Wat is linkbuilding? • 2/4 [simpele korte uitleg]
Bovenaan in Google, wie wil dat nou niet? Afhankelijk van hoe moordend de concurrentie is, is het hard of keihard werken. En dan bedoelen we ook echt keihard! Naast investeren in goede techniek en in de nodige ‘relevante content’, moet er goed voor de linkbuilding worden gezorgd. Linkbuilding speelt namelijk een zeer krachtige rol als het om zoekmachine-optimalisatie (SEO) gaat.
Maar wie spreekt over linkbuilding, moet wel weten wat hyperlinks of links zijn, wat backlinks zijn en wat er wordt bedoeld met de link juice. In deze serie zoomen we in op deze termen en leggen deze termen op eenvoudige wijze kort uit. Vandaag het antwoord op: wat is linkbuilding?
Wat gaan we doen en hebben we gedaan?
In 4 beknopte delen leggen we op eenvoudige wijze uit wat linkbuilding en link juice is en wat hyperlinks en backlinks zijn. Dit is deel 2.
- Deel 1 – Wat zijn hyperlinks en links? Terug naar deel 1.
- Deel 2 – Wat is linkbuilding?
- Deel 3 – Wat zijn backlinks? Direct door naar deel 3.
- Deel 4 – Wat is de link juice? Direct door naar deel 4.
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Het vorige deel. Zie hier direct boven.
- Wat is Google’s algoritme, PageRank en hoe dynamisch is het?
- Wat is SEO? En zoekmachine-optimalisatie? En hoe werkt het?
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over zoekmachine-optimalisatie (SEO). Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over zoekmachine-optimalisatie en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inleiding
Waarom is linkbuilding zo belangrijk?
Om zo hoog mogelijk getoond te worden tussen de organische resultaten op de resultaat-pagina’s van Google’s zoekmachine*, moet de website of app technisch goed in elkaar steken en de content perfect zijn. Dat kon en kan je alsnog lezen in onze vorige blogartikelen over zoekmachine-optimalisatie SEO (zie ook de 1e box). Vervolgens speelt linkbuilding een rol om de website nog hoger in de zoekmachine van Google te krijgen.
* Aangezien de zoekmachine van Google met 90% van alle zoekopdrachten veruit het grootste marktaandeel op het gebied van zoekmachines in Nederland heeft, gaat SEO in Nederland zo goed als altijd over Google. Lees meer hierover bij het kopje ‘SEO gaat in Nederland altijd over Google’ in ‘Hoe werken Google en andere zoekmachines’.
Linkbuilding is belangrijk voor de gebruiker én voor Google
Na het lezen van deel 1 weet je wat een hyperlink of link is en laat linkbuilding zich eenvoudig uitleggen. Dankzij de hyperlink kan de gebruiker sneller en eenvoudiger van A naar B. Je ziet dit in digitale documenten, maar waarschijnlijk kom je het dagelijks veel vaker tegen op internet en gebruik je ze volop… zonder erbij stil te staan.
Hyperlinks stroomlijnen het internetverkeer van A naar B. Hoe beter deze wegen zijn, hoe hoger de waardering van Google.
Deze soepele manier van navigeren over het internet, tussen websites, apps én erbinnen waardeert niet alleen de gebruiker, maar ook Google. Dáárom is linkbuilding zo belangrijk. Google wil natuurlijk de beste resultaten bieden voor zijn gebruikers. Websites waarheen en waarop het verkeer niet lekker loopt, zal de zoekmachine niet graag tonen. Voor apps geldt min of meer hetzelfde principe.
Let op de houdbaarheidsdatum!
Tussen moment van publicatie en wanneer jij dit leest, kunnen Google en andere zoekmachines hun waarderingssysteem (al)weer hebben aangepast. Houd daarom altijd rekening met deze handelswijze en dus met de beperkte houdbaarheid van artikelen en berichten over SEO.
Wat is linkbuilding in het kort?
Onze definitie
Linkbuilding is een activiteit en onderdeel van zoekmachine-optimalisatie waarbij het draait om de zorg voor meer verkeer naar een webpagina of specifiekere content op de website door het verzorgen van de juiste hyperlinks op de eigen website en op die van andere partijen die er werkelijk toe doen.
Met andere woorden
Linkbuilding gaat met name over het verzorgen van verbindingen tussen punten op het internet. Linkbuilding draait om hyperlinks op de website zelf en om kwalitatieve links die van buiten de website naar de website komen.
Zo heeft linkbuilding betrekking op het verkeer tussen websites, apps, webpagina’s en content, maar die links moeten dan wel allemaal gaan in de richting van datgene waarvoor de linkbuilding wordt ingezet. Dit kan zijn:
- de website, maar in de regel een pagina op de website;
- de app of een pagina in de app;
- specifiekere content op de website of in de app.
Gaat het om links die van buiten de website of app komen, dan moeten die komen van bronnen die door Google al hoog gewaardeerd worden. Dan zijn het ‘kwalitatieve’ backlinks of links.
SEO, link juice en backlinks
Linkbuilding valt onder de paraplu van zoekmachine-optimalisatie (SEO) en is op te splitsen in linkbuilding binnen en buiten de website of app. Hier komen de termen on-page SEO en off-page SEO vandaan, termen waarop we binnenkort verder inzoomen. Met onze gratis e‑mailalert hoef je deze niet te missen.
Binnen de website gaat linkbuilding over de zogenaamde link juice. Links van buiten naar binnen heten backlinks en bespreken we volgende week in deel 3. De link juice komt als laatste in deel 4 aan de beurt.
En dan?
Volgende week is het dus tijd voor de backlinks en de week daarop voor de link juice, maar binnenkort komen we uitgebreider terug op linkbuilding, waardevolle backlinks én autoriteit.* Waardevolle backlinks en autoriteit zijn in de ogen van Google namelijk onlosmakelijk met elkaar verbonden. Aan de hand van de blogartikelen kun je vervolgens zelf actie ondernemen op weg naar een betere positie in de zoekmachine van Google.
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de box met de lezersaanbieding – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!
* Autoriteit laat zich in deze context het snelste en eenvoudigste uitleggen als: hoe hoog mensen het merk hebben zitten. Lees hier meer.
Omdat het bouwen aan autoriteit als een rode draad door ons vakgebied loopt, schenken we hieraan in ons blog regelmatig aandacht. Wil je nieuwe blogartikelen niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Uitbesteden heeft zo zijn voordelen
Uitbesteden is ook een interessante optie en kan uiteraard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze corebusiness is en zoekmachine-optimalisatie (SEO) daarvan een belangrijk onderdeel vormt.
Dit doen we in nauwe samenwerking met of voor zowel dienstverlenende organisaties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deeloplossingen. Hierdoor kan iedereen doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend. Lees hier meer over onze zorgverlening.
Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van zoekmachine-optimalisatie (SEO), conversie-optimalisatie, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.