Hoe werken Google en andere zoekmachines?

Hoe werken Google en andere zoekmachines?

Zoekmachines en dan met name de zoek­machine van Google spelen binnen ons vakgebied een cruciale rol. Regel­matig horen we dan ook uitspraken over hoe mensen denken hoe ze hoog kunnen scoren en denken reeds te scoren. Soms snijden ze hout, vaker slaan ze de plank volledig mis. Maar hoe zit het dan?

Dit is ons 1e blogartikel over zoekmachine-optimalisatie (SEO) en dus een mooi moment om alles – dat je moet weten – omtrent de zoek­machines eens haarfijn in normale én klare taal uit te leggen.
Via deze basis komen we in volgende blog­artikelen vanzelf bij SEO. We leggen uit wat je daarvoor zelf kunt doen en waarom dat zo is. Zo zoomen we steeds verder in, maar laten we beginnen bij het begin: hoe werken Google en andere zoek­machines?

Wat gaan we doen?

In komende blog­artikelen zullen we verder inzoomen op diverse termen en onder­werpen die we hier bespreken. Ondertussen zijn hiervan de volgende gepubliceerd:

Of ga naar het overzicht van alle blog­artikelen over zoekmachine-optimalisatie (SEO). Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over zoekmachine-optimalisatie en gerela­teerde onder­werpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.

 

Inleiding
SEO gaat in Nederland altijd over Google

Een nogal boute stelling om mee te beginnen en toch doen we het. Al was het alleen maar voor de impact ervan. Uit onder­zoek in 2018 bleek namelijk wederom dat we in Nederland nog steeds massaal de voorkeur geven aan Google voor onze zoek­opdrachten.

In 2018 gebruikte 70% van de Nederlanders Google.

En dat is nog niet alles, want ook al gebruikten Nederlanders niet de zoek­machine van Google, dan zochten ze wel via Google:

YouTube als 2e keuze

YouTube – hoe bizar dit ook mag klinken – is hiermee dus de op 2 na grootste zoekmachine van Nederland. Google Maps staat op 3. Voor de SEO maakt dat gelukkig niet zo heel veel uit, ze zijn allemaal met elkaar ver­strengeld. Zoals (bijna) alles van Google.

Marktaandeel Google… en de overige kruimels

Het marktaandeel van Google’s zoekmachine komt daarmee in totaal op 92%. Tel je daarbij YouTube en Google Maps op, dan blijft er maar 3% over voor de rest. Die 3% wordt verdeeld over Bing, Yahoo, Facebook, Amazon, Twitter, Pinterest en Duckduckgo.

Het zoekgedrag van onze buren

Het zoekgedrag in andere Europese landen en de Verenigde Staten lijkt sterk op ons zoekgedrag. De cijfers verschillen niet veel en ook daar is Google met grote voorsprong de markt­leider.


Let’s talk about Google

Spreken wij en onze Nederlandse conculega’s over SEO dan spreken we over zoekmachine-optimalisatie voor verbetering van de positie in Google en dan met name in Google’s zoekmachine. Als we ons in Nederland zouden richten op de overige aanbieders, dan is dat niet zinvol.

Toch kan het voorkomen dat onze klanten buiten Europa of de Verenigde Staten opereren. Dan moet er wel met andere voorkeuren rekening worden gehouden. Wil je meer lezen over de voorkeuren van andere landen? Klik dan hier.

Toch werken Google’s concurrenten in de regel niet zo heel veel anders. Dus: let’s talk about Google!

Bron: SparkToro, Google’s European Monopoly (& Shrinking Click-Through Opportunities).

Let op de houdbaarheidsdatum!

Tussen moment van publicatie en wanneer jij dit leest, kunnen Google en andere zoek­machines hun waarde­rings­systeem (al)weer hebben aangepast. Houd daarom altijd rekening met deze handels­wijze en dus met de beperkte houdbaar­heid van artikelen en berichten over SEO.

 

Zoekresultaten en rangschikking

In dit blog­artikel gaan we alleen in op de ‘klassieke’ zoek­resultaten. Die resultaten die je al jaren ziet, vast herkent en waarin ‘iedereen’ boven­aan wil staan. Maar Google toont inmiddels véél meer dan alleen deze resultaten.

Aan die opties besteden we binnen­kort uitgebreid aandacht. Wil je dit niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.

Verder inzoomen?  Ondertussen kun je gaan naar:

Let op!  Google toont niet alleen maar websites

Een veelgehoorde stelling is dat mensen zeggen dat hun website hoog moet scoren voor de vind­baar­heid. Dat klopt ook wel, maar er is meer. Google’s zoekmachine toont antwoorden als resultaten bij de zoek­opdrachten. Deze specifieke antwoorden staan meestal op een web­pagina (of in een blogartikel). Google toont dus aanzienlijk vaker een web­pagina dan een website. SEO per pagina is dus essentieel wil je scoren in Google’s zoekmachine.

Daarnaast toont Google’s zoek­machine op de mobiele apparaten ook resul­taten gevonden in apps. In dit blog­artikel noemen we steeds de website, maar in veel gevallen kun je ‘website’ gerust vervangen door ‘app’.


Zoekresultaten op de resultaat‑pagina’s

Na het invoeren van een zoek­opdracht, tonen de zoek­machines het zoek­resultaat op de resultaat-pagina; de zogenaamde Search Engine Results Page (SERP). Dit is bij de zoek­machine de pagina met onder andere de korte informa­tieve teksten in zwart, blauw en weer zwart. Deze teksten worden vergezeld van de bijbeho­rende linkjes om naar de gevonden webpagina’s te surfen.


Gesponsorde en organische resultaten

Op de resultaat-pagina’s van Google’s zoekmachine zie je een onderscheid tussen de resultaten van de formule en de betaalde resultaten. Dit zijn de gesponsorde en organische resultaten.

De betaalde resultaten vind je boven­aan. Je herkent ze aan het woord ‘Advertentie’ in een vettere letter. ‘Advertentie’ staat vooraan op de 1e regel met zwarte tekst en dus tegenwoordig boven de titel. Voor deze betaalde resultaten moeten bedrijven deelnemen aan Google Ads [voorheen Google AdWords]; het advertentie-programma van Google.

Wij weten dat je woorden als resultaat-pagina’s, advertentie-programma ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.


Rangschikking zoek­resultaten

Om de zoek­resultaten te rang­schikken aan de hand van relevantie en autoriteit, is er door Google een waarderings­systeem (algoritme) op basis van uiteen­lopende criteria ontwikkeld. Wanneer de zoek­resultaten niet op 1 pagina van Google’s zoekmachine passen, worden ze verdeeld over meerdere resultaat-pagina’s.

Het bovenste organische resultaat op de 1e pagina is volgens de zoek­machine het relevantste en beste resultaat en zo zakt het verder af. De andere zoek­machines werken op dezelfde manier. Je snapt:

Een positie bovenaan de 1e pagina biedt de grootste kans om te worden aangeklikt.


De cijfers van de doorklikratio van de organische resultaten

Regel­matig wordt beweerd dat mensen ‘in groten getale’ op de bovenste organische resultaten klikken, maar is dat wel zo?

Recente metingen van Advanced Web Ranking tonen aan:

  • 1e positie  – circa 33%;
  • 2e positie – circa 17%;
  • 3e positie – circa 10%.

Uiteindelijk klikt 50 á 60% op de bovenste 3 van de 1e pagina!

Ondanks alle ontwikkelingen is er sinds 2011 weinig veranderd. Toen waren de cijfers volgens Optify:

  • 1e positie  – 36,4%;
  • 2e positie – 12,5%;
  • 3e positie – 9,5%.

Maar let op: Slingshot SEO kwam dat jaar met een flink lager cijfer voor de 1e positie:

  • 1e positie  – 18,2%;
  • 2e positie – 10,05%;
  • 3e positie – 7,22%.

Wat het ook mag zijn, bij elkaar opgeteld is het – volgens zowel Advanced Web Ranking als Optify – toch zo’n 50 á 60% voor de bovenste 3 organische resultaten!
En anders is het net iets meer dan 35%. Daarna komt resultaat 4, 5, 6, et cetera.

Wil je zelf kijken wat de meest recente stand is? Klik dan hier.

De beste posities leiden tot mooie cijfers en feiten

Wist je dat volgens de cijfers momenteel ruim 70 á 85% van de gebruikers van Google’s zoek­machine klikt op 1 van de bovenste 10 organische resul­taten. En misschien wel zo’n 50 á 60% op de eerste 3.

Websites die hoog op de 1e resultaat-pagina’s worden getoond, hebben daar dan ook duidelijke voordelen van.

Allereerst vergroot een goede positie het vertrouwen in het merk en draagt zo een heel duidelijk steentje bij aan de kans dat bezoekers op de website ook gewenste acties doen en/of daad­werke­lijk klanten worden. Dit laatste heet conversie en een goed ingerichte website is hiervoor essentieel. Hierbij speelt conversie-optimalisatie een grote rol. Zoekmachine-optimalisatie en conversie-optimalisatie kunnen dan ook absoluut niet zonder elkaar.

Hoe langer mensen op een website of web­pagina blijven ‘plakken’, hoe beter dat is voor de SEO.

Daarnaast helpt een goede positie natuurlijk de bezoekersaantallen te verhogen. Ziet Google dat de bezoekers naar aanleiding van het klikken op een zoek­resultaat op de website blijven ‘plakken’, dan heeft dit posi­tieve gevolgen. Zo zorgt een goede positie vaak weer voor een nog betere vertoning op de resultaat-pagina’s en dus voor nóg meer bezoekers die beter converteren.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Mooi fenomeen toch?


Verschil ‘positie in de zoekmachine’ en ‘positie in het zoekresultaat’

Positie in de zoekmachine

Met ‘de positie in de zoek­machine’ wordt bedoeld:

  • als hoeveelste de link naar de web­pagina van de website ‘na een bepaalde zoekopdracht’ op de resultaat-pagina’s wordtgetoond.

Positie in het zoekresultaat

Let op de details, want ‘de positie in het zoekresultaat’ is nét iets anders dan de hierboven genoemde ‘positie in de zoek­machine’ en ook vaak veel belang­rijker. Het gaat bij de ‘positie in het zoekresultaat’ om:

  • de gemiddelde positie op de resultaat-pagina’s als gevolg van ‘meerdere gerela­teerde zoektermen’.

Dit in tegenstelling tot bovenstaande ‘positie in de zoek­machine’ waarbij het slechts om 1 specifieke zoekterm gaat.

 

Wat wordt per resultaat getoond?

Paginatitel

Van het resultaat op de resultaat-pagina’s wordt doorgaans eerst de titel van de pagina getoond met daarachter de naam van de website of aanbieder (merknaam of bedrijfs­naam). Dit is blauw en klikbaar.


Domeinnaam of breadcrumbs

Zoek je op bedrijfs- of merknaam, dan krijg je boven de paginatitel de link met het adres van het domein. Deze stond eerst onder de paginatitel en in het groen, nu erboven en in het zwart.

Zoek je op wat anders, dan stond op deze regel altijd het volledige webadres van de gevonden web­pagina. Momenteel zie je in plaats daarvan – dus boven de titel – in het zwart de domein­naam en dan in het grijs het kruimel­pad naar de gevonden web­pagina. Dit zijn de ‘breadcrumbs’ (zie verder de box hieronder).

De breadcrumbs

Deze nieuwe navigatie-optie toont de positie van de pagina binnen de hiërarchie van de website. Je kunt door op een ‘kruimel’ te klikken, direct naar de boven­liggende web­pagina of categorie navigeren. Bijvoorbeeld:

https://www.xxx.com > Kinderen > Denim > Jeans > Wijde pijpen

Helaas wordt dit pad vaak ingekort en zie je dus niet alle kruimels van de breadcrumbs. De onzichtbare kruimels zijn dan vervangen door 3 puntjes.

https://www.xxx.com > … > Jeans > Wijde pijpen

Klik hier als je invloed op wilt uitoefenen op deze resultaten.

Wat zijn breadcrumbs?

Wanneer je een website vanaf de homepage bezoekt, is er een pad dat je aflegt om bij een bepaalde pagina ervan te komen. Dit pad vormt de breadcrumbs (kruimel­pad). Iedere pagina die je moet passeren om bij je doel te komen, is een breadcrumbs (kruimel). Bij veel apps werkt dit net zo.

De breadcrumbs zijn bedoeld om aan te geven waar je je precies op de website of in de app bevindt en staan – als ze op de website of in de app worden getoond – bovenaan de pagina onder de ‘header’. Een header bestaat vaak uit logo, menu, et cetera.

Met de breadcrumbs kun je net als Hans en Grietje hoopten, de weg naar huis terugvinden.

Een breadcrumb (broodkruimel) is het onderwerp van de pagina. Alle indivi­duele breadcrumbs bevatten stuk voor stuk een eigen hyperlink waar je op kunt klikken om te navi­geren naar de (bovenliggende) gerela­teerde pagina.

Google toont deze breadcrumbs dus ook en je hebt hierdoor de keuze om de pagina met het resultaat of een gerela­teerde pagina te bezoeken.

Synoniemen

Synoniemen voor breadcrumbs in het Nederlands zijn kruimel­pad en broodkruimel­­navigatie.


Meta-description of snippet

Als laatste staat onder de breadcrumbs een korte tekst in het zwart. Deze tekst biedt een 1e indruk en vertelt waarom er een link naar de gevonden web­pagina wordt getoond. In deze tekst zie je tegen­woordig in vette letters de woorden van jouw zoek­opdracht terug. Dit is de ‘snippet’ (fragment) en kan de meta-description (meta-omschrijving) zijn.

De meta-description

De meta-description (meta-omschrijving) omschrijft vrij kort de inhoud van de web­pagina en kun je zelf bij de meeste CMS’en ingeven. Het is alleen niet altijd meer zo dat Google’s zoekmachine ook daad­werke­lijk deze meta-description toont.

De snippet

Volgens onder­zoek van Yoast wordt in 2 van de 3 gevallen de meta-description zelfs niet meer getoond, maar toont de zoek­machine dan de zogeheten snippet. Dit is een stukje tekst van de inhoud van de gevonden webpagina. Hiervoor kiest Google regel­matig de 1e 2 zinnen van de inhoud. Besteed hieraan dus extra aandacht.

Vooral bij complexere zoe­k­opdrachten wordt de snippet getoond en dus niet meer meta-description. Net wat Google het beste resultaat vindt.

Tip!  Wat kun je ingeven?

Bovenstaande zaken zijn bijna allemaal in te geven door de aanbieder.

  • Paginatitel (plus naam aanbieder) – Houd bij voorkeur tussen de 40 en 60 letter­tekens aan.
  • Domeinnaam – We denken dat dit voor zich spreekt.
  • Breadcrumbs – Klik hier als je hierop invloed wilt uitoefenen.
  • Slug – Hiervoor gelden geen regels. Dit werd vroeger meege­nomen voor de waarde­punten en doe dat voor de zeker­heid voorlopig toch nu ook maar. Dit is het deel van de volledige URL dat betrekking heeft op de indivi­duele pagina. Maak deze zo leesbaar mogelijk en neem hierin de plaats­naam op, maar doe dat alleen als het zin heeft.
  • Meta-description – Houd bij voorkeur tussen de 121 en 156 letter­tekens aan.

In komende blog­artikelen zoomen we hierop verder in. Wil je deze niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.

 

Wat is nog meer belangrijk om te weten?

Toekomstplannen

In volgende blog­artikelen zoomen we in op andere belang­rijke zaken die ook aan de basis staan van zoekmachine-optimalisatie (SEO). We gaan zo steeds verder de diepte en breedte in.

Wat toont Google momenteel allemaal?

Afhankelijk van waarnaar je zoekt, kan Google tegenwoordig naast de bekende en hierboven besproken tekst­resultaten van alles tonen.

Verder inzoomen?

Voor een overzicht van de huidige zoek­resultaten kun je ondertussen gaan naar: Wat toont Google momenteel allemaal?.

Onderdelen van de formule (algoritme) en zoekmachine-optimalisatie

Wie wil scoren in de zoek­machine van Google, moet op de hoogte zijn van hoe Google oordeelt en waardeert voordat Google besluit wie of wat, waar en wanneer wordt getoond op de resultaat-pagina’s.

Adverteren op de zoek­machines

Wil je snel meer bezoekers naar de website trekken, dan kun je online adverteren. Bijvoorbeeld op de social-media-platformen en de zoek­machines. In Nederland kies je dan natuurlijk wel voor die van Google: Google Ads [voorheen Google AdWords].

Ga hiervoor naar Google Ads of laat onze specialisten hierbij helpen. Het enige dat je daarvoor nu hoeft te doen, is ons bellen op: [nummer opgeheven]. Je mag mij ook direct bellen op: 06 - 36 07 70 61.


Wat je moet doen als je nog meer wilt weten?

Dan meld je je uiteraard onder­aan – voor­bij de volgende box – direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding als er een nieuw artikel online staat.

Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!

Tip!  Lezersaanbieding SEO Care Scan

Het lijkt erop dat je dit hele stuk hebt gele­zen. Dat verdient respect. Als blijk van waarde­ring willen we jou of het merk ter kennis­making 50% korting aan­bie­den op onze SEO Care Scan.

Aan de hand van de uitslag weet je wat goed is, waar de verbeter­punten zitten en wat de quick wins zijn. Desgewenst kunnen we hierna samen kijken wat er nodig is om de website en/of de app zelf te opti­mali­seren en als geheel op niveau te houden.

Wil je meer weten over deze scan? Vast wel, maar momen­teel wordt de pagina met infor­matie en het aanvraag­formu­lier voor deze scan geüp­date. Je kunt wel tijdens kan­toor­uren ons hier­over bellen.

Wil je van deze aan­bie­ding gebruik­maken of meer infor­matie? Bel ons dan op werk­dagen op: [nummer opgeheven] en gebruik het code­woord: ‘WE SEE O’.

Per organisatie kan er slechts van 1 kennis­makings­aanbieding worden gebruik­gemaakt.


Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman - Content creator, merkenbouwer & conceptor

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ content­maker of merken­bouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karak­ter zeer breed onder­legd en altijd even toege­wijd. Nancy begon ooit als werk­tekenaar, maar schoolde al snel bij tot copy­writer.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijk­heden. Dat doet ze eigen­lijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplos­singen en is daarbij dus niet wars van inno­vaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!

 

Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van zoekmachine-optimalisatie (SEO), conversie-optimalisatie, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.

Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.



<< Direct terug naar home