Branding, de weg naar een sterk merk

Wat is branding? De weg naar een sterk merk

Wie wil verkopen, zal eerst het vertrouwen van de potentiële klant moeten winnen. Vertrouwen ontstaat alleen op basis van een goed gevoel. Dit is waarbij branding een enorm belangrijke rol speelt. Daarom moet iedere website, iedere app en alle content in teken staan van het bouwen aan vertrouwen… in teken van het bouwen aan een sterk merk.

Onze stelling is:
Relevantie laat een merk verkopen,
maar branding laat een merk renderen.

Daarom gaan content-marketing, conversie-optimalisatie, branding en zelfs zoekmachine-optimalisatie (SEO) tegenwoordig hand in hand. Een sterk merk scoort namelijk ook nog eens beter in Google. Daarom staat álles dat wij doen altijd in teken van het bouwen aan een sterk merk… en dus van meer verkoop. ‘De online zorg voor meer klanten voor onze klanten’, is niet voor niets onze corebusiness én onze lijfspreuk.

 

Waarop wil je inzoomen?

 

Wat is branding? … in het kort

Wat is het en wat doet het?

Branding draait om bouwen aan vertrouwen. Het gaat over zelfkennis, verbinden, beloftes waarmaken én meer verkoop.

Inzoomen

Het proces en onze aanpak bij branding - Van identificeren, via leven naar communiceren

Hoe we het aanpakken

Het proces van branding en onze aanpak; van het merk bemerken tot de relaties met de klanten versterken.

Inzoomen

Branding • Welke diensten bieden wij op dit terrein?

Wat we doen + uitleg termen

Beknopt overzicht van onze diensten op het gebied van branding met een korte duidelijke uitleg.

Inzoomen

 

… of lees hieronder gewoon verder.

 

 

 

Waarom is branding zo belangrijk?
Omdat je zonder vertrouwen niets verkoopt

Om constructief en duurzaam te zorgen voor meer klanten, moet je bouwen aan vertrouwen. Een merk moet hiervoor zichzelf goed kennen, weten waar het voor staat en waarom het anders is dan de concurrent. Alleen dan kan het merk de markt duidelijk maken waarom het de beste keuze is en tegelijk bouwen aan vertrouwen.

Soms moet je hiervoor terug naar start, maar niet altijd. Soms moet je terug naar het DNA van het merk, naar de kern en van daaruit weer verder, want…

Zonder zelfkennis kan een merk de markt niet duidelijk maken waarom het de beste keuze is.

Met onze roots in grafische vormgeving, branding én communicatie staan wij natuurlijk klaar om ook hierbij te helpen. Hiervoor bieden wij diverse pragmatische zorg-oplossingen*, maar passen onze zorg altijd op maat toe en doen dus niets wat niet nodig is. Wat goed zit, zit goed.

Met deze aanpak kan de klant ook zelf doen wat de klant zelf kan en wil doen. We pakken dan desgewenst een begeleidende rol, blijven alleen op de achtergrond aanwezig of verdwijnen geheel uit beeld. Net wat het beste werkt.

* Kijk eens bij de box onderaan bij ‘Vraag 5  –  Wat kun je dan wel uitbesteden?’ van de veelgestelde vragen op deze pagina. Daar vind je een paar ideeën voor mooie oplossingen die wij bieden op het gebied van branding.

Uitbesteden branding heeft veel voordelen

Wie begrijpt dat branding geen trucje is, maar een levensstijl, begrijpt ook dat je de zorg voor het merk niet in zijn geheel kunt uitbesteden. Het is alleen geen slecht idee om wat je op dat gebied aan zorg uitbesteedt, in hele goede handen te geven. Die bezigheden die vallen binnen ons vakgebied, kun je uiteraard met een gerust hart aan ons overdragen, maar we doen meer dan dat.  (Zie vraag 6 van de veelgestelde vragen op deze pagina.)

Bij branding staat werkelijk niets los van elkaar.

Wij zijn specialisten op het aaneengeschakelde gebied van content-marketing, conversie-optimalisatie, online marketing, zoekmachine-optimalisatie (SEO) én branding. Branding is het uitgangspunt voor de andere activiteiten. Bij branding liggen zelfs een deel van onze roots. Je bent dus met jouw zorgvraag bij ons al snel aan het juiste adres.

Omdat juist branding vraagt om samenwerking en/of deeloplossingen

We kunnen op ons hele vakgebied alles geheel uit handen nemen, behalve dus de branding. Dat kan wel voor het deel dat behoort tot ons vakgebied en waarbij de organisatie zelf geen directe rol speelt. Maar gelukkig werken we graag samen, begeleiden merken en zorgen altijd voor passende (deel)oplossingen. Deeloplossingen zijn zelfs ideaal als het om branding gaat.  Lees meer over onze rol en onze aanpak.

Wat we ook doen, onze zorg staat altijd in teken van het bouwen aan een sterk merk en dus in teken van meer omzet. We doen dit zeer succesvol voor zowel organisaties werkzaam in de dienstverlening (B2B en B2C) als voor non-profit-organisaties en dan met name in de regio Den Haag.

Samenwerken voor meer succes én om meer te verdienen

Het grote voordeel van onze flexibele manier van werken en samenwerken, is dat iedereen kan doen waar hij of zij goed in is. Zo vergroot je de kans op succes aanzienlijk en wordt er het meest verdiend.  Lees hier meer over onze zorgverlening.

Nieuwsgierig geworden naar wat onze zorg voor jouw of jullie merk kan betekenen? Bel dan met: [nummer opgeheven].


Branding en vertrouwen

Hoe gaan we het vertrouwen van de doelgroepen winnen en dat vervolgens ook behouden? Het antwoord op deze vraag is waar het bij branding allemaal om draait. Dat antwoord is een levensstijl en moet authentiek zijn, want het antwoord moet zich natuurlijk duidelijk onderscheiden van de antwoorden van de concurrentie.

Het antwoord moet gelijk vertellen waarom het merk ‘voor de afnemer’ beter is dan al zijn concurrenten. Met het antwoord doet het merk ook een belofte aan de markt. Dit is de merkbelofte of propositie en die moet keer op keer worden waargemaakt. Geen woorden, maar daden zijn het bewijs dat het merk is wat het zegt dat het is. Zo bouw je aan vertrouwen en dus niet met alleen een prachtige huis­stijl. En vergeet nooit dat er zonder vertrouwen niets wordt verkocht. Niets!

Zonder vertrouwen wordt er sowieso niets verkocht

Het bouwen aan vertrouwen en dat behouden is eigenlijk het belangrijkste én enige doel van branding en dus van alle inspanningen van een merk. Vertrouwen staat natuurlijk niet zomaar centraal bij branding. Het is zo enorm belangrijk, omdat zonder vertrouwen het merk simpelweg niet wordt gekocht. Geen vertrouwen betekent: géén omzet en géén winst.

Vertrouwen leidt ook tot ‘merktrouw’ en uiteindelijk tot een enorm sterk merk. Vertrouwen zorgt dus voor meer omzet, meer winst en een stabiel bestaansrecht.

Hoe dat zit, dat lees je onder andere hieronder bij ‘Wat is… branding in het kort’.

 

Wat vind je verder op deze pagina?

LET OP!

De rest van deze pagina is niet alleen bedoeld als verkoopinstrument, maar ook om bezoekers van onze website wegwijs te maken in onze wereld. We leggen daarom diverse termen tegelijk kort uit.

 

 

Wat is branding? … in het kort

 

Wat is …
Branding in het kort

Branding is verbinding maken met de doelgroepen, het hart raken van de (potentiële) klant en deze veroveren. Branding gaat ook over de boodschap zo weten te vertellen dat deze blijft hangen. Dit is de merkbelofte (propositie) en moet steeds herhaald worden.

De merkbelofte moet met alle <merksignalen ook steeds weer opnieuw worden bevestigd. Dit doe je onder andere met een goed aanbod, een goede prijs en natuurlijk met een pico bello klantenservice.

Een merk is niet wat het zegt dat het is, maar wat het doet en hoe anderen dat ervaren.

Geïnspireerd op Je bent wat je doet… niet wat je denkt, Roos Vonk

Het is de branding – hand in hand met een goed product of goede dienst plus dito service – die ervoor zorgt dat het merk keer op keer wordt gekocht. Maar nu weet je nog niet veel.

Branding is géén marketing en marketing is géén branding

Branding wordt vaak gezien als de verbeterde vorm van marketing. Het gaat niet direct over omzet en is zeker geen quick win. Branding is bijna het tegenovergestelde van traditionele-marketing, van adverteren en zeker van stunten met prijzen.

Branding gaat over ‘het bouwen aan een sterk merk’ en dus over vóór-verkoop (pre-sales). En dat begint niet bij de afdeling marketing, maar veel dieper in de organisatie. We noemen het niet zomaar een levensstijl.

Verschil branding en marketing

Je zou kunnen stellen: waar marketing gaat over snelle winst, gaat branding over duurzame winst. Marketing is een een korte-termijn-strategie* en gaat in de regel over opdringerig schreeuwen om aandacht. Het merk wordt hierbij als het ware door je strot geduwd. Echt gecharmeerd, daar is het grote publiek hier al jaren niet meer van.

Branding is een lange-termijn-strategie* en gaat meer over verbinden. Het legt daarvoor ook het initiatief bij de ontvanger van de merksignalen. Je kunt stellen dat branding vooral draait om de aantrekkingskracht van het merk te vergroten.

Denk bij branding en marketing aan onze hersenhelften, maar dan van een merk.

Toch zijn marketing en branding vaak nauw met elkaar verbonden en kunnen ze ook niet zo heel goed zonder elkaar. Marketing richt zich in dit verhaal vooral op technische aspecten in teken van het bevorderen van de verkoop.

Naast de begeleiding van de productie van de overduidelijke zintuiglijk waarneembare aspecten van de branding, draait het bij marketing toch vooral om de strategische planning daarvan en – uiteraard! – om de verkoopcijfers. Je zou dan kunnen stellen dat branding draait om de zachte kant; om lief en aardig gevonden te worden. Marketing richt zich daarentegen vooral op de harde kant.

Waar branding zorgt voor het juiste gevoel, richt marketing zich op concretere zaken.

Content-marketing sluit aan of staat in teken van de branding, terwijl online marketing veel overeenkomsten vertoond met traditionele marketing en moet leiden tot direct meer omzet.

* Wij weten dat je lange-termijn-strategie en lange-termijn-strategie normaal volledig aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.


Nog even terug naar branding en vertrouwen

Branding gaat over gevoel en dat in de ruimste betekenis. Een sterk merk leeft in de buitenwereld, in de hoofden van gewone mensen. Zij bepalen of een merk een sterk merk is, niet jij, niet wij en ook niet het merk. Dit gaat over een goed gevoel hebben bij het merk. Hoe beter dat gevoel, hoe groter het vertrouwen, hoe sterker een merk kan worden.

Authenticiteit is het begin van vertrouwen

Maar gaat dit gevoel via ons zesde zintuig of via onze onderbuik? Het is in ieder geval afhankelijk van meerdere factoren waarbij álles dat een merk zegt en doet een belangrijke rol speelt. Het is de levensstijl van het merk dat uiting geeft aan de merkpersoonlijkheid. Dit is authentiek en geeft gelijk het duidelijke onderscheid van de concurrentie aan.

Branding is een levensstijl waarmee je uiting geeft aan het karakter en de merkbelofte keer op keer waarmaakt.

Authenticiteit maakt dat het antwoord op de vraag gesteld in de intro – ‘Hoe gaan we het vertrouwen winnen en behouden van de doelgroepen?’’ – voor iedere partij in de basis gelijk is en niet eens duidelijk te omschrijven is. Máár hoe het merk het merkgevoel zelf leeft, naar buiten brengt en via deze weg zorgt voor vertrouwen, dát moet voor ieder merk wel net even anders zijn.

Externe factoren

Helaas of niet helaas, hierop kunnen en zullen altijd externe factoren van invloed zijn. Je hebt niet alles in de hand, maar met branding zorg je wel voor een zeer stabiele basis waardoor het merk hier zo min mogelijk last van heeft.

Sterke merken weten zich keer op keer aan te passen zonder zichzelf te verliezen.


Het gevoel begint diep in de organisatie

Branding gaat dus over gevoel bij het merk; het gevoel dat moet zorgen voor vertrouwen in het merk. Maar hiervoor moet het merk dat gevoel wel zelf eerst leven in de binnenwereld. Daarna kan het pas worden gedeeld met de buitenwereld.

Branding is geen trucje dat onderin de hiërarchie kan worden toegepast om het schroot wat eronder zit te verbergen onder een dun laagje chroom.

Branding is in eerste instantie niet tastbaar, maar legt daarvoor wel de basis. Het is de basis voor de toewijding van de directie, het personeel en zelfs de aandeelhouders. Dat is waar een merk tot leven komt en het bouwen aan een sterk merk begint, niet bij een budget, een logo of een post op social media. Dit gaat meer over een manier van leven.

Top-down doorgeven

Branding is de norm voor hoe er met de klant wordt omgegaan en deze is het gevolg van hoe het management met het personeel omgaat. Pas als intern alles goed zit, dan volgt de marketing en uiteindelijk ook de content-marketing. Tenminste, dit is hoe sterke merken ontstonden en nog steeds ontstaan.

Verschil tussen een merk en een sterk merk

Wat is een merk?

Een merk is een grafisch symbool en/of naam dat het bezit is van de eigenaar en waaronder handel plaatsvindt. Wanneer een merk is geregistreerd, heeft de eigenaar als enige het gebruiksrecht voor een bepaald handelsdoel binnen de regio van registratie.

Wat is een sterk merk?

Een sterk merk is een met emoties geladen merk zoals de markt het ervaart dankzij een niet mis te verstane belofte van het merk aan de markt. Hiermee maakt het merk op basis van relevantie en vertrouwen verbinding met de doelgroepen. Een sterk merk heeft een gezicht en een karakter en maakt de belofte keer op keer waar.

Wat is een sterk merk nog meer?

Een sterk merk is ‘een gevoel’ dat leeft bij de doelgroepen en verbonden is aan waar het merk voor staat. Een gevoel dat het merk oproept met een eenvoudige en krachtige boodschap gebaseerd op een simpel idee. Die boodschap heet de merkbelofte (propositie).

Een sterk merk is een met ‘gevoel’ geladen merk.

Met behulp van branding biedt het merk ‘met de inzet van die boodschap’ vertrouwen. Het soort vertrouwen dat extreem belangrijk is op het moment dat mensen moeten kiezen uit meerdere aanbieders met een generiek aanbod; het moment van keuze. Met branding laad je het merk – als het ware – op met dat ‘gevoel’.


Focus op behoeften potentiële klant

Een merk moet dus steeds hetzelfde verhaal vertellen en zo steeds dezelfde belofte doen. Dat klinkt vast enorm saai, maar het gaat hierbij alleen om de kern van het verhaal en die boodschap moet steeds hetzelfde zijn. Je mag deze boodschap best steeds anders verpakken.

Bovendien draait het niet om het merk of om diegenen die de belofte moeten verspreiden, maar om diegenen die de boodschap moeten oppikken. Zie het als een teken van constante kwaliteit. Bovendien zullen signalen die schuren afbreuk doen aan het vertrouwen en signalen die elkaar tegenspreken mensen zelfs wegjagen.* En met wegjagen bedoelen we dan wel in de armen van de concurrent.

Een sterk merk staat niet alleen dicht bij de klant, maar ook dicht bij zichzelf.

Wanneer een merk op authentieke wijze de merkbelofte herhaalt en hiermee op de behoeften van de doelgroepen weet in te spelen, dan krijgen de juiste mensen (bijna) vanzelf het juiste gevoel bij het merk. In dit proces staat het merk dicht bij de klant én blijft het tegelijk ook dicht bij zichzelf.

* Schurende signalen en elkaar tegensprekende signalen worden mixed en crossed signals genoemd.

Het juiste gevoel bij de juiste mensen

Door zich te richten op de doelgroepen en toch zichzelf te blijven, is het merk al een eind op weg om een sterk merk te worden. Het juiste positieve gevoel van de juiste mensen bij het merk heeft invloed op hun aankoopbeslissingen. Dit is natuurlijk in het voordeel van het merk met trouwe en loyale klanten als mooi gevolg.

Geen aangeleerd kunstje

Branding is hierbij geen opgelegd en aangeleerd kunstje, maar meer het ontdekken, vertalen en het etaleren van een levensstijl. Het legt de normen, de waarden en de passie van het merk én de daarbij betrokken mensen bloot. Branding helpt deze levensstijl beter op elkaar over te brengen en helpt elkaar ervoor te enthousiasmeren.

Geen enkel merk is gebaat bij externen die vertellen dat het roer radicaal moet worden omgegooid. Hierdoor kan een merk juist nog verder van zichzelf vervreemden.

Wanneer een bureau een merk gaat vertellen hoe het moet leven, dan eindig je met een gekunsteld verhaal en daarmee bouw je geen sterk merk. Juist niet! Hiermee verliest een merk juist zijn geloofwaardigheid. Dat is wereldwijd al keer op keer bewezen. Hoe hoog de rekening hiervoor ook was, het ging en gaat te vaak fout. Om deze reden moet je ook alleen kiezen voor re-branding als bijsturen geen optie is.

Continuïteit vraagt om continuïteit

Branding zorgt ook dat het verhaal in de toekomst blijft kloppen en zo het merk het hart van de (potentiële) klant weet te winnen. Máár – en dat is misschien nog wel belangrijker – branding helpt deze liefde ook te behouden. Daarom is branding een proces dat alsmaar doorgaat en waarbij content-marketing vandaag de dag een enorm belangrijke rol speelt.

Vaak is het de content-marketing die zorgt voor de belangrijke eerste indruk. Vervolgens is het dan ook nog eens aan de content-marketing om te zorgen dat dit gevoel wordt behouden, wordt vergroot en wordt doorgeleid in de juiste banen… door in een duurzame relatie.

Verder inzoomen?

Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over branding. Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over branding en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert.  Klik hier.

 

 

Het proces en onze aanpak bij branding - Van identificeren, via leven naar communiceren

 

Het proces en onze aanpak
Van identificeren, via leven naar communiceren

Branding moet, kan en mag niet alleen sturing geven aan tastbare zaken als de huis­stijl en de vormgeving van alle waarneembare merkelementen. Branding gaat veel verder. Het is de identiteit van een organisatie dat zich uit in allemerksignalen; dat zich uit in álle contactmomenten.

Je mag van een logo niet verwachten dat deze het vertrouwen dat nodig is om iets van een merk te kopen, kan oproepen.

Dit gaat dan ook over de algehele merk­­beleving en betreft álles wat de buitenwereld kan waarnemen én ervaren van het merk. Alles, dus inclusief de frisheid van het toilet en hoe de telefoon wordt opgenomen. Alles leidt samen tot een gevoel bij het merk. En dat gevoel moet leiden tot vertrouwen en uiteindelijk tot meer klanten, omzet en winst.

Dát gevoel kan een logo niet eens oproepen. Dat mag je ook niet verwachten van een symbool met eventueel wat letters. Hetzelfde geldt voor iedere andere geproduceerde uiting. Deze uitingen kunnen niet meer zijn dan de aanzet of een duit in het zakje voor de totale merkbeleving. Maar waar begin je dan?

Klik op onderstaande stappen om meer te weten te komen.

Stap 1  –  Het merk identificeren
<p>Wie een <a href=https://thecontentcarecompany.nl/wat-is-een-merk-en-wat-is-een-sterk-merk-1/#een-sterk-merk>sterk merk</a> wil bouwen, start bij het begin of borduurt voort op een goed begin. Het begin gaat over het gedachtegoed van de oprichter(s). Het draait om het <a href=https://thecontentcarecompany.nl/branding-marketing-veel-gebruikte-termen/#dna-van-een-merk>DNA</a> en het karakter, om de <a href=https://thecontentcarecompany.nl/branding-marketing-veel-gebruikte-termen/#visie>visie</a> en de <a href=https://thecontentcarecompany.nl/branding-marketing-veel-gebruikte-termen/#missie-mission-statement>missie</a>, om de normen en om de <a href=https://thecontentcarecompany.nl/branding-marketing-veel-gebruikte-termen/#kernwaarden-en-merkwaarden>kernwaarden en merkwaarden</a>. Máár in de eerste plaats draait het toch altijd om de (potentiële) klanten en wat het <a href=https://thecontentcarecompany.nl/wat-is-een-merk-en-wat-is-een-sterk-merk-1/#wat-is-een-merk-en-wat-is-een-sterk-merk>merk</a> wil en kan betekenen in hun leven. </p><p>Dit is wat wij en anderen noemen: het merk identificeren. Dit gaat over ontdekken, beschrijven, kristalliseren en vertalen naar de markt.</p><hr class=wp-block-separator/><h3>Wij helpen</h5><p>Als het nog niet duidelijk is waar het merk voor staat, beginnen we bij het begin. Om het merk te identificeren en verder gestalte te geven, zetten wij ons <a href=#brand-i-d-plan>Brand ID Plan</a> in. Dit plan volgt diverse stappen, maar per merk bekijken we welke stappen nodig zijn.</p><h4>Formuleren van de brand driver</h4><p>Met dit plan helpen we eerst met het merk identificeren (ontdekken en beschrijven). We vertalen de visie en de missie in de <a href=https://thecontentcarecompany.nl/branding-marketing-veel-gebruikte-termen/#missie-mission-statement><em>mission statement</em></a> en <a href=#brand-driver></a> de <a href=#brand-driver><em>brand driver</em></a>. De brand driver is een kort en krachtig zinnetje dat direct duidelijk maakt waar het merk voor staat. Dit zinnetje moet werken als een <a href=https://nl.wikipedia.org/wiki/Mantra>mantra</a> voor <a href=https://thecontentcarecompany.nl/termen-die-wij-vaak-gebruiken-in-onze-content/#binnenwereld>alle betrokkenen bij het merk</a> en wordt ingezet bij <a href=#faq-question-1659520994488>Stap 2</a>.</p><h4>Vormgeving merkelementen</h4><p>Daarnaast kan er worden gestart met de vertaling in de <a href=https://thecontentcarecompany.nl/wat-zijn-merk-elementen-signalen-verschillen/#wat-zijn-merk-elementen>merkelementen</a>, maar alleen als dat nodig is. Een nieuw <a href=https://thecontentcarecompany.nl/wat-is-logo-nog-wel-van-deze-tijd-wat-kost-een-logo/#wat-is-een-logo>logo</a> en een nieuwe <a href=https://thecontentcarecompany.nl/wat-is-een-huisstijl-nou-echt-en-wat-is-de-rol-ervan-voor-een-sterk-merk/>huisstijl</a> kunnen verfrissend werken en bijdragen in het enthousiasme van de betrokkenen bij Stap 2. Zie het als een verfrissende herstart, maar hierbij is wel voorzichtigheid geboden. Wij spreken dan ook liever van een re-styling omdat je niet wilt dat de <a href=https://thecontentcarecompany.nl/termen-die-wij-vaak-gebruiken-in-onze-content/#doelgroep>doelgroepen</a> vervreemden van het merk of het merk niet meer herkennen.</p><p>Re-styling van het logo en de huisstijl kan ook een krachtig signaal naar de buitenwereld zijn. Het vertelt dat het merk niet is ingedut, zich de goede kant op heeft ontwikkeld en (hopelijk ook) zal blijven ontwikkelen. Het heeft iets ‘dynamisch’ en helpt vaak het imago te verbeteren. Hiermee weet het merk – geholpen door de nodige tamtam – nieuwe en hernieuwde interesse te wekken. </p><h4>Documenteren in de brand guide</h4><p>Uiteindelijk documenteren wij of de klant zelf alles overzichtelijk en inzichtelijk in de <a href=#brand-guide><em>brand guide</em></a>. Dit (digitale) naslagwerk geeft richting aan álle <a href=https://thecontentcarecompany.nl/wat-zijn-merk-elementen-signalen-verschillen/#wat-zijn-merk-signalen>merksignalen</a> en is dus geen <a href=https://thecontentcarecompany.nl/wat-is-een-huisstijl-handboek-en-wat-moet-erin-plus-geschiedenis/#wat-is-een-huisstijl-handboek>huisstijl-handboek</a>. Het huisstijl-handboek is wel een onderdeel van de brand guide. </p><p>De brand guide is een <a href=https://thecontentcarecompany.nl/termen-die-wij-vaak-gebruiken-in-onze-content/#dynamisch-document>dynamisch document</a>. Dit betekent dat er tijdens de volgende stappen en ook daarna altijd zaken aan kunnen worden toegevoegd of wijzigingen in kunnen worden aangebracht. Het merk en het <a href=https://thecontentcarecompany.nl/branding-marketing-veel-gebruikte-termen/#merkgevoel>merkgevoel</a> waar het merk naar streeft, liggen wel voor het grootste deel vast.</p>
Stap 2  –  Het merk intern leven en doorgeven
<p>Als je eenmaal weet wat of wie het <a href=https://thecontentcarecompany.nl/wat-is-een-merk-en-wat-is-een-sterk-merk-1/#wat-is-een-merk-en-wat-is-een-sterk-merk>merk</a> is en kan betekenen voor de afnemers, moet de <a href=https://thecontentcarecompany.nl/termen-die-wij-vaak-gebruiken-in-onze-content/#binnenwereld>binnenwereld</a> het merk door en door leren kennen, het omarmen en het vooral echt gaan leven. Iedere eigenaar en iedere werknemer moet het merk ademen of door hun aderen hebben stromen om het te kunnen weerspiegelen in alles wat hij of zij zegt en doet.<span class=text-orange>*</span> Plezier in het werk speelt hierbij een cruciale factor.</p><blockquote class=wp-block-quote><p>Pas als iedereen intern het merk leeft, zal de buitenwereld het op de juiste manier ervaren en hopelijk ook omarmen.</p></blockquote><h3><em>Top-down</em> het merkgevoel doorgeven</h3><p>De inspanningen in teken van het bouwen aan een sterk merk horen dan ook niet alleen thuis bij de afdeling <a href=https://thecontentcarecompany.nl/wat-is-marketing-en-wat-is-traditionele-marketing/>marketing</a>, maar behoren werkelijk tot alle afdelingen. Branding is geen marketing-trucje, maar gaat echt over álles dat het merk zegt en vooral doet. Branding hoort dus thuis bij het dagelijks reilen en zeilen van alle afdelingen.</p><blockquote class=wp-block-quote><p>Een sterk merk start hoog in de top van iedere organisatie en wordt top-down doorgegeven.</p></blockquote><p>Dit verhaal begint bij het management, bij de eigenaren, de CEO’s, de topmanagers en zelfs bij de aandeelhouders. Zij moeten het merk eerst leven en vervolgens delen met diegenen onder hen. Bij het ene merk gaat dit als vanzelf en bij het andere merk kan dit om een flinke gedragsverandering vragen. Maar als het daar al fout zit, dan kun je een sterk merk wel vergeten. </p><p class=footnote><span class=text-orange>*</span> Soms is dit spontaan al het geval, maar dat is dan al duidelijk geworden tijdens <a href=#faq-question-1659520993435>Stap 1</a>. Stap 1 zal hierdoor ook zeer vlot zijn verlopen. Daarentegen kunnen merken die al langer bestaan helaas vertroebeld zijn, terwijl nieuwe merken vaak precies weten wat ze willen, kunnen en moeten. Zij hebben hun visie en missie nog goed voor ogen.</p><hr class=wp-block-separator/><h3>Wij helpen</h3><p>Indien nodig helpen we samen met onze partners het merk weer te gaan leven, in plaats van alleen maar erover te praten. Afhankelijk van hoe de <a href=https://thecontentcarecompany.nl/termen-die-wij-vaak-gebruiken-in-onze-content/#organisatie>organisatie</a> is verdeeld over de afdelingen, wordt bekeken hoe we deze verandering het beste kunnen begeleiden.</p><p>De ene keer is het niet meer dan een bewustwording van de managers, waarna zij zelf de levensstijl, de normen en de waarden van het merk verder kunnen verspreiden. Op de achtergrond blijven we dan desgewenst aanwezig. Een andere keer helpen we bijvoorbeeld ook met het trainen van de account-managers. Maar hoe we het ook doen, de belangrijkste rol hierin is weggelegd voor het management. Als zij het merk niet leven, houdt het gewoon snel op.</p>
Stap 3  –  Het merk delen met de buitenwereld
<p>Als het <a href=https://thecontentcarecompany.nl/branding-marketing-veel-gebruikte-termen/#merkgevoel>merkgevoel</a> intern goed zit, iedereen het <a href=https://thecontentcarecompany.nl/wat-is-een-merk-en-wat-is-een-sterk-merk-1/#wat-is-een-merk-en-wat-is-een-sterk-merk>merk</a> ademt en leeft, het merk door alle aderen stroomt en is versmolten met het dagelijks reilen en zeilen van de <a href=https://thecontentcarecompany.nl/termen-die-wij-vaak-gebruiken-in-onze-content/#organisatie>organisatie</a>, dan – en alleen dan – is het tijd om het merkgevoel naar de markt te communiceren. </p><p>Dat moet <a href=https://thecontentcarecompany.nl/wat-is-content-marketing/#congruent-en-consistent>congruent, consistent</a> en continu gebeuren, maar dat zal op deze manier zeer eenvoudig gaan. Ieder contactmoment met de markt vertelt nu hetzelfde verhaal; ieder merksignaal brengt hetzelfde gevoel over. Alleen zo bouw je aan vertrouwen… en dus aan een sterk merk. </p><hr class=wp-block-separator/><h3>Wij helpen</h3><h4>De belofte naar de klant waarmaken</h4><p>Als ‘het merk leven’ eenmaal goed zit, kunnen wij ervoor zorgen dat het merk weer naar buiten kan en zijn verhaal ook daar krachtig weet over te brengen. We helpen niet alleen met de <a href=https://thecontentcarecompany.nl/branding-marketing-veel-gebruikte-termen/#propositie>merkbelofte</a> doen, maar kunnen – samen met onze partners – ook zorgen voor begeleiding om deze keer op keer waar te maken. Branding gaat natuurlijk wel over álle <a href=https://thecontentcarecompany.nl/wat-zijn-merk-elementen-signalen-verschillen/#wat-zijn-merk-signalen>merksignalen</a>.</p><p>Ook dit doen we natuurlijk in nauw overleg met de opdrachtgever. We werken altijd samen met de mensen van het merk en kijken hierbij naar wie wat het beste kan doen. Soms begeleiden wij met onze partners bestaand personeel of derde partijen. Denk bij derde partijen met name aan externe krachten die worden ingezet voor de sales, want ook zij moeten de belofte waarmaken.</p><h4>Branding-optimalisatie</h4><p>We verbeteren daar waar nodig bestaande <a href=https://thecontentcarecompany.nl/wat-zijn-merk-elementen-signalen-verschillen/#wat-zijn-merk-elementen>merkelementen</a> en kunnen zorgen voor een geheel nieuwe <a href=https://thecontentcarecompany.nl/wat-is-een-huisstijl-nou-echt-en-wat-is-de-rol-ervan-voor-een-sterk-merk/>huisstijl</a>. We kunnen ook ervoor zorgen dat alle nieuwe <a href=https://thecontentcarecompany.nl/content-marketing-veel-gebruikte-termen/#content>content</a> in teken van het merk en de <a href=https://thecontentcarecompany.nl/termen-die-wij-vaak-gebruiken-in-onze-content/#doelgroep>doelgroepen</a> staat.  <a href=#branding-optimalisatie>Lees meer.</a></p><p>Op deze manier zullen ook deze merksignalen het merk alsmaar sterker maken in plaats van de zoveelste leuke <em><a href=https://thecontentcarecompany.nl/termen-die-wij-vaak-gebruiken-in-onze-content/#blog-artikel>post</a></em> of wat dan ook op het internet zijn. <em>Posts</em> die niet veel betekenen voor het merk en de doelgroepen behoren dan tot de verleden tijd.</p>
Stap 4  –  Het merk onderhouden
<p><a href=https://thecontentcarecompany.nl/wat-is-branding/>Branding</a> stopt nooit, maar dat wist je al en/of heb je waarschijnlijk na bovenstaande ondertussen wel begrepen. Op het moment dat iedereen terugvalt in zijn oude patroon, zijn alle eerdere stappen voor niets geweest. Het is belangrijk om hier bovenop te blijven zitten. Dat kan het <a href=https://thecontentcarecompany.nl/wat-is-een-merk-en-wat-is-een-sterk-merk-1/#wat-is-een-merk-en-wat-is-een-sterk-merk>merk</a> prima zelf. Een kwestie van bewustzijn en betrokkenheid, meer niet.</p><h4>Periodieke check-up</h4><p>Net als een relatie of een auto, moet je ook een merk onderhouden. Van tijd tot tijd moet er worden gekeken of alles nog goed loopt en iedereen nog in de pas loopt. Wanneer het ergens niet lekker loopt of dat het tijd is om het merk op te poetsen, zal dat dan ook vanzelf blijken. In merkenland is het natuurlijk ook <em>survival of the fittest</em>. </p><p>Ja, ook een merk en zelfs een <a href=https://thecontentcarecompany.nl/wat-is-een-merk-en-wat-is-een-sterk-merk-1/#een-sterk-merk>sterk merk</a> moeten zich aanpassen aan de marktvraag. Als het merk eenmaal weet waar het voor staat, zal dat eenvoudig(er) gaan. De kern blijft hetzelfde. Slechts een kleine aanpassing in hoe het zich vertaalt is dan nodig. Dat is alles. Je hoeft niet terug naar start; integendeel.</p><hr class=wp-block-separator/><h3>Wij helpen</h3><h4>Productie nieuwe merkelementen en content-marketing</h4><p>Het is logisch dat nieuwe <a href=https://thecontentcarecompany.nl/wat-zijn-merk-elementen-signalen-verschillen/#wat-zijn-merk-elementen>merkelementen</a> en nieuwe <a href=https://thecontentcarecompany.nl/content-marketing-veel-gebruikte-termen/#content>content</a> moeten blijven aansluiten op de nieuwe <a href=https://thecontentcarecompany.nl/wat-is-een-huisstijl-nou-echt-en-wat-is-de-rol-ervan-voor-een-sterk-merk/>huisstijl</a> en natuurlijk op het merk in de ruimste betekenis. Hiervoor kunnen wij zorgen. Zo zullen nieuwe <a href=https://thecontentcarecompany.nl/wat-zijn-merk-elementen-signalen-verschillen/#wat-zijn-merk-signalen>merksignalen</a> het merk ook weer sterker maken.</p><h4>Evaluatie-momenten</h4><p>In eerdere fases of tijdens het <a href=#brand-i-d-plan>Brand ID Plan</a> is er een planning gemaakt en daarin zijn de evaluatie-momenten al opgenomen. Als wij betrokken waren bij het maken van de planning, is besproken hoe dit in zijn werk gaat en ontvang je onze checklist. Het merk kan zelf zorgen voor de evaluaties, maar we kunnen uiteraard ook hierbij helpen.</p>

Re-branding of herpositioneren?

Wie kiest voor re-branding en/of herpositioneren van het merk, doet dat niet zomaar. Soms is het echt nodig; als er grote veranderingen hebben plaatsgevonden of gaan plaatsvinden, de organisatie enorm gegroeid is en/of er om andere redenen ingrijpende strategische veranderingen nodig zijn. Dan kan het merk hier meestal niet onderuit komen.

Een goede herpositionering is eigenlijk niet meer dan een kleine twist, anders kun je net zo goed een nieuw merk op de markt zetten.

Bovenstaande situaties hoeven niet per se te betekenen dat het merk terug is bij stap 1. Het kan ook om herpositioneren gaan. Het DNA en het karakter, de visie, de missie, de normen en de kern- en merkwaarden… daaraan moet je niet willen tornen. Dan verliest het merk zijn geloofwaardigheid.* Dat verhaal was goed en moet dat ook blijven. De markt mag ook niet vervreemden van het merk. Daarmee verlies je meer dan je wint.

Opfrisbeurt

Vaak ligt de start voor een goede herpositionering bij een opgefriste mission statement en brand driver. Zie het als een kleine maar verfrissende twist aan het bestaande verhaal. Je legt dan vaak de nadruk op een ander sterk punt of kiest voor een nieuwe variant op de oude. Daarna kan de huisstijl worden aangepast en alle betrokkenen geïnformeerd en geënthousiasmeerd worden.

Het is natuurlijk noodzakelijk dat alle merksignalen deze twist bevatten. Dit is een stukje verander-management waarop ook de content moet aansluiten.

Wanneer is re-branding echt nodig?

Als het merk totaal de weg kwijt is geraakt en/of het imago zo slecht is dat er iets moet gebeuren, dan moet alles op de schop. Dan kun je beter een heel nieuw verhaal gaan vertellen. Dan is het tijd voor een pittige re-branding en begin je wel bij Stap 1.

 

Wij helpen… máár… alleen waar nodig

Wij kunnen helpen, dat is ondertussen wel duidelijk. Zoals je kon lezen, kun je hulp inroepen om het gehele hierboven beschreven proces te begeleiden en tegelijk het merk handen en voeten te geven, maar we kunnen ook zorgen voor deeloplossingen.

Wellicht heb je nog wat aan de volgende vragen en antwoorden.

Vragen en antwoorden over onze zorg voor branding

Vraag 1  –  Waarom doet the Content Care Company alleen dat wat nodig is?
<p>Onze stelling is: als iedereen doet waar hij of zij goed in is, dan is de kans op succes het grootst en wordt er het meest verdiend. Als wij mogen helpen, dan doen we alleen dat wat nodig is om van een <a href=https://thecontentcarecompany.nl/wat-is-een-merk-en-wat-is-een-sterk-merk-1/#wat-is-een-merk-en-wat-is-een-sterk-merk>merk een sterk merk</a> te maken, wat past binnen ons specialisme én waarvoor onze hulp wordt gevraagd.</p><p>Onze stelling is:<br></p><blockquote class=wp-block-quote><p>Wat goed zit, zit goed en daar hoef je ons dan ook niet voor te betalen. Simpel.</p></blockquote><p>Wat het merk zelf goed kan én tijd voor heeft, kan het merk ook zelf doen. Net wat voor het merk het meeste oplevert. Samen kijken we naar de slimste oplossing(en) voor de beste resultaten.</p>
Vraag 2  –  Waarom moet je bij branding zo nauw samenwerken?
<ul><li>Bij vertrouwen draait alles om authenticiteit. Daarom kan niemand een merk vertellen hoe het moet leven, ook wij niet. Branding is natuurlijk <a href=#geen-aangeleerd-kunstje>geen aangeleerd kunstje</a>. </li><li>Het <a href=https://thecontentcarecompany.nl/branding-marketing-veel-gebruikte-termen/#merk-gevoel>merkgevoel</a> moet <em>top-down</em> worden doorgegeven. Hierbij spelen het management en alle afdelings-managers een centrale rol. Dit kon je onder andere lezen bij <a href=#faq-question-1659520994488>Stap 2</a> en <a href=#faq-question-16595209955022>Stap 3</a>.</li></ul>
Vraag 3  –  Waarom bieden jullie alleen deeloplossingen op het gebied van branding?
<p>Zie de antwoorden op vraag 1 en 2.</p>
Vraag 4  –  Waarom neemt the Content Care Company niet alle begeleiding uit handen?
<p>We kunnen het <a href=#aanpak>proces van branding</a> van A tot Z begeleiden, absoluut, maar we helpen liever alleen daar waar nodig. Dit lijkt ons logischer en zorgt ook voor minder wrijving bij de opdrachtgever. Managers blijven immers graag in hun rol en die willen wij ook zeker niet ondermijnen.</p>
<p>Wij reiken hen op constructieve wijze de tools aan en vervolgens kunnen ze zelf daarmee verder. Uiteraard blijven wij dan – wanneer dit gewenst is – op de achtergrond aanwezig voor de nodige begeleiding. </p>
<p>Sowieso gebeurt bij branding alles in nauwe samenwerking met de opdrachtgever. Veel nauwer dan bij onze andere diensten nodig is, als het überhaupt daarbij nodig is.</p>
Vraag 5  –  Wat kun je dan wel uitbesteden?
<p>Bij <a href=#faq-question-1659520995502>Stap 3</a> kun je wel taken volledig uitbesteden, maar nog steeds niet alles. We kunnen niet de toiletten controleren of naast de telefoniste (m/v) gaan zitten om te kijken of hij of zij het <a href=https://thecontentcarecompany.nl/wat-is-een-merk-en-wat-is-een-sterk-merk-1/#wat-is-een-merk-en-wat-is-een-sterk-merk>merk</a> wel goed communiceert met de beller. Kan wel hoor (wij sturen graag de factuur), maar wat het merk zelf kan en wil doen, daar trekken wij onze handen vanaf.</p><h4>Online zichtbaarheid en vindbaarheid van het merk</h4>
<p>Wij kunnen helpen met het merk ontdekken en via diverse stappen tot bloei brengen, eerst in de <a href=https://thecontentcarecompany.nl/termen-die-wij-vaak-gebruiken-in-onze-content/#binnenwereld>binnenwereld</a> en vervolgens in de buitenwereld. Uiteraard is alles dat valt binnen ons specialisme bij ons in goede en zorgzame handen. Dat is duidelijk, maar…</p><p>Los daarvan zorgt the Content Care Company natuurlijk voor de online zichtbaarheid en vindbaarheid van het merk en zelfs voor de offline promotie. Denk bij offline promotie onder andere aan <a href=https://thecontentcarecompany.nl/copy-en-tekst-den-haag/#wat-is>copy</a> voor drukwerk, de <a href=https://thecontentcarecompany.nl/design-dtp-grafische-vormgeving-den-haag/#wat-is>vormgeving en opmaak</a> van drukwerk en aan de verspreiding ervan. Ook dit staat bij ons altijd in teken van het bouwen van een sterk merk en kunnen wij desgewenst wel geheel uit handen nemen.</p><p>Even bellen? [nummer opgeheven]. </p>
<p>Tot slot nog een paar ideeën voor mooie oplossingen</p><div class=box-tip-faq><p class=box-headline-tip-faq><span class=text-thin-italic>Tip!</span>  Een paar ideeën voor mooie oplossingen</p><p class=box-body>Kijk ook eens bij de volgende oplossingen voor meer uitleg over hoe we met deze oplossingen de branding kunnen aanpakken. Sowieso zijn al onze diensten los of in op elkaar aansluitende combinaties te leveren.</p><ul class=box-tip-list-faq-na-p-last><li><a href=#brand-i-d-plan>Brand ID Plan</a></li><li><a href=https://thecontentcarecompany.nl/brand-care-pakket-de-zorgoplossing-voor-een-sterk-merk/>Brand Care Pakket</a></li><li><a href=#branding-optimalisatie>Branding-optimalisatie</a></ul></div>
Vraag 6  –  Wat zijn de deeloplossingen in teken van de branding
<p>Na het lezen van het bovenstaande, snap je dat branding niet geheel is uit te besteden.</p><p>Laten we het eens duidelijk op een rijtje zetten. Je kunt hulp inroepen bij:</p>
<ul><li>Het merk te identificeren (<a href=#faq-question-1659520993435>Stap 1</a>).</li><li>Het ontwikkelen en produceren van de <a href=#brand-guide><em>brand guide</em></a> (<a href=#faq-question-16595209934355>Stap 1</a> en <a href=#faq-question-1659520995502>Stap 3</a>). </li><li>Begeleiding van het proces om ‘het merk in de binnenwereld te leven’ (<a href=#faq-question-1659520994488>Stap 2</a>). Dit doen we in samenwerking met onze partners. We kunnen veel, maar zijn geen business-coaches, sales-trainers of verander-managers. Samen helpen we met het verhaal en het gevoel over te brengen op het personeel en andere betrokkenen.</li><li>De vertaalslag van het merkgevoel naar de markt (<a href=#faq-question-1659520995502>Stap 3</a>). Met de inzet van de merkelementen en andere communicatie-vormen wordt het merkgevoel overgebracht op de markt. We hebben het dan over:<ul><li><a href=https://thecontentcarecompany.nl/design-dtp-grafische-vormgeving-den-haag/#wat-is>vormgeving</a>;</li><li><a href=https://thecontentcarecompany.nl/copy-en-tekst-den-haag/#wat-is>copy en tekst</a>;</li><li><a href=https://thecontentcarecompany.nl/design-dtp-grafische-vormgeving-den-haag/#beeld-en-geluid>beeld</a>;</li><li><a href=https://thecontentcarecompany.nl/content-marketing-voor-dienstverleners-den-haag/#content-distributie>distributie van bovenstaande punten</a>.</li></ul></li><li>Verzorgen van de <a href=https://thecontentcarecompany.nl/content-marketing-voor-dienstverleners-den-haag/#content-marketing>content-marketing</a> of bijvoorbeeld alleen de productie van de <a href=https://thecontentcarecompany.nl/content-marketing-veel-gebruikte-termen/#content>content</a>.</li></ul>
<p>We komen hier zo hieronder nog uitgebreider op terug en schetsen dan twee situaties.</p>

Extra mogelijkheden op weg naar een sterk merk

Voor nog meer klanten, meer omzet, een stabiel bestaansrecht en dus een nog sterker merk vullen we deze lijst graag aan met conversie-optimalisatie, zoekmachine-optimalisatie (SEO) en online marketing. Zo zorgen we niet alleen voor optimale zichtbaarheid en vindbaarheid van het merk, maar ook voor meer klanten via de website en/of app en andere online aanwezigheid.


2 situaties, verschillende aanpak, zelfde resultaat

Klik op de situatie voor meer uitleg.

Situatie 1  –  Op zoek naar de zere plek
<p>Wanneer er al tijd is besteed aan de branding of wanneer het merkgevoel al intern aanwezig is, heeft dit soms (wat) extra aandacht nodig om zich goed te ontwikkelen. Soms moet er her en der wat geschaafd of gepolijst worden. Soms zit er iets niet lekker met de vertaling naar de buitenwereld. Soms gaat het fout door tegenstrijdige <a href=”https://thecontentcarecompany.nl/wat-zijn-merk-elementen-signalen-verschillen/#wat-zijn-merk-signalen”>merksignalen</a>. Oftewel: het moet beter, maar hoe?</p><p>Wat zit er niet lekker? Met onze kennis en ervaring weten wij al snel de vinger op de zere plek te leggen en gaan daarmee graag aan de slag. Met onze zorgverlening helpen wij het merk weer snel op de been. Direct maar even bellen? [nummer opgeheven] </p><h4>Kosten voor dit traject</h4><p>De kosten voor dit traject zijn lastig in te schatten. Hiervoor moeten wij toch echt eerst met het merk kennismaken. Toch maar even bellen? Ons nummer deelden we hierboven al.</p>
Situatie 2  –  Beginnen bij het begin
<p>Soms is er nog nooit echt aandacht besteed aan het bouwen van het <a href=”https://thecontentcarecompany.nl/wat-is-een-merk-en-wat-is-een-sterk-merk-1/#wat-is-een-merk-en-wat-is-een-sterk-merk”>merk</a>. Het merk startte bijvoorbeeld met de voormalige werkgever als eerste opdrachtgever en kreeg nog wat klanten via het bestaande netwerk erbij. Mensen wisten wat de oprichter deed en dat was prima voor de eerste jaren.</p><p>Nu is de groei eruit en is het tijd om meer klanten aan te trekken. Het aanbod is prima, maar er zijn veel aanbieders die precies hetzelfde leveren en met de kwaliteit van de meeste concurrenten is ook niets mis. Het is hoog tijd om een duidelijker verhaal met een authentieke krachtige boodschap met een nieuwe groep potentiële klanten te communiceren. Een groep die het merk nog niet kent.</p><p>Wij helpen, maar hebben het nu wel over het hele proces van het merk ontdekken tot uitrollen naar de markt. Het is maar een voorbeeld, want we doen alleen dat wat nodig is. Maar stel we begeleiden het hele proces, dan ziet dat er als volgt uit:</p>
<ul><li><a href=”#faq-question-1659520993435″><em>Stap 1</em>  –  Het merk identificeren</a></li><li><a href=”#faq-question-1659520994488″><em>Stap 2</em>  –  Het merk intern leven en doorgeven</a></li><li><a href=”#faq-question-1659520995502″><em>Stap 3</em>  –  Het merk delen met de buitenwereld</a></li><li><a href=”#faq-question-1659520996786″><em>Stap 4</em>  –  Het merk onderhouden</a></li></ul>
<h4>Kosten voor dit traject</h4><p>Je snapt dat dit traject niet binnen een paar uur is uitgerold, maar de kosten zijn ook sterk afhankelijk van de zwaarte van het traject, van hoe lang het merk al bestaat, hoe het zich heeft ontwikkeld en hoeveel man personeel het in dienst heeft. </p>
<p>Het traject kan soms heel vlot verlopen, maar soms vraagt het meer tijd en inspanningen om alle losse kruimels tot een mooie massa te kneden. Hierbij kan de opdrachtgever desgewenst diverse taken zelf uitvoeren.</p><p>Als het meer tijd en inspanningen gaat vragen, is het wel hoog tijd om ons direct te bellen. Ons nummer is: [nummer opgeheven]. </p>

 

 

Branding • Welke diensten bieden wij op dit terrein?

 

Welke diensten bieden wij op dit terrein?

Dat je branding niet volledig kunt uitbesteden, is na bovenstaande uitleg vast wel duidelijk. Op het gebied van branding bieden we de volgende diensten los, in combinatie met elkaar en/of met onze andere diensten aan. We doen waarvoor onze zorg wordt ingeschakeld en dan alleen als dat zinvol is. Alles in goed overleg.

Voor meer informatie kun je altijd bellen met: [nummer opgeheven].

 

Wat is het…
Brand Care Pakket

Bij samenwerkingen* zetten wij bijna altijd onze pakketten in. Zo geef je met de Brand Care Pakketten de zorg voor het merk deels of geheel uit handen.

Alle pakketten liggen in de basis vast, maar zijn met al onze diensten uit te breiden. Ook kunnen er diensten vanaf en zo worden de pakketten uiteindelijk toch weer maatwerk.

* Wij werken soms voor de klant, maar meestal met de klant samen. Dus: samenwerkingen.

Meer informatie

Je kunt ook gaan naar: Brand Care Pakket, de zorgoplossing voor een sterk merk, want daar vind je:

 

Wat is een…
Brand Care Sessie

De Brand Care sessie is een gezamenlijke sessie waar we kritisch kijken naar de online zichtbaarheid van het merk én van de merkbelofte. We hopen snel een goed antwoord te vinden op vragen als:

 

  • Waar staat het merk voor?
  • Hoe duidelijk is het verhaal?
  • Roept het geheel aan wat we online tegenkomen het juiste gevoel op?

We gaan vervolgens op zoek naar waar de eventuele verbeterpunten zitten en sparren over hoe deze beter kunnen. Wat goed zit, zit goed en laten we voor wat het is of we gebruiken ze als voorbeelden van hoe het beter kan. Tot slot kijken we naar wat er verder nodig mocht zijn om te zorgen voor een sterk merk of een nog sterker merk.

Na deze sessie heb je of hebben jullie waarschijnlijk genoeg stof om over na te denken of is er vooral enthousiasme om de merkbelofte duidelijker en krachtiger uit te zenden.

De Brand Care Sessie duurt gemiddeld 1,5 uur (met een maximale uitloop naar 2 uur).

Meer informatie

Wil je meer weten over deze sessie of een sessie aanvragen? Momenteel wordt de pagina met verdere informatie en het aanvraagformulier geüpdate, maar tijdens kantooruren zijn we onder andere hiervoor bereikbaar via: [nummer opgeheven].

 

Wat is een…
Brand driver

Een brand driver is een kort en krachtig zinnetje dat de mission statement van het merk samenvat. De mission statement bestaat vaak uit meerdere zinnen en de brand driver uit meerdere woorden. De brand driver kan klinken als een slogan (slagzin), maar is vooral bedoeld als een mantra (soort lijfspreuk) voor gebruik in de binnenwereld.

De brand driver kan soms ook dienst doen als de slogan (slagzin), pay-off of tagline en dus ook geschikt zijn voor extern gebruik, maar deze termen – en dus zinnetjes – zijn in theorie niet hetzelfde.

Verder inzoomen?

Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over content-marketing. Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over content-marketing en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.


Wij helpen

Wij helpen met de brand driver te ontwikkelen. Dit kan als losse dienst of we doen dit als onderdeel van bijvoorbeeld het Brand ID Plan. Voor meer informatie en antwoord op je vragen kun je bellen met: [nummer opgeheven].

 

Wat is een…
Brand guide

Onze definitie:

Een brand guide is een onmisbaar handboek voor het bouwen van een sterk en herkenbaar merk. Dit vanuit de kern van het merk en met de inzet van alle denkbare merksignalen.

In een brand guide wordt alles vastgelegd wat met het merk en de branding ervan te maken heeft. Het is meer dan een huisstijl-handboek. De brand guide gaat niet per se dieper, maar vooral breder.

De informatie hierover is aangevuld en verplaatst naar:


Wij helpen

Wij kunnen helpen met alle bestaande informatie om te zetten in een brand guide, maar kunnen ook helpen met de informatie verzamelen. Mocht niet alle informatie aanwezig zijn, dan kan het Brand ID Plan hiervoor worden ingezet. Voor meer informatie en de best passende zorgoplossing bel je met: [nummer opgeheven].

 

Wat is het…
Brand ID Plan

Het Brand ID Plan is een slim stappenplan die de ondernemer of een team van het merk samen met ons doorloopt. Binnen korte tijd wordt duidelijk waar het merk voor staat. Al snel komen de mission statement en de brand driver bovendrijven en weten we hoe het merk krachtig in woord en beeld naar de markt vertaald moet worden.

Meer informatie

Wil je meer weten over het Brand ID Plan of een plan aanvragen? Momenteel wordt de pagina met verdere informatie en het aanvraagformulier geüpdate, maar tijdens kantooruren zijn we onder andere hiervoor bereikbaar via: [nummer opgeheven].

 

Wat is een…
Brand-manager en brand-management

De brand-manager en/of het brand-management zorgen ervoor dat alle activiteiten die een merk of organisatie onderneemt om het merk handen en voeten te geven, op elkaar aansluiten en het merk niet vertroebelen. Het is de merkwaakhond of het zijn de -waakhonden en waken over alle merksignalen.

De brand-manager of het brand-management heeft hiervoor 2 belangrijke taken:

  • Het bewaken van het merk.
  • Het managen van alle activiteiten die nauw gerelateerd zijn aan het merkgevoel.

Vaak komen hier de volgende taken bij:

  • Sturing geven aan de communicatie tijdens de contactmomenten tussen merk en markt; de zogenaamde merksignalen.
  • Het controleren van de merkelementen en andere uitingen voor publicatie.

Wij weten dat je woorden als brand-manager en brand-management ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.


Alle merksignalen moeten worden bewaakt

Doordat deze taken meestal en voor het grootste deel bij de afdeling marketing-communicatie liggen, richt brand-management zich dan vaak vooral en soms alleen maar op de branding-strategie en de merkelementen. Dit zou niet mogen, want de taken zouden zich juist niet alleen daartoe mogen beperken. Alle merksignalen tellen per slot van rekening mee bij het bouwen aan – en het afbreken van – een sterk merk.

Het brand-management moet ervoor zorgen dat geen enkel merksignaal onder hun radar doorvliegt.

Toch kan het brand-management niet op iedere afdeling tegelijk een oogje in het zeil houden en sturing geven. Er moet dus altijd worden gekeken naar hoe deze zorg over alle afdelingen te verdelen is, maar brand-management kan hierbij wel zijn rol pakken.

Begrip, betrokkenheid en enthousiasme van iedereen die bij het merk betrokken is, spelen hierbij een cruciale rol. Zonder dat gaat branding niet werken, maar geldt dat niet voor alles?

Verder inzoomen?

Of ga naar het overzicht van alle blog­artikelen over branding. Wil je dat wij je op de hoogte houden van nieuwe artikelen op het gebied van branding en gerela­teerde onder­­werpen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert.  Klik hier.


Wij helpen

Wij bieden brand-management aan als losse dienst en natuurlijk ook in combinatie met onze andere diensten. Een hele mooie combinatie is die van brand-management samen met content-marketing en branding-optimalisatie. De combinatie die we bieden, is sowieso voor iedere klant uniek. Voor meer informatie en onze zorgoplossingen kun je bellen met: [nummer opgeheven].

 

Wat zijn…
Branded content en sponsored content

Branded content wordt vaak sponsored content genoemd, maar is in principe niet hetzelfde.

Bij sponsored content versmelt het merk met het publicatiekanaal en lift slim mee op het imago ervan.

Content laat zich het snelst omschrijven als inhoud. Denk bij sponsored content aan een woonprogramma op tv. De woonkamer wordt met allerhande mooie spullen ingericht; allemaal van dezelfde leverancier, producent of winkelketen. Denk hierbij met name aan programma’s op de commerciële zenders. Is het geen journaal, commercial, documentaire, show, gewone film of serie, dan kun je al bijna ervan uitgaan dat je kijkt naar sponsored content.

Subtiele kennismaking en verdienmodel

Via de sponsored content maakt het publiek op subtiele wijze kennis met het merk. Het merk – de adverteerder – betaalt hiervoor een leuke rekening, want bij dit soort programma’s is sponsored content juist het verdienmodel.

Ook in magazines

Naast dit voorbeeld zie je sponsored content ook in magazines. Zie je een artikel dat gewijd is aan een merk, bedrijf, ondernemer, dienst of product, dan heb je dikke kans dat hiervoor door het onderwerp is betaald. In principe moet dit gemeld worden en vaak staat er dan de term ‘advertorial’ bovenaan de pagina.

Je komt deze vorm veel tegen in regionale magazines gericht op het mkb of in lifestyle magazines te vinden op leestafels in wachtkamers.

Het merk versmelt met het medium

Staat bij adverteren de commerciële boodschap van het merk centraal, draait het bij sponsored content vooral om waarde toevoegen in de vorm van entertainment of informatie. De boodschap, visie en/of gedachtegoed van het merk versmelt als het ware met die van het programma.

Heeft iemand het programma hoog zitten, dan liften de geëtaleerde merken mee op het vertrouwen in het programma. Het vertrouwen wordt min of meer overgedragen, zij het dan in lichtere mate.

Nu is het fijn als iemand de volgende dag naar de winkel rent voor dat leuke bankje of die succesvolle lokale onderneemster belt, maar sponsored content heeft vooral effect op de breinpositie. Het gaat om het verhogen en verbeteren van de houding van de consument of afnemer ten opzichte van het merk en zo te zorgen dat mensen op de juiste momenten aan het merk denken. Dit is een schoolvoorbeeld van branding!

De juiste doelgroep

Wellicht overbodig te melden, maar een groot voordeel van sponsored én branded content is dat bij de doelgroepen al een zekere interesse aanwezig is voor het type aanbod.

Verschil branded en sponsored content

Zoals je hierboven kon lezen, worden de termen branded content en sponsored content vaak door elkaar gebruikt. Ze zijn hierdoor in de loop der tijd zo goed als synoniemen van elkaar geworden. In principe komt het op het volgende neer, maar vraag voor de zekerheid altijd even na wat de ander precies ermee bedoelt.

Branded content

Branded content is content geproduceerd, gepubliceerd en gedistribueerd door het merk zelf, maar met een niet al te opdringerig karakter. Publicatie vindt vaak plaats op een eigen speciaal doorvoor ontwikkeld kanaal met een neutraal karakter. Branded content heeft hierdoor een kleiner bereik dan sponsored content.

Sponsored content

Sponsored content is content geproduceerd door een samenwerking tussen redactie van een magazine of programma en het merk zelf óf met een influ­encer. Publicatie vindt plaats op het kanaal van de uitgever, waardoor het bereik groter is. Momenteel wordt dit dus ook vaak branded content genoemd.


Wij helpen

Wanneer het merk zelf de content aan moet leveren, is het natuurlijk belangrijk dat dit goed gebeurt. Met meer dan de nodige kennis en ervaring is dat voor ons geen probleem. Bovendien zullen wij er altijd voor zorgen dat het merkgevoel en de merkbelofte niet vervagen of vertroebelen en tegelijk zal de content aan de eisen van het medium voldoen. Voor meer informatie en snelle antwoorden op je vragen bel je met: [nummer opgeheven].

 

Wat is…
Branding-optimalisatie

Branding-optimalisatie staat bij ons voor het optimaliseren van content in teken van het bouwen aan een sterk merk. We doen ook hierbij alleen dat wat nodig is. Neem bijvoorbeeld de teksten op de website of van het blog.

Weerspiegelen deze teksten het karakter van het merk of zijn het teksten die op iedere website van soortgelijke aanbieders kunnen staan? Zorgen deze teksten voor een stukje herkenbaarheid? En hoe zit het met de merkbelofte en de rol van de ontvanger? Wordt de dialoog wel geïnitieerd?

Het branden van content is meer dan de tone of voice

Maar content is meer. Content is álle inhoud, inclusief die van de downloads. Hoe is het daarmee? Weerspiegelt de inhoud – dus pagina voor pagina – werkelijk het merkgevoel of kan de concurrent het ook geproduceerd hebben? Denk daarom bij content nooit alleen aan tekst, maar aan de algehele indruk. Denk aan de sfeer en aan het gevoel dat het achterlaat. Dit is vormgeving, kleurgebruik, keuze van het lettertype, woordgebruik, beeld, video en natuurlijk ook gebruiksgemak.

En de website? Kan de website door het logo te wisselen door als de website van de concurrent of menig ander merk? Als er ook een app is, dan geldt daarvoor uiteraard precies hetzelfde.

En dan is er natuurlijk ook nog social media! Wordt bij iedere post het merkgevoel en de merkbelofte gedeeld? Of is dit ook niet meer dan de zoveelste karakterloze post. Zo’n post waar niemand echt op zit te wachten, behalve diegene die hiervoor betaald wordt?


Wij helpen

Zit het niet goed, dan helpen wij dit te verbeteren, maar we doen alleen dat wat nodig is om van een merk een sterk merk te maken. Wat goed zit, zit goed en daar hoef je ons dan ook niet voor te betalen. Simpel. Even bellen? Ons nummer is: [nummer opgeheven].

 

Wat is een…
Branding-strategie / merkstrategie

Een sterk merk bouw je niet in een nacht. Hiervoor moet het merk strategische keuzes maken. In de branding-strategie staan – gedetailleerd beschreven – de wegen die moeten worden bewandeld om de doelstellingen van het merk te behalen. De communicatie van het merk naar de markt en de dialoog met de markt staan hierbij centraal. Het geeft antwoord op: wat, waar, waarmee en wanneer?

De branding-strategie is dan ook het plan om stap voor stap het vertrouwen van de potentiële klant te winnen en van bestaande klanten te behouden. Geen ‘appeltje-eitje’ dus. De discipline die vervolgens nodig is om te volharden in de gekozen strategie, hebben we zelfs niet eens benoemd.

Strategische planning

Eerst moet duidelijk zijn waar het merk voor staat en vervolgens moet het verhaal van het merk worden uitgerold. Dit is waar de strategie begint; eerst intern en daarna extern. Het merk moet natuurlijk eerst intern worden geleefd en als dat goed zit, dan kan het merk met het grote publiek worden gedeeld. Dit in de juiste dosering en met de juiste opbouw; van ontspannen kennismaken tot het achterste eind van je tong laten zien.  Lees meer.

De slagingskans van de branding-strategie hangt in grote mate af van de volgorde waarop de onderdelen en de gekozen tactieken van de strategie worden uitgevoerd. Daarom kan ook deze strategie niet zonder een strategische planning met tussentijdse evaluatie-momenten.

Wij weten dat je woorden als evaluatie-momenten ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.


Wij helpen

Geen ‘appeltje-eitje’? Nee, maar gelukkig zijn wij er om hierbij te helpen. We kunnen helpen met de strategie ontwikkelen en – natuurlijk – met het uitrollen ervan. Net wat nodig is. Bel voor meer informatie met: [nummer opgeheven].

 

Wat is een…
Concept / branding-concept / communicatie-concept / marketing-concept / merkconcept

Wil je een sterk merk, dan heb je meestal meer nodig dan een goed aanbod (product of dienst). Het aanbod moet een noodzaak hebben om gekocht te worden en moet ook nog eens goed verkrijgbaar zijn. Vervolgens is een goed communicatie-concept als uitgangspunt voor de herkenbaarheid van alle uitingen essentieel.

De kapstok en de rode draad

Alle daarvoor in aanmerking komende merkelementen worden dan opgehangen aan dit concept; als aan een kapstok. Een concept loopt als een rode draad door alle marketing- en andere merkuitingen waar dit gepast is. Het zorgt op een verfijnde manier voor de herkenning en erkenning van het merk.

Een concept in de reclamewereld en voor de marketing is dus wat anders dan een concept voor andere doeleinden.

Vaak is een concept een eerste idee uitgewerkt op papier; een schets of een praatstuk. Op zo’n concept is het merkconcept ook gebaseerd.

Om het allemaal nog verwarrender te maken, is er ook nog het branding-concept en marketing-concept. Op al deze concepten hebben we uitgebreid ingezoomd in apart blogartikel. Daarin vind je ook diverse voorbeelden om het verhaal te verduidelijken.  Zie onderstaande box.

* Wij weten dat je woorden als branding-concept, communicatie-concept en marketing-concept ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.

Verder inzoomen?

Je kunt ook gaan naar het overzicht van alle blogartikelen over branding of het overzicht van alle blogartikelen over content-marketing. Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over branding en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert.  Klik hier.


Wij helpen

Een deel van onze wortels liggen in de merken- en reclamewereld. Dat kan je moeilijk ontgaan zijn. Die kennis en ervaring nemen we mee naar de huidige wereld om merken zich nog duidelijker te laten onderscheiden van de concurrentie. Dit moet natuurlijk op zowel authentieke als originele wijze gebeuren, maar ook daarover hoef je je bij ons geen zorgen te maken.

En als we heel eerlijk zijn, is brainstormen voor een goed concept en vervolgens over de invulling, echt een van de mooiste dingen van ons vak. Bel jij ons? Het nummer is: [nummer opgeheven].

 

Wat zijn…
Huisstijl en huisstijl-handboek

Onze definities:

De huisstijl is de leidraad voor de unieke visuele presentatie van een merk, dat aan de hand van de kern- en merkwaarden deze herkenbaar vertegenwoordigt.

Een huisstijl-handboek bestaat uit richtlijnen en voorbeelden voor het consistent gebruik van de visuele elementen die de huisstijl vormen en moet daarmee de kwaliteit en de impact van de huisstijl waarborgen.

De informatie hierover is aangevuld en verplaatst naar:


Wij helpen

Een deel van onze roots ligt in de wereld van grafisch ontwerp. Het ontwikkelen van huisstijlen en huisstijl-handboeken is dan ook voor ons gesneden koek. Daarnaast – of los daarvan – kunnen we zorgdragen voor de implementatie van bijvoorbeeld het briefpapier en de facturen in programma’s als Microsoft Word en PowerPoint. Dan kan iedereen voortaan met dezelfde templates werken.

Benieuwd wat wij voor jouw of jullie merk kunnen betekenen? Wij wel. Bel ons dus maar snel op: [nummer opgeheven]. Mailen mag ook, maar dan heb je wel minder snel je antwoord(en).

 

Wat zijn…
Logo, beeldmerk / merkteken en woordmerk / naambeeld

Een logo is belangrijk voor de herkenbaarheid van een merk, maar een logo staat niet alleen voor deze grote taak. Daarvoor krijgt een logo altijd hulp van andere merkelementen.
In de regel is het logo terug te vinden op alle visuele uitingen van het merk. Het is dan ook in de regel het belangrijkste onderdeel van de huisstijl. De huisstijl vormt op zijn beurt weer een onderdeel van de merksignalen.

Je hebt logo’s in diverse varianten: alleen een symbool, alleen tekst of een combinatie van beide. Zie onderstaande box.

Logo als basis voor de huisstijl

De creatie van een logo, beeldmerk of woordmerk kan op zich staan, maar ook onderdeel uitmaken van de nieuwe huisstijl, de corporate identity of van de branding-strategie. Net wat de wens is of – eigenlijk belangrijker – net wat bij het merk en op dat moment bij de markt past!

Wat is het verschil tussen een logo, beeldmerk en woordmerk?

Wat is een beeldmerk en/of merkteken?

Bij een beeldmerk en/of merkteken denk je aan een specifiek symbool. Het kan ook een unieke rangschikking van enkele letters zijn, waardoor deze op een symbool lijkt. Bij het ontwerpen van zo’n symbolische weergave ga je als ontwerper dieper in het merkgevoel, want voor het beste resultaat moet je ook als ontwerper het merk gaan voelen. Je duikt in de geschiedenis van het merk en/of in de wereld van de – soms eeuwenoude – symbolieken. Het resultaat is vaak zo uniek, dat het wel te registreren is.

Wat is een woordmerk en/of naambeeld?

Bij een woordmerk en/of naambeeld kun je denken aan een karakteristieke typografische weergave van de merknaam. Dat wil zeggen dat het alleen om een weergave in letters gaat en deze letters kunnen bijvoorbeeld stoer, elegant, speels, strak, formeel of een combinatie daarvan zijn. Een woordmerk is lastiger te registreren dan een beeldmerk of logo.

En wat is dan een logo?

Een logo is een combinatie van een beeldmerk en een woordmerk. Door de opkomst van het internet heeft het logo veel terrein verloren ten opzichte van het woordmerk. Deze laatste is goedkoper en krijg je zelfs vaak cadeau bij sommige gratis websites*. Hierdoor wordt tegenwoordig een woordmerk al snel een logo genoemd, maar dit soort logo’s zijn niet te patenteren of registreren. Alleen unieke combinaties zijn eenvoudig te registreren.

* Deze woordmerken worden automatisch gegenereerd en zijn niet meer dan de merknaam in een niet te algemeen lettertype. Voor verschillende partijen is dit een prima oplossing.

Verder inzoomen?

Of ga naar het overzicht van alle blog­artikelen over branding. Wil je dat wij je op de hoogte houden van nieuwe artikelen op het gebied van branding en gerela­teerde onder­­werpen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert.  Klik hier.


Wat kost een logo?

Tegenwoordig kun je online logo’s kopen voor weinig en de buurjongen of het neefje kan vast en zeker ook leuk tekenen. Daarnaast kun je logo’s laten ontwikkelen door ontwerp-bureaus en communicatie-bureaus gespecialiseerd in het bouwen van merken. De prijzen variëren hierdoor van een paar tientjes tot duizenden euro’s. Je snapt dat je bij de betere bureaus niet alleen even een plaatje krijgt, maar ook een prachtig verhaal over hoe het symbool het merk verbeeldt.

Een goedkoop logo hoeft niet per se slecht te zijn. Net als dat het duurste logo niet zomaar garant staat voor een sterk merk. Om dat te bereiken, is veel meer nodig.

Tussen genoemde varianten bestaan duizenden varianten en de vraag is: wat is een logo nog waard in een wereld met miljarden logo’s? Als het verhaal verder rammelt, heb je aan het mooiste logo helemaal niets om een sterk merk te bouwen. Duizenden euro’s eraan uitgeven is dan vooral erg fijn om de economie draaiende te houden.

Wij weten dat je woorden als ontwerp-bureau en communicatie-bureau ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 wel­­over­­wogen redenen niet.  Lees meer.


Wij helpen

Je bent bij ons aan het juiste adres voor het ontwikkelen van een logo. Per merk verschilt onze aanpak. Wil je snel een logo voor weinig geld, dan kan dat. Wil je een logo dat geheel aansluit bij het merkgevoel, dan kan dat ook.

Het resultaat is afhankelijk van de wensen, de doelen en het budget, maar we zorgen altijd voor het best haalbare resultaat. Bel ons voor meer informatie op: [nummer opgeheven].

En wist je dat je bij ons zelfs je eigen idee kunt laten uitwerken? Kijk eens bij: Dagje Huisstijl.

 

Wat is…
Merkbewaking

Zie: Wat zijn… Brand-manager en brand-management op deze pagina.

 

Wat zijn…
Merkwereld, merkwerelden en merkenwereld

Deze informatie is aangevuld en verplaatst naar ‘Merkwereld • Wat is het en waarom is het belangrijk voor de merkidentiteit?’.

 

Wat is…
Re-branding en herpositioneren

Zie het kopje ‘Re-branding of herpositioneren’ op deze pagina waar we het proces van branding uitleggen.

 

 

Met betrekking tot branding
Waar zorgen wij nog meer voor?