
De content-marketing-strategie • Wat en waarom in het kort

Een goede en dus effectieve content-marketing-strategie schud je niet zomaar uit de mouw. Ook wij niet. Toch is het belangrijk om hieraan tijd te besteden.
Uit onderzoekscijfers blijkt namelijk dat een gedocumenteerde en gestructureerde content-marketing-strategie niet alleen een heel handig document is, maar ook meer dan noodzakelijk is voor het succes van alle inspanningen. De kans van slagen van de content-marketing vergroot hiermee met maar liefst factor 5!*
Een effectieve strategie voor de content-marketing biedt belangrijke handvatten om alle inspanningen hiervoor succesvol te laten uitpakken. Dat klinkt vrij simpel en duidelijk, maar eigenlijk weet je nu nog niets of niet veel, want wat houdt zo’n content-marketing-strategie precies in? We zoomen in!
* Bron: NewsCred (is helaas geen veilige verbinding meer).
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Wat is content-marketing? En waarom is het voor zoveel zaken belangrijk?
- Content-marketing • De belangrijkste voordelen
- Wat is marketing? • 3/3 • Marketing-strategie en marketing-analyses
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over content-marketing. Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen op het gebied van content-marketing en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inleiding
Wat is content-marketing en wat is een strategie?
De term content-marketing-strategie is eenvoudig te begrijpen als je weet wat content-marketing is en wat een strategie is.
* Wij weten dat je woorden als content-marketing-strategie en content-marketing ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Content-marketing kort samengevat
Content-marketing is een container-begrip en de manier voor organisaties om met behulp van speciaal hiervoor gecreëerde content te bouwen aan hun imago en aan hun autoriteit*. Men richt zich hierbij op én tot de doelgroep(en). De informatie-behoeften zijn belangrijker dan wat het merk zou willen vertellen.
Tegelijk toont het merk op deze manier de meerwaarde ervan. Het biedt transparantie en creëert verbinding tussen de doelgroepen en het merk. Dit is zoals het zou moeten gaan. Een goede content-marketing-strategie is de leidraad op weg naar succes.
* Autoriteit laat zich in deze context het snelste en eenvoudigste uitleggen als: hoe hoog mensen het merk hebben zitten. Lees hier meer.
Omdat het bouwen aan autoriteit als een rode draad door ons vakgebied loopt, schenken we hieraan in ons blog regelmatig aandacht. Wil je nieuwe blogartikelen niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Verder inzoomen? Ga naar:
Wat is een strategie?
Zoals je wellicht weet uit ‘Wat is marketing? • 3/3 • Marketing-strategie en marketing-analyses’, worden in een strategie ‘de wegen die moeten worden bewandeld om een bepaalde doelstelling te behalen’ gedetailleerd vastgelegd. Je vindt in zo’n plan antwoorden op wat, waar, wanneer en waarmee? De volgorde waarop de onderdelen van de strategie worden uitgevoerd, is cruciaal voor het slagen ervan.
Een strategische planning is dan ook een vast onderdeel van een strategie. In die planning horen ook tussentijdse evaluatie-momenten thuis. Hierop komen we zo meteen terug.
De content-marketing-strategie
Een content-marketing-strategie geeft antwoorden op vragen als: voor wie, wat voor wie, waar precies en wanneer precies? De strategie is leidend voor iedereen die betrokken is bij de content-marketing en dus ook bij de productie ervan. Het zorgt ervoor dat je met de investeringen voor de doelstelling – tijd, energie, toewijding, geld, et cetera – de doelstelling ook daadwerkelijk behaalt of zo dicht als mogelijk benadert.
Een strategie is meer dan een plannetje en gaat hierdoor ook veel langer mee.
Strategische planning
De volgorde waarop de onderdelen van de content-marketing-strategie worden uitgevoerd, is cruciaal voor het slagen ervan. Een strategische planning is daarom een vast onderdeel van de strategie en kun je zien als een draaiboek voor de content-marketing.
Niets is zo veranderlijk als de mens; als de potentiële klant. En sluit de concurrentie ook niet uit!
Voor het best haalbare resultaat zijn tussentijdse evaluatie-momenten erin opgenomen en is er dus tijdens de uitvoering voldoende ruimte om bij te sturen. De markt ligt nou eenmaal niet vast. Zeker bij merken hebben externe factoren altijd grote invloed op de haalbaarheid van de doelstelling.
Wat is het nut van een content-marketing-strategie?
Uit onderzoekscijfers blijkt dat een gedocumenteerde en gestructureerde content-marketing-strategie niet alleen een heel handig document is, maar ook meer dan noodzakelijk is voor het succes van alle inspanningen. Het biedt belangrijke handvatten om alle inspanningen voor de content-marketing succesvol te laten uitpakken. We hadden in de intro beloofd dit uit te leggen. We zoomen dus maar snel verder in.
Marketeers met een gedocumenteerde content-marketing-strategie hebben 5x meer kans van slagen dan marketeers zonder.
Bron: NewsCred (is helaas geen veilige verbinding meer).
Het succes zit in de details
Zowel God als de duivel zitten in de details. Dat geldt voor alles. De details maken bij alles het verschil en dus ook bij content-marketing. Om alle inspanningen voor de content-marketing succesvol te laten uitpakken, moet je dus op zoek naar de details.
Een effectieve content-marketing-strategie gaat over de juiste content voor de juiste groep, aangeboden op de juiste plek op het juiste moment … én met het juiste effect.
Denk bij de details aan de behoeften én de informatie-behoeften van de doelgroepen tijdens hun buyer en customer journeys. Daarin zitten per doelgroep vaak grote verschillen, maar de content-marketing moet hier wel feilloos op aansluiten.
En zelfs dat klinkt simpel totdat je beseft om hoe enorm veel details het hier gaat. Toch kan content-marketing niet zonder een effectieve strategie. Tenminste, niet als het succesvol moet zijn. Kijk maar eens naar onderstaande voordelen. Dit zijn voordelen die zonder een effectieve strategie eigenlijk heel moeizaam of helemaal niet haalbaar zijn.
De voordelen van een content-marketing-strategie
Het grootste voordeel van een content-marketing-strategie is simpelweg:
Meer succes van alle inspanningen voor en investeringen in de content en de content‑marketing.
Dit heeft te maken met meerdere andere voordelen, voordelen als…
- Informatie-behoeften – Inzichten voor hoe met de content voortaan in te spelen op de informatie-behoeften van de ontvangers.
- Doelgericht – Focus, richting en het op koers houden van de inspanningen.
- Efficiëntie – Het bijsturen van de strategie, tijdig en waar nodig.
- Duidelijk – Inzicht voor iedereen binnen het team in ‘waarmee we bezig zijn’ (waarom, wat, hoe, wanneer en wie) waardoor efficiënter en effectiever zal worden (samen)gewerkt.
- Motiverend – Meer begrip van alle betrokkenen bij de uitvoering en dat leidt tot betere motivatie, samenwerking en aansturing van (externe) partijen in het voordeel van de gewenste resultaten.
- Meetbaar – Met een heldere strategie zijn plannen niet alleen concreet, maar ook meetbaar.
Daarnaast helpt een content-marketing-strategie ook bij:
- Draagvlak – Het vereenvoudigen van het creëren van een veel breder draagvlak voor de content-marketing welke nodig is voor het succes van alle inspanningen en investeringen.
- Budget – Het vergemakkelijken van het verkrijgen van extra budget wat voor de content-marketing – vergeleken met traditionele marketing – nog steeds lastig blijkt te zijn, terwijl de kosten toch beduidend lager liggen.
- Branding en management – Het nadenken over de organisatie, het merk, het aanbod, de content en het waarom ervan.
- Structuur – Het bieden van structuur in hoe de organisatie zich profileert en met marketing bezig is.
Doelgroepen, gasten, organisatie, et cetera
Om niet steeds een hele rits termen en begrippen te gebruiken en om te voorkomen dat we bepaalde typeringen buitensluiten, gebruiken wij op onze website onder andere deze container-begrippen. Je mag ze heel breed zien. Lees hier wat wij precies ermee bedoelen.
Beperk je tot 1 richting per strategie
Het is vrij lastig om voor entertainende, verbindende, behulpzame, actiematige content (zie volgende kopje) dezelfde strategie te gebruiken. Eigenlijk is dit gewoon niet te doen. Het is ‘uniek’ te noemen als een organisatie wel erin slaagt 1 content-marketing-strategie voor meerdere uiteenlopende doelstellingen te ontwikkelen én deze ook nog effectief uitpakt.
Dit betekent dat je per doelstelling een strategie moet ontwikkelen. Hier kunnen meerdere strategieën ontstaan die tegelijkertijd naast elkaar moeten worden uitgevoerd. Belangrijk is dat iemand hierop goed overzicht houdt en sturing aan geeft.
Middelen content-marketing-strategie
De meest voorkomende middelen om in te zetten voor de content-marketing-strategie zijn:
- Entertainende content – Voor herkenning van het merk door herhaling van de zichtbaarheid. Deze content is luchtig, makkelijk en snel te consumeren.
- Verbindende content – Voor het bouwen aan het merk om er een sterk merk van te maken. Dit door te bouwen aan vertrouwen in het merk en hiervoor de verbinding met de doelgroep(en) te zoeken. Hierbij gaat het om ‘sociaal aanwezig’ voor de dialoog en de interactie. Dit mag nooit verslappen, want eenmaal gebouwd vertrouwen moet ook worden onderhouden.
- Behulpzame content – Voor het versoepelen van de buyer of customer journeys door in te spelen op specifieke informatie-behoeften en kan flink de diepte ingaan.
- Actie-matige content – Voor campagne-doeleinden als het promoten van events, seizoenscampagnes, de lancering van een nieuwe dienst, et cetera.
Toch meer dan 1 doelstelling per strategie?
Na het lezen van de bovenstaande opsomming, voel je de verschillen qua strategie en de te maken keuzes vast al aan. Toch is het wel mogelijk om 1 strategie meerdere doelstellingen te laten bevatten. De vraag is dan wel of dit een slimme keuze is?
De kans dat zo’n content-marketing-strategie niet leidt tot waarvoor deze bedoeld is en daarentegen vooral zorgt voor verwarring bij de betrokkenen, is vrij voorspelbaar.
Wil je verwarring zaaien? Kies dan vooral voor een strategie die alle kanten op gaat.
Complementair, overal en altijd
Wordt er wel gekozen voor meer dan 1 doelstelling per strategie? Dan moeten de doelstellingen van de content-marketing-strategie (natuurlijk) wel altijd complementair aan elkaar zijn. Hetzelfde geldt voor alle andere strategieën van het merk en het aanbod. Alle doelstellingen van iedere strategie moeten elkaar altijd en overal versterken!
Belangrijke noot
Het is belangrijk te beseffen dat alle hier genoemde zaken per organisatie, merk, aanbod én doelgroepen verschillen.
Als iets anders verloopt dan volgens de algemeen geldende norm, dan wil dat absoluut niet zeggen dat het niet goed gaat of zelfs fout gaat. Er zijn genoeg unieke eigenzinnige merken die hebben bewezen dat tegendraads zijn, ook ‘kan’ werken.
Sowieso is het altijd raadzaam om bij dit soort zaken professioneel advies in te winnen. Zie verder onze algemene disclaimer.
Conclusie
Het is duidelijk. Wil je succesvol zijn met content-marketing? Dan moet je weten wie je moet bereiken en hoe en wanneer je deze mensen gaat bereiken. Maar dan ben je er nog niet. Voldoen aan de informatie-behoeften van de doelgroep(en) speelt hierbij een cruciale rol.
Met het lukraak produceren en verspreiden van content, slaan de meeste partijen de plank flink mis. Weggegooide tijd, weggegooide energie en waarschijnlijk ook weggegooid geld. Dit hoeft allemaal niet, áls er eerst stap op de plaats was gemaakt en dus eerst was geïnvesteerd in een effectieve content-marketing-strategie. Een strategie gebaseerd op veel details, want:
God en de duivel zitten in de details. Het succes dus ook!
Hoe nu verder?
Toekomstplannen
Binnen ons blog gaan we de komende tijd steeds blogartikelen publiceren waarin we zeer uitgebreid inzoomen op alle facetten van de content-marketing-strategie. Uiteindelijk komen deze facetten samen in een serie waarmee je zelf een effectieve strategie kunt ontwikkelen.
Deze serie ligt dus op stapel, maar – conform onze strategie – is het daarop nog even wachten. In de tussentijd gaan we verdeeld over meerdere blogartikelen wel al informatie delen over diverse uiteenlopende facetten van deze strategie. Met ieder facet kun je direct aan de slag en kun je dus gelijk inzetten in de praktijk.
Zo zoomen we binnenkort eerst in op onderwerpen en thema’s bedenken en daarna op de doelstellingen van de content-marketing en het bepalen van de KPI’s. Op deze manier bouwen we langzaam maar zeker op richting de content-marketing-strategie.
Als je weet waarmee je bezig bent, maak je van content ‘relevante content’ en dus content waarvoor mensen terugkomen.
Wel direct ermee aan de slag
In deze ‘vooruitlopers’ vind je naast informatie, ook handvatten en tips waarmee je direct al aan de slag kunt. Zo verzamel je stap voor stap alle informatie die nodig is voor de strategie, máár – en dat is nou het mooie – iedere stap is ook nog eens direct al toepasbaar. Zo kun je bestaande content en de nog te publiceren content direct al aanscherpen.
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan – voorbij de volgende box – even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier binnenkort weer terug. Tot gauw!
En wil je sneller resultaat?
Mocht je (of mochten jullie) haast hebben, dan kun je natuurlijk altijd overwegen om de content-marketing-strategie uit te besteden.
Uitbesteden heeft zo zijn voordelen
Uitbesteden is ook een interessante optie en kan uiteraard aan the Content Care Company. Je snapt dat ‘de online zorg voor meer klanten voor onze klanten’ onze corebusiness is en content-marketing daarvan een belangrijk onderdeel vormt. Zo hebben wij ruime ervaring met het bepalen, ontwikkelen én uitvoeren van content-marketing-strategieën.
Dit doen we in nauwe samenwerking met of voor zowel dienstverlenende organisaties (B2B en B2C) als non-profit-organisaties in met name de regio Den Haag. We kunnen álles uit handen nemen, maar werken net zo graag samen of zorgen voor deeloplossingen. Hierdoor kan iedereen doen waar die goed in is, is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend. Lees hier meer over onze zorgverlening.
Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Dan hoef je alleen maar te bellen met: 06 - 36 07 70 61.
Over de auteur
Nancy Moorman

Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, branding, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.