Copy & tekst, dat doe je er niet even bij

Copy & tekst, dat doe je er niet even bij

Schrijf jij even dat tekstje voor de website? Tuurlijk, dat doe je er ook nog wel even bij. Waarom niet? Best een leuke klus. Tóch?

Bovendien kan in Nederland bijna iedereen wel een tekstje schrijven. Schrijven leerden we al jong op de basisschool. Daarvoor heb je ons dus helemaal niet nodig. Daar twijfelen we niet eens aan. Of juist wel?

Tekst is een hele vileine dealbreaker. Als je dat beseft, dan ben je klaar voor de volgende stap; klaar voor converterende copy!

Waar wij wel aan twijfelen – en daarvoor hebben wij een gegronde reden – of deze tekst wel doet wat die moet doen. Er is natuurlijk een verschil tussen iets schrijven en een goede commerciële of informatieve tekst geschikt voor het internet schrijven. Een tekst die waarde levert voor de lezer, de klant begeleidt op zijn klantreis en het merk ook nog eens versterkt. Een tekst waar Google ook blij mee is.

Dat is het verschil tussen tekst en copy. Wij schrijven copy en jij?

 

Waarop wil je inzoomen?

 

Wat is copy en wat is tekst? En het verschil?

Wat is het en wat doet het?

Tekst, copy, webtekst, webcopy, copywriter, co-writer, ghostwriter, wat is wat, wie doet wat en wat levert het op?

Inzoomen

Onze aanpak en de zorggraad - Alleen d’tjes en t’tjes of alles van A tot Z

Hoe we copy & tekst aanpakken

Het proces van copy & tekst en onze aanpak; van alleen nakijken tot samen schrijven of geheel voor jou schrijven.

Inzoomen

Overzicht diensten copy & tekst

Wat we doen + uitleg termen

Beknopt overzicht van onze diensten op het gebied van copy & tekst met een duidelijke uitleg.

Inzoomen

 

… of lees hieronder gewoon verder.

 

 

 

Waarom zijn copy & tekst zo belangrijk?
Copy & tekst dienen online meer dan 1 doel

  • Allereerst: tekst is een dealbreaker. Geen klantreis wordt voltooid zonder goede content en daar is tekst een belangrijk onderdeel van.  Noodzaak 1 en Noodzaak 2.
  • Bij bovenstaand punt draait het om vertrouwen. Vertrouwen is nodig om een sterk merk te bouwen en dat te onderhouden. Tekst draagt hieraan een flinke steen bij.  Noodzaak 3.
  • Als alles goed zit, dan heeft Google dat al lang opgemerkt en beloont dit met een betere positie in de zoekmachine van Google.  Noodzaak 4.

Klik op de noodzaak voor meer uitleg.

Noodzaak 1  –  Tekst als dealmaker of dealbreaker
<p>Stel: je staat op het punt om iets te kopen bij een webshop. Tijdens het bestel- en afrekenproces zie je opeens de raarste schrijffouten. Durf jij de koop nog aan? Het voelt vast niet goed. Je haakt af.</p>
<blockquote class=wp-block-quote><p>Tekst kan zomaar de dealbreaker zijn… het is een cruciale factor in het vertrouwen dat nodig is om iets te kopen.</p></blockquote><p>Uit onderzoek blijkt dat op dat moment tekst opeens de <em>dealbreaker</em> is. Is er te weinig zorg aan besteed of gewoon slordig? Iets klopt er niet. Bovendien weet iedereen ondertussen wel dat oplichters niet allemaal even goed in Nederlands zijn. Het vertrouwen dat nodig is om ons geld te ruilen voor een product of dienst is weg en: zonder vertrouwen, géén handel. Pech. Heel veel pech.</p>
Noodzaak 2  –  Tekst als de behulpzame reisleider
<p>Tekst moet <a href=https://thecontentcarecompany.nl/content-marketing-veel-gebruikte-termen/#content>content</a> zijn en content is de reisleider die (potentiële) klanten begeleidt op hun <a href=https://thecontentcarecompany.nl/conversie-optimalisatie-online-meer-verdienen/#buyer-journey-en-customer-journey>klantreizen</a>. Tijdens hun reizen hebben deze mensen aardig wat <a href=https://thecontentcarecompany.nl/content-marketing-veel-gebruikte-termen/#informatie-behoefte>informatie-behoeften</a><span class=text-orange>*</span>. Deze behoeften moeten allemaal worden vervuld, anders wordt er niet verder gereisd.</p>
<p>Conversie-optimalisatie legt deze behoeften bloot en content en <a href=https://thecontentcarecompany.nl/content-marketing-voor-dienstverleners-den-haag/#content-marketing>content-marketing</a> zijn er om die behoeften in te vullen. Teksten nemen hierbij een belangrijke rol in, maar deze teksten hoeven niet altijd leesbaar te zijn. Het kunnen bijvoorbeeld ook de gesproken teksten van <a href=https://thecontentcarecompany.nl/design-dtp-grafische-vormgeving-den-haag/#beeld-en-geluid>video’s en podcasts</a> zijn.</p>
<blockquote class=wp-block-quote><p>Goede copy staat altijd in teken van een soepele klantreis, in teken van de conversie-optimalisatie.</p></blockquote>
<p>Bij alle teksten draait het om de juiste opbouw, om de juiste <a href=https://thecontentcarecompany.nl/conversie-optimalisatie-online-meer-verdienen/#call-to-action><em>call to actions (CtA’s)</em></a> op het juiste moment en dat ook nog eens in de juiste dosering. Dit zijn teksten die de potentiële klanten begeleiden tijdens hun reizen, teksten die <a href=https://thecontentcarecompany.nl/conversie-optimalisatie-online-meer-verdienen/#leads>leads</a> van <a href=https://thecontentcarecompany.nl/conversie-optimalisatie-online-meer-verdienen/#leads>prospects</a> maken en klanten van leads. Dán is tekst <a href=https://thecontentcarecompany.nl/termen-die-wij-vaak-gebruiken-in-onze-content/#relevante-content>‘relevante content’</a>.</p>
<p class=footnote><span class=text-orange>*</span> Wij weten dat je woorden als informatie-behoeften ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer. </p>
Noodzaak 3  –  Tekst als krachtige merkenbouwer
<p>Met de juiste teksten bouw je mee aan het vertrouwen in het <a href=https://thecontentcarecompany.nl/wat-is-een-merk-en-wat-is-een-sterk-merk-1/#wat-is-een-merk-en-wat-is-een-sterk-merk>merk</a>. Vertrouwen is nodig om te kopen en dus om te verkopen. Vertrouwen is nodig voor meer omzet en dus voor een stabiel bestaansrecht. Zonder vertrouwen in het merk ben je als merk nergens.</p>
<p>Tekst speelt hierbij een belangrijke rol en doet dat samen met alle andere <a href=https://thecontentcarecompany.nl/wat-zijn-merk-elementen-signalen-verschillen/#wat-zijn-merk-signalen>merksignalen</a>. Samen zorgen ze voor het <a href=https://thecontentcarecompany.nl/content-marketing-de-belangrijkste-voordelen-3-social-media/#verschil-reputatie-imago>imago</a> én dragen ze bij aan de <a href=https://thecontentcarecompany.nl/content-marketing-de-belangrijkste-voordelen-3-social-media/#verschil-reputatie-imago>reputatie</a>.</p>
Noodzaak 4  –  Tekst als liefje van Google (SEO)
<p><a href=https://thecontentcarecompany.nl/content-marketing-veel-gebruikte-termen/#content>Content</a> betekent voor Google bestaansrecht. Op ‘<a href=https://thecontentcarecompany.nl/design-dtp-grafische-vormgeving-den-haag/#beeld-en-geluid>afbeeldingen</a>’ na en een enkele <a href=https://thecontentcarecompany.nl/design-dtp-grafische-vormgeving-den-haag/#beeld-en-geluid>video</a> waarin niet gesproken wordt én geen ondertiteling bij is geplaatst, gaat het dan vooral om tekst. Google leeft dus voor een groot deel van teksten die op het internet worden aangeboden. Wanneer Google niet zorgt voor de beste zoekresultaten, heeft het voor de adverteerders geen zin om daar te adverteren.</p>
<p>Nu is alleen het aanbod zo groot, dat Google moet kiezen. Google pikt de beste teksten en andere content eruit om vervolgens te tonen in de <a href=https://thecontentcarecompany.nl/hoe-werken-google-en-andere-zoekmachines/>zoekmachine</a>.</p>
<p>Wie wil scoren in Google, moet dan ook zorgen voor de beste content en de beste teksten, maar die moeten dan wel voldoen aan wat Google goed vindt. Gelukkig komt dit tegenwoordig sterk overeen met de rol van de reisleider innemen; de rol die we hierboven bij <a href=#faq-question-1622224063472>noodzaak #2</a> bespraken.</p>

De (zorg voor) teksten uitbesteden heeft veel voordelen

Gelukkig zijn wij specialisten op het gebied van content en het zorgen voor meer klanten voor onze klanten. Hierbij is voor tekst een belangrijke rol weggelegd. Dit type tekst moet in teken staan van zowel de content-marketing en de conversie-optimalisatie als van de branding en de zoekmachine-optimalisatie (SEO).

‘De online zorg voor meer klanten voor onze klanten’, is niet voor niets onze corebusiness én onze lijfspreuk. Je bent dus aan het juiste adres.

Teksten uitbesteden is een hele interessante optie, maar we kunnen ze ook samen schrijven of zorgen bijvoorbeeld alleen voor de eindredactie. Hierdoor kan iedereen doen waar hij of zij goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend.

Ook voor andere zorgtaken in teken van de online zichtbaarheid en vindbaarheid, ben je bij ons aan het juiste adres. Wij helpen graag en doen dit ook zeer succesvol voor zowel organisaties werkzaam in de dienstverlening (B2B en B2C) als voor non-profit-organisaties en dan met name in de regio Den Haag.  Lees hier meer over onze zorgverlening.

Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jouw of jullie merk kunnen betekenen? Bel dan direct met: [nummer opgeheven].


Uitbesteden? Of samenwerken?

Teksten kunnen we voor de klant schrijven, maar de beste teksten ontstaan door samen te werken. De opdrachtgever is namelijk expert op zijn terrein, heeft kennis van zaken waarvan wij geen kaas hebben gegeten. Wij weten juist weer alles van content, conversie én teksten.

Wij weten ook hoe je ingewikkelde materie vertaalt naar de markt. Samen produceren we de beste teksten; de beste ‘relevante content’. Zo wordt tekst copy en bouwen we samen aan een sterk merk. Hoe we de taken kunnen verdelen, lees je hieronder.

 

 

Wat vind je verder op deze pagina?

LET OP!

De rest van deze pagina is niet alleen bedoeld als verkoopinstrument, maar ook om bezoekers van onze website wegwijs te maken in onze wereld. We leggen daarom diverse termen tegelijk kort uit.

 

 

Wat is copy en wat is tekst? En het verschil?

 

Wat is copy en wat is tekst?

Copy is tekst, maar tekst is nog geen copy. Copy is woordkeuze en woordvolgorde en de lezer de weg wijzen. Tekst is tekst. Copy is de juiste zins- en tekstopbouw die de lezer charmeren, boeien, enthousiasmeren en ook nog eens activeren!

Naast gewone platte tekst (bodytekst), gaat dit over aantrekkelijke kopregels en call to actions (CtA’s). Het gaat zelfs over pay-offs en slogans die als deuntjes in je hoofd blijven ronddansen. Dit vraagt om specifieke kennis én om creativiteit; dus om copywriters en niet om tekstschrijvers.


Copy is het beste medicijn

Copy is zorgzaam, maar nooit stil of saai. Copy is hooguit saai als dat moet. Copy is eerder een charmeur. Copy flirt met de lezer en geeft de (potentiële) klant dat wat hij of zij op dat moment nodig heeft om zich goed te voelen.

Copy is dan een upper die je hart sneller doet kloppen en tegelijk een downer die zorgt voor rust, comfort en vertrouwen. Een prima medicijn voor een mooie balans. De balans die nodig is om de lezer te verbinden met en verbonden te houden met het merk.

In vergelijking met copy, is tekst dan niet meer tekst.


Copy is ambitieus

De beste copy staat ook nog eens in teken van de conversie-optimalisatie en van het bouwen aan een sterk merk. Bovendien helpt het ook nog eens gelijk bij de zoekmachine-optimalisatie (SEO). Deze zaken zijn sowieso ons doel bij alles dat we schrijven en doen.

De vraag is: is dat haalbaar met ‘een tekstje voor de website’? Of die tekst moet alleen bedoeld zijn om de website te vullen. Dat kan en dat mag, maar wie echt wil verdienen…


What’s in a name?

Of je het nou copy of tekst noemt, het gaat er uiteindelijk toch gewoon om dat je ermee bereikt wat je ermee wilt bereiken.


Wij helpen

Meer klanten voor onze klanten, is wat wij met onze copy willen bereiken en ook bereiken. ‘De online zorg voor meer klanten voor onze klanten’, is niet voor niets onze corebusiness én onze lijfspreuk. Wat wil of moet jouw of jullie tekst bereiken?

Eens sparren? Bel dan met: [nummer opgeheven] … ook voor meer informatie

 

Soorten copy

Long copy

Denk bij long copy aan behulpzame content. Dit zijn de lange teksten van een informatieve brochure die de lezer moeiteloos informeren, mits ze goed geschreven zijn. Alleen als ze goed geschreven zijn, maken ze kans de aandacht vast te houden.

Het is een prikkelende lange tekst met een slim verpakte boodschap. Deze tekst weet je uiteindelijk toch te verleiden en je leest ’m in één adem uit. En dát terwijl je er nog zo tegenop zag om die hele brochure door te lezen.

Maar denk naast brochures ook aan de achterliggende pagina’s op websites vol met droge informatie (als deze). Vaak zijn deze pagina’s ook nog voorzien van een hoop specs (technische specificaties) die de meeste mensen liever niet lezen, maar weglaten is ook geen optie. Goede copywriters – zoals die van the Content Care Company – weten daar alsnog een prettig leesbaar verhaal van te maken.


Short copy

Met short copy worden de korte reclame- en webteksten die openlijk flirten met de lezer bedoeld. Teksten die de lezer heel slim in verleiding brengen, laten doorklikken en heimelijk doen verlangen naar…

Denk bij short copy aan entertainende content en verbindende content. Je treft het online – in de regel – op de pagina’s die je als eerste op een website of in bepaalde soorten apps aantreft. Posts op social media zijn ook een vorm van short copy.


Webcopy / webteksten

Was ooit de aandacht voor advertenties in gedrukte media al vluchtig, op dit moment is de aandacht op het wereldwijde web nog veel vluchtiger. Daarom is voor online een iets andere schrijfwijze vereist dan voor offline. Dit vraagt ook om specifieke kennis, vaardigheden en ervaring.

Webtekst lijkt dan ook veel meer op reclame-teksten dan op gewone tekst, of zou dat moeten doen. Bij webtekst spreek je dan ook vaak van copy of van webcopy. De meeste webteksten kun je short copy noemen, omdat maar weinig ontvangers zin hebben om online hele lappen tekst te lezen.

Bij de op websites en in apps dieperliggende informatieve pagina’s, vertonen de langere webteksten vaak veel overeenkomsten met long copy. Hiertoe kun je ook hedendaagse blogartikelen rekenen.

Tot slot moet webtekst ook nog zijn bijdrage leveren aan de conversie op de website of in de app, het merk versterken, zoekmachine-vriendelijk zijn, relevantie voor het publiek hebben en daarnaast ook nog eens charmeren en woest aantrekkelijk zijn!

Wij weten dat je woorden als reclame-teksten en zoekmachine-vriendelijk ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.


Wij helpen

Of het nu gaat om short of long copy, zolang als er een doel is, zorgen wij dat we dit doel zo dicht mogelijk naderen of gewoon bereiken. Voor meer informatie en antwoorden op je zorgvragen, kun je ons bellen op: [nummer opgeheven].

 

 

Onze aanpak en de zorggraad - Alleen d’tjes en t’tjes of alles van A tot Z

 

Onze aanpak en de zorggraad
Alleen d’tjes en t’tjes of alles van A tot Z

Wij schrijven copy en maken hiermee dagelijks het verschil voor onze klanten. Wij schrijven teksten die zorgen voor meer conversie, meehelpen een sterk merk te bouwen en ook nog eens goed zijn voor de zoekmachine-optimalisatie (SEO).

Dit zijn teksten die bijdragen aan meer omzet voor onze klanten en dus aan een stabiel bestaansrecht van deze klanten. Dit zijn teksten die de investering meer dan waard zijn. Of ze beter zijn dan jouw teksten, dát durven we niet te beweren.

Wij schrijven niet zomaar teksten, maar zorgen altijd voor waardevolle content.

Het enige dat wij wel durven te beweren, is dat onze copywriters en content-schrijvers voor onze klanten meer hebben opgeleverd én opleveren, dan dat ze onze klanten kosten of hebben gekost.


Onze copy is meer dan tekst of beeldvulling

Onze webteksten zijn dan ook geen beeldvulling, maar staan altijd in teken van het begeleiden van ‘de klant van onze klant’ tijdens zijn of haar klantreis. Dát is het aller-allerbelangrijkste. En tegelijk dragen we zo ons steentje bij aan de content-marketing, de conversie-optimalisatie, de branding en de zoekmachine-optimalisatie (SEO).

Maar webteksten zijn niet het enige dat we verzorgen, hieronder tref je 2 lijsten met diensten die wij op het terrein van copy & tekst leveren. De 1e lijst betreft de vorm waarin we het doen en de zorggraad. De 2e lijst is een greep uit de middelen die we kunnen leveren. Onze andere diensten vind je via de linkjes in de alinea hierboven en via het menu.

Wij weten dat je woorden als content-marketing, conversie-optimalisatie en zoekmachine-optimalisatie ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.


Voordeel van onze zorgverlening

Met onze manier van werken zorgen wij dat onze klanten door kunnen gaan met hun eigen werkzaamheden en zich niet druk hoeven te maken over ‘even een tekstje voor de website’ schrijven. Op deze manier heb je minder stoorzenders en stagneert het andere werk – en natuurlijk de daarbij behorende inkomsten – niet, want vergeet nooit:

Als iedereen doet waar hij of zij goed in is, dan is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend.

 

Hoe pakken we tekst en/of copy aan?

Vooropgesteld: het gaat om het eindresultaat en daarheen lopen bij ons meerdere wegen. We kunnen als ghost­­writers alles uit handen nemen, als eindredacteuren alleen een laatste controle doen en alles daartussenin. Net wat de klant wenst en wat tot het beste resultaat leidt.


Wat kun je geheel aan ons overlaten?

Wanneer we elkaar eenmaal kennen, kennen wij ook jouw of jullie (potentiële) klant beter. Het wordt dan steeds eenvoudiger om zaken geheel aan ons over te laten. We spreken dan niet over zaken waarmee het merk zich moet profileren op een hoger niveau, maar over teksten die bedoeld zijn om de verbinding met de doelgroepen te maken.

Denk hierbij aan teksten voor posts op social media en advertenties, aan het verzorgen van teksten voor de (digitale) nieuwsbrief en bijvoorbeeld aan het redigeren van nieuwsberichten waarna ze kunnen worden geplaatst op de website of in de app. Dit is wat je entertainende content en verbindende content noemt.

We spreken nu ook over webteksten, maar dit is wel sterk afhankelijk van welke rol de tekst heeft tijdens de klantreis. Aan het begin van de reis is andere content nodig, dan wanneer de klant zich steeds verder verdiept. Op den duur ga je over op wat je behulpzame content noemt.

Wanneer de antwoorden die (potentiële) klanten nodig hebben te specialistisch worden, wordt samenwerken steeds noodzakelijker. De specialist moet zijn knowhow delen en wij helpen dit zo te doen dat de lezer het zo snel mogelijk begrijpt en terugkomt voor meer.


Waarbij heeft samenwerken onze voorkeur?

Wil je bouwen aan autoriteit? Dan moet je zorgen voor inhoud en kwaliteit. Inhoud heeft de specialist voldoende in huis en voor kwaliteit zorgen wij samen met de specialist. We spreken nu over zaken die inhoudelijk meer waarde op jouw of jullie vakgebied moeten leveren.

Dit zijn teksten waarmee het merk zich onderscheid van de concurrentie en laten zien dat het merk echt verstand van zaken heeft. Teksten waarvan de concurrentie nog wat kan leren, máár het is de (potentiële) klant die er beter van moet worden.

Je kunt hierbij onder andere denken aan blogartikelen, andere artikelen en downloadables als whitepapers waarin de expertise van het merk wordt onderstreept. Dit soort teksten geven aan wat de ene specialist onderscheidt van de andere. Daarom schrijf je zoiets niet even tussendoor; daarvoor zijn ze te belangrijk. Dit zijn ook de teksten die Google graag toont in de zoekmachine.

Een tekst afbreken is snel gebeurd

Zou een specialist een goed inhoudelijk artikel schrijven, maar de opbouw niet goed voor elkaar krijgen of de teksten grammaticaal niet lekker laten lopen, dan doet dit afbreuk aan de kwaliteit. Dit schaadt het vertrouwen en sowieso haken lezers al snel af. Misschien heeft de concurrent dan een beter leesbaar verhaal.

Uw klanten én Google willen kwaliteit en ook geen teksten waarvan er al honderden op internet te vinden zijn.

Toch is het in onze optiek ook onzinnig om een buitenstaander te vragen om zo’n inhoudelijk stuk geheel voor je te schrijven. Dát lukt alleen met een globaal onderwerp waarvan er al genoeg op internet staan en waarop Google ook niet meer zit te wachten. Artikelen die je niet als specialist onderstrepen en zeker niet onderscheiden.

Het type artikelen waarmee je je niet kunt profileren, moet je vermijden of – als het niet anders is – als specialist niet veel tijd aan willen besteden. Denk hierbij aan artikelen die nodig zijn als een soort van inleiding. Het komt nou eenmaal voor dat je informatie die nodig is om een op stapel liggend kwaliteitsartikel te begrijpen, soms eerst moet delen.

Heen en weer tikken

Voor een kwaliteitsartikel kan de opdrachtgever beter zelf eerst ‘een beginnetje’ maken. Dit kunnen wat ruwe eerste krabbels zijn tot een uitvoerig uitgewerkt pleidooi. Hierna gaat de copywriter aan de slag. Dit kan ook vervangen worden door een gesprek met de copywriter. Tijdens dit gesprek wordt het onderwerp uitgediept, waarna de copywriter verder kan.

Onze klanten kennen hun vakgebied en hun klanten als de beste, veel beter dan wij.

Wat het begin ook is, de copywriter vertaalt de materie naar de lezer en zorgt voor een goede opbouw, voor de nodige call to actions (CtA’s) zodat de lezer weet wat hij of zij daarna kan doen (= conversie-optimalisatie). Tegelijk zorgen onze copywriters voor de branding en ook nog voor de zoekmachine-optimalisatie (SEO). Voor ons zijn onze diensten dan ook 1 vakgebied met verschillende bezigheden.

Final check

Maar welke samenwerking het ook wordt en welke taken we ook overnemen, de tekst moet uiteindelijk altijd worden gecontroleerd door de specialist zelf. De specialist moet zelf checken of de materie nog steeds klopt; of zijn verhaal zo uit de wol komt als eerder was bedacht. Na akkoord kan het artikel onder de naam van de specialist worden gepubliceerd.

Uiteindelijk gebeurt publicatie door de specialist of uit naam van de specialist. De credits zijn natuurlijk voor hem of haar.

Dit noemen wij co-writing. Hierbij gaat de tekst één of meerdere keren heen en weer tussen de specialist en de copywriter. Dit is waar onze expertise en die van de opdrachtgever samensmelten. Dit is waar de opdrachtgever met trots zijn artikel publiceert… wetende dat er niets meer op aan te merken valt.


Meer weten?

Hieronder vind je twee lijsten met een greep uit onze diensten op het gebied van copy & tekst. Tegelijk leggen we deze termen en andere termen kort uit, want deze termen komen regelmatig terug in ons blog en in ons werk. Veel diensten lopen door elkaar heen of overlappen elkaar. Hierdoor zijn de grenzen zelden duidelijk aan te geven, maar voor ons staat dan ook altijd het eindresultaat voorop: meer klanten voor onze klanten.

Onze diensten zijn wel los aan te vragen of in combinatie met elkaar. Sowieso leveren we altijd maatwerk met onze zorg. Geen klant is hetzelfde, ook niet de klanten van onze klanten. Wil je weten wat we hierin voor jou of het merk kunnen betekenen? Dan kun je gewoon even bellen met: [nummer opgeheven].

 

 

Intensiteit zorg - Soorten zorg én de zorggraad op het gebied copy & tekst

 

Intensiteit zorg
Soorten zorg én de zorggraad op het gebied copy & tekst

Na het lezen van bovenstaande informatie, heb je een globale indruk kunnen krijgen van hoe wij onze zorg op het gebied van copy & tekst verlenen. Hieronder vind je naast een korte uitleg over copywriting, nog 4 andere manieren waarop wij de copy & tekst van onze klanten verzorgen. Hierbij zie je duidelijk het verschil in de intensiteit van onze zoeg op dit gebied; oftewel: de zorggraad. Deze zorggraad wordt weergegeven in sterren.

Aansluitend vind je een lijst met middelen die wij kunnen verzorgen. Deze lijst is aangevuld met een korte uitleg over deze middelen en met diverse termen uit ons vakgebied. Deze termen zie je regelmatig terug in ons blog.

We bieden alle middelen los, in combinatie met elkaar en/of in combinatie met onze andere diensten aan. We doen waarvoor onze zorg wordt ingeschakeld, verlenen de afgesproken zorggraad en doen dat alleen als dat zinvol is. Alles altijd in goed overleg.

 

Overzicht hoe we helpen op het gebied van copy & tekst

LET OP!

De rest van deze pagina is niet alleen bedoeld als verkoopinstrument, maar ook om bezoekers van onze website wegwijs te maken in onze wereld. We leggen daarom diverse termen tegelijk kort uit.

 

Wat is…
Tekstcorrectie / Tekst corrigeren *

Bij tekstcorrectie pakken we onze rode pen en halen met name grote en kleine spelfouten uit de tekst. Als een zin onleesbaar of onbegrijpelijk is, geven we dat aan. Wil je dat we meer doen? Lees dan hieronder bij tekstredactie verder.

Voor meer informatie en antwoorden op andere zorgvragen, kun je ons bellen op: [nummer opgeheven].

 

Wat is…
Tekstredactie / Tekst redigeren **

Redigeren is de overtreffende trap van corrigeren. Naast spelfouten, worden ook vormfouten en andere onvolkomenheden verbeterd. Waar nodig worden alinea’s herschreven en soms ook van volgorde gewisseld. Dit om de boodschap zo duidelijk mogelijk over te brengen. Als dat nodig is voor de leesbaarheid worden ook subkoppen toegevoegd. De boodschap, die blijft altijd overeind!

Indien dit de wens is, kunnen we de tekst – als deze online wordt gepubliceerd – ook direct redigeren met het oog op de conversie-optimalisatie, de branding en/of de zoekmachine-optimalisatie (SEO).

Voor meer informatie en antwoorden op andere zorgvragen, kun je ons bellen op: [nummer opgeheven].

 

Wat is…
Copywriting / copywriter *** / ****

Een copywriter schrijft copy. De term copywriter stamt uit de tijd van de traditionele marketing. Toen schreven copywriters vooral reclame-teksten en teksten voor allerhande promotie-doeleinden. Inmiddels hebben de meeste copywriters hun schrijfstijl aangepast aan het web. Er zijn wel verschillen, maar die waren niet onoverkomelijk. De term webcopy werd geïntroduceerd.

Daarnaast zijn er copywriters die niet alleen voor enthousiasmerende webteksten zorgen, maar tegelijk ook voor de conversie-optimalisatie, de branding, de zoekmachine-optimalisatie (SEO), et cetera. Zij stellen de (potentiële) klant hierbij centraal. Dit is ook hoe wij het liefst werken.

Copywriting kun je geheel aan ons uitbesteden, maar kan ook in de vorm van co-writing.

Voor meer informatie en antwoorden op andere zorgvragen, kun je ons bellen op: [nummer opgeheven].

Wij weten dat je woorden als reclame-teksten, promotie-doeleinden, et cetera, ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.

 

Wat is…
Co-writing / co-writer ***

Jij hebt een goed verhaal, maar kom je niet goed uit de tekst? Dan is dat absoluut niet raar, vreemd of uitzonderlijk, integendeel! In dat geval kunnen wij dit verhaal samen met jou schrijven. Dat is co-writing.

Jij zet wat krabbels op papier en onze copywriters maken er een helder, prettig leesbaar verhaal van. Vervolgens kun je samen – eventueel letterlijk naast elkaar – de puntjes op de i zetten. De tekst is op tijd én geheel conform jouw wensen klaar voor publicatie.

Bij de teksten die online worden gepubliceerd, worden tijdens dit proces de conversie-optimalisatie, de branding en de zoekmachine-optimalisatie (SEO) niet uit het oog verloren. Tenzij de opdrachtgever dit niet wenst.

Voor meer informatie en antwoorden op andere zorgvragen, kun je ons bellen op: [nummer opgeheven].

 

Wat is…
Ghostwriting / ghostwriter ****

Een ghostwriter schrijft de tekst voor een ander en zet je in omdat hij of zij een betere schrijfstijl heeft, meer kennis heeft van hoe een boodschap over te brengen of puur uit tijdgebrek. Dit gebeurt vaker dan je denkt. Publicatie gebeurt namelijk op naam van de opdrachtgever of op naam van een derde partij waarvoor de opdrachtgever werkt.

Onze ghostwiters verliezen de conversie-optimalisatie, de branding en de zoekmachine-optimalisatie (SEO) ook hierbij niet uit het oog. Tenzij de opdrachtgever anders aangeeft. Daarnaast wordt overlegd wie er zorgt voor de publicatie en de distributie.

Heb jij de knowhow? Dan hebben wij de skills, de skills om jouw stuk te schrijven of te redigeren tot een stuk dat straks ‘ademloos’ uitleest. Even bellen? Dat kan op: [nummer opgeheven].

Of kijk eerst nog even bij co-writing.

 

Wat is het…
Copy Care Pakket

Bij samenwerkingen* zetten wij bijna altijd onze pakketten in. Zo geef je met de Copy Care Pakketten de zorg voor de tekst deels of geheel uit handen.

Alle pakketten liggen in de basis vast, maar zijn met al onze diensten uit te breiden. Ook kunnen er diensten vanaf en zo worden de pakketten uiteindelijk toch weer maatwerk.

* Wij werken soms voor de klant, maar meestal met de klant samen. Dus: samenwerkingen.

Meer informatie

Voor meer informatie over deze pakketten en het aanvragen ervan, kun je ons gewoon bellen op: [nummer opgeheven].

Je kunt ook gaan naar: Copy Care Pakketten, laat zien waar je voor staat, want daar vind je:

 

 

Overzicht diensten copy & tekst

 

Waarbij helpen we op het gebied van copy & tekst?

Op deze pagina vind je verder een lijst met termen, middelen en diensten die behoren tot ons werkveld van copy & tekst. Je komt onderstaande termen regelmatig tegen in onze blogartikelen en op andere plekken op deze website. Wie ons inhuurt en met ons samenwerkt, zal deze termen ook regelmatig horen vallen.

Hierboven heb je kunnen lezen wat we doen op het gebied van copy & tekst en hoe onze aanpak is. De onderstaande middelen en diensten bieden we los, in combinatie met elkaar en/of in combinatie met onze andere diensten aan. We doen waarvoor we worden ingevlogen en dan alleen als dat zinvol is. Alles altijd in goed overleg.

Voor meer informatie kun je altijd bellen met: [nummer opgeheven].

 

Wat zijn…
Bio’s en profielteksten

Bio’s, korte biografieën en profielteksten kom je overal tegen, maar het duidelijkst of het vaakst zie je ze op LinkedIn. Het is de korte omschrijving van de persoon, zijn of haar kracht en wat hij of zij voor meerwaarde biedt. Deze meerwaarde kan bijvoorbeeld op LinkedIn de meerwaarde als werknemer, opdrachtnemer of opdrachtgever zijn.


Wij helpen

Wij zetten de puntjes op de i van jouw profiel, kunnen hem voor je schrijven of herschrijven. Het resultaat moet jou maximaal versterken. Voor meer informatie en antwoorden op andere zorgvragen, kun je bellen met: [nummer opgeheven].

 

Wat zijn…
Blogs en blogartikelen

Een blog is vaak een belangrijk onderdeel van de website en/of app of staat op een aparte website of app. Hierop publiceert men met zekere regelmaat informatieve artikelen gerelateerd aan een bepaald onderwerp. Bij zakelijke blogs draait het hierbij vaak om het aanbod van de organisatie, maar prijst deze niet direct aan.

Wanneer de publicatie van de blogartikelen gebeurt in een elkaar versterkende volgorde, dan wint een blog enorm aan kracht. Er ontstaat een soort online logboek.

Bieden de blogartikelen ook nog een bepaalde waarde voor de lezer, dan biedt het onderhouden van een blog – en dus het regelmatig delen van relevante informatie – meerdere voordelen voor de groei van het merk. Tenminste, dit is zoals het zou moeten zijn.

In grove lijnen zijn de volgende voordelen te noemen:

Wij weten dat je woorden als zoekmachine-optimalisatie en resultaat-pagina’s ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.


Wij helpen

Als wij een blogartikel corrigeren, halen wij voor publicatie de laatste spelfoutjes eruit. Wanneer wij redigeren, gaan we een stap verder. Dan verbeteren we ook vormfouten en kijken we kritisch naar de aantrekkelijkheid voor de lezer.

Is dit niet voldoende, dan kun je denken aan co-writing of ghost­writing. Wij schrijven dan het blogartikel met jou of voor jou. We kunnen dan gelijk zorgen voor de conversie-optimalisatie, de branding en de SEO. Net wat de afspraak is.

Gebruik de linkjes – corrigeren, redigeren, co-writing en ghost­writing – voor meer uitleg over deze zorggraad op het gebied van copy & tekst of bel met: [nummer opgeheven].

 

Wat zijn…
Downloadables als e-books, whitepapers, et cetera

Bij downloadables kun je denken aan:

Gebruik de linkjes voor meer uitleg.


Wij helpen

Een downloadable publiceren en dat graag foutloos? Wij zorgen voor de finishing touch. Wij helpen met de tekst en kunnen deze corrigeren, redigeren, samen schrijven of geheel voor je schrijven. Daarnaast kunnen we ook de opmaak verzorgen, zorgen voor de publicatie en voor de distributie. Net wat gewenst is. Onze zorg is natuurlijk altijd op maat. Even bellen? Ons nummer is: [nummer opgeheven].

 

Wat is een…
Elevator pitch

Met een elevator pitch vertel je in zeer korte tijd jouw boodschap. Je vertelt wat je doet of wat je werkgever doet, wat je te bieden hebt of wat je verkoopt, wat voor plan je hebt of wat voor uitvinding je hebt gedaan, wat je nodig hebt of wat je zoekt, et cetera, et cetera. En dat allemaal in hooguit een paar seconden of minuten.

Maar wat de boodschap ook is, je moet hem zo vertellen dat deze bij de andere partij binnenkomt én ook nog beklijft. Een elevator pitch is dus geen gesprek, maar meer een speech. Hopelijk is het ook het begin van een goed gesprek.

Een elevator pitch geeft antwoord op: wat doe jij, wat beteken jij en what’s in it for me?

Daarom moet het verhaal altijd betekenis hebben voor diegene die het aanhoort of aan moet horen. Hij of zij is vaak niet eens echt geïnteresseerd, die interesse zul je dus ook nog moeten opwekken en vervolgens vergroten.

Een hoop eisen aan een héél kort tekstje om jezelf, een product, een dienst of wat dan ook te verkopen. En dan moet je dat tekstje ook nog eens kunnen aanpassen aan de situatie én aan diegene of diegenen die je tegenover je hebt staan of zitten.


Wij helpen

Samen met een van onze copywriters stel je deze boodschap scherp en zorg je dat deze eenvoudig aan te passen is aan de situatie en aan de luisteraar(s). Daarna leer je de basis uit je hoofd, ken je de varianten en ben je klaar voor jouw elevator pitch.

De elevator pitch vertoont veel overeenkomsten met teksten voor bio’s en profielteksten. Deze diensten zijn dan ook erg mooi te combineren. De basis voor beide is hetzelfde, hierdoor wordt enorm veel tijd bespaard en dat zie je terug in de kosten. Het is nog net geen 2 voor de prijs van 1. Toch maar eens even bellen? Ons nummer is: [nummer opgeheven].

 

Wat zijn…
Persberichten

Een persbericht is een min of meer kant-en-klaar bericht dat direct kan worden geplaatst in een gedrukte of digitale krant of tijdschrift. Alleen, in de praktijk wordt deze tekst vaak wat aangepast aan het medium door de redactie van het medium.

Maar wat heeft de pers nodig? Wat moet er worden verteld? Wat is een gepaste call to action (CtA’s)? Wat is er verder nodig voor publicatie… foto’s, logo’s? En waar moet alles uiteindelijk heen?

Sinds de intrede van het internet zijn er meer nieuwsbronnen dan ooit tevoren en worden er ook véél meer persberichten verstuurd. Wil een persbericht worden geplaatst, dan moet je wel eerst weten op te vallen en vervolgens ook nog eens extreem waardevol nieuws hebben. Dát is alleen geen reden om het niet te proberen.


Wij helpen

Wij weten een goed persbericht te schrijven, wij weten wat er verder voor nodig is en waar het heen moet. We nemen deze zorg graag deels of geheel uit handen, net wat de wens is.

Voor meer uitleg over onze zorggraad op het gebied van copy & tekst kun je gaan naar: corrigeren, redigeren, co-writing en ghost­writing, maar voor meer informatie en/of een passende zorgoplossing kun je beter even bellen met: [nummer opgeheven].

 

Wat zijn…
Scripties

Een scriptie is een vakinhoudelijk of wetenschappelijk verhaal van een flink aantal pagina’s. Een scriptie is vaak nodig om af te studeren of een diploma te halen. Spelfoutjes en fouten in de zinsopbouw zijn dan niet zo handig.


Wij helpen

Wij staan ook klaar voor de serieuze student en helpen hem of haar met de spelfouten en fouten in de zinsopbouw. Indien nodig én gewenst leveren wij ook opbouwende kritiek op de opbouw van de scriptie. Daarnaast kunnen we zorgen voor de opmaak. Net wat gewenst is. Onze zorg is natuurlijk altijd op maat; ook voor studenten. Even bellen? Dat kan op: [nummer opgeheven]

 

Wat is een…
Slogan / slagzin, pay-off en tagline

Is het een slogan, slagzin, pay-off of een tagline? Momenteel worden deze termen – door allerlei oorzaken – vaak lukraak en voor hetzelfde gebruikt. Zo was een slogan (slagzin) het motto van een merk en stond deze vaak direct onder het logo. De pay-off stond meestal – om de boodschap extra kracht mee te geven – onderaan een advertentie.

De tagline ontstond later met de opkomst van het internet en is het regeltje onder het logo dat vaak het product of de dienst(en) van het merk beschrijft. De tagline is vaak terug te lezen in de opgeslagen link van een webpagina en een hele enkele keer zelfs in de URL van de homepage. Een tagline bevat vaak de belangrijkste zoekwoorden.

Voor een sterk merk is een goede slogan of pay-off absoluut goud waard. Soms komen ze spontaan op, maar meestal worden ze bedacht door dure copywriters. Hierin zijn sommige copywriters zelfs gespecialiseerd. Lukt dat niet, dan volgt vaak een mooie wedstrijd voor alleen reclame-bureaus* of voor het grote publiek.

* Wij weten dat je woorden als reclame-bureaus ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.


Wij helpen

Die wedstrijd kan altijd nog, maar laten we eerst eens kijken of we samen op een leuke en krachtige slogan, slagzin, pay-off of tagline kunnen komen. Gezien onze resultaten in het verleden, hebben wij hier alle vertrouwen in. Even bellen? Ons nummer is: [nummer opgeheven].

 

Wat is…
Storytelling

Storytelling staat gewoon voor verhalen vertellen. Meer is het eigenlijk niet, maar het is wel een zeer krachtig middel om de boodschap mee over te brengen.

Denk hierbij aan mythen, sagen, familie-verhalen, et cetera. De verhalen hebben iets sociaals en cultureels. Een goed verteld verhaal weet de luisteraar mee te voeren naar een andere tijd, naar een andere plaats of zelfs naar een hele andere wereld. De luisteraar (m/v/x) zal zich verplaatsen naar waar de verteller hem wil meevoeren. Als dat allemaal lukt, weet de verteller de in het verhaal verborgen boodschap eenvoudig en goed over te brengen.

Vroeger waren de verteller en de luisteraar(s) in dezelfde ruimte, maar dankzij de intrede van de boekdrukkunst en het internet kan het tegenwoordig ook anders.

De menselijke kant tonen

Door de inzet van corporate storytelling krijgt het merk of de organisatie een menselijke kant en raken mensen eenvoudiger en sneller verbonden. En laten klanten nou meer geneigd zijn een product of dienst te kopen als ze er een emotionele connectie mee hebben.

Het verhaal is alleen geen doel op zich, maar een middel om mensen te enthousiasmeren voor de werkelijke boodschap.

Uitgangspunt voor de boodschap zijn succes-verhalen en praktijk-ervaringen. Om deze boodschap in een logisch en boeiend geheel te verpakken, worden feiten en argumenten ingebed en metaforen ingezet. Het gaat wel altijd om een enthousiasmerend authentiek verhaal. Een verhaal dat goed verteld moet worden.

* Wij weten dat je woorden als familie-verhalen, succes-verhalen en praktijk-ervaringen ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.

Verder inzoomen?

Of ga naar het over­zicht van alle blog­artikelen over zakelijk bloggen. Wil je dat wij je op de hoogte houden van nieuwe artikelen op het gebied van bloggen en gerela­teerde onder­­werpen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert.  Klik hier.


Wij helpen

Wat is het verhaal van het merk; het verhaal van de organisatie? Hoe maak je daar een verbindend verhaal van? Daarbij helpen onze ervaren copywriters. Je kunt ons bellen op: [nummer opgeheven].