Content-distributie-kanalen • Overzicht social media

Content-distributie-kanalen • Overzicht social media

Een overzicht van kenmerken van social-media-platformen als distributie-kanaal voor de content. Per platform vind je het karakter en waarvoor het geschikt is, de beste tijden en frequentie, de voor­keur voor de titel­lengte en andere informatie.

Dit overzicht wordt regelmatig geüpdate* en is samen­gesteld uit infor­matie gedeeld in diverse blog­artikelen of bedoeld als aanvulling daarop. De infor­matie komt voort uit eigen ervaringen en resultaten én die van andere partijen. Dat is ook de reden dat niet van alle kanalen alle infor­matie aan­wezig is. Bovendien zijn die ontbre­kende gegevens voor onze klanten en voor de grote meerder­heid van onze lezers waaronder veel organi­saties werkzaam in de dienst­verlening (nog) niet interessant.

Mocht je deze gegevens wel nodig hebben, dan zijn ze vast en zeker te vinden op het internet; bijvoor­beeld via de zoekmachine van Google.

* Laatste update: november 2022.

Belangrijke noot

De hieronder gedeelde inzichten hebben betrekking op metingen en leer­scholen uit het verleden en geven dus absoluut geen garantie voor de toekomst. In dit blog­artikel staan zeker geen vuistregels. De infor­matie is slechts bedoeld als leidraad voor het naar eigen inzicht bepalen van diverse zaken rondom de content-marketing en de content-distributie én dus voor de 1e tests.

Na het 1e gebruik is het voor de best haalbare resultaten altijd meten, evalueren en verbeteren aan de hand van de nieuwe inzichten. Content-marketing en content-distributie zijn immers alleen op deze manier te optimaliseren. En onthoud: dit proces stopt nooit.

 

Beste tijden Facebook | Content-distributie-kanalen • Overzicht social media

Facebook

Meest geschikt voor

  • Electronica;
  • spelletjes voor jong en oud;
  • sportkleding, -schoenen en -artikelen;
  • alles voor je huisdier;
  • kleding en accessoires.

Sfeer

De sfeer van Facebook wordt vaak vergeleken met de huiskamer waar mensen zich graag amuseren.


Tijden

Beste dag

  • Woensdag, maar andere dagen doen het bijna net zo goed.

Beste tijden

  • Tussen 13:00 en 15:00 uur, maar…
  • andere tijden doen het ook prima.

Interactie

  • Rond 18:00 uur.

Levensduur

  • Levensduur gemiddeld bericht: circa 5 uur.

Frequentie

  • 3 tot 30 x per week;
  • > 50 leden: 3 tot 5 x per dag;
  • starters: 1 x per dag.

Titellengtes

Berichten

  • Ideale lengte ligt tussen 40 en 80 letter­tekens, máár…
    berichten met 80 letter­tekens of minder krijgen 88% meer ‘engagement’.
  • Anderen zeggen: 8 woorden is de beste keuze, maar…
    bij 12 tot 14 woorden gaat het ook niet bepaald slecht, stellen deze bronnen.

Advertenties

  • Ideale titellengte is 25 letter­tekens of 5 woorden;
  • het advies voor de tekst daaronder is 90 letter­tekens of 18 woorden;
  • de lengte van de link­beschrijving komt op 30 letter­tekens, maar dit kan per soort adver­tentie afwijken.

Testtool

Klik hier.


Feiten en cijfers

  • Ruim 65% van de Nederlanders heeft een account.
  • Een kleine 20% heeft ‘via’ het platform wel eens iets gekocht.
  • Gemiddelde aankoop-waarde in de VS is 55 dollar (2017).
  • Facebook werkt bij e‑commerce met een button met de tekst ‘shoppen’ en bij social commerce met een button met de tekst ‘buy’.*

*Social commerce is echter op dit moment nog steeds niet in Nederland inzetbaar. Wat deze tekst in het Nederlands wordt, dat laat zich raden.


Link

facebook.com

 

Beste tijden Instagram | Content-distributie-kanalen • Overzicht social media

 

Instagram

Meest geschikt voor

  • personal branding;
  • woon- en kookartikelen;
  • kleding en accessoires;
  • persoonlijke en uiterlijke verzorging;
  • sportkleding, -schoenen en -artikelen;
  • alles rondom reizen.

Sfeer

Misschien laat Instagram zich het beste omschrijven als een kunstgalerie, museum of expositie. Hier speelt visuele inspiratie een grote rol.

Veel gebruikers lijden hier wel aan enige vorm van FOMO (Fear Of Missing Out en dat dan in een dubbele betekenis). Ook het ontstaan en onder­houden van een nega­tief zelfbeeld wordt aan dit type social media gekoppeld. Beide komen onder de gebruikers van Instagram meer voor dan op de andere social-media-platformen.*

* Wil je hier meer over weten, bekijk dan de docu­men­taire The Social Dilemma op Netflix. In deze documentaire vertellen oud-werknemers en -ontwikkelaars van de social-media-platformen over hoe deze platformen ons brein manipuleren. #aanrader


Tijden

Beste dag

  • Woensdag.

Beste tijden

  • Rond 15:00 en rond 21:00 uur.

Interactie

  • Rond 17:00 uur.

Levensduur

  • Gemiddeld bericht: circa 22 uur.

Frequentie

  • < 5.000 volgers: 1 x per dag;
  • > 5.000 volgers: 2 tot 3 x per dag.

Titellengtes

Hier spreek je niet meer over titels, maar bijschriften. De bijschriften bieden context bij de foto’s wat de ‘engagement’ kan vergroten.

 

  • 125 tot 150 letter­tekens – De ideale lengte ligt volgens Facebook of Meta (de eige­naar van Instagram) rond de 125 letter­tekens, maar bijschriften tussen de 138 en 150 letter­tekens scoren toch het beste.

Testtool

Klik hier.


Feiten en cijfers

  • Circa 30% van de Nederlanders heeft een account.
  • Een kleine 7% heeft ‘via’ het platform wel eens iets gekocht.
  • Gemiddelde aankoop-waarde in de VS is 65 dollar (2017).
  • Wereldwijd klikken per maand 90 miljoen gebruikers nieuwsgierig op een shoppingpost.
  • Instagram werkt bij social commerce met een ‘checkout button’ en je maakt er gebruik van ‘product tagging’.

Link

instagram.com

 

Beste tijden LinkedIn | Content-distributie-kanalen • Overzicht social media

 

LinkedIn

Meest geschikt voor


Sfeer

LinkedIn kun je zien als een kantoor, misschien wel een advocaten-kantoor. Hier is weinig ruimte voor humor en ontspanning. Daarentegen is LinkedIn wel ideaal om het merk als werkgever te profileren (employer branding). Ook voor organisaties in de dienst­verlening die business-to-business (B2B) werken is LinkedIn een manier om onder de aandacht te komen bij hun doel­groepen en in contact te komen met poten­tiële klanten.


Tijden

Beste dag

  • Donderdag en eventueel woensdag.

Beste tijden

  • Rond 13:00 uur.

Interactie

  • Rond 09:00 uur.

Levensduur

  • Gemiddeld bericht: circa 24 uur.

Frequentie

  • 2 tot 5 x per week of maximaal 1 x per dag (afhanke­lijk van de dag).

Titellengtes

Berichten

  • 50 tot 100 letter­tekens – Titels van deze lengte scoren het beste.

Publicaties (artikelen)

  • 100 tot 150 letter­tekens – Je kunt gaan tot 150 letter­tekens, maar voor de scan­baar­heid raden wij aan een lengte van 45 tot 70 letter­tekens aan te houden en zeker niet voor langer dan 100 letter­tekens te kiezen.

Testtool

Klik hier.


Link

linkedin.com

 

Beste tijden Pinterest | Content-distributie-kanalen • Overzicht social media

 

Pinterest

Meest geschikt voor

  • Woon- en kookartikelen;
  • kleding en accessoires;
  • kunst en design.

Tijden

Beste dag

  • Zaterdag en zondag.

Beste tijden

  • Tussen 08:00 en 11:00 uur;
  • tussen 20:00 en 23:00 uur.

Interactie

  • Rond 17:00 uur.

Levensduur

  • Gemiddeld bericht: circa 4 maanden.

Frequentie

  • 30 x per week of 5 x per dag (afhanke­lijk van de dag).

Titellengtes

Ook hier spreek je niet meer over titels, maar we nemen de maten voor de volle­dig­heid op.

Boardname

  • Tot 100 lettertekens.

Board-omschrijving

  • Tot 500 lettertekens.

Pin-omschrijving

  • Tot 500 lettertekens.

Feiten en cijfers

  • 55% van de gebruikers geeft aan producten te hebben gezocht en gekocht ‘via’ het platform.
  • Verkoop-waarde ‘via’ Pinterest lag gemiddeld 29% hoger dan zonder tussen­komst van dit platform.
  • Gemiddelde aankoop-waarde in de VS is 50 dollar (2017).

Link

pinterest.com

 

Beste tijden TikTok | Content-distributie-kanalen • Overzicht social media

 

TikTok

Omdat dit kanaal ‘tot nu toe’ niet geschikt is voor ons type klanten, hebben wij zelf onvol­doende gegevens verzameld over dit platform. De infor­matie over TikTok hebben we dan ook verzameld uit onder­staande bronnen.


Titellengtes

  • Niet van toepassing.

Tijden

Drukste dagen

  • Dinsdag en donderdag, maar de vrijdag is ook niet slecht.

Drukste tijden

  • ’s Morgensvroeg en tussen 15:00 en 20:00 uur;
  • of wat specifieker:
    • dinsdag: rond 15.00 uur;
    • donderdag: rond 18.00 uur;
    • vrijdag: rond 11.00 uur.

Interactie

  • Onbekend.

Levensduur

  • Gemiddelde video: circa 24 uur.

Frequentie

  • 1 tot 3 keer per dag.

Link

tiktok.com

 

Beste tijden Twitter | Content-distributie-kanalen • Overzicht social media

 

Twitter

Meest geschikt voor


Tijden

Beste dag

  • Woensdag en eventueel dinsdag en donderdag.

Beste tijden

  • Rond 21:00 uur, maar…
  • de rest van de dag is er ook veel actie.

Interactie

  • Rond 21:00 en 23:00 uur.

Levensduur

  • Gemiddeld bericht: circa 18 minuten.

Frequentie

  • 15 tot 40 x per week of 2 tot 10 x per dag (afhanke­lijk van de dag).

Titellengtes

  • Tot 100 letter­tekens – De maximale Tweet-lengte is 280 letter­tekens, maar ook hier raden we – in verband met de scan­baar­­heid – niet meer dan 100 letter­tekens aan.
    • Je kunt ook de lengte van de blog­titel aanhouden.
    • Of houd 8 tot 12 woorden aan.

De overige ruimte is voor de re‑Tweeter.

Testtool

Klik hier.


Link

twitter.com

 

Beste tijden YouTube | Content-distributie-kanalen • Overzicht social media

 

YouTube

Meest geschikt voor


Tijden

Beste dag

  • Woensdag, maar…
  • andere dagen doen het bijna net zo goed.

Beste tijden

  • Tussen 13:00 en 15:00 uur, maar…
  • andere tijden doen het ook prima.

Interactie

  • Rond 18:00 uur.

Levensduur

  • Gemiddelde video: circa 20 dagen.

Frequentie

  • 1 x per dag of wat minder (afhanke­lijk van de dag).

Titellengtes

Videotitel

  • Tot 70 letter­tekens voor de videotitel.

Omschrijving

  • YouTube is nog steeds een zoek­machine die zijn resul­taten onder andere bepaalt op basis van de bijgevoegde teksten. Vergeet daarom niet om aandacht te schenken aan de omschrij­ving. Deze mag maar liefst 5.000 letter­tekens bevatten.

Titel afspeellijst

  • Tot 60 letter­tekens – De rest wordt niet getoond.

Link

youtube.com

 

Testen, testen en nog eens testen!

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Testen, testen en nog eens testen! Test met verschillende tijd­stippen, met meerdere titel- en tekst­lengtes, verschil­lende soorten beelden, et cetera. Dit is de enige manier om erachter te komen wat voor het merk het beste werkt.

 

Bronnen

Dit blog­artikel is gebaseerd op onze eigen meet­resultaten in combi­natie met die van: 16best.net; Adobe; Ecommerceblog.nl [voorheen Wunderman Thompson Commerce]; emarketer.com; Insider Intelligence [voorheen businessinsider.com]; Meta for Business / Instagram; Prodos; Shopify; Social Media Week; SproutSocial; Statista.

Uitbesteden heeft zo zijn voordelen

Uitbesteden is ook een inte­res­san­te optie en kan uiter­aard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze core­business is en content-marketing daarvan een belangrijk onderdeel vormt.

Dit doen we in nauwe samen­werking met of voor zowel dienst­verlenende orga­ni­sa­ties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deel­oplos­singen. Hierdoor kan ieder­een doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend.  Lees hier meer over onze zorgverlening.

Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 070 - 381 91 81.


Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman - Content creator, merkenbouwer & conceptor

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ content­maker of merken­bouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karak­ter zeer breed onder­legd en altijd even toege­wijd. Nancy begon ooit als werk­tekenaar, maar schoolde al snel bij tot copy­writer.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijk­heden. Dat doet ze eigen­lijk met alles dat met haar vak­gebied te maken heeft. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplos­singen en ze is zeker niet wars van inno­vaties. Geen detail verliest ze hierbij uit het oog en… wat beter kan, kan beter!

 

Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere inte­res­sante infor­ma­tie op het gebied van content-marke­ting, zake­lijk blog­gen, con­ver­sie-opti­ma­li­sa­tie, bran­ding, SEO en alles daar­omheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.

Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.



<< Direct terug naar home