De cookieless era • Wat is het en wat betekent het? • 1/3 [wat is er aan de hand?]
Dit jaar zou de definitieve start van de cookieless era worden; het jaar waarin cookies zouden verdwijnen. Maar dit is geen reden voor paniek en ook niet helemaal waar. Het gaat namelijk niet om alle cookies, maar vooral om de zogenaamde ‘tracking cookies’ en ‘third-party cookies’ en bovendien is het ook nog eens uitgesteld tot ergens in 2023.
Toch is deze overgang wel al gaande. De cookieless era heeft dan ook nu al een waanzinnig grote impact op online marketing en dan met name op het nauwkeurig identificeren, specificeren, targeten en retargeten van doelgroep(en). Dit gebeurde jarenlang op basis van door cookies verzamelde data (gegevens). Naar schatting zal 80% hiervan straks niet meer beschikbaar zijn en op dit moment beweren diverse adverteerders dat het al om 50% gaat. Hoog tijd dus om eens flink in te zoomen.
Wat gaan we doen en hebben we gedaan?
Na een uitleg over cookies en de huidige cookiewet de afgelopen weken, zoomen we vanaf vandaag in op een tijdperk zonder stalkende cookies; op de cookieless era. We doen dat in een serie van 3 blogartikelen.
- Deel 1 – Hierin leggen we in grote lijnen uit wat de cookieless era is, inhoudt en betekent.
- Deel 2 – In dit deel zoomen we in op hoe en waarom Safari, Firefox en Google de overstap naar de cookieless era maakten en maken. Direct naar deel 2.
- Deel 3 – In het laatste deel besteden we aandacht aan de gevolgen. Direct naar deel 3.
Ondertussen zijn alle delen verschenen. Gebruik de linkjes om daarheen te gaan.
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Wat is conversie en wat is conversie-optimalisatie (CRO)? • 1/2
- Cookies • Wat zijn het en wat heb je eraan?
- Cookies en first, second en third party data [eenvoudige uitleg]
- Cookiewet, privacy, GDPR, AVG… hoe zat het ook alweer? • 1/2
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over conversie-optimalisatie (CRO). Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over conversie-optimalisatie en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inleiding
Wat is er aan de hand?
2022 zou het jaar worden waarin de cookieless era zijn grote intrede maakt. Dankzij of vanwege Google is dat tot nu toe nog niet gelukt, maar wat is de bedoeling hiervan en wat gaat dit betekenen?
De nieuwe situatie moet ervoor zorgen dat onze online privacy beter beschermd is. Dat is in de basis eigenlijk alles, maar voor marketeers is de impact gigantisch. Wanneer mensen online geen toestemming meer geven voor het gebruik van cookies, wordt het voor adverteerders weer in het wilde weg schieten… net als vroeger.
In de cookieless era is onze privacy online beter beschermd, maar zijn adverteerders min of meer weer terug bij af… terug naar de beginjaren van het internet.
Nu kan er wel nog straks geanonimiseerde data over ons verzameld worden, maar ook dat kan alleen als je daar bewust toestemming voor hebt gegeven. Hiervoor moet je zelf meer moeite doen dan alleen op ‘accepteer’ of ‘ok’ te klikken. Je moet dus een daadwerkelijke handeling doen en bijvoorbeeld zelf het vinkje of schuifje op ‘aan’ zetten… als je dat wilt. Een hoop moeite allemaal en wie wil dat nou?
Inmiddels is het al bij wet bepaald, dat je geen reeds aangevinkte voorkeuren meer te zien mag krijgen. Alleen dat muntje is nog niet overal gevallen. Lees meer.
Wat is de cookieless era?
De term zegt het al: een tijdperk zonder cookies. Een tijd waarin third party cookies door (web)browsers standaard geblokkeerd zijn. De cookies zijn dan alleen nog bruikbaar na expliciete toestemming van de eindgebruiker. Een tijd waarin het heel lastig wordt om privacy-gevoelige en andere persoonlijke data te achterhalen en te bundelen voor onder andere het scherp stellen van online advertentie-campagnes.
In een wereld zonder cookies ben je wel heel erg afhankelijk van je Fingerspitzengefühl.
De cookieless era is een tijdperk waarin ook de houdbaarheid van first party cookies door browsers wordt verkort naar 24 uur in plaats van 30 dagen (zoals nu en/of voorheen). Deze verkorting maakt het onder andere lastig om websites te verbeteren om te voldoen aan de wensen en nukken van hun bezoekers (deze zorg noem je conversie-optimalisatie). Voor apps geldt hetzelfde probleem.
Deze ontwikkelingen spelen al vanaf 2014 en gaan nog zeker door tot in 2023. Naar alle waarschijnlijkheid zijn dan alle grote browsers aangepast en dus (eindelijk) ook Chrome.
Om wat preciezer én wat technischer te zijn
De cookieless era draait vooral om het einde van de third party cookies en/of tracking cookies. Hierop komen we in deel 2 uitgebreid terug, maar eerst een uitleg over de werking en het nut van deze en andere cookies.
Om zo duidelijk mogelijk te zijn, moeten we het verhaal wat technischer maken en beginnen bij het begin. Zoals altijd doen we dat voor onze doelgroepen zo duidelijk mogelijk. Nu horen online marketeers en data-techneuten niet direct tot onze doelgroepen. Zij zijn uiteraard ook welkom op onze website, maar hebben zo hun eigen bronnen… bronnen die informatie verstrekken op hun kennisniveau.
Iedereen is welkom, maar ook wij spitsen onze content – dankzij cookies – toe op onze doelgroepen.
Dat we eerst een stukje techniek bespreken, doen we natuurlijk niet voor niets. We doen dit om meer inzichten te verschaffen in wat cookies betekenen in het verhaal van content-marketing, conversie-optimalisatie en dus bij de zorg voor zoveel mogelijk (potentiële) klanten voor onze klanten… en lezers natuurlijk.
Wij weten dat je woorden als data-techneuten, content-marketing en conversie-optimalisatie ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Let op de houdbaarheidsdatum!
Tussen moment van publicatie en wanneer jij dit leest, kan de overgang naar de cookieless era verder zijn of is dit al een feit. Dit kan ook leiden tot onverwachte veranderingen, nieuwe wetten en nieuwe inzichten. Hierdoor kan de inhoud van dit blogartikel dan alweer wat verouderd zijn. We hebben nou eenmaal geen glazen bol, maar houden je via onze blogartikelen wel zo goed als mogelijk op de hoogte van belangrijke veranderingen en hoe hiermee om te gaan. Met de gratis e‑mailalert hoef je deze updates niet te missen. Zie verder onze algemene disclaimer.
HTTP
Allereerst is er HTTP. HTTP staat voor HyperText Transfer Protocol. Dit is een – houd je vast – samengebruikersgegevens-verwerkend-media-overstijgend-toepassingsprotocol voor informatie-systemen en is bedoeld om gegevens tussen partijen te kunnen uitwisselen. HTTP zag je vroeger nog voor de www. In de URL’s staan, bijvoorbeeld: http://www.domein.nl.
Later werd deze HTTP van de URL verstopt (samen met de www.). Je kan het wel nog steeds ingeven, maar het is overbodig. De meeste (web)browsers waaronder Chrome (Google) en Safari (Apple) verbergen het toch vervolgens weer.
Lees je dit artikel met behulp van Chrome of Safari, kijk dan maar eens naar de URL-balk bovenaan deze pagina of probeer het zelf maar eens. Je kunt dan ook bovenstaande URL kopiëren en als tekst ergens anders plakken. Nu komt de ‘https://’ weer tevoorschijn. Firefox toont het dan weer wel, maar ook daar hoef je het niet meer in te geven.
En toen was er ook nog HTTPS
Weer wat later werd er ook nog een S van secure/veilig aan HTTP toegevoegd. HTTPS staat voor HyperText Transfer Protocol Secure en betreft dan een beveiligde verbinding waarmee je over het internet kunt surfen.
Veel browsers tonen websites zonder deze beveiliging niet meer of alleen na nadrukkelijke toestemming van de gebruiker.
HTTPS is een versleuteling waarmee alle gegevens die worden ingevoerd en/of verzonden, worden gecodeerd. Hierdoor worden deze gegevens onleesbaar voor hackers. Dit is de veiligste keuze om gevoelige informatie van klanten en gebruikers van de website te verzamelen en/of te verwerken.
Deze veiligheidsnorm speelt een rol binnen de zoekmachine-optimalisatie (SEO). Websites die niet voldoen aan deze norm, worden in de regel niet getoond op de resultaat-pagina’s van Google.*
Je herkent HTTPS-websites aan een slotje in de adresbalk van de browser.
* Aangezien de zoekmachine van Google met 90% van alle zoekopdrachten veruit het grootste marktaandeel op het gebied van zoekmachines in Nederland heeft, gaat SEO in Nederland zo goed als altijd over Google. Lees meer hierover bij het kopje ‘SEO gaat in Nederland altijd over Google’ in ‘Hoe werken Google en andere zoekmachines’.
HTTP‑cookies en webdevelopment
Om het ‘hedendaagse’ internet te laten werken, zijn er HTTP-cookies bedacht en ontwikkeld. Deze HTTP-cookies noemen we massaal cookies. HTTP-cookies kunnen een risico voor onze privacy en/of onze privacy-gevoelige en andere persoonlijke gegevens vormen, maar op zichzelf kan een cookie helemaal geen kwaad.
Hoe dat nu weer zit, daar kom je vanzelf achter als je verder leest.
Wat is en doet een HTTP‑cookie?
Een HTTP-cookie is een klein bestandje met een stukje code dat de server van de bezochte website naar de browser van de bezoeker stuurt. Na goedkeuring wordt het bestandje opgeslagen in de browser. Bij apps gebeurt dit min of meer op dezelfde manier en wordt het bestandje opgeslagen op het apparaat waar de app op staat.
De cookie en de server zijn in staat met elkaar te communiceren. Begrijp dat zonder deze communicatie, de cookie niet meer dan een stukje code is. Maar wat heb jij nou aan communicerende cookies?
Wat heeft de eindgebruiker aan cookies?
Zonder communicerende cookies wordt surfen over het internet – zoals we dat al lange tijd kennen – erg lastig. Cookies helpen web-developers en app-developersom bezoeken aan websites en het gebruik van apps soepeler te laten verlopen. Websites en apps worden hierdoor intuïtiever*, behulpzamer en dus plezieriger in het gebruik.
Cookies vergemakkelijken jouw online leven, maar moeten hiervoor wel eerst alles van je weten.
Om dit te bereiken, helpen cookies ook websites en apps om jou te herkennen. Ze zijn bijvoorbeeld in staat jouw gebruikersnaam, de inhoud van je winkelmandje en andere essentiële informatie voor jouw gebruiksgemak te onthouden. Bovendien voorkomen ze dat je steeds wordt uitgelogd. Hoe fijn is dat?
* Intuïtiever kun je vertalen als eenvoudiger en direct bruikbaar zonder dat je hierover (eerst) moet nadenken of te veel moet nadenken. Instructies en/of handleidingen lezen is hierbij niet eens aan de orde.
Wat is hiervoor nodig?
Om jou het surfen over een website of in een app zo eenvoudig mogelijk te maken, moet de kunstmatige intelligentie (AI) dus wel zien te achterhalen wat voor type bezoeker of gebruiker je bent. Hiervoor registreren cookies bijvoorbeeld welke pagina’s jij achtereenvolgens op de website bezoekt, hoeveel tijd jij op een bepaalde pagina blijft en waar je afhaakt.
Op basis van deze informatie (data) kan met de inzet van de AI bijvoorbeeld ook het bezoek aan de website, het gebruik van de app en zelfs de digitale nieuwsbrief worden gepersonaliseerd.
Cookies zijn per definitie niet slecht
Door de communicatie tussen AI en cookies, kunnen cookies ook een bron aan privacy-gevoelige en andere persoonlijke informatie vormen… een bron waarin – als het tegenzit – kwaadwillende partijen kunnen rondsnuffelen en er zelfs centjes aan verdienen.
Alleen een stukje code – wat een cookie uiteindelijk is – kan dus op zich geen kwaad. Het is ook niet wat een cookie verzamelt, maar wel wat er vervolgens mee gebeurt. Dit heeft alles te maken met de opdracht (instructie) die een cookie meekrijgt.
Een cookie kan helemaal geen kwaad. Ze verklikken hooguit aan hun opdrachtgever wat jij uitspookt, maar wat doet de opdrachtgever daarmee?
Het is aan de AI om de verzamelde informatie (data) te vertalen in iets bruikbaars, maar het is nog altijd aan de mensen hierachter waarvoor ze deze data gaan gebruiken. Uiteindelijk zijn zij diegenen die de initiële opdracht geven. Zij zijn de beslissingsbevoegden en de eindverantwoordelijken, niet de AI en zeker niet de cookie.
Indeling cookies
Cookies worden ingedeeld in:
- first party cookies, waaronder:
- third party cookies, waaronder:
Cookies en hun rol voor online marketing
Zoals je hierboven net las, zijn cookies nodig om ons surfgedrag beter – soepeler, sneller, intuïtiever – te laten verlopen. Hiervoor wordt ons surfgedrag doorgemeten met behulp van cookies. Toch zijn het niet alleen web- en app-developers die informatie van cookies nodig hebben, ook online marketeers maken (gretig) gebruik van hun bevindingen.
De achterhaalde informatie verschaft duidelijkheid over wie voor de 1e keer de advertentie ziet, wie voor de 2e keer, voor de 3e keer, et cetera. Vervolgens worden de advertentie-campagnes hierop afgestemd. Mensen die het merk nog niet kennen, wil je als marketeer natuurlijk wel anders benaderen dan mensen die al fan zijn. En wil jij als target wel steeds dezelfde advertentie zien of zaken voorgeschoteld krijgen waarin je absoluut niet geïnteresseerd bent?
Wie van zijn campagnes een succes wil maken, moet heel goed weten met wie die te maken heeft.… alleen dan kun je mensen echt aanspreken.
Maar dan zijn we er nog niet. Een wereld zonder cookies is niet alleen lastig voor developers en online marketeers, maar onder andere ook voor media-inkopers, data-bedrijven en online advertentie-bureaus. Zonder cookies weten zij niet meer waarop ze voor hun klanten het beste kunnen inzetten.
Targeting, retargeting en het meten van resultaten voor het optimaliseren van de campagnes… in een wereld zonder cookies wordt dat allemaal vrijwel onmogelijk.
E‑mail‑marketing
Wanneer we denken aan onze klanten, maakt een wereld zonder cookies het gepersonaliseerd versturen en (op)volgen van e‑mail-marketing wat lastig tot zeer lastig. Het personaliseren van deze campagnes is straks vrijwel alleen nog te doen op basis van reeds verzamelde data. Denk hierbij aan gegevens uit het CRM-systeem.*
Op wat er straks aan alternatieven zijn en waarop je dan moet letten bij de keuze voor de alternatieven, komen we na deze serie snel terug. Met de gratis e‑mailalert hoef je ook deze blogartikelen niet te missen.
* CRM staat voor Customer Relationship Management. Lees meer op Wikipedia.
Verder inzoomen? Ondertussen kun je gaan naar:
De relatie tussen cookies, conversie‑optimalisatie en content‑marketing
Cookies vertellen ons en onze vakgenoten heel veel over het surfgedrag van ‘gasten’ (bezoekers en/of gebruikers). Zoals we hierboven ook al schreven, worden met deze informatie websites en apps beter ingericht, zodat mensen prettiger kunnen surfen en zo snel mogelijk kunnen vinden wat ze zoeken. Mensen willen nou eenmaal het liefst direct vinden wat ze zoeken en dat ook nog eens zonder erover na te denken. Iedere frustratie is er een te veel.
Hiervoor heb je dan wel informatie van cookies – of iets dat sterk erop lijkt – nodig. Die informatie is nodig voor zowel de conversie-optimalisatie als de content-marketing. Hoe weet je anders waar de content beter moet of bepaalde content zelfs geheel ontbreekt? Pas als je dat weet, kun je die content maken of bestaande content naar een hoger niveau tillen.
Meten is weten
Daarnaast wil je voor de conversie-optimalisatie ook graag weten wie waar vandaan komt en welke advertenties het ‘beste’ verkeer opleveren. Welke paden deze gasten vervolgens over de website of in de app afleggen. Daarbij wil je niet alleen weten welke paden tot de beste resultaten leiden en welke tot de minder goede, maar ook inzicht verkrijgen in wie waar afhaken. Je wilt natuurlijk aan zoveel mogelijk verwachtingspatronen voldoen.
Hierbij geldt: meten is weten. Uiteindelijk kom je alleen op basis van de verkregen inzichten tot de beste resultaten.
Voorbeeld relatie cookies, conversie-optimalisatie en content-marketing
Laten we posts op LinkedIn als voorbeeld nemen. Hoeveel mensen landen op de website na een daar geplaatste post? Met betrekking tot het doorklikken naar de website, op welke posts wordt dan goed gereageerd en op welke minder goed of helemaal niet? Op welk tijdstip wordt er het meest doorgeklikt naar de website? En wat doen mensen dan? Welke paden leggen ze af en verschilt dit dan ook weer per tijdstip?
Dit is allemaal waardevolle informatie met betrekking tot de conversie en heel hard nodig om de beste content te (kunnen) produceren.
Voor apps geldt hetzelfde principe, net als voor posts op andere social-media-platformen en alle (online) advertenties.
En hoe zit het dan met cookies en Google?
De cookies van de zoekmachine
Allereerst. Wanneer het gaat over de cookieless era, gaat het momenteel al snel over Google. Google is met Chrome de laatste in de rij van de populaire browsers in hun overgang naar de cookieless era. Maar Google is zoveel.
Google is vooral bekend als zoekmachine, maar Google is ook een booking-gigant, Google is Android, YouTube, Gmail, Google Maps, Google Lens, Marktplaats, Chromecast, Google Drive, Google Docs, et cetera, et cetera.
De lijst lijkt oneindig en daarnaast biedt Google natuurlijk ook nog eens de mogelijkheid tot adverteren via Google Ads [vh. AdWords]. En zo zijn we weer waar we zijn moeten, want: wie adverteren zegt, zegt COOKIES!*
Google is meer dan een zoekmachine, een browser en een advertentie-programma, maar de meeste zaken zijn wel enorm in elkaar genesteld. Zelden kan de een zonder de ander.
En terecht. Google mag dan voor hun zoekmachine gebruikmaken van first party cookies, maar deze zoekmachine is wel gekoppeld aan hun advertentie-programma’s en daar zit nou net de crux. Die programma’s maken vooral gebruik van third party cookies en vormen voor Google ook nog eens een hele belangrijke bron van inkomsten. Een bron waarvan het succes toch vooral mogelijk werd ‘dankzij’ cookies.
* Als je meer wilt weten over wat Google zelf momenteel alleen al aanbiedt als booking-gigant in hun zoekmachine in de vorm van Google Travel, Google Flights en Google Hotels, kijk dan eens in ons blogartikel ‘Wat toont Google momenteel allemaal?’. In dat artikel vind je ook diverse interessante advertentie-mogelijkheden van de zoekmachine en andere interessante zaken voor meer zichtbaarheid in de zoekmachine.
De cookies voor de advertenties
Voor onder andere de in de zoekmachine aan jou persoonlijk getoonde advertenties, maakt Google dus gebruik van een combinatie van first party cookies en third party cookies. De eerste worden voor het advertentie-programma eigenlijk alleen gebruikt, wanneer de toegang tot de third party cookies wordt beperkt of is ontzegd. Deze cookies zijn nodig voor een ononderbroken advertentie-weergave.
Voor de advertenties van Google op andere websites, wordt wel gebruikgemaakt van third party cookies… als hiervoor toestemming is verleend.
Advertentie-tags
Wanneer iemand een pagina bezoekt die Google-advertenties weergeeft, dan wordt er een cookie naar de browser van die persoon gestuurd. Pagina’s met Google-advertenties bevatten stukjes code die browsers de opdracht geven advertentie(s) op te vragen bij Google. Dit zijn advertentie-tags en dankzij deze stukjes code krijg jij advertenties te zien die overeen (zouden) moeten komen met jouw interesses.
Wanneer de advertenties worden opgehaald, wordt er ook een cookie meegestuurd naar de browser van de ontvanger. Toch hoeft een pagina geen advertenties van Google te tonen om dit te laten gebeuren. Alleen de advertentie-tag is hiervoor voldoende. Met de advertentie-tag worden bijvoorbeeld ook de kliks bijgehouden.
Tracking cookies en third party cookies
We spreken nu dus ook over third party cookies en dan in de vorm van tracking cookies, want de cookie hoort niet bij het bezochte domein, maar bij Google. Dit soort cookies wordt gebruikt om advertenties te verbeteren, voor het targeten en retargeten én om de resultaten van de campagnes bij te houden. De cookies zijn dus ook belangrijk om te voorkomen dat advertenties vaker of te vaak aan dezelfde persoon worden getoond.
De cookies van Google bevatten geen persoonlijk identificeerbare informatie. Toch kan – afhankelijk van de instellingen van de adverteerder en van de ontvanger – ‘de informatie die gekoppeld is aan de cookies die horen bij de advertenties’ worden toegevoegd aan het Google-account van de ontvanger.
Stuurbaar via je Google-account
Mensen die een Google-account hebben, kunnen die advertentie-personalisatie niet toestaan via de advertentie-instellingen van Google (zie de onderstaande box). Als je hiervoor kiest, krijg je geen gepersonaliseerde advertenties van Google meer te zien, maar wat je dan wel krijgt…
Google zelf is ook druk bezig om het advertentie-programma aan te passen aan de cookieless era. Dit gaat nog niet zo heel erg lekker, maar ze maken ondertussen eindelijk wel stappen en grote stappen.
Tip! Google’s gepersonaliseerde advertenties naar je hand of uitzetten
Heb je een Google-account en wil je gepersonaliseerde advertenties van Google uitzetten? Volg dan de volgende stappen:
- Ga naar je Google-account.
- Zorg dat je hiervoor ingelogd bent.
- Open een nieuw venster.
- Klik op de knop (icoon) met de 9 kleine grijze blokjes.
- Daar zie je een blauw icoontje in de vorm van een schildje. Hierop klik je.
- Kies uit het menu ‘Gegevens en privacy’.
- Scroll naar beneden voorbij ‘Je activiteiten en bezochte plaatsen’.
- Klik dan op ‘Advertentie-instellingen’.
- Zet ‘Advertenties personaliseren’ uit in plaats van aan.
Als ‘Advertentie personaliseren’ op ‘aan’ staat kun je je instellingen voor de advertenties die je te zien krijgt aanpassen. Je krijgt hier ook een indruk van wat Google van je denkt te weten. Wedden dat je je even achter de oren krabt en denkt: hoe komen ze daar nou bij?!
Cookies en Chrome
Nou, dat is een verhaal op zich. Hierop komen we over 2 weken in deel 2 graag terug
Bronnen
Voor dit blogartikel hebben we onderstaande bronnen geraadpleegd en/of hebben we ze als waardevolle aanvulling op onze eigen kennis, ervaring en inzichten gebruikt.
- Annalect https://www.annalect.nl/blog/steeds-minder-data-tijd-voor-een-frisse-blik-op-addressability/
- Beeckestein Business School
- Marketingfacts
- Marketing in the Age of Digital
- MT/Sprout
- Netflix
- Traffic Builders
- ZIGT https://zigt.nl/nieuws/the-cookieless-era-wat-kunnen-we-verwachten
Wij helpen je steeds verder
De komende weken zoomen we verder in op deze materie en verdelen dat over 2 delen. We bespreken in het volgende deel eerst hoe en waarom Safari (Apple), Firefox en Google met onder andere Chrome de overstap naar de cookieless era maakten en maken. Voor we dat doen kijken we naar hoe het verzamelen van privacy-gevoelige en andere persoonlijke gegevens zo uit de hand kon lopen.
We sluiten af met de gevolgen in deel 3, maar dan zijn we er nog niet. We kijken daarna naar wat de cookieless era betekent voor addressability en kijken vervolgens ook nog naar de alternatieven en nieuwe oplossingen. Om af te sluiten delen we ook nog een checklist om de alternatieven en nieuwe oplossingen aan te toetsen. Zo zorgen we dat je klaar bent voor de cookieless era en ook nog eens zo future-proof als mogelijk bent.
Houd ons dus goed in de gaten
Sowieso houden we je via ons blog op de hoogte van nieuwe veranderingen en alle ins en outs op het gebied van een sterk merk bouwen. Zo helpen we om de investeringen in de online activiteiten optimaal te laten renderen, maar je kunt ook taken uitbesteden. Zie onderstaande blauwe box.
Wil je onze blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij onder de onderstaande boxen – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!
Uitbesteden heeft zo zijn voordelen
Uitbesteden is ook een interessante optie en kan uiteraard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze corebusiness is en conversie-optimalisatie daarvan een belangrijk onderdeel vormt.
Dit doen we in nauwe samenwerking met of voor zowel dienstverlenende organisaties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deeloplossingen. Hierdoor kan iedereen doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend. Lees hier meer over onze zorgverlening.
Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van conversie-optimalisatie, SEO, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.