Wat is WordPress? … en wat is een CMS?

Wat is WordPress? … en wat is een CMS?

Wat is WordPress? Waarom is ieder­een zo enthousiast en waarom zijn enkelen zo fel tegen WordPress? Wat zijn de voordelen en wat zijn de nadelen?
Wie wil weten wat WordPress is, moet allereerst weten wat een CMS is, oftewel: wat een Content Management Systeem is.

Als je dat weet, weet je al bijna wat WordPress is. Het is natuurlijk niet voor niets op dit moment – en al jaren – veruit het populairste CMS. We zoomen in!

 

Wat is een…
CMS of Content Management Systeem?

Om te begrijpen wat WordPress is, moet je eerst begrijpen wat een Content Management Systeem (CMS) is.

Een CMS is een vrij eenvoudig te gebruiken software-oplossing om zonder enige programmeerkennis toch de content* van een website of app te kunnen beheren.

Iedere goede developer kan een eigen CMS ontwikkelen, maar daaraan zitten veel haken en ogen. Bovendien vragen de meeste partijen zich af: waarom zou je dat willen? Je gaat zelf toch ook niet proberen om Microsoft Word, Google Mail, Outlook, et cetera, te evenaren?

Erger nog: in 2010 ging Microsoft een samenwerkingsverband aan met WordPress.com en stopte met hun eigen blog-oplossing Windows Live Spaces. Op WordPress komen we zo dadelijk terug.

* Voor wat er verstaan wordt onder content in relatie tot content-marketing en CMS’en, klik je hier.


Bekende CMS’en

Op dit moment zijn Shopify, Joomla!, Drupal, Magento en natuurlijk WordPress de bekendste en eigenlijk ook de meestgebruikte CMS’en. WordPress steekt hier niet met kop en schouders bovenuit, maar zo ongeveer vanaf de enkels.

Als je nagaat dat het CMS van WordPress op dit moment bij 65% van alle websites wordt gebruikt en Shopify en Joomla! – die op de 2e en 3e plaats staan – samen slechts goed zijn voor zo’n 9%, begrijp je ook wel dat dat niet zomaar is.*

* Bron: W3techs. Hierop vind je een vrij volledige lijst met alle CMS’en en de cijfers.


CMS’en voor apps

Op het gebied van CMS’en voor apps die in meer of mindere mate een vertaling zijn van de website, zijn de hierboven genoemde namen absoluut geschikt.


Wij helpen

Wij kunnen zorgen voor een custom made CMS of helpen bij de keuze uit bestaande CMS’en. In de regel wordt dit vaak gecombineerd met het ontwikkelen van een nieuwe website en/of app, maar kan ook op een ander moment opeens als vraag opkomen.

Bel voor antwoorden op je vragen en voor meer informatie met: [nummer opgeheven]. Je mag mij ook direct bellen op: 06 - 36 07 70 61.

 

Wat is…
WordPress

Gestart in 2003 voor het eenvoudig onderhouden van blogs, is WordPress inmiddels uitgegroeid tot ronduit het populairste Content Management Systeem (CMS). Maar liefst 65% van alle websites zijn met WordPress ontwikkeld.

Door deze groei is WordPress alweer een flink aantal jaren uitstekend in te zetten voor bijna alle soorten websites, van online visitekaartjes tot grote webshops. Het is niet voor niets al 8 jaar het populairste CMS.

Wie gebruikt WordPress?

Grote concerns en grote namen kozen en kiezen voor WordPress voor hun (nieuws)websites, waaronder:

  • Microsoft;
  • Facebook;
  • Spotify;
  • People;
  • TIME;
  • CNN;
  • CBS;
  • NBC;
  • RTL;
  • UPS;
  • The Rolling Stones;
  • TechCrunch en TED.

Bronnen: WordPress en eblog.be.


Maar wat maakt WordPress zo krachtig en gewild?

Vanaf de lancering wordt de applicatie onderhouden door een steeds groter wordende community. Dit noemt men open source (zie volgende kopje), maar onthoud vooral dat dit een enorme bijdrage levert aan:

  • veiligheid;
  • gebruiksgemak;
  • veelzijdigheid.

Ook voor apps

Naast voor websites en hun mobiele versies kun je met WordPress ook prima apps ontwikkelen. Zie: WordPress Mobile Apps.

Cijfers en feitjes van 2021

Zoals we hierboven al meldden, is WordPress op dit moment goed voor een marktaandeel van 65%. Wanneer het om werkelijk gebruik van het CMS zelf gaat, is dat 42,6%. Toch zijn er nog meer leuke cijfers en weetjes te vinden.

Marktaandeel en cijfers

  • Meer dan 25% van alle nieuwe domeinnaam-registraties zijn voor een WordPress-website.
  • In de afgelopen 3 jaar wist WordPress zijn marktaandeel met maar liefst ruim 10% te vergroten.
  • WordPress is al 8 achter­een­volgende jaren het populairste CMS en dat zal nog wel even zo blijven ook.
  • De verwachting is dat eind 2025 50% van alle websites op WordPress zal draaien.

Gebruikers

  • WordPress heeft maar liefst 75 miljoen actieve gebruikers.

Artikelen, lezers en reacties

  • Miljoenen nieuwe WordPress-websites worden iedere dag gelanceerd door kleine en grote bedrijven, door nieuws­organisaties en door gewone mensen die wat te vertellen hebben.
  • Iedere seconde worden er zo’n 27 nieuwe blog- en nieuws­artikelen geplaatst op WordPress-websites. Dit  komt overeen met 70 miljoen per maand.
  • Maandelijks worden op die 70 miljoen artikelen 77 miljoen reacties geplaatst.
  • Maandelijks bekijken meer dan 409 miljoen mensen meer dan 20 miljard pagina’s op WordPress-websites.

Plugins en thema’s

  • Begin dit jaar stonden er al meer dan 58.000 plugins en ruim 8.200 (gratis) thema’s (templates) op WordPress.org, maar dit is slechts een kleine greep uit wat werkelijk beschikbaar is.
  • De meest populaire WordPress-plugins worden wekelijks bijna 1 miljoen keer geïnstalleerd.

Business wise

  • Automattic – de eigenaar en oprichter van WordPress – zet naar schatting jaarlijks zo’n 120 miljoen dollar om. Toch is WordPress zelf geheel gratis te gebruiken.
  • Met circa 800 vaste medewerkers wereldwijd heeft Automattic veel minder personeel dan de grote tech-bedrijven van gelijke proporties.

Leuke feitjes

  • WordPress bestaat langer dan Facebook, YouTube, Twitter, et cetera.
  • Op den duur werden de grotere updates vernoemd naar grootheden uit de jazzscene als Miles Davis, Duke Ellington en Ella Fitzgerald.  Bekijk ze allemaal.

Bronnen: W3techs, WordPress en eblog.be.


Open source, het open karakter

Het grote voordeel van WordPress is dat het ontwikkeld is en onderhouden wordt als open source. Een open source heeft een ‘open karakter’. Door dit open karakter werken wereldwijd – om de ontwikkelingen van het internet bij te houden – honderden al dan niet duizenden developers continu aan WordPress.

Deze enorm grote groep developers zorgen gezamenlijk voor verbeteringen in gebruiks­gemak en veiligheid, voor de updates en plugins. Hierdoor loopt WordPress nooit achter op de actuele eisen van het internet. Hierdoor mag ook iedereen gratis gebruikmaken van de ‘standaard’-versie.

Altijd up-to-date met betrekking tot veiligheid

Niets is veilig op internet, dus ook websites ontwikkeld met WordPress zijn interessant voor hackers en andere cybercriminelen. Kom je bij de een binnen, dan waarschijnlijk ook bij de ander. Toch worden – ook weer dankzij het ‘open karakter’ – de veiligheids­lekken altijd weer bijzonder snel gedicht en ben je juist met WordPress goed beveiligd. Beter dan bij andere websites. Lees straks verder bij het kopje ‘Updates, je komt er niet onderuit’.

Wat is het verschil tussen WordPress.org en WordPress.com?

Wat is WordPress.org?

WordPress.org is de community waar wereldwijd ambitieuze mensen (samen)werken aan de software van WordPress, het is natuurlijk een open source. Dit adres is ook de plek waar je WordPress kunt downloaden om op je eigen website te installeren.

En wat is dan WordPress.com?

WordPress.com is uitgebreider en host WordPress-websites. Hier staan websites direct klaar voor gebruik, maar je maakt dan wel gebruik van de domeinnaam van WordPress. Je krijgt daar een subdomein en die ziet er dan min of meer zo uit: bedachtenaam.wordpress.com. Deze gratis pakketten hebben een beperkt aantal functies.

Voor wie meer opties wil, worden hier verschillende pakketten aangeboden. Variërend van de gratis pakketten tot e-commerce-pakketten voor kleine ondernemers en de WordPress VIP-service speciaal voor grote bedrijven.


Thema’s, templates en blokkendozen

Thema’s of themes

Voor de look and feel biedt WordPress de keuze uit honderden gratis en betaalde thema’s of themes (templates, sjablonen). Deze zijn vaak in meer of mindere mate aanpasbaar, maar een developer kan ook een eigen thema (in code) ontwikkelen en integreren in WordPress. Hierdoor wordt het eigen ontwerp gekoppeld aan het CMS van WordPress.

Blokkendoos

Er zijn ook oplossingen ontwikkeld om zelf websites samen te stellen, een soort tussenstap. Denk hierbij aan een ‘blokkendoos’ waaruit je blokken kunt kiezen om je eigen unieke bouwsel te maken. Enige HTML-kennis komt hierbij goed van pas.

Dit principe doorloopt de laatste jaren een grote opmars en wordt ook door steeds meer developers gebruikt, simpelweg omdat het natuurlijk onzin is om steeds het wiel opnieuw uit te vinden.

Eerst het thema, dan de blokkendoos

In de meeste gevallen wordt door een developer eerst een thema gekozen en deze zo bewerkt met een van de blokkendozen, dat het thema zo goed als onherken­baar is.


Plugins, handig en riskant

Plugin laat zich vertalen in software-toevoeging; een uitbreiding op wat er al is. Het is een stukje software dat zorgt voor een extra functie, maar kan ook storend werken op andere functies. Plugins zie je niet alleen bij WordPress, maar ook bij andere software.

Iedere plugin is als een extra raam in de muur van je huis. Prettig, maar ook weer een kans om binnen te komen.

Een WordPress-plugin zorgt voor extra mogelijkheden op de website, maar brengt ook risico’s met zich mee (zie box hieronder). Ze zijn er in de meest uiteenlopende soorten en maten. Je kunt het zo gek niet bedenken. Wil je iets extra’s op de website, dan is daar vast en zeker wel een plugin voor.

Vertragend en dus slecht voor de SEO

Het komt voor dat er voor de gewenste functie nog geen plugin bestaat. Je kunt dan kiezen om diverse plugins met elkaar te combineren, maar daar wordt de website niet beter van. Naast dat de plugins kunnen conflicteren en de website kunnen laten crashen, werken ze vertragend op het laden van de website.

De snelheid – als onderdeel van de techniek van de website – is een ranking-factor* van Google voor de zoekmachine. Hiermee kun je stellen dat plugins – zeker te veel plugins – slecht zijn voor de zoekmachine-optimalisatie (SEO). Hier moet altijd een goede afweging worden gemaakt.

* Wij weten dat je woorden als ranking-factor ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.

Custom made

Een betere oplossing voor de nog niet bestaande plugin voor de gewenste functie, is deze door een developer te laten schrijven. Hij [?] weet wat er verder aan plugins draait en houdt daar rekening mee. Waarschijnlijk is dit een (redelijk) unieke combinatie. De developer voegt de plugin vervolgens toe aan de WordPress van de website.

Je zou het niet zeggen, maar toch is bijna iedere WordPress-website een unieke combinatie van een thema, diverse plugins en eigen styling.

Door het ‘open karakter’ van WordPress kan de plugin ook worden gedeeld voor algemeen gebruik. Dit is gelijk de reden waarom er zo ontiegelijk veel plugins van sterk uiteenlopende kwaliteit worden aangeboden. Bovendien kan de developer van de plugin geen rekening houden met iedere unieke combinatie van de overige plugins.

Plugins doen tegenstanders gruwelen

Conflicterende en vertragende plugins is waar de kous bij WordPress wringt en waarom sommige developers gruwelen van WordPress. Zij bouwen liever een geheel eigen systeem van scratch, maar dan wordt en blijf je wel afhankelijk van één partij. We weten allemaal wat dat betekent. Met een WordPress website kun je altijd bij meerdere developers terecht. Je staat nooit voor een dichte deur.

Pas op!  Download niet zomaar allerhande plugins

Naast dat plugins kunnen conflicteren, kunnen ze de website domweg beschadigen. Maar dat niet alleen. Plugins knabbelen aan de berscherming van de website en maakt deze gevoeliger voor hackers. Bovendien zijn een flink aantal plugins totaal niet relevant en/of sterk verouderd. Zo’n 3% is zelfs nog nooit bijgewerkt.

Kijk voor je een plugin installeert altijd eerst of je hem écht nodig hebt, dan naar de reviews, het aantal gebruikers en de laatste update, maar zelfs dan kunnen er nog conflicten ontstaan. Als je ze gebruikt, kun je ze het beste updaten op het moment dat dit gemeld wordt, maar ook dan kunnen er opeens conflicten ontstaan. Ze kunnen elkaar ‘opeens’ in de weg zitten.

Het beste is het om dit toch door een developer te laten doen en bij voorkeur een developer die zijn weg in WordPress heel goed kent.


Updates, je komt er niet onderuit

Zo eens in de 5 maanden verschijnt er een nieuwe versie van WordPress. Deze updates zijn vooral bedoeld om beveiligingsrisico’s te minimaliseren. Kwaadwillende hackers zijn immers continu bezig om zaken op het internet te hacken en worden hier steeds beter in. Dit kan leiden tot minimale en enorme schade. Dit heeft geleid tot een soort kat-en-muis-spelletje tussen kwaadwillende hackers en developers.

De open source zorgt voor razendsnelle updates

Niet voor niets worden niet-kwaadwillende hackers door grote concerns en overheden gerekruteerd om te helpen hun website(s) en/of app(s) waterdicht te houden. Hoe leuk is het om te kijken of je toch ergens binnen kunt komen? Met hun andere denkwijze kijken zij of de developers toch nog ergens een deurtje open hebben laten staan en of ze toch nog binnen kunnen komen… maar dan zonder schade aan te richten.

Om de website optimaal te beschermen tegen inbrekers, moet deze regelmatig worden geüpdate.

Daarom zijn de updates van WordPress belangrijk. We schreven net al dat met deze updates – die dankzij het ‘open karakter’ – de veiligheids­lekken altijd weer bijzonder snel worden gedicht. Zo weet WordPress steeds aan de actuele eisen te voldoen… en niet alleen aan de veiligheids­eisen.

Ook de eisen van de gebruikers en de markt weet WordPress bij te houden.

Ook de plugins en de templates moeten geüpdate

Je begrijpt met de updates bescherm je de website en/of de app zo goed als mogelijk. Updates hebben niet alleen invloed op het CMS zelf, maar ook op de thema’s (templates) en de plugins. Wordt het CMS geüpdate, dan moeten vaak het thema en de plugins hierop worden aangepast.

Updates hoeven niet altijd over veiligheid te gaan, maar kunnen ook gewoon verbeteringen zijn: een gemoderniseerd ontwerp, een uitbreiding van de geboden opties, et cetera.

Voor de updates van de thema’s en de plugins zorgen de ontwikkelaars en de gebruikers krijgen dan vanzelf een melding als het zover is.

De thema’s en plugins kunnen ook zonder een update van het CMS worden aangepast en dus moeten worden geüpdate, want het kan ook om een andere verbetering gaan. Dit is vergelijkbaar met apps op je telefoon. Soms gaat het gewoon om een verbetering van het gebruiks­gemak.

Automatische meldingen, maar niet altijd probleemloos

Van de meeste updates krijg je dus automatisch een melding, maar een update uitvoeren hoeft niet altijd zonder gevolgen te zijn. Het is niet uitzonderlijk als hierna een plugin of combinatie van plugins opeens de website plat legt. Het is dan fijn als je een back-up hebt. Die kun je terugzetten, maar de boel moet uiteindelijk wel worden geüpdate.

Op dat moment is professionele hulp vaak nodig. Wij adviseren om updates van professionele websites altijd door een professional op dit gebied – een developer – regelmatig te laten uitvoeren. Deze bezigheden worden dan ook vaak aangeboden in de vorm van een onderhoudscontract. Helaas wordt hier veel te vaak op bespaard… met alle gevolgen van dien.

Tip!  Ga (liever) niet zelf rommelen!

Hoe eenvoudig WordPress ook lijkt, ga (liever) niet zelf rommelen. Zeker niet als de website dagelijks zorgt voor inkomsten. Hiermee doelen we vooral op websites die in eerste instantie kwalitatief goed zijn gebouwd door developers, maar daarna uit zijn professionele handen worden genomen door de opdrachtgever. De opdrachtgever zorgt zelf verder wel voor de updates, kan zelf ook wel een plugin installeren en hoopt zo voordelig uit te zijn.

Ja, dat kan. Alleen in de praktijk betekent dit te vaak dat de website crashed. Niet handig als deze dagelijks geld oplevert en/of je zonder de nodige kennis dagen bezig bent om het probleem op te lossen… als dat überhaupt lukt. De kans is groot dat de developer het uiteindelijk op moet lossen en je alsnog veel geld kwijt bent. Bovendien moet je de uren die je er zelf in stopt ook meetellen. Eigenlijk is dit een raar fenomeen. Een auto onderhoud je toch ook goed bij een goede garage?

Er zijn mensen die het leuk vinden om de website zelf te onderhouden en daar goed in zijn, maar – net als bij de meeste andere zaken – zijn dit de uitzonderingen op de regel.

 

Wij helpen

Een website of app laten bouwen in WordPress of over laten zetten in WordPress? Wij helpen. Wij zorgen ook voor het ontwerp, de updates, het onderhoud en de nodige toevoegingen en aanpassingen. Voor meer informatie, bel je met: [nummer opgeheven]. Je kunt mij ook direct bellen op: 06 - 36 07 70 61.


Toekomstplannen

Op het wereldwijde internet is genoeg informatie te vinden voor wie zelf de WordPress-installatie wil doen en een thema (template) naar zijn hand wil zetten. Daarop gaan wij verder in onze blogartikelen niet in, wel op hoe je het beste uit de WordPress-website haalt en zorgt voor een vindbaar sterk merk met meer klanten.

Wil je deze en andere blog­artike­len om van het merk, de web­site en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onder­aan – voor­bij de volgende box – even aan te melden voor de gratis e‑mail­alert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.

Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!

Uitbesteden heeft zo zijn voordelen

Uitbesteden is ook een interessante optie en kan uiteraard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze corebusiness is. Wij hebben niet alleen ruime ervaring met websites en apps in WordPress bouwen, maar ook met het uitdenken van wat daarvoor nodig is om zo de doelstellingen van onze klanten te bereiken of te naderen.

Dit doen we in nauwe samen­werking met of voor zowel dienst­verlenende orga­ni­sa­ties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deel­oplos­singen. Hierdoor kan ieder­een doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend.  Lees hier meer over onze zorgverlening.

Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.


Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman - Content creator, merkenbouwer & conceptor

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ content­maker of merken­bouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karak­ter zeer breed onder­legd en altijd even toege­wijd. Nancy begon ooit als werk­tekenaar, maar schoolde al snel bij tot copy­writer.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijk­heden. Dat doet ze eigen­lijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplos­singen en is daarbij dus niet wars van inno­vaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!

 

Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert

Wil jij meer weten over dit soort onder­werpen en op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interes­sante infor­ma­tie op het gebied van zake­lijk blog­gen, content-marke­ting, conversie-opti­ma­li­sa­tie, branding, SEO en alles daar­omheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.

Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.



<< Direct terug naar home