Wat is linkbuilding? • 2/4  [simpele korte uitleg]

Wat is linkbuilding? • 2/4 [simpele korte uitleg]

Bovenaan in Google, wie wil dat nou niet? Afhankelijk van hoe moordend de concurrentie is, is het hard of keihard werken. En dan bedoelen we ook echt keihard! Naast investeren in goede techniek en in de nodige ‘relevante content’, moet er goed voor de link­building worden gezorgd. Linkbuilding speelt namelijk een zeer krachtige rol als het om zoekmachine-optimalisatie (SEO) gaat.

Maar wie spreekt over link­building, moet wel weten wat hyperlinks of links zijn, wat backlinks zijn en wat er wordt bedoeld met de link juice. In deze serie zoomen we in op deze termen en leggen deze termen op een­voudige wijze kort uit. Vandaag het antwoord op: wat is linkbuilding?

Wat gaan we doen en hebben we gedaan?

In 4 beknopte delen leggen we op een­voudige wijze uit wat link­building en link juice is en wat hyper­links en backlinks zijn. Dit is deel 2.


Eerst meer weten?

Lees dan:

Of ga naar het overzicht van alle blog­artikelen over zoekmachine-optimalisatie (SEO). Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over zoekmachine-optimalisatie en gerelateerde onder­werpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.

 

Inleiding
Waarom is linkbuilding zo belangrijk?

Om zo hoog mogelijk getoond te worden tussen de organische resul­taten op de resultaat-pagina’s van Google’s zoekmachine*, moet de web­site of app technisch goed in elkaar steken en de content perfect zijn. Dat kon en kan je alsnog lezen in onze vorige blog­artikelen over zoekmachine-optimalisatie SEO (zie ook de 1e box). Vervolgens speelt link­building een rol om de web­site nog hoger in de zoekmachine van Google te krijgen.

* Aangezien de zoek­machine van Google met 90% van alle zoek­opdrachten veruit het grootste markt­aandeel op het gebied van zoek­machines in Nederland heeft, gaat SEO in Nederland zo goed als altijd over Google. Lees meer hier­over bij het kopje ‘SEO gaat in Nederland altijd over Google’ in ‘Hoe werken Google en andere zoekmachines’.


Linkbuilding is belangrijk voor de gebruiker én voor Google

Na het lezen van deel 1 weet je wat een hyperlink of link is en laat link­building zich een­voudig uitleggen. Dankzij de hyperlink kan de gebruiker sneller en eenvoudiger van A naar B. Je ziet dit in digitale documenten, maar waarschijnlijk kom je het dagelijks veel vaker tegen op internet en gebruik je ze volop… zonder erbij stil te staan.

Hyperlinks stroomlijnen het internetverkeer van A naar B. Hoe beter deze wegen zijn, hoe hoger de waardering van Google.

Deze soepele manier van navigeren over het internet, tussen web­sites, apps én erbinnen waardeert niet alleen de gebruiker, maar ook Google. Dáárom is link­building zo belang­rijk. Google wil natuurlijk de beste resul­taten bieden voor zijn gebruikers. Websites waarheen en waarop het verkeer niet lekker loopt, zal de zoek­machine niet graag tonen. Voor apps geldt min of meer hetzelfde principe.

Let op de houdbaarheidsdatum!

Tussen moment van publicatie en wanneer jij dit leest, kunnen Google en andere zoek­machines hun waarde­rings­systeem (al)weer hebben aangepast. Houd daarom altijd rekening met deze handels­wijze en dus met de beperkte houdbaar­heid van artikelen en berichten over SEO.

 

Wat is linkbuilding in het kort?

Onze definitie

Linkbuilding is een activiteit en onderdeel van zoekmachine-optimalisatie waarbij het draait om de zorg voor meer verkeer naar een web­pagina of specifiekere content op de web­site door het verzorgen van de juiste hyper­links op de eigen web­site en op die van andere partijen die er werkelijk toe doen.


Met andere woorden

Linkbuilding gaat met name over het verzorgen van verbindingen tussen punten op het internet. Link­building draait om hyperlinks op de web­site zelf en om kwalitatieve links die van buiten de web­site naar de web­site komen.

Zo heeft linkbuilding betrekking op het verkeer tussen web­sites, apps, web­pagina’s en content, maar die links moeten dan wel allemaal gaan in de richting van datgene waarvoor de link­building wordt ingezet. Dit kan zijn:

  • de website, maar in de regel een pagina op de web­site;
  • de app of een pagina in de app;
  • specifiekere content op de web­site of in de app.

Gaat het om links die van buiten de web­site of app komen, dan moeten die komen van bronnen die door Google al hoog gewaardeerd worden. Dan zijn het ‘kwalitatieve’ backlinks of links.


SEO, link juice en backlinks

Linkbuilding valt onder de paraplu van zoekmachine-optimalisatie (SEO) en is op te splitsen in link­building binnen en buiten de web­site of app. Hier komen de termen on-page SEO en off-page SEO vandaan, termen waarop we binnenkort verder inzoomen. Met onze gratis e‑mailalert hoef je deze niet te missen.

Binnen de web­site gaat link­building over de zogenaamde link juice. Links van buiten naar binnen heten backlinks en bespreken we volgende week in deel 3. De link juice komt als laatste in deel 4 aan de beurt.

 

En dan?

Volgende week is het dus tijd voor de backlinks en de week daarop voor de link juice, maar binnenkort komen we uitgebreider terug op link­building, waarde­volle backlinks én autoriteit.* Waardevolle backlinks en autoriteit zijn in de ogen van Google namelijk onlosmakelijk met elkaar verbonden. Aan de hand van de blog­artikelen kun je vervolgens zelf actie ondernemen op weg naar een betere positie in de zoek­machine van Google.

Wil je deze en andere blog­artikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onder­aan – voor­bij de box met de lezers­­aan­bie­ding – even aan te melden voor de gratis e‑mail­alert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wan­neer er een nieuw artikel online staat.

Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!

* Autoriteit laat zich in deze context het snelste en eenvoudigste uitleggen als: hoe hoog mensen het merk hebben zitten.  Lees hier meer.
Omdat het bouwen aan autoriteit als een rode draad door ons vakgebied loopt, schenken we hieraan in ons blog regelmatig aandacht. Wil je nieuwe blogartikelen niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.

Uitbesteden heeft zo zijn voordelen

Uitbesteden is ook een inte­res­san­te optie en kan uiter­aard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze core­business is en zoekmachine-optimalisatie (SEO) daarvan een belangrijk onderdeel vormt.

Dit doen we in nauwe samen­werking met of voor zowel dienst­verlenende orga­ni­sa­ties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deel­oplos­singen. Hierdoor kan ieder­een doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend.  Lees hier meer over onze zorgverlening.

Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 070 - 381 91 81.


Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman - Content creator, merkenbouwer & conceptor

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ content­maker of merken­bouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karak­ter zeer breed onder­legd en altijd even toege­wijd. Nancy begon ooit als werk­tekenaar, maar schoolde al snel bij tot copy­writer.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijk­heden. Dat doet ze eigen­lijk met alles dat met haar vak­gebied te maken heeft. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplos­singen en ze is zeker niet wars van inno­vaties. Geen detail verliest ze hierbij uit het oog en… wat beter kan, kan beter!

 

Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van zoekmachine-optimalisatie (SEO), conversie-optimalisatie, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.

Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.



<< Direct terug naar home