Zakelijk bloggen • De cijfers, feiten en trends van dit moment

Zakelijk bloggen • De cijfers, feiten en trends van dit moment

Bloggen vormt de belangrijkste schakel van content-marketing. Tenminste, wel bij de meeste organisaties*. Er zijn zeker uitzonderingen en dat is wel een kleine (interessante) groep waar helaas niet veel over bekend is. Wat wel bekend is, is dat kwantiteit het verliest van kwaliteit. Dit mede dankzij het huidige algoritme van Google’s zoekmachine.

Laten we eens kijken wat de recente cijfers en feiten over bloggen nog meer vertellen en wat de trends zijn. We zoomen in!

* Organisaties is een van de containerbegrippen die wij regelmatig gebruiken voor diverse soorten ondernemingen en instanties.  Klik hier voor meer uitleg.

Eerst meer weten?

Lees dan:

Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over zakelijk bloggen. Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over bloggen en gerelateerde onder­werpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.

 

Aantal mensen dat blogartikelen leest

De cijfers wereldwijd:

  • 4 van de 7,6 miljard aardbewoners heeft toegang tot internet – circa 52%.
  • Van die 7,6 miljard maakt 3,2 miljard gebruik van social media – 42,1%.
  • In totaal lezen 329 miljoen mensen elke maand blogartikelen – 4,33%.
Cijfers en trends zakelijk bloggen - Aantal mensen dat blogartikelen leest

 

Wat de consument vindt

Consumenten willen controle hebben over de content die ze ontvangen. Daarom…

  • bekijkt 86% geen tv-reclame.
  • opent 44% de digitale nieuwsbrief niet.
  • schrijft 91% zich weer uit van de digitale nieuwsbrief.
Cijfers en trends zakelijk bloggen - Wat de consument vindt

 

Kapstok voor de content-marketing

‘Relevante content’ opgehangen aan de ‘kapstok’ van de content-marketing-strategie, vergroot onder andere de betrokkenheid bij het merk, het vertrouwen in het merk en de klantloyaliteit naar het merk.  Lees meer.

 

  • ‘Relevante content’ (vaak gedeeld middels blogartikelen) is 1 van de 3 belangrijkste redenen dat mensen merken volgen via social media.
  • 90% van de bloglezers wereldwijd laat zich bij aankopen op de een of andere manier beïnvloeden (296 miljoen = 7,4% van A).
  • 70% van de consumenten leert een organisatie liever kennen via blogartikelen dan via traditionele advertenties.
  • Consumenten komen online graag terug bij bronnen met ‘relevante content’ (2,3 x).
  • 78% van de consumenten gelooft dat organisaties die investeren in ‘relevante content’ graag een goede relatie opbouwen met de doelgroepen.
  • 90% van de consumenten ervaart content afgestemd op de doelgroepen als ‘relevant’.
  • 68% van de consumenten leest de content van een merk waarin ze interesse hebben.
  • 60% van de consumenten heeft een positief beeld van de aanbieder nadat ze de content op de website hebben gelezen.
  • 58% van de consumenten vertrouwt redactionele content (informatieve pagina’s en blogartikelen).
Cijfers en trends zakelijk bloggen - Kapstok voor de content-marketing

Doelgroepen, gasten, organisatie, et cetera

Om niet steeds een hele rits termen en begrippen te gebruiken en om te voor­komen dat we bepaalde typeringen buiten­sluiten, gebruiken wij op onze website onder andere deze container-begrippen. Je mag ze heel breed zien.  Lees hier wat wij precies ermee bedoelen.

 

Belangrijkste voordelen van zakelijk bloggen

Regelmatig produceren en verspreiden van blogartikelen met ‘relevante content’…

  • maakt de website en/of app beter vindbaar in de zoekmachines.
  • laat zien waar het merk voor staat, toont het specialisme, bouwt aan vertrouwen en autoriteit* en weet dat te onderhouden.
  • draagt duidelijk bij aan meer conversie.
  • is dé invulling of een groot deel van de invulling van de content-marketing.
  • biedt aanknopingspunten voor de gehele content-marketing-strategie.

* Autoriteit laat zich in deze context het snelste en eenvoudigste uitleggen als: hoe hoog mensen het merk hebben zitten.  Lees hier meer.
Omdat het bouwen aan autoriteit als een rode draad door ons vakgebied loopt, schenken we hieraan in ons blog regelmatig aandacht. Wil je nieuwe blogartikelen niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.

Belangrijke noot

In de cijfers die wij vinden wordt regelmatig alleen over ‘websites’ gesproken. Toch wordt content ook geconsumeerd via apps. Denk aan websites van grote spelers op de consumentenmarkt. Zij hebben vaak een website en een app om hun producten te etaleren en te verkopen.

Het is echter niet duidelijk of men met de cijfers ook werkelijk apps bedoelt. Om die reden noemen wij ook alleen de term website in plaats van beide, wat we in de regel wel doen.

In de dagelijkse praktijk zien wij wel soortgelijke resultaten voor zowel websites als apps.

 

Bloggen en content-marketing

Ook al zijn er veel voordelen van zakelijk bloggen te noemen, staat toch niet iedereen te jubelen. En terecht, want ook al geven bloggende B2B‑marketeers aan dat bloggen voor hun een van de meest effectieve vormen van content-marketing is, geeft slechts 37% van de marketeers aan dat bloggen de grootste waarde voor de content-marketing levert.

Er zijn doelgroepen waarbij je kunt bloggen tot je een ons weegt. Je kunt je beter altijd eerst verdiepen in wat wel werkt.

Een grote groep van hen geeft ook nog eens aan dat ze met hun inspanningen ‘niet genoeg’ succes behalen.* De oorzaak hiervan wordt niet gegeven, dat kan aan zoveel factoren liggen. Wie weet slaan ze de plank wel gewoon mis of hebben de doelgroepen überhaupt geen interesse in (geschreven) blogartikelen van het merk. Dit laatste is natuurlijk een van de voorwaarden voor succes.

Orbit Media deed onderzoek in de Verenigde Staten en dook vorig jaar ‘iets’ dieper in de materie. Uit hun onderzoek blijkt:

  • Bijna 30% van de bloggers geeft aan dat hun inspanningen duidelijk zeer positieve resultaten leveren.
  • Ruim 50% geeft aan dat hun inspanningen ‘wat’ resultaat leveren.

* Bron: https://contentmarketinginstitute.com/wp-content/uploads/2017/09/2018-b2b-research-final.pdf.

Cijfers en trends zakelijk bloggen en content-marketing

 

Bloggen, traffic en leads

Ondanks dat niet iedere marketeer staat te jubelen, creëer je met bloggen uiteindelijk wel meer verkeer naar de website en meer leads. Op zich zouden dat al hele goede redenen moeten zijn om te bloggen.

Traffic

  • Organisaties die meer dan 15 x per maand een blogartikel publiceren, hebben 5 x meer verkeer op hun website dan organisaties die niet bloggen.
  • Organisatie die 20 x per maand een blogartikel publiceren, hebben 5 x meer verkeer op hun website dan organisaties die ‘minder dan’ 4 x per week bloggen.

Leads

  • Organisaties met een actief blog geven aan dat zij het dubbele aantal leads kregen.

Wordt er alleen voor de consument geblogd, dan liggen de cijfers iets anders.

 

  • Organisaties die meer dan 11 x per maand bloggen, hebben ruim 4 x meer leads dan organisaties die 4 á 5 blogartikelen per maand publiceren.

Dit betekent – afhankelijk van de uitgangssituatie – dat 2 x zo vaak bloggen, minimaal 4 x zoveel leads moet opleveren.

Cijfers en trends zakelijk bloggen, traffic en leads

 

Bloggen en zoekmachines

Zoals we zojuist al aangaven, zorgt bloggen voor betere vindbaarheid in de zoekmachines.

 

  • Blogartikelen leveren 97% van de geïndexeerde links (hyperlinks).
  • Blogartikelen zorgen voor 434% meer geïndexeerde pagina’s.
Cijfers en trends zakelijk bloggen en zoekmachine-optimalisatie

 

Zakelijk bloggen, van kwantiteit naar kwaliteit

Orbit Media ging met hun onderzoek ook dieper in op de inspanningen, waar wij heel blij van worden. Uit de cijfers blijkt namelijk dat er een verschuiving is van meer naar minder blogartikelen én naar meer kwaliteit. En met resultaat!

Omdat wij hier een heel blogartikel aan kunnen wijden, tonen we de opmerkelijkste feiten.


Gespendeerde tijd in relatie tot het aantal woorden

  • In 2014 spendeerden de ondervraagde marketeers gemiddeld circa 2,5 uur aan de productie van een blogartikel.
  • In 2018 was dit gestegen tot 3,5 uur.
  • De belangrijkste reden hiervoor: de stijging van het aantal woorden per blogartikel.
Cijfers en trends zakelijk bloggen - Van kwantiteit naar kwaliteit - Gespendeerde tijd in relatie tot het aantal woorden - 2

Aantal woorden en deze in relatie tot de resultaten

Aantal woorden

  • Tussen 2014 en 2018 steeg het gemiddelde aantal woorden per blogartikel van 808 naar 1.151.
  • Ruim 62% schreef in 2014 regelmatig een blogartikel van 500 á 1.000 woorden. In 2018 was dit nog maar 46%.
  • Schreef in 2014 slechts een enkeling een blogartikel langer dan 2.000 woorden. In 2018 was dat 8%.
Cijfers en trends zakelijk bloggen - Van kwantiteit naar kwaliteit - Aantal woorden en deze in relatie tot de resultaten

 

Resultaat

  • 55% van de 8% die meer dan 2.000 woorden gebruikt, geeft aan zeer duidelijke resultaten te zien.
  • Slechts iets meer dan 20% van de groep die meer dan 500 á 1.000 woorden gebruikt, zegt deze resultaten te zien.
  • Bij minder dan 500 woorden ligt dit nog veel lager.
Cijfers en trends zakelijk bloggen - Van kwantiteit naar kwaliteit - Aantal woorden en deze in relatie tot de resultaten

Gespendeerde tijd in relatie tot resultaten

  • De grootste groep marketeers – 23% – spendeert 2 á 3 uur aan 1 blogartikel.
    • Hiervan zegt 23,6% zeer duidelijke resultaten te zien. Dit is het minste van alle groepen.
  • Slechts 13% spendeert meer dan 6 uur aan 1 blogartikel.
    • Hiervan geeft maar liefst 38,9% aan dat zij deze resultaten zien.
Cijfers en trends zakelijk bloggen - Van kwantiteit naar kwaliteit

Frequentie in relatie tot resultaten

  • In 2014 produceerde de grootste groep marketeers – 28% – 2 tot 6 blogartikelen per week.
    Dat percentage is in 2018 gedaald naar 18%.
  • In 2018 produceerde de grootste groep – 23% – er ‘een paar blogartikelen per maand’, gevolgd door een groep van 21% die wekelijks blogartikelen publiceert.
  • De groep die de meeste resultaten zag, is de groep die dagelijks publiceert:
    • Van de groep die ‘dagelijks’ publiceert, ziet 68,8% duidelijk resultaat.
    • Bij ‘wekelijks’ is dat 32%.
    • Bij ‘een paar per maand’ is dat 23,1%.
Cijfers en trends zakelijk bloggen - Van kwantiteit naar kwaliteit - Frequentie in relatie tot resultaten

 

Conclusie van deze onderzoeken

Kwaliteit levert meer op dan wat snelle krabbels over een onderwerp waar al massa’s snelle krabbels over te vinden zijn. Blogartikelen waarin tijd en moeite is geïnvesteerd, die kwaliteit en waarde bieden, zijn succesvoller dan de rest. Ondanks dat de verschillen niet erg groot zijn, is de drang om dagelijks te publiceren duidelijk afgenomen.

Cijfers en trends zakelijk bloggen - Conclusie

Belangrijke noot ter afsluiting

Wat wij belangrijk vinden om hieraan toe te voegen is dat de doelgroepen bepalen of iets kwaliteit en waarde voor hun heeft. Zij bepalen het succes van het merk en dus ook van de blogartikelen. De ene potentiële klant is de andere niet. De een wil nog net een kort blogartikel lezen en de ander neemt uitvoerig de tijd voor een diepgaand artikel. Ook verschilt de frequentie waarin dit gebeurt per persoon. Wij blijven daarom herhalen:

Stel de doelgroepen centraal en luister naar hun wensen! … en geef daaraan gehoor.

Dát is veel belangrijker voor succes, belangrijker dan doen wat anderen al doen.

 

Bronnen

De cijfers komen zowel uit 2018 als 2019. De bronnen van de meeste feiten en cijfers zijn:

 

En toen?

Ben jij – of zijn jullie – door de cijfers enthousiast geworden over wat bloggen allemaal voor het merk en de organisatie kan betekenen? Dan is het niet alleen een goed idee om ons blog te volgen, maar ook om eens kritisch te kijken naar wat een blog voor het merk, de organisatie en de doelgroepen werkelijk kan betekenen. Zitten de doelgroepen echt op een blog te wachten? En wat moet het blog dan bieden? Welke ROI mag je op lange termijn ervan verwachten?

Sowieso is het het onderzoeken waard én wacht daar zeker niet te lang mee!


Toekomstplannen

In volgende blogartikelen zoomen we verder in op zakelijk bloggen. We zoomen in op het financiële plaatje, hoe het in zijn werk gaat en natuurlijk ook op wat je kunt doen om jouw – of jullie – blog naar een hoger niveau te tillen. Bloggen op LinkedIn komt uiteraard ook aan bod.

Wil je deze en andere blog­artikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onder­aan – voor­bij de box met de lezers­­aan­bie­ding – even aan te melden voor de gratis e‑mail­alert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wan­neer er een nieuw artikel online staat.

Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!

Tip!  Lezersaanbieding voor een goede start met bloggen

Het lijkt erop dat je dit hele stuk hebt gelezen. Dat verdient respect. Als blijk van waarde­ring willen we jou of het merk ter kennis­making 50% korting aan­bie­den op een gezamen­­lijke sessie waarin we kijken hoe het blog waarde kan creëren voor de doel­groepen.

Na deze brain­storm­sessie heb je waar­schijn­lijk genoeg hand­vat­ten om zelf­stan­dig verder te gaan, maar kunnen we ook samen kijken wat er verder nog nodig kan zijn om tot een goed verhaal te komen.

Wil je van deze aan­bie­ding gebruik­maken? Bel ons dan op werk­dagen op: [nummer opgeheven]. Gebruik het code­woord: ‘WE BLOG’.

Per organisatie kan er slechts van 1 kennis­makings­aanbieding worden gebruik­gemaakt.


Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman - Content creator, merkenbouwer & conceptor

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ content­maker of merken­bouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karak­ter zeer breed onder­legd en altijd even toege­wijd. Nancy begon ooit als werk­tekenaar, maar schoolde al snel bij tot copy­writer.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijk­heden. Dat doet ze eigen­lijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplos­singen en is daarbij dus niet wars van inno­vaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!

 

Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interes­sante infor­ma­tie op het gebied van zake­lijk bloggen, content-marke­ting, con­versie-opti­ma­li­sa­tie, branding, SEO en alles daar­omheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.

Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.



<< Direct terug naar home