Cookies en first, second en third party data [eenvoudige uitleg]
Als je het hebt over cookies, de cookiewet en de cookieless era, dan heb je het eigenlijk niet over 1 soort cookies, maar over 3 verschillende. Je spreekt dan over first, second en third party cookies. Voor ieder soort zijn er aparte regels in de wet opgenomen. Net als voor de opslag van de data die de cookies en partijen verzamelen van hun klanten en van andere personen.
Je spreekt dan over first, second en third party data. Maar wie is wie en wat is wat in deze context? Wat mag wel en wat mag niet? We zoomen in en maken het eenvoudig.
Dit blogartikel is een direct vervolg op: Cookies • Wat zijn het en wat heb je eraan?. Het kan slim zijn om deze eerst te lezen, maar waar nodig verwijzen we sowieso met handige linkjes naar specifieke informatie in dat artikel.
Wat gaan we doen (en hebben we gedaan)?
In de aanloop naar diverse blogartikelen over de cookieless era en hoe je toch verder kunt zonder cookies, publiceren wij 4 inleidende artikelen. Dit is daarvan de 2e. Op deze manier hopen we dat wij jou zo volledig en helder mogelijk informeren over waar je nu al mee te maken kan hebben of straks kan krijgen én over wat je sowieso op orde moet hebben als je cookies inzet. Ook niet geheel onbelangrijk.
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Cookies • Wat zijn het en wat heb je eraan?
- Wat is conversie en wat is conversie-optimalisatie (CRO)? • 1/2
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over conversie-optimalisatie (CRO). Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over conversie-optimalisatie en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inleiding
Wat verstaan we onder data en cookies?
Voor we duiken in de beloofde onderwerpen, lijkt het ons wel handig als je eerst weet wat we met data en cookies bedoelen.
Wat zijn data?
Data – officieel (nog steeds) meervoud, maar enkelvoud mag ook – zijn digitale gegevens of informatie. Denk bij informatie aan informatica, informatie-kunde en/of informatie-technologie (IT). De term data kun je in de context van cookies het beste vrij vertalen in digitale privé-gegevens, gegevens die betrekking hebben tot jouw persoonlijke voorkeuren en dus privacy-gevoelig zijn.
Wij weten dat je woorden als informatie-kunde, informatie-technologie, privé-gegevens ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Big data
De verzamelde data zijn in grote hoeveelheden goud waard en dan kom je al snel bij de term ‘big data’ (massa-data). Big data – (inmiddels) enkelvoud – betekent handel en big data is ondertussen zelfs veel meer waard dan olie en goud. Dit gaat dus wel over handel in gegevens die een direct en/of indirect verband hebben met de gegevens behorend tot jouw privacy en die van anderen en daar wringt de kous.
Bescherming van onze data
Sinds 2018 wordt voor onze privacy deze data gereguleerd onder de Europese regelgeving; de General Data Protection Regulation (GDPR). Om deze wet in Nederland in te voeren en te kunnen handhaven, is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) de vertaling naar ons bestaande wetssysteem.
Daarnaast stelde bijvoorbeeld Apple al in 2014 dat ‘privacy een fundamenteel mensenrecht is’ en begon af te rekenen met cookies aan de hand van bepaalde gebruikersinstellingen in Safari (de webbrowser van Apple). Met deze instellingen kan de gebruiker third party cookies wel of niet toestaan. De standaard-instelling staat op blokkeren en het leeuwendeel van de gebruikers laat dat zo.
Wanneer privacy als een fundamenteel mensenrecht wordt gezien, moet je daar ook naar handelen.
Het systeem dat Apple voor Safari ontwikkelde, kreeg de naam Intelligent Tracking Prevention (ITP). Door ITP zijn de cookies niet in staat om je gedrag te volgen, tenminste: niet als jij de standaardinstelling zo laat staan en dus niet zelf aanpast. Dit maakt het zogenaamde targeten en retargeten bij marketing- en advertentie-campagnes vrijwel kansloos.
Daarnaast werd de levensduur van cookies verkort en wel van 30 dagen naar 1 dag! dit maakt het vrij lastig om de buyer en customer journeys volledig te volgen.
Firefox volgde 5 jaar later en het altijd zo snelle Google is (op dit moment) nog bezig. Keer op keer komen ze met een prachtig excuus, maar er is nu toch duidelijk beweging.
Let op de houdbaarheidsdatum!
Tussen moment van publicatie en wanneer jij dit leest, kan de overgang naar de cookieless era verder zijn of is dit al een feit. Dit kan ook leiden tot onverwachte veranderingen, nieuwe wetten en nieuwe inzichten. Hierdoor kan de inhoud van dit blogartikel dan alweer wat verouderd zijn. We hebben nou eenmaal geen glazen bol, maar houden je via onze blogartikelen wel zo goed als mogelijk op de hoogte van belangrijke veranderingen en hoe hiermee om te gaan. Met de gratis e‑mailalert hoef je deze updates niet te missen. Zie verder onze algemene disclaimer.
Wat zijn en doen cookies?
Cookies zijn hele kleine digitale bestandjes met wat codes, meer zijn het niet. Ze zijn afkomstig van bezochte websites of apps en worden pas na de bekende toestemming opgeslagen in onder andere (web)browsers en apps van de ‘gasten’ (bezoekers en/of gebruikers). Cookies kunnen zaken in de gaten houden en opslaan. Denk hierbij aan voorkeuren (instellingen), handelingen en de inhoud van winkelmandjes.
Cookies zijn niet meer of minder dan hele kleine code-bestandjes die jouw handelingen registreren en dit vervolgens doorspelen aan de kunstmatige intelligentie.
Cookies hebben hierdoor voor zowel de aanbieder als de gast voordelen. De aanbieder begrijpt steeds beter wat de gast zoekt en wil. De website en/of app kan vervolgens – op weg naar meer omzet of een ander doel – daarop worden aangepast. Jouw volgende bezoek aan de website of gebruik van de app zal hierdoor vergemakkelijken.
Tegelijk geef je – door het spoor dat je online achterlaat – ook veel van jezelf bloot. En dat is dus waar de kous begon te wringen. Je hebt namelijk ook cookies die je achtervolgen over een groot deel van internet en via slimme technologieën bijna jouw karakter en heimelijke verlangens kunnen voorspellen. Dankzij deze cookies zijn de hierboven genoemde GDPR en AVG in het leven geroepen.
Cookies hebben vaak meerdere taken
In de code van een cookie zitten instructies voor het uitvoeren van bepaalde taken. De cookie voert de meeste taken pas na jouw toestemming uit. Hierdoor verandert de cookie van naam en kan zelfs diverse namen krijgen.
Anders gezegd: afhankelijk van de taak die de cookie uitvoert, verandert zijn naam. Een cookie kan dus zowel first party cookie als third party cookie worden genoemd. Tegelijk kun je een cookie ook nog analytische cookie, functionele cookie en tracking cookie noemen. En dat geldt allemaal voor een en dezelfde cookie!
Verder inzoomen? Ga naar:
Wat zijn…
First party data en first party cookies
First party data
Deze data worden rechtstreeks van de ‘gasten’ (bezoekers en/of gebruikers) en/of van klanten verzameld. Data uit eerste hand dus en dus zonder factuur van een tweede of derde partij. Denk hierbij niet alleen aan gegevens over wat iemand kan en doet op een website of in een app, maar ook aan gegevens die op een andere manier zijn verzameld. Je kunt dan denken aan het digitale klantenbestand (CRM-systeem).
In het gunstigste geval worden deze data gecombineerd. Naam, adres en bezoekersgedrag komen samen na toestemming van de gast. Het voordeel is dat je veel weet van de huidige gasten en klanten en hun goed kunt bedienen, maar over andere (nieuwe) doelgroepen zegt het – helaas – niets of te weinig.
First party cookies
First party cookies behoren alleen tot de website die je bezoekt of alleen tot de app die je gebruikt. Dit zijn – wat ze noemen – ‘goede cookies’, want ze zijn er ook voor de gebruiker. Deze cookies dragen namelijk een flink steentje bij aan het gebruiksgemak.
First party cookies zorgen bijvoorbeeld voor:
- het bijhouden van bezoekersaantallen;
- registratie van iemands surfgedrag om te weten waar gasten vastlopen en wegklikken;
- een beter werkende website of app, door:
- de opslag van jouw voorkeuren (instellingen) met betrekking tot die website of app;
- het onthouden van ingevulde gegevens en ingegeven keuzes (denk aan de voorkeurstaal);
- het voorkomen dat winkelmandjes worden geleegd (bijvoorbeeld wanneer je van pagina wisselt).
Analytische en functionele cookies zijn first party cookies
First party cookies stellen ook web-developers en app-developers in staat om gegevens te verzamelen over hoe gasten de website of app gebruiken. Je noemt ze dan analytische cookies. Deze term ben je vast al eens tegengekomen voor je een website of app ging gebruiken en je de cookies wel of niet kon accepteren.
Daarnaast onthouden first party cookies voor de gast de voorkeurstaal en andere zaken. Informatie die vervolgens dus weer bijdraagt aan een positieve bezoekerservaring en gebruikservaring. Je spreekt dan over functionele cookies.
Analytische en functionele cookies zijn first party cookies, maar first party cookies zijn niet per se analytische en functionele cookies. Meer uitleg over analytische en functionele cookies vind je in de box hieronder.
Wat zijn analytische cookies en wat zijn functionele cookies?
Analytische cookies
Voor het beter functioneren van de website, houden analytische cookies bijvoorbeeld statistieken van het geheel aan ‘gasten’ bij. Ze meten de kwaliteit of effectiviteit van een website. Deze cookies mogen zonder toestemming worden ingezet om de website te verbeteren, maar alleen als deze cookies geen tot minimale gevolgen voor de privacy van gasten hebben. Voor apps en online dienstverlening geldt hetzelfde principe. Lees meer.
Functionele cookies
Deze cookies zijn nodig voor het goed functioneren van de website en mogen worden ingezet om de website te laten doen wat die moet doen. Denk hierbij aan webshops en aan online dienstverlening. Functionele cookies onthouden bijvoorbeeld de inhoud van het winkelmandje, zorgen ervoor dat er kan worden ingelogd en je ook ingelogd blijft. Ze helpen met de taal veranderen en onthouden deze en andere voorkeuren.
Ook deze cookies mogen zonder toestemming worden ingezet om de website prettiger te laten werken, maar alleen als deze cookies geen tot minimale gevolgen voor de privacy van gasten hebben. Ook hier geldt voor apps hetzelfde principe. Lees meer.
Vallen deze cookies wel of niet buiten de wettelijke bepalingen?
Omdat deze analytische en functionele cookies geen of weinig inbreuk op de privacy maken, vallen ze buiten de wetten die er zijn om onze online privacy te beschermen. De norm die hierbij geldt, is: zolang de privacy niet in het geding komt, is de wet hierop niet van toepassing. Voor first party cookies is dus geen toestemming van de gast nodig én dat is nou juist het grijze gebied.
Daarom is het raadzaam de gast toch altijd te informeren over de gebruikte cookies, maar hierover over 2 weken meer. Als je dit blogartikel over de cookiewet, de GDPR, de AVG en onze privacy niet wilt missen en je hebt dat nog niet gedaan, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Verder inzoomen? Ondertussen kun je gaan naar:
Google Analytics
Het gros van de Nederlandse websites maakt gebruik van Google Analytics om deze inzichten te verkrijgen. Google Analytics maakt zowel gebruik van first als third party cookies.
Houdbaarheid
Op het moment van schrijven is de periode dat deze gegevens worden bewaard in Safari (Apple) en Firefox teruggebracht van 30 dagen naar 24 uur. Chrome (Google) zegt snel te volgen en er zijn al veranderingen merkbaar.
Wat zijn…
Second party data en second party cookies
Second party data
Dit zijn gegevens die tussen 2 partijen worden uitgewisseld. Dit kun je zien als first party data die worden overgedragen aan of gedeeld worden met partij nummer 2. Deze data zijn interessant voor partijen met dezelfde doelgroep(en). Dit mag alleen na toestemming van de mensen waar de data van zijn verzameld.
Second party cookies
Second party cookies hebben alleen betrekking op organisaties onderling en hebben een veel kleinere impact op onze privacy dan third party cookies. Deze cookies komen niet veel voor.
Wat zijn…
Third party data en third party cookies
Third party data
Third party data worden verzameld door partijen die daarvan hun (big) business hebben gemaakt. Deze partijen hebben geen directe relatie met de personen waarvan de gegevens worden verzameld, maar verzamelen hun data met name via een enorm groot netwerk aan aangesloten adverteerders en/of de social-media-platformen. Hiervoor zijn third party cookies essentieel.
Vaak zijn dit de grote partijen die adverteer-mogelijkheden aanbieden. Denk hierbij aan Google Ads [voorheen AdWords] en Meta for Business (de eigenaar van onder andere Facebook, Instagram en WhatsApp). Het kunnen echter ook partijen zijn die alleen data verzamelen, vertalen en verhandelen.
Third party cookies
Hoe is het mogelijk dat jij op de ene website of in de ene app een advertentie te zien krijgt van het product dat je niet zo heel lang daarvoor hebt bekeken op een andere website? Dit is dankzij het spoor dat jij digitaal achterlaat en wordt geregistreerd door third party cookies. Vervolgens wordt dit spoor vertaald met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) en ingezet voor advertentie-doeleinden.
Met de inzet van third party cookies kunnen adverteerders de bezoeken en activiteiten van gasten niet alleen op hun eigen website en/of in app bijhouden, maar ook daarbuiten. Deze cookies en de daaruit afkomstige data zijn noodzakelijk voor met name targeting en retargeting en het meten van de advertentie-resultaten. Om dit tot stand te brengen, zit hier vaak een bedrijf tussen dat is gespecialiseerd in data en/of online adverteren.
Een vrij groot online spoor in beeld
Third party cookies worden meestal gebruikt voor tracking-doeleinden en andere (digitale) advertentie-doeleinden. Deze cookies registreren hiervoor een enorm groot deel van ons persoonlijke internet-gebruik. Third party cookies zijn dus duidelijk zeer belangrijk als het om digitale reclame gaat, maar zorgen wel voor grote kwetsbaarheid van onze privacy-gevoelige en andere persoonlijke gegevens en dus onze privacy.
Kwetsbaarheid van onze privacy‑gevoelige gegevens
De door de third party cookies verzamelde data hebben onder andere betrekking op jouw klikgedrag [waar en wanneer?] en de advertenties die je bekijkt [welke en hoe vaak?]. De ingezette cookies volgen jou hiervoor op de voet en worden dan ook tracking cookies genoemd.
Met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) wordt er een profiel van jou samengesteld. Aan de hand van dat profiel kan AI inschatten waarop jij schakelt en zo jouw gedrag beïnvloeden.
Verder inzoomen? Ondertussen kun je gaan naar:
Toepassingen third party cookies
Gerichte (persoonlijke, geadresseerde) online-marketing-campagnes steunen volledig op kunstmatige intelligentie (AI). Het is namelijk AI die de door de third party cookies verzamelde data omzet. Daarom worden third party cookies vooral gebruikt voor targeting en retargeting, maar dat is dus niet alles. Ze zijn namelijk om nog meer redenen voor adverteerders en marketeers zeer interessant.
In grove lijnen komt het op het volgende neer, maar er zijn meer toepassingsmogelijkheden te noemen.
Third party cookies kunnen worden ingezet voor:
- conversie-optimalisatie;
- targeting en retargeting;
- cross domain tracking (zie 1e box hieronder);
- ad serving (zie 2e box hieronder).
Optimaliseren buyer en customer journeys
Third party cookies zijn cruciaal om de gehele buyer en customer journey te begrijpen. Dit begrip is belangrijk voor de conversie-optimalisatie. Third party cookies vertellen je namelijk heel veel over dat deel van de reis dat zich afspeelt buiten de website en/of app. Dit is vaak het begin van de reis die (hopelijk) wordt voltooid op de website of in de app.
Als adverteerder wil je natuurlijk zoveel mogelijk rendement van je advertentie-budget en dus weten waar de beste reizigers zich bevinden. Aansluitend wil je voor het optimaliseren van de website en/of app, weten wat deze mensen vervolgens zoeken op de website of in de app. De mensen die de content verzorgen, kunnen dan zorgen dat de content voldoet aan deze informatie-behoefte.
De derde partij
Zoals de naam al aangeeft, worden third party cookies gemaakt en geplaatst door derden. Een derde partij is een andere online identiteit dan de website waarmee een bezoeker op dat moment interactie heeft. Hetzelfde principe geldt voor apps.
Een third party cookie kan ook eerst een first party cookie geweest zijn. We leggen dit na onderstaande boxen op een andere manier uit.
Wat is cross domain tracking?
Kort door de bocht staat cross domain tracking voor het aan elkaar koppelen van afzonderlijke websites en wordt ook wel simpelweg ‘site koppelen’ genoemd. Een website is een domein, net als een app. Dus ook apps kunnen met elkaar worden gekoppeld, net als apps met websites en andersom.
Cross domain tracking zorgt ervoor dat verschillende domeinen hun data kunnen doorgeven. Dit gebeurt met behulp van tracking cookies. Op deze manier kunnen activiteiten nauwkeurig worden toegeschreven aan een en dezelfde ‘gast’, maar dat kan dus alleen plaatsvinden zolang die gast op beide of op nog meer gekoppelde domeinen actief was en/of is.
Een voorbeeld
Een zeer duidelijk voorbeeld hiervan is het afrekenen met iDeal of een credit card. Met de tussenkomst van een partij als Mollie of Adyen worden bank en winkel met elkaar verbonden en kun jij in korte tijd je bestelling afronden.
Het resultaat van dit voorbeeld mag dan wel direct duidelijk merkbaar zijn, maar bij de meeste toepassingen merkt de gast hier in eerste instantie niets van. Een advertentie voor het product dat bekeken is op een van de domeinen, wordt jou pas later getoond. Je weet nu dat dat het resultaat is van een online achtervolging; van cross domain tracking.
De truc zit in de uitgaande links
Normaal is het zo dat als een bezoek aan domein A via een uitgaande link overgaat in een bezoek aan domein B, dit als een apart bezoek telt. Door de domeinen met elkaar te koppelen, blijft het 1 bezoek en is de gast goed te volgen.
Kliks op uitgaande links behorend bij de gekoppelde domein(en) worden hierbij genegeerd als zijnde uitgaande links.
Synoniemen
Cross domain tracking wordt ook wel cross site tracking genoemd. Daarnaast heb je nog cross app tracking, maar cross domain tracking en cross app tracking komen in principe op hetzelfde neer.
Cross domain tracking is ook een onderdeel van Google Analytics.
Wat is ad serving?
Ad serving is een stukje techniek om keuzes met betrekking tot het online adverteren te vergemakkelijken. Het helpt de adverteerder bij het instellen van de campagnes, maar ad serving is ook de techniek die bepaalt wat de meest geschikte advertentie is voor diegene die het te zien krijgt en die dan vervolgens toont aan die ontvanger. Kortom:
Ad serving helpt bij het instellen, uitvoeren, automatiseren en optimaliseren van taken die horen bij het online adverteren.
Met de inzet van ad serving wordt het proces van het leveren van advertenties aan kijkers via een ad server beschreven. Ook dit is weer mogelijk op basis van complexe instructies, regels (als van een reglement; zie verder de lijst in de box hieronder) en algoritmen. Op dit moment kan dit nog niet zonder de inzet van third party cookies of technieken die hier heel sterk op lijken.
Misschien is dit allemaal wat te technisch en te diepgaand, dus laten we eens kijken naar wat dit betekent voor bijvoorbeeld adverteerders?
In normale taal
Ad serving kan adverteerders informeren over de voorkeuren van de ontvanger (target audience of doelgroep) en de prestaties van de advertenties. Dit gebeurt door de inzet van kunstmatige intelligentie (AI) op basis van de door cookies verzamelde data.
Ad serving helpt bij de te maken keuzes met betrekking tot targeting en retargeting. Naast adverteerders zijn op dezelfde manier andere groepen te bedienen. Denk hierbij aan publishers en advertentie-aanbieders.
Publishers zijn die partijen met de websites en apps waarop de advertenties worden vertoond. Zij gebruiken ad serving om de advertenties te kunnen tonen aan hun ‘gasten’, maar kunnen vaak ook zelf hier nog in enige mate sturing aan geven. De advertenties mogen natuurlijk niet het merkgevoel schaden en op advertenties van de concurrentie zit je als publisher ook niet te wachten.
Online advertentie-bureaus bieden advertenties aan bij meerdere publishers. Zij gebruiken ad serving om de advertenties over meerdere domeinen/publishers te beheren en te volgen. De resultaten kunnen zij dan vervolgens weer rapporteren aan hun adverteerders.
De regels
Regels omvatten de criteria (voorkeuren of instructies) voor het instellen van de campagnes en vervolgens verwerkt de kunstmatige intelligentie (AI) deze informatie razendsnel om de juiste advertentie te bepalen, op te roepen en te tonen.
Denk hierbij aan:
- Click Through Rate (CTR) (klikfrequentie);
- plaats van vertoning advertentie;
- prioriteit advertentie;
- tijdslot/dagdeel;
- limiet vertoningen per dag;
- wat het op kan leveren;
- locatie ontvanger;
- Share Of Voice (SOV);*
- keyword (trefwoorden) targeting;
- placement targeting.**
*Share Of Voice (SOV) is een meetmodel voor media-uitgaven van een adverteerder ten opzichte van de markt of concurrentie. Het gaat over het delen van posts, advertenties en andere merkgerelateerde zaken. SOV is een maatstaf voor de zichtbaarheid van het merk en de mate waarin het merk het gesprek in de branche domineert.
** Placement targeting biedt de mogelijkheid om aan te geven op welke websites en apps de advertenties zouden moeten verschijnen.
Van first naar third dankzij cross domain tracking
We tipten het hierboven al even aan, maar een cookie kan eenvoudig van taak en naam veranderen. Technisch gezien is er dan ook weinig verschil tussen third party cookies en first party cookies. Het is in de meeste gevallen hetzelfde type bestandje. Het verschil zit hem in de instructies.
De first party is de partij die de cookie plaatst. De third party is de partij die de cookie van een andere partij wakker schudt.
Na jouw toestemming werd eerder door een website die je op dat moment bezocht, een third party cookie als zijnde een first party cookie geplaatst. Dat was op dat moment de eerste partij en de cookie is en blijft daaraan als eerste gekoppeld. Bij bezoek aan een andere website, kan deze andere partij die first party cookie van de eerste partij wakker schudden. Ze moeten hiervoor wel bij hetzelfde netwerk van adverteerders zijn aangesloten.
De cookie die eerst first party cookie heette, heet nu opeens third party cookie. Zo veranderen cookies van naam en kan jij worden gevolgd over verschillende websites en apps; oftewel: cross domain tracking.
Hoe gaat het verzamelen van de data in zijn werk?
Stap 1 en first party cookies
Je landt op een bepaalde website (B), maar daarvoor was je al eens op een website van een aan deze partij verbonden andere partij (A). Deze websites worden met elkaar verbonden door data-bedrijven of online advertentie-bureaus. Partijen die dit onderling met elkaar regelen, zijn nauwelijks te vinden.
Dus allereerst bezocht je een website van een andere partij (A) die na jouw toestemming een of meerdere cookies in jouw (web)browser heeft opgeslagen. Dat is op dat moment de eerste partij en levert de first party cookie.
Stap 2 en third party cookies
Vervolgens kom je op die ‘bepaalde website’ (B). Dan is deze op dat moment de eerste partij, maar ten aanzien van de eerder geplaatste cookie de derde partij. Grote kans dat nu door deze derde partij (B) de reeds bestaande cookie van eerste partij (A) wordt opgevraagd. Alleen noem je die nu niet meer first party cookie, maar third party cookie.
En dan…
De eerste partij is dus altijd de website die je op dat moment bezoekt. De derde partij is dan voor jou niet in zicht, maar voor de kunstmatige intelligentie (AI) wel. Zo wordt uit jouw zicht en zonder dat je het merkt, jouw surfgedrag op en tussen websites (en apps) nauwlettend geobserveerd en geregistreerd. Uiteindelijk worden deze data meestal vertaald naar de advertenties die je te zien krijgt.
Wat gebeurt er met de verzamelde data?
Van alle verzamelde data worden uiteindelijk met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) de persoonlijke interesses afgeleid. Ook kunnen hierna de gebruikersprofielen (profiling) en de zogenaamde ‘insights’ van de doelgroepen worden opgesteld. Dit is wat het mogelijk maakt om gerichte advertenties te tonen aan de betreffende gast of deze gast een andere behandeling te geven; oftewel: advertenties en andere zaken kunnen nu worden gepersonaliseerd.
Deze data hebben dus betrekking op gigantisch veel personen, is te koop en/of wordt ingezet voor de adverteer-mogelijkheden; voor het zogenaamde targeten en retargeten.
Investering versus opbrengst
Wil je deze data als kleine organisatie kopen met als doel meer klanten? Dan krijg je te maken met allerlei verfijnde en complexe processen om deze data om te zetten in meer klanten. Processen waaraan wij zelfs niet eens beginnen. Het is voor de meeste partijen voordeliger – en veel slimmer – om gebruik te maken van de bestaande mogelijkheden voor adverteren aangeboden door bedrijven die daarin zijn gespecialiseerd.
Vallen third party cookies wel of niet buiten wettelijke bepalingen?
Hierover kunnen we kort zijn: third party cookies vallen (op moment van schrijven) altijd onder wettelijke bepalingen. Zowel de Europese General Data Protection Regulation (GDPR) als de Nederlandse vertaalslag in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) zijn hierop van toepassing. Lees meer.
Bronnen
Voor dit blogartikel hebben we onderstaande bronnen geraadpleegd en/of hebben we ze als waardevolle aanvulling op onze eigen kennis, ervaring en inzichten gebruikt.
En toen?
Nu we ‘alles’ weten over data en cookies, kunnen we in onze volgende blogartikelen inzoomen op de wettelijke regulering van cookies en de bescherming van onze privacy-gevoelige en andere persoonlijke gegevens. Dit zijn de Europese General Data Protection Regulation (GDPR) en de Nederlandse Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Daarna duiken we dieper in de cookieless era.
De keuze voor deze volgorde heeft te maken met dat deze wetten niet direct veranderen. Of er straks nou wel of geen cookies meer zijn, de data over anderen moeten altijd maximaal beschermd zijn. Belangrijk is dit zo snel mogelijk goed te regelen en duidelijk kenbaar te maken aan bezoekers van websites, gebruikers van apps en/of andere personen waarover data wordt verzameld. Tenminste, als dit niet al gebeurd is.
Start nu met voorbereiden
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de volgende box – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van conversie-optimalisatie, SEO, content-marketing, zakelijk bloggen, branding en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.