelijk zijn. Dit wordt ook wel keyword stuffing genoemd. Google wil leesbare teksten voor zijn gebruikers. De bezoekers van de webpagina ook. Zet leesbaarheid dus altijd voorop!
Pas op! Zoekwoorden om te misleiden zijn schadelijk
In het geval van niet op de verwachting aansluitende content kan het gaan om misleiding; wel de juiste zoekwoorden ingezet, maar verder te weinig inhoud dat ertoe doet. Sowieso herkent Google het wanneer teksten (te) veel zoekwoorden bevatten die te vaak worden herhaald; het zogenaamde keyword stuffing. Hiervoor krijgt de pagina en de website of app minpunten. In het ergste geval wordt deze zelfs verbannen uit de resultaten.
Wat kun of moet je er nog meer mee?
Je verwerkt de zoekwoorden zeker niet alleen – mondjesmaat! – in de teksten op de website en/of app of om te adverteren in Google, ze zijn voor veel meer zaken interessant!
Wat dacht je van de menu-structuur? En misschien ontdek je wel dat de website en/of app bij een bepaalde zoekopdracht helemaal geen passend resultaat bieden. Om deze kans niet te missen, kun je maar beter heel snel aan de slag en zorgen voor aansluitende content en dus voor ‘relevante content’.
Een interessante zoekterm schreeuwt om ‘relevante content’
Om niet verbannen te worden uit de zoekmachine van Google zorg je dus voor leesbare teksten, maar om gevonden te worden, zorg je voor ‘relevante content’. Deze content geeft het antwoord op waar de gebruiker van de zoekmachine naar op zoek was.
In plaats van teksten doorspekken met zoekwoorden, kun je maar beter zorgen voor het juiste antwoord.
- Zorg allereerst dat er content is voor de belangrijkste zoekwoorden.
- Zorg vervolgens dat de webpagina het beste resultaat is passend bij de ingegeven zoekopdracht van de ‘gebruiker’.
- Zorg ook dat die content de ‘gast’ zo lang mogelijk boeit.
Dat doe je dus met ‘relevante content’ en – zoals je wellicht weet – kan dat van alles zijn, zolang het maar invulling geeft aan de informatie-behoefte(n).
(Voor apps geldt dus min of meer hetzelfde principe.)
Het produceren, publiceren en promoten van ‘relevante content’ valt met name onder de paraplu van content-marketing. ‘Relevante content’ zou uiteindelijk ook tot een hogere conversie-ratio moeten leiden. Zo snijdt ook dit mes aan meerdere kanten.
Zoekwoorden liggen nooit lang vast
Ben je verder in het proces – bijvoorbeeld na een paar maanden of een half jaar –, dan kun je aan de hand van nieuwe analyses zien welke woorden en termen goed, minder goed of niet werken. Voor de beste zoekwoorden kun je dan weer nieuwe ‘relevante content’ creëren en blijf je hopelijk genieten van een betere positie op de resultaat-pagina’s van Google’s zoekmachine.
Wij helpen!
Wil je weten welke zoekwoorden of -termen interessant zijn voor jouw (of jullie) business, dan kunnen wij dat onderzoeken. Wij beschikken over de juiste software én de juiste kennis. We kunnen ook helpen met de woorden in de juiste dosering te verwerken in de content.
We controleren en verbeteren desgewenst het menu en natuurlijk kunnen we ook zorgen voor nieuwe aanvullende content.
We bieden dit als losse dienst(en) of in combinatie met andere diensten. We nemen alles uit handen of werken samen. We doen in goed overleg wat nodig is en waarvoor we worden ingevlogen. Het enige dat jij hier voor nu hoeft te doen is bellen met: [nummer opgeheven].
Toekomstplannen om zelf aan de slag te gaan
In volgende blogartikelen over SEO zoomen we verder in op en wat je zelf voor de SEO van de website en/of app kunt doen.
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de box met de lezersaanbieding – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!
Tip! Lezersaanbieding SEO Care Scan
Het lijkt erop dat je dit hele stuk hebt gelezen. Dat verdient respect. Als blijk van waardering willen we jou of het merk ter kennismaking 50% korting aanbieden op onze SEO Care Scan.
Aan de hand van de uitslag weet je wat goed is, waar de verbeterpunten zitten en wat de quick wins zijn. Desgewenst kunnen we hierna samen kijken wat er nodig is om de website en/of de app zelf te optimaliseren en als geheel op niveau te houden.
Wil je meer weten over deze scan? Vast wel, maar momenteel wordt de pagina met informatie en het aanvraagformulier voor deze scan geüpdate. Je kunt wel tijdens kantooruren ons hierover bellen.
Wil je van deze aanbieding gebruikmaken of meer informatie? Bel ons dan op werkdagen op: [nummer opgeheven] en gebruik het codewoord: ‘WE SEE O’.
Per organisatie kan er slechts van 1 kennismakingsaanbieding worden gebruikgemaakt.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van zoekmachine-optimalisatie (SEO), conversie-optimalisatie, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.