Cookies • Wat zijn het en wat heb je eraan?
Cookies, iedereen praat erover, maar ze echt begrijpen doen er niet zo heel veel. Cookies weten dan ook misschien wel meer van ons, dan wij van cookies. We weten wel dat ze voor enorm veel irritatie zorgen, maar vergeten daarbij vaak wel hoeveel gebruiksgemak ze ons bieden. De meeste mensen weten niet eens dat ze dat doen.
Stel je eens voor dat je winkelmandje steeds weer leeg is, dat je keer op keer in moet loggen of dat je ook steeds weer je gegevens in moet voeren. Niet fijn, en dat is nog maar zacht uitgedrukt. Zonder cookies kun je ook nog eens geen favoriete artikelen opslaan en geen boodschappen-lijstjes* voor in je favoriete supermarkt maken. Allemaal enorm handige voordelen van cookies.
Wie heeft er nou zin om steeds van alles opnieuw in te voeren? … of je vorige stappen kwijt te raken?
Maar het zijn wel voordelen die worden overschaduwd door de ons alsmaar achtervolgende advertenties. Of wat dacht je van nieuwsapps die je maar niet willen begrijpen? Vreselijk irritant allemaal. Dat vinden wij zelf ook. En als informatie over ons dan ook nog eens wordt verhandeld en misbruikt, dan voelen cookies niet meer zo heel relaxed voor onze persoonlijke vrijheid.
Alleen ligt dat eigenlijk helemaal niet aan de cookies, maar aan de taken waarmee ze worden uitgezet. Daarom is het – voor we duiken in de cookiewet en de cookieless era – belangrijk om te weten wat een cookie is en te snappen wat een cookie wel en niet kan. We moeten natuurlijk wel op zoek naar de beste alternatieven. We zoomen in!
* Wij weten dat je woorden als boodschappen-lijstjes aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Wat gaan we doen?
In de aanloop naar diverse blogartikelen over de cookieless era en hoe je toch verder kunt zonder cookies, publiceren wij 4 inleidende artikelen. Dit is daarvan de 1e. Op deze manier hopen we dat wij jou zo volledig en helder mogelijk informeren over waar je nu al mee te maken kan hebben of straks kan krijgen én over wat je sowieso op orde moet hebben als je cookies inzet. Ook niet geheel onbelangrijk.
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Wat is conversie en wat is conversie-optimalisatie (CRO)? • 1/2
- Wat is conversie en wat is conversie-optimalisatie (CRO)? • 2/2
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over conversie-optimalisatie (CRO). Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over conversie-optimalisatie en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Wat is een cookie?
Cookies kom je overal tegen op het internet en dan met name op websites en in apps op je mobiele apparaat. Denk hierbij niet alleen aan webshops, want praktisch iedere website en app heeft cookies nodig om goed te functioneren. En vergeet de cookies van de social-media-platformen niet.
Een cookie is op zichzelf onschadelijk. Het is ook eigenlijk niet meer dan een heel klein digitaal bestandje met wat codes. Ze zijn bedoeld om informatie over hoe ‘gasten’ (bezoekers of gebruikers) de website of app gebruiken op te slaan. Wat veel mensen niet weten, is dat cookies zowel voor de aanbieder als voor de gasten voordelen hebben.
Cookies zorgen ervoor dat:
- het gemak van de gasten toeneemt;
- websites en apps hun aanbod op jou kunnen aanpassen;
- adverteerders gerichter kunnen communiceren met hun doelgroep(en).
Hoe werkt een cookie?
De cookie zelf is afkomstig van de server van de bezochte website of app. Na toestemming wordt het bestandje opgeslagen in de (web)browser van de ontvanger. Bij apps gebeurt dit op het apparaat waar de app op staat. De cookie en de server zijn in staat met elkaar te communiceren.
Vervolgens krijgt de gast een unieke identificatie-code (ID). Zodra een website, app of ander programma deze ID herkent, wordt de opgeslagen informatie van deze ID uitgelezen. Uiteindelijk wordt deze bestaande informatie (steeds weer) aangevuld met nieuwe informatie; met de informatie over het actuele bezoek.
Cookies vergemakkelijken jouw online leven, maar moeten hiervoor wel eerst het een en ander van je weten.
Cookies kunnen helemaal niet veel
We spreken nu over HTTP-cookies, maar noemen ze gewoon cookies. Cookies werken vrijwel altijd samen met kunstmatige intelligentie (AI) om de vergaarde informatie te vertalen en functies uit te voeren. Met alle verzamelde informatie (data) wordt het bijvoorbeeld mogelijk de gast gepersonaliseerde advertenties te tonen en een gepersonaliseerde bezoekersbeleving en gebruikservaring te leveren. Hierop komen we straks terug.
En dat is nog steeds niet alles, want cookies worden ook steeds vaker gebruikt om de gast voor andere doeleinden te herkennen. Hoe dacht je dat bijvoorbeeld Netflix in staat is zijn gebruikers te herkennen?
Wat ziet een cookie?
In theorie slaat de cookie bepaalde voorkeuren op. In samenwerking met AI (kunstmatige intelligentie) kan de cookie ook eerder bezochte pagina’s en bepaalde handelingen voor beperkte tijd* opslaan. Zo kunnen ze bijvoorbeeld ook het klantnummer, de bezochte pagina’s en de bekeken artikelen zien.
Cookies zien wat je op de website doet en volgen je daar op de voet. Ze zorgen gelijk dat je niet verdwaalt en helpen je zelfs de weg terug te vinden.
Cookies kunnen ook onthouden wat er in het winkelmandje zit en zien of de bezoeker bij een (affiliate) partner vandaan komt. Met behulp van de opgeslagen informatie kunnen ze de volgende keer het bezoek of het gebruik vergemakkelijken.
De cookies kunnen ook worden wakker geschud door websites en apps van anderen. Hiervoor moeten die ‘anderen’ dan wel in hetzelfde netwerk van adverteerders zitten. Zo kan het data-bedrijf of het online advertentie-bureau waarbij ze zijn aangesloten, meer details over het surfgedrag verzamelen. Nu je weet wat cookies zijn, kunnen we verder inzoomen op wat ze betekenen.
* Deze tijd is bij wet bepaald en wordt tegenwoordig ook beknopt door de meeste browsers. Hierover lees je binnenkort meer in een serie van 3 nog te verschijnen blogartikelen over de cookieless era. Met de gratis e‑mailalert hoef je deze serie niet te missen.
Waarom en waarvoor zijn cookies onmisbaar?
Zonder cookies wordt surfen over het internet – zoals we dat jaren kenden – lastig. Cookies zijn dan ook onmisbaar om het hedendaagse internet te laten werken en te laten voldoen aan de eisen van de ongedurige én luie internet-gebruiker. Cookies hebben dan ook vaak meer dan 1 functie.
Functies van cookies zijn onder andere:
- Bezoekers of gebruikers herkennen en helpen.
- Websites en apps verbeteren.
- ‘Wie is wie’ voor marketing-activiteiten als targeting en retargeting.
Voor de eerste 2 bullets, maak je gebruik van analytische en functionele cookies en voor targeting en retargeting worden tracking cookies (zie onderstaande box) ingezet. En toch zijn het allemaal dezelfde cookies. Het verschil tussen de soorten cookies zit in de meegegeven instructies. Dit wordt een beetje ingewikkeld, maar het wordt je waarschijnlijk vanzelf duidelijk als je verder leest.
Wat zijn tracking cookies?
Tracking cookies houden het individuele surfgedrag bij en zijn dus direct verbonden met veel persoonlijkere gegevens dan analytische en functionele cookies. Met tracking cookies is het mogelijk het internet-gedrag van gasten een flinke tijd over het internet te volgen en kunnen ook bij bezoek aan een andere website of app worden uitgelezen. Vandaar natuurlijk ook de naam.
Op tracking cookies komen we hieronder terug. Daarnaast zoomen we in onze volgende blogartikelen over cookies, de cookiewet en de cookieless era hierop nog verder in. Als je deze artikelen niet wilt missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Bezoekers of gebruikers herkennen en helpen
Functionele cookies zorgen dat je niet vergeten wordt
Hier ligt de basis van de cookies. Cookies zijn bedacht en ontwikkeld om jou ingelogd te houden en onder andere je winkelwagentje te onthouden. Functies als het niet steeds moeten invoeren van jouw gebruikersnaam en adresgegevens, het kunnen samenstellen van een lijstje met favorieten en het onthouden van je voorkeuren, werden daaraan al snel toegevoegd.
Een cookie herkent jou, haalt jouw voorkeuren erbij en biedt je een prettige gebruikservaring.
Dit zijn de zogenaamde functionele cookies en zijn dus de cookies die essentiële informatie in het voordeel van jouw gebruiksgemak onthouden. Deze informatie wordt bij een volgend bezoek direct opgeroepen en laat de website of app hierop razendsnel reageren.
Zo helpt de cookie volgende bezoeken te vereenvoudigen en persoonlijker te maken. Dit doet de cookie in samenwerking met AI van de aanbieder, maar begrijp dat dit zonder cookies niet mogelijk is. De cookie moet jou dus wel mogen herkennen.*
* Is het niet een cookie die dat doet, dan wel iets dat er enorm op lijkt. Voor de meeste varianten gelden dezelfde wettelijke regels, maar hierover ook binnenkort meer in een serie van 2 blogartikelen. Had je je al aangemeld voor de gratis e‑mailalert? dan hoef je die niet te missen.
De hele korte geschiedenis van de cookies
Cookies bestaan al ruim een kwart eeuw en wel sinds 1994. Kwamen ze eerst vooral in (web)browsers op pc’s voor, inmiddels zijn daar andere apparaten met vergelijkbare functionaliteiten bijgekomen. Denk hierbij aan smartphones, tablets, spelcomputers en smart‑tv’s.
Cookies dragen bij aan een persoonlijkere ervaring
Ook kunnen de cookies jou herkennen en met AI samen ervoor zorgen dat jij iets andere content te zien krijgt dan een andere gast. Deze content zou beter op jouw surfgedrag moeten aansluiten. Grote kans dat je de website of app als prettiger ervaart, wat het vertrouwen in het merk vergroot en/of onderhoudt.
Voor merken is dit niet alleen interessant voor direct meer omzet, maar werkt ook in het voordeel van de branding. Uit onderzoeken blijkt steeds weer dat hoe persoonlijker de ervaring van de gast is, hoe sterker de band met het merk. Waar zouden we toch zijn zonder cookies?
Analytische cookies
Hier werken cookies in het voordeel van de conversie en moeten cookies andere informatie verzamelen. De cookies krijgen hiervoor andere – of beter gezegd: extra – instructies en voeren die na jouw toestemming uit. Het zijn vaak dezelfde cookies, maar heten nu opeens analytische cookies.
Dezelfde cookie kan dus zowel een functionele cookie als een analytische cookie zijn, maar dat is nog niet alles. Dat zul je zo zien.
Pittige investering
Hoe meer waarde een website of app voor de inkomsten van een organisatie vertegenwoordigt, hoe meer hierin wordt geïnvesteerd. Partijen als bol.com en Zalando zijn hier met een groot team dagelijks mee bezig… en dan bedoelen we niet een team van 3 á 5 man.
Daarentegen zijn websites van de gemiddelde Haagse dienstverlener vaak wat ze zijn en worden ze hopelijk jaarlijks geoptimaliseerd. Hopelijk!
Cookies in negatief daglicht
Een duidelijk – maar nogal negatief – voorbeeld van het tonen van iets andere content zijn de prijzen van vliegreizen, die zouden nogal verschillen per bezoek. Tijdens het 1e bezoek zouden de prijzen lager zijn dan bij het volgende bezoek. Marketing-wise voedt dit onze angst om een koopje mis te lopen.
Daarnaast werd gezegd dat Apple-gebruikers hogere prijzen te zien kregen. Je snapt dat zo gauw als mensen op de hoogte kwamen van deze nare bijwerking van cookies, mensen steeds argwanender tegenover cookies werden. Hierop komen we als laatste in dit blogartikel nog even terug.
Websites en apps verbeteren
Cookies helpen developers, conversie-specialisten en content-marketeers om de bezoeken aan websites en het gebruik van apps intuïtiever* te laten verlopen. Om websites en apps steeds verder te kunnen verbeteren (optimaliseren), wil je antwoord op onderstaande vragen.
- Welke soorten gasten zijn er en welke groepen zijn dan interessant voor ons bestaansrecht?
- Hoe gaan deze groepen om met de website en/of app?
- Welke buyer en customer journeys zijn er te onderscheiden?
- Welke content is goed genoeg en wat moet (snel) beter?
Het achterhalen van deze informatie zijn typische taken die horen bij analytische cookies. Je snapt ondertussen dat het nog steeds een en dezelfde cookie is, maar dat de cookie hiervoor andere instructies uitvoert.
* Intuïtiever kun je vertalen als eenvoudiger en direct bruikbaar zonder dat je hierover (eerst) moet nadenken of te veel moet nadenken. Instructies en/of handleidingen lezen is hierbij niet eens aan de orde.
Eerst jouw surfgedrag in kaart brengen
Om websites en apps te verbeteren, moeten de cookies eerst ons surfgedrag achterhalen en in kaart brengen. De geplaatste cookie kan dit niet alleen, maar werkt hierbij altijd samen met AI van de aanbieder van de cookie. Tussen deze 2 is er een direct lijntje. Simpel gezegd:
De cookie verzamelt data en AI analyseert en vertaalt deze data.
Zo proberen ze samen te achterhalen wat voor type bezoeker of gebruiker jij bent, waarna je wordt ingedeeld in een groep met dezelfde kenmerken. Hoe groter een bepaalde groep, hoe belangrijker het is dat de website of app voor deze groep perfect werkt. Websites en apps worden hierdoor intuïtiever, behulpzamer en dus aangenamer in het gebruik.
Buyer en customer journeys optimaliseren
Daarnaast worden cookies gebruikt om de buyer en customer journeys te kunnen volgen en te optimaliseren. Ze hebben hiervoor weer andere instructies meegekregen en heten dan (opeens) tracking cookies. Het zijn in principe dus nog steeds dezelfde bestandjes, maar dat had je ondertussen vast al begrepen.
Door alle inzichten leer je de doelgroepen steeds beter kennen.
Hiervoor verschaft AI met behulp van de tracking cookies diverse inzichten. Denk hierbij aan hoeveel mensen welke pagina’s hebben bekeken en voor hoelang ze dat deden. Ze vertellen ook waar deze mensen vandaan kwamen en herleiden wat hun volgende stap was. Met behulp van deze informatie kunnen buyer en customer journeys steeds verder worden geoptimaliseerd. Lees meer.
Wie is wie voor marketing‑activiteiten
Cookies zijn niet meer wat ze waren. Ze gingen als tracking cookies steeds meer informatie verzamelen en werden enorm waardevol voor online marketeers en advertentie-campagnes. Tracking cookies samen met AI maken het mogelijk om advertenties op het beste moment op de beste plek aan potentiële klanten te tonen in plaats van op een lukraak moment aan zomaar een persoon ergens op het internet.
Dit is wat je noemt targeting en retargeting. Het zorgt voor minder waste en dus het efficiënter besteden van advertentie-budgetten. Dit principe geldt natuurlijk niet alleen voor adverteren, maar ook voor andere marketing-tools als digitale nieuwsbrieven.
Hierbij draait het vooral om:
- identificeren gasten:
- ‘wie is wie’ (typering);
- onderscheid nieuwe en terugkerende gasten (en hoe vaak ze terugkeren);
- inzicht Return On Investment (ROI);
- optimaliseren advertentie-campagnes.
Voor het optimaliseren van advertentie-campagnes, worden cookies van het online advertentie-bureau ingezet.
* Wij weten dat je woorden als advertentie-campagnes, advertentie-budgetten en marketing-activiteiten aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Forse kritiek op cookies
Door het steeds breder inzetten van cookies en de ongebreidelde handel in de daarmee verkregen data, kwam er steeds meer kritiek op cookies. En terecht. Alhoewel, het lag niet aan de cookies! het is door wie en voor wat ze werden ingezet.
Als je hierbij het inzetten van deze data door partijen die het niet zo nauw nemen met de algemeen geldende moraal optelt, dan weet je dat dit ooit fout gaat. Denk hierbij aan het manipuleren van de verkiezingen in de VS (2015 – 2016). Toen werden data* van Facebook gebruikt door het bedrijf Cambridge Analytica om het kiezersgedrag te beïnvloeden… en dit gebeurde niet alleen in de VS.**
* Data staat/staan voor gegevens of verzamelde gegevens en is dus (nog steeds) in het Nederlands officieel meervoud, maar je mag het ook als enkelvoud behandelen. De term ‘big data’ is inmiddels wel officieel enkelvoud. Wij volgen deze richtlijn.
** Vooral in armere landen werd dit ingezet om lokale verkiezingen te beïnvloeden, maar ook hierop komen we binnenkort terug. Dus als je onze toekomstige blogartikelen niet wilt missen en je hebt dat nog niet gedaan, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Verder inzoomen? Ondertussen kun je gaan naar:
Waarin zit de crux?
Een cookie kan naast jouw winkelwagen informatie verzamelen en opslaan waarmee jij als individueel persoon ‘zonder toestemming’ kan worden herleid. Daarom is inmiddels bij wet bepaald dat consumenten (bezoekers, gebruikers, klanten, et cetera) onder andere de volgende rechten hebben.
- Consumenten hebben het recht te weten:
- welke gegevens er over ze worden verzameld;
- waarvoor deze gebruikt worden;
- hoe deze gedeeld worden voor commerciële doeleinden.
- Deze mensen moeten – uiteraard binnen de bestaande kaders – kunnen bepalen welke gegevens er over hen wel of niet mogen worden verzameld.
Cookies vallen onder de GDPR en de AVG
Het inzetten van cookies valt in de meeste gevallen onder de Europese General Data Protection Regulation (GDPR) en de Nederlandse vertaalslag in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dit zijn privacy-wetten om ervoor te zorgen dat het bijhouden van persoonlijke gegevens van gebruikers alleen gebeurt met hun nadrukkelijke niet mis te verstane (expliciete) toestemming en met de nodige transparantie.
Op deze wettelijke regulering komen we binnen enkele weken uitgebreid terug. Wil je deze en andere blogartikelen niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Verder inzoomen? Ondertussen kun je gaan naar:
Cookies en begrenzende browsers
Nu mogen cookies dus alleen worden gebruikt als ze voldoen aan bovenstaande voorwaarden, maar dan zijn er ook nog de browsers. Bijna alle grote browsers – op Google’s Chrome na – zijn gestopt met cookies toelaten of ze beperken de houdbaarheid van de cookies tot 24 uur.
Dit was de aanzet van de cookieless era en heeft natuurlijk enorme impact op online marketing en online advertising van vandaag de dag. Vooral organisaties die draaien op e‑commerce moe(s)ten zichzelf opnieuw uitvinden. In de hele industrie zijn dan ook initiatieven ontstaan om cookies voor tracking-doeleinden te vervangen door iets dat net zo waardevol is voor het doel waarvoor de cookies worden ingezet.
Hierin zit nog veel beweging, want je snapt ook wel dat dit veel weg heeft van oude wijn in nieuwe zakken en dat dit ook wel heel sterk begint te lijken op een kat-en-muisspelletje.
Wordt vast en zeker vervolgd, zeker door ons!
Verder inzoomen? Ondertussen kun je gaan naar:
Soorten cookies
Tot slot nog even alle cookies op een rijtje.
- First party cookies, waaronder:
- Third party cookies, waaronder:
Er zijn zeker ook nog second party cookies, maar die kom je niet vaak tegen en hun impact is ten opzichte van de andere soorten te verwaarlozen.
Op first, second en third party cookies en data komen we over 2 weken uitgebreid terug in ons volgende blogartikel over cookies. Wil je deze niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Verder inzoomen? Ondertussen kun je de bovenstaande linkjes gebruiken om direct bij de specifieke informatie in dat blogartikel te komen. Of ga naar:
Conclusie
Cookies hebben 2 gezichten. Het ene gezicht is de mooie kant en die kant helpt met bezoeken aan websites en het gebruik van de apps te verbeteren voor de beste ervaring. Het andere gezicht zorgt bijvoorbeeld ervoor dat advertenties heel gericht kunnen worden vertoond, maar ze kunnen dan wel tegelijk een bron aan privacy-gevoelige informatie vormen… een bron waarin kwaadwillende partijen ook kunnen rondsnuffelen.
Toekomstplannen
De komende weken duiken we dieper in de wereld van de cookies. We zoomen eerst in op welke soorten cookies er zijn. Daarna verdiepen we ons in de regels waaraan cookies en hun verspreiders zich wettelijk moeten houden. Hierna komt uiteraard de cookieless era ook nog uitgebreid aan bod.
De cookieless era
Wat betekent een wereld zonder cookies? Hoe gaan developers, conversie-specialisten en content-marketeers alle voordelen die we hier bespraken straks toch verkrijgen én aanbieden aan hun gasten? Wat zijn de alternatieven en nieuwste oplossingen? Ook hierop komen we uitgebreid terug en helpen jou – natuurlijk – op weg.
Misschien toch maar even aanmelden?
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de volgende box – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij meer weten over dit soort onderwerpen en op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van zakelijk bloggen, content-marketing, conversie-optimalisatie, branding, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.