Conversie-optimalisatie, een must voor wie online meer wil verdienen

Wat is conversie-optimalisatie (CRO)? … een must voor wie online meer wil verdienen

Wie online meer wil verdienen, moet daar zorgen voor soepele klantreizen. Deze klantreizen beginnen al voordat iemand op de website of in de app belandt, maar daar moet dan wel alles optimaal ingericht zijn. Vanaf daar moet de potentiële klant verder begeleid worden tijdens zijn of haar reis. Als dat eenmaal goed zit, dan kun je echt gaan verdienen met of dankzij de website en/of de app.

Met conversie-optimalisatie help je potentiële klanten met zo min mogelijk struikelblokken steeds verder op zijn of haar klantreis.

Hiervoor moeten alle stappen van alle klantreizen goed in beeld zijn en ook in beeld blijven. Alleen dan kun je steeds weer zorgen voor optimale begeleiding. Alleen dan kan iedere stap voldoen aan de vereisten om hem of haar ‘moeiteloos’ door te laten reizen naar de volgende stap. Alleen zo maak je kans dat steeds meer reizigers de eindstreep halen.

 

Waarop wil je inzoomen?

 

Wat is conversie en conversie-optimalisatie (CRO) in het kort?

Wat is het en wat doet het?

Wie wil verkopen, moet zijn doelgroepen kennen en extreem goed begeleiden tijdens hun klantreizen.

Inzoomen

Aanpak conversie-optimalisatie (CRO) - Iedere klant, merk of dienst zijn eigen aanpak

Hoe we het aanpakken

Het proces van conversie-optimalisatie en onze aanpak; de klant ‘continu’ centraal stellen en bedienen.

Inzoomen

Conversie-optimalisatie / CRO • Veel gebruikte termen / terminologie

Uitleg diverse termen

De nodige terminologie, want op het gebied van conversie-optimalisatie (CRO) bieden we zelden losse diensten.

Inzoomen

 

… of lees hieronder gewoon verder.

 

 

 

Waarom is conversie-optimalisatie zo belangrijk?
In het verkoopproces telt ‘iedere’ stap mee

Op weg naar meer omzet moet je de klantreizen versoepelen én zul je iedere stap moeten optimaliseren. Werkelijk ie•de•re stap telt mee, want iedere stap – hoe onbenullig die ook lijkt – kan betekenen dat de potentiële klant afhaakt. Dan wordt de reis gestaakt en de website of app verlaten. Grote kans dat de concurrentie met open armen deze mensen staat op te wachten.

Daarom en hiervoor moet iedere stap van de klantreis in beeld worden gebracht en vervolgens zo goed als mogelijk worden ingericht. Iedere stap moet voldoen aan de eisen om de potentiële klant ‘moeiteloos’ door te laten reizen naar de volgende stap.

Des te minder moeite iedere stap de reiziger kost, des te kleiner is de kans dat hij moe of rusteloos wordt en afhaakt.

En dan hebben we het hier niet alleen over het bestel- en betaalproces. Ook als er niets via de website of app wordt verkocht, wil je dat bezoekers en gebruikers klant worden of dat ze iets anders doen. Er is altijd wel een doel.

Je moet de bezoekers en gebruikers daarvoor wel op een niet opdringerige manier duidelijk maken wat de volgende stap op hun klantreis is. Je gidst ze als een reisleider en brengt ze steeds verder; van de ene stap naar de volgende stap. Zo hoeven ze zelf niet eens na te denken over de volgende stap. Dát is conversie-optimalisatie; het versoepelen van klantreizen. Op deze pagina kun je daarover meer lezen en over wat wij daarin kunnen betekenen.

 

Uitbesteden conversie-optimalisatie heeft veel voordelen

Zoals je begrijpt, zijn wij specialisten op het gebied van conversie-optimalisatie wat bijna geheel steunt op content-marketing wat ook weer in teken staat van het bouwen aan een sterk merk. Gelukkig staat dit allemaal tegenwoordig ook nog eens zo goed als gelijk aan zoekmachine-optimalisatie (SEO). ‘De online zorg voor meer klanten voor onze klanten’, is niet voor niets onze corebusiness én onze lijfspreuk. Je bent dus aan het juiste adres.

Conversie-optimalisatie inzetten op weg naar meer omzet

Conversie-optimalisatie uitbesteden is een interessante en waardevolle zet op weg naar meer omzet. Dat kun je uiteraard aan ons, the Content Care Company. Wij helpen graag en doen dit ook zeer succesvol voor zowel organisaties werkzaam in de dienstverlening (B2B en B2C) als voor non-profit-organisaties en dan met name in de regio Den Haag.

Taken slim verdelen om meer te verdienen

We kunnen hierbij álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deeloplossingen. Hierdoor kan iedereen doen waar hij of zij goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend.  Lees hier meer over onze zorgverlening.

Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jouw of jullie merk kunnen betekenen? Bel dan met: 070 - 381 91 81.


Waarom is conversie-optimalisatie zo belangrijk?

Met conversie-optimalisatie perfectioneer je de website en/of de app. Het zorgt ervoor dat online ‘de belangrijke duwtjes om klanten van potentiële klanten te maken’ worden gegeven. Deze duwtjes moeten dan wel op het juiste moment op de juiste manier en in de juiste dosering worden gegeven.

Geheel afhankelijk van het business-model kun je met een geoptimaliseerde website en/of app zelfs ervoor zorgen dat deze klanten vaste klanten worden. Deze voordelen dragen bij aan een stabiel bestaansrecht.

Het verhaal

Wanneer mensen iets op internet niet snel kunnen vinden, raken ze al snel gefrustreerd en haken ze af. Meestal gaan ze terug naar de zoekmachine of direct door naar de website of app van de concurrent en zoeken daar verder. De bron van hun frustratie zal niet snel opnieuw worden bezocht of gebruikt. Dit klinkt kort door de bocht, maar het is nou eenmaal hoe het werkt… of eigenlijk: hoe het ‘niet’ werkt.

Frustraties leiden niet tot vertrouwen, niet tot meer verkoop en ook niet tot een mooie positie in Google.

Om te kopen heb je vertrouwen nodig in wat je koopt. Hoe groter het financiële risico, hoe meer vertrouwen nodig is. Frustraties leiden natuurlijk niet tot vertrouwen.

Als je het bovenstaande nooit meer vergeet, blijf je altijd bij de les. Je snapt waarom conversie-optimalisatie zo ontzettend belangrijk is als je meer uit de website en/of app wilt halen. Ook als je meer wilt halen uit alle moeite en financiële middelen die reeds zijn besteed – en nog besteed gaan worden – om aan het merk te bouwen en om mensen naar de website of app te lokken. Als ze daar vastlopen, is alles dat hieraan voorafging uiteindelijk voor niets geweest.

 

Wat vind je verder op deze pagina?

LET OP!

De rest van deze pagina is niet alleen bedoeld als verkoopinstrument, maar ook om bezoekers van onze website wegwijs te maken in onze wereld. We leggen daarom diverse termen tegelijk kort uit.

 

 

Wat is conversie en conversie-optimalisatie (CRO) in het kort?

 

Wat is…
Conversie en conversie-optimalisatie in het kort

Wat is conversie?

Conversie is het minder alledaagse synoniem voor omzetting, maar het is in deze context vooral gerelateerd aan het Engelse conversion in Conversion Rate Optimization (CRO). In het Nederlands zeggen we conversie-optimalisatie. In onze wereld bedoelt men met conversie:

Conversie is het omzetten van investeringen en inspanningen ‘voor’ het gewenste doel ‘in’ het gewenste doel.

‘Het gewenste doel’ is een bepaalde gewenste (re)actie en vaak een ‘gewenste transactie’ die de (online) ‘gast’ onderneemt. Dit is doorgaans een commercieel interessante actie, maar ‘gewenste transacties’ zijn er echt in allerlei soorten en maten. Ze zijn allemaal belangrijk voor het (online) succes van een organisatie en dus voor de bedrijfsdoelen en het bestaansrecht.

Soorten conversies en de indeling

Online

Gewenste en zeer duidelijke transacties op websites en in apps zijn onder andere:

  • klikken op een button (knop);
  • aanmelding voor bijvoorbeeld de nieuwsbrief (in ruil voor het e‑mailadres);
  • download van een whitepaper of brochure (in ruil voor het e‑mailadres);
  • daadwerkelijke aankoop van het aanbod;
  • bellen met het gedeelde telefoonnummer.

Van gewenste transacties buiten de eigen website en/of app is het klikken op online-advertenties als die van Google Ads en Facebook het meest voor de hand liggende en duidelijkste voorbeeld.

Zoals je ziet:

Conversie gaat niet per se en altijd over directe verkoop.

Offline

Gewenste transacties die je in het gewone leven tegenkomt zijn onder andere:

  • iets afrekenen bij de kassa, bijvoorbeeld je boodschappen;
  • een nieuwe keuken of badkamer bestellen;
  • met de brochure (van de dienstverlener) geïnteresseerd de zaak verlaten;
  • het telefoontje van de prospect dat volgt.

Het succes van de meeste merken is vaak afhankelijk van zowel de conversie online als de conversie in het gewone leven.

Indeling op soort

Je voelt hem al aankomen: mensen die dagelijks bezig zijn met conversie hebben hun eigen vakjargon. Ze spreken dan bijvoorbeeld over:

  • micro- en macro-conversies;
  • zachte, medium en harde conversies;
  • soft, medium en direct conversions.

Er is geen standaard of voorkeur, bovendien mag iedereen en iedere organisatie ook een eigen indeling maken. De hier genoemde indelingen komen wel het vaakst voor.

Verder inzoomen?

Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over conversie-optimalisatie (CRO). Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over conversie-optimalisatie en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert.  Klik hier.


Wat is conversie-optimalisatie?

Wanneer je alles inzet en doet om de kans op deze ‘gewenste transacties’ te vergroten, spreek je over conversie-optimalisatie. Conversie-optimalisatie is de Nederlandse vertaling of variant van het Engelse Conversion Rate Optimization (CRO) en heeft direct te maken met de conversie-ratio.

Met conversie-optimalisatie schroef je de kans dat bezoekers werkelijk klant worden tot het maximale omhoog.

Ook hierbij draait alles weer om de gast (bezoeker, gebruiker, et cetera). Vergeet dat nooit! Het doel van conversie-optimalisatie is dat je de hoeveelheid gasten dat converteert en de frequentie waarin dit gebeurt, steeds verder omhoog schroeft. Hoe dat in zijn werk gaat, dat wordt hier een te lang verhaal om op in te gaan. In onze blogartikelen leggen we hiervan steeds een stukje uit.*

* Wil je onze blogartikelen niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert.  Klik hier. Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over conversie-optimalisatie (CRO).


Conversie-optimalisatie en de klantreis

Een klantreis begint met de eerste kennismaking en het weten waar potentiële klanten dan behoefte aan hebben. Je helpt deze mensen online de weg te vinden en biedt ze wat ze daarvoor nodig hebben. Dit stap voor stap en net zo lang tot ze klant worden.
Vanaf dan moet alles worden gedaan om ze als klant te behouden. Je wilt dat ze regelmatig terugkomen en dus vaste en het liefst loyale klanten worden.

Op deze manier ga je met de juiste content van de kennismaking via het bouwen aan vertrouwen richting verkoop, van conversie naar conversie en zo richting ‘het ultieme conversie-doel’. ‘Het ultieme conversie-doel’ is het moment dat handelswaar voor geld wordt geruild.

Offline liggen er genoeg kansen om mensen te helpen tijdens hun klantreis. IKEA laat natuurlijk niet voor niets nog steeds hun catalogus drukken.

Conversie-optimalisatie zorgt dat deze processen online op een zo hoog mogelijk niveau komen te liggen. In deze processen pakt content-marketing daar waar het kan zijn waardevolle rol en dat is bijna overal het geval, zeker online. Maar offline kan content ook een waardevolle bijdrage leveren. Drukwerk kan mensen net zo goed helpen tijdens hun klantreis.

Je snapt nu wat er gebeurt als deze reizen niet lekker lopen.


Optimaliseren is vooral meten en verbeteren

Voor conversie-optimalisatie worden de klantreizen online goed in de gaten gehouden. Van iedere belangrijke stap wordt gemeten hoeveel gasten van alle gasten de stap naar de volgende fase zetten. De verhouding tussen die 2 waarden vormt de conversie-ratio.*

Aan de hand van de resultaten weet je waar het wringt, waar het lekker loopt en scherp je het content-beleid daar vervolgens op aan. Ook A/B-testing kan hiervoor worden ingezet. Zo wordt de reis steeds verder verbeterd; geoptimaliseerd.

Wie niet meet, weet niet waar het goed en fout gaat… en gaat dus nooit het maximale uit de website halen.

Dit is een cyclus die zich continu herhaalt. Zo wordt het resultaat steeds beter, maar vergeet ook niet dat mensen en de markt niet stilstaan. Om de doelstellingen te bereiken, moet je blijven voldoen aan hun informatie-behoeften*. Dát is conversie-optimalisatie!

* Wij weten dat je woorden als conversie-ratio en informatie-behoeften ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.


Directe relatie met content-marketing

Tussen conversie-optimalisatie en content-marketing bestaat dus een directe relatie. Wil de content-marketing succesvol zijn, moet je zorgen dat de content geoptimaliseerd is voor zoveel mogelijk conversie. Wil je dat de conversie-optimalisatie slaagt, dan ben je afhankelijk van de content.

De rol van content-marketing

Zonder deelnemers aan de klantreis, is er ook geen klantreis. Content-marketing moet zorgen voor zoveel mogelijk deelnemers van het juiste soort en deze deelnemers trakteren op waardevolle content. Dit is wat wij ‘relevante content’ noemen; de deelnemer moet er content mee zijn en voor terugkomen. Ondertussen reist de deelnemer steeds verder.

Content-marketing moet niet alleen zorgen voor zo veel mogelijk deelnemers aan het begin van de klantreis, maar ook dat zij de reis voltooien.

Content-marketing speelt zich dan ook niet alleen op de website en/of in de app af, maar heeft de belangrijke taak ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk potentiële klanten aan de klantreis deelnemen en vertrouwen in het merk en het aanbod krijgen.

Dit begint ver buiten de website en/of app en dat is tegenwoordig extreem vaak op social media. Het begint altijd met de eerste kennismaking met het merk en dat is vaak online, maar besef dat dat ook offline kan zijn. Ook daar kun of zou je conversie-optimalisatie moeten toepassen.

Wat zijn de wederzijdse eisen?

Goede content moet voldoen aan de informatie-behoeften van de ‘gast’. Goede content zal de gast op deze manier begeleiden op zijn klantreis. Effectieve content geeft de gast ook het laatste duwtje om koper te worden en helpt vervolgens om klant te blijven.

Door de klantreizen te onderzoeken – het zijn er meestal meer dan 1 – leer je de gasten steeds beter kennen. Met de juiste content probeer je potentiële klanten op hun wenken te bedienen. Conversie-optimalisatie steunt dan ook op 2 pijlers:

  • die van testen (meten en analyseren);
  • die van met de juiste content de nodige zaken verbeteren of de hiaten te vullen met nieuwe content.

En Google vindt het allemaal ook geweldig

Tot slot maak je met soepel lopende klantreizen een hele goede indruk op Google. Google weet dondersgoed hoe lang mensen hun klantreis volhouden. Google weet zelfs precies wanneer ze waar afhaken. Google heeft werkelijk alles in de smiezen.

Maar Google ziet dus ook dat alles op rolletjes loopt en de gasten worden beloond voor hun bezoek of gebruik. Dát zal Google belonen met een betere positie in de zoekmachine van Google.

Als je wilt blijven scoren, zul je bovenop de bewegingen in de markt moeten blijven zitten.

Wij durven alleen geen toppositie te garanderen, want daarvoor moeten we eerst weten wat de concurrentie heeft bereikt. Bovendien moeten we dan ook weten wat de concurrentie gaat bereiken. En natuurlijk ben je ook nog eens afhankelijk van tendensen in de markt.

We zouden het graag mooier maken, maar dit is nu eenmaal hoe het is. Máár dat het merk na conversie-optimalisatie beter gaat scoren, dát is wel zo goed als zeker.


Wat speelt nog meer mee?

Verder inzoomen?

Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over conversie-optimalisatie (CRO). Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over conversie-optimalisatie en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert.  Klik hier.


Aanpakken of wachten tot er iets gebeurt?

Wij snappen dat kleine tot middelgrote organisaties huiverig zijn om budget vrij te maken om de website en/of app te optimaliseren tot een krachtige lead-machine. Deze zaken hebben al een aardige duit gekost.

Toch is dit meer dan alleen jammer. Zeker gezien de kosten van conversie-optimalisatie. Met een redelijk klein budget voor de eerste aanzet van de conversie-optimalisatie kun je er namelijk al voor zorgen dat de website en/of app beter gaan presteren!

Wie A zegt, moet ook B zeggen

De website en/of app zijn er toch al. Om meer uit de huidige gasten te halen, is het dan ook vaak niet meer dan een kwestie van doorpakken. Het zijn de laatste loodjes, maar wel essentiële loodjes om de gast te converteren tot klant.

Het gezegde ‘Wie A zegt, moet ook B zeggen’, is hier meer dan zomaar een gezegde.

En dan verder

Vanaf daar kun of moet je verder. Nu je het beste uit de website en/of app weet te halen, kun je verder met leads genereren door de juiste gasten uit te nodigen op de website en/of in de app. De eerste winst uit de conversie-optimalisatie kun je weer investeren in nog meer waardevolle leads én klanten. Met andere woorden:

Conversie-optimalisatie is investeren in meer omzet én in de toekomst… investeren in een organisatie met een stabiel bestaansrecht.

Zie ook ‘Onze aanpak’ hier direct onder.

 

 

Aanpak conversie-optimalisatie (CRO) - Iedere klant, merk of dienst zijn eigen aanpak

 

Het proces en onze aanpak
Iedere klant, merk of dienst zijn eigen aanpak

Omdat de voor meer conversie ingezette middelen nogal verschillen van organisatie tot organisatie, is het lastig om hier kort en krachtig onze aanpak te beschrijven. Sowieso is iedere klant uniek en werken we graag samen. Hierdoor is onze aanpak iedere keer weer net even anders.

We doen alleen dat wat nodig is en waarvan we denken dat dit rendabel is voor onze klant. Uiteraard doen we dat alleen als de klant dat vraagt. Maar laten we eens kijken naar wat nodig kan zijn.

 

  • Klantreizen gedetailleerd in beeld brengen.
  • Invloedrijke zaken en doelstellingen per klantreis in beeld brengen.
  • Nulmetingen voor alle stappen. (Dit per klantreis of voor de gekozen klantreis wat afhangt van de hoeveelheid reizen, de lengte van de reizen en de urgentie.)
  • Analyseren.
  • Besluiten wat als eerste moet worden aangepakt.
  • Dan kun je gaan verbeteren, dat testen, meten, analyseren en als het goed genoeg is doorvoeren.
  • Deze reis komt vervolgens in de onderhoudsfase.
  • Dan is het tijd voor het begin van deze reis en om die te gaan verbeteren. Dit is dus het stuk voor de website of app wordt bezocht of gebruikt. Op dit stuk heb je geen of minder invloed, maar het speelt wel een zeer belangrijke rol. Je verbetert wat verbeterd kan worden.
  • De volgende klantreis kan op dezelfde manier worden aangepakt.

Uitbesteden? Of samenwerken?

CRO is geheel uit te besteden, maar we werken net zo graag samen. Waar de klant zelf zijn handen wil laten wapperen en dat ook werkelijk zinvol is, kunnen we de taken verdelen of zorgen wij alleen voor deeloplossingen. De klant kan dan bijvoorbeeld voor ontbrekende content zorgen of voor de verspreiding ervan, maar laten we dat maar bekijken als we met elkaar aan tafel zitten.

Nodig jij ons uit? Ons nummer is: 070 - 381 91 81.


Wat kost conversie-optimalisatie?

Laatste en terechte vraag, maar is het antwoord na het lezen van het bovenstaande nog écht interessant?

Sowieso moet een investering in conversie-optimalisatie zichzelf – in de regel – snel terugbetalen en meer dan terugbetalen, maar voor the Content Care Company geldt: als wij denken dat iets niet rendabel is voor de opdrachtgever, beginnen we er niet eens aan.

Tot slot vallen de prijzen ook nog eens enorm mee. Misschien toch maar even bellen naar bovenstaand nummer?

Kijk hier voor een indicatie van onze pakketten en de prijzen. Wedden dat de prijzen enorm meevallen?

 

 

Diensten conversie-optimalisatie / CRO

 

Welke diensten bieden wij op dit terrein?

Wat betreft conversie-optimalisatie is het lastig om onderdelen hiervan als losse diensten aan te bieden.  Lees hierover meer bij ‘Onze aanpak’ vlak hierboven.

Daarnaast kunnen we wel helpen met diverse losse taken in teken van de conversie-optimalisatie. We kunnen ze ook geheel verzorgen. Denk hierbij aan de A/B-testing, klantreizen in kaart brengen en/of deze verbeteren, het ontwikkelen van de buyer persona’s, et cetera. We doen waarvoor onze zorg wordt ingeschakeld en dan alleen als dat zinvol is. Alles in goed overleg.

Onder het Conversie Care Pakket vind je een lijst met termen die we op dit gebied veel gebruiken. Veel van deze termen behoren ook tot onze diensten.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze pakketten en het aanvragen ervan, kun je ons gewoon bellen op: 070 - 381 91 81.

 

Wat is het…
Conversie Care Pakket

Bij samenwerkingen* zetten wij bijna altijd onze pakketten in. Zo geef je met de Conversie Care Pakketten de zorg voor de conversie deels of geheel uit handen.

Alle pakketten liggen in de basis vast, maar zijn met al onze diensten uit te breiden. Ook kunnen er diensten vanaf en zo worden de pakketten uiteindelijk toch weer maatwerk.

* Wij werken soms voor de klant, maar meestal met de klant samen. Dus: samenwerkingen.

Meer informatie

Lees hier meer over onze aanpak, tarieven en zorgpakketten. Of bel direct met: 070 - 381 91 81.

Je kunt ook gaan naar: Conversie Care Pakketten, de snelste weg naar meer ‘online’ omzet, want daar vind je:

 

 

Conversie-optimalisatie / CRO • Veel gebruikte termen / terminologie

 

Veel gebruikte termen op het gebied van conversie-optimalisatie

 

Op deze pagina vind je verder een lijst met termen die behoren tot ons werkveld van conversie-optimalisatie en dus van het streven naar meer omzet via de website en/of app. Onderstaande termen kom je regelmatig tegen in onze blogartikelen en op andere plekken op deze website. Wie ons inhuurt en met ons samenwerkt, zal deze termen ook regelmatig horen vallen.

 

 

Wat is…
A/B-testing / split-testing

Om te kijken welke versie van een online-uiting het beste scoort, wordt A/B-testing ingezet. De ene versie is A en de andere is B. Hiervoor worden ontvangers, bezoekers of gebruikers in 2 groepen verdeeld. Vervolgens krijgt de ene groep versie A voorgeschoteld en de andere versie B. De gewenste reacties worden gemeten en aan de hand van de resultaten wordt de beste versie ingezet.

Met 2 varianten op die versie kan dit proces worden herhaald, en zo verder. Bij webshops is A/B‑testing dan ook een continu proces. Toch kan het ook slim worden ingezet door kleinere bedrijven, bijvoorbeeld voor het verbeteren van het effect van digitale nieuwsbrieven.

Verder inzoomen?

Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over conversie-optimalisatie (CRO). Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over conversie-optimalisatie en gerelateerde onder­werpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.


Wij helpen

Je kunt ons invliegen om de gehele conversie-optimalisatie te verzorgen, maar wij kunnen ook alleen het testen verzorgen. Bel voor meer informatie en om je wensen te bespreken met: 070 - 381 91 81.

 

Wat zijn de…
Buyer journey en customer journey

De buyer en customer journeys vormen samen de reizen die (potentiële) klanten afleggen vanaf de eerste kleine stapjes in de oriëntatie-fase tot ver nadat ze trouwe en loyale klanten zijn. De buyer journey loopt door in de customer journey. De buyer journey loopt tot de aankoop en dat is waar de customer journey start.

Omdat er vaak meer dan 1 doelgroep is en mensen via allerlei externe kanalen op de website of in de app landen, zijn er altijd meerdere buyer journeys. Het is wel mogelijk en het komt ook vaak voor dat 2 of meerdere journeys op den duur samenkomen en als 1 verder gaan.

Bij beide reizen draait eigenlijk alles om het continu voldoen aan de informatie-behoeften* tijdens die reizen.

* Wij weten dat je woorden als informatie-behoeften ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.

Synoniemen

Synoniemen en de Nederlandse benamingen zijn kopersreis en klantreis.

Nauwkeurig in kaart brengen

Het is belangrijk om alle buyer en customer journeys in kaart te brengen, zeker de waardevolste. Als helder is welke fases potentiële klanten en bestaande klanten doorlopen, wat de ervaringen en de belevingen daarbij zijn en wat op verschillende momenten de informatie-behoefte is, kan het proces hierop worden ingericht.

Online kan dit zelfs voor een deel automatisch. De journeys zijn niet alleen meetbaar en verbeterbaar, maar met conversie-optimalisatie valt ook veel winst te behalen met betrekking tot de after-sales, merktrouw, klantloyaliteit en dus voor de klantretentie (klantbehoud).

Buyer journey

De buyer journey start op het moment dat de persoon voor het eerst in contact komt of treedt met de organisatie, het merk en/of het aanbod. Dit kan op veel verschillende manieren.

Het bezoek aan de website of gebruik van de app is dan ook in de regel het startpunt, dat is vaak het onder ogen krijgen van de content op een social-media-platform of bijvoorbeeld een folder in de brievenbus waar zijn of haar oog (bij uitzondering) op valt. Het kan bijvoorbeeld ook een tip van een relatie, een advertentie of een meegepakte folder. Pas daarna komt de website of app, al dan niet voorafgegaan door een Google-actie.

De buyer journey stopt bij de aankoop en wordt ook wel de klantreis genoemd. Je snapt dat dit best verwarrend is. De term kopersreis valt helaas te weinig. Terwijl het tijdens deze reizen duidelijk om andere informatie-behoeften gaat.

Customer journey

De customer journey start waar de buyer journey eindigt; bij de eerste aankoop. De buyer wordt verwelkomd als klant. Hiermee start een nieuwe reis en dus een nieuwe reeks van interacties. De bedoeling is de persoon zo tevreden mogelijk te houden in de hoop dat deze koper een trouwe en loyale klant wordt. Misschien zelfs wel een ambassadeur die zijn/haar familie, vrienden en netwerk enthousiasmeert voor het merk en het aanbod.

Vaak komt een deel van deze reizen samen en kunnen ze zelfs versmelten met een buyer journey. Iedere koper van Zalando zal – of het nou om een bestaande of nieuwe klant gaat – uiteindelijk op dezelfde manier een trui bestellen en afrekenen.

De customer journey wordt ook wel de klantreis genoemd en is dus wat anders dan de buyer journey… terwijl dat er vaak wel mee wordt bedoeld.


Wij helpen

Het verbeteren van de buyer en customer journeys is waar je bij conversie-optimalisatie mee bezig bent en is dus niet los te koppelen als dienst. Voor vragen hierover kun je bellen met: 070 - 381 91 81. Je kunt dan ook gelijk je wensen bespreken.

 

Wat is een…
Buyer persona en customer persona (voor de content)

Buyer persona

Een buyer persona is een fictief persoon die lijkt op een potentiële klant en representatief is voor 1 doelgroep. Doorgaans zijn er meerdere doelgroepen en zijn er dus ook meerdere buyer persona’s.

De buyer persona heeft een gedetailleerd profiel inclusief karakter, uiterlijk en voornaam. Om hem of haar te verpersoonlijken wordt hij of zij dan ook genoemd bij zijn of haar voornaam.

Wat heb je eraan?

Het profiel is gebaseerd op de behoeften en het gedrag van de doelgroep die het representeert. Hierdoor kun je je eenvoudiger inleven in dit type potentiële koper en aan zijn of haar wensen tijdens de buyer journey voldoen. Het antwoord op de vraag: ‘wat wil en zoekt Hans?’ is makkelijker te geven dan op: ‘wat wil en zoekt doelgroep B?’.

Buyer persona voor de content

In vergelijking tot de buyer persona heeft een buyer persona voor de content specifiekere eisen met betrekking tot de content tijdens dat stuk van de buyer journey dat online plaatsvindt. Dit gaat over de (klant)reis tot aankoop en dus over de kopersreis.

Voor de content biedt deze persona meer houvast, want in het profiel staan ook de informatie-behoeften tijdens de bijbehorende reis. Zo zijn mannen in de regel meer geïnteresseerd in de technische details dan vrouwen. Dit zie je dan in profielen terug.

Customer persona en customer persona voor de content

Het idee achter de customer persona is hetzelfde als bij de buyer persona. Het enige verschil is dat het hierbij om bestaande klanten gaat en om de customer journey. De customer persona voor de content heeft dan ook betrekking op dat stuk van de customer journey dat online plaatsvindt.

Customer persona of toch buyer persona?

De term customer persona wordt net zo weinig gebruikt als customer journey. Deze persona’s worden vaak ook gewoon buyer persona’s genoemd. Zolang iedere partij in de praktijk maar weet waar de persona – genoemd bij zijn of haar voornaam – voor staat, is dat geen probleem.

In theorie is er voor de stra­te­gie dus wel een duidelijk verschil.


Wij helpen

De buyer persona’s en zeker de buyer persona’s voor de content zijn extreem belangrijk voor zowel de content-marketing, online marketing als de conversie-optimalisatie. Wij kunnen deze voor jou of jullie ontwikkelen en leren je uiteraard ook hoe je ze moet gebruiken (wat vrij eenvoudig is).

Voor meer informatie bel je met: 070 - 381 91 81.

 

Wat is een…
Call to action (CtA)

Een call to action – oproep of aanzet tot actie – wordt niet alleen online ingezet op bijvoorbeeld een website, in een e‑mailing of een post op social media, maar ook offline in reclames, op billboards, op tv, in magazines, brochures en direct mail.

De call to action is een aanmoediging tot conversie. Deze aanmoediging kan in de tekst verborgen zitten, maar kan ook een duidelijk herkenbare oproep zijn. Ook bepaalde visuele elementen als de zogenaamde buttons kunnen een call to action zijn.

In welke vorm je de call to action ook tegenkomt, het moet de lezer net dat extra zetje geven. Het extra zetje om een bestelling te doen, om een bepaald telefoonnummer te bellen of om die interessante informatie te downloaden. Dit laatste natuurlijk wel in ruil voor de e‑mailgegevens.

Van licht naar zwaar

Begrijp dat call to actions over zowel grote als kleine acties gaan. Dit gaat van uitnodigingen om te klikken op linkjes of buttons tot aanmoedigingen voor de ingrijpendste aankopen. Maar het kan ook hét zetje zijn om de vuilnis op tijd buiten te zetten.

Call to actions kunnen dus niet alleen worden ingezet voor commerciële doeleinden, maar ook voor niet-commerciële. Het doel van alle call to actions is om de ontvanger van de boodschap te laten doen wat de aanbieder hoopt dat hij of zij doet.


Wij helpen

Hoe maak je effectieve – niet te opdringerige, maar toch duidelijke – call to actions? Dat is niet voor iedere partij even makkelijk, maar wij staan klaar om te helpen. Bel voor meer informatie over onze zorg met: 070 - 381 91 81.

 

Wat is de…
Click Through Rate (CTR) / klikfrequentie

De Click Through Rate (CTR) gaat over het aantal ‘gasten’ op een bepaalde plek (meestal op het internet) dat daar op een specifieke link klikt. Hiermee wordt het effect gemeten van bijvoorbeeld een online advertentie (banner) waaraan een specifieke link is gekoppeld of van de digitale nieuwsbrief waarin de specifieke link staat.

De CTR vanaf een pagina op de website of in de app naar een andere pagina op of in dezelfde website of app, wordt ook gemeten voor de conversie-optimalisatie.

De rol voor de conversie-ratio

De CTR heb je nodig om de conversie-ratio te berekenen.

De rol voor de SEO

Of de CTR van invloed is op de SEO, daarover is al lange tijd een discussie gaande. De een zegt van wel en de ander beweert van niet. Google zelf zegt dat de CTR geen factor is in hun algoritme.*

Synoniemen

Synoniemen voor Click Through Rate, zijn: click rate, klikratio en klikfrequentie.

Click rate is niet hetzelfde als clickbait.

Verder inzoomen?

Of ga naar het over­zicht van alle blog­artikelen over zoekmachine-optimalisatie (SEO). Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over zoekmachine-optimalisatie en gerela­teerde onder­­werpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert.  Klik hier.

 

Wat is de…
Conversie-attributie / conversion attribution

Conversie-attributie heeft te maken met conversie-doelen en dan met name met de subdoelen. Dit zijn laagdrempelige stappen die vooraf gaan aan ‘het ultieme conversie-doel’, wat vaak de daadwerkelijke ‘koop’ is.

We spreken nu over micro-conversies, zachte conversies of soft conversions en over medium conversies of medium conversions. Deze stappen zijn essentieel voor het bouwen aan vertrouwen in het merk. Ze leveren een attributie (bijdrage) aan ‘het ultieme conversie-doel’.

Meetbaar door koppeling met bron

Door de bron te koppelen aan de conversie wordt de attributie van de bron meetbaar. Zo kan met behulp van cookies en analyse-software als Google Analytics niet alleen worden bepaald ‘via welke bron de gast op de website of in de app belandde voor hij of zij een aankoop deed’, maar ook ‘welke bron de meeste waarde levert’.

Hiermee kan de waarde van bijvoorbeeld externe links, zoekwoorden en advertenties worden bepaald. Hoe hoger de waarde, hoe groter en dus belangrijker deze conversie in het totaalplaatje is.

Diverse richtingen

Bovenstaande uitleg klinkt misschien eenvoudig, maar weet dat de paden of reizen die gasten afleggen nogal verschillen. Voor de gast (eindelijk) een aankoop doet, kan de gast via verschillende paden meerdere malen de website bezoeken of de app gebruiken. Je kunt de conversie dan aan de eerste, aan de laatste of aan meerdere bronnen toekennen. Hiervoor zijn diverse modellen ontwikkeld.

 

Wat is de…
Conversie-ratio / conversion rate

Omzetting is een synoniem van conversie. Met converteren bedoelt men in onze wereld: het omzetten van investeringen in en inspanningen voor het gewenst doel in het gewenste doel. Je zet in wat mogelijk is om ervoor te zorgen dat de eindgebruiker een bepaalde (re)actie onderneemt.

Die (re)acties worden gemeten en het percentage geslaagde (re)acties daarvan vormt de conversie-ratio of conversion rate. Anders gezegd: het percentage van alle gebruikers die de gewenste actie wel onderneemt ten opzichte van alle gebruikers is de conversie-ratio.

De conversie-ratio wordt uitgedrukt in een cijfer. Bijvoorbeeld 2 in plaats van 2%.

Aan de hand van tests en meetresultaten weet je wat wel en niet werkt en scherp je het content-beleid daarop aan. De conversie-ratio zou dan moeten verbeteren. Dit is een cyclus die zich continu herhaalt en wordt conversie-optimalisatie genoemd. Zie het verhaal bovenaan deze pagina.  Naar boven.

Verder inzoomen?

Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over conversie-optimalisatie (CRO). Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over conversie-optimalisatie en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert.  Klik hier.

 

Wat is…
Conversie-tracking / conversion tracking

Conversie-tracking of conversion tracking is een methode om gegevens te verzamelen over conversie-aantallen en de conversie-ratio van bepaalde conversie-typen. Conversion tracking kan ook slaan op waar de ‘gasten’ vandaan komen. Zo krijg je inzicht over wie waar vandaan komt en of bijvoorbeeld een advertentie-campagne het geld en de moeite waard is.


Wij helpen

Conversie-tracking vormt in de regel een vast onderdeel van conversie-optimalisatie, maar we kunnen dit – als de opdrachtgever dat wenst – ook als losse dienst aanbieden. Bel voor meer informatie over conversie-tracking en onze aanvullende zorg op weg naar meer klanten met: 070 - 381 91 81.

Wij weten dat je woorden als conversie-aantallen, conversie-ratio, advertentie-campagne, et cetera, allemaal ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.

 

Wat zijn de…
Conversion funnel en sales funnel

De conversion funnel en de sales funnel zijn visuele weergaven – trechters of andere modellen – van hoe potentiële klanten zich door de fases van de klantreis bewegen, waar ze afvallen en wanneer het deel dat overblijft uiteindelijk wel klant wordt.

Intentie-fases

De fases worden ook wel intentie-fases of intent phases genoemd en hebben te maken met de bewustzijnsniveaus waarin potentiële klanten zich bevinden. Deze fases sturen marketing– en verkoopinspanningen, en dus ook de inspanningen voor de content-marketing, conversie-optimalisatie en zoek­machine-opti­ma­li­sa­tie (SEO).

Een indeling van deze fases kan zijn:

  • Bewustzijn – Het besef dat de behoefte er is.
  • Overweging – Onderzoek naar hoe deze in te vullen; wat heb ik nodig of wil ik hebben?
  • Beslissing – Klaar om te kopen.

De sales funnel is eigenlijk niet meer dan een ordinaire afvalrace.

Het aantal funnels

De conversion funnel en sales funnel zijn niet geheel identiek, maar belangrijker is te beseffen dat bij sommige merken – en denk dan vooral aan organisaties werkzaam in de dienstverlening – er vaak maar 1 of enkele funnels zijn, terwijl bij partijen in e‑commerce er net zoveel funnels als klantreizen zijn en dat zijn er vaak aardig wat. Het aantal funnels verschilt dus per aanbod.

Misschien moet je de buyer en customer journeys maar gewoon zien als een grote trechter waar aan het begin veel deelnemers zijn en op het einde enkelen overblijven.

 

Wat is…
E‑commerce / e‑business / m‑commerce

E‑commerce komt van electronic commerce en is de verzamelnaam voor alle handel via elektronische netwerken. Meestal heeft e‑commerce betrekking op online verkopen en kopen van producten en diensten, maar in principe staat e‑commerce voor alle activiteiten en transacties die op digitale wijze worden afgehandeld.

E‑commerce mag je daarom vrij breed zien en mag je alle elektronische handel onder laten vallen, dus ook verkoop per e‑mail. Een aankoop doen in een webshop is alleen wel het meest voor de hand liggende voorbeeld van e‑commerce. Voor veel bedrijven is e-commerce ondertussen het belangrijkste kanaal voor de verkoop geworden.

Welke bezigheden vallen onder e‑commerce?

Diverse gerelateerde bedrijfsprocessen als distributie, (online) marketing en communicatie met de klant kun je ook tot e‑commerce rekenen. Conversie-optimalisatie staat sowieso voor het grootste deel in teken van e‑commerce.

Verschil e‑commerce en detailhandel

Wellicht vraag je je nu af wat het verschil is tussen e‑commerce en de detailhandel van vandaag de dag? Dat doen wij ook. Wij vermoeden dat e‑commerce straks de standaard is en of het woord ‘handel’ gaat vervangen of gewoon ‘handel’ wordt genoemd. Want laten we wel wezen, handel is handel… via welke weg dat – tegenwoordig – ook is.

Synoniemen

E‑commerce en e‑business zijn synoniemen van elkaar. Speelt e‑commerce zich op mobiele apparaten af, dan wordt het soms ook wel m‑commerce genoemd.

 

Wat is de…
Gebruikerservaring / Gebruiks­ervaring / User experience (UX)

Gebruikerservaring staat in de context van content-marketing en dus in de online wereld voor de ervaring die een gebruiker heeft bij het gebruik van een website of een app. Dit gaat niet per se over de ervaring van het gebruik, maar eigenlijk meer over het gevoel dat dit oproept en hoe dit later herinnerd wordt.

De emotionele impact van de gebruikerservaring is dan ook extreem belangrijk. Om succesvol te zijn en dus om te converteren, moet een website of app de juiste emoties weten op te roepen bij de gebruiker. Ergernissen en frustraties zijn dan het laatste wat je wilt.

Criteria

Alles begint met een aantrekkelijk ontwerp. We hoeven niet uit te leggen dat het oog ook wat wil en bovendien hebben we het hier over de bekende eerste indruk. Dit is het eerste criterium waaraan de website of app moet voldoen. Ook al is dit het buitenste laagje, de visuele aantrekkelijkheid is nou eenmaal nodig om de gebruiker aan te spreken.

Daarna komen de technische aspecten. De belangrijkste criteria die dan de gebruikerservaring beïnvloeden zijn:

  • Toegankelijkheid – De website of app moet voor iedereen toegankelijk zijn, dus ook voor mensen met uiteenlopende beperkingen.
  • Content – Relevantie, plaats en kwaliteit teksten, afbeeldingen en andere content.
  • Taalgebruik – De teksten (geschreven en gesproken) en dus het taalgebruik moet op niveau van de gebruiker zijn en dus snel te begrijpen zijn.
  • Functionaliteit –  De website of app moet doen wat het belooft en dus voldoen aan de behoeften en verwachtingen van de gebruiker. De functies die hiervoor nodig zijn zijn aanwezig.
  • Gebruiksgemak – Eenvoud van gebruik (intuïtief). De gebruiker snapt direct en zonder moeite wat hij met de website of app kan en hoe hij deze moet gebruiken.
  • Betrouwbaarheid – De website of app werkt altijd en dat zonder fouten, crashes en/of andere storingen.
  • Efficiëntie – De gebruiker kan wat hij met de website of app wilde doen, ook daadwerkelijk doen.
  • Reactie-snelheid – De website of app reageert snel en dus zonder onnodige vertragingen of oponthoud.

Dit is ook waar woorden als accessability, usability en (graphical user) interface om de hoek komen kijken.

Het hele ecosysteem eromheen valt of staat ermee

Het is logisch dat het succes van een website of app staat of valt, met de mate waarin deze voldoet aan bovenstaande criteria. Een slechte gebruikerservaring zal leiden tot frustratie, ontevredenheid en uiteindelijk tot het afhaken van gebruikers. Als merk kun je je dit niet permitteren, want het gevoel van deze ervaring wordt doorgaans gekoppeld aan het merk.

Omgekeerd geldt dat ook. Een goede gebruikservaring zal vaak leiden tot tevredenheid, betrokkenheid en loyaliteit van de gebruikers. En laat dat nou zijn wat leidt tot meer conversie en meer verkoop én tot een sterker merk. Bovendien is het allemaal ook nog eens meer dan goed voor de SEO (zoekmachine-optimalisatie). Win-win-win-…

Het is dus belangrijk dat web- en app-designers samen met conversie-specialisten en andere UX-specialisten zorgen voor een optimale gebruikerservaring en zo de gebruikers tegelijk uitnodigen om steeds weer terug te komen.

Synoniemen

User experience, gebruikers- en gebruikservaring zijn synoniemen. UX is de afkorting van user experience. UX-specialisten en UX-designers zijn dus specialisten op dit terrein.

Tot slot hebben UX en UI met elkaar te maken, maar staan niet voor hetzelfde. UI staat voor interface / User interface en daarover kun je meer lezen als je eerst op de link klikt.

Let op!  UX is niet alleen voorbehouden aan websites en apps

Besef dat gebruikerservaring niet uitsluitend aan websites en apps toebehoort. Ook andere systemen, diensten, producten, evenementen, et cetera, kunnen een gebruikerservaring bieden. Toch wordt de term het meest gebruikt bij ontwikkeling van websites, apps en andere software, maar je ziet het en het is overal om je heen.

UX-design is overal waar de gebruikerservaring belangrijk is, en waar is dat nou niet?

Je kunt hierbij ook denken aan de VR-brillen, poortjes bij het OV, de kaartverkoop van de NS, de pin- en betaalautomaat, de afreken-processen van bijvoorbeeld iDeal en PayPal, consoles om te gamen, smart-tv’s, spraak-gestuurde apparaten als Google Nest en Apple HomePod, et cetera.

De lijst is oneindig, maar laten we tot slot toch nog even de apparaten noemen voor mensen met een lichamelijke beperking om het alledaagse leven weer wat gemakkelijker te maken. Als de gebruikerservaring ergens belangrijk is, is het wel bij dit soort apparaten.


Wij helpen

We kunnen de beste content voor de website maken, maar als deze niet gebruiksvriendelijk genoeg is voor de beste gebruikerservaring, dan staan we met de rug tegen de muur. Daarom bestaat ons team uit meer dan mensen die leuke content maken, maar ook UX-ontwerpers en -specialisten zijn net als conversie-specialisten binnen handbereik.

Samen zorgen we voor meer klanten voor onze klanten en dat valt of staat met gebruikerservaring van de website en/of app. Wil je meer weten over onze zorg en aanpak? Bel dan met: 070 - 381 91 81.

 

Wat zijn…
Geanonimiseerde data en gepseudonimiseerde data

Deze informatie is aangevuld en verplaatst naar: De cookieless era  •  Wat is (data) anonimiseren? … en pseudonimiseren?.

 

Wat zijn…
Interaction design / Interactie-ontwerp

Interaction design speelt een onmisbare rol bij het creëren van een positieve gebruikerservaring op websites en/of apps. Het maakt ze aantrekkelijk en aangenaam voor gasten (bezoekers en/of gebruikers).

Het gaat om het vormgeven van de interactie tussen gebruikers en de Graphical User Interface (GUI). Hiermee zorg je ervoor dat gasten gemakkelijk kunnen navigeren over de website en/of in de app, het doel van hun bezoek of gebruik kunnen voltooien, zich ermee verbonden gaan voelen, et cetera.

Belangrijke aspecten die hierbij een rol spelen zijn:

Interaction design speelt ook een grote rol in de positie van de website in de zoekmachines als die van Google.

Synoniemen

Met interaction design en interactie-ontwerp wordt in het Nederlands hetzelfde bedoeld.


Wij helpen

We zorgen graag voor de beste content, maar als de website en/of de app de gasten niet goed begeleidt, dan staan we met de rug tegen de muur. Daarom bestaat ons team uit meer dan mensen die leuke content maken.

Onze UX-ontwerpers en -specialisten zijn net als andere conversie-specialisten binnen handbereik en waken samen over het interaction design. Samen zorgen we voor meer klanten voor onze klanten en dat valt of staat met de gehele gebruikerservaring van de website en/of app.

Wil je meer weten over onze zorg en aanpak? Bel dan met: 070 - 381 91 81.

 

Wat zijn…
Prospects en leads

Een prospect is een potentiële klant in het beginstadium van de buyer journey.

Een lead is ook een potentiële klant, maar in een gevorderd stadium van de buyer journey. De lead was dus eerst een prospect.

Zowel propects als leads voldoen aan specifieke criteria en behoren vaak tot een of meerdere doelgroepen. Je snapt dat leads moeten voldoen aan meer criteria dan prospects. Vaak is er al een serieuze reactie van de lead geweest of is er daadwerkelijk communicatie tussen aanbieder en lead geweest. De koopintentie van een lead is groter en duidelijker dan die van een prospect.

Je snapt nu ook dat leads hierdoor veel interessanter zijn om in te investeren, maar de keuze kan ook afhangen van het volume; veel prospects kunnen soms toch waardevoller zijn dan 1 lead. Het is belangrijk voor de stra­te­gie hier kritisch naar te kijken.


Wij helpen

‘De online zorg voor meer klanten voor onze klanten’, is niet voor niets onze corebusiness én onze lijfspreuk. Wij helpen dan ook graag met prospects om te zetten in leads en vervolgens ook in klanten. Bel voor meer informatie over onze zorg met: 070 - 381 91 81.

 

Wat is…
Social proof

Bij social proof mag je direct aan mond-tot-mond-reclame* denken, maar dan online. Daarnaast kun je denken aan:

  • feedback van klanten;
  • testimonials en reviews;
  • waarderingscijfers (ratings);
  • posts en shares met betrekking tot het merk en/of het aanbod op social media.

Waaraan mag je nog meer denken?

  • Hoeveel mensen deze vakantie dit etmaal bekeken.
  • Met hoeveel mensen je nu tegelijk deze vakantie bekijkt (op is immers op).
  • Hoeveel keer er de afgelopen 24 uur deze vakantie geboekt is.
  • Het aantal beoordelingen van kopers of reizigers die je voor gingen.
  • En natuurlijk de beoordelingen zelf.

Deze lijst is groeiende.

* Wij weten dat je mond-tot-mond-reclame als mond-tot-mondreclame zou moeten schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.

Niets nieuws

Social proof is niets nieuws, meer een soort oude wijn in nieuwe zakken. Hoeveel testimonials hebben we wel niet voorbij zien komen sinds er commercials op radio en televisie waren? Daarvoor was er al de gedrukte media waarin onder andere huisvrouwen en bekendheden producten aanbevolen. Daarvoor was er al eeuwen mond-tot-mond-reclame.

Als iedereen het heeft, dan kun je toch niet achterblijven?!

Door de opkomst van social media in de afgelopen decennia, werd dit fenomeen niet alleen toegankelijker, maar kon je als merk er niet meer voor kiezen en er absoluut niet meer onderuit. Je kreeg gewoon met social proof te maken, of je dat nou wilde of niet. Parallel hieraan werd transparantie een must.

Zowel het belang als het effect van social proof is door social media enorm toegenomen. Het is een zeer belangrijke tool om het vertrouwen in het aanbod te verhogen. Als anderen zeggen dat het goed is, dan is het vast goed… hoe meer dat zeggen, hoe geweldiger het wel moet zijn.


Wij helpen

Social proof kun je alleen stimuleren, maar kost tijd en je moet er wel een gevoel bij hebben. Wanneer wij hierbij kunnen helpen, bel dan met: 070 - 381 91 81.