Content-distributie-kanalen • Overzicht social media
Een overzicht van kenmerken van social-media-platformen als distributie-kanaal voor de content. Per platform vind je het karakter en waarvoor het geschikt is, de beste tijden en frequentie, de voorkeur voor de titellengte en andere informatie.
Dit overzicht wordt regelmatig geüpdate* en is samengesteld uit informatie gedeeld in diverse blogartikelen of bedoeld als aanvulling daarop. De informatie komt voort uit eigen ervaringen en resultaten én die van andere partijen. Dat is ook de reden dat niet van alle kanalen alle informatie aanwezig is. Bovendien zijn die ontbrekende gegevens voor onze klanten en voor de grote meerderheid van onze lezers waaronder veel organisaties werkzaam in de dienstverlening (nog) niet interessant.
Mocht je deze gegevens wel nodig hebben, dan zijn ze vast en zeker te vinden op het internet; bijvoorbeeld via de zoekmachine van Google.
* Laatste update: november 2022.
Belangrijke noot
De hieronder gedeelde inzichten hebben betrekking op metingen en leerscholen uit het verleden en geven dus absoluut geen garantie voor de toekomst. In dit blogartikel staan zeker geen vuistregels. De informatie is slechts bedoeld als leidraad voor het naar eigen inzicht bepalen van diverse zaken rondom de content-marketing en de content-distributie én dus voor de 1e tests.
Na het 1e gebruik is het voor de best haalbare resultaten altijd meten, evalueren en verbeteren aan de hand van de nieuwe inzichten. Content-marketing en content-distributie zijn immers alleen op deze manier te optimaliseren. En onthoud: dit proces stopt nooit.
Meest geschikt voor
- Electronica;
- spelletjes voor jong en oud;
- sportkleding, -schoenen en -artikelen;
- alles voor je huisdier;
- kleding en accessoires.
Sfeer
De sfeer van Facebook wordt vaak vergeleken met de huiskamer waar mensen zich graag amuseren.
Tijden
Beste dag
- Woensdag, maar andere dagen doen het bijna net zo goed.
Beste tijden
- Tussen 13:00 en 15:00 uur, maar…
- andere tijden doen het ook prima.
Interactie
- Rond 18:00 uur.
Levensduur
- Levensduur gemiddeld bericht: circa 5 uur.
Frequentie
- 3 tot 30 x per week;
- > 50 leden: 3 tot 5 x per dag;
- starters: 1 x per dag.
Titellengtes
Berichten
- Ideale lengte ligt tussen 40 en 80 lettertekens, máár…
berichten met 80 lettertekens of minder krijgen 88% meer ‘engagement’. - Anderen zeggen: 8 woorden is de beste keuze, maar…
bij 12 tot 14 woorden gaat het ook niet bepaald slecht, stellen deze bronnen.
Advertenties
- Ideale titellengte is 25 lettertekens of 5 woorden;
- het advies voor de tekst daaronder is 90 lettertekens of 18 woorden;
- de lengte van de linkbeschrijving komt op 30 lettertekens, maar dit kan per soort advertentie afwijken.
Testtool
Feiten en cijfers
- Ruim 65% van de Nederlanders heeft een account.
- Een kleine 20% heeft ‘via’ het platform wel eens iets gekocht.
- Gemiddelde aankoop-waarde in de VS is 55 dollar (2017).
- Facebook werkt bij e‑commerce met een button met de tekst ‘shoppen’ en bij social commerce met een button met de tekst ‘buy’.*
*Social commerce is echter op dit moment nog steeds niet in Nederland inzetbaar. Wat deze tekst in het Nederlands wordt, dat laat zich raden.
Link
Meest geschikt voor
- personal branding;
- woon- en kookartikelen;
- kleding en accessoires;
- persoonlijke en uiterlijke verzorging;
- sportkleding, -schoenen en -artikelen;
- alles rondom reizen.
Sfeer
Misschien laat Instagram zich het beste omschrijven als een kunstgalerie, museum of expositie. Hier speelt visuele inspiratie een grote rol.
Veel gebruikers lijden hier wel aan enige vorm van FOMO (Fear Of Missing Out en dat dan in een dubbele betekenis). Ook het ontstaan en onderhouden van een negatief zelfbeeld wordt aan dit type social media gekoppeld. Beide komen onder de gebruikers van Instagram meer voor dan op de andere social-media-platformen.*
* Wil je hier meer over weten, bekijk dan de documentaire The Social Dilemma op Netflix. In deze documentaire vertellen oud-werknemers en -ontwikkelaars van de social-media-platformen over hoe deze platformen ons brein manipuleren. #aanrader
Tijden
Beste dag
- Woensdag.
Beste tijden
- Rond 15:00 en rond 21:00 uur.
Interactie
- Rond 17:00 uur.
Levensduur
- Gemiddeld bericht: circa 22 uur.
Frequentie
- < 5.000 volgers: 1 x per dag;
- > 5.000 volgers: 2 tot 3 x per dag.
Titellengtes
Hier spreek je niet meer over titels, maar bijschriften. De bijschriften bieden context bij de foto’s wat de ‘engagement’ kan vergroten.
- 125 tot 150 lettertekens – De ideale lengte ligt volgens Facebook of Meta (de eigenaar van Instagram) rond de 125 lettertekens, maar bijschriften tussen de 138 en 150 lettertekens scoren toch het beste.
Testtool
Feiten en cijfers
- Circa 30% van de Nederlanders heeft een account.
- Een kleine 7% heeft ‘via’ het platform wel eens iets gekocht.
- Gemiddelde aankoop-waarde in de VS is 65 dollar (2017).
- Wereldwijd klikken per maand 90 miljoen gebruikers nieuwsgierig op een shoppingpost.
- Instagram werkt bij social commerce met een ‘checkout button’ en je maakt er gebruik van ‘product tagging’.
Link
Meest geschikt voor
- Business-to-business;
- employer-branding.
Sfeer
LinkedIn kun je zien als een kantoor, misschien wel een advocaten-kantoor. Hier is weinig ruimte voor humor en ontspanning. Daarentegen is LinkedIn wel ideaal om het merk als werkgever te profileren (employer branding). Ook voor organisaties in de dienstverlening die business-to-business (B2B) werken is LinkedIn een manier om onder de aandacht te komen bij hun doelgroepen en in contact te komen met potentiële klanten.
Tijden
Beste dag
- Donderdag en eventueel woensdag.
Beste tijden
- Rond 13:00 uur.
Interactie
- Rond 09:00 uur.
Levensduur
- Gemiddeld bericht: circa 24 uur.
Frequentie
- 2 tot 5 x per week of maximaal 1 x per dag (afhankelijk van de dag).
Titellengtes
Berichten
- 50 tot 100 lettertekens – Titels van deze lengte scoren het beste.
Publicaties (artikelen)
- 100 tot 150 lettertekens – Je kunt gaan tot 150 lettertekens, maar voor de scanbaarheid raden wij aan een lengte van 45 tot 70 lettertekens aan te houden en zeker niet voor langer dan 100 lettertekens te kiezen.
Testtool
Link
Meest geschikt voor
- Woon- en kookartikelen;
- kleding en accessoires;
- kunst en design.
Tijden
Beste dag
- Zaterdag en zondag.
Beste tijden
- Tussen 08:00 en 11:00 uur;
- tussen 20:00 en 23:00 uur.
Interactie
- Rond 17:00 uur.
Levensduur
- Gemiddeld bericht: circa 4 maanden.
Frequentie
- 30 x per week of 5 x per dag (afhankelijk van de dag).
Titellengtes
Ook hier spreek je niet meer over titels, maar we nemen de maten voor de volledigheid op.
Boardname
- Tot 100 lettertekens.
Board-omschrijving
- Tot 500 lettertekens.
Pin-omschrijving
- Tot 500 lettertekens.
Feiten en cijfers
- 55% van de gebruikers geeft aan producten te hebben gezocht en gekocht ‘via’ het platform.
- Verkoop-waarde ‘via’ Pinterest lag gemiddeld 29% hoger dan zonder tussenkomst van dit platform.
- Gemiddelde aankoop-waarde in de VS is 50 dollar (2017).
Link
TikTok
Omdat dit kanaal ‘tot nu toe’ niet geschikt is voor ons type klanten, hebben wij zelf onvoldoende gegevens verzameld over dit platform. De informatie over TikTok hebben we dan ook verzameld uit onderstaande bronnen.
Titellengtes
- Niet van toepassing.
Tijden
Drukste dagen
- Dinsdag en donderdag, maar de vrijdag is ook niet slecht.
Drukste tijden
- ’s Morgensvroeg en tussen 15:00 en 20:00 uur;
- of wat specifieker:
- dinsdag: rond 15.00 uur;
- donderdag: rond 18.00 uur;
- vrijdag: rond 11.00 uur.
Interactie
- Onbekend.
Levensduur
- Gemiddelde video: circa 24 uur.
Frequentie
- 1 tot 3 keer per dag.
Link
Meest geschikt voor
Tijden
Beste dag
- Woensdag en eventueel dinsdag en donderdag.
Beste tijden
- Rond 21:00 uur, maar…
- de rest van de dag is er ook veel actie.
Interactie
- Rond 21:00 en 23:00 uur.
Levensduur
- Gemiddeld bericht: circa 18 minuten.
Frequentie
- 15 tot 40 x per week of 2 tot 10 x per dag (afhankelijk van de dag).
Titellengtes
- Tot 100 lettertekens – De maximale Tweet-lengte is 280 lettertekens, maar ook hier raden we – in verband met de scanbaarheid – niet meer dan 100 lettertekens aan.
- Je kunt ook de lengte van de blogtitel aanhouden.
- Of houd 8 tot 12 woorden aan.
De overige ruimte is voor de re‑Tweeter.
Testtool
Link
YouTube
Meest geschikt voor
- Van alles dat voldoet aan de informatie-behoeften van de doelgroepen.
Tijden
Beste dag
- Woensdag, maar…
- andere dagen doen het bijna net zo goed.
Beste tijden
- Tussen 13:00 en 15:00 uur, maar…
- andere tijden doen het ook prima.
Interactie
- Rond 18:00 uur.
Levensduur
- Gemiddelde video: circa 20 dagen.
Frequentie
- 1 x per dag of wat minder (afhankelijk van de dag).
Titellengtes
Videotitel
- Tot 70 lettertekens voor de videotitel.
Omschrijving
- YouTube is nog steeds een zoekmachine die zijn resultaten onder andere bepaalt op basis van de bijgevoegde teksten. Vergeet daarom niet om aandacht te schenken aan de omschrijving. Deze mag maar liefst 5.000 lettertekens bevatten.
Titel afspeellijst
- Tot 60 lettertekens – De rest wordt niet getoond.
Link
Testen, testen en nog eens testen!
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Testen, testen en nog eens testen! Test met verschillende tijdstippen, met meerdere titel- en tekstlengtes, verschillende soorten beelden, et cetera. Dit is de enige manier om erachter te komen wat voor het merk het beste werkt.
Bronnen
Dit blogartikel is gebaseerd op onze eigen meetresultaten in combinatie met die van: 16best.net; Adobe; Ecommerceblog.nl [voorheen Wunderman Thompson Commerce]; emarketer.com; Insider Intelligence [voorheen businessinsider.com]; Meta for Business / Instagram; Prodos; Shopify; Social Media Week; SproutSocial; Statista.
Uitbesteden heeft zo zijn voordelen
Uitbesteden is ook een interessante optie en kan uiteraard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze corebusiness is en content-marketing daarvan een belangrijk onderdeel vormt.
Dit doen we in nauwe samenwerking met of voor zowel dienstverlenende organisaties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deeloplossingen. Hierdoor kan iedereen doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend. Lees hier meer over onze zorgverlening.
Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, branding, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.