Wat is bloggen? … en waarom is het zo belangrijk voor meer business?
Wanneer je nog niet eerder over een onderwerp hebt geblogd, ligt het voor de hand om eerst op het onderwerp zelf in te zoomen. Wij hebben nog nooit over ‘bloggen geblogd’, dus laten we beginnen met wat bloggen precies is en de essentie ervan. Tegelijk delen we de belangrijkste tip voor niet alleen blogartikelen, maar voor alle content van het merk.
Eerst meer weten?
In komende blogartikelen zullen we verder inzoomen op diverse termen en onderwerpen die we hier bespreken. Ondertussen zijn hiervan de volgende gepubliceerd:
- Zakelijk bloggen • De cijfers, feiten en trends van dit moment
- Zakelijk bloggen • Wat kost het en wat levert het op?
- To blog or not to blog? • De laatste update voor jouw besluit
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over zakelijk bloggen. Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over bloggen en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inhoud
Wat is bloggen?
Onze definitie
Bloggen is het door een persoon of een groep personen regelmatig en opeenvolgend produceren en online publiceren van artikelen over een bepaald onderwerp of meerdere aan elkaar gerelateerde onderwerpen op een speciale website, app of op een specifiek onderdeel daarvan.
Met andere woorden
Mensen bloggen. Dat wil zeggen: zij produceren en publiceren online hun blogartikelen.
Regelmaat en opbouw
De blogartikelen verschijnen met een bepaalde regelmaat, bijvoorbeeld dagelijks, wekelijks, et cetera. Ze verschijnen ook in een chronologische volgorde. Zo wordt het verhaal min of meer opgebouwd en gaat informatie vaak steeds verder de diepte in, maar kan ook de breedte ingaan.
Alleen of samen
Het bloggen doen mensen vaak individueel, maar kan ook gebeuren met een groep personen die een gemeenschappelijke interesse hebben en/of expertise bezitten. Dit hoeft niet per se, want ze kunnen elkaar daarin ook heel goed aanvullen.
1 onderwerp als kapstok
De bloggers bepalen zelf hun onderwerpen. Zo kan er worden gekozen voor 1 bepaald onderwerp of meerdere aan elkaar gerelateerde onderwerpen. Er is vaak 1 hoofdonderwerp dat als kapstok voor alle andere onderwerpen dient.
Publicatie is altijd online
De publicatie vindt altijd online plaats. Dit kan gebeuren op een opzichzelfstaand onderdeel van een website en/of app, op een speciale website en/of in een speciale app.
Belangrijke noot
Het is belangrijk te beseffen dat alle hier genoemde zaken per organisatie, merk, aanbod én doelgroepen verschillen.
Als iets anders verloopt dan volgens de algemeen geldende norm, dan wil dat absoluut niet zeggen dat het niet goed gaat of zelfs fout gaat. Er zijn genoeg unieke eigenzinnige merken die hebben bewezen dat tegendraads zijn, ook ‘kan’ werken.
Sowieso is het altijd raadzaam om bij dit soort zaken professioneel advies in te winnen. Zie verder onze algemene disclaimer.
Meerdere betekenissen
Blog, bloggen, bloggers. Spreek je met iemand over ‘bloggen’, dan mag je je terecht afvragen of jullie het over hetzelfde hebben. Er zijn dan ook meerdere betekenissen.
Bloggen als werkwoord
Hebben jullie het over ‘bloggen’ als werkwoord, dan zou je eigenlijk ervan uit mogen gaan dat jullie het beiden hebben over het chronologisch produceren en publiceren van blogartikelen. Maar wat is een blogartikel?
Een blogartikel
Een blogartikel is een al dan niet geschreven stuk over een bepaald onderwerp van maximaal 1 webpagina lang. Het past dus altijd en per blogartikel staat in de regel dus slechts 1 onderwerp centraal.
Wat betreft de inhoud gelden er geen regels. Iedere blogger is vrij een blogartikel te vullen zoals de blogger dat wil. Bij voorkeur met respect voor de algemeen geldende normen en waarden om elkaar geen pijn te doen en niet te schaden.
De blogartikelen worden regelmatig online geplaatst op de eerder genoemde plaatsen* en zijn vaak een vervolg op daar eerder verschenen blogartikelen.
* Dit waren plaatsen als: opzichzelfstaande onderdelen van websites en/of apps, speciale websites of speciale apps.
Verschil persoonlijk en zakelijk blogartikel
Persoonlijk blogartikel
Een persoonlijk blogartikel is in meer of mindere mate te herkennen aan de weerspiegeling van het karakter van de blogger. Gaat het om tekst, dan is de schrijfstijl vaak veel persoonlijker dan bij zakelijke blogartikelen. Bovendien hoeven algemeen geldende stijlregels niet te worden doorgevoerd. De blogger beslist.
Zakelijk blogartikel
Zakelijke blogartikelen beginnen steeds meer te lijken op artikelen zoals je ze in vakbladen tegenkomt en dus minder op snelle krabbels voor de aandacht als voorheen. Deze artikelen leveren inhoudelijk steeds meer kwaliteit en worden hierdoor steeds langer. Je kunt er bijna op afstuderen! Máár deze trend wordt wel gewaardeerd, zeker door Google (zie volgende box).
Voor zakelijke bloggers behoren snelle krabbels echt tot de verleden tijd. Het draait nu om kwaliteit… dat in het voordeel van de SEO.*
Zakelijke blogartikelen hebben veel minder ‘karakter’ dan persoonlijke blogartikelen, leiden te vaak onder té streng doorgevoerde stijlregels én gaan regelmatig voorbij aan de tone of voice (ToV) van het merk. Iedereen met de juiste kennis over het onderwerp had ze kunnen schrijven. Een enorm gemiste kans voor de branding.
Een goede content-maker en/of copywriter hanteert dan ook altijd het beste van beide werelden (persoonlijk en zakelijk) en laat niet eerder los voordat dat naar ieders tevredenheid is gelukt.
* Ga voor uitleg over SEO naar: Wat is SEO? En zoekmachine-optimalisatie? En hoe werkt het?
Wat is het verschil tussen Google en Google?
De zoekmachine van Google noemen wij in Nederland massaal Google. Dit klopt wel en niet, want Google biedt inmiddels veel meer en google.com is daarvoor eigenlijk vooral de startpagina. En vergis je niet, dit is heel slim bedacht!
Om verwarring tussen het hoofdmerk Google en de zoekmachine van Google te voorkomen, voegen wij ‘als we expliciet en alleen de zoekmachine met de bekende resultaat-pagina’s* bedoelen’ regelmatig de term zoekmachine toe aan de naam Google. Alleen ‘Google’ gebruiken we ook wel, maar dan voor het grotere min of meer ondefinieerbare geheel en/of het merk achter de zoekmachine.
Er is een groot verschil tussen Google en de zoekmachine van Google, net als tussen Apple en de iPhone. En toch zeggen we allemaal ‘Google’ en ‘iPhone’.
Bovendien zijn binnen de diensten van Google en de zoekmachine van Google veel overeenkomsten te vinden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de suggesties van YouTube. Ook hiervoor maakt Google gebruik van algoritmen, dus niet alleen bij zijn zoekmachine! Hierdoor zijn veel zaken binnen de diensten van Google ook heel nauw met elkaar verbonden en kunnen slecht of helemaal niet zonder elkaar..
Er zijn dus binnen het aanbod van Google zowel overeenkomsten en verstrengelingen als duidelijke en grote verschillen te vinden.
* Wij weten dat je resultaat-pagina ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Blog als zelfstandig naamwoord, 2 betekenissen
Betekenis #1
De eerste betekenis van ‘blog’ is de originele betekenis. Zoals de definitie al aangaf, is een blog een plek op internet waar de verzameling blogartikelen van één persoon of van een groep te vinden is. Bij persoonlijke blogs is dit vaak een speciaal daarvoor ingerichte website en bij zakelijke blogs een onderdeel van de zakelijke website en/of app. Maar er zijn genoeg uitzonderingen.
Daarnaast zijn er online platforms die de mogelijkheid bieden om daar een blog op op te zetten en te onderhouden. Een mooi voorbeeld hiervan is LinkedIn. Of het slim is om een blog ‘te bouwen op gehuurde grond’ in ruil voor – misschien wel – een zeer interessante doelgroep. Dát is een mooi onderwerp voor een toekomstig blogartikel.
Wil je dit blogartikel niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Verder inzoomen? Ondertussen kun je gaan naar:
Betekenis #2
“Heb je mijn blog nog gelezen?” Als iemand je dat vraagt, is de kans heel klein dat er van jou wordt verwacht dat je alle blogartikelen op het blog van deze persoon hebt gelezen. De kans is veel groter dat hiermee slechts zijn laatste blogartikel wordt bedoeld. Gelukkig wel zeg.
Je mag toch hopen dat als iemand vraagt of je zijn blog hebt gelezen, er niet van je wordt verwacht dat je het hele blog hebt doorgespit.
Deze tweede betekenis hoor je letterlijk vaker en niet alleen bij persoonlijke blogs. Ook zakelijke bloggers kunnen je deze vraag stellen en dus met een ‘blog’ een artikel op het ‘blog’ bedoelen.
Synoniemen
Synoniemen voor deze betekenis zijn onder andere:
- artikel;
- bericht;
- post;
- nieuwsartikel.
In het laatste geval moet het artikel natuurlijk wel nieuws bevatten en dus nieuwswaarde bieden. Omdat deze termen nogal tot flinke verwarring kunnen leiden (zie volgende box), worden ook de volgende 2 termen gebruikt.
- blogartikel;
- blogpost.
Verwarrende termen op een rijtje
Omdat we nu al 6 termen voor hetzelfde fenomeen hebben genoemd, begrijp je waarom wij ‘een blog’ in ‘ons blog’ liever ‘blogartikel’ noemen. Nog liever hadden we gekozen voor bijvoorbeeld ‘blogbericht’, omdat wij graag ons merk bouwen en waarde bieden aan onze lezers. Hierbij hechten we weinig belang aan het volgen van algemene stijlregels die weer horen bij een ‘artikel’ schrijven.
De andere betekenissen:
- Blog – Dit kan (dus) ook een website, app of een deel daarvan zijn waarop de blogartikelen van de organisatie of blogger te vinden zijn.
- Post – Met een ‘post’ kan ook een artikel op social media worden bedoeld.
- Bericht – Naast dat met ‘artikel’ hetzelfde als ‘post’ bedoeld kan worden, is het een te veel omvattend containerbegrip.
- Artikel – Dit is een volledig onderbouwd verhaal dat voldoet aan de daarvoor geldende stijlregels en wordt gepubliceerd in tijdschriften, kranten, nieuwsbrieven, op websites en in apps.
- Nieuwsartikel – Een nieuwsartikel moet nieuwswaarde hebben en dus ook echt nieuws bevatten. Een blogartikel kan dat hebben, maar dat hoeft absoluut niet. Nieuwsartikelen vind je onder andere tijdens ‘het nieuws’ op radio en tv, in gedrukte en online media als kranten, magazines, nieuwsbrieven, et cetera.
Waar komt de term bloggen vandaan?
Je voelt hem al aankomen, de term ‘weblog’ heeft te maken met het opeenvolgend publiceren van blogartikelen waardoor een dagboek ontstaat, een digitaal logboek. Web + log = weblog.
Een paar jaar na de introductie van dit fenomeen schreef Amerikaan Peter Merholz voor de grap op zijn website ‘we blog’. Je snapt dat ‘weblog’ uiteindelijk werd ingekort tot ‘blog’.
Een stukje geschiedenis
Ruim 25 jaar geleden – in 1994 – duikt de term ‘weblog’ voor het eerst op. Voor het grote publiek is het internet dan nog niet zo lang toegankelijk, maar de ontwikkeling ervan ging in die tijd wel waanzinnig snel. Zo kon begin deze eeuw het fenomeen webloggen door het grote publiek worden omarmd.
Het bijhouden van een persoonlijk dagboek maakte toen ook een enorme groeispurt, dit dankzij de opkomst van toegankelijke en gratis platforms. We spreken dan over platforms als WordPress en Blogger. Platforms waar je nog steeds heel eenvoudig een weblog op kunt plaatsen en kunt onderhouden.
En nu?
Ondertussen is bloggen officieel een Nederlands werkwoord en spreken we al lang niet meer over een ‘online dagboek’. Het zijn vooral zakelijke blogartikelen die we en masse voorbij zien komen… en een enkel puur persoonlijk bericht.
Blogartikelen van organisaties passen ook niet in een dagboek, die gaan niet over de dagelijkse beslommeringen op de werkvloer en spannende intriges. Nee, die gaan over onderwerpen die relevant zijn voor de doelgroepen.
Wanneer is een onderwerp of de content relevant?
Een onderwerp is relevant als het voor de ‘gast’ en dus voor een bepaalde doelgroep waardevol is. Zij kunnen zich ermee vermaken, zich laten informeren of leren ervan op persoonlijk gebied en/of zakelijk gebied. Lees meer.
Waarom is zakelijk bloggen zo belangrijk?
De doelstelling en de voordelen
Zet je een blog goed in, dan levert bloggen de volgende voordelen:
- Content-marketing – De invulling van het grootste deel van de content-marketing en genoeg aanknopingspunten voor de gehele content-marketing-strategie.
- Expertise en autoriteit – Het bewijs van expertise wat leidt tot meer vertrouwen in het merk bij de doelgroepen en dus tot meer autoriteit* op een bepaald (vak)gebied.
- Zichtbaarheid en vindbaarheid – Verbetering van de online zichtbaarheid en vindbaarheid van het merk… en dus goed voor de zoekmachine-optimalisatie (SEO).
- Conversie en omzet – De hierboven genoemde punten leiden tot steeds meer ‘gasten’ op de website en/of in de app en dit betekent doorgaans: meer conversie en dus meer omzet.
Deze 4 voordelen zijn op zich al meer dan de moeite waard om hoog in te zetten op een blog.
* Autoriteit laat zich in deze context het snelste en eenvoudigste uitleggen als: hoe hoog mensen het merk hebben zitten. Lees hier meer.
Omdat het bouwen aan autoriteit als een rode draad door ons vakgebied loopt, schenken we hieraan in ons blog regelmatig aandacht. Wil je nieuwe blogartikelen niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Verder inzoomen? Ondertussen kun je gaan naar:
- To blog or not to blog? • De laatste update voor jouw besluit en dan naar het kopje: Kosten en baten zakelijk bloggen.
Zorg voor goede content
Wat een blogger met een persoonlijk blog doet, is aan hem – of haar –. Bij een zakelijk blog is er een zakelijk doel en richt de content zich op de doelgroepen. ‘Relevante content’ wordt op een nuttige vooral niet al te commerciële manier gedeeld.
Op charmante wijze wordt ‘de ontvanger’ (lezer, kijker en luisteraar) duidelijk gemaakt waar het merk voor staat en voor hem kan betekenen. Het gaat natuurlijk niet om wat de organisatie of het aanbod beweert en werkelijk kan, maar om wat de content ‘de ontvanger’ aan waarde brengt.
Doelgroepen, gasten, organisatie, et cetera
Om niet steeds een hele rits termen en begrippen te gebruiken en om te voorkomen dat we bepaalde typeringen buitensluiten, gebruiken wij op onze website onder andere deze container-begrippen. Je mag ze heel breed zien. Lees hier wat wij precies ermee bedoelen.
Waaraan herken je een blogartikel?
Niet alleen aan tekst
Blogs (zelfstandig naamwoord) bestaan niet altijd en/of niet alleen uit tekst. Er zijn fotoblogs met (bijna) alleen foto’s en natuurlijk de enorm populaire en steeds populairder wordende videoblogs, meestal afgekort als vlogs.
Daarnaast kun je podcasts (audio) onder bloggen scharen, maar geen van ons heeft ooit iemand gesproken die het over een blog had en een podcast bedoelde. Jij misschien?
De onderwerpen
De inhoud van een blog en de blogartikelen zijn dus al dan niet zakelijk, persoonlijk en/of gaan over een of meerdere (gerelateerde) onderwerpen waarover de schrijver gepassioneerd is. Van zeer specialistische vakgerichte onderwerpen tot zeer persoonlijke onderwerpen als zwangeren en moederen en van onderwerpen voor CEO’s tot hoe je de striping op je modelauto opbrengt. Noem een onderwerp en er is wel een blog over te vinden.
De reactie-optie
Als bezoeker kun je onder een blogartikel vaak een reactie plaatsen. Dit hoeft niet per se. Deze optie kan de publicist vaak zelf in het CMS (Content Management Systeem) aan- en uitzetten en kan ook na verloop van tijd worden afgesloten.
Maak je als blogger gebruik van deze optie, dan moet je bereid zijn om te luisteren en ook goed kunnen luisteren. Binnen korte tijd bedanken en ‘positief’ reageren is een must. En wanneer dat van toepassing is, laat je zien dat je met de reacties ook echt iets doet. Neem de doelgroepen altijd serieus!
Verder inzoomen?
Er liggen over dit onderwerp diverse blogartikelen op stapel, onder andere over hoe je zorgt voor interactie en het beste de dialoog met de lezer en doelgroepen kunt aangaan. Wil je deze niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
De lengte
De lengte van een blogartikel kan kort of lang zijn, en alles ertussenin. Voor Google bevat een blogartikel bij voorkeur tussen de 1.000 en 2.500 woorden. Daarnaast kan je met beeld ook prima je verhaal doen. Gebruik bijvoorbeeld infographics of video (vlogs). Het kan allemaal, als het maar aansluit bij de behoefte(n) van de doelgroepen en je absoluut geen beelden of andere creaties ‘jat’.
Conclusie
Een blog is een gigantische en vaak interactieve online etalage voor de expertise van het merk.
Je kunt een zakelijk blog prima zien als een grote online etalage voor de expertise van de organisatie. De kennis en ervaring van de organisatie wordt zo aantrekkelijk mogelijk geëtaleerd. Hiermee geeft het blog mensen een kijkje in de keuken van de organisatie en laat zo zien waarmee de organisatie bezig is én begaan is. Een goed zakelijk blog toont de passie voor het vak. Maar let op!
Tip! Het gaat niet om jou!
Misschien was het je zojuist al opgevallen, maar er is nog iets héél belangrijks. Niemand is lang geïnteresseerd in jouw ‘ikke’-verhaal. Ook niet in die van organisaties en merken die zichzelf de hemel in prijzen. Tenzij jij een enorm populair typje bent, je een heel bijzonder waardevol verhaal hebt of de organisatie een product levert dat de bom is.
Natuurlijk is het belangrijk om met goede onderwerpen en de juiste inhoud de deskundigheid te etaleren, maar doe het dan wel op zo’n manier dat ‘de ontvanger’ er ook beter van wordt. Als de blogartikelen niet ‘relevant’ zijn voor de doelgroepen, dan is bloggen zinloos. Zonde van de tijd en alle moeite.
Kom je – of komen jullie – er zelf niet uit?
Vind je bloggen interessant en zinvol om de expertise van de organisatie te etaleren, maar lukt het je niet om de blogartikelen zo te schrijven dat de inhoud ‘relevant’ is voor de doelgroepen? Dan zijn wij er om te helpen. Ook als je niet weet hoe goed te starten.
Je weet nu waar je moet zijn als je het blog wilt laten accelereren en renderen.
Wij bieden meerdere oplossingen voor een prettige samenwerking, maar misschien is een gezamenlijke brainstormsessie al voldoende om je op weg te helpen. Houd sowieso ons blog in de gaten, want hierin belichten we interessante thema’s om van het blog een succes te maken.
Wil je onze blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de box met de lezersaanbieding – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!
Tip! Lezersaanbieding voor een goede start met bloggen
Het lijkt erop dat je dit hele stuk hebt gelezen. Dat verdient respect. Als blijk van waardering willen we jou of het merk ter kennismaking 50% korting aanbieden op een gezamenlijke sessie waarin we kijken hoe het blog waarde kan creëren voor de doelgroepen.
Na deze brainstormsessie heb je waarschijnlijk genoeg handvatten om zelfstandig verder te gaan, maar kunnen we ook samen kijken wat er verder nog nodig kan zijn om tot een goed verhaal te komen.
Wil je van deze aanbieding gebruikmaken? Bel ons dan op werkdagen op: [nummer opgeheven]. Gebruik het codewoord: ‘WE BLOG’.
Per organisatie kan er slechts van 1 kennismakingsaanbieding worden gebruikgemaakt.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van zakelijk bloggen, content-marketing, conversie-optimalisatie, branding, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.