Wat is een logo? Is het nog wel van deze tijd? … én wat kost een logo?
Het logo is belangrijk voor de herkenbaarheid van een merk, maar een logo staat zeker niet (meer) alleen voor deze grote taak. Daarvoor krijgt een logo altijd hulp van andere krachtige merkelementen.
Daarnaast kun je je afvragen welke waarde het logo nu werkelijk (nog) heeft voor het merk én de doelgroepen? Er is veel veranderd sinds de 1e logo’s en analfabetisme en de huidige wereld met overal smartphones. We leven in een wereld met miljarden logo’s en een overload aan informatie.
Zit de huidige wereld nog wel te wachten op nog meer logo’s? Of voldoet een woordmerk of simpel icoon-logo net zo goed? We gaan het zien én bekijken.
Wat staat er vandaag op het reisprogramma?
De ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ is een luchtige én fascinerende serie die jou deze zomer meeneemt op een reis door de boeiende wereld van visuele merkidentiteiten. We reizen via (nieuwe) inspirerende inzichten, komen langs praktische tips en delen ook nog mooie reisverhalen.
Nu we zo’n beetje alles hebben bezocht en bekeken rondom Huisstijl en we ook weten welke rol deze speelt binnen het merkenverhaal, zijn we dan eindelijk aangekomen op onze hoofdbestemming: het wereldberoemde Logo. Hier kunnen we de komende weken ons hart ophalen, want er is zó veel te zien!
Excursie of uitstapje gemist?
Dan vind je alle verslagen hier.
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over branding. Wil je dat wij je op de hoogte houden van nieuwe artikelen op het gebied van branding en gerelateerde onderwerpen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Wat is een logo?
Een logo is belangrijk voor de herkenbaarheid van een merk, maar een logo staat al lang niet meer alleen voor deze grote taak. Daarvoor krijgt een logo tegenwoordig hulp van andere krachtige merkelementen.
In de regel is het logo terug te vinden op alle visuele uitingen van het merk. Het is dan ook vaak het belangrijkste onderdeel van de huisstijl of legt daar zelfs de basis voor.
De huisstijl vormt op zijn beurt weer een belangrijk onderdeel van alle merksignalen, de merkwereld én de corporate identity.
Je hebt logo’s in diverse varianten:
- alleen een symbool (beeldmerk);
- alleen tekst (woordmerk);
- een combinatie van beide.
Daarover zo meteen meer.
Het klassieke logo
Het klassieke logo is een combinatie van een beeldmerk (merkteken) en een woordmerk (zie onderstaande box) en wordt ook wel combinatie-logo genoemd. Klassiek heeft in deze context dus niets te maken met oud of ouderwets.
Door de jaren heen en met name door de opkomst van het internet, heeft dit logo in deze vorm veel terrein verloren ten opzichte van het woordmerk. Hierover kun je meer lezen in: Het logo • De geschiedenis, van het ontstaan tot de nieuwste uitdagingen.
Een woordmerk is in de regel goedkoper dan een logo en krijg je zelfs vaak gewoon cadeau bij sommige (gratis) websites*. Hierdoor wordt tegenwoordig een woordmerk al snel een logo genoemd, maar er is – of was? – dus wel een verschil.
Daarnaast zijn logo’s ten opzichte van woordmerken eenvoudiger te registreren.* We hebben het dan wel over logo’s bestaand uit unieke vormen (vaak symbolen), want slechts unieke logo’s en beeldmerken zijn tegenwoordig nog eenvoudig te registreren. Máár uitzonderingen bevestigen vast en zeker ook deze regel.
* Woordmerken zijn sowieso lastig tot niet te registreren. Het woord moet sowieso al uniek zijn en dus niet ook al voor iets algemeens gebruikt worden. Daarnaast mag het lettertype op niets anders lijken en daar wringt de kous al snel. Vrijwel ieder leesbaar en eenvoudig herkenbaar lettertype lijkt op een ander leesbaar en eenvoudig lettertype.
Wat is een beeldmerk en wat is een woordmerk?
Een beeldmerk, woordmerk en logo zijn allemaal vormen van visuele beelden waaraan een merk te herkennen en te onthouden is. Er zijn tussen deze vormen net zo veel overeenkomsten, als verschillen.
Bij een beeldmerk kun je het beste denken aan een specifiek grafisch symbool, pictogram en/of icoon. Dit visuele beeld is in principe ontwikkeld om herkenbaarheid van het merk te creëren of dit te ondersteunen.
Een beeldmerk kan bestaan uit een enkel symbool, maar combinaties van symbolen komen ook voor, net als combinaties van symbolen en tekst. Samen met het woordmerk vormt het beeldmerk vaak het logo.
Een woordmerk is een logo óf het deel van het logo dat alleen uit de naam van het merk bestaat.
Bij een woordmerk kun je denken aan een karakteristieke typografische (geschreven of getypte) weergave van de merknaam. Dat wil zeggen dat het alleen om de naam weergegeven in uitsluitend letters (tekst) gaat. Hierbij zijn dus géén grafische symbolische elementen aanwezig.
Waaruit bestaat een logo?
Na bovenstaande mag het duidelijk zijn dat een logo bestaat uit een woordmerk en/of beeldmerk; oftewel: een symbool met of zonder tekst. Toch zijn er in de regel nog een paar andere belangrijke visuele elementen of kenmerken die gezamenlijk zorgen voor het onderscheid en de herkenbaarheid van het logo én het merk.
- Typografie – Typografie gaat over lettertypen en in dit geval over die die worden gebruikt in het logo. Een uniek lettertype draagt vaak ook bij aan de herkenbaarheid van het merk en kan een specifieke sfeer of karaktertrek van het merk overbrengen.*
- Kleur – Kleur speelt een belangrijke rol in de visuele identiteit van een merk. Dat schreven we net al. Kleur kan worden gebruikt om het logo te onderscheiden van andere merken, maar draagt ook bij aan de herkenbaarheid van het merk. In de regel worden die kleuren gekozen die aansluiten bij de merkidentiteit en de doelgroep(en).
- Vorm – Een opvallende vorm kan helpen om de aandacht te trekken en het merk te onderscheiden van andere merken. Ook de vorm van het logo kan zorgen voor herkenning van het merk. De vorm kan variëren van eenvoudig als vierkant, driehoekig of rond tot ondefinieerbaar en niet te omschrijven.*
- Slogan – Een slogan (slagzin) is een korte zin die wordt gebruikt om de boodschap van het merk te bekrachtigen. De slogan wordt ook wel pay-off en/of tagline genoemd. Lees meer.
* Verder op onze reis bezoeken we zowel Typografie als Eisen Voor Een Goed Logo. We bekijken dan het symbool uitvoeriger en bezichtigen ook de archetypen en emoties die bij vormen en kleuren horen. Wil je deze excursie niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Wat kost een logo?
Een logo kan aardig wat kosten, maar dat hoeft niet. Tegenwoordig kun je online logo’s kopen voor weinig en het buurmeisje of het neefje kan vast en zeker ook erg leuk tekenen.
Daarnaast kun je logo’s laten ontwikkelen door ontwerp-bureaus en communicatie-bureaus gespecialiseerd in het bouwen van merken. Of je gaat zelf aan de slag, maar houd het volgende wel altijd in gedachten:
Een goedkoop logo hoeft niet eens per se slecht te zijn. Net als dat het duurste logo niet zomaar garant staat voor een sterk merk. Om dat te bereiken, is veel meer nodig.
Wij weten dat je woorden als communicatie-bureaus ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
De prijs-kwaliteit-verhouding
Door de marktwerking en de nieuwe digitale mogelijkheden variëren de prijzen voor logo’s van een paar tientjes of minder tot duizenden euro’s of nog véél meer.*
Je snapt dat je bij de duurdere bureaus niet alleen even een plaatje krijgt, maar ook een prachtig verhaal over hoe het symbool het merk in al zijn waardevolle facetten verbeeldt. Reversed engineering is hierbij niet vreemd.
* Als je online zoekt, kom je diverse bedragen tegen die hoger zijn dan een miljoen. Zelfs € 211 miljoen komen we tegen. Maar bij dit soort bedragen moet je dan wel denken aan meer dan een nieuw of opgefrist logootje. Bij zulke bedragen gaat het doorgaans om enorme re‑branding-projecten, waarbij bijvoorbeeld winkelinrichtingen en wagenparken ook flink onder handen worden genomen.
Budget-oplossingen
Voor gratis logo’s of logo’s voor een leuke prijs kun je onder andere gaan naar: Canva, FreeLogoDesign, Wix Logo Maker en Fiverr. Door deze mogelijkheden voor de volledigheid te benoemen, raden we ze nog niet aan.
Wat we wel aanraden is Dagje Huisstijl. We maken dan bijvoorbeeld samen het logo en geven tijdens het proces professioneel advies. We werken ‘samen’ en dus volledig transparant. Door deze aanpak weet je wat je krijgt en wat je niet krijgt. Hierdoor kom je niet op een later moment voor onplezierige verrassingen te staan.
Welke logo’s waren niet duur en toch zeer succesvol?
We zijn voor je op zoek gegaan naar wereldbekende logo’s die niet veel hebben gekost en kwamen op 2 interessante rijen uit. Tijdens onze reis hebben we deze ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ nog tijd voor een uitgebreidere bezichtiging, maar nu alvast een vluchtige blik.
Wereldbekende logo’s die weinig hebben gekost
Wereldbekende logo’s die ontworpen zijn door de oprichter
Verder inzoomen? Ondertussen kun je gaan naar:
Tijdgeest
Tussen de zojuist genoemde varianten bestaan duizenden varianten. Toch is het niet zozeer belangrijk om te kijken naar wat een logo gaat kosten, maar beter start je met kijken naar wat een logo in de huidige wereld nog waard is.
Bedenk dat we leven in een wereld met miljarden logo’s en massa’s informatie die dagelijks op ons afkomt. Bedenk daarnaast ook dat de merkbeleving nu het allerbelangrijkste is als het gaat om het bouwen en onderhouden van sterke merken.
Vergeleken met de rol van de merkbeleving verbleekt momenteel ieder logo.
Als het verhaal van het merk verder rammelt, heb je aan het mooiste logo helemaal niets om een sterk merk te bouwen. Duizenden euro’s eraan uitgeven is dan vooral erg fijn om de economie draaiende te houden.
Verder inzoomen? Tijdens onze ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ gaan we ook nog op onderzoek naar de voors en tegens van logo’s, beeldmerken en woordmerken in verband met de huidige eisen van de digitale media. Wil je dit niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Logo als basis voor de huisstijl of merkwereld
De creatie van een logo kan op zichzelf staan, maar ook onderdeel uitmaken van de nieuwe huisstijl, de corporate identity, de merkwereld en/of de branding-strategie. Net wat de wens is of – eigenlijk véél belangrijker – net wat op dat moment bij de doelgroep(en), het merk en de markt (sector) past!
Synoniemen
Combinatiemerk, merkteken, merkembleem en bedrijfslogo zijn synoniemen. Zelfs beeldmerk wordt soms in plaats van logo gebruikt.
Waaraan moet een logo voldoen?
Een goed logo past bij alle doelgroepen én natuurlijk bij het merk en de markt (sector), maar daarvoor is nog meer nodig. Een goed logo is gebaseerd op de volgende factoren; op de 10 sleutels tot succes.
- Sleutel #1 – Noodzaak en/of relevantie
- Sleutel #2 – Passend bij doelgroep(en)
- Sleutel #3 – Passend bij het merk
- Sleutel #4 – Oplaadbaar met gevoel
- Sleutel #5 – Eenvoudig, begrijpelijk, onthoudbaar, herkenbaar, onderscheidend en opvallend
- Sleutel #6 – Tijdloos
- Sleutel #7 – Passend bij de sector
- Sleutel #8 – De juiste kleur
- Sleutel #9 – Variabel
- Sleutel #10 – Voldoet aan technische eisen
Je kunt alle sleutels straks uitgebreid bekijken tijdens ’Het logo • Wat is een goed logo? Aan welke eisen moet het voldoen? • 1/2’, maar over Sleutel #9 willen we hier direct toch wel even het volgende kwijt.
Tegenwoordig moet het logo namelijk bruikbaar zijn op alle denkbare digitale platformen, media en applicaties. En daarnaast moet het ook nog eens geschikt zijn voor de zogenaamde ‘experiences’. Met de opkomst van de technologie is het aantal toepassingsmogelijkheden – en dus ook de toepassingseisen – aanzienlijk vermenigvuldigd. De vaart is er voorlopig ook nog niet uit.
Dit zijn veel kleinere toepassingen dan waar we ooit mee te maken hadden, en toepassingen waarbij traditionele logo’s het moeilijk hebben.
Simon Manchipp
Let op! De kleinste ‘digitale’ weergave is leidend
De afgelopen decennia zijn er nogal wat ‘digitale’ eisen aan de herkenbaarheid van logo’s bijgekomen. Moest een logo eind vorige eeuw ook op de zwart-wit-fax overeind blijven, nu moet het nog kleiner dan je halve pinknagel ook herkenbaar zijn.
Is een uitgelicht icoon de oplossing voor digitale mini‑formaten?
Bedenk ook dat wanneer je per se een complex logo wilt, dat deze het waarschijnlijk niet gaat halen op de nieuwe formaten van de digitale platformen en media. Bekijk dan of er wellicht een herkenbaar aspect (icoon) uitgelicht kan worden voor deze super kleine formaten.
Denk maar eens aan het logo van LinkedIn. Wanneer het volledige logo wordt gebruikt zie je ‘Linked’ met direct daaraan vast een blauw blokje en ‘in’. Dit blauwe blokje wordt ook los gebruikt. Wellicht is dit idee ook een uitkomst voor het nieuwe logo.
En toen? Wel of geen logo?
We zouden je dolgraag trakteren op een conclusie en je vertellen of een logo de beste keuze is, maar daarvoor moeten we het merk en de doelgroep(en) eerst goed leren kennen. Toch moet deze beslissing na deze ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ steeds eenvoudiger voor je worden.
Daarom verkennen we vanaf hier eerst apart de districten Beeldmerk en Woordmerk. Vervolgens ben je weer een paar dagen vrij om zelf rond te kijken, naar het strand te gaan of lekker de bergen in.
Toekomstplannen
In volgende blogartikelen in deze luchtige én fascinerende serie van de ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ nemen we je verder mee op reis. We reizen steeds verder door de boeiende wereld van visuele identiteiten.
Dompel jezelf deze zomer onder in een zee van creativiteit en zet het merk in het zonnetje!
Na de districten Beeldmerk en Woordmerk bezichtigen we eerst Geschiedenis van Logo. Aansluitend gaan we op koopjesjacht en bestuderen 10 top-merken waarvoor het Logo een koopje was. We bewonderen ook nog wereldberoemde merken waarvan de oprichters de Logo’s zelf ontwierpen en gaan zelfs langs bij Walt Disney.
En dan zijn we alweer dik over de helft, maar nog lang niet uitgekeken in en rondom het wereldberoemde Logo.
Excursie of uitstapje gemist? Of verder inzoomen?
Dan vind je het overzicht met alle verslagen hier.
Hoe zorg je dat je verder niets meer mist?
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de volgende box – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier morgen of anders binnenkort weer terug. Tot gauw!
Wij helpen ook met logo’s
Je hebt een logo nodig? Dat kan. the Content Care Company biedt logo’s, logo’s én… logo’s. Oftewel: beeldmerken, woordmerken en combinaties hiervan. Maar ook voor een restyling, refresh of redesign van het logo kun je bij ons terecht, want een groot deel van onze roots liggen nog steeds in de grafische wereld en de wereld van merken bouwen (branding).
Per merk verschilt wel onze aanpak. Wil je snel resultaat voor weinig geld? Dan kan dat. Wil je liever een logo als onderdeel van de merkwereld en die dus geheel aansluit bij de corporate identity? Dan kan dat ook. Het resultaat is afhankelijk van de wensen, de doelen, de doelgroep(en) én natuurlijk van het budget. Wat het ook wordt, wij gaan altijd voor het beste resultaat.
Je kunt ons bereiken via: [nummer opgeheven].
Huisstijl in een dag
Wil of moet je lager inzetten? Kijk dan eens bij Dagje Huisstijl. In een dag maken we samen met jou het logo en pakken we ook nog andere zaken op. We werken zelfs jouw eigen ideeën uit. Je gaat nooit met lege handen naar huis.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van branding, content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.