Live-chat • Pre-chat-formulier… wel of niet inzetten?
Dankzij het inzetten van het pre‑chat-formulier, heb je een prachtige bron van data met betrekking tot de potentiële klant te pakken. Geweldig! Tot je wat verder kijkt en dieper graaft.
Want zit de consument of de persoon aan de andere kant van de lijn hier wel op te wachten? Hoe voelt hij zich? Wat betekent dit voor het vertrouwen? Voor de branding? Voor de concurrent? We zoomen in!
Wij weten dat je woorden als pre‑chat-formulier ook met minder koppeltekens mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Dit blogartikel is een direct vervolg op diverse eerder verschenen artikelen over live-chat. De belangrijkste vind je in onderstaande box. Het kan slim zijn om deze eerst te lezen, maar waar nodig verwijzen we sowieso met handige linkjes naar specifieke informatie in die artikelen.
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Wat is live-chat, de zakelijke chatbox?
- Live-chat • Wat vertellen de cijfers? • 1/6
- Live-chat en conversie • Over twijfels en het effect op de verkoop
- Live-chat • De voordelen én de nadelen • 1/4
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over conversie-optimalisatie (CRO). Wil je dat wij je op de hoogte houden van nieuwe artikelen op het gebied van conversie-optimalisatie en gerelateerde onderwerpen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inhoud
- Terugblik – Wat is live-chat ook alweer?
- Inleiding – Wat is het pre‑chat-formulier?
- Voordeel – Data verzamelen
- Nadeel 1 – De grote teleurstelling versus bouwen aan vertrouwen
- Nadeel 2 – Je jaagt ze zo wel naar de concurrent
- Nadeel 3 – Zo bouw je geen sterk merk
- Wat of hoe dan wel?
Terugblik
Wat is live-chat ook alweer?
Zoals je wellicht ondertussen wel begrepen hebt, zijn wij fan van live-chat en niet zo’n beetje ook. Live-chat is dan ook niet zomaar iets. Het is niet alleen goed voor meer verkoop en dus voor de conversie-optimalisatie, maar ook voor de branding.
Het klantvertrouwen groeit met live-chat en dus ook het vertrouwen in het merk. En dát is branding! Wie daar nog over twijfelt kan dit terugzien in de cijfers.
Met live-chat word je altijd persoonlijk te woord gestaan.
Live-chat wordt steeds populairder en het is de zakelijke chatbox die je steeds vaker op websites en in apps tegenkomt. Met live-chat kun je op een laagdrempelige manier middels getypte berichten direct in gesprek komen met een medewerker van de organisatie.
Meestal is dat iemand van de klantenservice, maar dat hoeft niet per se. Wanneer je bent ingelogd, kan dat bijvoorbeeld ook je klantmanager zijn of je docent zijn. Het pre‑chat-formuler dat we in dit artikel bespreken is die die je vooral tegenkomt bij bijvoorbeeld webshops of andere commerciële instellingen zoals verzekeringen, hosting-partijen, et cetera.
Altijd persoonlijk
Bij live-chat word je sowieso altijd ‘persoonlijk’ geholpen en alleen als jij dat wilt, want het initiatief ligt uiteindelijk bij de ‘gast’. Live-chat is dus niet alleen slimme software-toepassing, maar ook een mensgerichte oplossing die geheel voldoet aan de eisen van deze tijd.
Wij weten dat je woorden als live-chat, conversie-optimalisatie en software-toepassing ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Let op! Verwar chatbox niet met chatbot
Bij de chatbot ben je in gesprek met een soort robot en word je dus niet persoonlijk behandeld. Dit is het grote verschil met de chatbox waar je wordt geholpen door een medewerker.
De chatbot kan alleen vooraf ingevoerde vragen beantwoorden (nu stellen we het wel heel simpel) en de medewerker zou je met veel unieke vragen en zaken kunnen helpen. De chatbot kan ook ingezet worden om je door te verbinden met de juiste medewerker. Lees meer.
Inleiding
Wat is het pre-chat-formulier?
Een pre‑chat-formulier is een kort invul-formulier dat voordat de live-chat-sessie begint, verschijnt na activering van de live-chat client widget. Hiermee wordt de gast gevraagd om enkele gegevens alvast in te geven. Daarna kan de sessie pas beginnen, als die überhaupt van start gaat.
Gegevens waarom vaak gevraagd wordt zijn:
- enkele contactgegevens, waaronder vrijwel altijd naam en e‑mailadres;
- de vraag zelf.
Daarnaast kan het formulier worden ingezet op het moment dat er geen live-chat aanwezig is. Alleen is het beter om dan geen valse hoop te wekken, maar daarover zo meteen meer.
Voordeel
Data verzamelen
Het grootste en voor ons het enige voordeel van het pre‑chat-formulier is dat het een zeer interessante tool is om data te verzamelen. Dit lijkt voor de aanbieder dus een hele slimme zet, want je hebt er weer een e‑mailadres bij.
Zeker in de huidige tijd waar cookies zoveel mogelijk worden geweerd, heb je toch weer een bron aan waardevolle data. Deze mensen zijn natuurlijk al geïnteresseerd in het aanbod, dus wat wil je nog meer?
Met de data verzameld via het pre‑chat-formulier heb je gouden data in handen. Deze mensen zijn immers al flink gevorderd op hun klantreis.
Nu je het e‑mailadres van de gast hebt, kun je hem later niet alleen antwoord geven per e‑mail, maar ook een reminder sturen of op een andere manier contact met hem opnemen. Je hebt zijn adres in het bestand en mag dit bijvoorbeeld ook voor digitale nieuwsbrief gebruiken.
Maar was live-chat nou niet juist bedoeld om lange wachttijden op reacties bij contact via e‑mail te vermijden? En was live-chat ook niet juist goedkoper door die snelheid? Lees meer.
Een vorm van data-verslaving is wat veel marketeers nog steeds blokkeert om naar andere bronnen van conversie te kijken.
Maar goed, bij sommige marketeers heerst helaas nog steeds een absurde data-verzamel-woede, terwijl die tijd toch al ver achter ons ligt. Het bewustzijn dat meer conversie leidt tot meer omzet en dat een sterk merk waar mensen over praten, belangrijker is dan een groot adressen-bestand, is nu toch wel vaak genoeg aangetoond? Zelfs in de serie blogartikelen over de voor- en nadelen van live-chat werd dit wederom onderstreept.
Nu je het voordeel weet, bespreken we direct de nadelen van het pre‑chat-formulier. Daarna kun je zelf de afweging maken of je het wel of niet wilt inzetten. Zo ja, dan helpen we je binnenkort verder om dat zo klantvriendelijk mogelijk te doen.
Nadeel 1
De grote teleurstelling versus bouwen aan vertrouwen
Eerst beloof je live-chat en vervolgens krijgt de gast na het invullen van het pre‑chat-formulier te lezen dat de live-chat momenteel niet aanwezig is. Hij krijgt zo spoedig mogelijk via e‑mail een reactie… zo gauw als de klantenservice weer aanwezig is. Hoe gefrustreerd wil je de gebruiker hebben?
Als je belooft te chatten, moet je die belofte ook waarmaken.
Ook als de live-chat wel bemand is, hebben de meeste gebruikers helemaal geen zin om eerst een formulier in te vullen. Ze willen graag direct en snel antwoord. Punt.
Een pre‑chat-formulier kan dus een slimme zet lijken, alleen voor de persoon aan de andere kant van de chat voelt het eerder als een deur die voor je neus dichtslaat. En we weten allemaal dat dit niet goed voor business én het merk is.
Dit kan anders en beter. Hoe? Dat lees je hier binnenkort.*
* Wil je deze tips om van live-chat een succes te maken niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Nadeel 2
Je jaagt ze zo wel naar de concurrent
Het inzetten van een pre‑chat-formulier zorgt ook voor dat een groot aantal bezoekers afziet van het gebruik van live-chat en dat je alle in onze serie over de voor- en nadelen van live-chat genoemde voordelen misloopt.
Je beïnvloedt door de inzet van het formulier niet eens de conversie-ratio op de gevoerde chats op een positieve manier. Je beïnvloedt echter wel op negatieve wijze de conversie van het totaal aantal gasten.
De vraag is dan ook: is dit gewenst? Er zijn zelfs (enkele) partijen die het juist doen om mensen af te schrikken, zodat ze alleen echt geïnteresseerde gasten kunnen helpen. Als je een beetje doordenkt, snap je ook wel dat dit zo niet werkt. Allereerst zijn het voorbarige conclusies gebaseerd op aannames. Afhakers zouden geen potentiële kopers kunnen zijn?
En wat denk je dat de ongeduldige consument dan doet? Grote kans dat de concurrentie hem met open armen wel direct te woord staat. … of in ieder geval geen valse verwachtingen wekt. Zo bied je meer vertrouwen.
Nadeel 3
Zo bouw je geen sterk merk
Bij beide nadelen van het pre‑chat-formulier noemden we al dat het inzetten ervan nadelig is voor de branding. Mensen frustreren leidt nooit tot een sterk merk. De ervaring met het merk is dan gewoon niet goed en dus doe je de reputatie van het merk er absoluut geen goed mee. Het enige wat je dus wel doet, is zorgen voor meer conversies voor de concurrent.
En tot slot moet je natuurlijk altijd denken aan het vertrouwen in het merk. Think twice!
Daarnaast is het momenteel al niet best gesteld met het vertrouwen van de consument in merken. Dit vertrouwen lijkt momenteel al een dieptepunt te hebben bereikt of het moet nog lager kunnen? Dit heeft alles te maken met het sterk gegroeide wantrouwen jegens informatie-voorziening van overheid, media én merken.
Dit is ook weer mede te danken aan de verwikkelingen in de wereld aangewakkerd door de corona-crisis. Het is dan ook zaak al het vertrouwen dat je als merk kunt winnen, weer terug te winnen. Behandel de gast dus met zijden handschoentjes en schrik ze vooral niet af. Laat gasten geen nummer zijn en laat ze weten dat je om ze geeft en ze begrijpt…
… begrijpt dat ze gelijk geholpen willen worden.
Verder inzoomen?
Lees meer over het wantrouwen van de consument in ‘Content-marketing • De trends van 2023 • 1/6 • Waar zijn we nu beland?’ of ga direct naar het kopje ‘Vertrouwen’.
Wat of hoe dan wel?
Wanneer je belooft dat live-chat beschikbaar is, moet het dat ook zijn. Teleurstellingen zijn frustrerend en niet goed voor het merk. Wanneer je het pre‑chat-formulier hebt ingevuld, wil je chatten. Simpel. Dus scheep deze mensen nooit af met een ‘u hoort spoedig van ons’.
Maar als het inzetten van het pre‑chat-formulier niet perfect is, wil dat niet zeggen dat het tegenovergestelde dat wel het geval is. Zelf zijn wij erg enthousiast over de tussenvorm. Hierbij toon je wel het formulier, máár geef je overdreven duidelijk aan dat mensen niet verplicht zijn om deze in te vullen.
Wek nooit valse hoop
Wek nooit valse hoop. Verberg de chat-console en de verwijzingen daarheen als die live-chat niet bemand is. Nodig dan ook zeker niemand uit om te chatten. Daarmee maak je alleen de eerder genoemde teleurstellingen nog groter.
Overweeg wel om dan de chatbot in te zetten. Dit stukje AI (kunstmatige intelligentie) wordt steeds beter en meer omarmd. En als je dat dan doet, geef dan ook dat duidelijk aan.
Toekomstplannen
In een volgend blogartikel ‘Live-chat • Wel of niet proactief chatten? + Tips voor succesvolle uitnodigingen’ delen we meer informatie over wat je zelf kunt doen voor het effectief inzetten van live-chat.
Wil je deze en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan direct even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en ben je als een van de eersten op de hoogte. Tot gauw!
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij meer weten over live-chat en op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van conversie-optimalisatie, content-marketing, zakelijk bloggen, branding, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.