Zoekwoorden, wel of niet opnemen in de tekst?  [eenvoudige uitleg + tips]

Zoekwoorden, wel of niet opnemen in de tekst? [eenvoudige uitleg + tips]

Zoek­woorden en zoekmachine-optimalisatie (SEO) zijn onlos­makelijk met elkaar verbonden, maar dit is niet meer zoals het jaren terug was. Toch lijken zoek­woorden – als je sommige mensen spreekt – nog steeds de heilige graal om bovenaan in Google te komen. Helaas is die tijd toch echt voorbij, maar hele­maal zonder kun je ook niet. Hoe zit dat? We zoomen in!

Let op!  Voor apps geldt min of meer hetzelfde

Gaat het over het optimaliseren van apps, dan spreek je over ‘App Store Optimalisatie’ (ASO). Je kunt gerust verder lezen, want tussen SEO en ASO bestaan zeer veel overeen­komsten. Zeker met betrekking tot de informatie in dit blogartikel. Bij uitzondering gebruiken we hier alleen het begrip website en dus niet beide zoals je dat van ons gewend bent.

Eerst meer weten?

Lees dan:

Of ga naar het overzicht van alle blog­artikelen over zoekmachine-optimalisatie (SEO). Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over zoekmachine-optimalisatie en gerelateerde onder­werpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.

 

Inleiding
Wat zijn zoekwoorden?

Onze definitie

Zoekwoorden zijn woorden én termen die worden ingegeven door de gebruikers van bijvoor­beeld zoek­machines om online of digitaal te vinden wat ze zoeken.


In normale taal

Of je nou 1 woord of een combinatie van woorden (termen, zinnen, uit­drukkingen) ingeeft in bijvoorbeeld Google, Google zoekt hier resultaten bij die met het ingegeven woord of de ingegeven woorden overeen­komen of anders zo dicht mogelijk benaderen.

Bij meerdere woorden kan het zijn dat niet alle woorden gevonden worden op 1 web­pagina, maar het zoek­resultaat zal wel zoveel mogelijk van de zoek­woorden bevatten of zou dat moeten doen.

Niet per se voor alleen de zoekmachine

De zoekopdracht hoeft niet per se in Google’s zoek­machine te worden ingegeven, want zoek­opdrachten in YouTube, Google Images, GMail en andere e‑mail-software, Facebook en andere social-media-platformen, webshops en de meeste andere web­sites, werken eigenlijk allemaal min of meer hetzelfde. Een zoek­opdracht is een zoek­opdracht, dus ook die op jouw desktop, laptop of ander mobiel apparaat zelf.

En wat dacht je van de zoek-en-vervang-functies in diverse programma’s op die apparaten? Het ligt aan de kunst­matige intelli­gentie (AI) achter de zoek­functie hoe het zoek­resultaat wordt bepaald en daarin zitten grote verschillen.

In dit blog­artikel focussen we verder wel alleen op de zoek­woorden in relatie tot Google’s zoek­machine.*

* Aangezien de zoek­machine van Google met 90% van alle zoek­opdrachten veruit het grootste markt­aandeel op het gebied van zoek­machines in Nederland heeft, gaat SEO in Nederland zo goed als altijd over Google. Lees meer hier­over bij het kopje ‘SEO gaat in Nederland altijd over Google’ in ‘Hoe werken Google en andere zoekmachines’.

Let op de houdbaarheidsdatum!

Tussen moment van publicatie en wanneer jij dit leest, kunnen Google en andere zoek­machines hun waarde­rings­systeem (al)weer hebben aangepast. Houd daarom altijd rekening met deze handels­wijze en dus met de beperkte houdbaar­heid van artikelen en berichten over SEO.


Synoniemen

Keywords is de Engelse en inter­nationale term voor zoek­woorden en zoek­termen en trefwoorden zijn Nederlandse synoniemen.

Verschil zoekmachines toen en nu

Keken zoekmachines als die van Google vroeger vooral naar zoek­woorden om de positie van een web­pagina op de resultaat-pagina’s te bepalen, kijken ze tegen­woordig naar hoe belang­rijk de web­pagina’s zijn voor de bezoekers.

Hoe lang blijven deze bezoekers op de web­­pagina en web­site nadat zij daar kwamen via de zoek­machine, en dus na een zoek­opdracht? Zijn ze gelijk weer weg, dan is er iets mis en dat zien Google en consorten direct. Dan is de pagina en de web­site niet relevant voor die gebruiker van de zoek­machine; de pagina is niet het juiste resul­taat bij de ingegeven zoek­opdracht. Lag dit aan de content of aan het misbruik van zoek­woorden?

* Besef dat SEO vooral gaat over web­pagina’s – inclusief blog­artikelen – en dus in mindere mate over web­sites. Slechts een enkele keer is een web­site het resultaat dat past bij een inge­geven zoek­opdracht. Dit gebeurt alleen als er wordt gezocht op een bepaald type bedrijf of op bedrijfs­naam.
Het grootste deel van alle zoek­opdrachten gaat over onder­werpen en die informatie is in de regel te vinden op een web­pagina. Daarom opti­mali­seer je niet alleen de web­site (techniek), maar besteed je vervolgens veel aandacht aan iedere indivi­duele web­pagina.

 

Wat is zoekwoorden-analyse?

Voordat zoekmachine-optimalisatie (SEO) of Search Engine Advertising (SEA) effectief kan worden ingezet door een organisatie, moet er eerst worden onderzocht welke zoek­woorden – of beter: zoek­termen – de doelgroepen gebruiken om te landen op soort­gelijke websites.

Zo’n onder­zoek heet zoekwoorden-analyse* en gebeurt aan de hand van software. Zoekwoorden-analyse is niet alleen interessant voor de SEO en de SEA, maar ook voor online marketing, content-marketing en conversie-optimalisatie. Als je verder leest, snap je vanzelf waarom.

Met de gevonden resultaten ga je uiteraard aan de slag.

* Wij weten dat je woorden als zoekwoorden-analyse ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.

 

Aan de slag

Neem zoekwoorden wel op

Het klinkt na het lezen van boven­staande tegen­strijdig, maar het is nog steeds raadzaam relevante zoek­woorden ‘beperkt’ op te nemen.

Neem je geen zoek­woorden op, dan weet de zoek­machine ook niet waar de web­pagina over gaat en wordt deze niet getoond op de resul­taat-pagina’s als deze een goed resultaat zou zijn bij de inge­geven zoekopdracht.

Maar wel met mate

Toch kunnen te veel zoek­woorden in de tekst schadelijk zijn. Dit wordt ook wel keyword stuffing genoemd. Google wil leesbare teksten voor zijn gebruikers. De bezoekers van de web­pagina ook. Zet leesbaarheid dus altijd voorop!

Pas op!  Zoek­woorden om te misleiden zijn schadelijk

In het geval van niet op de ver­wach­ting aansluitende content kan het gaan om mis­lei­ding; wel de juiste zoek­woorden ingezet, maar verder te weinig inhoud dat ertoe doet. Sowieso herkent Google het wanneer teksten (te) veel zoek­woorden bevatten die te vaak worden herhaald; het zoge­naamde keyword stuffing. Hiervoor krijgt de pagina en de web­site of app min­punten. In het ergste geval wordt deze zelfs verbannen uit de resultaten.


Wat kun of moet je er nog meer mee?

Je verwerkt de zoek­woorden zeker niet alleen – mondjesmaat! – in de teksten op de web­site en/of app of om te adverteren in Google, ze zijn voor veel meer zaken interessant!

Wat dacht je van de menu-structuur? En misschien ontdek je wel dat de web­site en/of app bij een bepaalde zoek­opdracht helemaal geen passend resultaat bieden. Om deze kans niet te missen, kun je maar beter heel snel aan de slag en zorgen voor aansluitende content en dus voor ‘relevante content’.


Een interessante zoekterm schreeuwt om ‘relevante content’

Om niet verbannen te worden uit de zoek­machine van Google zorg je dus voor leesbare teksten, maar om gevonden te worden, zorg je voor ‘relevante content’. Deze content geeft het antwoord op waar de gebruiker van de zoek­machine naar op zoek was.

In plaats van teksten door­spekken met zoek­woorden, kun je maar beter zorgen voor het juiste antwoord.

  • Zorg allereerst dat er content is voor de belang­rijkste zoekwoorden.
  • Zorg vervolgens dat de web­pagina het beste resultaat is passend bij de ingegeven zoek­opdracht van de ‘gebruiker’.
  • Zorg ook dat die content de ‘gast’ zo lang mogelijk boeit.

Dat doe je dus met ‘relevante content’ en – zoals je wellicht weet – kan dat van alles zijn, zolang het maar invulling geeft aan de informatie-behoefte(n).

(Voor apps geldt dus min of meer hetzelfde principe.)

Het produceren, publiceren en promoten van ‘relevante content’ valt met name onder de paraplu van content-marketing. ‘Relevante content’ zou uiteinde­lijk ook tot een hogere conversie-ratio moeten leiden. Zo snijdt ook dit mes aan meerdere kanten.


Zoekwoorden liggen nooit lang vast

Ben je verder in het proces – bijvoor­beeld na een paar maanden of een half jaar –, dan kun je aan de hand van nieuwe analyses zien welke woorden en termen goed, minder goed of niet werken. Voor de beste zoek­woorden kun je dan weer nieuwe ‘relevante content’ creëren en blijf je hopelijk genieten van een betere positie op de resul­taat-pagina’s van Google’s zoekmachine.

 

Wij helpen!

Wil je weten welke zoek­woorden of -termen interessant zijn voor jouw (of jullie) business, dan kunnen wij dat onder­zoeken. Wij beschikken over de juiste software én de juiste kennis. We kunnen ook helpen met de woorden in de juiste dosering te verwerken in de content.

We controleren en verbeteren desgewenst het menu en natuurlijk kunnen we ook zorgen voor nieuwe aanvullende content.

We bieden dit als losse dienst(en) of in combinatie met andere diensten. We nemen alles uit handen of werken samen. We doen in goed overleg wat nodig is en waarvoor we worden ingevlogen. Het enige dat jij hier voor nu hoeft te doen is bellen met: 070 - 381 91 81.


Toekomstplannen om zelf aan de slag te gaan

In volgende blog­artikelen over SEO zoomen we verder in op en wat je zelf voor de SEO van de web­site en/of app kunt doen.

Wil je deze en andere blog­artikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onder­aan – voor­bij de box met de lezers­­aan­bie­ding – even aan te melden voor de gratis e‑mail­alert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wan­neer er een nieuw artikel online staat.

Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!

Tip!  Lezersaanbieding SEO Care Scan

Het lijkt erop dat je dit hele stuk hebt gele­zen. Dat verdient respect. Als blijk van waarde­ring willen we jou of het merk ter kennis­making 50% korting aan­bie­den op onze SEO Care Scan.

Aan de hand van de uitslag weet je wat goed is, waar de verbeter­punten zitten en wat de quick wins zijn. Desgewenst kunnen we hierna samen kijken wat er nodig is om de website en/of de app zelf te opti­mali­seren en als geheel op niveau te houden.

Wil je meer weten over deze scan? Vast wel, maar momen­teel wordt de pagina met infor­matie en het aanvraag­formu­lier voor deze scan geüp­date. Je kunt wel tijdens kan­toor­uren ons hier­over bellen.

Wil je van deze aan­bie­ding gebruik­maken of meer infor­matie? Bel ons dan op werk­dagen op: 070 - 381 91 81 en gebruik het code­woord: ‘WE SEE O’.

Per organisatie kan er slechts van 1 kennis­makings­aanbieding worden gebruik­gemaakt.


Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman - Content creator, merkenbouwer & conceptor

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ content­maker of merken­bouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karak­ter zeer breed onder­legd en altijd even toege­wijd. Nancy begon ooit als werk­tekenaar, maar schoolde al snel bij tot copy­writer.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijk­heden. Dat doet ze eigen­lijk met alles dat met haar vak­gebied te maken heeft. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplos­singen en ze is zeker niet wars van inno­vaties. Geen detail verliest ze hierbij uit het oog en… wat beter kan, kan beter!

 

Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van zoekmachine-optimalisatie (SEO), conversie-optimalisatie, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.

Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.



<< Direct terug naar home