Conversie-optimalisatie • De voordelen én de nadelen • 3/3 • Voor de SEO
Wanneer je denkt dat conversie-optimalisatie (CRO) alleen in teken staat van meer conversie en dus van meer omzet, heb je het goed mis. Naast dat alle marketing-inspanningen meer resultaat opleveren, zal ook het vertrouwen in het merk groeien. Dat is branding.
Daarnaast zijn er ook nog hele grote voordelen voor de SEO. Je moet Google wel een beetje kennen om door te hebben hoe dat zit. Uiteraard leggen we het je in dit laatste deel over de voor- en nadelen van conversie-optimalisatie allemaal uit. We zoomen in!
Wat gaan we doen?
- Deel 1 – Het eerste deel ging over de algemene voordelen van conversie-optimalisatie en was bedoeld om je een eerste globale indruk van de essentie en de noodzaak ervan te geven. Hierin tikten we de financiële voordelen en de voordelen voor de SEO (zoekmachine-optimalisatie) slechts kort aan. Terug naar deel 1.
- Deel 2 – In deel 2 zoomden we vorige week verder in op de financiële voordelen en dus op de voordelen die min of meer direct van invloed zijn op de omzetcijfers. Terug naar deel 2.
- Deel 3 – In dit deel schenken we ruim aandacht aan de voordelen die leiden tot de in deel 2 besproken financiële voordelen. Dit zijn de voordelen waardoor de buyer en customer journeys versoepelen en waarvan de SEO duidelijk meegeniet.
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Wat is conversie en wat is conversie–optimalisatie (CRO)? • 1/2
- Wat is de conversie-ratio? Hoe bereken je deze waarde en wat zegt het dan?
- Waarom is conversie-optimalisatie zo belangrijk? • 5 overtuigende argumenten
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over conversie-optimalisatie (CRO). Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over conversie-optimalisatie en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Eerst ‘alle’ voordelen op een rijtje
- Voordeel 1 – Financiële voordelen (deel 2)* Naar voordeel.
- Voordeel 2 – Verbetering gebruiksgemak en gebruikservaring (deel 3) Naar voordeel.
- Voordeel 3 – Vertrouwen in merk en aanbod vergroot (deel 1)* Naar voordeel.
- Voordeel 4 – En er was Google (deel 3) Naar voordeel.
- Voordeel 5 – Concurrentie bijhouden of voorblijven (deel 1)* Naar voordeel.
* Voordeel 1, 3 en 5 hebben we in deel 1 en deel 2 besproken. Gebruik de linkjes om daarheen te navigeren.
Belangrijke noot
Het is belangrijk te beseffen dat de in deze serie genoemde voor- en nadelen algemeen van aard zijn. De werkelijke waarde van ieder voor- en nadeel zal dan ook per organisatie, merk, aanbod, ondernemer én doelgroep(en) verschillen. Hierdoor kan zelfs een voordeel in een nadeel veranderen en andersom.
Bekijk daarom eerst kritisch wat ze stuk voor stuk betekenen voor de te bereiken doelen en verbind er vervolgens een eigen waarde aan. Pas daarna is een goede afweging te maken.
Daarnaast is het sowieso altijd raadzaam om bij dit soort zaken professioneel advies in te winnen. Zie verder onze algemene disclaimer.
Voordeel 2
Verbetering gebruiksgemak en gebruikservaring
- Voordeel 2.1 – Inzichten eisen in teken van het gebruiksgemak Naar voordeel.
- Voordeel 2.2 – Verbetering gebruiksvriendelijkheid Naar voordeel.
- Voordeel 2.3 – Betere inzichten voor optimale gebruikservaring Naar voordeel.
Voordeel 2.1
Inzichten eisen in teken van het gebruiksgemak
Conversie-optimalisatie gaat over het alsmaar testen, verbeteren, meten en analyseren en dat is niet voor niets. Bij dit hele proces draait alles om de ‘gast’. Hij moet online de laatste duwtjes krijgen om van prospect te converteren tot klant.
Door het hele proces van conversie-optimalisatie worden ‘de onuitgesproken eisen van de gasten aan de website en/of app in teken van het gebruiksgemak’ steeds duidelijker en zo kun je steeds verfijnder werken.
Dit voordeel heeft vervolgens ook weer positieve gevolgen. Lees maar verder.
Doelgroepen, gasten, organisatie, et cetera
Om niet steeds een hele rits termen en begrippen te gebruiken en om te voorkomen dat we bepaalde typeringen buitensluiten, gebruiken wij op onze website onder andere deze container-begrippen. Je mag ze heel breed zien. Lees hier wat wij precies ermee bedoelen.
Voordeel 2.2
Verbetering gebruiksvriendelijkheid
Slechts weinig designers, developers en content-producenten voelen perfect aan hoe ze een website of app tot in de puntjes gebruiksvriendelijk (user friendly) kunnen en moeten maken. Hiervoor is ook vaak veel meer nodig dan creativiteit, onderbuik-gevoel* en ervaring. Het gaat nu immers om de kleinste details.
Ook hiervoor zijn inzichten verkregen door ‘analyses aan de hand van de testen en de daaropvolgende metingen’ essentieel. Zo zal de website en/of app dankzij conversie-optimalisatie steeds gebruiksvriendelijker worden.
* Wij weten dat je woorden als conversie-optimalisatie en onderbuik-gevoel ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Conversie is enorm afhankelijk van de gebruiksvriendelijkheid
Een gebruiksvriendelijke website of app zal altijd beter converteren. Hierdoor zijn conversie en gebruiksvriendelijkheid (user friendliness) onlosmakelijk met elkaar verbonden en gaan bijna altijd hand in hand. Maar let op: conversie kan absoluut niet zonder gebruiksvriendelijkheid, maar andersom geldt niet hetzelfde.
Door de conversie-optimalisatie worden websites en apps altijd en (bijna) vanzelf veel gebruiksvriendelijker. Bij conversie-optimalisatie speelt gebruiksvriendelijkheid namelijk een belangrijke rol en hierop ligt dan ook de meeste van de focus. Conversie-optimalisatie is dus bijna geheel afhankelijk van de verbeteringen van de gebruiksvriendelijkheid en het gebruiksgemak.
Maar draai het niet om
Maar draai je het om, dan kunnen gebruiksvriendelijkheid en gebruiksgemak in handen van ervaren usability-specialisten vaak prima zonder conversie-optimalisatie. Andersom lukt dat dus niet.
Vakjargon
Binnen ons vakgebied is usability de term die veel wordt gebruikt voor gebruiksgemak én voor gebruiksvriendelijkheid (user friendliness). Ook de term user experience valt hierbij regelmatig. Op deze termen en hun verstrengeling komen we in een volgend blogartikel uitgebreider terug.
Wil je deze niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Voordeel 2.3
Betere inzichten voor optimale gebruikservaring
Door alle testen, metingen, inzichten en verbeteringen begrijp je de gasten steeds beter. Het gebruiksgemak van de website en/of app neemt toe en zo worden ze steeds gebruiksvriendelijker.
Gasten zullen dit waarderen en belonen. Google trouwens ook. Lees hierover straks meer bij voordeel 4.
De gast staat altijd centraal
Als je de website en/of app optimaliseert voor meer conversie met meer verkoop als uiteindelijk doel, stel je de gast centraal. Hij is diegene die vlotjes de volgende stap in de buyer en customer journeys moet (kunnen) maken. Als dit lukt, heb je een enorme verbetering van het gebruiksgemak (usability) en dus van de gebruiksvriendelijkheid (user friendliness) bewerkstelligd, net als van de gebruikservaring (user experience).
Wacht! Er zit nog meer in the slipstream
Nieuwe pagina’s en secties op de website en/of app zullen door het verbeteren van de andere pagina’s ook direct al veel beter worden opgezet. Hierdoor zullen deze nieuwe onderdelen natuurlijk ook sneller renderen.
Voordeel 4
En er was Google!
- Voordeel 4.1 – Verbetering gebruiksvriendelijkheid scoort bij Google Naar voordeel.
- Voordeel 4.2 – Overduidelijk effect op de SEO Naar voordeel.
- Voordeel 4.3 – Flink effect op de ‘Kwaliteitsscore’ Google Ads Naar voordeel.
- Voordeel 4.4 – Je krijgt leads van hogere kwaliteit Naar voordeel.
Voordeel 4.1
Verbetering gebruiksvriendelijkheid scoort bij Google
Gebruiksvriendelijkheid, gebruiksgemak, gebruikservaring en conversie-optimalisatie, ze zijn allemaal onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat kon je hierboven bij voordeel 2 allemaal al lezen.
En laat die gebruiksvriendelijkheid nou een enorm belangrijke factor zijn binnen de algoritmes (waarderingssystemen) van zowel Google’s zoekmachine als Google Ads (zie volgende box). Wanneer Google ziet dat gasten beter en sneller converteren, is dat namelijk voor Google het bewijs van onder andere die gebruiksvriendelijkheid. Dit wordt positief beoordeeld en beloond.
Wat is Google Ads?
Google Ads [vh. Adwords] is het advertentie-platform van Google dat je kunt inzetten als promotie-kanaal in teken van het merk en/of het aanbod. Dit advertentie-platform werkt als een soort veiling waarbij je biedt op een zoekterm (trefwoord). De advertentie ‘kan worden’ getoond als iemand die zoekterm gebruikt.
De online advertentie bevat altijd een link en die link komt bijna altijd uit op een zogeheten landingspagina (zie volgende box). Deze pagina vormt in dat geval een startpunt van een of meerdere buyer en customer journeys op de website of in de app.
Verder inzoomen?
Voordeel 4.2
Overduidelijk effect op de SEO
Je begreep uit het vorige voordeel dat gebruiksvriendelijkheid een grote rol speelt in onder andere het algoritme van Google’s zoekmachine. Doordat conversie-optimalisatie en de gebruiksvriendelijkheid van de website en/of app altijd nauw met elkaar verbonden zijn, werkt conversie-optimalisatie dus ook heel positief door op de SEO (zoekmachine-optimalisatie).
Of er nou wordt geadverteerd middels Google Ads of niet, Google ziet dat de website en/of app wel of niet het beste resultaat is bij de zoekopdracht. Hierdoor speelt conversie-optimalisatie dus een zeer invloedrijke rol bij het behalen van een hogere positie op de resultaat-pagina’s van de zoekmachine en levert tegelijk een enorm grote bijdrage aan de SEO.
Voordeel 4.3
Flink effect op de ‘Kwaliteitsscore’ Google Ads
Het algoritme van Google Ads en de ‘Kwaliteitsscore’
We schreven hierboven al in de box Wat is Google Ads?: de advertentie ‘kan worden’ getoond. De reden hiervoor is dat er natuurlijk meer partijen zijn die graag bij de gekozen zoekterm worden getoond. Net als bij de zoekmachine van Google heeft Google ook voor Google Ads een algoritme (waarderingssysteem) geformuleerd. Dit algoritme werkt met zogenaamde ‘Kwaliteitsscores’.
Een hoge Kwaliteitsscore heeft een positieve invloed op de vertoningen en op de kwaliteit van de gasten.
Om deze ‘Kwaliteitsscores’ met het algoritme te bepalen, maakt Google gebruik van kunstmatige intelligentie (AI). Met deze stukjes software kijkt Google niet alleen naar de advertentie-instellingen, gebruikte zoektermen en de click ratio, maar ook naar de landingspagina (zie volgende box) waarnaar de advertentie of link verwijst.
Google’s observatieteam
Google is misschien wel te vergelijken met Big Brother uit George Orwell’s 1984. In de leuze ‘Big Brother is watching you’ kun je ‘Big Brother’ prima vervangen door ‘Google’. Wanneer jouw cookie-voorkeuren het toestaan, observeert Google niet alleen het gedrag van zijn gebruikers, maar ook alle bewegingen van en op de website en van en in de app. Google observeert en registreert bijna alles!*
‘Big Brother is watching you’ kun je prima vervangen door ‘Google is watching you’… en dat geldt voor zowel websites en apps als hun gasten.
Zo wordt de landingspagina heel nauwkeurig in de gaten gehouden en ziet Google of deze wel of niet goed aansluit op de verwachtingen van de gasten. Weet de pagina vervolgens de gasten verder te converteren op hun buyer en customer journeys, dan bewijs je hiermee dat de landingspagina heel goed aansluit op de advertentie.
* Zoals je wellicht weet zijn we ondertussen beland in de cookieless era. Dit betekent een wereld zonder cookies, of beter gezegd: een wereld met veel minder cookies. Google is op dit moment al zijn programma’s aan het ombouwen om toch zonder cookies en zonder overtredingen van wetten zijn verdien-modellen te kunnen handhaven. Ze doen er natuurlijk alles aan om zoveel mogelijk data over ons als advertentie-doeleinde te verzamelen en te blijven verzamelen. Met of zonder cookies, het doel blijft hetzelfde. Aan de cookieless era hebben we vorig jaar volop aandacht besteed. Klik hier voor het 1e artikel.
Het overduidelijk bewijs leveren
Naast het aantonen dat de landingspagina perfect aansluit op de ingevoerde zoekopdracht, toon je nog meer aan. Je levert Google namelijk tegelijkertijd het overduidelijke bewijs van ‘relevantie’ en gebruiksvriendelijkheid. Allemaal zaken die een grote rol spelen in die ‘Kwaliteitsscore’. Hoe hoger de score, hoe beter dat is. We leggen het uit.
Wat is een landingspagina of landing page?
Een landingspagina of landing page is de eerste pagina die een ‘gast’ ziet wanneer hij via een link van buiten de website op de website zelf landt. Hetzelfde principe geldt voor landingspagina’s in apps.
Dit kan door te klikken op een link op de resultaat-pagina’s* van Google’s zoekmachine of op een banner, op een tekstadvertentie of op een tekstlink op zomaar een webpagina.
De landingspagina is dus een pagina op de website of in de app. Dit kan een bestaande pagina zijn of een pagina die speciaal voor een bepaald promotie-doeleinde* is ontwikkeld. De pagina etaleert meestal een specifiek aanbod, speciale actie of iets anders dat ruim de aandacht moet hebben. Het geeft aandacht aan het onderwerp van de zoekopdracht; aandacht waarvoor geen ruimte op de homepage is. Deze inhoud (content) heeft invloed op de algoritmen (waarderingssystemen) van onder andere Google’s zoekmachine en Google Ads.
De gast kan vanaf de landingspagina doorklikken naar de homepage of naar andere meer algemene pagina’s op de website en/of in de app. Vanaf daar kan het bezoek of gebruik verder worden voortgezet.
Soms is de landingspagina wel gewoon de homepage.
Synoniemen
Bestemmingspagina, instappagina of entrance page zijn synoniemen.
* Wij weten dat je woorden als resultaat-pagina en promotie-doeleinde ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Voordeel 4.4
Je krijgt leads van hogere kwaliteit
Let op, nu wordt het pas écht interessant. Wanneer een landingspagina goed converteert bij een bepaalde zoekopdracht, zal niet alleen de advertentie die daarheen verwijst goed scoren, maar de ‘waarde per gast’ zal ook flink stijgen. Dit heeft weer alles te maken met die hierboven genoemde ‘Kwaliteitsscore’.
Je wilt toch de perfecte match
Hoe leggen we dat uit? … Ja, laten we een serieuze datingsite als metafoor nemen. Het gaat namelijk om de beste match; om een zeer specifieke match. Ik denk dat je hem nu al begrijpt.
Gebruikers van Google die op zoek zijn naar een ‘specifiek’ aanbod, toont Google Ads de advertentie met de hoogste ‘Kwaliteitsscore’. Volgens het algoritme moet die advertentie perfect aansluiten op de zoekopdracht. Je snapt: hoe specifieker de zoekopdracht en hoe specifieker het resultaat, hoe groter de kans is dat deze gast perfect past bij het aanbod en zal converteren.
Door conversie-optimalisatie leer je vissen op de juiste vissen, waar, waarmee en hoe laat. Zo vang je steeds vaker, meer en betere vissen.
Je schiet nu immers niet meer in het wilde weg met hagel, maar richt je pijlen heel nauwkeurig op die gebruikers van Google die serieus op zoek zijn naar een ‘specifiek’ aanbod. Het aanbod dat het merk levert. En dat werkt!
Hierdoor verhoog je de ‘waarde per gast’ via dit kanaal en zorg je voor een aanzienlijke verbetering van de Return On Investment (ROI)* op dit advertentie-budget. Win‑win‑win!
* ROI staat voor Return on Investment en geeft de verhouding (in procenten) tussen de opbrengst en de gedane investering weer. Hiermee kun je zien hoe rendabel een investering is.
Conclusie en hoe nu verder?
Naast de in de vorige delen besproken voordelen, mag het na het lezen van dit deel duidelijk zijn dat je zonder conversie-optimalisatie niet alles haalt uit de website en/of app dat erin zit.
Zonder conversie-optimalisatie mag je hopen dat de website of app blijft hangen op het niveau waar die zich nu bevindt. De praktijk leert ons alleen anders.
De voordelen voor het gebruiksgemak, de gebruiksvriendelijkheid en de gebruikservaring hebben grote invloed op de doelen van het merk en de organisatie. Het vertrouwen in het merk en het aanbod zullen hierdoor groeien en op peil blijven. Dat is branding. Bovendien is het positieve effect op de SEO en eventuele Google Ads-campagnes meer dan significant.
De ‘waarde per gast’ zal hierdoor stijgen en de ‘kosten per aankoop’ dalen. Daarnaast verbetert niet alleen de ROI (Return On Investment) van de website en/of app, maar ook de ROI van alle andere (marketing-)investeringen. Door meer verkoop worden – natuurlijk – alle investeringen sneller terugverdiend.
Zorg dus dat de ROI van alle investeringen wordt vergroot en er hoog wordt ingezet op conversie-optimalisatie. Beter gisteren, dan morgen!
Vroeg of laat staat niets doen aan conversie-optimalisatie gelijk aan zakelijke zelfmoord.
Voorkom zakelijke zelfmoord!
Het is altijd noodzakelijk de concurrentie geen voorsprong te geven en zeker geen niet in te halen voorsprong. Realiseer je goed dat steeds meer organisaties hoog inzetten op hun content én op conversie-optimalisatie, en dat achterblijven op de concurrentie zomaar gelijk kan staan aan zakelijke zelfmoord. En waarom zou je ze deze kans geven?
Hoe nu verder?
Wij snappen dat kleine tot middelgrote organisaties huiverig zijn om budget vrij te maken om de website en/of app te optimaliseren tot een krachtige lead-machine. Deze zaken hebben vaak al een aardige duit gekost.
Toch is dit meer dan alleen jammer. Zeker gezien de kosten van conversie-optimalisatie. Met een redelijk klein budget voor de eerste aanzet van de conversie-optimalisatie, kun je namelijk al ervoor zorgen dat de website en/of app beter gaan presteren!
Wie A zegt, moet ook B zeggen
De website en/of app zijn er toch al. Om meer uit de huidige gasten te halen, is het dan ook vaak niet meer dan een kwestie van doorpakken. Het zijn de laatste loodjes, maar wel essentiële loodjes om meer gasten te converteren tot klant.
Het gezegde ‘Wie A zegt, moet ook B zeggen’, is hier meer dan zomaar een gezegde.
En dan verder
Vanaf daar kun of moet je verder. Nu je het beste uit de website en/of app weet te halen, kun je verder met leads genereren door de juiste gasten uit te nodigen op de website en/of in de app. De eerste winst uit de conversie-optimalisatie kun je weer investeren in nog meer waardevolle leads én klanten. Met andere woorden:
Conversie-optimalisatie is investeren in meer omzet én in de toekomst… investeren in een organisatie met een stabiel bestaansrecht.
Toekomstplannen
Vanaf hier gaan we steeds verder de diepte in en delen informatie, tips en handvatten om zelf aan de slag te gaan met conversie-optimalisatie. Bovendien spelen onderwerpen als content-marketing, bloggen en branding hierbij een grote rol. Ook die onderwerpen krijgen volop aandacht in onze blogartikelen.
Bovendien spelen onderwerpen als content-marketing, bloggen en branding hierbij een grote rol. Ook deze onderwerpen krijgen net als conversie-optimalisatie en SEO volop aandacht in onze blogartikelen.
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de volgende box – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!
Wij helpen
Op het gebied van conversie-optimalisatie zijn wij een van de weinige specialisten in regio Den Haag. In deze regio ligt ons hart, net als bij ons vak.
Ben je benieuwd wat conversie-optimalisatie voor de website en/of app van de organisatie kan betekenen? Bel ons dan om een afspraak te maken voor een vrijblijvend gesprek waarin we samen kritisch kijken wat het eerlijkste antwoord is op die vraag. Is dat antwoord positief? Dan kijken we samen verder.
Je kunt ons bereiken op: [nummer opgeheven].
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van conversie-optimalisatie, SEO, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.