Wat is een huisstijl nou écht? … en wat is de rol ervan voor een sterk merk?
Wat is een huisstijl? Het antwoord lijkt zo simpel, maar is eigenlijk niet snel goed te geven. Ook zal niet iedereen hetzelfde antwoord geven. Eigenlijk gaat het om de stijl van het huis, de stijl van het merk.
Net als jouw kledingstijl jou onderscheidt van je collega, je buurman, et cetera, onderscheidt een merk zich van zijn concurrenten met de huisstijl. Het is een onderdeel van de identiteit. Het is belangrijk, maar ook niet alleszeggend. Tijd om in te zoomen!
De huisstijl is voor een merk wel heel belangrijk om zich duidelijk ‘visueel’ te onderscheiden van de concurrentie. Wanneer je dan alleen spreekt over een logo en een visitekaartje, doe je de huisstijl toch echt tekort. Máár met een huisstijl ben je ook nog geen sterk merk. Dit klinkt nogal tegenstrijdig of op zijn minst verwarrend. We leggen je het in dit blogartikel allemaal uit.
Wat staat er op het reisprogramma?
De ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ is een luchtige én fascinerende serie die jou deze zomer meeneemt op een reis door de boeiende wereld van visuele merkidentiteiten. We reizen via (nieuwe) inspirerende inzichten, komen langs praktische tips en delen ook nog mooie reisverhalen.
We beginnen onze reis hier, bij Huisstijl en het belang ervan. We bezichtigen hoe je eraan komt en reizen dan door naar de eisen waaraan een goede Huisstijl moet voldoen. Maar we brengen eerst nog even een bezoek aan de overeenkomsten en verschillen tussen Huisstijl en Corporate Identity. Laten we gaan!
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Wat is branding? • Een gedetailleerde uitleg over de sleutel tot een sterk merk
- Wat is een merk en wat is een sterk merk? • 1/4
- Branding biedt (juist) volop kansen voor dienstverleners
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over branding. Wil je dat wij je op de hoogte houden van nieuwe artikelen op het gebied van branding en gerelateerde onderwerpen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inleiding
Wat is een huisstijl?
Onze definitie
De huisstijl is de leidraad voor de unieke visuele presentatie van een merk, dat aan de hand van de kern- en merkwaarden deze herkenbaar vertegenwoordigt.
Met andere woorden
Een huisstijl is de zichtbare stijl van het huis. Het is de stijl die je ziet van het ‘huis’, van het merk. Veel meer is het eigenlijk niet, maar een goed gekozen én goed doorgevoerde huisstijl zorgt wel voor de visuele herkenbaarheid van het merk. Dit is natuurlijk niet onbelangrijk te noemen.
Bewuste keuze voor de presentatie van het merk
Een goede huisstijl is dan ook een zeer bewuste keuze in teken van de visuele presentatie van het merk naar de buitenwereld. Zie de huisstijl als de manier waarop jij je kleedt. Hiermee geef je anderen een krachtige eerste visuele indruk van wie je bent.
Met wat je draagt, vertel je anderen voor een deel wie je bent en help je ze ook nog om jou visueel eenvoudig en snel te herkennen. Jouw kledingstijl is een stukje van jouw identiteit. Zelfs als je niets om mode geeft, zal jouw kleding anderen dat vertellen. Voor een merk en een huisstijl geldt hetzelfde.
Oftewel:
- De huisstijl is onderdeel van de identiteit van het merk.
- Een huisstijl is dus nogal persoonlijk en moet naadloos aansluiten op de merkpersoonlijkheid.
- De huisstijl vormt een onderdeel van de merkbeleving en zorgt voor een groot deel van de merksignalen.
De huisstijl zorgt dus NIET voor alle merksignalen. Zover komt de kracht ervan nou ook weer niet.
Waaraan kun je bij de huisstijl denken?
Bij de huisstijl kun je denken aan visuele – grafische – elementen als het logo, de kleuren en het lettertype. Beeldmateriaal en andere visuele elementen horen ook vaak in dit rijtje thuis. Zelfs de manier waarop deze elementen moeten worden gebruikt, vormt een onderdeel van de huisstijl.
De huisstijl heeft dus vooral te maken met grafisch ontwerp en vormgeving.
Grafische vormen, kleuren en lettertypen zijn de sleutels tot een krachtige huisstijl.
Zoals je ziet, neemt de huisstijl hiermee ‘een groot deel van de visuele presentatie van het merk naar de buitenwereld’ voor zijn rekening of heeft hierop enorm grote invloed. Zonder de huisstijl mis je als merk herkenbaarheid, maar die herkenbaarheid is natuurlijk ook sterk afhankelijk van herhaling.
Het continu inzetten van de huisstijl-elementen is dan ook meer dan belangrijk. Daarom moet een huisstijl ‘consistent’ worden gebruikt… anders gaat het niet werken.
In de praktijk wordt het woord ‘consistent’ en ‘huisstijl’ vaak in een adem genoemd en dat is ook niet zo vreemd. Door een eenheid in de visuele uitstraling te creëren, bouwt een organisatie aan herkenbaarheid en betrouwbaarheid bij zijn doelgroep(en).
En ja, je moet de huisstijl ook consistent toepassen, wil het de waarde bieden die het kan bieden.
Richtlijnen voor gebruik van de huisstijl vind je doorgaans in het huisstijl-handboek. Het huisstijl-handboek is natuurlijk ook een bezoek waard tijdens onze reis van de ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’. Het verslag van deze excursie met daarin een leuk stukje geschiedenis, vind je door op de link te klikken.
Maar de huisstijl zegt dus ook niet alles
Maar een huisstijl is zeker niet alles bepalend. Net als bij mensen. Je hebt mensen die zich keurig kleden, maar zich ondertussen als een hufter gedragen of het gewoon ronduit zijn. Soms is de huisstijl dan ook niet meer dan een dun laagje chroom om het schroot eronder te verbergen.
Ondanks dat de kracht van een merk niet van de huisstijl afhangt, is het wel een onmisbaar onderdeel.
De huisstijl is natuurlijk wel belangrijk, maar om een sterk merk te bouwen is er véél meer nodig. Het is dan ook belangrijk te beseffen dat merken niet worden gebouwd door grafisch ontwerpers, maar dat ze daarbij wel onmisbaar zijn. Laten we dan na onderstaande box eerst maar eens de waarde van de huisstijl bekijken.
Waar komt de term huis in huisstijl vandaan?
De term ‘huisstijl’ komt oorspronkelijk uit de wereld van de grafische vormgeving. Is dat even verrassend?! Hierover straks meer. Maar waarom ‘huis’ in ‘huisstijl’? ‘Huis’ verwijst hierin niet naar een fysiek huis of een gebouw, maar heeft een symbolische betekenis. Veel verder dan dat komen we niet in onze zoektocht naar het antwoord.
Dit betekent dus dat we moeten toegeven dat we niet exact hebben kunnen achterhalen waar de term ‘huis’ in huisstijl vandaan komt, en toch zien wij een duidelijk verband met ‘Huis van…’ en ‘House of …’.
In het Nederlands
Wanneer je deze combinatie in het Nederlands tegenkomt, heeft het vaak te maken met de markt waar de organisatie zich op richt. Het kan ook gerelateerd zijn aan de oorsprong of met de identiteit van de organisatie in kwestie.
Denk maar eens aan huis van bewaring, Huis van Verhalen, Huis van het Boek en Huis van Oranje (officieel Huis Oranje-Nassau). En wat dacht je van wijnhuizen, koffiehuizen, theehuisjes en natuurlijk pannenkoekenhuizen.
In het Engels
In het Engels wordt de uitdrukking ‘House of…’ ook gebruikt in de context van organisaties. Het gaat dan vaak om een groep van merken, divisies of producten aan te duiden. Deze groep valt dan onder hetzelfde overkoepelende moederbedrijf.
Hierbij kun je denken aan Unilever, Procter & Gamble (P&G) en Nestlé. Ook The Estée Lauder Companies, H&M Group en The Walt Disney Company zijn voorbeelden.
Op de laatste komen we na deze ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ uitgebreid terug. We doen dit als we inzoomen op het nut van korte video’s voor lokale (zakelijke) dienstverleners. Wil je deze niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Nog even voor de duidelijkheid
Ondanks dat de term ‘huis’ in ‘huisstijl’ hiermee verbonden zou kunnen zijn, is het echter niet zo dat we zeggen dat de term huisstijl hiermee een directe relatie heeft. We zien alleen een duidelijke relatie tussen het symbolische gebruik van ‘huis’ in deze zakelijke contexten.
Op de oorsprong van de term ‘huisstijl’ komen we terug in de volgende box.
Waarom is een goede en doordachte huisstijl belangrijk?
Voor we ons verder verdiepen, is het belangrijk om eerst de waarde van de huisstijl helder te hebben.
De waarde voor de branding
Ondanks dat de huisstijl niet allesbepalend is, speelt een goed ontworpen huisstijl wel een onmisbare (!) rol bij het opbouwen van een sterk merk en dus bij de branding. De huisstijl moet helpen het merkgevoel en de merkbelofte over te dragen op de buitenwereld. Het moet merkidentiteit communiceren én versterken en zo bijdragen aan de totale merkbeleving.
Net zoals kleding niet de volledige persoonlijkheid van iemand bepaalt, is een huisstijl niet het enige dat de kracht van een merk bepaalt.
Of het nu gaat om de website en/of de app, digitale of gedrukte uitingen, een ‘consistente’ huisstijl zorgt voor eenheid in de visuele uitingen van een merk. Het zorgt voor een samenhangende merkbeleving op alle kanalen en touchpoints.
Deze eenheid zorgt ervoor dat het merk herkenbaar blijft en overal dezelfde boodschap (merkbelofte) overbrengt. Dit vergroot de kans op een positieve merkbeleving en zou de betrokkenheid van de doelgroep(en) en het vertrouwen in het merk vergroten.
Als alles goed gaat, zal een goed doorgevoerde huisstijl een positieve bijdrage leveren aan het positioneren van het merk in de markt. Het is dan ook belangrijk dat de huisstijl overeenkomt met de corporate identity om als onderdeel hiervan mee te bouwen aan een sterke en herkenbare merkidentiteit.
Andere onmisbare functies van de huisstijl
- Krachtige eerste en professionele indruk;
- visuele herkenbaarheid;
- onderscheid van andere merken;
- tool voor marketing en reclame.
Waar komt de term huisstijl vandaan?
De term huisstijl komt oorspronkelijk uit de wereld van de grafische vormgeving. Het begrip werd in de jaren 50 van de vorige eeuw geïntroduceerd door de Nederlandse grafisch ontwerper Pieter Brattinga.
Hij gebruikte de term om het belang van ‘een samenhangende visuele identiteit’ voor een organisatie te benadrukken. Dit op een manier en met de doelstellingen zoals we in dit blogartikel omschrijven.
Nadat de term huisstijl was geïntroduceerd, raakte deze al snel ingeburgerd in de grafische en reclamewereld.
Al snel raakte de term ingeburgerd bij Nederlandstalige grafische ontwerpers, ontwerp- en reclamebureaus. Een letterlijke vertaling in andere talen is er niet. Je kunt huisstijl ook niet een-op-een vervangen door corporate identity, omdat de corporate identity op een veel breder gebied betrekking heeft.
Buitenlandse termen
Toch zijn er wel buitenlandse termen te vinden die bedoeld zijn voor min of meer hetzelfde als de huisstijl. We noemen enkele ‘equivalenten’:
- corporate design (Engels, internationaal);
- Unternehmenserscheinungsbild (Duits);
- identité visuelle en charte graphique (Frans);
- identidade visual en imagem corporativa (Portugees);
- grafisk profil en visuell identitet (Noors);
- grafískur stíll (IJslands);
- vizualna identiteta (Sloveens);
- визуален идентитет (vizualen identitet, Bulgaars).
Hierin zie je vooral de woorden visueel, identiteit en grafisch steeds weer terugkomen, ook in de talen die we niet hebben genoemd. Besef wel dat in iedere taal toch weer net wat verschil met onze term ‘huisstijl’ kan zitten.
Waaruit bestaat een huisstijl?
Een huisstijl bestaat uit verschillende visuele elementen én richtlijnen die samen zorgen voor de juiste impact. Samen zorgen deze elementen voor de zaken die we zojuist hebben beschreven.
Nu zijn er voor huisstijlen geen vaste regels, maar zie je wel bij iedere krachtige huisstijl de onderstaande elementen terug. Er kunnen meer elementen ingezet worden, maar hieronder de meestvoorkomende.
- Logo – Het logo is/was ronduit het belangrijkste element van de huisstijl. Het logo kan bestaan uit een combinatie van beeld en tekst, maar ook uit alleen tekst. Het moet enorm goed herkenbaar zijn en de merkidentiteit optimaal weerspiegelen. Denk ook aan varianten als de favicon en de Twibbon.
- Kleurgebruik – Een palet aan kleuren die ook consistent moeten worden toegepast. Anno 2024 zijn kleuren bijna net zo belangrijk of misschien wel belangrijker dan het logo om het merk in dit digitale tijdperk te duiden. Daarnaast zijn kleuren ook krachtige elementen om emoties op te roepen. Vaak worden er primaire huisstijl-kleuren en zogenaamde steunkleuren gekozen. Buiten deze kleuren zouden er geen andere kleuren gebruikt mogen worden.
- Typografie – De lettertypen die worden gebruikt en de manier waarop ze mogen worden gebruikt. Meestal worden er 1 of 2 font-families gekozen die overal worden gebruikt. Het komt voor dat niet alle varianten mogen worden gebruikt en dat merken hun eigen font laten ontwikkelen. Lees meer.
- Beeldmateriaal – Specifieke karakteristieke afbeeldingen, illustraties en bewegende beelden kunnen worden gebruikt om de huisstijl aan te vullen en te versterken. Dit wordt ook wel beeldtaal genoemd (zie de box hieronder) en tegenwoordig is het niet uitzonderlijk als deze elementen ook kunnen bewegen.
- Visuele elementen – Visuele elementen als grafische vormen, lijnen, patronen en (eenvoudige) illustraties kunnen worden gebruikt voor meer visuele impact. Een element kan soms zelfs zo sterk zijn, dat het het logo overstijgt. Denk aan de 3 strepen van Adidas. (Het is pas sinds de laatste jaren dat deze zijn opgenomen in het logo.)
- Ontwerprichtlijnen – Specifieke richtlijnen en regels voor de manier waarop alle visuele elementen worden samengevoegd en wordt omgegaan met witruimte, maakt ook vaak deel uit van de huisstijl.
Het is bijna overbodig te vermelden, dat aan alle genoemde elementen het merk feilloos herkenbaar moet zijn en ze het imago ervan moeten versterken.
Het is belangrijk om richtlijnen te hebben voor het gebruik van de huisstijl, zodat deze consistent wordt toegepast door alle partijen die met de huisstijl moeten werken. Op deze richtlijnen komen we terug in ‘Wat is een huisstijl-handboek en wat moet erin? + een stukje geschiedenis’.
Wat is beeldtaal?
Beeldtaal omvat alle aspecten die ervoor zorgen dat je iets of iemand direct herkent. Of het nu gaat om reclame van Hema, Coolblue, Suitsupply, Apple of Centraal beheer Achmea, of om schilderijen van Karel Appel, Salvador Dali of Keith Haring, je weet direct of vrij snel wat van wie is. Samenspel van kleurgebruik, techniek, herhaling, stijl en emotie speelt hierbij een grote rol.
Beeldtaal stelt mensen in staat om snel informatie te begrijpen en een emotionele connectie te maken met de boodschap of het merk.
Beeldtaal maakt gebruik van visuele elementen zoals afbeeldingen, symbolen, iconen, pictogrammen en andere grafische elementen, om boodschappen over te brengen en informatie te communiceren. Het benut de kracht van visuele stimuli om concepten, ideeën en emoties over te brengen zonder afhankelijk te zijn van woorden.
Beeldtaal heeft verschillende vormen en stijlen. Het wordt veel gebruikt in reclame, grafische vormgeving, branding en communicatie om impactvolle visuele boodschappen te creëren.
Verschil beeldtaal en visuele identiteit
Tussen beeldtaal en visuele identiteit zit weinig verschil. Zowel beeldtaal als visuele identiteit zijn een onderdeel van de merkidentiteit. Beide gaan over de herkenbaarheid van een merk op basis van meerdere visuele aspecten. Ze gaan over het oproepen van de juiste emoties in het voordeel van het merk en horen zorgvuldig en nauwgezet op elkaar te worden afgestemd.
Verder inzoomen?
Ondertussen kun je gaan naar het kopje ‘Wat is beeldtaal?’ in ‘Wat zijn merkelementen en merksignalen, en de verschillen?’
Waar zie je de huisstijl terug?
Denk bij de huisstijl aan het visuele aspect van de identiteit; aan de vormgeving hiervan én aan de richtlijnen hiervoor. Denk aan de belangrijkste visuele communicatie-middelen en dus aan de visuele merkelementen.
Waar zie je de huisstijl het duidelijkst terug?
Laten we eenvoudig starten en beginnen met zaken als het logo, visitekaartjes, briefpapier, enveloppen en de website. Daarna volgen folders, brochures, (online) advertenties en andere marketingmaterialen, maar dan zijn we er nog lang niet.
De huisstijl zou je ook terug moeten zien in de profielen en posts op social media en de inrichting van de panden van het merk, beginnend bij de gevel. Ook de aankleding van het personeel, de presentatie op beurzen en in winkels en zelfs het uiterlijk van het wagenpark vallen onder de huisstijl.
Door consistentie in het logo en het handhaven van het juiste kleurgebruik, typografie en andere visuele elementen, bouw je via herkenning mee aan het vertrouwen in het merk.
Zijn er verpakkingen of is er display-materiaal? Dan zie je de huisstijl ook daarin terug. Worden er video’s ingezet, dan mag je ook de bumpers (de intro’s en de outro’s) van de video’s van het merk niet vergeten.
Kortom: de huisstijl zie je terug in de algehele visuele presentatie. De lijst is praktisch oneindig en er kunnen dagelijks zaken bij komen. En wat dacht je bijvoorbeeld van een WeTransfer Plus-account in de huisstijl?
De ontvanger van deze krachtige merksignalen moet aan al deze zaken het merk ‘direct’ – snel en moeiteloos – herkennen en mag hierdoor het merk ook niet (snel) vergeten.
Alle merkelementen
Je kunt de huisstijl dus vrij breed trekken en betrekken op alle merkelementen. Volg je deze link, dan vind je naast een korte uitleg ook een uitgebreide opsomming van allerlei merkelementen. De manier waarop het merk via tekst communiceert met de markt is de tone of voice (ToV) en zou je ook onder de huisstijl kunnen laten vallen.
De verdieping
Laten we iets verder kijken dan wat recht voor ons neus bevindt, en dus niet alleen naar de voor ons als publiek zichtbare resultaten van de huisstijl. Voor de vormgeving van die resultaten mogen natuurlijk niet de nodige richtlijnen ontbreken.
We hebben het dan niet alleen over richtlijnen voor het gebruik van het logo, maar ook voor andere ontwerpelementen. Daarnaast moet omschreven worden hoe deze elementen in combinatie met elkaar moeten worden gebruikt. Wanneer deze richtlijnen ‘consistent’ worden toegepast, creëren ze een herkenbaar merkbeeld.
Deze richtlijnen vind je terug in het huisstijl-handboek, maar hierover meer tijdens de excursie ‘Wat is een huisstijl-handboek en wat moet erin? + een stukje geschiedenis’.
Waaraan moet een huisstijl minimaal voldoen voor de juiste impact?
Bij het ontwikkelen van een huisstijl zijn er verschillende belangrijke eisen die moeten worden overwogen. Deze eisen zijn vrijwel onmisbaar voor het waarborgen van een effectieve en consistente visuele presentatie van het merk, maar ook niet alles bepalend.
Hoewel er ook geen garanties zijn, is het wel belangrijk om de juiste eisen te stellen en doordrongen te zijn van het belang ervan. Om dit blogartikel niet nog langer te maken, hebben we de eisen verzameld in: De huisstijl • 10 eisen voor de juiste impact en experience.
Wie ontwikkelt de huisstijl?
Het ontwikkelen van een huisstijl kan zowel worden gedaan door interne medewerkers als door externe (grafisch) ontwerpers, maar ook andere partijen kunnen hiervoor zorgen of hun steentje aan bijdragen. Ook hiervoor zijn geen vaste regels.
Het belangrijkste is dat de huisstijl voldoet aan bovenstaande eisen. Welke weg daarvoor bewandeld wordt, moet eigenlijk niet uitmaken en vooral passen bij het merk. Toch willen we even stilstaan bij de voor- en nadelen van zowel interne teams als externe.
Voordelen interne teams
Interne medewerkers als een eigen ontwerpteam en/of de marketing-afdeling, hebben vaak een diepgaand begrip van het merk. Ze kunnen de huisstijl afstemmen op de specifieke behoeften en visie van de organisatie. Interne teams hebben directe toegang tot interne informatie en kunnen nauw samenwerken met andere teams.
Interne medewerkers hebben diepgaand begrip van het merk, maar kunnen ook té nauw betrokken zijn bij het merk.
Ondanks deze voordelen, kunnen interne medewerkers ook een blinde vlek hebben als het gaat om van buiten naar binnen te kijken. Het kan moeilijk zijn om buiten de bestaande denkwijze en tunnelvisie te treden. Het kan moeilijk zijn om het merk te zien zoals een buitenstaander het ziet.
Voordelen van externe hulptroepen
Externe ontwerpers, zoals grafisch ontwerpbureaus of branding specialisten, kunnen met een frisse blik en (vaak) objectief naar de organisatie en het merk kijken. Ze zijn (nog) in staat het merk te bekijken vanuit het perspectief van de doelgroep(en) en zijn daardoor in staat de emoties van de doelgroep(en) bij het merk en/of het aanbod beter te begrijpen.
Met een objectieve benadering en dankzij hun expertise weten externe ontwerpers vaak beter de emoties van de doelgroep(en) te vertalen
Indien nodig zijn ze ook beter in staat om objectief en onpartijdig te luisteren naar de behoeften en verwachtingen van de doelgroep(en). Het betrekken van externe ontwerpers kan waardevolle nieuwe inzichten bieden en helpen bij een bredere en meer objectieve benadering bij het ontwikkelen van de huisstijl.
Daarnaast brengen deze specialisten vaak ook een breed scala aan ervaring en kennis met zich mee, wat kan leiden tot innovatieve en effectieve huisstijl-ontwerpen en/of voorstellen voor nieuwe creatieve concepten en strategieën.
Uiteindelijk gaat het toch ook hier om de samenwerking
Zelf zijn we voorstander van het inhuren van externe partijen, van het inhuren van de juiste specialisten mét een frisse blik. Maar daarbij willen we wel benadrukken dat het ontwikkelen van een huisstijl een samenwerking is tussen het merk en deze specialisten.
Het vereist open communicatie, een duidelijk begrip van het merk, uitgesproken verwachtingen en bijbehorende voortgang. Het doel is om een huisstijl te creëren die effectief communiceert met de beoogde doelgroep en bijdraagt aan een sterke merkbeleving.
We zeggen niet dat dit niet intern kan gebeuren, absoluut niet, maar voorkom wel tunnelvisie en fris de blikken keer op keer op, veeg vooroordeel na vooroordeel steeds van tafel en zorg dat de juiste expertise in huis is.
En laten we onze lijfspreuk hierbij niet vergeten.
Als iedereen doet waar hij goed in is, dan is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend.
Uiteraard kun je ook onze expertise inhuren, maar hierover onderaan in de blauwe box onder de conclusie meer.
En daarna? Wat als de huisstijl eenmaal staat?
Wanneer de huisstijl eenmaal staat, begint eigenlijk het echte werk. Om het merk consistent te communiceren moet de huisstijl intern gedragen worden en de juiste expertise en specialisten ingezet worden.
Het echte werk begint wanneer de huisstijl staat, maar met juiste mensen en de juiste sturing zou het goed moeten komen.
Dan zal de huisstijl zorgen voor een krachtige en herkenbare visuele presentatie van het merk. Dit is een presentatie die gaat zorgen voor een onderscheidende merkidentiteit en gaat bouwen aan een sterke connectie met de doelgroepen. Dit is een presentatie die krachtig bijdraagt aan het succes van het merk en zorgt voor een sterke marktpositie.
Bronnen
Voor dit blogartikel zijn we geïnspireerd door de onderstaande bronnen, hebben we ze geraadpleegd en/of hebben we ze als waardevolle aanvulling op onze eigen kennis, ervaringen en inzichten gebruikt.
- Boeken over branding en huisstijlen:
- Oorsprong huisstijl:
Conclusie
Ook de huisstijl is een onmisbare sleutel
Een goed ontwikkelde huisstijl is een van de sleutels tot het creëren van een onderscheidende merkidentiteit, het opbouwen van sterke connecties met doelgroepen en het versterken van de marktpositie. Met de juiste expertise en consistent gebruik, kan de huisstijl een waardevol instrument zijn dat de merkbeleving versterkt en de impact van het merk vergroot in een competitieve markt.
Na dit blogartikel weet je nu niet alleen wat de waarde is van de goede huisstijl, maar ook uit welke elementen het moet bestaan en door en met wie je een huisstijl kunt ontwikkelen. Wij hopen je snel hier weer te zien en mocht je gaan voor een nieuwe huisstijl, dan wensen we je heel veel succes en plezier op die reis!
Toekomstplannen
In volgende blogartikelen in deze luchtige én fascinerende serie van de ‘Zomer van het Logo en de Huisstijl’ nemen we je verder mee op reis. We reizen verder door de boeiende wereld van visuele merkidentiteiten.
Dompel jezelf deze zomer onder in een zee van creativiteit en zet het merk in het zonnetje!
We komen langs nog meer inspirerende inzichten en praktische tips en delen steeds meer mooie reisverhalen. We stoppen even bij het verschil tussen de Huisstijl en de Corporate Identity en reizen dan verder via de eisen voor een goede Huisstijl en het Huisstijl-handboek naar Corporate Identity.
Daarna vervolgen we onze reis. Via Merkwereld, Dopamine en Merkbeleving gaan we richting onze hoofdbestemming: het wereldberoemde Logo.
Hoe zorg je dat je deze reis niet mist?
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan direct even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier binnenkort weer terug. Tot gauw!
Wij helpen ook met huisstijlen
Je hebt een nieuwe huisstijl nodig? Dat kan, want een groot deel van onze roots liggen nog steeds in de grafische wereld én in de wereld van merken bouwen (branding). Het ontwikkelen van huisstijlen én huisstijl-handboeken is voor ons dus gesneden koek.
Daarnaast – of los daarvan – kunnen we zorg dragen voor de implementatie in programma’s als Microsoft Word en PowerPoint. Dit zorgt ervoor dat iedereen met dezelfde templates kan werken en alle communicatie in ieder geval visueel in lijn is met het merk.
Per merk verschilt wel onze aanpak. Wil je snel resultaat voor weinig geld? Dan kan dat. Wil je liever een logo als onderdeel van de merkwereld en die dus geheel aansluit bij de corporate identity? Dan kan dat ook. Het resultaat is afhankelijk van de wensen, de doelen, de doelgroep(en) én natuurlijk van het budget. Wat het ook wordt, wij gaan altijd voor het beste resultaat.
Je kunt ons bereiken via: [nummer opgeheven].
Huisstijl in een dag
Wil of moet je lager inzetten? Kijk dan eens bij Dagje Huisstijl. In een dag maken we samen met jou het logo en pakken we ook nog andere zaken op. We werken zelfs jouw eigen ideeën uit. Je gaat nooit met lege handen naar huis.
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van branding, content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.