Content-marketing • De trends van 2023 • 3/6 • De content en de inhoud
Content is inhoud, maar wat zijn de trends als het om de werkelijke inhoud gaat? Hoe kun je in een wereld waar mensen steeds wantrouwiger tegenover de overheid, de media en merken zijn geworden, deze mensen toch nog bereiken? En als dat lukt, hoe haal je dan langzaam maar zeker dat vertrouwen weer terug?
Hoe communiceer je in een wereld waarin mensen juist wel de verbinding zoeken, maar als ze dat niet lukt, ze je nog sneller dan ooit tevoren de rug toekeren? Hoe bouw je met content anno 2023 aan een relatie met de potentiële klant en tegelijk aan een sterk ‘verbindend’ merk? We zoomen in?
Wat gaan we doen?
Deze week zoomen we in een serie van 6 delen in op de huidige trends op het gebied van content-marketing en wat je in 2023 ervan kunt verwachten. Tegelijk delen we tips zodat je hierop tijdig kunt inspelen.
- Deel 1 – Hierin bespraken we de 1e trend, omdat alle andere trends hiermee samenhangen, maar we begonnen met de rol van de doelgroep en een rijtje zeer interessante cijfers. Terug naar deel 1.
- Deel 2 – In dit deel zoomden we in op de explosieve groei van entertainende content en de creator economy. Ook was er aandacht voor de social-media-platformen die hun gasten op het platform zelf willen houden. Terug naar deel 2.
- Deel 3 – Vandaag staat de inhoud van de content zelf centraal.
- Deel 4 – We zoomen in op het ecosysteem van content-marketing en dus op content-marketing en de andere bezigheden en investeringen waarvan het niet los te koppelen is. Direct naar deel 4.
- Deel 5 – Hierin alle tijd en aandacht voor trend #13 aan de beurt; het intens populaire fenomeen video. Direct naar deel 5.
- Deel 6 – We sluiten af met podcasts, AI (kunstmatige intelligentie) en de eindconclusie. Direct naar deel 6.
Eerst meer weten?
Lees dan:
- Wat is content-marketing? En waarom is het voor zoveel zaken belangrijk?
- Content-marketing • De belangrijkste voordelen • 1/3 [minder kosten, meer ROI]
- Content-marketing • Wat kost het én wat levert het op?
Of ga naar het overzicht van alle blogartikelen over content-marketing. Als wij je op de hoogte mogen houden van nieuwe artikelen over content-marketing en gerelateerde onderwerpen, meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Inhoud
Trend #5
Behulpzame (informerende) content en de verschuiving naar storytelling
Behulpzame (informerende) content als blogartikelen en long-form-content (of long-reads) als downloadables zullen ook dit jaar weer belangrijk zijn. Dit geldt zeker voor organisaties in de zakelijke dienstverlening, maar sluit andere dienstverleners ook niet uit. Deze trend is weinig nieuwswaardig, maar wel te belangrijk om hier niet op te nemen.
Als content-marketing-instrument is behulpzame content – en zeker de zojuist genoemde voorbeelden – nog steeds van onschatbare waarde voor meer verkeer via de zoekmachines. En dat zonder daarvoor te moeten adverteren. Hierbij doen rapporten, whitepapers, e‑books en diepgaande artikelen het nog steeds het beste. Ze kosten tijd, maar de resultaten mogen er ook zijn.
Wie nu nog niet doorheeft dat snelle krabbels over uitgekauwde onderwerpen weinig waarde leveren, is nog lang niet klaar voor 2023.
Zo zei maar liefst 48% van de ondervraagden – volgens een rapport uit 2021 van het Content Marketing Institute – dat onderzoeksrapporten de beste resultaten opleverden van al hun marketing-inspanningen. Ook andere onderzoeken onderstrepen de goede resultaten van long-form-content. Zo vertelt een onderzoek naar backlinks dat blogartikelen van meer dan 3.000 woorden voor 77% meer backlinks zorgen.
Streven naar een bibliotheek met evergreens kan dus helemaal geen kwaad. De tijd die hiervoor nodig is, is peanuts vergeleken met de opbrengst. Je kunt immers rekenen op een flink aantal nieuwsgierigen dat op deze content landt en verder de website, app en/of het aanbod induikt. Tel uit je winst! Bovendien zal ook het merk hierdoor versterken.
Storytelling
Dankzij de corona-pandemie* is het vertrouwen in het nieuws en andere berichtgevingen flink gedaald. De overheid en de massa-media* staan er niet goed op. Dit sijpelt door in de algehele houding tegenover informatie die op ons afkomt. De meeste merken moeten hierdoor kiezen voor een persoonlijkere benadering en uit hun gouden toren komen. Lees hier meer over bij: Trend #6 – Mensgerichte content.
Voor een persoonlijkere benadering moet de zender meer van zichzelf laten zien. Communiceer je normaal vooral over de oplossing voor het achterliggende probleem, kun je nu beter kiezen voor storytelling. Je moet dan wel een goed verhaal vertellen én bewijzen dat de klant daaraan ook wat heeft.
Bewijs dat wat je vertelt ook echt waar is en vaar hierbij dus ook op feiten én cijfers.
Dit soort verhalen zijn gebaseerd op feiten en onderzoekscijfers. Het is alleen niet eenvoudig om verhalen te vertellen op basis van cijfers. Toch maakt dat het verhaal niet alleen sterker en geloofwaardiger, maar het oogst ook meer vertrouwen. En vertrouwen is waar content-marketing momenteel toch voor een heel groot deel om draait.
Voor een goed verhaal moet je misschien ook eens denken aan uitbesteden. Wij van the Content Care Company kunnen je natuurlijk hierbij heel goed helpen. Met jaren ervaring met onder andere copy, tekst en content-marketing* draaien wij onze zorgzame handen ook niet meer om als we daaraan de nodige feiten en cijfers moeten toevoegen. Zelfs daaraan zijn we al gewend.
Bel jij ons? Ons nummer is: [nummer opgeheven]. Je kunt mij ook direct bellen op: 06 - 36 07 70 61.
* Wij weten dat je woorden als corona-pandemie, massa-media en content-marketing ook aan elkaar mag schrijven, maar doen dat ‘online’ om 2 weloverwogen redenen niet. Lees meer.
Trend #6
Mensgerichte content
Nog in de vorige eeuw moesten organisaties een professionele en formele indruk maken. Momenteel hoeft dat niet meer. Hiervoor zette onder andere IKEA al eind vorige eeuw de toon. In die tijd was je en jij vrijwel not done. Tegenwoordig klinkt u al bijna te afstandelijk. De tone of voice (ToV) van menig merk lijkt zich nu dan ook in eerste opzicht vrij weinig te onderscheiden van dat van de concurrent.
95% van de consumenten is loyaler aan merken die transparant en oprecht zijn en 75% zou meer betalen om oprechte merken te steunen.
Bron: Marketing that Rocks.
Toch kwam dit de afgelopen jaren in een stroomversnelling. Na de corona-jaren willen consumenten niet meer het gevoel hebben dat er een ijskoude muur staat tussen hen en de merken die ze leuk vinden.
Wat kun je doen?
Allereerst weer die doelgroep(en)! We begonnen deze serie direct al ermee, maar bij alles wat je doet draait het continu om de doelgroep(en). Als marketeer, content-marketeer, content-creator, content-maker, content-producent of copywriter draait het steeds weer om waarde leveren aan de doelgroep(en). Hiervoor moet je ze dan ook door en door kennen (begrijpen en aanvoelen). Alleen dan kun je mensgerichte content creëeren.
Tip! Gouden regels voor mensgerichte content
- Vermijd bedrijfsgericht of afstandelijk materiaal – Onthoud dat afstandelijk materiaal alleen geschikt is voor juridische zaken als algemene voorwaarden en contracten, maar zelfs dan moet het verhaal wel helder zijn.
- Ga voor mensgerichte content – Laat met alle content zien dat de doelgroep(en) ertoe doen en dat je een band hebt met de (potentiële) klant. Om die band te bouwen moet je vertrouwen op hun emoties, empathie en relativeringsvermogen.
- Tranparantie en oprechtheid voorop – Het gaat immers niet alleen om feelgood en entertainende content.
- Stop met pitchen – Vermijd verkooppraatjes en andere salesgerichte taal.
- Doe normaal – Spreek de klanten aan van mens tot mens.
- Zoek een verdieping in de tone of voice – Kijk verder dan jij en jou en denk bijvoorbeeld aan Jung’s archetypes. Op basis van de kern- en merkwaarden zie je welke past bij het merk. Weet je eenmaal de onderlinge verschillen, dan weet je ook waar je heen moet met de tone of voice (ToV).*
- Beperk het gebruik van door AI gegenereerde content – Vaak is deze niet mensgericht genoeg.
* Hierop komen we binnenkort uitgebreid terug en gaan dan in een blogartikel op zoek naar de kern- en merkwaarden en vervolgens naar het archetype dat daarop aansluit. Wil je deze artikelen niet missen? Meld je dan direct even aan voor de gratis e‑mailalert. Klik hier.
Gepersonaliseerde content
Waar mogelijk is gepersonaliseerde content de oplossing, maar dit kan ook de plank enorm misslaan. Je kunt gepersonaliseerde content redelijk goed afstemmen op de wensen en behoeften van specifieke (groepen) klanten. Op deze manier weet je bijna zeker dat de aangeboden content voor hun waarde heeft, maar pas daarbij wel goed op.
We maken dit duidelijk aan de hand van een voorbeeld. Je verkoopt verzekeringen aan jonge stellen en bedenkt een campagne voor ‘als de kleine er straks is’. Iedereen op de afdeling is helemaal enthousiast, maar je voelt hem denk ik al aankomen. Hoe denk je dat dit overkomt bij stellen die geen kinderen kunnen krijgen en dat wel dolgraag zouden willen? Tellen zij voor het merk niet mee?
Als je ervan uitgaat dat niemand ‘gewoon’ of ‘normaal’ is, ben je al een eind op de goede weg.
Hetzelfde idee geldt voor ‘samen ouder worden’ of überhaupt het idee dat alle mensen boven de 35 standaard een partner hebben. Of wat dacht je van het te nadrukkelijk omarmen van lhbtiq+ en daarmee juist weer anderen uitsluiten? Ook geestelijke en lichamelijke gezondheid en je overal vrij heen kunnen bewegen is niet voor iedereen de normaalste zaak van het leven.
Eigenlijk is niemand gewoon of normaal, dus scheer een groep klanten niet te snel over een kam. Kijk heel kritisch of de boodschap van de content aansluit bij de ontvangers en hun leven en wensen op dat moment. Ga hierbij tot in de kleinste details. Kijk liever een keer te veel dan te weinig.
Wat kun je doen ondanks de GDPR en de cookieless era?
Gepersonaliseerde content versturen kan natuurlijk niet zonder gegevens. Alleen nu we zo goed als geheel aangeland zijn in de cookieless era is dat een flink stuk lastiger geworden dan een aantal jaren terug. Houd daarom de behoeften van de (potentiële) klanten goed in de gaten via een slimme CRM of andere data-oplossing.
Vervolgens kun je een content-marketing-strategie en content ontwikkelen rond datgene wat deze mensen drijft en echt belangrijk vinden.
Trend #7
Fris de content op in plaats van meer, meer, meer
Liever 1 vogel in de hand, dan 10 in de lucht. Kwaliteit boven kwantiteit. Een nieuwe lap zetten op een oud kleed. Allemaal gezegdes of dooddoeners die hier wel opgaan, want goed scorende oude blogartikelen verdienen een opfrisbeurt.
We hebben het nu over de noodzaak van updaten én optimaliseren van bestaande content die goed scoort in Google’s zoekmachine en/of op andere plekken. Die artikelen die het waard zijn om tijd in te investeren, zodat ze hun plek op de resultaat-pagina’s van onder andere Google kunnen behouden. Ze zijn perfect voor de SEO.
Het optimaliseren van deze content kan zelfs waardevoller uitpakken, dan alsmaar nieuwe content produceren. Nieuwe content zal er altijd langer over doen om te scoren en dan is het ook nog maar de vraag of het scoort. Bovendien kost nieuwe content vaak meer tijd.
Wat kun je doen?
Voor het onderhoud kun je tools als Clearscope gebruiken, maar is er geen budget voor dit soort tools? Ga dan aan de slag met de koppen, beelden en de op meer conversie-gerichte elementen.
Onderzoek eerst welke content het opfrissen echt waard is. Dit kan prima met een SEO-tool als Google Analytics 4, waarover de komende maanden vast meer.* Uit zo’n onderzoek zal ook duidelijk worden welke content eigenlijk wel weg kan en/of dus flink aan gesleuteld moet worden, maar begin – om ook met een gezegde af te sluiten – met het laaghangend fruit.
* Google Analytics 4 (GA4) heeft Universal Anlytics afgelopen jaar vervangen en op 1 juli van dit jaar zal de laatste niet meer bruikbaar zijn. GA4 is het antwoord van Google op de vraag van de cookieless era. Waarschijnlijk zoomen we hier dit voorjaar nog wel op in, maar we beloven niets. Ieder online-marketing-buro heeft er al een of meerdere artikelen aan gewijd, dus even Googelen en je weet alles… áls je een goed leesbare bron hebt gevonden.
Trend #8
Maak de belofte waar en zorg voor consistentie en continuïteit
Kwalitatieve en/of ‘relevante content’ zijn absoluut belangrijk, alleen zonder een goed plan en publicatie-schema betekent dat niet veel. Zoals we al eerder schreven hoef je niet dagelijks of wekelijks te bloggen, maar dat geldt ook voor andere content. Kwaliteit gaat voor en regelmaat van de publicaties is daarnaast ook belangrijk. Voorspelbaarheid werkt.
En stel de ontvanger hierin niet teleur. Nu het vertrouwen van de consumenten in overheid, media en merken zo laag is, moet je ze niet nog meer teleurstellen. Belofte maakt schuld.
Wat kun je doen?
Publiceer niet minder dan 1x per 2 weken een blogartikel. Liefst wekelijks. Dit moet voldoende zijn om niet vergeten te worden en zo is er meer tijd voor kwaliteit. Beschik je over een groter team, dan mag je ook meer en vaker publiceren.
Hetzelfde geldt voor berichten op social media, maar per platform en doelgroep kan het aantal en het tempo enorm verschillen. Ook de vergankelijkheid van een post op de platformen speelt mee. Kijk naar wat per platform interessant is.
Pas wel op dat je weer niet teveel publiceert, maar probeer uit te komen op de juiste hoeveelheid. Je wilt natuurlijk ook niet dat de doelgroep(en) bezwijken onder te veel content.
Bronnen
Voor deze serie blogartikelen zijn we geïnspireerd door de onderstaande bronnen, hebben we ze geraadpleegd en/of hebben we ze als waardevolle aanvulling op onze eigen kennis, ervaringen en inzichten gebruikt.
- 4 Key Content Marketing Trends for 2023 (Digital Marketing Institute)
- 5 Interessante Contentmarketing trends voor 2023 (To Be Found)
- 7 content-trends voor 2023: de leidraad voor je contentstrategie (Frankwatching)
- B2B Content Marketing Insights for 2022: More Budget, More Work, More Empathy [Research] (Content Marketing Institute)
- Connecting the dots, Discover the trends that’ll dominate in 2023 (PDF van GWI)
- De vijf belangrijkste digital marketing trends voor 2023 (Marketingfacts)
- How to Deliver Value with Content in 2023 (Marketing that Rocks)
- Online marketing in 2023 – dit zijn de trends. (Social Brothers)
- State of Customer Engagement Report 2022 (Twilio)
- The top 10 content marketing trends for 2023 (Adobe Experience Cloud Blog)
- Top 10 Content Marketing Trends for 2023 (ISSUU)
Op naar nog meer trends
In deel 4 gaan we verder met de volgende 4 trends. Dat zijn:
- Trend #9 – Content-marketing en conversie-optimalisatie
- Trend #10 – Content-marketing en SEO
- Trend #11 – Content-marketing en branding
- Trend #12 – Van langzaam bouwen aan vertrouwen terug naar snelle sales?
Wil je dit en andere blogartikelen om van het merk, de website en/of de app een succes te maken niet missen? Dan is het geen slecht idee om je onderaan direct even aan te melden voor de gratis e‑mailalert. Tenminste, als je dat nóg niet gedaan hebt. Je ontvangt dan van ons een melding wanneer er een nieuw artikel online staat.
Zo mis je niets en zien we jou hier morgen of anders binnenkort weer terug. Tot gauw!
Over de auteur
Nancy Moorman
Nancy Moorman noemt zichzelf het liefst ‘gewoon’ contentmaker of merkenbouwer, maar dit dekt niet de lading van wat ze onze klanten biedt. Ze zit al jaren in het vak en is door haar karakter zeer breed onderlegd en altijd even toegewijd. Nancy begon ooit als werktekenaar, maar schoolde al snel bij tot copywriter.
Daarna deed de Mac zijn intrede in de grafische wereld en Nancy verkende als een van de eersten de mogelijkheden. Dat doet ze eigenlijk met alles. Voor onze klanten kijkt ze ook altijd naar de beste oplossingen en is daarbij dus niet wars van innovaties. Geen detail verliest ze uit het oog en… wat beter kan, kan beter!
Mis nooit meer een artikel met onze gratis e‑mailalert
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws, de trends, tips en andere interessante informatie op het gebied van content-marketing, zakelijk bloggen, conversie-optimalisatie, branding, SEO en alles daaromheen? Meld je dan direct even aan voor onze gratis e‑mailalert.
Ook wij gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens.